En kestä enää

Meri-Heini

22 vuotta olen tämän asian kanssa taistellut. Hukuttanut itseäni työntekoon ja viinaan. Minä koen olevani nainen, mutta tuntuu että ulostulolla olisi menetettävää paljon. Olen herkkä ja huonolla itsetunnolla varustettu, joten en tiedä miten kestäisin... ei ole nytkään yhtään ystävää :(

27

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samankokenut

      Eli ainakaan ystäviä et voi menettää? Menetät nyt elämäsi ja terveytesi, mikä on se, minkä ulostulolla menetät?

    • Tuttu_kuvio

      Moni muukin transsukupuolinen ajattelee ensin samoin, niin minäkin. Kun sitten vihdoinkin tekee ratkaisunsa ja lähtee korjausprosessiin, harmittelee miksi en lähtenyt sittenkin aikaisemmin. Luulosta huolimatta menetyksiä ei tullutkaan niin paljon kuin ennakkoon pelkäsi.

    • Rauhallisesti

      Joo, samoja juttuja mietin silloin ja valmistauduinkin elämään yksin mikäli kaikki jättää. Prosessissahan siis kestää melkoinen tovi ja ei mikään pakota kertomaan ulkopuolisille ennen kuin itse tuntee olonsa valmiiksi. Kerroin itse vasta tutkimusvaiheen loputtua, koska halusin pitää asian omana päätöksenäni kunnes jotain virallista tulosta olisi asiasta esittää.

    • Vertaistukea itsensä hyväksymiseen.

      • tyfuyghhkghjk

        Mikähän eheyttäjätyyppi tämäkin on. Mitään tietoa ei löydy, profiili ei avaudu.


      • tyfuyghhkghjk kirjoitti:

        Mikähän eheyttäjätyyppi tämäkin on. Mitään tietoa ei löydy, profiili ei avaudu.

        Hyväksy Transihmisenä olo. Ei eheyttämistä.


    • Helena-k

      Ei minullakaan ollut ystäviä.Nyt on muuta .Ei kaapista ulos tuloa kannata pelätä.se on ihana asia.Nykyään ihmiset ymmärtää. Ihmisen pitää saada olla oma itsensä.Olen myös herkkä ja huonoitsetuntokin ollut.Itsetunto on kohonnut prosessin myötä.Rohkeutta vaan.

    • Oleäijä

      Tämä on kuin anorektikkojen Pro Ana sivut.
      Ruokitte Täällä toistenne tuhoisia luuloja.
      Mitä se on teiltä pois jos joku paranee?
      Tuo on kultti! Sick!
      Kysyjälle toivon kykyä hyväksyä oma itsensä semmoisena kuin on, eli miehenä.
      Menettäähän epätoivoisessa muuttelussa oman itsensä, maineensa ja terveytensä.
      Lopputuloksena olisi silti mies.

      • jokuhenkilöö

        Yksikään transihminen ei yritä käännyttää ketään transihmiseksi eikä hyödy mitään siitä, että joku on trans. Sen sijaan lähes kaikki cissit yrittää käännyttää kaikki cisseiksi.


    • Oleäijävaan

      Katsohan tätäkin ketjua.
      Viesti on teillä epävarmoille aina: Hankkiudu hoitoihin ja " muutu",tulet onnelliseksi!!
      Annatte vinkkejä miten saada diagnoosi ym.
      Kyllä ,yritän käännyttää epävarman terveelle tielle.
      Eikö ole 100000000 kertaa parempi elää rehellistä elämää itsenään ja välttyä leikkauksista kuin ottaa identiteetikseen trans- potilas.
      Leikkaukset ym eivät tee moniakaan onnelliseksi, sitten taas peruutusleikkausta...
      Uuskieli johtaisi vessasta alas, mies ja nainen ,lisiä ei tarvita.

      • tfryturytytfuy

        Ensinnäkin tämä palsta on transihmisille ja heidän omaisilleen. Oletusarvona on siis että toisetkin kirjoittajat ovat samanlaisia. Siksi annetaan noita neuvoja.
        Mutta mitä SINÄ teet tällä palstalla kun et ole transihminen.

        Jokainen transsukupuolinen olisi tyytyväinen jos ei kärsisi sukupuoliristiriitaa ja pystyisi elämään siinä sukupuolessa joka hänelle on määritelty syntyessä. Mutta kun kaikki ihmiset eivät ole cis'sejä, joten mielipiteesi jätetään omaan arvoonsa. Tuollaisiin Taneleihin on jo totuttu.

        Niin ja transsukupuolinenkin on hoitojen jälkeen mies tai nainen. Se trans-lisä on vain väliaikaista.


    • Eitaneli

      Kyllä muutkin saavat kirjoittaa.
      Miksi edes olisi ns. Trans tutkimuksia jos muka kaikki itse tietäisivät mitä ovat?
      Ette edes halua tervehtyä, haluatte muutoksianne.
      Itsepähän niistä kärsitte ja elätte silvottuna, mutta ette voi vaatia muita myötäilemään puhein teidän uskomuksianne.
      Vastustan tuota kulttianne koska se on tuhoava, lapset ovat pahimmassa vaarassa.

      • Tuli_uusi_Taneli

        Monessa maassa riittää oma tietämys sukupuoliristiriidasta ja viranomaisille riittää oma ilmoitus sukupuolestaan.

        Juuri nuo transhoidot ovat sitä tervehtymistä.

        Vai että kultti - mielenkiintoista. Oletko silloin 70-luvulla ollut uhoamassa että homoseksuaalisuus on kultti ja että lapset ovat pahimmassa vaarassa?


      • Vaitaneli
        Tuli_uusi_Taneli kirjoitti:

        Monessa maassa riittää oma tietämys sukupuoliristiriidasta ja viranomaisille riittää oma ilmoitus sukupuolestaan.

        Juuri nuo transhoidot ovat sitä tervehtymistä.

        Vai että kultti - mielenkiintoista. Oletko silloin 70-luvulla ollut uhoamassa että homoseksuaalisuus on kultti ja että lapset ovat pahimmassa vaarassa?

        En ole ollut 70-luvulla vielä aikuinen, eli en.
        Homoseksuaalisuus on rappiotila mielestäni ja lapset todellakin ovat pahimmassa vaarassa kun se yritetään pakottaa sos.hyväksytyksi toiminnaksi.
        Mielestäni trans-glorifiointi on vain paljon vaarallisempi lapsille kuin pelkkä homohomma( vaikka sekin tuhoaa elämiä).
        Lapsia pahoinpidellään ideologisista syistä hormoniblokkereilla, mieltä muokataan niin etteivät raukat saa kasvaa rauhassa omaan sukupuolensa.
        Minusta se on hirvittävää.
        Hirvittävää on myös että nuoruuden myrskyissä ihminen voi joutua juuri ideologianne pauloihin ja tuhota kehonsa.
        En ole Täällä vihaamassa teitä, toivon että edes joku havahtuisi todellisuuteen.
        Kyllä, tuo on ideologinen, gnostilainen pimeyden kultti koko transuskonto.


      • nytpiisas
        Vaitaneli kirjoitti:

        En ole ollut 70-luvulla vielä aikuinen, eli en.
        Homoseksuaalisuus on rappiotila mielestäni ja lapset todellakin ovat pahimmassa vaarassa kun se yritetään pakottaa sos.hyväksytyksi toiminnaksi.
        Mielestäni trans-glorifiointi on vain paljon vaarallisempi lapsille kuin pelkkä homohomma( vaikka sekin tuhoaa elämiä).
        Lapsia pahoinpidellään ideologisista syistä hormoniblokkereilla, mieltä muokataan niin etteivät raukat saa kasvaa rauhassa omaan sukupuolensa.
        Minusta se on hirvittävää.
        Hirvittävää on myös että nuoruuden myrskyissä ihminen voi joutua juuri ideologianne pauloihin ja tuhota kehonsa.
        En ole Täällä vihaamassa teitä, toivon että edes joku havahtuisi todellisuuteen.
        Kyllä, tuo on ideologinen, gnostilainen pimeyden kultti koko transuskonto.

        Se oli sitten tässä. Eihän tämän Tanelin kommenteihin kannata enää vastailla. Se on kaikesta ulkona kuin lumiukko.


      • NytOletAikuinen
        Vaitaneli kirjoitti:

        En ole ollut 70-luvulla vielä aikuinen, eli en.
        Homoseksuaalisuus on rappiotila mielestäni ja lapset todellakin ovat pahimmassa vaarassa kun se yritetään pakottaa sos.hyväksytyksi toiminnaksi.
        Mielestäni trans-glorifiointi on vain paljon vaarallisempi lapsille kuin pelkkä homohomma( vaikka sekin tuhoaa elämiä).
        Lapsia pahoinpidellään ideologisista syistä hormoniblokkereilla, mieltä muokataan niin etteivät raukat saa kasvaa rauhassa omaan sukupuolensa.
        Minusta se on hirvittävää.
        Hirvittävää on myös että nuoruuden myrskyissä ihminen voi joutua juuri ideologianne pauloihin ja tuhota kehonsa.
        En ole Täällä vihaamassa teitä, toivon että edes joku havahtuisi todellisuuteen.
        Kyllä, tuo on ideologinen, gnostilainen pimeyden kultti koko transuskonto.

        Avioliittolain muutos tuli voimaan 1.3.2017, mistä lähtien samaa sukupuolta olevat saattoivat solmia avioliiton ja samalla samaa sukupuolta olevien parisuhteen rekisteröinnistä luovuttiin.

        Tilastokeskuksen väestönmuutostietojen mukaan vuonna 2017 solmittiin 26 542 avioliittoa, joista 554 oli samaa sukupuolta olevien avioliittoja.

        Samaa sukupuolta olevien parien solmittujen avioliittojen määrä, 554, on suurempi kuin parisuhteiden rekisteröintien suurin määrä, 446. Parisuhteiden rekisteröintien suurin määrä saavutettiin heti ensimmäisenä vajaana vuonna, sillä laki rekisteröidyistä parisuhteista tuli voimaan 1.3. 2002.

        https://www.stat.fi/til/ssaaty/2017/ssaaty_2017_2018-05-08_tie_001_fi.html


      • Nfjekflgb
        Vaitaneli kirjoitti:

        En ole ollut 70-luvulla vielä aikuinen, eli en.
        Homoseksuaalisuus on rappiotila mielestäni ja lapset todellakin ovat pahimmassa vaarassa kun se yritetään pakottaa sos.hyväksytyksi toiminnaksi.
        Mielestäni trans-glorifiointi on vain paljon vaarallisempi lapsille kuin pelkkä homohomma( vaikka sekin tuhoaa elämiä).
        Lapsia pahoinpidellään ideologisista syistä hormoniblokkereilla, mieltä muokataan niin etteivät raukat saa kasvaa rauhassa omaan sukupuolensa.
        Minusta se on hirvittävää.
        Hirvittävää on myös että nuoruuden myrskyissä ihminen voi joutua juuri ideologianne pauloihin ja tuhota kehonsa.
        En ole Täällä vihaamassa teitä, toivon että edes joku havahtuisi todellisuuteen.
        Kyllä, tuo on ideologinen, gnostilainen pimeyden kultti koko transuskonto.

        "Homoseksuaalisuus on rappiotila mielestäni", "gnostilainen pimeyden kultti koko transuskonto". Nuo ovat sinun mielipiteitäsi. Saat olla mitä mieltä vain, joskin mielipiteiden ilmaiseminen olisi uskottavampaa, mikäli osaisit perustella kantasi.

        Transsukupuolisuus on lääketieteen tuntema ilmiö, johon on olemassa lääketieteelliset hoidot. Näihin hoitoihin pääsemiseksi Suomessa käydään läpi tutkimusjakso, jonka aikana kartoitetaan, onko kyse validista diagnoosista sekä jaksaako ihminen käydä hoitoprosessin (johon kuuluu ne toimenpiteet mitä kukin itse haluaa, mihinkään leikkauksiin ei pakoteta diagnoosin saaneita) läpi. Muuta ei oikeastaan tarvitse edes sanoa, jo se että kyse on lääketieteen tuntemasta ilmiöstä (tutkimusnäyttöön perustuva tietokanta) riittää kumoamaan uskontoväitteesi.


    • TranBaba

      Aloittaja hakeutuu tutkimusjaksolle. Tulet kaapista kun olet valmis. Älä tuhoa itseäsi ja terveyttäsi kun sinulle on olemassa apukin. Paljon helpompi toteuttaa korjaavat leikkauksetkin kun fysiikka on kunnossa ja päihdeongelma saattaa lykätä tutkimusjaksoa.

    • Tttttttt

      Paljon voimia sinulle ap! Itsekin ajattelin aikanaan etten kuuna päivänä uskalla kertoa kellekään. Asiaa ei helpottanut se että kasvoin perheessä jossa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia parjattiin sairaiksi ja luonnonvastaisiksi. Oli aivan helvettiä koko lapsuus pohtia oman pään sisällä näitä juttuja, ajattelin että olen lähtökohtaisesti paha ja väärä, teini-iän muutokset vasta tuskaa olikin. Tajusin muutama vuosi kotoa pois muutettuani mistä on kyse (ja että lääketieteellä on ratkaisu), ennen sitä olin vaan yksinkertaisesti ajatellut että minussa on jotain tosi pahasti pielessä koska en pysty elämään naisen kehossa ja sosiaalisessa roolissa (nimi, yhteiskunnan oletukset ja odotukset ym.) En nähnyt myöskään tulevaisuutta naisena, jo lapsena ajattelin että vanhana minusta tulee pappa.

      Kaapista tulo oli lopulta kaikkea muuta kuin kamalaa vaikka se alkuun jännitti ja kertomisen hetkellä aina kirpaisi. Yksikään ihminen ei ole suhtautunut asiaan huonosti, ennemminkin päinvastoin. Oikeastaan tuntuu että ystäväpiiri on kasvanut, olen kai itsekin oppinut samalla ajattelemaan avoimemmin muista ihmisistä. Ystäviini lukeutuu eri ikäisiä ihmisiä ja mm. useiden eri uskontosuuntausten edustajia, ja kaikki esim työpaikalla oppivat samantien käyttämään uutta nimeäni.

      Nykyään kadun ainoastaan sitä etten tajunnut hakeutua transpolille aikaisemmin. Toisaalta asiat tapahtuvat kun niiden aika on, joten siihen ajatukseen ei kannata juuttua. Tänä päivänä suurimman osan ajasta unohdan kuuluvani yhtään mihinkään vähemmistöön ja sikäli kun kaupunki on vaihtunut niin ympärillä on nykyään paljon ihmisiä jotka eivät tiedä trans-taustastani. Mitä alunperin ahdaskatseiseen perhepiiriin tulee, ovat he kääntäneet mielipiteensä näistä asioista päälaelleen.

      Tässä oli muutama miete eräältä t-mieheltä

    • Tohtori-Zivago

      Aloittaja:

      Älä vain vahingoita äläkä leikkauta heppiäsi pois: sellainen itsetuhoinen temppu ei auta transsuajatuksiin mitenkään, päinvastoin, sitten se vasta menoa onkin.

      Tuossa on kyseessä jokin aivan perustava ja vakava ajatusvääristymä. Mies ei voi "tuntea olevansa nainen" eikä ole olemassa mitään "miehen ruumiisiin syntyneitä naisia" eikä tietysti myöskään päinvastoin.

      Jos jalkojen välissä on molo, on mies, ja jos kolo, on nainen, ja sukupuoli pysyy samana, aitona ja synnynnäisenä elämän loppuun asti.

      Tarvitset pitkää - ehkä elinikäistä - psykiatrista ja hengellistä hoitoa sekä apua, ja ehkä niiden oheen vielä säännöllisen lääkityksenkin. Nykylääkkeillä ja hoitomenetelmillä kuitenkin skitsofrenia on sangen hyvin hoidettavissa, joten Sinulla ei ole syytä synkkiin ajatuksiin: ennusteesi on hyvä.

      • Ngkfkdjdj

        Arvon Tohtori-Zivago, on varsin jalomielistä pyrkiä olemaan avuksi tuskissaan olevalle ihmiselle. Sinun subjektiiviset näkemyksesi ovat kuitenkin vain sinun subjektiivisia näkemyksiäsi. On enemmän kuin ymmärrettävää, että mikäli et itse ole transsukupuolinen, sinun on vallan mahdotonta tietää miltä tuntuu olla transsukupuolinen. Kukaan ei muuta oletakaan. Sinun tarvitsisi silti oppia elämässä hyväksymään se, että universumissa on ilmiöitä, joista sinä et tiedä kaikkea ja ilmiöitä, joista sinä et tiedä mitään. Kukaan meistä ei tiedä kaikkea. Vaikka joku transsukupuolinen itse sanoisi, että transsukupuolisuus ja skitsofrenia ovat sama asia, ei sekään tee asiasta totta, koska sekin on vain yhden ihmisen mielipide.

        Jo tautiluokituksemme kertoo, että skitsofrenia ja transsukupuolisuus ovat tieteellisesti tarkasteltuna kaksi eri asiaa. Tieteellinen tarkastelu perustuu tutkimusnäyttöön, joka on aina objektiivisempaa kuin yksittäiset mielipiteet. Sinulla on toki oikeus omaan mielipiteeseesi, mutta se ei tee ajatuksistasi totuutta. Tieteellinen näyttö on aina lähempänä totuutta kuin yksittäinen mielipide.

        Suomessa transpolin tutkimusjakso ennen diagnoosin asettamista ja hoitoja rajaa ulos tapaukset, joissa on kyse skitsofreniasta tms. samoin kuin tapaukset, joissa asianomainen on henkiseltä ja/tai fyysiseltä jaksamiseltaan kykenemätön käymään prosessia läpi. Näin ollen transpoli on oikea paikka sukupuoli-identiteettinsä kanssa tuskaileville ihmisille.

        Tohtori-Zivagolle tämän keskustelun tiimoilta suositeltavaa on joko perehtyä aiheeseen enemmän ja kommentoida sitten, tai pyrkiä mukaan sellaisiin keskusteluihin, joiden aihepiiristä hänellä on jo jotain tietoa. Tieto mahdollistaa nääs sen, että kommentit sisältävät muutakin kuin itse keskustelun kannalta epäolennaisia henkilökohtaisia mielipiteitä.

        Vaikka minä kuinka toitottaisin veden koostuvan fosforista ja rikistä, niin kyllä se perkele vieköön aina vaan koostuu vedystä ja hapesta.


    • Ei oo mullakaan yhtään ystävää. Joskus nuorena oli mut ei enää. Ja tykkään tyttöillä

    • WonderingBoy

      Prosessin jälkeen olen saanut paljon hyviä ystäviä. Nyt, kun pystyn sosiaalisuuteen omana itsenäni. Ainoa ongelma on kuitenkin se, että koska aloitin prosessin jälkeen pohjalta uudella paikkakunnalla, näennäisesti pitkäaikaistyöttömänä, ystäväni eivät ole korkeasti koulutettuja vaan aika stereotyyppisiä matalapalkka-alojen edustajia, eli mielipiteet on sieltä 1500-luvulta. Ulkoisesti olen aika äijä, transmieheksi hyvin pitkäkin, päälle 180, mutta henkisesti olenkin melko feminiininen, se yllättävää kyllä hyväksytään. Mutta kyllä se olisi aika paukku, jos kertoisin taustani. Kaverini eivät hyväksy transihmisiä. Toisaalta moni on sanonut minun olevan paras ystävä, joka heillä on koskaan ollut. Ehkei minun tarvitse koskaan kertoa tätä asiaa, eihän siihen ole mitään syytä.

      • rulo

        Ei ole oleellista. Ihminen kun ei voi vaikuttaa mihin perheeseen syntyy, mille paikkakunnalle, kulttuuriin, uskontoon tai edes sukupuoleen. Ei yhden virheen taakkaa tarvitse koko lopun ikänsä kantaa.


      • Ffrtt

        Samaa pohdiskellut. Kaapista ulostulo ennen prosessia ja prosessin jälkeen on niin eri asia. Ennen prosessia sä voit vaan voittaa, prosessin jälkeen on vaan hävittävää. Toisaalta läheiselle ystävälle haluaisi kertoa itsestään kaiken.


    • KummaHumma

      En itsekkään tiedä,mikä olen.
      En omaa naisellista kauneutta vaikka sukupuoleltani nainen olenkin. Saan helpohkosti voimaa salilla lihaksiin,testattu on. Kuukaudessa alkoi tulla jo hauista. Olen työskennellyt miesvaltaisilla aloilla.
      En ole koskaan meikannut, ikää 56.
      Ennen urheilin paljon. Meloen, pyöräillen, lumikemkäillen, retkipyöräillen. Retkeillen, ratsastaen.

      Nykyään nivelrikko ja köyhä työkkärin rääkättävä jota aktiivimalli puree.
      Naista en kyllä ole kokeillut koskaan.
      No,ei ole ollut tilaisuuttakaan.
      Eikä viime vuosiin ole ollut kokemuksia mistään sukupuolesta.

      Otteeni ovat aina olleet äijämäisen ronskit. Käytännöllisyys on ollut valttia ja maalaisjärki pelittää.
      Ärsyynnyn suorastaan jos joku ei osaa toimia heti tilanteessa kuin tilanteessa.
      Osaan tehdä puukkoja. Tykkään kädentaidoista mutta en osaa virkata. Ompelin kyllä ennen vaatteita.

      Toisaalta,mitä väliä mikä olen?
      Toimin näin ja näillä spekseillä parhaiten eikä mulla ole väliä.

      Työmarkkinoille en kelpaa kun olen ruma kuin perkele mutta se nyt on vaan hyväksyttävä, sekin.
      Vaikka se tarkoittaa radikaalia köyhyyttä.

      Mä oon mikä oon ja muuksi en muutu. Sanoo joku laulukin.

      Taidan pysyä arvoituksena itselleni ja olkoon niin.

    • Tiedän, joskus saattaa olla raskasta =(. Ja ystäviä voi menettääkin, tosin joskus saattaa olla itsessäkin vikaa, itse ainakin todennut että silloin tällöin hyvä katsoo itseään silmiin suoraan, ja tutkiskella itseään myös kriittisesti, mutta ei liian vakavasti.

      Liikunta auttaa mun mielestäni edes vähän aina, niin kuin olen täällä aikaisemminkin siitä maininnut. Ja aina voi aloittaa uuden harrastuksen, tai kun kavereita ei ole koskaan liikaa, yrittää hankkia uusia kavereita, tuttavia vaikka harrastusten kautta tai muun verkostoitumisen.

      Tsemppiä! kevät tulee, vaikka tänään satoi luntaja ja räntää.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe