Ateisteilla ei ole kirjoitettua tekstikokoelmaa joka määritteli mitä arvoja ateistien täytyisi noudattaa. Varsinkin länsimaissa ateistit ovat kuitenkin valinneet usein tulokulmakseen uhreja puolustavan näkökulman.
Kristinuskon keskeinen teksti evankeliumi on myös kerrottu "syyttömän uhrin näkökulmasta". Jeesus tulee niissä tuomituksi niin maallisen oikeuden taholta (häirikkö) kuin uskonnollisistakin syistä (jumalan pilkka). Onpa mukana fariseusten ja kirjanoppineiden henkilökohtaisetkin kaunat (kateus).
Kertokaa mistä tämä jatkuvasti esillä oleva "uhri-näkökulma" oikein kumpuaa teidän mielestänne? Kiinalaiset ateistit eivät painota asioita samalla tavalla.
Ateismi ja uhrin näkökulma
31
369
Vastaukset
- pledkofujhf
Leikitään, että tämä länsimainen (ateistinen) "uhri-näkökulma" on totta ja uskonnon peruja, niin mitä sitten?
- pledkofujhf
Tai vastaan itse niin menee nopeammin: ei mitään sitten, jumalanne ei olisi sillä hitustakaan todellisempi.
- niinsevaanmenee
Siinä sinulle tekstejä
Suomen laki https://www.finlex.fi/fi/
Ja lisää
YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus
Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus
Lapsen oikeuksien sopimus
Naisten oikeuksien sopimus
Kidutuksen ja epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen vastainen yleissopimus
Rotusyrjinnän poistamista koskeva kansainvälinen yleissopimus
ETYK-sopimukset
Euroopan ihmisoikeussopimus
Euroopan sosiaalinen peruskirja
Nämä ovat arvoja joihin Suomi on kansana sitoutunut ja joita jokaisen suomalaisen tulee noudattaa. Hihhulinkin.
Toissijaisena on sitten henkilön oman uskonnon määrittelemät arvot siltä osin kuin ne eivät riko yllä olevia vastaan. Mikäli maallisten lakien, asetusten , sopimusten ja hyväksyttyjen julistusten ja uskonnollisten määräysten välillä on ristiriitaa häviävät uskonnolliset määräykset aina maalliselle laille.
Tämä maallisen lain ylivertaisuus uskonnollisten määräysten yli on asia joka jokaisen arvoistaan öykkäröivän hihhulin tulisi ymmärtää ja sisäistää. Yhdenkään jumalan tahto ei mene Suomessa Suomen lain yli. Ei ikinä eikä milloinkaan. - pledkofujhf
Oletko kuullut kulttuurista; sieltä kumpuaa. Hetki sitten vierittelimme päitä pyramidilta, tihrustimme raamatusta oikeutusta (ja ohjeita) orjien pidolle ja jolkotimme Euroopan läpi tappelemaan merkityksettömästä maapläntistä, eiku siitähän vieläkin kinaamme.
Lainaus avaajalta: " Kiinalaiset ateistit eivät painota asioita samalla tavalla."
Mistä lähteestä tai oletko itse suorittanut Kiinassa empiirisentutkimuksen asiasta kun viittaat kiinalaisiin ateisteihin.
Taas valeuutinen ja trollausta sanon minä - empiirisesti.”Kertokaa mistä tämä jatkuvasti esillä oleva "uhri-näkökulma" oikein kumpuaa teidän mielestänne?”
Ennen valistuksen aikaa ateismia pidettiin yleisesti tuomittavana. Altavastaaja toimii usein uhrin näkökulmasta; Assyria vs. Israel, Babylonia vs. Juudea, kristityt vs. ateistit."Ken ei käy kirkossa käy hänen pitää siivoustyötä tekemään." Ei, en vähättele siivoustyötä sillä se on yhtä arvokasta kuin muutkin "rehelliset työtehtävät".
Lainaus sivustolta Kantelupukki: https://kantelupukki.fi/ken-ei-kirkossa-kay-sen-pitaa-siivoustyota-tekeman/
Opetuksesta on siis kyse. Voisiko eräs Laura Porista tarttua tarinan epäkohtaan?- hellan-lettas
Olipa taas melkoista itkua. Itse olisin oikein mielelläni jäänyt siivoamaan siksi aikaa. Kyllähän tarkoituksellisessa työssä aika kuluu mukavammin kuin istua toimettomana penkissä kuunnelllen paasaamista ihmisuhrin verestä ja käydä sitten virtuaalisesti sitä litkimässä alttarilla.
Mutta kaikesta saa nykyisin epäoikeudenmukaisuutta, aivan kaikesta. Paitsi siitä, mikä oikeasti on epäoikeudenmukaista.
- kaiken_perusta
Kristinusko nostaa vääryyttä kohdanneen uhrin kaiken tarkastelun keskipisteeseen. Tämä poikkeaa ihmisten luontaisesta tavasta kertoa asiat siinä ettei evankeliumia kerrota "voittajien" näkökulmasta.
Auschwitzin keskitysleirimuseo toimii samalla tavalla. Sen olemassa olo on konkreettinen osoitus tapahtuneesta vääryydestä. Auschwitz on yksi suuri krusifiksi.
Uhrin näkökulma on kaiken ihmisoikeustyön perusta. >>Kristinuskon keskeinen teksti evankeliumi on myös kerrottu "syyttömän uhrin näkökulmasta". <<
Eihän ole, vaan osaksi anonyymien ja osaksi nimettyjen henkilöiden näkökulmasta. Päähenkilöstä ei tietystikään ole epäilystä.- Linna_tiesi
Historiaa kirjoitetaan aina voittajien näkökulmasta. Niinkuin Tuntemattomassa Sotilaassakin sanotaan "oikeus on aina seurannut voittajan miekkaa - häviön kärsineet ovat väärässä (Väinö Linna)".
Veistokset veistetään ja muotokuvat maalataan voittoisista johtajista ja heidän seurueistaan. - 7865
Postimerkkejä keräämättömillä ei ole kirjoitettua tekstikokoelmaa joka määritteli mitä arvoja postimerkkien keräämättömien täytyisi noudattaa.
- Kalju_Pitkätukka
Atesmi ei ole moraalifilosofiaa, vaan kannanotto jumalolentojen olemassaoloon.
Teillä kristityillä on kirjoituskokoelma moraalista.
Hyvä.
Saat siis pieksää orjaasi, jopa kuoliaaksi, jos tämä pysyy yhden päivän elossa? - Kalju_Pitkätukka
Edelleen, yksi kristitty ryhmä pitää teatteriesityksen katsomista ja väliajalla viinilssillisen nauttimista syntinä ja moraalittomuutena.
Toinen ryhmä ei näe em. asioissa mitään väärää.
Molemmat tukeutuvat käsityksissään samaan moraalioppaaseen.
Kristittyjenkin moraali siis tulee jostain muualta kuin Raamatusta. - aloittaja_
Suomen arvostetuin kirjailija Mika Waltari kuvasi aiheena olevaa uhrien puolustamisen problematiikkaa osuvasti kirjassaan Mikael Hakim:
<<<Ei, Mikael el – Hakim. Ei, ei, ei. Minä en suinkaan puolustele sutta, mutta kaltaisellani köyhällä miehellä ei ole varaa asettua lampaan puolelle riidan tullen. Ihan selvästi lammas julkeasti määkien ärsyttelee tahallaan sutta. Kantakoon siis itse seuraukset.>>>
https://teoblogi.fi/2011/01/3-10-2-uhrin-vaientaminen-ja-syyllistaminen/
Länsimaissa evankeliumeista kumpuava uhrien puolustaminen on myös mennyt välillä yli, ja muuttunut "uhriutumiseksi". Ihmisoikeuksien puolustaminen on nykyään niin suurta muotia että sitä voi hyvin myös väärinkäyttää. Ateismi on pelkästään mielipide siksi se ei saa juuri mitään aikaan, vapaa-ajattelijat taitaa olla ainoa yritys saada jotain aikaan, on jotain tavotteita, uskonnon opetus kouluissa, kirkon ja valtion ero jne,,, tulokset vain ovat peräti vaatimattomia.
- Sekulaari.humanisti
Ateistin "vastakohta" ei ole kirstitty vaan teisti.
Myöskään teisteillä ei ole yhtä kirjoitettua tekstikokoelmaa joka määritteli mitä arvoja teistien täytyisi noudattaa. Kuvitelma siitä, että edes kristityt noudattaisivat yhtenäisiä arvoja on perätön. Hyvä esimerkki on kristittyjä jakava kysymys tasa-arvoisesta avioliitosta. Siinähän on kysymys erilaisista arvoista.
Yhteisiä kristittyjä arvoja ei ole.Näin on. Ateismi on arvojen suhteen köyhä, teistien eri suuntauksilla on omat arvonsa.
- Sfop
AimoMatinpoika kirjoitti:
Näin on. Ateismi on arvojen suhteen köyhä, teistien eri suuntauksilla on omat arvonsa.
Niin Aimohan väittää olevansa yli 70-vuotias papparainen ja ateisti, mutta hänen "ajattelunsa" näyttää tulevan hiekkalaatikolta: "Mä olen tosi iloinen tästä hiekkalapiosta mutta samalla tosi kiukkuinen tästä hiekkalapiosta kun ei sitä voi pomputtaa niin kuin kumipalloa!"
Sfop kirjoitti:
Niin Aimohan väittää olevansa yli 70-vuotias papparainen ja ateisti, mutta hänen "ajattelunsa" näyttää tulevan hiekkalaatikolta: "Mä olen tosi iloinen tästä hiekkalapiosta mutta samalla tosi kiukkuinen tästä hiekkalapiosta kun ei sitä voi pomputtaa niin kuin kumipalloa!"
Jätän muiden arvioitavaksi olenko ateisti vai en.
Pidän ihmisen ulkopuolisten jumalien olemassaoloa epätodennäköisenä.
Kristinuskon moraalis eettiset ohjeet hyväksyn eli rakkauden kaksoiskäskyn ja kultaisen säännön
Ateismia pidän ainoastaan mielipiteenä jolla ei ole syvempää merkitystä- Sfop
AimoMatinpoika kirjoitti:
Jätän muiden arvioitavaksi olenko ateisti vai en.
Pidän ihmisen ulkopuolisten jumalien olemassaoloa epätodennäköisenä.
Kristinuskon moraalis eettiset ohjeet hyväksyn eli rakkauden kaksoiskäskyn ja kultaisen säännön
Ateismia pidän ainoastaan mielipiteenä jolla ei ole syvempää merkitystäVoi hyvät hyssykät, niinhän toisessa ketjussa sanoit olevasi samaa mieltä ateistien kanssa. Sua voisi varmaan kutsua itseään vihaavaksi ateistiksi, kun kerran jankutat heikosta "mielipiteestä" etkä halua tietää ateismista mitään.
Sfop kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät, niinhän toisessa ketjussa sanoit olevasi samaa mieltä ateistien kanssa. Sua voisi varmaan kutsua itseään vihaavaksi ateistiksi, kun kerran jankutat heikosta "mielipiteestä" etkä halua tietää ateismista mitään.
Joistakin asioista olen samaa mieltä ateistien kanssa, joistakin en ole. Odotan edelleen niitä FILOSOFISIA KIRJOJA joita sinulla on. Epäilen tosin että et itse niistä mitään ymmärrä, mahdatko tietää mitä filosofia tarkoittaa, lienee parasta että menet vaikka ajelemaan mopolla.
Sfop kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät, niinhän toisessa ketjussa sanoit olevasi samaa mieltä ateistien kanssa. Sua voisi varmaan kutsua itseään vihaavaksi ateistiksi, kun kerran jankutat heikosta "mielipiteestä" etkä halua tietää ateismista mitään.
Tiedän ateismista kaiken tarpeellisen., en tarvitse apuasi ateismista, ole reipas ateistinen mopopoika.
- Sfop
AimoMatinpoika kirjoitti:
Tiedän ateismista kaiken tarpeellisen., en tarvitse apuasi ateismista, ole reipas ateistinen mopopoika.
Se kertookin jo papparaisesta paljon kiinnostavaa, että "mopopojat" jne. ovat aivottominta pohjasakkaa hänelle... No, tavallisen tylsänä trollina pöpötät palstalta toiselle mitä sattuu.
- Ei.ihmistä.vastaan
Sfop kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät, niinhän toisessa ketjussa sanoit olevasi samaa mieltä ateistien kanssa. Sua voisi varmaan kutsua itseään vihaavaksi ateistiksi, kun kerran jankutat heikosta "mielipiteestä" etkä halua tietää ateismista mitään.
Miksi puhut kirjoittajista etkä kirjoitetusta asiasta?
- Ateismi.uskon.puutetta
AimoMatinpoika kirjoitti:
Joistakin asioista olen samaa mieltä ateistien kanssa, joistakin en ole. Odotan edelleen niitä FILOSOFISIA KIRJOJA joita sinulla on. Epäilen tosin että et itse niistä mitään ymmärrä, mahdatko tietää mitä filosofia tarkoittaa, lienee parasta että menet vaikka ajelemaan mopolla.
Et ole mistään yhtä mieltä ateistien kanssa, koska ateismi on vain uskon puutetta eikä mikään "oppi". Et ole samaa mieltä edes teistien kanssa, koska te teistitkin olette (sananmukaisesti) kovin sekalainen seurakunta.
- Sfop
Ei.ihmistä.vastaan kirjoitti:
Miksi puhut kirjoittajista etkä kirjoitetusta asiasta?
Sinä.piste.väliin toveri voit selittää ihan itse itsesi.
Sfop kirjoitti:
Se kertookin jo papparaisesta paljon kiinnostavaa, että "mopopojat" jne. ovat aivottominta pohjasakkaa hänelle... No, tavallisen tylsänä trollina pöpötät palstalta toiselle mitä sattuu.
Kyllä suuresti arvostan reippaita ateistisia mopopoikia, voikaa hyvin.
Ateismi.uskon.puutetta kirjoitti:
Et ole mistään yhtä mieltä ateistien kanssa, koska ateismi on vain uskon puutetta eikä mikään "oppi". Et ole samaa mieltä edes teistien kanssa, koska te teistitkin olette (sananmukaisesti) kovin sekalainen seurakunta.
Tuo nyt täysin huuhaata, voin aivan hyvin olla ateistien tai kenen tahansa kanssa samaa tai eri mieltä miljoonista asioista vai tarkoititko jotain tiettyä asiaa ?
Sfop kirjoitti:
Se kertookin jo papparaisesta paljon kiinnostavaa, että "mopopojat" jne. ovat aivottominta pohjasakkaa hänelle... No, tavallisen tylsänä trollina pöpötät palstalta toiselle mitä sattuu.
Olen aina arvostanut nuoria mopopoikia, meidän vanhusten täytyy kunnioittaa heitä koska he hautaavat meidät vanhukset.
Ateistin mielestä tyypillinen uhri on ateisti, joka pilkkaa ja kiusaa uskovaista. Se uskovainen on syyllinen siihen, miksi ateisti pilkkaa ja kiusaa uskovaista. Uskovainen kerjää pilkkaa ja kiusaamista osakseen, mutta kun se kohdistuu häneen, tekeytyy hän uhriksi, vaikka on itse antanut luvan mainituille teoille ja on siten syyllinen omaan pahaan oloonsa. Ateisti on kokonaan syytön. Uskovaisen tulee pyytää ateisteilta anteeksi sitä, jos he uskaltavat syyttää ateisteja kiusaamisesta, johon ateistit eivät todistetulla tavalla ole syyllisiä. Sen sijaan ateistit ovat kiusaamisen uhreja, koska uskovaiset ovat kiusanneet heitä koko heidän elämänsä ajan.
Jos ateisti harjoittaa henkisen väkivallan lisäksi fyysistä väkivaltaa uskovaista kohtaan, niin silloinkin syyllinen väkivaltaan on uskovainen. Ateisti on uhri, joka kärsii sen vuoksi, että uskovaiset pakottavat hänet pilkkaamaan ja kiusaamaan uskovaisia. Kun ateisti harjoittaa väkivaltaa joko henkisesti tai fyysisesti uskovaisia kohtaan, on se aina uskovaisen syy: uskovainen kerjää sitä osakseen ja on aivan oikein kohdella uskovaista sillä tavalla. Jos ateistit olisivat valtaa pitäviä ihmisiä, niin uskonnot kiellettäisiin lailla ja uskovaiset tapettaisiin, koska he ovat vahingollisia yhteiskunnan kannalta (ainakin siinä tapauksessa, että enemmistö ihmisistä olisi ateisteja).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412348Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101838Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse691623Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801265- 631164
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171138TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901020Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42874- 70862