Telttasauna kokemuksi.

YksiTaunoVaan

Metsämökille, jolle käyn 6 kertaa vuodessa, tarttis saada jonkunmoinen sauna.
Olen ajatellut hankkia telttasaunan. Kertokaa kokemuksista jos on moinen hommeli käytössä. Miten olette järjestäneet säilytyksen kun ette ole paikalla? Vai voiko sen jättää pystyyn tuulen ja sateen piedtäväksi.

28

9395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaverinsauna

      Omat kokemukset kaverin telttasaunasta, oli tehty trukinlavoista, 2"x 4" ja kevytpressuista (niistä vahvemmista harmaista), tietty vanha saunankiuas vesisäiliöllä. Ihan toimiva keksintö, neljä trukinlavaa lattiana, niin ei jalat sotkeennu. Lauteet vaan lankuista ja tuettuna niihin muutamiin pystylankkuihin. Naruilla ja mustekalaritseillä pysyi ne pressut hyvin paikoillaan kireällä. Ei ne pressut montaa vuotta kestä auringonvaloa, mutta eipä ole kummoinen vaihtaa. Hyvät löylyt kuitenkin ja ihan toimiva sauna vähään käyttöön.

    • sadddassfadsfgda

      Saako telttasaunan pakkasellakin kelvollisiin lämpötilohin? Intissä kuuli aina juttua että se ja se yksikkö pisti leirillä telttasaunan pystyyn pakkasella

      • kaverinsauna

        Kyllä saa telttasaunan kelvollisen lämpimäksi kovallakin pakkasella! Ja kokeile ihan itse, ei ole kovin vaikea tehdä telttasaunaa. Tuossa jo edellä kerroin kaverin telttasaunasta, pikaiseen kyhätty, siinä ei kauaa nokka tuhissut, kun oli sauna valmis.


    • Sytänmies

      Ja muista laittaa sinne telttasaunaan sytänkiuas.

    • Saunamajuri

      Edellä neuvoneet ovat suurin piirtein kertoneetkin olennaisen. Tässä pari pikku lisäystä, jotka perustuvat omiin kokemuksiin.

      Älä sorru kevytpeitteeseen, vaikka sen halvalla saisitkin. Laita suosiolla 100-300 euroa enemmän kiinni ja käytä riittävän paksua katetta (esim. 200-250 g/neliön painoinen polyeteenista tehty kestopeite), jossa on uv-suojaus ja kunnon reunavahvikkeeet vahvoine metallirenkaineen.

      Myös käytetty pvc-kankainen vuokra/lainapeite (500-600 g/m2) voi olla hyvä, vuokraamot myyvät niitä. Kun kiinnität pressukankaan kehikkoonsa napakasti etkä jätä pusseja vedelle ja jäälle, saunasi käyttöikä paranee.

      Sijoita lauteet ainakin 20-30 cm maan tasaa korkeammalle, ja jos korkeutta riittää, vellä parempi kun jalkasi ovat istuessa puolessa metrissä. Lämmin ilmahan nousee ylöspäin ja silloin löylyä ohjautuu koko kropalle.

      Jos vaan tilaa on, telttasaunan ovensuuhun kannattaa sijoittaa penkki ja/tai yksinkertaisesti kertainen vaatepuu (sen tekee esim. oksaisesta pikkukoivusta tai näreestä) ellet saa pukeutumistilaa saunan viereen metsämökkiisi.

      Kokemusta on myös siirrettävästä joka miehen telttasaunasta 70-luvun veneilyvuosilta. Tehtiin valtion maille pariin Saimaan kalliosaareen luonnonkivistä alkeelliset kiukaat. Tulipesä syntyi laittamalla pellinpala reunakivien päälle. Kun saunasaari osui matkan varrelle, rantauduttiin ja laitettiin sauna kasaan kiukaan ylle. Runkona oli vanhan huvilateltan putkirunko joka menee nopeasti kokoon ja osiin. Tämän päälle kevyehkö peite ja istumeksi kevyt kokoontaitettava retkituoli. Sitten tulet kiukaseen ja alta tunnin kylvettiin!

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Tehokas kiuas jos ja kun on, säteilee se lämpöä isolle alueelle. Minun piti laittaa peltisuoja kiukaan ympärille, kun puoli saunaa kuuman kiukaan takia poissa käytöstä. Jalat ovat nyt melko viileässä, mutta parempi näin.


      • kaverinsauna

        Tuo lauteiden korkeus tärkeä pointti, jota en muistanut mainita tuosta kaverin telttasaunasta. Lauteet kannattaa rakentaa siten, että jalat ovat korkeammalla, mieluiten kiukaan yläpinnan korkeudella.
        Tuosta pressusta voidaan olla montaa mieltä, tuhdimpi kevytpeite (harmaa) kestää ihan hyvin ja maksaa muutaman kympin. Niihin ohuisiin kevytpeitteisiin ei kannata tosiaan sortua, niihin palaa reikiä kipinöistä.
        Vankempi pressu on tietty hyvä, mutta maksaa helposti satoja euroja ja sillä rahalla saattaa uusia ne halvemmat kevytpressutkin. Jos malttaa panostaa siihen runkoon, niin miksi ei sitten panostaisi kunnon pressuunkin!
        Pienenä vinkkinä, jokunen aika sitten oli edullisesti myytävänä tarkastuksessa hylättyä airbag-kangasta (pieni ilmavuoto), joka on todella vahvaa tälläisiin rakennelmiin. Ei ole palon arkaa ja todella kestävää, aurinko ei vahingoita. Rullan leveys oli 225cm ja rullassa oli 70 metriä, maksoi n. 150€.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minä ostin hyvän autoteltan mikkeliläiseltä Joretuotteelta. Hyvä ostos se oli. Myyvät telttasaunan kiukaineen tonnilla. Se olisi valmis paketti, jossa uskoakseni kaikki on koeteltu ja parannettu, jos on ollut tarpeen.


      • tonniaivanliikaa
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minä ostin hyvän autoteltan mikkeliläiseltä Joretuotteelta. Hyvä ostos se oli. Myyvät telttasaunan kiukaineen tonnilla. Se olisi valmis paketti, jossa uskoakseni kaikki on koeteltu ja parannettu, jos on ollut tarpeen.

        Käytetyn saunankiukaan saa yleensä ilmaiseksi, samoin muutaman trukinlavan, metsästä riu'ut ja muutamia kakkosnelosia runkoon ja lauteisiin lautaa. Päälle kevytpressua, joten käytännössä pressusta ja nauloista/ruuveista kulut, kivetkin voi kerätä vaikka metsästä. Joten en kyllä tonnia alkaisi maksamaan telttasaunasta, jos muutaman kerran siinä saunon.
        Tuossa ohjeita telttasaunan tekemiseen, jos itseltä piposta löydy mitään. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/rakentaminen/näin-rakennat-telttasaunan-ja-saat-mitä-muhevimmat-löylyt-1.147218

        https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/305742-viikonlopun-vinkki-telttasauna-pystyyn


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kukin tyylillään. Itse en kyllä menisi tuollaiseen telttasaunaan. Luoja yksin tietää mitä noista kevytpeitteistä kuumana irtoaa, kaasuina ja ehkä sulana muovina.


      • ftalaatit

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Saunokaa minun puolestani missä haluatte. Minulla on omat saunani, puurakenteiset.


      • Anonyymi
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Saunokaa minun puolestani missä haluatte. Minulla on omat saunani, puurakenteiset.

        Minulla on Einhell akkurälläkkä ja pari 4AH akkua.
        Saunoja on rannat täynnä, hyvä tuo sinun ohje.
        Sanokaa missä haluatte.


    • LapsellistaRakentelua

      Kyllä heikot on rahavarannot jos tollasta pitää väsätä.....mitäs jos hakisit pankista rahaa ja lopettaisit leikkimiset?

      • kaverinsauna

        Ei siinä mitään lapsellisuuksia ole, jos joku telttasaunan väkertää itselleen. Muutama trukinlava, vanha saunankiuas, hieman lankkua ja kevytpressua, niin saa saunan aikaiseksi. No sinne saunankiukaan alle pitää tietty laittaa vaikka peltilevyä tai muutamia tiiliä tms. palamatonta. Sen kait nyt järkikin jo sanoo.
        Itsellä ei ole telttasaunaa, mutta kaveri sellaisen rakenteli. Meikäläiselläkin ihan kunnon saunoja muutama kappale, mutta kyllä telttasaunan voisi jonnekin metsäpalstalle pikaiseen rakennella, niin pääsis vaikka taimikon raivuun jälkeen saunomaan. Ei sinne metsäpalstalle tule välttämättä raivuutöiden jälkeen mentyä moneen vuoteen, niin miksi sinne alkaisi jotain järeämpää saunaa rakentelemaan. Meikäläiselläkin on 15 erillistä metsätilaa eri puolilla maakuntia, niin ei tule välttämättä käytyä jollain palstalla moneen vuoteen raivuiden jälkeen.
        Onhan niitä tietty sellaisiakin, että on saunoja rakenneltu sinne ja tänne, mutta aika epäkäytännöllisiä jollakin isolla metsäpalstalla, jos rakennat saunan palstalle, niin on ensin rakennusluvat jne. sitten se sauna on kuitenkin siinä ja jos olet raivuulla palstan toisella laitaa, niin ei välttis satu kohdilleen. Yhdellä kaverilla on 8 saunaa rakennettuna eri paikkoihin. On niissäkin oma nikkaroiminen, mutta kukin tavallaan.
        Appiukolla on sauna pyörien päälle rakennettuna, vie sitä sinne minne haluaa, ei sekään kovin huono ratkaisu ole. Ei tarvii rakennuslupia.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minulla ei ole kuin kolme metsäpalstaa, joten ei ole tullut telttasauna mieleenikään. Melko puhdasta vettäkin saunomiseen tarvitaan, ainakin minun mielestäni. Palstoillani ei ole tietoakaan vedestä, joten se siitä.


      • vesieioleongelma
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minulla ei ole kuin kolme metsäpalstaa, joten ei ole tullut telttasauna mieleenikään. Melko puhdasta vettäkin saunomiseen tarvitaan, ainakin minun mielestäni. Palstoillani ei ole tietoakaan vedestä, joten se siitä.

        Vesi ei ole varmaan ongelma sinunkaan metsäpalstoilla, sadevettä tulee syksyisi taivaalta sen verran taatusti, että saa saunavedet, ellei palstoilla ole lähteitä tai kunnolla virtaavia metsäojia. Ja autonlavoilla tai takakontissa kulkee kanisterissa saunavettä sen verran, että pääsee pesulle. Olen monet saunavedet tuonnut 30 litran kanisterissa huoltoasemalta, pesuhallista tms. saa lämpimän veden mukaan, pysyy pitkään lämpimänä, jos ei ole kiukaassa lämmitintä vedelle.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        No joo, asustaahan tuossa lähellä kesäisin hesalainen pariskunta vedettömässä mökissään. Juomaveden tuovat mukanaan, ja pesuvesi tulee sateella katolta.
        Minä en irtopalstoillani puuhaa mitään, olen WWFn linjoilla. Saunomistarvetta siellä ei siis ole.


      • Anonyymi
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minulla ei ole kuin kolme metsäpalstaa, joten ei ole tullut telttasauna mieleenikään. Melko puhdasta vettäkin saunomiseen tarvitaan, ainakin minun mielestäni. Palstoillani ei ole tietoakaan vedestä, joten se siitä.

        Ei ole mullakaan tullu mieleen mennä metsiin saunomaan.
        Meillä on uimahalli, siellä on 3 saunaa. Kustantaa 75€ vuosi.
        Eikä tarvii metsäpalstoja.


    • zetzetkoos

      Kiuas puisten trukkilavojen päällä on huono idea, kiukaan alle hiekkaa ja kiviä ja lähimpään puuhun 40cm etäisyys.

      • HALOOhaloo

        Testatusti Sydän-kiuas voidaan paloturvallisesti asentaa puulattialle.


    • Saunatelttailija

      Olisko hyvä laittaa kevytpeite, ja sen päälle sitten se vankempi ja kestävämpi pressu?

      Ilmarako peitteiden välissä voisi parantaa lämpöeristystä niin, että talvellakin lämpö riittää.

    • Kunhankysyn

      Entäpä valmiit telttasaunat kiukaineen. Esim. Savotta telttasauna?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tosta firmasta en löydä mitään tietoja ja kokemuksia, tuote kiinnostaa kyllä mutta foliohattu kun on niin tilaus epäilyttää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosta firmasta en löydä mitään tietoja ja kokemuksia, tuote kiinnostaa kyllä mutta foliohattu kun on niin tilaus epäilyttää

        Tuli tilattua sitte ja ei hyvät kokemukset tuli, ite tilasin kube mallin ja on parempi mitä kuvittelin, lauteet ja kiukaan ku väsäs ni parempi ku sähkösauna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli tilattua sitte ja ei hyvät kokemukset tuli, ite tilasin kube mallin ja on parempi mitä kuvittelin, lauteet ja kiukaan ku väsäs ni parempi ku sähkösauna

        Siis tuli hyvät kokemukset


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe