Aihe

Avensiksen kulutus

Ave_lainassa

Jouduin ajamaan viime viikolla Avensiksella (1.8 VVT-i) toistatuhatta kilometriä. Siistissä mutta ei niinkään hitaassa ajossa ajotietokone näytti 5.6 l/100 km lukemia maantiellä ja myöhemmin osaksi kaupunkipainotteisessakin ajossa 6.4 l/100km kulutusta. Onko noin pieni kulutus tyypillistä keskikokoiselle autolle. En olisi ikinä uskonut noin pienen kulutuksen olevan edes mahdollista mutta varmistin ajotietokoneen näyttämän tankatessani. Ero kulutusten välillä oli mitätön joten ei kai ajotietokone voi kovin paljoa valehdella vaikka joku trolli näyttää sitäkin väittävän.

48

1038

    Vastaukset

    • Varhaista puhetta. Auris hybrid kuluttaa maantiellä jo yli 6 litraa...

      • Pitihän se arvata, Pentti vastasi asialliseen kysymykseen muutamassa minuutissa omalla tutulla tavallaan. Ei kai noin täyshullua trollia voi olla olemassakaan mutta näköjään Pentti on sellainen.


    • Etkö osaa lukea? Avensiksen kulutuksesta oli kyse. Uskon kokemuksesta aloittajan väittämään. Omassa Avessani mittasin kulutukseksi 5,9 l neljän aikuisen kuormalla,ilmastointi päällä samalla koneella ja portaattomalla automaatilla. Ei paha!

      • "neljän aikuisen kuormalla,ilmastointi päällä samalla", unohdit tuosta että samalla vedit 1600kg asuntovaunua 120km/h ylämäkeen. Vain tuolloin kulutus nousee noin korkeaksi, muutoin tuo avensis menisi 3.6l/100km.


    • Mahtaako edes kalliit hybridihimmelit päästä noihin lukemiin....

      • P.e.n.t.t.i kirjoitti:

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        Tämä totuus tuntuu olevan Pentille paha paikka kun näkyy poistuvat aina keskusteluista, muka asiattomana. Sehän vain kertoo että koko juttu on totta ja selvästi liian hapokasta trolli-Penan kannalta.


      • Pentin_paljastaja kirjoitti:

        Tämä totuus tuntuu olevan Pentille paha paikka kun näkyy poistuvat aina keskusteluista, muka asiattomana. Sehän vain kertoo että koko juttu on totta ja selvästi liian hapokasta trolli-Penan kannalta.

        Just noinhan se pitää ymmärtää vaikka trolli ei sitä itse edes näytä tajuavan. Kehuu ja kiittelee vielä itseään luullen ettei kukaan tajua. On se, nolo ja todella lapsellinen.


    • Oma uusimman mallin Avensis vie täällä Espoossa ajellessa ajotietokoneen mukaan yleensä 6.6 litraa sadalla. Auto on 1.6 sedan.

      Pitkää matkaa ajaessa kulutus hieman tippuu.

      Ajelen rauhallisesti muun liikenteen tahdissa.

    • VERTAILUKOHTEEKSI VOI OTTAA PIENIKULUTTEISEKSI VALEHDELTU VW 1.4TSI MOOTTORISEN SKODA OCTAVIAN JOKA KULUTTAA MAANTIEAJOSSA YLI 9L/100KM BENSIINIÄ JA SIIHEN LISÄKSI LISÄYSÖLJYKULUT. KALLISTA ON AJAMINEN SKODALLA.

      • Huru ukko kirjoittelee omijaa


      • Ota poika CapsLock pois päältä. Ei tarvi huutaa


      • Pitää paikkansa, Ave vie melko vähän, on kokemusta 6 vuodelta kahdesta autosta. 1.8 bensa-automaatteja molemmat ja toisen kulutus kolmen vuoden ajalta oli 6,4 ja toisen 6,6. Ajo sekä kaupunkia, että maantietä puoliksi.

        Nyt alla 1.5 bensa Mondeo ja silläkin kohtuullinen kulutus 6.7.


      • Jospa katseltaisiin p*skanjauhannan ja fantasioiden lomaan faktaa oikeasta Avensiksen kokoluokkaa olevien autojen vertailusta.
        Avensis 1,8 ei ole lähellekään taloudellisin varsinkaan maantieajossa. Jopa trollien jatkuvan vainon kohteena oleva Skoda Superb on taloudellisempi, puhumattakaan Volkswagenista Passatista, joka on vielä taloudellisempi kokonaan omilla litraluvuillaan.
        Oma lukunsa on vielä ylläpitokulut, jotka ovat Avensiksella kymmeniä prosentteja korkeammat kuin parhailla. Lienee tarpeetonta mainita, että kokonaisuutena Avensis oli tuon vertailun keskiluokkaa, Volkswagen-konsernin viedessä parhaat sijat.
        Vertailu oli TM:n numerossa 12/2012
        https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue134/page308970/482f084328ea875abb2db4745674f53b.jpg


      • Väärin, testissä kului alle 6litraa, eli vähemmän kuin Auris hybridillä samassa testissä.


      • Väliin_faktaa kirjoitti:

        Jospa katseltaisiin p*skanjauhannan ja fantasioiden lomaan faktaa oikeasta Avensiksen kokoluokkaa olevien autojen vertailusta.
        Avensis 1,8 ei ole lähellekään taloudellisin varsinkaan maantieajossa. Jopa trollien jatkuvan vainon kohteena oleva Skoda Superb on taloudellisempi, puhumattakaan Volkswagenista Passatista, joka on vielä taloudellisempi kokonaan omilla litraluvuillaan.
        Oma lukunsa on vielä ylläpitokulut, jotka ovat Avensiksella kymmeniä prosentteja korkeammat kuin parhailla. Lienee tarpeetonta mainita, että kokonaisuutena Avensis oli tuon vertailun keskiluokkaa, Volkswagen-konsernin viedessä parhaat sijat.
        Vertailu oli TM:n numerossa 12/2012
        https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue134/page308970/482f084328ea875abb2db4745674f53b.jpg

        Jauha vaan sinä tuota volkkari paskaa, me joilla on Avensis oikeasti ollut tiedämme kyllä kulutuksen tarkalleen ja siitähän tässä keskustelussa on kysymys.
        Moni muukin tuota kulutusta ihmettelee ja näkeehän sen taksitolpillakin, että ainoita bensiinimallin takseja ovat juurikin Avet.


      • avensix kirjoitti:

        Jauha vaan sinä tuota volkkari paskaa, me joilla on Avensis oikeasti ollut tiedämme kyllä kulutuksen tarkalleen ja siitähän tässä keskustelussa on kysymys.
        Moni muukin tuota kulutusta ihmettelee ja näkeehän sen taksitolpillakin, että ainoita bensiinimallin takseja ovat juurikin Avet.

        "Jauha vaan sinä tuota volkkari paskaa..."
        Henkilö oli kuitenkin ainut joka tässä keskustelussa on pystynyt esittämään edes jotenkuten luotettavaa ja vertailukelpoista tutkimustietoa ilman omasta päästä vedettyjä lukuja.
        Kiitos "Väliin_faktaa" tuosta linkistä!


      • Noloa vastailla omiin kirjoituksiinsa, mutta niinhän tämä 'kansanauto' tollo täällä toimii.


      • Mesettäjä kirjoitti:

        Noloa vastailla omiin kirjoituksiinsa, mutta niinhän tämä 'kansanauto' tollo täällä toimii.

        Suksi suolle vainoharhoinesi! Ainut nolo täällä olet sinä.
        En ole tässä keskustelussa kommentoinut tätä ennen kuin tuo yhden kerran.


      • Avensiksia tulee pyörimään Suomen teillä vielä seuraavat 20 vuotta mutta nykyajan Volkkareista ja muista konserniromuista tuskin yksikään.


      • Nuo spritmonitorin luvut eivät vastaa Suomen olosuhteits, koska keskinopeudet ovat kovempia ajettaessa vapailla nopeuksilla. Passatinkin luvut nousevat yli 8:n litran.



    • Keskikulutus ja keskikulutus. Olen mittaillut oman 1,8 farkkuAven kulutuksia n 14 kk.
      Matka-ajossa tyhjällä autolla kruiserilla ajaessa kesällä kulutus on siellä 5,7 L/100 +- 0,2l
      Sekalaisessa ajossa välillä jotain perässä vetäen kulutus on n 6,5l +- 0,3l
      Ja talvella lyhyillä 2+2 km kauppareissuilla kulutus on n 7,5 l +- 0,2l
      Ajotietokone näyttää aina muutaman desin vähäisempää kulutusta kuin tankkaamalla ja km laskemalla on toteutunut. Oikeastaan on aika hankalaa mitata keskikulutusta, koska kaikki vaikuttaa paljon. Ajotapa, kuorma, ajonopeus, kaupunki, maantie, kylmäkäynistykset, yms
      Niin, nämä mittaukset tulivat reilun 12000 km tuloksena. Niin, tiemmä ajotietokone ennustaa tulevaa kulutusta, aijemmin toteutuneen kulutuksen perusteella. Eli tankkaa auto ennen pidemmälle matkalle lähtöä ja saat aika luotettavan lukeman 200 km päästä todellisesta matka-ajo kulutuksesta, esmes

    • "Oikeastaan on aika hankalaa mitata keskikulutusta, koska kaikki vaikuttaa paljon. "
      Juuri siksi sitä kutsutaan keskiarvoksi ja se on erittäin selkeä käsite. Ei mitään hankalaa.
      Vielä kun saadaan otantaan mukaan mahdollisimman monen kuskin mittaamat arvot niin ollaan entistä lähempänä totuutta.

    • Kaikki tämä on törkeää vääristelyä. ilman turboa ei ole mahdollista päästä pieniin kulutuksiin :-)

      Itellä oli uudesta -98 mallinen ykköskopan Ave missä 1.8 kone 4v mehulinkotomaatilla.
      keskikulutus talvella 6L ja kesällä 6.6.L. Kulutus nimenomaan näin päin johtuen kesänopeuksista.

      Jos auto on manuaali niin varamasti on mahdollsita päästä 2-3 koppaisillakin Aveilla nohin lukemiin mitä aloittaja kertoi.

    • Keskikulutus > tässä oman mallini keskikulutukset maahantuojan mukaan.
      Polttoaineen kulutus - Kaupunki 9.4 l/100 km
      Polttoaineen kulutus - Maantie 5.8 l/100 km
      Polttoaineen kulutus - yhdistetty 7.2 l/100 km ( mitä tässä oletetaan, sitä en tiedä)

      En aja kaupungissa juurikaan ja talvella ajan vain lyhyttä kauppa reissua.
      Kesällä joka viikonloppuinen mökkireissu n 2 x 50 km ja usein vene tai peräkärry lastattuna päältä ajettavalla ruohonleikkurilla. Jos omissa mittauksissani ajaisin kaikkia kolmea ajotyyppiä 1/3 osan vuodessa niin keskikulutus olisi noin 6,5L/100km. Todellisuudessa ajan talvella1/5 osan ajoista ja kesälläkin 3/5 osan matka-ajoa ja 1/5 osan perässä hinaten.
      Ja näin laskettuna keskikulutukseni on 6,22l/100km
      Olen itsekkin ihmetellyt alhaista kulutusta ja siksi otinkin pitkäaikaisen seuranta jakson ihan vain omaksi huvikseni. Tuohon 9,4l kaupunki kulutukseen tuskin pystyy suomessa jollei aja Helsingin keskustassa työkseen.

      • Saaneeko Bensa-Avella kymppiä kulumaan missään ajossa muuten kuin hetkittäisenä kulutuksena talvipakkasilla kylmänä liikkeelle lähdettäessä.


      • Tuo ykkos kovpan Aveni mistä kirjoitin oli sitä aikaa -98 kun kulutusilmoituksiin saattoi luottaa. Tuolle 1.8 automaatilleni luvattiin 8.6L/100km kulutus ja tosiaan kulutus 6L / 6.6L todellisuudessa.

        Kakkoskopan Aveni (olikohan -04) joka oli 2.4L koneella ja 5v mehulinkolla piti lupausten mukaan viedä 9.7L/100km mutta käytännössä se meni vähän alle yhdeksän kulutuksella.

        Kannattaa huomata etta kaikki autot vie uutena paljon enemmän kuin 20tkm ajettuna. Näin on ollut kaikissa uusissa autoissani.

        Noiden aikojen jälkeen kulutus ilmoitukset on pienentyneet reilusti mutta kulutukset vain hitusen.


    • Golfilla , et pääse alle 8

      • Taas on argumentoinnin juhlaa. Ei ole yllätys että tällainen imbesillin heitto pimeään ilman mitään lähdetietoa tulee taas kerran tojoketjuun.
        Golf GTE. Auto jossa on reilusti yli 200 heppaa kulkee kuluttajien mittamana alle neljällä litralla.
        https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=6&exactmodel=gte&powerunit=2

        Mietipä tätä tero. Ja sitten on vielä eGolf joka ei vie litraakaan bensaa koskaan.
        Ja lopuksia laitetaan Golfit jotka kulkevat kaasulla. Tojolla ei ole mitään näistä vaihtoehdoista tarjota kuluttajalle.


      • Jos tuolla GTE:llä ajaa ilman latailua sen todellinen kulutus on kyllä jossain 6-7L välissä. Volkkarin hybriditekniikka ei yllä Tojottimen tasolle. Volkkarin pieni kulutus pohjaa ladattuun sähköön ei järjestelmän hyvään kokonaishyötysuhteeseen.

        Jos ajaa lyhyttä ajoa ja latauspaikka on saatavilla jatkuvasti niin GTE on oiva peli mutta jos on tarve ajaa pidempiä matkoja säännöllsisesti GTEn kulutus on aika raju verrattuna Priusiin tai Aurisiin.


      • 2.4STW__ kirjoitti:

        Jos tuolla GTE:llä ajaa ilman latailua sen todellinen kulutus on kyllä jossain 6-7L välissä. Volkkarin hybriditekniikka ei yllä Tojottimen tasolle. Volkkarin pieni kulutus pohjaa ladattuun sähköön ei järjestelmän hyvään kokonaishyötysuhteeseen.

        Jos ajaa lyhyttä ajoa ja latauspaikka on saatavilla jatkuvasti niin GTE on oiva peli mutta jos on tarve ajaa pidempiä matkoja säännöllsisesti GTEn kulutus on aika raju verrattuna Priusiin tai Aurisiin.

        Tuo alle neljän litran kulutus on todellisen elämän ja kuluttajien mittaama kulutus. Miksi siis funtsia jotain omasta päästä keksittyä skenariota ja kulutusta ilman lataamista?
        Pitää lisäksi muistaa että GTE on suorituskyvyltään aivan eri luokkaa kuin tuollaiset tojon lyllertäjät.
        Ei GTEtä edes ole tehty säästöpossuksi vaan varakkaan viherväen leluksi. Jos oikeasti haluaa olla ympäristöystävällinen ja pihi samaan aikaan niin kaasuversio Golfista on se oikea ratkaisu. VW:llä riittää resursseja tarjota erilaisia käyttövoimaratkaisuja. Golfistakin löytyy bensa, lataushybridi, diesel, täyssähkö ja kaasu. Menee maailma mihin suuntaan vaan, VW:ltä löytyy teknologia siihen jo nyt.


      • kuluttajan.kertomaa kirjoitti:

        Tuo alle neljän litran kulutus on todellisen elämän ja kuluttajien mittaama kulutus. Miksi siis funtsia jotain omasta päästä keksittyä skenariota ja kulutusta ilman lataamista?
        Pitää lisäksi muistaa että GTE on suorituskyvyltään aivan eri luokkaa kuin tuollaiset tojon lyllertäjät.
        Ei GTEtä edes ole tehty säästöpossuksi vaan varakkaan viherväen leluksi. Jos oikeasti haluaa olla ympäristöystävällinen ja pihi samaan aikaan niin kaasuversio Golfista on se oikea ratkaisu. VW:llä riittää resursseja tarjota erilaisia käyttövoimaratkaisuja. Golfistakin löytyy bensa, lataushybridi, diesel, täyssähkö ja kaasu. Menee maailma mihin suuntaan vaan, VW:ltä löytyy teknologia siihen jo nyt.

        Kuka uskaltaa enää koskaan ostaa Volkkarin kaasuautoa niiden räjähdeltyä tankkausten yhteydessä. Auto ja sen kaasusäiliöt ruostuvat muutamassa vuodessa paskaksi ja kaasusäiliö tappaa räjähtäessään. Ei kai kukaan asioista tietävä ilkeäisi edes tarjota Volkswagen-kaasuautoa vaihtoehdoksi. Natsit olisi pidettävä jo historiankin valossa erossa kaasusta. Ja kun niillä ei nykyisin onnistu muutenkaan enää mikään.


    • Tänään 115 kW 1.6 bensaturbolla 3 henkeä ja tavarat, Hki-Forssa (Länsiväylä, kehä 1, vt1 ja vt2) rajoitusten mukaan, kulutus meno 5,1 l ja tulo 4,9 l. paljonko pistätte saman tehoisilla hybrideillä paremmaksi

    • 1,8 on 147 hv hieno moottori. Ja rvs aineella kulutus tosiaan tippuu varmaan joka moottorissa. Kokeiltu joka koneeseen nyt taloudessa , autoihin ja niiden vaihteistoihin. Autot on yksilöitä ja kaikki avet ei pääse noihin ketjun aloittajan lukuihin. 1.6 on akamittainen ja 2.0 on huonompi koneena kuin 1.8 joka on hieno moottori.

    • Tankki täyteen kilometrit muistiin,taas tankki täyteen litramäärä jaetaan ajetulla kilometrimäärällä silloin on aika oikea tulos lit/100 km

    • Kulutus on verrannollinen oikeanjalan asennosta kaasupolkimella.

      • Ave on oikeasti vähäkulutuksinen tuolla 1.8 litraisella automaattiversiolla. Niin kuin joku totesikin, taksitkin sitä käyttää, syynä voi tietysti olla lisäksi luotettavuus tuon kulutuksen ohessa. Meillä päin on paljon takseissa bensa-aveja, on sattunut silmään kun samanlainen on alla. Omalla kulutukset pyörii siinä 6-7 litran välillä.


    • Olen seurannut keskustelua muutaman päivän ja huomannut että ihmetykseni oli ehkä turhaa. Samanaikaisesti oloin kuitenkin ihmettelemään trollaamista palstalla. Onko joukossa joku joka yrittää hallita keskustelua ja kuvittelee olevansa aina oikeassa? uskon että kirjoittajista ainakin osalla on kulutuksesta omakohtaista kokemusta, minulla ei ollut. Kiitoksia kuitenkin kaikille keskusteluun osallistuneille, myös tyhmälle trollille jolle antaisin neuvon: Mieti edes vähän mitä kirjoitat. Nyt paljastuit trolliksi tällaisellekin joka ei palstalla ole aikaisemmin mitään kysellyt ja harvoin vieraillutkin.

    • "Meillä päin on paljon takseissa bensa-aveja"

      En tiedä miksi joku ajaa bensa-autolla taksina. Outo veto kaikenkaikkiaan.
      Sensijaan on helppo ymmärtää miksi taksiksi ei valita diesel-tojoa. Jos on pakko ottaa tojo niin sitten bensaversio. Tojon diesel korkkaa kannen säännöllisesti noin 120.000 km kohdalla. Iso remontti.

      https://www.nettiauto.com/toyota/corolla-verso/9769312

      Taksimiehet tietävät kokemuksen kautta eivätkä osta paskaa.

      • Taksimies valitsee useimmiten Toyota Prius Plussan. Taksimieskin oppii, vaikkei sitä aina uskoisikaan. Kannattaisi Pentinkin käydä joskus maailmalla katsomassa, jos nimittäin trollaukseltaan ja solvauksiltaan ehtisi. Saattaisivat rähmäiset silmät jossain vaiheessa avautua.


      • Pentin_kokemattomuus kirjoitti:

        Taksimies valitsee useimmiten Toyota Prius Plussan. Taksimieskin oppii, vaikkei sitä aina uskoisikaan. Kannattaisi Pentinkin käydä joskus maailmalla katsomassa, jos nimittäin trollaukseltaan ja solvauksiltaan ehtisi. Saattaisivat rähmäiset silmät jossain vaiheessa avautua.

        Aika kauan saa Steissin tolpalla seisoa että näkisi ensimmäisenkin Priusin. Ja todella hyvä niin, Kerran sattui sellainen alle ja toivon ettei koskaan enää. Aivan järkyttävän huono pintakova alusta ja kova melu. Huonoa kyytiä kaikinpuolin.


      • Trollinmetsästäjän_fani kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Eikös Pentti olekaan Jyväskylässä, päätä jo.


    • V anha Saab 90 oli koko vuoden keskikulutus 7,5 lit/100 km

    • "Kuka uskaltaa enää koskaan ostaa Volkkarin kaasuautoa niiden räjähdeltyä tankkausten yhteydessä. Auto ja sen kaasusäiliöt ruostuvat muutamassa vuodessa paskaksi ja kaasusäiliö tappaa räjähtäessään. "

      Ja vuoden väsyneimmän läpän palkinto on ansaitusti löytänyt kotinsa. Onnea voittajalle. Ymmärrätkö edes kuinka vajakiksi leimaat itsesi?

      • Sinulla tuntuu taas räjähtelevä jatkuvasti jokaisessa chatissa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      17013
    2. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      14174
    3. Joskus naista ei vaan tajua

      Nainen ostaa netistä tavaraa 30 eurolla kengät ja sitten lähtee hakee niitä 30km päästä eli ajaa 60 km edestakas kun kaupassa samat kengät maksaa 40 e
      Parisuhde
      136
      8729
    4. Helsinkiläiset köyhtyvät vauhdilla, syy vuokralla asuminen

      Helsingissä on erikoinen muutos, nuoret aikuiset tulevat olemaan "varattomampia" kuin aikaisempi sukupolvi. Syy on asuntojen erittäin korkea ostohinta
      Helsinki
      241
      7679
    5. Erätauko: Suomalainen nettikeskustelu julkisuuden henkilöistä - unohtuuko empatia?

      Erätaukokeskustelu tiistaina 1.12.2020 klo 14-16., tervetuloa! Julkisuuteen tavalla tai toisella päätyneistä henkilöistä keskusteleminen netissä tunt
      Viihde ja kulttuuri
      49
      1829