Apua Ohjelmointikieliin!

Eli kouluun pitäisi tehdä esitelmä ohjelmointikielistä (python, java, c ja vapaavalintainen). Netistä löytyy paljon tietoa, mutta sitä on vaikea ymmärtää kun vaikeita asioita selitetään tuntemattomien tietokone termien kautta. Niinpä kysyisin haluaisiko joku täällä kertoa lyhyesti jotain asioita kyseisistä kielistä? Käyttötarkoitus, historiaa tai vaikka rivi kyseistä koodia.

19

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ranteet_auki

      Tee vittu itte esitelmäs saatanan avuton paska.

    • Wikipedia on ihan hyvä.

      • ei saanu käyttää wikipediaa lähteenä


      • Arvaustoimisto
        ankeaaprikoosi kirjoitti:

        ei saanu käyttää wikipediaa lähteenä

        Älä kerro, että otit Wikipediasta. Kirjoitat asian omin sanoin, niin hyvin menee. Copy&Pastea ei
        kuitenkaan kannata käyttää, siitä voi narahtaa.


      • Arvaustoimisto kirjoitti:

        Älä kerro, että otit Wikipediasta. Kirjoitat asian omin sanoin, niin hyvin menee. Copy&Pastea ei
        kuitenkaan kannata käyttää, siitä voi narahtaa.

        Siitä narahtaa tosi helposti. Copy paste tekstistä ja laittaa hakukoneeseen ohjaa sinne Wikipedia artikkeliin jokseenkin suoraan ja johtaa myös jos on hyvin samanlainen.

        Eli käytännössä Wikipediaa tai mitä tahansa muuta voi käyttää oppimateriaalina.

        Sitten kun asia on opittu, niin kirjoittaa täysin omasta päästä tarinaa mihin käytetään ja mitä eroa.


    • Turbo-Urpo1
    • drop-out

      Ei pidä mennä kouluun jonka alkeellisimmistakaan vaatimuksista ei suoriudu.

    • valmistaTuli

      10 PRINT "TERE TÄSSÄ MUN ESITELMA"
      20 GOTO 10
      30 END

      • ei-jatkoon

        Turhia koodirivejä. Hylätty.


    • kierrän_kaukaa

      Onpa muuten hullua kun asiasta ilmeisesti täysin tietämätön pistetään koulussa tekemään jotain.

      Mikähän koulu se tuollainen on? Kiinnostaisi tietää että osaa kiertää sen mahdollisimman kaukaa.

      • elämänkoulu

        Koulut ovat lahjattomia varten. Ihan oikeassa paikassa vaikuttaa aloittaja olevan.


      • qwertyuio

        Onhan se outoa. Luulisi sen menevän niin, että opettaja näyttää/kertoo, ja se omaksutaan. Sitten ollaan valmiita käyttämään opittua.

        Jos taas oppilas käyttää itsehankittua tietoa, virheiden ja ongelmien vaara on suuri.


      • resurssituhlausta
        qwertyuio kirjoitti:

        Onhan se outoa. Luulisi sen menevän niin, että opettaja näyttää/kertoo, ja se omaksutaan. Sitten ollaan valmiita käyttämään opittua.

        Jos taas oppilas käyttää itsehankittua tietoa, virheiden ja ongelmien vaara on suuri.

        Hullua se nimenomaan on että tietämättömät (eli oppilaat) pannaan opettamaan toisiaan pedagogiikan varjolla ja mukamas hankkimaan esiintymiskokemusta.

        Pahimmillaan se on sitä että koko luokallinen vuoronperään änkkää toisten edessä typeryyksiä joista muu luokkakaan ei älyä mitään.

        Kukaan ei opi mitän ja arvokasta opetusaikaa haaskautuu.


    • sfgfdgsdfg

      java:
      ---

      public class Hello {

      public static void main(String[] args) {
      System.out.println("En jaksanut tehdä tätäkään itse");
      }

      }
      ---
      python:
      ---
      print("Tämänkin kopioin netistä")
      ---

      c :
      ---
      #include <iostream>

      int main()
      {
      std::cout << "Kyllä olenkin laiska!\n";
      return 0;
      }
      ---

      #!/bin/bash
      echo "Onnea esitelmään!"

