Ilmainen pilvipalvelu

Niukattiedot

En tiedä onko otsikon palvelua olemassakaan.
En äkikseltään ainakaan kovin montaa tarjokasta löytänyt.
Kiinnostaisi myös tietää miten talletettavan tiedoston saa salattua.

Mikä suositeltavin ratkaisu vai laittaako kaikki vaan tikulle?

20

2225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YksiAjo

Ilmainen on ainakin Microsoftin OneDrive. En muista enää paljonko sen kapasiteetti on maksuttomana, mutta itselläni näyttää olevan 15 gigatavua.

Kyrptauksen voi tehdä vaikka ilmaisella 7-Zip-ohjelmalla.

https://www.7-zip.org/

• Niukattiedot

Kun unohtu mainita että pitäisi olla Ubuntusopiva.

• 2gigaa
        Niukattiedot kirjoitti:

Minulla on Linux Mintissä käytössä Dropbox. Salauksista en tiedä.

• OneDrive.toimii
        Niukattiedot kirjoitti:

OneDrive toimii myös Ubuntussa. Tälläkin hetkellä käytän OneDrivea Ubuntu 18.04 LTS:ssä.

• Win10.wlan-Ongelma
        2gigaa kirjoitti:

Minulla on Linux Mintissä käytössä Dropbox. Salauksista en tiedä.

Windows 10 ei ole löytänyt wlania moneen kuukauteen.
        Onneksi Ubuntu löytää...

• salattupalvelu

Ei tartte edes salata kun pilvipalvelu tekee sen puolestasi: https://mega.nz/

• cananvali

Etkö osaa lukea? Aloittajan vaatimus oli ilmainen ja Linuxiin sopiva.
        Itse en tiedä muita kuin Drpboxin.

• Eihän sellainen mitään salausta ole, jos salasanan tietää joku ulkopuolinen, jota et edes tunne.

Tiedostot salataan itse käyttäen luotettavaa avointa ja vapaata sovellusta, jonka ronkkimattomuus on selvitetty. Tällä tavoin vahvasti salattuna tiedosto voidaan lähettää jopa pilveen turvallisesti.

• hyvinpelaa
        cananvali kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Aloittajan vaatimus oli ilmainen ja Linuxiin sopiva.
        Itse en tiedä muita kuin Drpboxin.

Osaan kyllä ja tuo täyttää molemmat vaatimukset:)

• trollerson

OneDrivessa on 5 Gt ilmaista tilaa ja Google Drivessa taitaa olla 15 Gt.

DropBoxissa muistaakseni 2 Gt.

Sitten on näitä muita, kuten Mega, joista ei itsellä kokemusta, mutta niissä taisi olla enempikin tilaa.

Voit salata tiedoston omalla koneella ennen talletusta pilveen.

Kannattanee jokatapauksessa pitää myös itsellä kopio, jos on kyse tiedostoista, jotka haluaa säilyttää.

• Monipilvivakoilee

Vakoilupilvet voit unohtaa, laita vaan tikulle

• Pilviveikko2000

Tikku on epäluotettava. Sen varmuuskopioinnista joutuu huolehtimaan itse. Pilvessä tiedot ovat varmassa turvassa.

• trollerson

Ei sillä vakoilulla ole mitään väliä, jos tieto on salattu.

Se salauksen purkaminen on laskennallisesti niin työläs operaatio, ettei sitä voida tehdä isossa mittakaavassa, ( eli "vakoilla" isoa määrää ihmisiä samanaikaisesti, yksinkertaisesti laskentateho mitä on käytettävissä ei mitenkään riitä siihen ).

• trollerson
        Pilviveikko2000 kirjoitti:

Tikku on epäluotettava. Sen varmuuskopioinnista joutuu huolehtimaan itse. Pilvessä tiedot ovat varmassa turvassa.

Vaikka tikulle tai ulkoiselle kannattaa lisäksi laittaa.

Itsellä on synkronoituna OneDriveen.

Ja ulkoinen kovalevy, jonne yhdellä skriptillä heittää kaikki tarvittavat.

Tietenkään haittaohjelmien varalta sitä tikkua / ulkoista levyiä ei kannattaisi pitää aina kiinni, että jos tulee ohjelma joka salaa koko koneen, niin tiedostot ovat edelleen tallessa.

• automatiikkaa
        trollerson kirjoitti:

Vaikka tikulle tai ulkoiselle kannattaa lisäksi laittaa.

Itsellä on synkronoituna OneDriveen.

Ja ulkoinen kovalevy, jonne yhdellä skriptillä heittää kaikki tarvittavat.

Tietenkään haittaohjelmien varalta sitä tikkua / ulkoista levyiä ei kannattaisi pitää aina kiinni, että jos tulee ohjelma joka salaa koko koneen, niin tiedostot ovat edelleen tallessa.

"Ja ulkoinen kovalevy, jonne yhdellä skriptillä heittää kaikki tarvittavat."

Minulla on Windows konffattu siten, että kun tyrkkään koneeseen kiinni ulkoisen USB-aseman, niin aikaisemmin valitsemani kansiot varmuuskopioidaan automaattisesti levylle. Normaalisti sama levy on kiinni televisiossa, jonka yhdelle osiolle tallennen tv-ohjelmia, tai käytän sitä ajansiirtoon. Ei siis tarvitse erikseen tehdä mitän muuta kuin liittää asema tietokoneeseen kiinni.

• trollerson
        automatiikkaa kirjoitti:

"Ja ulkoinen kovalevy, jonne yhdellä skriptillä heittää kaikki tarvittavat."

Minulla on Windows konffattu siten, että kun tyrkkään koneeseen kiinni ulkoisen USB-aseman, niin aikaisemmin valitsemani kansiot varmuuskopioidaan automaattisesti levylle. Normaalisti sama levy on kiinni televisiossa, jonka yhdelle osiolle tallennen tv-ohjelmia, tai käytän sitä ajansiirtoon. Ei siis tarvitse erikseen tehdä mitän muuta kuin liittää asema tietokoneeseen kiinni.

Joo sekin on mahdollista, käytätkö windowsin omaa varmuuskopiointi toimintoa?

Itse käytän tuota skriptiä lähinnä siksi, että se on niin helppo nakata muillekkin koneille. On siinä myös mm. kirjanmerkkien varmuuskopiointi selaimesta, joka toki sekin on pelkkä tiedoston kopiointi. ;)

Voisihan tuohonkin vielä viritellä, että se automaattisesti käynnistyy kun levy liitetään.

• automatiikkaa
        trollerson kirjoitti:

Joo sekin on mahdollista, käytätkö windowsin omaa varmuuskopiointi toimintoa?

Itse käytän tuota skriptiä lähinnä siksi, että se on niin helppo nakata muillekkin koneille. On siinä myös mm. kirjanmerkkien varmuuskopiointi selaimesta, joka toki sekin on pelkkä tiedoston kopiointi. ;)

Voisihan tuohonkin vielä viritellä, että se automaattisesti käynnistyy kun levy liitetään.

Juu se Windowsin varmuuskopiosysteemi käytössä. Tiedä sitten toimiiko palautus, kun en ole koskaan joutunut testaamaan. Muistaakseni siinä on ihan normaali hakemistorakenne, eli tiedostot saa kopsailtua käsinkin.

• varmuuskopiot
        Pilviveikko2000 kirjoitti:

Ei ne pilvessä olevat tiedot ole sen paremmin turvassa kuin tikullakaan. Esimerkkinä entinen F-securen pilvipalvelu: https://www.tivi.fi/Arkisto/2014-08-12/F-Securen-varmuuskopiopalvelu-lopetettiin-yllättäen---eläkeläinen-menetti-sukututkimuksen-ja-tuhansia-valokuvia-3147475.html

• trollerson
        varmuuskopiot kirjoitti:

Ei ne pilvessä olevat tiedot ole sen paremmin turvassa kuin tikullakaan. Esimerkkinä entinen F-securen pilvipalvelu: https://www.tivi.fi/Arkisto/2014-08-12/F-Securen-varmuuskopiopalvelu-lopetettiin-yllättäen---eläkeläinen-menetti-sukututkimuksen-ja-tuhansia-valokuvia-3147475.html

Eivät missään nimessä olekkaan. Pilvipalvelu voi loppua, joku voi päästä sinne pilveen poistamaan tiedostot, cryptolockerit voi salata siellä olevat tiedostot, ja kaikki vastaavat.

Ainut varma tapa on siis pitää myös itsellä vähintään yksi kopio kaikesta.

• trollerson
        varmuuskopiot kirjoitti:

Mutta on se pilvi ihan hyvä lisä, esim. jos talo palaa ja kaikki omat mediat oli siinä talossa, niin sitten se voi pelastaa siinä vaiheessa.

Ja toki se, että nuo automaattiset synkronointiohejlmat tekee sen homman niin helpoksi, jatkuvasti kopioituu kaikki sinne, jolloin esim. laitevian sattuessa saattaa päästä sillä ettei häviä yhtään mitään.

Molempi parempi siis tässäkin asiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe