Taksiuudistus

Heippa!

Onko taksiuudistus vaikuttanut ko palvelun käyttöösi?
Tunnetko epävarmuutta tms? Kokemuksia suuntaan tai toiseen?

Täytyy tunnustaa, että ( turhaanko ) olen jättänyt taksin käytön tyystin uudistuksen jälkeen, koska luottamus hintoihin ja kuskiin on kyllä pudonnut. Ennen Treella tottunut luotettaviin ja hyviin /reittitietoisiin kuljettajiin, jotka puhuvat suomea. Heidän kanssaan on aina ollut hauska keskustella matkan kuluessa - hienoa palvelua!
Nyt ei voi tietää kuka autossa istuu ja mitkä ovat tietotaidot...En halua maksaa turhasta reittisekoilusta . Ambulanssi joutuu tietyissä tilanteissa nyt minua useammin noutamaan. Kela taksi on minua aiemmin kuskannut, mutta sairaalan päivystyksestä kotiin - silloinkin usein "ryhmäkuljetus", jossa poiketaan monessa kodissa. Lisäksi siirrän menojani kunnes läheiseni ehtii minua kuljettamaan asioille paikkohin, joissa ennen käytin taksin apua.

Tunnen oloni turvattomaksi epämääräisten kuljetusten ja -hintojen vuoksi!!!

Entä Sinä?
Ilmoita


Joitakin kertoja käyttänyt enkä huomannu muutoksia entiseen.
1
Ilmoita
Itse pitkään ajaneena Helsingissä ei homma ole mitenkään muuttunut , työ on samaa kun ennenkin , mittari päällä olen ajanut eikä ole kuin yksi as kysellyt alennusta ,
2 VASTAUSTA:
Kyllä. Perusmaksu on laskenut ja matkan hinta on laskenut, käpykylässäni.
Bengalitikku kirjoitti:
Kyllä. Perusmaksu on laskenut ja matkan hinta on laskenut, käpykylässäni.
Lähitaksi uudisti hintansa ja lisäsi kilometrikorvauksen kakun (kaiken) päälle.
Mikä siinä on halpaa enää?
+Lisää kommentti
Ei erityisemmin kokemuksia.

Pöndellä oli reilun kympin matka muuttunut kolmentoista euron matkaksi. Sama kuski, kuin ennenkin. Mulla käsitys, maalla taksimatkailu menee tympeemmäks. Koska ei päivystysvelvollisuutta, auton saaminen voi olla nihkeempää. Lisäks kuskien vaitiolovelvollisuuden lakkaaminen panee varomaan kuskeja entistäkin tarkemmin. Taksit ennenkin olleet kovia juoruilijoita, nyt se sitten on oikein sallittua. Lisäks "normaalit kuskit" ahtaalla, kun jokainen lestaati omistaa ainakin tila-auton ja hankkii taksiluvat.

Tsadissa nyt taksit aina olleet ihan mitä sattuu. Nahkatakkipoikia, jotka puhuu milloin mitäkin kieltä ja kun eivät tunne kaupunkia, ajelevat ties mitä reittejä. Lisäks toi tinkaaminen voi tulla ällöttäväksi piirteeksi. Siihenkin kyllä tottuu, aikanaan itänaapurissa tuli paljon käytettyä taksia, Kaikki alkoi aina tinkaamisella, kuski pyysi sataa dollaria, kun ite tarjos yhden dollarin, matka saattoi sitten lopulta maksaa sen kaks dollaria :DD

Kestää aikansa, mutta kyllä uudellakin systeemillä homma tulee toimimaan. Ehkä erilailla, kuin nyt ja maantieteellisesti eripaikoissa eritavoilla. Tää opetteluvaihe lienee kovin sekavaa aikaa. Noit kelasopparit kai pitää tehdä pääosin uusiks ja kehittää systeemi toimivaks, se onnistuneekin. Normiajot voi olla sekavampaa.

=DW=
Ilmoita
Asuinpaikkakunnallani taksin saaminen on selkeästi heikentynyt. Asun lähellä pääkaupunkia isohkolla ja vilkkaalla seudulla, mutta kun lakimuutos toi sen mahdollisuuden että taksit voivat mielin määrin valkata missä pyörivät, on se johtanut siihen, että useimmat painuvat tuonne lentoaseman jonoihin kyytejä kyttäämään ja se "oma alue" jää mahdollisesti vaille ensimmäistäkään autoa.
Viimeksi eilen sain pitkän odottelun jälkeen tänne Helsingin itäpuolelle kyydin autolta, jonka kuski kertoi olevansa Lohjalta, lähteneensä aikaisin aamulla keikalle lentoasemalle ja sitten ajelleensa mitä on ajoja saanut koko päivän pääkaupunkiseudulla. Hänellä yhtenä syynä oli se, että oli aiemmin sovittuna illemmalla kyyti lentoasemalta Lohjan suuntaan, mutta että näin tämä auto ei juuri sitä aamun ekaa ajoa lukuun ottamatta Lohjan alueen väkeä palvellut.
Tällä menolla tähän maahan jää valtavasti alueita, joissa taksin saanti alkaa useasti olla lähes mahdotonta.
1 VASTAUS:
Sama kokemus minulla.
Jokunen viikko sitten myöhästyin lähijunasta. Olin Moskovan junaan menossa ja seuraavallakin lähijunalla olisin periaatteessa vielä ehtinyt, mutta en halunnut riskeerata. Soitin 020202 palvelun kautta (virhe?) taksin ja painotin kiirettä ja taivuttelin rautalangasta sijaintiani, aseman nimi ja aseman vierestä menevän tien nimi kun ei riittänyt, olisi pitänyt tietää numero jota en mistään nähnyt.

Kaksikymmentäviisi minuuttia odoteltuani ja hermoiltuani lähdin sovitulta bussipysäkiltä tien yli ja takaisin junalaiturille odottamaan josko se viimeinen mahdollinen lähijuna sattuisi tulemaan ajoissa (tai ollenkaan). Samaan aikaan tähyilin bussipysäkille jolle taksin olisi pitänyt tulla. Taksi tulikin, mutta väärälle puolelle tietä eli siihen aseman puolelle jossa minäkin taas jo olin. Oikeaan suuntaan kääntyminen ei siinä paikassa ollut mahdollista korokkeiden takia, ei kyllä liikenteenkään. Junakin tuli siinä kun vilkku päällä odottelimme että pääsisimme aseman levikkeeltä tielle, kyllä harmitti. Sitten ajeltiin pitkät matkat väärään suuntaan, odoteltiin pitkät punaiset kaksissa liikennevaloissa ym.. Olisimme varmasti olleet ainakin kymmenen minuuttia aikaisemmin perillä Helsingin rautatieasemalla jos taksi olisi tullut lähialueelta, tuntenut lähialueen ja osannut ajanut kerralla siihen mihin hänet tilasin.
No nippa nappa ehdin lopulta junaan ( juosta piti, jos olisi ollut enemmän matkatavaroita niin en olisi ehtinyt) ja kyydin hinta oli aika oikean tuntuinen. Kuski oli ystävällinen ja yritti parhaansa, mutta aika pihalla tuntui olevan kaiken kaikkiaan. Matkan alussa kun hermoilin että ehditäänköhän, hän esitti ihan tosissaan Tikkurilan asemalle ajamista nopeampana vaihtoehtona. Sanoin etten usko sen olevan nopeampi muutenkaan, ja viimeistään se, etten tunne ollenkaan Tikkurilan asemaa aiheuttaisi viivytystä ja eihän edes ole 100% varmaa, että juna siellä edes pysähtyy. Pasila olisi ollut parempi vaihtoehto, mutta sitä hän ei osannut ehdottaa. Tällä kertaa se ei kyllä olisi käynytkään, koska poikkeuksellisesti juna ei pysähtynyt Pasilassa. Ja Pasilasta puheen ollen, sielläkin saa nykyään varautua odottamaan hyvät tovit taksitolpalla (jos sen edes löytää), mielestäni siellä oli aikaisemmin aina useampikin taksi odottamassa.

Jos taksi olisi tullut lähimmältä tolpalta jossa melkein aina on autoja, niin se olisi tullut myös oikeasta suunnasta ja nopeammin, tämä taisi tosiaan tulla lentoasemalta tai ties mistä.
+Lisää kommentti
Lisäyksenä vielä, että tampereella ratikkatöiden takia on keskustan liepeillä haastavaa liikkua muutenkin...Tässä eivät gsämmät aina auta!
Ilmoita
Käytin viimeksi Korven Airport-taksia. Tuli sovitulla ajalla vei lentoasemalle, oli kotimainen, kohtelias kuski. Matka maksoi 15 e.
3 VASTAUSTA:
ja kilometrejä oli..?
riippuu-matkasta kirjoitti:
ja kilometrejä oli..?
Ainakin näillä nurkilla eteläisessä suomessa tuolla rahalla pääsee sellaiset 5- 7 km. Mahdollisista ennakkotilauksista, siis esim. edellispäivänä tehdyistä, veloittavat lisää vitosen.
riippuu-matkasta kirjoitti:
ja kilometrejä oli..?
Kilometrejä asunnoltani lentokentälle 10. Airport taksi on normaalia taksia halvempi. Airporttaksi ottaa myös muita etukäteen matkan tilaajia samaan kyytiin. Tapauksessani olin ainut Airport-taksin tilaaja.
+Lisää kommentti
Olen jo valittanut Kelalle ja tehnyt parannusehdotuksen. On tässä Kelataksia odoteltu eikä aina ole tullut ollenkaan. On kuulemma nyt niin epäedullista ajaa lyhyitä matkoja, etteivät viitsi ottaa koko toimeksiantoa vastaan. Pitäisi olla lyhyille matkoille jokin könttäsumma, joka olisi enemmän kuin meidän kyytimme, 5-6 euroa. Kun sen lähtee ajamaan parinkymmenen kilometrin päästä niin ei voittoa jää. Kela laittoi viestini kehitysryhmälle. Kuljettajat ovat ihan mukavia, myös mustat miehet puhuvat hyvää suomea.
Lähitaksi, jonka omavastuu on 3 euroa, on toiminut samoin kuin ennenkin.
2 VASTAUSTA:
On vaikuttanut.
Enää ei tarvitse matkustaa kaikkien näiden tämän palstan hörhöjen kaa.
Juoksejojärveen kirjoitti:
On vaikuttanut.
Enää ei tarvitse matkustaa kaikkien näiden tämän palstan hörhöjen kaa.
kaa kaa kaa
+Lisää kommentti
Yks viikonloppu oli valojuhlat ja sieltä yöllä kotiin.
Pitkä rivi takseja odotti matkustajia,
Ensimmäistä tenttasin, että ruvettaiskos nyt neuvotteleen siitä hinnasta, millä kuskaat kotiin.
Vastasi vain, että "mittarilla mennään", joten siinä se neuvottelu oli.

Eipä ollut hinta pudonnut , muutaman euron jopa noussut.

Haukkui matkan aikana Bernerin suohon.
Yritin naisena vähän puolustella,että onhan jotain hyvää,
no, ei ole, usko nyt.
Onneksi oltiin jo kotiovella.
1 VASTAUS:
Noita-akaksi se täälläkin asuva taxisuhari sitä ministeriä kutsuu, joka taxisotkun järjesti.
+Lisää kommentti
Paljonkos siellä ravintolassa saa alennusta alkoholiannoksen hinnasta kun neuvotellaan baarimikon tai tarjoilijan kanssa.

Millä saa pullon Koskenkorvaa alkosta kun tinkaa.

Sehän on kysynnän ja tarjonnan laki. Kun kapakat sulkeutuvat sunnuntaiaamuyönä ja taksijonon etummainen tulee kyselemään millä hintaa vien hänet kotiin, huudan että haluaako seuraava mennä ihan mittarihinnoilla, niin kummasti tinjaakin suostuu mittarihintaan.

Mutta kyllähän taksi voi viedä vaikka puoleen hintaan ja duunari tinkiä palkastaan.
Paljonko nimimerkki ”maissii” itse tinkaisit palkastasi?
1 VASTAUS:
Samaan saumaan tinkaamiseni kanssa sattui liikennekaaren muutos, jossa taksipalvelut vapautettiin.
Niin luvat kuin hinnatkin.
Toimijoita tuli markkinoille lisää.
Tietysti testasin, että onkos meidän kylillä niitä halpatakseja, ulkolaisilla lentoasemilla, esim turkissa kannattaa aina tiedustella hintaa. Halvassa on aina mukana omat riskinsä, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Olisinko itse valmis tinkaamaan palkastani, totuus on etten tee halpahommia,
mutta minulta voi aina tinkata ohi palkan työaikaa ja työtehtäviä.
Niissä olen joustanut pitääkseni työpaikkani, joskus muinoin eteeni lyötiin vaihtoehdot, joka teet näitä töitä tai kävelet portista ulos, oli lama-aika ja tein niitä ei omia töitäni. Sitä lamaa kesti vain pari kuukautta. Taas oli nenän edessä ihanat omat hommani.
Elämä on täynnä valintoja, jatkossakin ajan sillä työhönsä nurjasti suhtautuvalla taksilla, kunhan kotiin pääsen.
+Lisää kommentti
En ole taksia uudistuksen jälkeen tarvinnut, mutta kun tarvitsen, soitan samaan numeroon kuin aina ennenkin, sieltä pitäisi luotettavaa kyytiä saada. Mitään eri firmojen mobiilisovelluksia en aio siirtyä käyttämään.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Taksiuudistus

Heippa!

Onko taksiuudistus vaikuttanut ko palvelun käyttöösi?
Tunnetko epävarmuutta tms? Kokemuksia suuntaan tai toiseen?

Täytyy tunnustaa, että ( turhaanko ) olen jättänyt taksin käytön tyystin uudistuksen jälkeen, koska luottamus hintoihin ja kuskiin on kyllä pudonnut. Ennen Treella tottunut luotettaviin ja hyviin /reittitietoisiin kuljettajiin, jotka puhuvat suomea. Heidän kanssaan on aina ollut hauska keskustella matkan kuluessa - hienoa palvelua!
Nyt ei voi tietää kuka autossa istuu ja mitkä ovat tietotaidot...En halua maksaa turhasta reittisekoilusta . Ambulanssi joutuu tietyissä tilanteissa nyt minua useammin noutamaan. Kela taksi on minua aiemmin kuskannut, mutta sairaalan päivystyksestä kotiin - silloinkin usein "ryhmäkuljetus", jossa poiketaan monessa kodissa. Lisäksi siirrän menojani kunnes läheiseni ehtii minua kuljettamaan asioille paikkohin, joissa ennen käytin taksin apua.

Tunnen oloni turvattomaksi epämääräisten kuljetusten ja -hintojen vuoksi!!!

Entä Sinä?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta