https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005854669.html
Mitä mieltä olet jokamiehen oikeuksista mökkiläisen kannalta? Itse olen sitä mieltä, että niitä ei tulisi ainakaan laajentaa, eikä ulkomaalaisille mainostaa. Suomalaiset tuntevat oikeuksien lisäksi melko hyvin myös vastuunsa, mutta en usko, että ulkolaiset tuntisivat samanlaista vastuuta Suomen luonnosta ja tämä näkyisi esimerkiksi lisääntyvänä roskaamisena.
jokamiehen oikeudet
8
179
Vastaukset
- MittaTäys
Ihmettelen Suomen Ladun roolia tässä. Miten tämä liittyy liikunnan lisäämiseen?
Maanomistajana en voi hyväksyä sitä, että ulkomailla alettaisiin markkinoida Suomen luontoa ilmaisena hyödykkeenä kaikille. Jo nyt jokamiehet koettelevat ihan riittävästi kärsivällisyyttä roskaamalla metsäteiden vierustoja.- 83999
Kyseisen järjestön jäsennyydestä pääset helpoimmin eroon täältä:
https://www.suomenlatu.fi/jasenpalvelut/palvelukortti.html
Ruksi kohtaan "jäsenyyden päättäminen"
- Iiåhjp57576
Hesarissa oli hyvä mielipidekirjoitus tästä aiheesta tällä viikolla. Kommentit, joissa epäillään ulkolaisten vastuuta Suomen luonnosta eivät edusta "virallisen Suomen", eivätkä varsinkaan elinkeinoelämän linjauksia.
Epäilykset ovat kuitenkin täysin aiheellisia eikä Suomen luonto ole myytävänä ulkomaalaisille mistään hinnasta.
Nim. halpatyövoiman parissa 15 v. työskennellyt. - Vaeltajansauva
Kyllä se roskaaminen sujuu varsin näppärästi kantiksiltakin.
Näyttää siltä, että suomalaisella nuorella miehellä (ja joskus naisellakin) järjen käyttöön tulee katkos tuossa murrosiän kynnyksellä ja se kestää jopa kolmanteenkymmeneteen ikävuoteen. Ei kai muuten ole selitettävissä se, että tuikataan tuleen yhteisillä varoilla rakennettu laavu tai lapetaan laavulla koko puuvaraston puut palamaan kerralla? Joillakin se terve järki ei palaudu koskaan.
Olen liikkunut luonnossa koko ikäni, jota on nyt 66 vuotta. Oikeastaan minä synnyinkin metsässä, ainakin metsien keskellä.
Käytiin taas viikonloppuna patikoimassa. Tällä kertaa suunta oli itärajan tuntumaan. Mehän asummekin itärajan lähellä, ainakin Helsingistä katsoen.
Ensimmäisen puolen kilometrin matkalla löytyi kasaan poljettu ja osittain sammaleeseen piilotettu Lidlin Saskia -kivennäisvesipullo, tyhjä LM aski ja tuorekelmu, ilmeisesti siinä oli ollut eväät.
Lähtöpisteen parkkipaikalla oli sikailtu ja mm. poltettu nuotiota, vaikkei siinä ole varsinaista nuotiopaikkaa. Sellaiset löytyvät noin kahdensadan metrin sekä noin kolmen ja viiden kilometrin päästä. Kumma kun ei jaksettu mennä nuotiostamaan edes sinne kahdensadan metrin päähän. Vai oliko niin, että villi Suomen luonto vähän pelotti ja tien läheisyys loi turvallisuuden tunteen?
Polttopuiksi oli kelvanneet kävyt ja jopa osittan tuoreet oksat. Nuotion sytyttäminen oli ilmeisesti ollut "ekstremekokemus". Paikalla tuoksahti näet vieläkin joku polttoaine (diesel?), jota lienee käytetty nuotion sytykkeenä. Mahtaakohan se olla hyväkin "arominvahvenne" grillimakkarassa? Mietin myös sitä olikohan osittain kärynneet Kabanossin kääreet olleet nuotiossa makkaranpaiston ajan - toivottavasti. Joku kävijöistä oli vaivautunut laittamaan pulipizzakääreen päälle kiven, ettei tuuli vie sitä. Eikö sitä ja muita roskia olisi voinut viedä siihen parinkymmenen metrin päässä olleeseen roskikseen? Minkälainen nautinto lienee muuten tuo nuotiossa lämmitetty pulipizza?
Nuotiopaikalla olisi ollut valmiit puut ja hyvät sytytystarpeet eli tervasta, vaikka tuskinpa nämä keppanassa ja energiajuomissa haudutetut kaupunkilaisporsaat tietävät mitä on tervas.
Patikoimme paljon eri puolilla Suomea ja olen tavannut reissuilla myön ulkomaalaisia. Erään suuren valtion kansalaisille (ymmärrän hiukan sitä kieltä) olen joskus huomattanut käytöstavoista luonnossa ja laavulla, sekä äänenkäytön, että siisteyden suhteen. Piti melkein kädestä ohjata nuori mies käymälälle - onneksi ei muuta. Silloin alkoholilla tuntui olevan osuutensa nuorten miesten käytökseen. Näytti siltä, että kavereille tuli hiukan nolo olo, joten kohtaamisellamme saattoi olla hyvä vaikutus.
Vähänlaisesti noita vierasmaalaisia on tuolla patikkataipaleilla. Thaimaalaisia on marjastamassa ja joskus pieni opastus heille olisi paikallaan.
Mm. kiinalaiset ja japanilaiset ovat todella ystävällisiä, siistejä ja hienokäytöksisiä. Todettakoon samalla, etten ole tavannut kumpaisiakaan kuin muutaman kerran, enkä tietenkään kykene erottamaan heidän kansallisuuuttaan toisistaan, ellei synny keskustelua jossa asia tulisi ilmi.
Minun näkemykseni on se, että luonto, myös suomalainen luonto, kuuluu kaikille jotka osaavat ja haluavat käyttäytyä luonnossa asiallisesti. - Maanpuolustus
Toisaalta jos halutaan lisätä maanomistajan oikeuksia, tulisi miettiä kenelle kuuluvat maanpuolustuksen kustannukset. Ei ainakaan niille jotka ei maata omista. Olisiko kohtuullista että kun maanomistajan oikeuksia vahvistetaan, myös maanpuolustuksen kustannuksia siirrettäisiin heille. Tulevat hävittäjähankinnat on kallis investointi ja jotenkin ne tulisi rahoittaa..
- marjanpoimijax
Jokamiehen oikeuksien poistaminen toisi maanomistajalle kiinteistöveron sekä maanpuolustusveron. Miksi maattoman tulisi osallistua maanpuolustuksen asehankintoihin. Jos marjat jäisi metsiin, sillä olisi vaikutusta kansanterveyteen ja terveydenhuollon kustannukset kasvaisi. Se näkyisi myös verotuksessa.
- Exportmarjastus
Thaimaalaisista marjanpoimijoista on hyvä tietää että heidän pomimista marjoista tulee Suomeen vientituloja n. 30.000.000€. Sekä pidetään yllä monta elintarviketeollisuuden työpaikkaa. Monikaan suomalainen ei halua poimia marjoja ansiomielessä.
- viiiko
Marjat eivät mätäne metsää. Linnut ja muut eläimet syövät marjoja......Jos yksityisesti tehdään tiet...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 438168
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 724696
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373420Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483136Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella482858Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262825- 392659
- 412106
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817