    • InternetinOmaKieli

      Hyödyllisin ohjelmointi kieli on HTML.

      <p>HTML on <b>tosi</b> kivaa</p>

    • exBersel

      Kuulostaa joltain hyödyttömältä AMK-tehtävältä tuo tehtävänanto

    • Tota siis mene vaikka kirjastoon eli herjastoon ja kysy toimihenkilöltä, olisko jotain hyvää kirjallisuutta.

      Onhan se hyvä asia oppia itse tekemään kirjallisuustutkimus. Sit osaa kun on työelämässä.

    • ftdsewaa

      Omana opiskeluaikana oli mentävä kirjastoon tutkimaan ammattikirjallisuutta ja englanninkielisiä ammattilehtiä.

      Nykyään on niin helppoa, kun on käytössä netti ja google, google-haut vaan peliin, esimerkiksi

      history of programming languages -> wikipedia-artikkeli ja vastaava kuvahaku (kielten kehitys kaaviokuvana), sillä löytyy jopa valmis ppt-esitys (tee kuitenkin oma)
      erikseen web programming languages->web objelmointikielet
      katso vähän muitakin sivuja kuin wikipedia

      Eli ohjelmointikielten kehitys: konekieli/assembler->käskykielet->oliokielet näkyy selvästi esim. programming language family tree-kaaviokuvasta missä vuosiluvut (esimerkkikuvassa assemblerin jälkeen 1. oikea ohjelmointikieli fortran, tämä kuva loppuu c#:uun, 2000-luvulla ei c#:n ja .netin jälkeen ole tullut uusia merkittäviä kieliä, mutta entisiin on tullut frameworkkeja, platformeja ja uusia rajapintastandardeja ja defactoja). Kuvasta puuttuu skriptikielet.

      Sitten ohjelmointikielen suosio yleisesti: veracode-sivu tiobe index (java on ykkönen, mutta indexistä puuttuu javascript mitä käyttää kaikki webbisivut) ja sitten käyttö eri web-siteilla: taulukko millä kielillä websitet google, facebook jne tehty. Nykyään lähes kaikki isot webbipalvelut (valtion sivustot, nokia, veikkaus..) on tehty java j2ee-sovelluspalvelimilla (siihen lisätään käyttöliittymä, bisneslogiikka ja tietokanta), pienemmillä sivustoilla yleisimmin käytössä on web-palvelin php (yleensä frameworkillä tai cms:llä kuten wordpress ja joomla), kun taas sulautetut järjestelmät käyttää yleensä c, asm ja c .

      Esimerkkikoodina eri kielillä voisi olla koodinpätkä, mikä kysyy nimen (esim joe) ja sitten tulostaa: hei joe, tämä koodi on tehty javalla tmv..

      Tällä sapluunalla saa helposti aikaan tunnin mittaisen esityksen.

      ps. lopuksi voisi mainita että tulevaisuuden nouseva ala on tekoäly ja tekoälykielten merkitys kasvaa

      • ftdsewaa

        Lisäys edelliseen

        Kun luin tuon aloituksen uudelleen tarkoitus ilmeisesti onkin verrata nimettyjä kieliä ja tuoda
        niiden yhteneväisyydet/erot/edut/haitat, niin edellinen nopea vastaukseni käsitteli vain niiden historiaa ja käyttötarkoitusta eli on hyvä alustus.

        Varsinainen kielten ominaisuuksien vertailu on google-haku tyyliin:
        compare python java c
        python vs java vs c

        ja sen tuloksena ominaisuustaulukko
        esim

        tarvitsee tulkin/kääntäjän (python tulkki, c ja java kääntäjä)
        standalone-binary/tarvitsee enginen (c standalone-binary, java tarvitseee runtime-enginen ja python tulkin)
        portability (c ei, java ja python kyllä, kunhan ao engine ja tulkki löytyy)

        muita kohtia..
        statically typed (tarkoittaa muuttujat tyypitetty, eli c ja java kyllä, python ei)
        (tässä voi näyttää eron yhteenlaskussa muuttujilla koodiesimerkki)
        pointerit käytössä?
        olio-ominaisuudet?
        garbage collection?
        ...
        ks esim tämä stackshare.io/stackups/cplusplus-vs-java-vs-python ja koodiesimerkkejä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe