Syväpuretun akun elvyttäminen

Kävi sitten näin, että kesällä hankitut kaksi uutta Vartaa olivat muiden projektien edistyessä jääneet muutamaksi päiväksi vaille valvontaa - ja akkujännitteet olivatkin päässeet menmään alas 6 volttiin eli periaatteessa tuoreet akut sököksi.

Koska aikaa oli ennättänyt kulua vain muutama vuorokausi, laitoin akut ensin normilaturilla lataukseen. Latausjännite ei kuitenkaan enää noussut yli 12.3 voltin.

Etsin tietoa netistä ja löysin ohjeet laittaa virtalähteellä paljon voltteja ja vähän virtaa - korkealla jännitteellä sulfatoitumista voi yrittää perua. Laitoin 20 voltin virtalähteen perään virranrajoittimella varustetun buckin ja sääsin arvot 18.5 volttiin ja 1.5 amppeeriin. Virran arvoa voi säätää helposti laittamalla buckin johdot yhteen ja säätämällä trimmeristä.

Akkujännite lähti alle vuorokaudessa kohoamaan ja lähestyy jo normaalia. Aikaa syväpurkamisen jälkeen ei ennättänyt kulua kuin 2 - 3 kolme vuorokautta, joten tehtävä ei ollut aivan toivoton.

Sanomattakin selvää, että akkukapasiteetin painopiste auton perässä alkaa siirtyä kapasitorien puolelle entistä voimallisemmin - 83 Faradin super-kapasitoreja lähti heti tilaukseen lisää.

Tarvitaan joitakin kymmeniä 83 Faradin kapasitoreja korvaamaan lopulta akut, mutta kapasitorit eivät käytössä kulu. Ja jos ne vain muuten kestävät on kyseessä pitkävaikutteinen investointi.
Ilmoita

Onko kokonaam suljettu niin ettei saa auki ja pääse tarvittaessa lisäämään akkuvettä. Minua aina jännittää nuo akun kiehutukset. 15.4v välillä puoli tuntia annan.
4 VASTAUSTA:
Akku ei kiehu ladattaessa korkealla jännitteellä ennenkuin napajännite nousee yli 14.5 voltin (Yuasan mukaan 15V). Sulfatoitumisen hitaasti hellittäessä akun napajännite nousee, ja akun pitäisi palata normaaliin tilanteeseen ainakin jossain määrin.

Lyijyakun pikalataus on mahdollista korkealla latausjännitteellä mutta latauksen katkaiseminen 14.5 voltin kohdalla on ehdoton edellytys tai muuten akut kypsyvät ylijännitteellä - tästä syystä todellisia pikalatureita ei ole saatavana, mutta niitä on käytössä koelaboratorioissa.
12.8V oli napajännite hetki sitten ja nousee hitaasti eli vartat vielä tämän yhden kerran ainakin toipuvat takaisin elämänsyrjään. Ja sitten menee akkuvahti omalle paikalleen (alkaa rääkymään kuuluvasti, jos jännite laskee alle sallitun).
eroaverkosta.b kirjoitti:
12.8V oli napajännite hetki sitten ja nousee hitaasti eli vartat vielä tämän yhden kerran ainakin toipuvat takaisin elämänsyrjään. Ja sitten menee akkuvahti omalle paikalleen (alkaa rääkymään kuuluvasti, jos jännite laskee alle sallitun).
Epäilen että akkusi on jo kesän aikana kuluneet ja osittain sulfatoituneet. Starttiakut ei tuota rääkkiä kestä kuten jo aikaa siitä kerroin ja viimeinen piste oli kun tyhjenivät kokonaan.
eroaverkosta.b kirjoitti:
Akku ei kiehu ladattaessa korkealla jännitteellä ennenkuin napajännite nousee yli 14.5 voltin (Yuasan mukaan 15V). Sulfatoitumisen hitaasti hellittäessä akun napajännite nousee, ja akun pitäisi palata normaaliin tilanteeseen ainakin jossain määrin.

Lyijyakun pikalataus on mahdollista korkealla latausjännitteellä mutta latauksen katkaiseminen 14.5 voltin kohdalla on ehdoton edellytys tai muuten akut kypsyvät ylijännitteellä - tästä syystä todellisia pikalatureita ei ole saatavana, mutta niitä on käytössä koelaboratorioissa.
Akku ei kiehu ladattaessa korkealla jännitteellä ennenkuin napajännite nousee yli 14.5 voltin (Yuasan mukaan 15V). 

Tarkoitin tietty että se jännite on akussa. Ei kai kiehu ennen 14.5v, ellei ole joku kenno oikkarissa. Kannattaa vähän myös korvakuulolla seurata latausta ettei ihan mahdoton kihinä kuulu akun sisällä ja jännite akussa 13v
+Lisää kommentti
Jos meinasit korvata 60 Ah akun "super-kapasitoreilla", aika monta saat niitä hankkia.
12 V 60 Ah akun varaus vastaa 36000 Faradin kondensaattorin varausta.
Otetaan esimerkiksi ne kuudesta 100 F / 2,7 V konkasta kasatut 8,33 F paketit, niitä pitäisi hankkia vaatimattomat 4322 kpl.
4 VASTAUSTA:
Käyttöön hankittavat kapasitorit ovat 83 Faradin 16.2 voltin kapasitoreja. Joten tippuu kymmenenteen osaan lukumäärä laskelmiisi verrattuna.

Seuraavaksi huomioidaan se, että kapasitorin voi purkaa vaikka 0 volttiin - kun tämä kompensaatio otetaan huomioon verrattuna akun 11 volttiin purkamiseen, niin jälleen tarvittava kapasitorien lukumäärä pienenee - ja lopulta päädytään suunniteltuun 40 - 100 kapasitoriin, mikä on tällä hetkellä arvio tarvittavasta kappalemäärästä.

Avoinna oleva kysymys on se, kestääkö kapasitori käytössä vaikka kymmenen vuotta. Periaatteessa pitäisi mutta materiaalit ja valmistustekniikka lopulta ratkaisee asian.

Kyllähän ne akut lopulta vaihtuu kapasitoreiksi.
eroaverkosta.b kirjoitti:
Käyttöön hankittavat kapasitorit ovat 83 Faradin 16.2 voltin kapasitoreja. Joten tippuu kymmenenteen osaan lukumäärä laskelmiisi verrattuna.

Seuraavaksi huomioidaan se, että kapasitorin voi purkaa vaikka 0 volttiin - kun tämä kompensaatio otetaan huomioon verrattuna akun 11 volttiin purkamiseen, niin jälleen tarvittava kapasitorien lukumäärä pienenee - ja lopulta päädytään suunniteltuun 40 - 100 kapasitoriin, mikä on tällä hetkellä arvio tarvittavasta kappalemäärästä.

Avoinna oleva kysymys on se, kestääkö kapasitori käytössä vaikka kymmenen vuotta. Periaatteessa pitäisi mutta materiaalit ja valmistustekniikka lopulta ratkaisee asian.

Kyllähän ne akut lopulta vaihtuu kapasitoreiksi.
Seuraavaksi huomioidaan se, että kapasitorin voi purkaa vaikka 0 volttiin -

Niin voi mutta mihin käytät alle 10v jännitettä
eroaverkosta.b kirjoitti:
Käyttöön hankittavat kapasitorit ovat 83 Faradin 16.2 voltin kapasitoreja. Joten tippuu kymmenenteen osaan lukumäärä laskelmiisi verrattuna.

Seuraavaksi huomioidaan se, että kapasitorin voi purkaa vaikka 0 volttiin - kun tämä kompensaatio otetaan huomioon verrattuna akun 11 volttiin purkamiseen, niin jälleen tarvittava kapasitorien lukumäärä pienenee - ja lopulta päädytään suunniteltuun 40 - 100 kapasitoriin, mikä on tällä hetkellä arvio tarvittavasta kappalemäärästä.

Avoinna oleva kysymys on se, kestääkö kapasitori käytössä vaikka kymmenen vuotta. Periaatteessa pitäisi mutta materiaalit ja valmistustekniikka lopulta ratkaisee asian.

Kyllähän ne akut lopulta vaihtuu kapasitoreiksi.
Aikamoinen kasa on vielä 434 kpl konkkapaketteja (6 x 500 F). Aiemmassa laskelmassani oli virhe, konkkapaketit on tietenkin16,6 F ja niitä olisi ollut vain 2169 kpl.
Akun kapasiteetti lasketaan siihen pisteeseen kun akun jännite on laskenut 10,5 V, konkille se on laskettu 0 volttiin. Eli konkkia tarvitaankin enemmän kuin teoriassa.
eroaverkosta.b kirjoitti:
Käyttöön hankittavat kapasitorit ovat 83 Faradin 16.2 voltin kapasitoreja. Joten tippuu kymmenenteen osaan lukumäärä laskelmiisi verrattuna.

Seuraavaksi huomioidaan se, että kapasitorin voi purkaa vaikka 0 volttiin - kun tämä kompensaatio otetaan huomioon verrattuna akun 11 volttiin purkamiseen, niin jälleen tarvittava kapasitorien lukumäärä pienenee - ja lopulta päädytään suunniteltuun 40 - 100 kapasitoriin, mikä on tällä hetkellä arvio tarvittavasta kappalemäärästä.

Avoinna oleva kysymys on se, kestääkö kapasitori käytössä vaikka kymmenen vuotta. Periaatteessa pitäisi mutta materiaalit ja valmistustekniikka lopulta ratkaisee asian.

Kyllähän ne akut lopulta vaihtuu kapasitoreiksi.
Ne on kondensaattoreita eikä mitään pöljiä kapasitoreja!
http://linja-aho.blogspot.com/2009/06/kapasitori-ja-tikutaku.html
+Lisää kommentti
> Epäilen että akkusi on jo kesän aikana kuluneet ja osittain sulfatoituneet. Starttiakut ei tuota
> rääkkiä kestä kuten jo aikaa siitä kerroin ja viimeinen piste oli kun tyhjenivät kokonaan.

Tällä hetkellä näyttää palautuvan vielä ennalleen - muutamia vuorokausia kestää elvyttäminen (tällä hetkellä tilanne 13.5 volttia).

Netistä saatujen tietojen mukaan jopa kuukauden elvyttämisellä on jotkut saaneet akkuja takaisin elämänsyrjään. Nythän akut ennätti sulfatoitua vain muutaman vuorokauden ajan eli melko tuoreeltaan alkoi elvytys.
5 VASTAUSTA:
Oletko yhtään seurannut vartojesi kapasiteettia? Vai onko niin että se selviää vasta kun huomaa ettei sieltä tullutkaan normaalisti käytettyä määrää. Vähän vaikea tarkkaan tutkia kun ei viiysi tyhjäksi ajaa. Joku tietty kulutus saman ajan aina päällä , esim 30% kapasiteetista ja sitten mittaa tunnin kuluttua lepojännitteen
Ei noi sun voltisi sitä vielä varmasti kerro että kunnolla elpyivät.
Tarkoitus on tämän episodin jälkeen selvittää mitä akuista on vielä jäljellä.

Tyhjäksi ei tarvitse ajaa akkua koeponnistaessa vaan siihen volttiin, mihin alarajan on lataus/purkaus -sykleillä asettanut. Kello kertoo kapasiteetin muutoksen.

Koekuormaksi soveltuu 200 vatin lämmitysvastukset (motonetistä saa muutamalla rahalla). Kilovatilla ponnistaessa testaus on melko pian tehty. Kulutusmittarilla voi todeta, että on kilovatti tai puoli akkujen perässä (plus invertteri, joka ei näy kulutusmittarissa).

Toinen vaihtoehto amppeerimittari ja jokin tietty testikuorma suoraan akun navoista 12 voltilla. Akun suurin käyttökelpoinen virta on sen kapasiteettia vastaava (hetkellisesti voi ottaa enemmänkin virtaa ulos).

Lämpötilan olisi oltava vakio testiä tehdessä - eri lämpötilassa tehty testi voi vaikuttaa kapasiteettiin melko paljonkin.
eroaverkosta.b kirjoitti:
Tarkoitus on tämän episodin jälkeen selvittää mitä akuista on vielä jäljellä.

Tyhjäksi ei tarvitse ajaa akkua koeponnistaessa vaan siihen volttiin, mihin alarajan on lataus/purkaus -sykleillä asettanut. Kello kertoo kapasiteetin muutoksen.

Koekuormaksi soveltuu 200 vatin lämmitysvastukset (motonetistä saa muutamalla rahalla). Kilovatilla ponnistaessa testaus on melko pian tehty. Kulutusmittarilla voi todeta, että on kilovatti tai puoli akkujen perässä (plus invertteri, joka ei näy kulutusmittarissa).

Toinen vaihtoehto amppeerimittari ja jokin tietty testikuorma suoraan akun navoista 12 voltilla. Akun suurin käyttökelpoinen virta on sen kapasiteettia vastaava (hetkellisesti voi ottaa enemmänkin virtaa ulos).

Lämpötilan olisi oltava vakio testiä tehdessä - eri lämpötilassa tehty testi voi vaikuttaa kapasiteettiin melko paljonkin.
Itse joskus akkujani testailin vuosittain niin että kaksi pakastinta yht 120w otin invertterillä 5h=600wh:12=50A÷ hyötysuhde 93%=54A+omakulutus5A

Eli 180Ah akusta lähti noin kolmannes.
Jännitteen mittasin lopuksi kuormalla ja sitten tunnin kuluttua lepojännitteen. Nuo sznajderit oli aika paljon menettäneet tehostaan 2-3 vuoden välissä. Muistaakseni lepo ero 0.15v ja kuormalla selvästi enempi. Nyt toinen niistä on jo yli 4vuotias,en ole tänä syksynä mittaillut. Lämpötila on ollut noin 13c mutta jos akut ennen koetta täysiä ei lepojännitteessä suuria eroja mutta kuormittaessa enempi merkitystä. Ensimmäiset boschit 180A on 6v ja on iskussaan , mutta on olleet vähemmällä käytöllä. Noista sajdereista epäilen että olivat jo motonetista ostettaessa vähän sulfatoituneet. Lepojännite oli 12.2v kun kotona mittasin.
2000a kirjoitti:
Itse joskus akkujani testailin vuosittain niin että kaksi pakastinta yht 120w otin invertterillä 5h=600wh:12=50A÷ hyötysuhde 93%=54A+omakulutus5A

Eli 180Ah akusta lähti noin kolmannes.
Jännitteen mittasin lopuksi kuormalla ja sitten tunnin kuluttua lepojännitteen. Nuo sznajderit oli aika paljon menettäneet tehostaan 2-3 vuoden välissä. Muistaakseni lepo ero 0.15v ja kuormalla selvästi enempi. Nyt toinen niistä on jo yli 4vuotias,en ole tänä syksynä mittaillut. Lämpötila on ollut noin 13c mutta jos akut ennen koetta täysiä ei lepojännitteessä suuria eroja mutta kuormittaessa enempi merkitystä. Ensimmäiset boschit 180A on 6v ja on iskussaan , mutta on olleet vähemmällä käytöllä. Noista sajdereista epäilen että olivat jo motonetista ostettaessa vähän sulfatoituneet. Lepojännite oli 12.2v kun kotona mittasin.
En tiedä tuosta pakasteen moottorikuormasta pitääkö ottaa huomioon ettei ole sama kuin vastuskuorma. No vertailu kelpoisia ovat kuitenkin keskenään kun aina samalla kuormalla ajaa. Lepojännitemittauksessa eri akuilla taas eroja. Suurin osa agm akuista on lepojännite korkeampi ja sitä se on myös puoliksi tyhjennettynä verrattuna perinteiseen nesteakkuun. Puuilon agm taas on lähellä samoja jännitteitä kun nesteakku. Myös noissa bosch deep cykle nesteakuissa on korkeampi jännite kuin sznajdereissa.
+Lisää kommentti
> Niin voi mutta mihin käytät alle 10v jännitettä

Buck-boost muuntajalla ulostulojännitteen saa vakioitua tietyissä rajoissa ainakin. Järkevää olisi käyttää kapasitorin lähes koko kapasiteetti.

Siinä vaiheessa akuista on luovuttu jo kokonaan eli eivät aseta rajoituksia jännitteen vaihtelulle.
Ilmoita
> Akun kapasiteetti lasketaan siihen pisteeseen kun akun jännite on laskenut 10,5 V,

Kyllä, mutta käytännössä akkua ei ajeta lataus/purkaus sykleissä alle 11.5 voltin. Käytännön kapasiteetti onkin puolet nimelliskapasiteetista.

Eli puolet vähemmän tarvittaisiin käytännössä kapasitoreja laskelmiisi verrattuna vastaamaan akun kapasiteettia.

Akun kapasiteetti alkaa käytössä pienentyä mutta kapasitorin ei pitäisi.
2 VASTAUSTA:
Ei vaan juuri päinvastoin, akun koko kasiteetti saatu ulos jo 10,5 voltissa. Konkan kapasiteetti vasta 0 voltissa, mitä ei tietenkään voida hyödyntää kokonaan.
konkka_poikineen kirjoitti:
Ei vaan juuri päinvastoin, akun koko kasiteetti saatu ulos jo 10,5 voltissa. Konkan kapasiteetti vasta 0 voltissa, mitä ei tietenkään voida hyödyntää kokonaan.
Tarkoitettiin varmaan sitä ettei akkua pureta tyhjäksi asti vaan 50%, akun kestoiän tähden. Suositushan on 20-30% lyijyneste akuille.
+Lisää kommentti
> Ne on kondensaattoreita eikä mitään pöljiä kapasitoreja!

Kondensaattori on ilmalämpöpumpussa, jossa aineen olomuodon muutoksessa tiivistyvä höyry kondensoituu nesteeksi. Aineen ölomuodon muutokset sitovat tai vapauttavat lämpöä.

Kapasitori on kapasitanssia ja kapasiteettia - pieni mutta älykäs lapsikin ymmärtäisi oikean sanan asiassa.
11 VASTAUSTA:
Et ole varmaankaan käynyt mitään kouluja, kun sähkötekniikan suomenkieliset termit ovat hakusessa. Google-opiskelu näköjään johtaa hassujen vieraskielisten termien omaksumiseen.
eri-kastia kirjoitti:
Et ole varmaankaan käynyt mitään kouluja, kun sähkötekniikan suomenkieliset termit ovat hakusessa. Google-opiskelu näköjään johtaa hassujen vieraskielisten termien omaksumiseen.
Ei ole pelkästään johtanut typeriin termeihin vaan jopa ohmin lain sisäistäminen on mennyt tällä hepulla hieman pieleen.
> Et ole varmaankaan käynyt mitään kouluja

Paljonko olikaan opintopisteitä luonnontieteellisestä? Kerron omani kunhan joku kertoo ensin omansa. Jos niitä pisteitä ei fysiikasta, kemiasta ja muista luonnontieteistä sattuisikaan olemaan, niin painimme eri sarjoissa siinä tapauksessa.

Jos palataan tämän ketjun aiheeseen, niin puoli vuorokautta elvytyksen päättymisen jälkeen vartoissa 12.8 volttia eli täynnä ovat.

Koska elvytysmenetelmä oli näin tehokas, laitoin jo vanhemmankin akun menemään elvytyksellä - ja kas kas - siinäkin alkoi jännite kohoamaan kun normilaturilla niin ei enää tapahtunut.
eroaverkosta.b kirjoitti:
> Et ole varmaankaan käynyt mitään kouluja

Paljonko olikaan opintopisteitä luonnontieteellisestä? Kerron omani kunhan joku kertoo ensin omansa. Jos niitä pisteitä ei fysiikasta, kemiasta ja muista luonnontieteistä sattuisikaan olemaan, niin painimme eri sarjoissa siinä tapauksessa.

Jos palataan tämän ketjun aiheeseen, niin puoli vuorokautta elvytyksen päättymisen jälkeen vartoissa 12.8 volttia eli täynnä ovat.

Koska elvytysmenetelmä oli näin tehokas, laitoin jo vanhemmankin akun menemään elvytyksellä - ja kas kas - siinäkin alkoi jännite kohoamaan kun normilaturilla niin ei enää tapahtunut.
Mikä se sinun normi laturi on jos ei jännite nouse. Akkujen täytyy olla todella tyhjät (vanhat tai vialliset) yleensä sulfatoitunut akku nostaa nopeasti jännitteen kun amppeereita ei akkuun mahdu.
Kokeillaanpa tehoaako sama konsti UPS-laitteen kuolleisiin akkuihin, niissäkin oli vain 5 - 6 volttia jännite. Normilaturi ei saanut havaittavaa muutosta aikaan.
eroaverkosta.b kirjoitti:
> Et ole varmaankaan käynyt mitään kouluja

Paljonko olikaan opintopisteitä luonnontieteellisestä? Kerron omani kunhan joku kertoo ensin omansa. Jos niitä pisteitä ei fysiikasta, kemiasta ja muista luonnontieteistä sattuisikaan olemaan, niin painimme eri sarjoissa siinä tapauksessa.

Jos palataan tämän ketjun aiheeseen, niin puoli vuorokautta elvytyksen päättymisen jälkeen vartoissa 12.8 volttia eli täynnä ovat.

Koska elvytysmenetelmä oli näin tehokas, laitoin jo vanhemmankin akun menemään elvytyksellä - ja kas kas - siinäkin alkoi jännite kohoamaan kun normilaturilla niin ei enää tapahtunut.
Ei ne sinun pisteesi ole ainakaan sähköopista tulleita :D
Olen opiskellut fysiikan, kemian ja biokemian peruskurssit yliopistossa (6 lukukautta eli kolme vuotta) mutta en ole suorittanut kaikkia kursseja. On todennäköisempää, että käsityskykynne on rajallinen, mikäli ette kykene jotakin esitettyä asiaa tai konseptia käsittämään.

Ymmärryskykyään voi yrittää kohentaa, ja niitä kursseja saa mennä opiskelemaan yliopistoon kuka tahansa. Tutkintojen suorittamiselle voi olla jotakin vaatimuksia. En ollut aikuisena enää tutkintotavoitteinen vaan ymmärrystavoitteinen.

Sellaiselta pohjalta minä keskustelen.
eroaverkosta.b kirjoitti:
Olen opiskellut fysiikan, kemian ja biokemian peruskurssit yliopistossa (6 lukukautta eli kolme vuotta) mutta en ole suorittanut kaikkia kursseja. On todennäköisempää, että käsityskykynne on rajallinen, mikäli ette kykene jotakin esitettyä asiaa tai konseptia käsittämään.

Ymmärryskykyään voi yrittää kohentaa, ja niitä kursseja saa mennä opiskelemaan yliopistoon kuka tahansa. Tutkintojen suorittamiselle voi olla jotakin vaatimuksia. En ollut aikuisena enää tutkintotavoitteinen vaan ymmärrystavoitteinen.

Sellaiselta pohjalta minä keskustelen.
Tultiin taas siihen että koko muu maailma on väärässä, sinä yksin ainoana oikeassa.
eroaverkosta.b kirjoitti:
Olen opiskellut fysiikan, kemian ja biokemian peruskurssit yliopistossa (6 lukukautta eli kolme vuotta) mutta en ole suorittanut kaikkia kursseja. On todennäköisempää, että käsityskykynne on rajallinen, mikäli ette kykene jotakin esitettyä asiaa tai konseptia käsittämään.

Ymmärryskykyään voi yrittää kohentaa, ja niitä kursseja saa mennä opiskelemaan yliopistoon kuka tahansa. Tutkintojen suorittamiselle voi olla jotakin vaatimuksia. En ollut aikuisena enää tutkintotavoitteinen vaan ymmärrystavoitteinen.

Sellaiselta pohjalta minä keskustelen.
Olet opiskellut kolme vuotta alaa, eikä kondensaattori tullut tutuksi?
hukka_homma kirjoitti:
Olet opiskellut kolme vuotta alaa, eikä kondensaattori tullut tutuksi?
Saati sitten ohmin laki.
Provosoi turhaan. Hänen motiivi lieneet epäonnistumisen tuoma katkeruus. Tuo antitiedon.
Kyllä on mukavat7....
+Lisää kommentti
"eroaverkosta.b" muistuttaa Kaupplehden keskustelupalstalla esiintyvää "mukavat seiskaa"... Hän on sanojensa mukaan ansiosidonnaisella oleva "lisensiaatti"..

https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=248999&start=0&tstart=0
Ilmoita
Samankaltaista jargonia ja tietämättömyyttä. Melko varmasti on heitetty oppilaitoksista ulos. Se ammattikoulukin .
Kirjoittaa hän osaa..
Ilmoita
> Olet opiskellut kolme vuotta alaa, eikä kondensaattori tullut tutuksi?

Kapasitorissa mikään ei tiivisty eikä tilavuus pienene toisin kuin kondensaattorissa.

Condense

make (something) denser or more concentrated.

Tekee jotakin tiiviimmäksi tai konsentraatio kasvaa. Konsentraatio voi kasvaa vaikkapa silloin kun liuoksesta höyrystetään nestettä pois.

Mitään tuollaista ei tapahdu kapasitorissa. Tilavuus ei pienene, eikä konsentraatio suhteellisesti kasva - määrällisesti kootaan jotakin samaan paikkaan enemmän eli kapasiteetti kasvaa.

Ei tässä pitäisi olla mitään vaivalloista ellei sitä sellaiseksi halua tehdä.
2 VASTAUSTA:
Konsentraatio = ainemäärä / tilavuudella.

Jos tilavuus pienenee (=nestettä poistuu höyrystymällä), konsentraatio kasvaa (more concentrated, kuten condense sanan kuvauksessa yllä).

Aivan loogista ja yksiselitteistä. Ei mitään epäselvää pitäisi olla.
Oliko se yliopisto jossain vinkuintiassa, eikä ollenkaan Suomessa? Se selittäisi tuon capasitorin.
Suomalainen koulutus kyllä käyttää nimitystä kondensaattori. Tai sitten et vain oppinut mitään, ja nyttemmin olet opiskellut uusiksi googlella.
+Lisää kommentti
> make (something) denser

Tiheys kasvaa kun olomuoto eli faasi muuttuu kaasusta nesteeksi.

Tämä tapahtuu ilmalämpöpumpun kondensaattorissa - mitään sellaista ei tapahdu kapasitorissa, joka on elektroniikan komponentti.
Ilmoita
Ja vielä sanan 'condense' määritelmästä;

2. change or cause to change from a gas or vapour to a liquid.
"the moisture vapour in the air condenses into droplets of water"

Onko teillä tämän ketjun huutelijoilla ihan kaikki muumit laaksossa? Jostain suljetultako kirjoittelette tänne päivät pitkät kun asialliset ja asianmukaiset ihmiset yrittävät keskustella tärkeistä asioista?
Ilmoita
> Tai sitten et vain oppinut mitään, ja nyttemmin olet opiskellut uusiksi googlella.

Syytön olen siihen, jos et kykene käsittämään yksinkertaisia asioita kun joku todella selkeästi asian esittää. Ei matematiikan opettajaa voi syyttää siitä, jos et opi derivoimaan tai integroimaan.

Sinun vika se on, eikä koulun tai opettajan. Se voi olla myös sinun isäsi tai äitisi vika (huono kotikasvatus).
Ilmoita
Luonnontieteitä ei voi opettaa vaan niitä opitaan. Ainoa oppinut on itseoppinut. Muut ovat opetettuja (=drooneja).
Ilmoita
Olet itseoppinut akkumies ja siitä tunnettu.
Ilmoita
Tämän ketjun huutelijoista on varoitettu jo 50 vuotta sitten: https://postimg.cc/phhRztcb
Ilmoita
Onko tämä capasitoripelle ja sähkö-jussi viestiketjun kirjoittaja sama henkilö? Molemmat eivät ainakaan eivät pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun, vaan toistavat omaa alkuperäistä ja käsittämätöntä jargoniaan viestistä toiseen.
Ilmoita
Viimepäivien aikaiset kapasitaattoripellen avautumiset ovatkin osoittaneet hienosti toteen sen mitä täällä olemme kyllä jo osanneet pitempään epäilläkin sähköteknisen ymmärryksen vajavuuden lisäksi hänen ... -sanotaanko nyt vaikka sitten henkisistäkin voimavaroistaan
Ilmoita
Tähän väliin vain pikku huomautus, että UPS-laitteen 5.2 Ah kuolleeksi luullun akun elvytys alkoi 3 voltista ja on jo noussut 10.7 volttiin. Kaikenaikaa nousee eli sulfaatio sielläkin hellittää ja akku elpyy hiljalleen.

Akun navoissa 19 volttia latausjännitettä ollut parin kolmen vuorokauden ajan.

Olisitteko tällaista mahdollisuutta tienneet ilman tätä ketjua?
2 VASTAUSTA:
Se nyt ei vielä mitään jos saat jännitteen nousemaan,mutta saatko sinne käyttökelpoisia amppeereita yhtäkään.
2000a kirjoitti:
Se nyt ei vielä mitään jos saat jännitteen nousemaan,mutta saatko sinne käyttökelpoisia amppeereita yhtäkään.
Nämä ampeerit oli juuri se joka meni yli kapasitoripellen käsityskyvyn.
+Lisää kommentti
Nyt nimi on "Mimare".. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<mukavat7 huilaa..
https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=248999&start=9930&tstart=0
Ilmoita
> Et ole varmaankaan käynyt mitään kouluja

Laitoin tähän huvikseni luettelon käymistäni kursseista: https://postimg.cc/Lnt1MNGp

Siihen aikaan kymmenkunta vuotta sitten avaruusjärjestö ESA etsi uusia astronautteja myös suomesta. Edellytyksenä oli vähintään luonnontieteen kandidaatin tutkinto. Dublinissa olisi ollut astronautiikan kandidaatin tutkinto mutta ei ollut mahdollista lähtesä sinne, niin kokosin suunnilleen vastaavat kurssit täkäläisten yliopistojen tarjonnasta.

ESA ei löytänyt suomesta sopivaa astronauttiainesta mutta tanskasta löytyi astronautti, joka on jo lentänytkin avaruudessa.

Osallistuin samoihin aikoihin ESA:n ideakilpailuun, josta sain palkinnoksi kunniamaininnan. Vähän myöhemmin ESA antoi brittiläiselle firmalle 2 miljoonaa euroa siemenrahaa ideani kehittämistä varten - tai ainakin juuri saman idean.

Olin myös samaan aikaan amerikkalaisen avaruusfirman pienosakas, mutta sitten firma lunastettiin pois pörssistä ja kaikki pienosakkaat jouduimme ulos. Firma kehitti uutta pienempää avaruussukkulaa, joka on tällä hetkellä kokeiluvaiheessa.
0 VASTAUS:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

+Lisää kommentti
> mutta saatko sinne käyttökelpoisia amppeereita yhtäkään.

Virran kulku riippuu varmaankin väliaineen laadusta eli elektrolyytistä. Jos jännite nousee 13.8 volttiin ja hapot saa sekoamaan, niin sitten nähdään mitä tapahtuu eli herääkö vielä henkiin.

Siinä vaiheessa pitäisi ehkä reikiä alkaa porailemaan ja uusia happoja yrittää laittaa sisään - mutta enpä tuosta akusta taida viitsiä lähteä tekemään kun uusi Yuasa on kolmenkympin hintainen.

Olipahan yksi kokeilu muiden joukossa.
Ilmoita
kuolleen akun saa herätettyä laittamalla navat oikoseen(tyhjä-akku) + pakastimeen viikoiksi. tällöin elektrodit korjaavat oikosulussa ja pakkasessa(kemiaalinen reaktio) katalyysiperiaatteella itsensä.
myös navan posittiviseen napaan antamalla sysäysperiaatteella konnektorin kautta ylisuurta jännitettä pitkällä aikavälillä saa akut heräämään. tämä perustuu omiin teknisiin kokeiluihin ja en suosittele muille(tietämättömille koska akun olessa virrassa tapahtuu oikosulku. akun on oltava lähes lepotilassa maadoitettu faradayn häkissä vuotojen ehkäisemiseksi.
1 VASTAUS:
Kun se on siellä pakastimessa niin eikö kannattaisi porata pari reikää ja ottaa pakastimen kompurasta virta akkuun. Siinä tulisi sopivasti vartin sykäyksiä akulle. Varoiksi kannattaa itse ensin istua pakastimen kannella jotta akku on varmasti suljetussa tilassa.
+Lisää kommentti
Jännitteen nousu on hidastunut ja on nyt 11.7 volttia testiakussa (lähtötilanteessa 3 volttia). Jännite nousee mutta vain noin 0.1 volttia per puolipäivää/yön yli.

Tällä vauhdilla kestäisi vielä pari viikkoa elvytys. Voisi tietenkin kokeilla nostaa jännitteen 25 - 30 volttiin.
Ilmoita
Akku on jo 13.5 voltissa - 12 voltin jälkeen alkoi nousta paljon rivakammin, ja vähän virtaakin alkoi kulkea akkuun. Kaasuuntumisjännite 13.8 volttia näinollen saavutetaan, ja pitkäänseisseet hapot alkavat sekoittua.
Ilmoita
> Hänen motiivi lieneet epäonnistumisen tuoma katkeruus.

Testasin jo elvytettyä akkua alustavasti, ja antoi ihan nätisti kahta amppeeria ulos. Kuormitetusta 11.5 voltista toipui nopsaan 12.4 voltin lepojännitteeseen.

Duota duota... taitaa olla kyseessä hieno onnistuminen, eikä suinkaan epäonnistuminen.

Nyt saa akku vielä mennä rauhassa 15 volttiin, ja sitten testataan kuolleista herätetyn akun kapasiteetti.
Ilmoita
Innostuneena onnistuneesta elvytyksestä ryhdyin kokeilemaan myös muita UPS-laitteen vanhoja akkuja - ja heti löytyikin yksi, joka alkoi ottaa virtaa vastaan normaalisti ja varautui samantien 12.9 volttiin eli uudenveroinen.

Mielenkiintoinen projekti - aluksi vaikutti siltä ettei vanhoilla akuilla tee mitään (napajännitteet 3 - 6 volttia).

Ja nyt on jo yksi elvytetty ja yksi uudenveroinen. Pari seuraavaa on elvytyksessä.

Kympillä saisi tarkoitukseen valmistetun kojeen: https://www.ebay.co.uk/itm/12-volts-lead-acid-battery-desulfator-with-alligator-clips/261992649478?hash=item3cfffa9306:g:bc4AAOSw9uFW9qUU:rk:4:pf:0
1 VASTAUS:
On se hienoa, että eroaverkosta.be on ratkaissut ongelman erittäin yksinkertaisesti. Ratkaisu, jota miljoonat käyttäjät tai tehtaat eivät ole hoksanneet vaikka se oli juuri sellainen jota on käytetty jo iät ja ajat.

Tee nyt vielä ne C5 ja C20 testit ennen kuin nouset pilvien päälle leijumaan.
+Lisää kommentti
Ensimmäinen UPS-laitteen vanhoista akuista on juuri testipenkissä - 5.2 Ah akkua puretaan 2.5 A kuormalla. Erittäin hyvältä näyttää - tämä oli se uudenveroiseksi 12.9 volttiin latautunut (6 voltista).

Puolta akun nimelliskapasiteetti virrasta otetaan ulos tunnin ajan, ja jos se saadaan on akun kapasiteetista enemmän kuin puolet tallessa - ja sehän riittää tiedoksi ja akku on käyttökuntoinen.

Toisin sanoen testissä ei tarvitse ajaa tyhjäksi, koska niin ei tehdä normaalikäytössä.

Se loppuosa kapasiteetista on varakapasiteettia.
Ilmoita
> Ratkaisu, jota miljoonat käyttäjät tai tehtaat eivät ole hoksanneet

Niin tässähän oli kyseessä sellainen hoksaisu, joka pudotti käytettynä hankitun 3 KVA UPS-laitteen hinnan kolmeensataan viidestä ja puolesta sadasta.

Mukana tulleet käytetyt akut ovatkin käyttökunnossa - vain elvytystä vailla.

Normilaturilla elvytys ei olisi onnistunut - tarvittiin virtarajoitettu buck.
Ilmoita
Ja tässä on ensimmäisen akkutestin tulos:

Alussa lepojännite 12.89 volttia, 2.5A kuormitettuna 12.15 volttia
Lopussa lepojännite 12.05 volttia, 2.5A kuormitettuna 11.56 volttia

Yhtä kokonaista volttia ei kulunut tunnin koeponnistuksessa - akku on erinomaisessa kunnossa.
1 VASTAUS:
Näin ollen UPS-laitteella pitäisi voida pitää 2.5A (12V) valoja mökissä vähintään 8 tuntia ilman huolta akuista (8 akkua). Miinus UPS-laitteen oma virrankulutus akuilta, joka täytyy mitata myöhemmin.

Jatkossa on aina varalla yösähköt, jos menee sähköt poikki.
+Lisää kommentti
UPS-laitteeseen meni neljä uutta akkua ja neljä elvytettyä - vanhoista akuista elpyi parhaiten sellaiset, jotka alkoi heti ottaa jonkinlaista virtaa vastaan verrattuna sellaisiin, joita täytyi joitakin päiviä odotella.

Lopulta ero parhaiden elvytettyjen ja uusien välillä oli puolikapasiteettitestissä pienehkö (C0.5), luokkaa 0.2 - 0.3 volttia kuormitettuna. Vanhat akut vielä hetken elpyy ja aivan uusista lähtee samantien vähän pois - pitäisi tasoittua.

UPS-laite käynnistyy akuilla mutta verkkojohto on mallia C19, eikä sellaista tullutkaan lähetyksen mukana. Vielä pitää odotella, että pääsee kunnolla testaamaan. Laite pitää käynnissä hieman hurinaa ja piippaa lujasti puolen minuutin välein ilmeisesti sen merkiksi, että ollaan laitteen akkujen varassa. Ei haittaa laitehuoneeseen sijoitettuna.

Jos löytyy jokin ohjaussofta, niin sellaista täytyy myös kokeilla (USB ja sarjaportit laitteessa on).
1 VASTAUS:
Kuva asiasta tietenkin on: https://postimg.cc/mz9vYVz3
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Syväpuretun akun elvyttäminen

Kävi sitten näin, että kesällä hankitut kaksi uutta Vartaa olivat muiden projektien edistyessä jääneet muutamaksi päiväksi vaille valvontaa - ja akkujännitteet olivatkin päässeet menmään alas 6 volttiin eli periaatteessa tuoreet akut sököksi.

Koska aikaa oli ennättänyt kulua vain muutama vuorokausi, laitoin akut ensin normilaturilla lataukseen. Latausjännite ei kuitenkaan enää noussut yli 12.3 voltin.

Etsin tietoa netistä ja löysin ohjeet laittaa virtalähteellä paljon voltteja ja vähän virtaa - korkealla jännitteellä sulfatoitumista voi yrittää perua. Laitoin 20 voltin virtalähteen perään virranrajoittimella varustetun buckin ja sääsin arvot 18.5 volttiin ja 1.5 amppeeriin. Virran arvoa voi säätää helposti laittamalla buckin johdot yhteen ja säätämällä trimmeristä.

Akkujännite lähti alle vuorokaudessa kohoamaan ja lähestyy jo normaalia. Aikaa syväpurkamisen jälkeen ei ennättänyt kulua kuin 2 - 3 kolme vuorokautta, joten tehtävä ei ollut aivan toivoton.

Sanomattakin selvää, että akkukapasiteetin painopiste auton perässä alkaa siirtyä kapasitorien puolelle entistä voimallisemmin - 83 Faradin super-kapasitoreja lähti heti tilaukseen lisää.

Tarvitaan joitakin kymmeniä 83 Faradin kapasitoreja korvaamaan lopulta akut, mutta kapasitorit eivät käytössä kulu. Ja jos ne vain muuten kestävät on kyseessä pitkävaikutteinen investointi.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta