Etupyörien jarrujen putsaus & palojen vaihtaminen

Blondille_apua

Olen tottunut siihen että Naista aina yritetään kusettaa autokorjaamoissa "eihän ne mitään ymmärrä ja heiltä voi veloittaa ylimääräisistä töistä ja varaosista jne!". Noh, tämä blondi ymmärtää jotenkin tekniikan päälle eikä halua enää tulla huijatuksi. Tarvitsisin siis mielipiteitä... Kiitos etukäteen.

Autooni Chevrolet Epica pitäisi eteen kummallakin puolelta jarrut putsata koska levyt kuumenevat ja jarrut roskaavat vanteita... en tosin ole tottunut missään autossani vielä tähän mennessä että jarrujen kanssa on ongelmaa ja auto ajettu 100 000km.

Mahdollisesti myös pitäisi vaihtaa kumpaankin puoleen jarrupalat jos niin kuluneet...

Mikä olisi mielestäsi ok ja hyväksyttävä hinta:
a) jarrujen putsaaminen (en ymmärrä kyllä mistä moinen termi herkistäminen tulee kun se kuulostaa niin oudolta, mutta enhän minä NAISENA ja Blondina ymmärrä mitään)
b) jarrujen putsaaminen ja jarrupalojen vaihtaminen?

Löysin netistä korkeimman hinnan b-kohtaan varaosat & työ eli jarrupalojen vaihtaminen eteen on kustantanut 123,00e.

Onko hinta järkevä ja oikea? Kiitos jos kommentteja ja ohjeita sieltä päin löytyisi.

18

4182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isdjfdskjskkl

      Voihan jarrut laahata palojen jumittamisen takia. Jos kitkapintaa paloissa on vielä reilusti jäljellä, turha niitä on vaihtaa mutta puhdistus on ainakin välttämätön toimenpide koska laahatessaan ne kuluvat nopeasti.
      Voi olla että palat jumittavat senkin vuoksi että jarrusatulan ruostuminen on kohottanut palojen liikuntapintojen "pellinpalat" sen verran satulasta irti että palat ahdistaa sen takia. Palat ja ohjainhilut irti, jarrusatulan ruosteiden poisto ainakin palojen liikunta-urasta, voitelu ohuelti jarrurasvalla ruosteen hidastamiseksi (huom. rasvaus satulan pinnan ja jarrupalan ohjainpellin väliseen pintaan koska satulan ruostuminen kohottelee niitä palojen ohjainpeltejä), hilujen puhdistus ja jos ovat lommoontuneet, niiden uusinta tai oikominen ettei palat jumita uudelleen.
      Palojen liikuntapintojen ja satulan korvakkeiden rasvaus ohuelti missä ne ottavat kiinni jarrupaloihin ulkopuolelta, pitää huolen että jarrulevyyn ja palojen kitkapintoihin ei joudu rasvaa. Jos joutuu niin pesu jarrukliinerillä.
      Jarrusatulan liukutapit kannattaa tarkistaa myös liikkuuko ne herkästi. Niihinkään ei kannata liikaa laittaa rasvaa koska se voi aiheuttaa ongelmia.
      Jos tämänkin jälkeen jarru jumittaa, syynä on jarrusylinteri tai mäntä, todennäköisesti ruostunut eikä mäntä liiku niinkuin kuuluu. Tähän auttaa vain männän tai jarrusatulan uusinta, korroosion runtelemat osat eivät enää välttämättä pidä jarrunestettäkään vaikka ruosteet saisi hiomalla tms. pois.

      TÄRKEÄÄ!
      Jarruhuollon jälkeen AINA ennen ajoonlähtöä jarruja on paineltava useita kertoja että palat ja männät asettuvat ja jarrupolkimen liikerata normalisoituu. Jarrujen pito tarkastettava myös ensitilassa hiljaisella vauhdilla.

    • Blondimiesss

      Kuinka tärkeää on puhdistella / herkistellä jarruja ihan varmuuden vuoksi tyyliin vuosittain?

      Kesällä kuului jotain viheltelyä ikkunoiden ollessa auki ja yhdessä levyssä on pientä uraa.
      Reilu vuosi sitten meni meillä Chevyyn kaikki neljä levyä sekä palaa uusiksi noin 80tkm kohdalla. Nyt reilu 100tkm ajettu, kesän vaimeaa viheltelyä ja tuota pientä uraa lukuunottamatta toimivat..

    • djhth

      Jos jarrut laahaa, usein on levytkin pilalla. Uudet levyt, palat ja satuloiden herkistys luokkaa 500€ sisältäen työt ja osat. Riippuu paljon autosta paljonko osat maksaa, Chevyyn ehkä vähän halvempi, 400€ voi riittää.

      Laahauksen kuluttamat levyt pilaa nopeasti uudet jarrupalat joten ei välttämättä kannata vain paloja uusia.

      Ihan vain infoksi jos epäilet kusetukseksi jos halauavat levytkin vaihtaa.

      • rtgrtr

        Jos on onnekas ja levyt/palat vielä hyväkuntoisia, pelkkä herkistys 80-100€ luokkaa.


      • Blondille_apua
        rtgrtr kirjoitti:

        Jos on onnekas ja levyt/palat vielä hyväkuntoisia, pelkkä herkistys 80-100€ luokkaa.

        Missä noita herkistyksiä tehtäisiin? Pääkaupunkiseutu aluetta kyselen. Jarrusatulan männät ovat ruosteessa kuulemma joten herkistyksillä ei mennä. Männät pitäisi ainakin vaihtaa jarrusatuloihin mutta missä näitä tehdään? Suosituksia otetaan todella vastaan nyt....


      • Blondille_apua

        Levyt eivät ole pilalla eikä jarrupalat. Satulan männät ovat ruosteessa joten mitä noin niin kuin 2 satulan uusiminen eteen maksaisi. Jos ne korjattaisiin jossain missä en tiedä niitä vielä korjattavan, eli männät uusittaisin jarrusatuloihin niin kustantaisi mitä? Missä näitä korjattaisiin? Kiitos tiedosta etukäteen...


      • sklfjksjkkdsfdl
        Blondille_apua kirjoitti:

        Levyt eivät ole pilalla eikä jarrupalat. Satulan männät ovat ruosteessa joten mitä noin niin kuin 2 satulan uusiminen eteen maksaisi. Jos ne korjattaisiin jossain missä en tiedä niitä vielä korjattavan, eli männät uusittaisin jarrusatuloihin niin kustantaisi mitä? Missä näitä korjattaisiin? Kiitos tiedosta etukäteen...

        Jos jarrusylinterit ja/tai männät ovat ruostuneet, hyvin todennäköisesti koko jarrusatula on uusittava. Pelkkiä mäntiä tuskin on varaosana vaan koko jarrusatula menee vaihtoon.
        Jarrulevy voi laahauksen jälkeen olla vaikka ilman uriakin mutta jos on riittävän kuumana käynyt että väri on sinertävä niin vaihtoon menee koska metallin ominaisuudet ovat muuttuneet (metallin karkaisu) ja levy voi olla vääntynyt jolloin jarrutuksessa ohjauspyörä voi täristä tai "liepata" tai lieppaus voi tuntua jarrupolkimessakin. Jarrunestekin saattaa olla kiehahtanut.
        Jarrujen puhdistus vuosittain ei ole huono idea mutta vielä tärkeämpää on muistaa jarrunesteen vaihto ajallaan, yleensä kahden vuoden välein koska jarruneste imee itseensä kosteutta mikä ruostuttaa mm. jarrusylinterit pilalle.
        Jarruremonttejahan tekee mikä tahansa autokorjaamo. Kysele kustannusarvioita vähintään muutamasta autokorjaamosta.


      • 60.v.alalla

        Taas on teini sklfjksjkkdsfdl päässyt ulostamaan aivojensa tilan täyttänyttä skeidaa.
        Mistä näitä trollipellejä riittääkin?
        Pelkkää paskaa ja vääriä olettamuksiaan jatkuvasti suoltavat palstalle.
        Turha täältä on mitään neuvoja kysellä jos ei itse tiedä mitään; taatusti saa sellisetr neuvot, mitä noudattamalla tekee itselleen suurimman vahingon.


      • Blondille_apua
        60.v.alalla kirjoitti:

        Taas on teini sklfjksjkkdsfdl päässyt ulostamaan aivojensa tilan täyttänyttä skeidaa.
        Mistä näitä trollipellejä riittääkin?
        Pelkkää paskaa ja vääriä olettamuksiaan jatkuvasti suoltavat palstalle.
        Turha täältä on mitään neuvoja kysellä jos ei itse tiedä mitään; taatusti saa sellisetr neuvot, mitä noudattamalla tekee itselleen suurimman vahingon.

        Hyvä. Kiitos kommentistasi. Miten kommenttisi auttaa minua? Jos sinulla ei ole mitään kommenttia / neuvoja antaa edes ammattilaisena niin enpä sitten tiedä mikä oli tarkoituksesi? Oliko tarkoituksesi sanoa että älä edes kysy kommentteja äläkä edes korjaa autoa jos et itse tiedä mitään?


      • sklfjksjkkdsfdl
        60.v.alalla kirjoitti:

        Taas on teini sklfjksjkkdsfdl päässyt ulostamaan aivojensa tilan täyttänyttä skeidaa.
        Mistä näitä trollipellejä riittääkin?
        Pelkkää paskaa ja vääriä olettamuksiaan jatkuvasti suoltavat palstalle.
        Turha täältä on mitään neuvoja kysellä jos ei itse tiedä mitään; taatusti saa sellisetr neuvot, mitä noudattamalla tekee itselleen suurimman vahingon.

        Herra on hyvä ja kertoo sitten oman näkemyksensä tälle palstalle. Jos mitään ei ala kuulua, oletan että 60v.alalla on pelkkä tavanomainen trolli joka vaan vittuilee kirjoittajille jotka yrittävät oikeasti neuvoa kysyjää. Mikähän siinä on että aina tuollaiset vanhat ukot kokee tarpeelliseksi olla rähjäämässä nuoremmille vaikka itse eivät vastaa mitään itse asiaan...
        Aloittajalle vielä että näkemättä itse mistä on kysymys, vastaukset voivat todellakin olla jossain määrin arvauksia ja olettamuksia tai kokemuksia mitä kullekin on aiemmin vastaan tullut. Täsmällistä vastausta on vaikea antaa näkemättä kohdetta omin silmin.


      • setet
        Blondille_apua kirjoitti:

        Levyt eivät ole pilalla eikä jarrupalat. Satulan männät ovat ruosteessa joten mitä noin niin kuin 2 satulan uusiminen eteen maksaisi. Jos ne korjattaisiin jossain missä en tiedä niitä vielä korjattavan, eli männät uusittaisin jarrusatuloihin niin kustantaisi mitä? Missä näitä korjattaisiin? Kiitos tiedosta etukäteen...

        Satulat ehkä 150e/kpl ja molemmat uusittava samalla. Usein ne voi myös kuunnostaa mutta se on aikaa vievää työtä eikä välttämättä paljon halvemmaksi tule. Riippuu kuinka pahasti ruostuneet, tuskin pelkkiä mäntiä kannattaa vaihtaa vaan koko satula silloin.

        Kunnostin kerran itse, purkaa satulan osiin, hioo/kiillottaa ruosteet pois, uusi tiivisteet ja rasvaa. Itse tehtynä maksoi tiivistesarjojen hinnan, 15€, ja satulat toimi taas kuin uudet. Aikaa meni 5-6h kotimekaanikolta.

        Pelkkä herkistys tuskin riittää jos männät ruostuneet pahasti kiinni vaan se on joko täydellinen kunnostus tai uudet satulat silloin.


    • pelkätpalat

      "Jos jarrusylinterit ja/tai männät ovat ruostuneet, hyvin todennäköisesti koko jarrusatula on uusittava"

      Tuskin ovat ruostuneet tuon ikäisessä autossa ja vaikka olisi niin männät ja stefat voi vaihtaa. Voi olla hankala löytää tekijää. Mielellään vaihtavat satulat (nopeampi vaihtaa ja kovemmat katteet). Vaihdata ensin palat, jarrut on pakko herkistää vaihdossa. Jarruista irtoaa pölyä jarrutettaessa, eikä se ole vika.

    • Paskoja

      Ruosteessa kaikki mahollinen, hinta voi nousta kustannus arviosta!

      • Blondille_apua

        No tämä ei kyllä mitenkään minua auta. Olen kyllä kysynyt sitovan kustannusarvion, sen verran kuitenkin ymmärrän yleensä ottaen tekniikasta ja teknologiasta ihan ammatikseni. Kiitos kommentistasi, aiheutit pahaa mieltä. Olisitpa kerrankin osannut edes miettiä mikä tilanne naisella on joka täällä joutuu kyselemään apua... ja miettiä mikä tapa kommentoida olisi ok. Kiitos vaan ja hyvää viikon loppua.


      • john.d.high
        Blondille_apua kirjoitti:

        No tämä ei kyllä mitenkään minua auta. Olen kyllä kysynyt sitovan kustannusarvion, sen verran kuitenkin ymmärrän yleensä ottaen tekniikasta ja teknologiasta ihan ammatikseni. Kiitos kommentistasi, aiheutit pahaa mieltä. Olisitpa kerrankin osannut edes miettiä mikä tilanne naisella on joka täällä joutuu kyselemään apua... ja miettiä mikä tapa kommentoida olisi ok. Kiitos vaan ja hyvää viikon loppua.

        Ajat muuttuva,,se on totta. Ennen tuollaiset "herkistelyt" tehtiin ihan itse,eikä noita jarrusatuloita oikeasti ole pakko vaihtaa,ne sylinteripinnat voi kyllä hoonata ,sen jälkeen uudet männät stefat.
        Ja taas mennään..Tämän päivän tapa on vaan vaihtaa kokonaan uudet jarrusatulat,,no,nopeinta tietenkin,,ja myös kallista. Ikävää maksaa itsensä kipeäksi suotta.


    • asko1

      Missä päin blondi asustelee, minä voin vaihtaa jarruosat ja huoltaa jarrusatulat.

      • jkdfksdfkdkfjkdls

        Taitaa alakerran pikkuveli käskeä nyt tekemään jarrurempan tuntemattomalle että saattaisi sitten itse päästä hommiin...


    • asko1

      Ompas paskainen mielikuvitus, olen kasikymppiä käyvä mies ne ajat on ollu ja menny. Olen ikäni korjaillut autoja sillä ajattelin auttaa.Noista pikkukorjaamojen ns. pienistä hinnoista se mikä ei tunnu todelta ei ole sitä.Noilla on tapana kasvattaa hintaa tyyliin mutterit oli niin ruosteessa, että joutui käyttämään kaasuhitsauslaitteita ym, ym.Loppujen lopuksi jos merkkikorjaamon hinta ei ole paljon suurempi niin se saattaa osoittautua loppupeleissä edullisemmaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe