Käytän jatkuvasti rannekello ja se toimii myös kompassin tavoin: kello 12.00 on pohjoinen, kello 3.00 on itä, kello 6.00 on Etelä ja kello 9.00 on Länsi. Noin 7.00 minuuttia yli on koillinen ja joka neljännestunnin puolivälissä muut kaakko, lounas ja luode. Tämä menee kuten kompassissa ja kun esimerkiksi kello on 11.30 ja olen metsässä eksyksissä niin auringon suunnan mukaan osaan rannekellon avulla hakeutua ihmisten ilmoille kun muistan, että aurinko nousee idästä, on keskipäivällä 12.00 etelässä ja 18.00 aikoihin lännessä. Tätä voi käyttää milloin vain koska rannekellon taulu vastaa kompassin taulua kun laskee että jokainen minuutti on 6 astetta. Neljännestunti on 90 astetta. Minä tilasin Keskisen kellosta timberland merkkisen kellon, jossa on kompassin kehä. Tätä rannekello tulee käytettyä koska se on käyttökello mutta tavallinen kellokin käy.
Rannekello kompassina
6
648
Vastaukset
- Vanha_Jeti
Muista että kun kesäaika on käytössä pitää ajasta ensin vähentää yksi tunti ennen kuin alkaa kompassoimaan kellollaan.
Sitten toisekseen auringon soisi paistavan... - ökhgf4
Joo, mutta homma menee periaatteessa näin.
Kun tuntiviisari osoittaa aurinkoon, etelä on suunnassa klo. 12, talviaikana.- ökhgf4
Korjataan. Etelä on klo.12 ja tuntiviisarin puolessavälissä.
- Etelänvetelä
Tarkempaan tulokseen pääset määrittämällä luonnosta etelän suunnan. Katso puita, tuuheat vahvat oksat eteläsuuntaan, muurahaispesä on loiva eteläsuuntaan, etelärinteessä jäkälää, pohjoisrinteessä sammalta.
- Vanha_Jeti
Vielä yksi luonnonkompassi: hautausmailla haudat ovat itä-länsi suunnassa, tavallisimmin jalat kohti itää (eli kivi pääpuolella).
Tuli mieleen kun satuimme erämaakylän vanhalle kalmistolle tuossa taannoin...
- Hyväksihavaittu
Laatukello oli alennettuja kelloja. Sieltä minäkin katsoin kellon kompassilla. Keskisen kello ei pidä näitä kelloja alennuksessa, siksi tilasin laatukellolta. Casio on merkiltään. Olen tyytyväinen eikä ollut kallis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285