Nyt se lähti kustantamoihin!

Tuskainen

Uu jea! Nyt romaanikäsis lähti kustantamoihin. Aikamoinen urakka olikin noudattaa eri kustantamoiden ohjeita siitä, missä muodossa käsis lähetetään ja mitä pistetään mukaan.

Tämä kässäri oli jo neljäs yritykseni, mutta luovuttanut en ole, koska olen koko ajan kehittynyt. Lukijoitakin on jo nyt ennen julkaisua.

Siitä olen ylpeä, että tämän projektin aikana opin editoimaan proosatekstiäni rakenteen kannalta ja paljon kokonaisvaltaisemmin kuin aiemmin. Muita käsiksiäni olen nimittäin editoinut paljon pinnallisemmin kuin tätä. Tämän käsiksen kirjoitin ehkä viiteen kertaan uusiksi. Että työtä on kyllä piisannut.

Vähän on sellainen olo, että nyt saattaa sopimus napsahtaa. Hirvittää. Toisaalta sama olo oli viime kerralla, eikä silloin tullut mitään muuta kuin standardihylsyjä.

Muita tuskailevia?

121

2833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samatäällä

      Minäkin pistin joku aika sitten sähköpostin laulamaan. Vielä pitäisi lähettää pari printtiversiota niille, jotka sellaisen halusivat. Jännittää aina kun tulee uusi sähköposti, vaikka tiedän, ettei sieltä todennäköisesti tule mitään vastauksia ainakaan muutamaan ensimmäiseen viikkoon.

    • Tuskainen

      Mä myös tarkistan sähköpostin ihan liian usein.

    • VienoVirstanpylväs

      Onneksi olkoon! Olet jo huimasti monta askelta edellä monia muita! :-)

    • Tuskainen

      Kiitos 😊

    • ninni33

      Onnittelut sinnikkäästä työstä!

      Oletko lähettänyt kustantamoille aina saman käsikirjoituksesi uuden version (jota olet parannellut), vai kirjoittanut aina kokonaan uuden käsikirjoituksen, kun ei ole tärpännyt?

      Toivottavasti nyt tärppää!

      • Tuskainen

        Neljä eri käsistä on ollut. Eka oli huono ja kaksi seuraavaa jo kohtuullisia/hyviä.


    • eirohkea

      Kuinka moneen kustantamoon lähetitte? Minä lähetin tänään kolmeen. Kuukauden päästä seuraavat kolme jne. Korkeintaan kymmeneen parhaimmaksi arvioimaani lähetän. Jos ei kukaan kiinnostu niin unohdan koko jutun ja siirryn seuraavaan. Minkälaisia strategioita muilla on?

      • Tuskainen

        Lähetin kymmeneen. Mielestäni kannattaa tehdä tuo kerralla ja sitten pikku hiljaa irtautua koko hommasta seuraavaan projektiin. Jos lähettelee silloin tällöin on vaikea irtautua.


    • Hylsyyyy

      Minä lähetin noin kymmeneen kustantamoon saman tien. Halusin päästä eroon käsiksestä kerralla, että voisin paremmin keskittyä seuraavaan projektiin.

      Ensimmäinen hylsy tuli jo viikko lähetyksen jälkeen. Tarkoittaakohan se, että käsikseni on todettu huonoksi jo ensivilkaisulla?

      • eirohkea

        Minullepa tuli eka hylsy kahden tunnin päästä. WSOY on nopsa. Tiesin kyllä, että suurille on turha lähettää, mutta kuhan lähetin, ettei tarvitse jahkailla että jospa sittenkin... Hetken harmitti, nyt lähinnä huvittaa. Onpahan jännitystä elämässä.


      • Tuskainen

        Mulle tuli myös viikossa vastaus: "Kiitos että saimme tutustua käsikirjoitukseesi. Se ei ikävä kyllä ylitä WSOY:n julkaisukynnystä." Vaikea sanoa, onko tuo täysi standardihylsy. Vituttaa joka tapauksessa.


      • Hylsyyyy

        Minulle tuli tismalleen samoilla sanoilla, joten standardi taitaa olla.


      • Tuskainen

        Hyvä tietää!


      • eirohkea
        Tuskainen kirjoitti:

        Mulle tuli myös viikossa vastaus: "Kiitos että saimme tutustua käsikirjoitukseesi. Se ei ikävä kyllä ylitä WSOY:n julkaisukynnystä." Vaikea sanoa, onko tuo täysi standardihylsy. Vituttaa joka tapauksessa.

        Aivan sama teksti. Mutta olivathan he sentään sinun käsistäsi miettineet viikon. Revi siitä...


      • kirjoituskone

        Tuli myös tuo sama perushylsy WSOY:ltä kahdessa viikossa. Kaksi kertaa. Ehdin lähettää korjatun ja editoidun version myös sinne. Paitsi noiden hylsyjen välissä Otava halusi ottaa kässärin. Ensi vuonna ilmestyy Otavalta jo seuraava kirjani. Hylsy sinne ja toinen tänne ei tarkoita vielä yhtään mitään! Tsemppiä!


      • eirohkea

        Kun hylsypäätöksen tekemiseen menee kaksi tuntia, niin alkaahan sitä miettiä että onko tässä touhussa mitään järkeä. Onko se tosiaan niin huono? Kuitenkin olen saanut todella paljon kannustusta ja uskoa tekemiseeni omakustanteen kautta. Toisaalta: en minäkään ota edes lainattavaksi kirjastosta kaikkia kirjoja joita selailen. Ja vaikka otankin, niin jätän kesken jos imua ei vaan synny. Nekin kirjat on kuitenkin jossakin kustantamossa arvioitu kustantamisen arvoiseksi. "Kirjoituskoneen" kommentti on kyllä lohduttava ja kannustava. Tämä on kestävyyslaji.

        WSOY saa vuosittain noin 1600 käsikirjoitusta. Siitä tulee työpäivää kohti keskimäärin 5-6. Onhan siinä aikamoinen urakka. Ja vain alle yksi prosentti kustannetaan. Ei kovin kannustavaa? Kuitenkin: jos jokainen kirjailijanalku lähettää käsiksen kymmenelle kustantajalle, käsiksiä on markkinoilla ehkä 160. Hylättyjen ja hyväksyttyjen suhde näyttää jo paljon mukavammalta.


      • Tuskainen
        eirohkea kirjoitti:

        Kun hylsypäätöksen tekemiseen menee kaksi tuntia, niin alkaahan sitä miettiä että onko tässä touhussa mitään järkeä. Onko se tosiaan niin huono? Kuitenkin olen saanut todella paljon kannustusta ja uskoa tekemiseeni omakustanteen kautta. Toisaalta: en minäkään ota edes lainattavaksi kirjastosta kaikkia kirjoja joita selailen. Ja vaikka otankin, niin jätän kesken jos imua ei vaan synny. Nekin kirjat on kuitenkin jossakin kustantamossa arvioitu kustantamisen arvoiseksi. "Kirjoituskoneen" kommentti on kyllä lohduttava ja kannustava. Tämä on kestävyyslaji.

        WSOY saa vuosittain noin 1600 käsikirjoitusta. Siitä tulee työpäivää kohti keskimäärin 5-6. Onhan siinä aikamoinen urakka. Ja vain alle yksi prosentti kustannetaan. Ei kovin kannustavaa? Kuitenkin: jos jokainen kirjailijanalku lähettää käsiksen kymmenelle kustantajalle, käsiksiä on markkinoilla ehkä 160. Hylättyjen ja hyväksyttyjen suhde näyttää jo paljon mukavammalta.

        Kestävyyslaji tosiaankin! Mullakin on takana jonkin verran kirjoittamisopintoja, ja kyllä sieltä on joku mua huonompikin kirjoittaja julkaissut. Tuuriakin tarvitaan sisun ja lahjakkuuden lisäksi. Mutta mitä pitempään yrittää ja tekee töitä, sitä todennäköisemmäksi onnenpotkut tulevat. Näin olen jo monta vuotta ajatellut. Eikä mulla toisaalta ole edes vaihtoehtona, että lopettaisin. Kirjoitan joka tapauksessa. Sen voin itse päättää, vaikka kustannuspäätös on aina jonkun toisen käsissä, ikävä kyllä.

        Sain muuten toisenkin hylsyn nyt jo viikossa. Otavalta. En ole ikinä saanut näin nopeita vastauksia, mutta toisaalta saate ja käsiksen alku ovat aika hyvät. Koetan ajatella niin, että nopeat vastaukset ovat hyvä merkki. Voi olla, että petän itseäni, mutta en halua hermostua liikaa.


      • eirohkea

        Jaa että Otavakin on noin nopea! Ehkä minuakin odottaa jo hylsy sähköpostissa. Uskaltaisinkohan käydä katsomasssa...

        Minulla on sama juttu kirjoittamisen kanssa: kirjoitan joka tapauksessa. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kirjoittamisen iloa ei minulta voi viedä sadallakaan hylsyllä.

        Tsemppiä sinulle! Kerro sitten kun kutsutaan kahville:)


      • Tuskainen
        eirohkea kirjoitti:

        Jaa että Otavakin on noin nopea! Ehkä minuakin odottaa jo hylsy sähköpostissa. Uskaltaisinkohan käydä katsomasssa...

        Minulla on sama juttu kirjoittamisen kanssa: kirjoitan joka tapauksessa. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kirjoittamisen iloa ei minulta voi viedä sadallakaan hylsyllä.

        Tsemppiä sinulle! Kerro sitten kun kutsutaan kahville:)

        Samoin sinne tsemppiä!


      • Maratonmatka
        Tuskainen kirjoitti:

        Kestävyyslaji tosiaankin! Mullakin on takana jonkin verran kirjoittamisopintoja, ja kyllä sieltä on joku mua huonompikin kirjoittaja julkaissut. Tuuriakin tarvitaan sisun ja lahjakkuuden lisäksi. Mutta mitä pitempään yrittää ja tekee töitä, sitä todennäköisemmäksi onnenpotkut tulevat. Näin olen jo monta vuotta ajatellut. Eikä mulla toisaalta ole edes vaihtoehtona, että lopettaisin. Kirjoitan joka tapauksessa. Sen voin itse päättää, vaikka kustannuspäätös on aina jonkun toisen käsissä, ikävä kyllä.

        Sain muuten toisenkin hylsyn nyt jo viikossa. Otavalta. En ole ikinä saanut näin nopeita vastauksia, mutta toisaalta saate ja käsiksen alku ovat aika hyvät. Koetan ajatella niin, että nopeat vastaukset ovat hyvä merkki. Voi olla, että petän itseäni, mutta en halua hermostua liikaa.

        Niinpä juuri. Lahjakkuuden lisäksi tarvitaan myös tuuria: oikeanlainen tarina oikealle kustannustoimittajalle oikealla hetkellä. Hyvä käsis voi tulla hylätyksi esim. syystä, että kustantamo on juuri hyväksynyt samantyyppisen käsiksen eikä ole mieltä kilpailla oman talon kanssa kahdella saman segmentin tuotteella.

        Käsisten lähettäminen on samanlaista kuin työhakemusten lähettäminen. Harvoin se ensimmäinen työhakemus ja ensimmäinen työhaastattelu johtaa siihen työpaikkaan. Ja jos on juuri palkattu samanlainen osaaja kuin sinä, niin se työpaikka on sitten jo täytetty riippumatta siitä kuinka sopiva ja hyvä sinä olisit juuri siihen työhön.


      • Tuskainen
        Maratonmatka kirjoitti:

        Niinpä juuri. Lahjakkuuden lisäksi tarvitaan myös tuuria: oikeanlainen tarina oikealle kustannustoimittajalle oikealla hetkellä. Hyvä käsis voi tulla hylätyksi esim. syystä, että kustantamo on juuri hyväksynyt samantyyppisen käsiksen eikä ole mieltä kilpailla oman talon kanssa kahdella saman segmentin tuotteella.

        Käsisten lähettäminen on samanlaista kuin työhakemusten lähettäminen. Harvoin se ensimmäinen työhakemus ja ensimmäinen työhaastattelu johtaa siihen työpaikkaan. Ja jos on juuri palkattu samanlainen osaaja kuin sinä, niin se työpaikka on sitten jo täytetty riippumatta siitä kuinka sopiva ja hyvä sinä olisit juuri siihen työhön.

        Niinpä. Tänään jaksoin printtailla käsistä kolmanteen paikkaan. Jaksaa, jaksaa! Pakko ottaa nyt tästä tekstistä kaikki irti ja jouduttaa sitä onnea niiltä osin kuin pystyy.

        (Mulla ei muutenkaan elämässä ole säilynyt sellaista illuusiota, että voisin itse päättää monestakaan asiasta. Voin vaikuttaa itseeni. Työpaikat, suosikkiasemat ja muut ovat menneet epäreilusti sivu suun niin monta kertaa, että toisaalta on syntynyt jo suojakuorikin. Kaikki epäonnistumiset eivät aina liity kaikilta osin vain omaan tekemiseeni. Sen olen kokenut esim. tilanteessa, jossa sairastuin ja omaa sijaisuusputkeani ei enää jatkettu, vaikka olin loistava työntekijä. Jos ajattelisin ansainneeni tuon työn menettämisen, en kyllä jaksaisi tehdä enää yhtään mitään. Eli oma vastuu on kannetta ja itsekritiikkiä oltava, mutta onnistumiset eivät silti ole aina kiinni ainoastaan itsestä.)


      • Tuskainen
        Tuskainen kirjoitti:

        Niinpä. Tänään jaksoin printtailla käsistä kolmanteen paikkaan. Jaksaa, jaksaa! Pakko ottaa nyt tästä tekstistä kaikki irti ja jouduttaa sitä onnea niiltä osin kuin pystyy.

        (Mulla ei muutenkaan elämässä ole säilynyt sellaista illuusiota, että voisin itse päättää monestakaan asiasta. Voin vaikuttaa itseeni. Työpaikat, suosikkiasemat ja muut ovat menneet epäreilusti sivu suun niin monta kertaa, että toisaalta on syntynyt jo suojakuorikin. Kaikki epäonnistumiset eivät aina liity kaikilta osin vain omaan tekemiseeni. Sen olen kokenut esim. tilanteessa, jossa sairastuin ja omaa sijaisuusputkeani ei enää jatkettu, vaikka olin loistava työntekijä. Jos ajattelisin ansainneeni tuon työn menettämisen, en kyllä jaksaisi tehdä enää yhtään mitään. Eli oma vastuu on kannetta ja itsekritiikkiä oltava, mutta onnistumiset eivät silti ole aina kiinni ainoastaan itsestä.)

        Siis komanteentoista paikkaan


      • Odotusta
        eirohkea kirjoitti:

        Jaa että Otavakin on noin nopea! Ehkä minuakin odottaa jo hylsy sähköpostissa. Uskaltaisinkohan käydä katsomasssa...

        Minulla on sama juttu kirjoittamisen kanssa: kirjoitan joka tapauksessa. Ne ovat kaksi eri asiaa. Kirjoittamisen iloa ei minulta voi viedä sadallakaan hylsyllä.

        Tsemppiä sinulle! Kerro sitten kun kutsutaan kahville:)

        Minäkin laitoin Otavalle kässärin. Olen nyt odottanut 1.5 kk vastausta, lieneekö sitten huono merkki. Miten voi vaihdella vastausaika noin paljon? Ehkä tekstini on niin tylsä, ettei sitä ole jaksettu vielä poimia pinosta. Odottelu on vähän ahdistavaa kun tulee kaikenlaista mietittyä.


      • niilokalle

        Tekstejä luetaan muiden töiden lomassa, joten ei se ole huono merkki.


      • Odotusta
        niilokalle kirjoitti:

        Tekstejä luetaan muiden töiden lomassa, joten ei se ole huono merkki.

        Niin, kyllähän siellä varmasti kiire on. Onhan tämä spekuloiminen aika turhaa tietysti, vastaus tulee sitten kun ennättää. Pitää vain yrittää pysyä maltillisena ja positiivisena.


    • vieläkölisää

      Mille kaikille kustantamoille olette lähettäneet? Olisi kiinnostavaa nähdä listoja, ties vaikka itseltä olisi joku unohtnut. Minä lähetin:

      WSOY
      Otava
      Tammi
      Gummerus
      Karisto
      S & S
      Teos
      Like
      HD kustannus
      Atena
      Nordbooks
      Bazar

      • Kustantamojamonenlaisia

        Mikä genre on käsikirjoituksessasi? Mietin vain sitä, että oletko valinnut nuo kustantamot jollain tietyllä ajatuksella (esim. koska ne vaikuttivat mielenkiintoisimmilta)? Ymmärtääkseni eri kustantamot julkaisevat erilailla tekstejä esim. toisilla pidetään enemmän dekkareista ja toiset julkaisevat paljon lasten ja nuorten kirjoja jne.


      • eirohkea

        Kyllä, kannattaa miettiä mihin lähettää käsistään, sillä jokainen hylsy on kuin pieni kuolema. Olen lukenut eri kustantamojen kirjoja juuri siksi että tietäisin, millaisia mikäkin julkaisee. Isothan julkaisevat niin monenlaista, että niihin voi lähettää mitä vaan, ja isoja kalojahan kannattaa pyydystää vaikka ei saisikaan.

        WSOY:lle en aikonut lähettää, mutta juuri ison kalan toivossa lähetin ja huonostihan siinä kävi. Tammi ja Johnny Kniga ovat saman konsernin lafkoja, joten ne putosivat samalla listoilta. Jos Otavalta tulee hylsy, en lähetä Likelle, koska ovat samaa konsernia. Ehkä Like ei muutenkaan sovi kustannusohjelmaani;) koska käsikseni ei ole nuorekas eikä rock-henkinen. Kustantamoa valitessani tutkin myös, kuinka paljon kirjastot tilaavat kirjaa ennakkoon. Jos kustantamolla on hyvä maine, niin esikoistakin tilataan helmet-kirjastoon vähintään 20. Myös kirjabloggarit arvioivat mieluiten isojen kustantamoiden kirjoja, samoin lehdet. Rikastuminen ei ole tavoitteenani, mutta lukijoita haluan. Jos kirjan olemassaolosta ei tiedetä, sitä ei myöskään lueta.


      • vieläkölisäää

        Katsoin kyllä kaikkien kustannusohjelmat ja jätin pari kustantamoa sen perusteella pois. Genreni on kuitenkin sen verran suosittu, että sitä tunnuttiin julkaisevan jonkin verran vähän siellä sun täällä.

        Odotukseni ovat ehkä olleet poikkeuksellisen alhaiset, koska toistaiseksi saamani hylsyt eivät ole tuntuneet erityisen pahalta. Myönteisestä päätöksestä olisin toki riemuissani.

        Puhut hyvämaineisista kustantamoista. Voisitko mainita joitain kustantamoja, joilla on huono maine, ja joihin et siksi halua käsistäsi lähettää?


      • eirohkea

        Olen arvioinut kustantamoiden mainetta sillä perusteella, kuinka paljon kirjastot tilaavat niiden kirjoja ennakkoon. En nyt tässä halua mollata ketään. Kuka tahansa löytää netistä nuo luvut. Kustantamothan voivat silti tehdä oikeinkin hyviä kirjoja, eivät vaan ole vielä ylittäneet kirjastojen kynnyksiä.


    • Nimerkki

      Tsemppiä ja toivotaan, että saat kirjasi kustantamoiden kautta julkaistua. Meille tuli myös noita hylsyjä ja todettiin sitten, että koitetaan itse julkaista ja katsotaan miten käy.

    • Tuskainen

      Mikäs tilanne? Mulle ei ole ropissut enempää hylsyjä eikä muutakaan.

      • samatilanne

        Sama tilanne. Täällä käyn välillä katsomassa olisiko kukaan muu saanut mitään.


      • eirohkea

        Ei ole minullekaan tullut lisää hylsyjä. Ehkä eivät kirjamessujen vuoksi ehdi niitä lähetellä.


      • eirohkea

        Olen muuten ihan tyytyväinen siihen, että lähetin aluksi vain kolmelle kustantamolle. Käsishän ei tule koskaan valmiiksi mutta se on tullut paremmaksi tässä odotellessa. Loppuratkaisua terävöitin ja laitoin muutamaan kohtaan lisää lihaa luiden päälle. Ehkä teen jatkossa jokaiselle kustantamolle saatteen mittatilaustyönä. Saatteella on merkitystä sille, kuinka nopeasti käsikseen tartutaan. Luulen.


      • Tuskainen
        eirohkea kirjoitti:

        Olen muuten ihan tyytyväinen siihen, että lähetin aluksi vain kolmelle kustantamolle. Käsishän ei tule koskaan valmiiksi mutta se on tullut paremmaksi tässä odotellessa. Loppuratkaisua terävöitin ja laitoin muutamaan kohtaan lisää lihaa luiden päälle. Ehkä teen jatkossa jokaiselle kustantamolle saatteen mittatilaustyönä. Saatteella on merkitystä sille, kuinka nopeasti käsikseen tartutaan. Luulen.

        Saate vaikuttaa vamasti paljon. Pienet yksityiskohdat vaikuttavat siihen, että voit osoittaa olevasi kartalla siitä, millaista kustantamoa lähestyt. Olet siis varteenotettava kirjailija heidän talliaan ajatellen. Jotkut vain räkäisevät tekstinsä nopeasti eri kustantamoihin, ja sekin varmaan näkyy kustannustoimittajalle.

        Uskon myös muuten että kirjamessut vaikuttavat siihen, ettei hylsyjä juuri nyt ropise.


    • messuiltakotiin

      Oliko kukaan muu tänään kirjamessuilla kuuntelemassa "Haluatko kirjailijaksi?" -luentoa? Siitä tulee ilmeisesti tallenne Yle Areenaan myös, kannattaa katsoa. Paljon tuttuakin asiaa oli tietysti, mutta yksi mikä jäi mieleen oli se, että kannustivat saatteessa tiivistämään kirjan idean yhteen lauseeseen. Tai sanoivat, että saa se vähän pidempikin olla, mutta tuli kuitenkin sellainen kuva, että saatetekstin olisi oltava hyvin lyhyt, kun täältä tai muualta netistä olen välillä lukenut muuta.

      • Muut paikalla olleet (tai Ylen nauhoituksen nähneet) saavat korjata jos olen väärässä, mutta itselleni jäi käsitys, että tämä koskee enemmän tietokirjoja kuin kaunokirjoja. Ajatuksena oli se, että jollei kirjailija itse osaa ilmaista kirjan aihepiiriä yhdellä lauseella (ns. loglinella), niin silloin kustantamon väelläkin voi olla vaikeuksia selittää sitä toisilleen ja viime kädessä kirjakaupoille. Näihin on kaunolle (lähinnä elokuvien kautta) kehitetty erilaisia kaavoja, eli sama periaate toimii kyllä myös fiktion puolella. Mikä ei siis välttämättä vielä merkitse, että se koko saate on yksinomaan logline, mutta voisin kuvitella että hyvin kirjoitettu logline/hissipuhe kyllä toimii käsikirjoituksen eduksi.


      • messuiltakotiin

        Sama muistikuva, että sanoivat sen yhden lausee loglinen olevan erityisen tärkeä tietokirjallisuudessa, mutta minusta sanoivat, että pätee myös kaunokirjallisuuteen, vaikka siinä saa olla vähän pidempikin, mutta ei kuitenkaan kovin pitkä.


    • Tuskainen

      Tuo logline on hyödyllinen esim. sähköpostiviestissä kustantajaa lähestyessä. Saate ja käsishän ovat liitteinä. Yhden tai kahden virkkeen esittely käsiksestä ei ole tuossakaan kohtaa pahitteeksi. Hissipuhe on hyvä termi!

      • voieiapua

        Ovatko :o Mulla oli saatetta vaan sähköpostissa ja liitteenä vaan käsis. Käsiksessä toki yhteystiedot.


      • Tuskainen
        voieiapua kirjoitti:

        Ovatko :o Mulla oli saatetta vaan sähköpostissa ja liitteenä vaan käsis. Käsiksessä toki yhteystiedot.

        Juu, sähköpostiin tulee vain lyhyt tervehdys. Saatteen olisi hyvä olla selkeästi aseteltu tiedosto, jossa kerrotaan selkeästi kirjan idea, genre, sanoma ja keskeiset asiat kirjoittajasta. Noin yhden liuskan eli sivun verran on sopiva pituus. Tuskin peli on kuitenkaan vielä sinulla tämän takia menetetty.


      • eirohkea
        voieiapua kirjoitti:

        Ovatko :o Mulla oli saatetta vaan sähköpostissa ja liitteenä vaan käsis. Käsiksessä toki yhteystiedot.

        Sama täällä. Saate sähköpostissa, yhteystiedot myös käsiksessä. Ei taida käydä kovin hyvin, jos tämä oli väärin. Kaukana menneisyydessä ovat ne ajat, jolloin voimapaperille käsin kirjoitettu teksti otettiin julkaisuohjelmaan. Tämmöisen legendan olen kuullut.

        Tuskaiselle pahoittelut hylsystä. Ei niitä ole kiva saada, mutta jos ei mitään uskalla, ei mitään saa.


    • Tuskainen

      Nyt tuli hylsy Siltalalta. Ihan hienotunteisesti muotoiltu.

      • iltalasiltala

        Pahoittelut hylsystä! Lähetitkö Siltalalle käsiksen sillä lomakkeella, ja olitko sitä ennen saanut sieltä sähköpostiin jonkinlaisen vahvistuksen käsiksen perillemenosta? Mietityttää noiden lomakkeiden kanssa aina onko viesti todella lähtenyt.


      • sillaton

        Minä en ole saanut Siltalalta koskaan mitään vastausta.


      • Tuskainen
        iltalasiltala kirjoitti:

        Pahoittelut hylsystä! Lähetitkö Siltalalle käsiksen sillä lomakkeella, ja olitko sitä ennen saanut sieltä sähköpostiin jonkinlaisen vahvistuksen käsiksen perillemenosta? Mietityttää noiden lomakkeiden kanssa aina onko viesti todella lähtenyt.

        Muistaakseni heillä ei ollut mitään lomakesysteemiä vaan ihan sähköpostitse kässäri meni.


      • iltalasiltala

        Niinkö, minä kyllä laitoin Ota yhteyttä -sivulla olevalla lomakkeella, koska toinen vaihtoehto olisi ollut valita jonkun henkilökohtainen sähköposti. Ilmeisesti olisi kannattanut kuitenkin valita sähköposti.


      • iltalasiltala

        Nyt tuli Siltalalta viesti, että tutustuvat käsikirjoitukseeni ja ovat yhteydessä kuukauden sisään. Ilmeisesti käsis on ainakin mennyt perille lomakkeen kautta.


      • eirohkea

        Siis oliko normihylsy vai pääsitkö jatkoon?


      • eirohkea

        Tai ei hylsy tietystikään, mutta oliko vaan normaali saapumisilmoitus vai olivatko kiinnostuneita?


      • iltalasiltala

        Normaali saapumisilmoitus. Vaikutti valmiiksi kirjoitetulta tekstiltä ja sellaiselta, että eivät vielä ole lukeneet käsikirjoitustani ollenkaan, mutta se on tyyliin seuraavana jonossa.


    • toisteisuus

      Itseä mietityttää hissipuheen kirjoittaminen sähköpostin viestikenttään, kun saman asian sanon kuitenkin saatteessa. Tyhjä viestikenttäkin arveluttaa minua, kun se ei herätä mitään lukuhaluja: Kiinnostavaa, silmäilen vähän tota saapunutta käsistä, on niin hieno logline" Kiltisti täytynee odottaa omaa lukuvuoroa sijalla 999.

    • mismunhylsyt

      Melkein 1,5 kuukautta mennyt käsisten lähettämisestä, eikä vieläkään muuta vastausta kuin se sama WSOY:n hylsy, jonka muutkin tässä ketjussa saivat. Alkaa tämä odottelu olla sen verran raastavaa, että tavallaan toivon saavani hylsyjä pian, että edes jotain tapahtuisi.

      • eirohkea

        Unohda koko juttu ja siirry seuraavaan. Eipä ole minullekaan tullut hyvää eikä pahaa postia. Nyt on pian kuukausi kulunut ja laitan kohta käsiksen menemään kolmelle seuraavalle kustantamolle, yhdelle isolle ja kahdelle pienemmälle mutta laadukkaalle.


      • uutta
        eirohkea kirjoitti:

        Unohda koko juttu ja siirry seuraavaan. Eipä ole minullekaan tullut hyvää eikä pahaa postia. Nyt on pian kuukausi kulunut ja laitan kohta käsiksen menemään kolmelle seuraavalle kustantamolle, yhdelle isolle ja kahdelle pienemmälle mutta laadukkaalle.

        Tuon on syy miksi aina aloittelen uutta, ennen kun lähetän vanhan eteenpäin, ettei odottelu ole tuskaista. On jo seuraava työnalla.


      • mismunhylsyt

        Kunpa pystyisinkin unohtamaan, tai ainakin vähentämään odotuksen intensiivisyyttä. Uusi kirja on kyllä jo aluillaan ja muutenkin tekemistä piisaa, mutta tämä odotus vie energiaa toisilta projekteilta.


    • Jännittää1

      Täällä yks jännittäjä lisää! Nuortenromaani lähti kustantamoihin (wsoy, Otava, tammi, gummerus) kaks viikkoo sitten. Vielä ei oo tullut vastauksia mistään.

      • toinenmoinen

        Tervetuloa mukaan jännittämään :) Pidä meitä ajan tasalla!


    • täsmunhylsyt

      Gummerukselta tuli perushylsy - yllättäen postitse, vaikka lähetin käsiksen sähköpostilla.

      Seuraavaa odotellessa.

    • Tuskainen

      Tännekin on tullu jo hylsyjä 5/13. Yllättävän monet vastaavat paperikirjeellä. Kaikki ovat olleet standardihylsyjä, eikä m ukana ole siis ollut mitään henkilökohtaista.

      • eirohkea

        Minulle ei ole tullut muita kuin se WSOY:n hylsy. Tänään lähetin korjatun version Gummerukselle. Eli nyt on taas se kolme vetämässä. Gummerus muuten ilmoittaakin ohjeissaan lähettävänsä vastaukset postitse.


      • mismunhylsyt

        Olisikohan paperisessa se idea, että välttävät viimeiseen asti lisäkysymyksiä? Sähköpostiin on liian helppo vastata.

        Minulle on vastannut toistaiseksi WSOY ja Gummerus vaikka lähetin yli kymmeneen. Osasta ei tietysti mitään tule kuulumaankaan. Otavan vastaus jännittää eniten. Tuleekohan sieltä sähköinen vai paperinen?


      • mnbn
        mismunhylsyt kirjoitti:

        Olisikohan paperisessa se idea, että välttävät viimeiseen asti lisäkysymyksiä? Sähköpostiin on liian helppo vastata.

        Minulle on vastannut toistaiseksi WSOY ja Gummerus vaikka lähetin yli kymmeneen. Osasta ei tietysti mitään tule kuulumaankaan. Otavan vastaus jännittää eniten. Tuleekohan sieltä sähköinen vai paperinen?

        Paperin ideana on just se!


      • täsmunhylsyt

        No nyt tuli se Otavan hylsykin (sähköpostitse). Se siitä sitten.


      • eirohkea

        Niin tuli minullekin Otavalta hylsy sähköpostiin. Ei se mukavalta tuntunut, ja luovuttaminen kävi mielessä.


      • Täsmunhylsyt

        Mulla tää oli eka käsis, joten koetan ajatella sitä harjoituskäsiksenä. Paljon opinkin prosessissa, ja nyt koetan hyödyntää oppini uuden romaanin kanssa.


    • Jännittä1

      Mulle ei ole vielä tullut mistään vastausta. Neljään suurimpaan lähetin. Lähetyksestä noin 3,5 viikkoa.

    • Tuskainen

      Mulla on nyt kaksi uutta romaani-ideaa. Molemmissa on tyylillinen yhteys aikaisempaan käsikseen (spefivaikutteet), mutta molemmat on silti ihan uusia aluevaltauksia mulle. Eilen olin niin innoissani, että mulle tuli mieleen, että luenpas nyt sitä tosi mielenkiintoista kirjaa, joka mulla on kesken, kunnes muistin, että niin, se tosi mielenkiintoinen luettava on se uusi käsis, jota aloin juuri kirjoittaa :D Eli kirjoittaminen sujui eilen niin hyvin, että se tuntui suorastaan koukuttavalta lukemiselta. En valita. Kirjoittaminen tuntuu harvoin näin hyvältä, ja nautin näistä hetkistä, kun niitä sattuu kohdalle.

      Nyt kun joku piru vieköön löytäisi mut ja mun tarinat ja kaiken sanottavan, mitä mulla on. Oon kohta kymmenen vuotta yrittänyt.

      Piristää myös nähdä Pamela Tolan tehneen vihdoin kokopitkän erikoisohjauksensa. Kymmenisen vuotta hänkin oli yrittänyt pitää eri projekteja yllä ennen kuin Swingers-elokuva löi läpi ja hän pääsi ohjaamaan sen. Elokuva ei ole saanut kummoisia arvosteluja, mutta hieno saavutus joka tapauksessa. Samaistun tuohon Tolan sinnikkääseen yrittämiseen. Mulla jopa suuri osa ystävistä, sukulaisista ja sosiaalipiiristä tietää mun yrittämisestäni, koska en ole sitä häpeillyt. Se nyt vaan saisi alkaa kantaa hedelmää. Lahjattomuudesta ei pitäisi olla käsittääkseni kohdallani kysymys.

      • Tuskainen

        siis esikoisohjauksensa


    • hylsyitippuu

      Äsken löysin Atenalta tulleen hylsyn roskapostikansiosta.

    • Jännittää1

      Eka hylsy tullut eilen postissa. Kyseessä Gummerus 😞Kuukausi meni vastaukseen.

    • Jännittää1

      Missä ajassa muut on saaneet hylsyn wsoy:lta ja Otavalta? Laitoitteko kotimaisen kaunon puolelle vai lasten- ja nuortenosastolle? Mä laitoin lanupuolelle noin 1,5kk ei vielä kuulunut kummastakaan.

      • Tuskainen

        WSOY vastasi mulle viikossa ja Otava samoin. Laitoin vähän hassusti käsiksen molemmille osastoille, siis myös lanuun, koska mun käsis on vähän väliinputoaja. En ole varma, pitäisikö Otavasta odottaa vielä toistakin hylsyä, siis myös kaunon puolelta. Ajattelin, etten odota.

        Muista kustantamoista onkin sitten kuulunut vasta paljon myöhemmin. Puolista on jo tullut mulle hylsyt.


      • Jännittää1

        Kiitos vastauksesta, tuskainen! Mä kans vähän pohdin tota, että kumpaan osastoon laittaisin, sillä käsis on suunnattu entinen nuorille aikuisille. Päähenkilön iän (17 vuotta) vuoksi kuitenkin lähetin sen pelkkään lanuun. Tää odottaminen on kyllä todella tuskaista. Toivoo parasta ja pelkää pahinta. Toivoisin vastauksia vielä tämän vuoden puolella, mutta varmaan turha toivo.

        Mitä luulette: jos wsoy:lta tulee hylsy, niin tarkoittaako se myös automaattisesti hylsyä Tammelta kun ovat samaa konsernia?


      • Tuskainen

        Mulla sinänsä sama juttu, että mullakin genre on Young Adultin suuntaan, mutta sisältö vähän hankalasti aikuisemmille. Luulen että teit oikean valinnan kun lähetiin lanuun,

        Tammesta en osaa sanoa. Itsekin odotan sieltä vielä hylsyä.

        Jos lähetit käsikset äskettäin, tuskin vastaukset tulevat kaikki tänä vuonna. Aikaisempien käsisten kanssa olen saanut odottaa joskus vuodenkin. Varsinkin isot tuppaavat odotuttamaan.


      • isojanopee

        Minulle on kyllä kaikki tähän mennessä (noin 3 kk käsiksen lähettämisestä) saadut hylsyt tulleet nimenomaan isoista kustantamoista.


    • Kynäjapaperi

      Täälläkin lähti romaanikäsis kustantamoihin. Nyt jännitetään. Tietysti joulupyhät varmasti hidastavat prosessia. On tämä piinallista tämä odottelu, vaikka hommia piisaa odotuksen lomassa.

    • kirjoittelija

      Liityn tänne lähettäjien joukkoon.

      • eirohkea

        Tervetuloa vaan, kirjoittelija! Onnea toivotan. Sitäkin tarvitaan, vaikka kuinka huolella olisi käsikirjoituksen tehnyt.

        Minä olen saanut kolme hylsyä ja neljättä odotan. Kaikki isoilta kustantamoilta. Olen hylsyjä odotellessa muokannut käsikirjoitusta todella paljon ja olen todella tyytyväinen, että lähetin ensin vain kolmelle sen alkuperäisen. Neljäs sai parannetun version, mutta siihenkin olen tehnyt todella paljon täsmennyksiä ja siksi uskon, että hylsy siitäkin tulee.

        Käsis oli ensin dekkari, mutta kun eräs koelukija totesi että "liian vähän ruumiita", niin päätinkin muokata siitä tavallisen romaanin. Mutta dekkari se vaan on, ja nyt olenkin täsmentänyt tätä genreä. Sekin vaikuttaa, että dekkarin kustannuskynnys on alhaisempi. Tai siihen tulokseen olen tullut, kun olen lukenut kotimaisia dekkareita. Ei millään pahalla, mutta monesti olen kyllä ihmetellyt, miksi tämäkin on julkaistu. Lukijoita niillä silti tuntuu olevan, kun olen tutkinut Helmet -kirjaston varauslukuja.

        Jos ei mene läpi dekkarinakaan, niin ehkä teen Stieg Larsonit: kirjoitan kolmen sarjan ja tarjoan vasta sitten kustannettavaksi. Tai painatan BoDilla ihan vain omaksi ilokseni.


      • eirohkea

        Korjaus rivi 6: ei "siksi" vaan ...silti uskon että...


      • kirjoittelija1
        eirohkea kirjoitti:

        Tervetuloa vaan, kirjoittelija! Onnea toivotan. Sitäkin tarvitaan, vaikka kuinka huolella olisi käsikirjoituksen tehnyt.

        Minä olen saanut kolme hylsyä ja neljättä odotan. Kaikki isoilta kustantamoilta. Olen hylsyjä odotellessa muokannut käsikirjoitusta todella paljon ja olen todella tyytyväinen, että lähetin ensin vain kolmelle sen alkuperäisen. Neljäs sai parannetun version, mutta siihenkin olen tehnyt todella paljon täsmennyksiä ja siksi uskon, että hylsy siitäkin tulee.

        Käsis oli ensin dekkari, mutta kun eräs koelukija totesi että "liian vähän ruumiita", niin päätinkin muokata siitä tavallisen romaanin. Mutta dekkari se vaan on, ja nyt olenkin täsmentänyt tätä genreä. Sekin vaikuttaa, että dekkarin kustannuskynnys on alhaisempi. Tai siihen tulokseen olen tullut, kun olen lukenut kotimaisia dekkareita. Ei millään pahalla, mutta monesti olen kyllä ihmetellyt, miksi tämäkin on julkaistu. Lukijoita niillä silti tuntuu olevan, kun olen tutkinut Helmet -kirjaston varauslukuja.

        Jos ei mene läpi dekkarinakaan, niin ehkä teen Stieg Larsonit: kirjoitan kolmen sarjan ja tarjoan vasta sitten kustannettavaksi. Tai painatan BoDilla ihan vain omaksi ilokseni.

        Kiitos, kiitos! Kuinka kauan meni vastausten kanssa?
        Itsellä on kanssa vähän ennakkoluuloja suomalaisia dekkareja kohtaa ja toisaalta muualta pohjoisesta tulee niin jäätävän kovaa kamaa. Arttu Tuomisen ja Rönnbackan teoksiin joskus vielä tutustun. Ehkä he murtavat ennakkoluuloni.


      • eirohkea

        Eka vastaus tuli kahdessa tunnissa, loput kahdessa kuukaudessa. Näihin alkaa tottua. Vartiksi maailma kaatuu, sitten ei enää tunnu missään.


    • Jännittää1

      Laitanpa tänne päivitystä omasta tilanteesta. Lähetin neljään suurimpaan siis marraskuun alussa. Vastaus on tullut tähän mennessä (hylsyt) gumemrukselta (1kk) ja wsoy (noin 2kk). Vastaamatta olis siis vielä Tammi ja Otava. Olen siinä uskossa, että Tammi ei vastaa ollenkaan jos ei ole kiinnostunut, mutta onko Otavalla ollut minkä pituista vastausaikaa? Olis kiva kuulla. Kyllä tässä mahdollisuudet heikkenee jokaisen hylsyn myötä, mutta kai tässä promillen mahdollisuus vielä on jäljellä.

      • Hylsyitippuu

        Minä lähetin lokakuun lopussa sekä suuriin että pieniin. Pelkkiä hylsyjä on toistaiseksi tullut ja niitä ovat lähettäneet WSOY, Otava (1,5 kk:n kuluttua), Gummerus, Karisto ja Atena ainakin. En varsinaisesti enää odota hyviä uutisia, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


      • Tuskainen1

        Yhtään vastausta ei ole tullut nyt yli kuukauteen. Kustantamot mahtavat olla kiireisiä kevään kirjojen kanssa.

        Eipä olo ole täälläkään enää kovin optimistinen. Käsisten lähettämisestä on kulunut jo 3 ja puoli kuukautta. No katsotaan loppuun asti.

        (Joku oli näköjään jo ottanut nimimerkkini käyttöön, joten olen tästä lähin Tuskainen1 )


    • mukanaalustaasti

      Vähän on surullista luettavaa tämä ketju. Olisi kiva, jos joku (tietysti mieluiten minä) saisi edes palautetta tai jotain muuta kuin pelkkiä hylsyjä :(

      • eirohkea

        Onhan tämä surullista luettavaa. Olin toivonut että joku olisi tullut kertomaan, että nyt onnisti. Vaikka tilastollisesti on erittäin epätodennäköistä että alle kymmenen käsikirjoituksen joukosta löytyisi joku onnekas, kun tiedetään että tuhannesta käsiksestä vain yksi kustannetaan. Toisaalta, voitetaanhan lotossakin, vaikka todennäköisyys taitaa olla vielä pienempi.

        Itse olen saanut viisi hylsyä eli vastaus on tullut kaikista. Nythän on menossa kaksikin kirjoituskilpailua, ehkä lähetän tekstini niihin molempiin ja jätän muut kustantamot rauhaan. Toisaalta: kilpailujen ratkettua kustantamot hukkuvat käsikirjoituksiin. Nyt olisi sen puolesta otollisempi hetki.

        Olen viime aikoina lukenut kirjoja oikein urakalla ja etsinyt viisasten kiveä. Pakko sanoa, että osa kirjoista on ollut (minun mielestäni) todella huonoja. Jos olisin kustannustoimittaja, olisin lähettänyt hylsyn viiden minuutin arvioinnin perusteella. Hassuinta on, että myös käännöskirjallisuuden joukossa on niitä, joiden julkaisemista ihmettelen. Kirjastossa selailen uutuuksia, mutta vain harva niistä lähtee mukaan ja niistäkin osan jätän kesken. Luulenpa, että jos kuka tahansa meistä jännittäjistä saisi kustantajan, niin kirja ei häpeäisi muita kun saisi taitavan kustannustoimittajan ja graafikon ja oikolukijan ja lehti- ja blogiarvioita ja kymmeniä kirjoja kaikkiin kirjastoihin. Ei siis kannata masentua. Sitkeimmät jaksavat jatkaa ja ehkä se oikea kustannustoimittaja vielä löytyy. Jos ei tälle niin seuraavalla käsikselle.


    • Jännittää1

      Edelleen odotan Otavan vastausta. Kohta 3kk mennyt, eikä vastausta kuulu.

    • kirjoittelija3

      Kohta 2 kuukautta mennyt – eikä vastauksia. Saavutus sinänsä, etten saanut bumerangihylsyä. Olen myös jollain tavalla toiveikas. Ehkä kässäriäni todella puntaroidaan, onko siinä ainesta julkaisukynnyksen ylitykseen. Realistinen ja arkinen totuus hiljaisuuden taustalla on: kiire ja muut työt – ja kaksi kuukautta on verrattain lyhyt aika... Oletteko muut saaneet vastauksia?

    • Tuskainen1

      Tulin päivittämään tilannettani. Kolmeen kuukauteen en ole saanut hylsyn hylsyä. Lähettämisestä on nyt viisi kuukautta, ja olen saanut nyt kuusi hylsyä ja odotan edelleen vastausta Tammelta, Intolta, Aulalta, S&S:iltä ja Teokselta. Bazar ja Art House eivät ole edes luvanneet vastata, joten en laske näitä mukaan enkä odota näiltä mitään.

      Turhautuneena odottamiseen olen nyt lähettänyt käsiksen pariin muuhunkin kustantamoon (Minerva, Like, Kvaliti). Helpottaa, kun saa edes jotenkin edistettyä asiaa. Harmittaa, että en heti alkuun hoksannut Likeä ja Minvervaa, kun ihan hyviltä vaikuttavat.

      Olen myös lueskellut aiemman käsikirjoitukseni hylsyjä, ja oikein yllätyin, kun löysin pari ihan oikeasti kustannustoimittajan itse kirjoittamaa kommenttia sähköpostistani. Eli sellaisiakin on ennen vanhaan annettu. Jos mennään vielä yksi käsikirjoitus taaksepäin, sain kerran Atenalta oikein sivunmittaisen palautteen. Näyttää kovasti siltä, että näitä muita vastauksia kuin copy pastella vedeltyjä standardihylsyjä saa nykyään harvemmin kuin kymmenen vuotta sitten. Oma tasoni kun on totta kai kehittynyt tässä kymmenen vuoden aikana, eikä hiljentynyt palautemäärä kyllä sovi kuvaamaan minua kirjoittajana. Kustantamoista itsestään on oltava kyse.

    • mukanaalustaasti

      Kässärin lähettämisestä on mennyt nyt puolisen vuotta. Edellisestä hylsystäkin on pitkä aika. Tuntuu siltä, että vastauksia tuskin tulee enää - eikä ainakan positiivisia vastauksia. Moni kustantamo on silti jättänyt vastaamatta. Onko kukaan koskaan kysellyt käsikirjoituksensa perään ja missä vaiheessa sen voi tehdä? Eniten mietityttää Siltala, josta tuli marraskuussa viesti "Kiitos lähettämästäsi käsikirjoituksesta! Tutustumme siihen kuukauden sisällä."

      • Tuskainen1

        Itse kyllä ajattelin kysellä perään nyt, kun puoli vuotta on kohta kulunut lähettämisestä ja edes puolet eivät ole vastanneet. Takavuosina sain muistaakseni paremmalla prosentilla vastauksia puoleen vuoteen mennessä. Voihan olla, että käsis on jumissa jossakin B-pinossa.


    • Tuskainen1

      Ai niin, tilannepäivityksenä kerron, että olen nyt kaksi kuukautta kirjoittanut aika lailla joka arkipäivä uutta jännitysromaanikäsikirjoitusta. Tarinasta on jo kolmasosa kirjoitettuna, ja teksti tuntuu rullaavan. Osallistun käsiksellä erääseen kilpailuun.

      Eli luovuttanut en ole vieläkään! Tsemppiä kaikille, jotka yrittävät tahoillaan!

      • mietiskelevä

        Onko kilpailu Otavan Rikos 2019? Itse harkitsen myös osallistumista. Se mietityttää, kun nuo aikataulut yleensä kisoissa venyvät niin pitkälle ja olisi hyvin epätodennäköistä sijoittua, kun siihen voi osallistua kaikki julkaisseetkin kirjailijat.


      • Tuskainen1
        mietiskelevä kirjoitti:

        Onko kilpailu Otavan Rikos 2019? Itse harkitsen myös osallistumista. Se mietityttää, kun nuo aikataulut yleensä kisoissa venyvät niin pitkälle ja olisi hyvin epätodennäköistä sijoittua, kun siihen voi osallistua kaikki julkaisseetkin kirjailijat.

        On. Olen toisaalta käyttänyt kilpailuja vain sellaisina motivaattoreina ja deadlinen takia. Tuohon tulee osallistumaan niin moni, että sijoittumismahdollisuudet ovat todella pienet, mutta mahdollisuus se on pienikin, ja ajattelin tosiaan vääntää siihen tuon vaaditut sata liuskaa tekstiä. Ilman kilpailuja deadline/tavoite pitää itse asettaa, ja se on usein työläämpää. Reilusti yli puolet on jo kasassa, ja yllättävän kivaa on ollut tätä jännäriä työstää. Ideakin oli jo valmiina ennen kuin kilpailuun päätin osallistua.

        Oletko itse osallistumassa?


      • mietiskelevä
        Tuskainen1 kirjoitti:

        On. Olen toisaalta käyttänyt kilpailuja vain sellaisina motivaattoreina ja deadlinen takia. Tuohon tulee osallistumaan niin moni, että sijoittumismahdollisuudet ovat todella pienet, mutta mahdollisuus se on pienikin, ja ajattelin tosiaan vääntää siihen tuon vaaditut sata liuskaa tekstiä. Ilman kilpailuja deadline/tavoite pitää itse asettaa, ja se on usein työläämpää. Reilusti yli puolet on jo kasassa, ja yllättävän kivaa on ollut tätä jännäriä työstää. Ideakin oli jo valmiina ennen kuin kilpailuun päätin osallistua.

        Oletko itse osallistumassa?

        Varmaan moni käyttää kisoja dediksenä, myös minä ajattelin saada valmista siihen mennessä. En vain vielä tiedä, lähetänkö sinne vai en. Teksti ei nimittäin ole sellainen rikosromaani, jota kuvittelen tuossa haettavan, kun siitä pitäisi saada aikaan elokuva.


      • Mukana_alusta_asti

        Kiva kuulla! Minä osallistuin Tarinan viemää -kisaan, mutta käsis ei kyllä ollut yhtään niin hyvä kuin tämä edellinen, jolle on tullut kasa hylsyjä, eli todennäköisyys menestyä lienee aika lähellä nollaa. Mutta samoin kuin sinä, käytän kisoja niiden deadlinejen takia motivaattoreina. Nyt kustantamokierroksella olevasta kässäristäkin ensimmäisen version sain aikaiseksi kisan takia.

        Rikos 2019 ja myös se nuortenkirjakisa kiinnostaisivat, mutta aika tiukaksi menisi. Lisäksi minulla on uusi romaani-idea, joka ei sovi kumpaankaan kisaan, joten taidan alkaa vain työstää sitä.


      • Tuskainen1
        Mukana_alusta_asti kirjoitti:

        Kiva kuulla! Minä osallistuin Tarinan viemää -kisaan, mutta käsis ei kyllä ollut yhtään niin hyvä kuin tämä edellinen, jolle on tullut kasa hylsyjä, eli todennäköisyys menestyä lienee aika lähellä nollaa. Mutta samoin kuin sinä, käytän kisoja niiden deadlinejen takia motivaattoreina. Nyt kustantamokierroksella olevasta kässäristäkin ensimmäisen version sain aikaiseksi kisan takia.

        Rikos 2019 ja myös se nuortenkirjakisa kiinnostaisivat, mutta aika tiukaksi menisi. Lisäksi minulla on uusi romaani-idea, joka ei sovi kumpaankaan kisaan, joten taidan alkaa vain työstää sitä.

        Hieno juttu, että sielläkin on tekemisen meininki. Aika pieni todennäköisyyshän on, että sopimuksen saisi sattumalta ja mitään itse yrittämättä.

        Tarkoitatko nuortenkirjakisalla sitä pojille suunnattua Sytytä Vimma -kilpailua? Se oli kyllä kiinnostava. Eikö tekstilajikin ollut vapaa? Itse en siihen osallistu, mutta koetin houkutella yhtä kaveria osallistumaan. Hyvinhän tässä vielä siihen ehdit, jos et pitkää romaania meinaa kirjoittaa.

        Aloin kirjoittaa omaa jännäriäni alkuun melko lailla oman pääni mukaan välittämättä kilpailusta kuin genren kannalta eikä minulla ollut ideaa varsinaisesta rikoksesta. (Vaikka kilpailu oli nimeltään Rikos2019.) No nyt aikani kirjoitettuani se rikoskin on jo osa tarinaa. Olen luetuttanut ensimmäisen noin 40-50 liuskaa tutuillani, ja kyllä vaikuttaa ihan kannattavalta jatkaa. Ainakin lukijat tuntuvat olevan kiinnostuneita. Aikamoisen synkkähän tuo teksti on, mutta psykologiseen trilleriin tuo sävy mahtunee.


    • Tuskainen1

      Lähetin nyt tiedustelua niihin kustantamoihin, jotka eivät olleet vastanneet mitään ja eivät olleet erikseen maininneet, että eivät vastaisikaan. Käsiksen lähettämisestähän on jo kulunut puoli vuotta. Viisi tiedustelua lähti maailmalle.

      • mukanaalustaasti

        Kerro sitten miten tiedusteluihin suhtaudutaan ja tuleeko vastauksia! Minäkin varmaan laitan viimeistään ennen kesälomia.

        Niin ja onnea palautteesta! Sellaisen saaminen on varmasti todella kannustavaa.


      • Tuskainen1
        mukanaalustaasti kirjoitti:

        Kerro sitten miten tiedusteluihin suhtaudutaan ja tuleeko vastauksia! Minäkin varmaan laitan viimeistään ennen kesälomia.

        Niin ja onnea palautteesta! Sellaisen saaminen on varmasti todella kannustavaa.

        Kiitos. Kyllä oli aamulla kiva herätä, kun muisti, että ei ollut tullut kokonaan ohitetuksi. Sinänsä hauskaa, että kustannustoimittajat tuntuvat usein luonnehtivan tekstejäni "sujuviksi" ja "kiinnostaviksi". WSOY:n joku toimittaja puhui yhdestä projektista "verrattain korkealaatuisena".
        Siitä huolimatta ei ole sopimus napsahtanut kohdalleni.

        Vielä ei ole tiedusteluihin kukaan vastannut. Voi olla, että vastauksiin kuluu vieläkin aikaa. Sellaista se sitten on. Voin kyllä tulla kertomaan, miten suhtaudutaan/vastataan.


      • Anonyymi

        Onko tullut tiedusteluihin mitään vastausta? Olen vähän huonosti pitänyt kirjaa saamistani vastauksista, koska hylsyn kolahtaessa postilaatikosta olen yrittänyt sen vain mahdollisimman nopeasti unohtaa, mutta luullakseni minulta puuttuu vastaus neljästä paikasta, jotka ovat sen luvanneet lähettää. Paikat ovat Siltala, Teos, Nordbooks ja S&S.


      • Anonyymi

        Sain tiedusteluun vastauksen Teokselta viime viikolla. Kustannustoimittaja kirjoitti sivun verran rakentavaa ja osin kiittävääkin palautetta. Kuulemma ei ole kehno käsis ollenkaan, mutta kuitenkin joitakin asioita pitäisi vielä muuttaa. Sopimusta ei tosin lupaillut.

        Ajattelin kirjoittaa nyt jännäriäni kilpailua varten ja palata kesällä arvioimaan toisen kässärin editoimistarvetta. Sopimuksen saaminen on nyt ihan hilkulla. Hirvittää, kuinka paljon aikaa ja energiaa olen jo tähän käyttänyt. Mutta jos vaikka olisi vähän tuuriakin jonkun kustantamon kanssa.

        Tuskainen1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain tiedusteluun vastauksen Teokselta viime viikolla. Kustannustoimittaja kirjoitti sivun verran rakentavaa ja osin kiittävääkin palautetta. Kuulemma ei ole kehno käsis ollenkaan, mutta kuitenkin joitakin asioita pitäisi vielä muuttaa. Sopimusta ei tosin lupaillut.

        Ajattelin kirjoittaa nyt jännäriäni kilpailua varten ja palata kesällä arvioimaan toisen kässärin editoimistarvetta. Sopimuksen saaminen on nyt ihan hilkulla. Hirvittää, kuinka paljon aikaa ja energiaa olen jo tähän käyttänyt. Mutta jos vaikka olisi vähän tuuriakin jonkun kustantamon kanssa.

        Tuskainen1

        Onnittelut palautteesta! Mihin Teoksella voi lähettää tiedusteluja? Itse tyrkkäsin käsikseni sinne ohjeiden mukaan postitse. Pitääkö valita summamutikassa joku kustannustoimittajista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut palautteesta! Mihin Teoksella voi lähettää tiedusteluja? Itse tyrkkäsin käsikseni sinne ohjeiden mukaan postitse. Pitääkö valita summamutikassa joku kustannustoimittajista?

        Valitsin kustannustoimittajan yhteystiedoista.


    • Tuskainen1

      Uusi tilannepäivitys. Sain hylsyn kuukaudessa Myllylahdelta ja vähän kannustavaa palautettakin. Ymmärsin, että pitivät käsiksen teemoista ja tyylistänikin mutta eivät uskoneet löytävänsä tarinalleni kustantamonsa kautta laajaa lukijakuntaa. Toivottivat menestystä muiden kustantamojen suhteen.
      Luulen että he ovat oikeassa juuri tuon suhteen, että teokseni on juuri lukijoiden löytymisen ja markkinoinnin kautta hankala, vaikka sinänsä romaanissa ei ole mitään vikaa. (Kyseessä on young adultin/ reaalifantasian henkeä mutta aikuisten ihmisten ongelmilla ja yli kolmekymppisellä päähenkilöllä. Eli maalasin itseni sitten nurkkaan...)

      Olipa kuitenkin kiva, ettei tarvitse kokea itseään ihan hassuksi, kun vuodesta toiseen yrittää eikä saa kuin toisinaan jotakin persoonallista vastausta. Ehkä vielä joku kustantamo näkee tässä sekä kaunokirjallista arvoa että kaupallisenkin syyn julkaista. Mene ja tiedä.

    • Anonyymi

      Sain tänään taas yhdeltä vakiolukijoistani palautetta, että häntä ihmetyttää, miksi mua ei julkaista, vaikka niin paljon huonompaakin kirjallisuutta julkaistaan. Sanopa muuta. Kyseessä oli toki tuttuni, mutta toisaalta jotain kai sekin kertoo, että hän haluaa lukea kaikki keskeneräisetkin tekstini ja nauttii niistä. Hän on muutenkin kova lukemaan.

      Tuntuu juuri nyt niin kovin epäreilulta, kuinka pitkä tie tämä on. Mulla on vielä takataskussa pari suunnitelmaa, B ja C, mikäli tuota reaalifantasiakäsikirjoitusta ei julkaista. Mutta jotenkin alan ihan väsähtää tähän yrittämiseen.

      Tuskainen1

      • Anonyymi

        Ymmärrän sinua Tuskainen1! Itsekin mietin samoja asioita. Välillä käyn lukemassa kässäriäni, yritän katsoa sitä uusin silmin, nähdä ne puutteet ja virheet, mutta en voi tunteelleni mitään että kässäri on niin hyvä kuin pystyn tuottamaan. En kiellä etteikö siinä voisi olla korjattavaa ja viilattavaa, mutta haluisin työstää sitä kustannustoimittajan kanssa.
        Olen nähnyt vaivaa ja yrittänyt, mutta nyt ankarasti mietin, kauanko tätä enää jaksaa. Kirjoittamista totta kai jatkan. Se on ihanaa ja upeaa. Mutta nämä pettymykset ja hylsystä toipumiset, ovat niin syövyttäviä ja aikaa vieviä prosesseja, kaikki se aika on jollain tavalla pois kirjoittamisesta ja luomisesta.
        Mullakin on olemassa varasuunnitelmat, muutamat pienemmät kustantamot minne kässärin vois lähettää. Omakustannettakin harkitsen vakavasti, se tietysti jättää kirjaan huonoudenleiman, mutta silloin ei tarvitsisi jännittää kustannuspäätöksiä ja omaa mielenterveyttä.

        Tsemppiä, Tuskainen1! Ja kiitos kun kirjoittelit fiiliksistäsi, sain niistä vertaistukea.

        Kynäilijä1


    • Anonyymi

      Miten muuten sitten jos sattuisik saamaan ahaa-elämyksen tai rakentavaa palautetta jonka avulla muokkaan teostani, onko sitä edes jörkeä lähettää uudestaan kustantamoihin vai nakkaavatko roskiin heti kun huomaavat, että ovat siitä toisen version jo aiemmin hylänneet?

      • Anonyymi

        Annat ajan kulua, hiot ja korjaat kässäriä ahaa-elämyksessä ja luetutat kenties uuden versioin jollakin ja sitten lähetät. Kyllä siihen tutustutaan.


    • Anonyymi

      Jos kustannustoimittajalta tulee selkeää palautetta -- hio vielä tätä, selkeytä motivaatiota tässä, karsi nämä -- ja perään toive, että jos olet halukas nämä muutokset kässärissäsi toteuttamaan niin he olisivat kiinnostuneita lukemaan työstetyn version --> silloin on ok kierrättää samaa kässäriä uudelle kierrokselle. Kyllä kustantamolta selkeästi kerrotaan ja pyydetään lähettämään työstetty käsikirjoitus uudelleen. Ei kutsua lähettää uusintakierrokselle = kiitos ja näkemiin (ja seuraavalla käsikirjoituksella tavataan).

      Ei pidä jäädä sen ensimmäisen käsikirjoituksensa vangiksi liian pitkäksi aikaa sillä ajatuksella, että se on pakko saada julkaistuksi. Ensimmäinen kässäri on kuin ensirakkaus, haikean erityinen. Siihen on ladattu paljon tunnetta ja tunteja. Mutta tulee uusia kässäreitä. Yksi kirjailijan taito on siitä pitkään ja hartaasti työstetystä kässäristä luopumisen taito. Se on käynyt kustantamoilla, kerännyt vähän kiitostakin: "suunta oikea mutta ei vielä ihan ylitä julkaisukynnystä." Sitten se arkistoidaan kansioon "harjoitustyöt," otetaan siitä se oppi ja mahdollinen saatu palaute ja kirjoitetaan seuraava tarina.

    • Anonyymi

      Lähetin pari vuotta sitten kaksi eri lastenkirjan käsikirjoitusta useisiin kustantamoihin. Vastausajat olivat pitkiä, mutta joistakin annettiin vähän palautetta: hyvin kirjoitettu, mukava tarina jne. Eräs jopa sanoi, että tutustuu mielellään minun mahdollisiin muihin käsikirjoituksiini. Lasten Keskus on ainoa, joka ei vastannut yhtään mitään. Kyselin kerran käsikirjoitusteni perään ja silloin sieltä luvattiin vastata ja vedottiin ruuhkaan. Ruuhka on kuitenkin edelleen purkamatta.

    • Anonyymi

      Kävin läpi tilanteen ja on neljä kustantamoa, joista en ole vielä saanut vastausta syyskuussa lähetettyyn käsikseen, ja joiden sivuilla en myöskään nähnyt mainintaa, että eivät aikoisi vastata. Oletteko te saaneet näiltä joltain hylsyjä vai onko turha odotella?

      S & S, Teos, Siltala, Nordbooks

      • Anonyymi

        Nyt sain Teokselta hylsyn. Siltala, S & S ja Nordbooks vaikenevat edelleeen, mutta en kyllä enää tippaakaan kuvittele saavani myöntävää vastausta jostain.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt kässäri ollut kahdella kustantajalla 5 kuukautta ja yhdellä 3 kuukautta
      1 hylsy tullut.
      1 vastausta odotan ja 2 toivon, ehkä turhaan, ehkä he eivät vastaa.
      Ei ainakaan lupaa.

      Nyt kokonaan uuden kässärin ja aiheen kimpussa.
      \,,/ Kirjoittaminen rock!! \,,/

      Vuosi on puolessa välissä, koko tämä aika on mennyt alitajuisesti odottamisen merkeissä.

      Miten teillä muilla odottajilla menee?

      nimerkki: kynäilijä/kirjoittelija

    • Anonyymi

      Kyllä se on sisäpiiri-toimintaa, mitä kustannetaan. Perusteet sille, mitä julkaistaan, eivät ole kirjallisuudessa, vaan suhteissa, rahassa, vallassa ja asemissa.

      Tuotteita toki voidaan tehdä, kun annetaan tarkat ohjeet, että näin kirjoitat, mutta sitä mitä kirjallisuuteen kaivataan ja tarvittaisiin, eli elämää, niistä laskelmoiduista tuotteista, harvemmin löytää.

      Käyttävät lähettämiänne tekstejä, materiaalina, jonka mahdolliset ideat, joku sitten tilaustyönä, silppuaa sinne, rahalla ostetun tuotteen, joukkoon.

    • Anonyymi

      Tuo sana "hylsy" on jotenkin - tylsä.

    • Anonyymi

      Mietin tässä Myllylahtea. Te, jotka olette lähettäneet käsikirjoituksen heille, oletteko saaneet vastauksen suoraan jonkun ajan kuluttua vai ilmoituksen, että käsikirjoitus katsotaan muutaman kuukauden sisällä?

    • Anonyymi

      Kertomus bumerangista.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe