Jos salkun tuotto menee miinukselle?

tuomittu.failiin.aina

Mulla on Nordnetissä 10 eri yhtiön osakkeita. Viime aikojen pörssiromahdus on vienyt 7 niistä jo tappiolle, jäljellä on enää kolme plussalla olevaa joiden ansiosta salkun kokonaissaldo on vähän plussan puolella vielä.
Jos kokonaissaldokin menee miinukselle, aletaanko minulta vaatia rahaa eli alankokin velkaantua salkun takia? Miinukselle menemiseen ei nimittäin ole enää pitkä matka...

Näin se aina menee meikäläisen kohdalla, yrität saada itsellesi jotain hyötyä tai positiivista niin päin vittua menee aina perkele...

18

5887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsk

      Ei tuotto minnekään miinukselle mene, ainoastaan omistuksiesi arvo muuttuu vähemmäksi kuin mitä satuit maksamaan. Ei kannata myydä.

    • Kkkfkffkfkkf

      Niin, tuotto menee miinukselle, mutta ei sinulta siis mitään rahaa vaadita, et vaan sitten enää myymällä saa omiasi takaisin.
      Muttei se miinukselle meno ole välttämättä mikään paniikin aihe, yleensä sieltä taas ennen pitkää noustaan.

    • kylläturkulainentietää

      Roskaa! Jos tuotto menee miinukselle, voi menettää kaiken.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      "Muttei se miinukselle meno ole välttämättä mikään paniikin aihe, yleensä sieltä taas ennen pitkää noustaan"

      aivan näin, miinus on jopa työkalu ja sitä voi käyttää esim. osinkoveron pienentämiseen

      Vaikka sinulla olisi luottovaraus jota et ole käyttänyt ei tappiosalkku (toteutumaton tappio) vaikuta

      Jos sinulla on luotto jota olet osittainkaan käyttänyt pidä huolta että salkkusi LAINOITUSARVO
      ei laske käytetyn luoton alle vaan pysyy selvästi ylempänä

      Ohje: luotolla ei pidä sijoittaa mitään pitempiä aikoja vain järjestelyjä

      Harkitsen juuri rotaatio-järjestelyä salkussa paniikin jälkeen ehkä luotolla?
      Näkemys: tämä on markkinahäirikö, ylireagointi kun alkuvuosi oli karmea positiivinen ylireagointi

      • Omakas

        Johonkin suuntaan tässä nyt on ollut tai on markkinahäiriötä ja ylireagointia, mutta mihin? Mikä on se ”oikea” taso? Ja milloin markkina sille tasolle päätyy seuraavan kerran?
        Eli mitäpä jos tämä lasku vielä jatkuu? Jo 24h sitten olisi voinut nimittäin sanoa samaa, vaan niinpä vaan siitä tultiin vielä jopa 5% alas. Tullaanko tästä edelleen 5% alas ennen nousua?


      • Suomen.pahin.lama.edessä
        Omakas kirjoitti:

        Johonkin suuntaan tässä nyt on ollut tai on markkinahäiriötä ja ylireagointia, mutta mihin? Mikä on se ”oikea” taso? Ja milloin markkina sille tasolle päätyy seuraavan kerran?
        Eli mitäpä jos tämä lasku vielä jatkuu? Jo 24h sitten olisi voinut nimittäin sanoa samaa, vaan niinpä vaan siitä tultiin vielä jopa 5% alas. Tullaanko tästä edelleen 5% alas ennen nousua?

        Itse ennustan että tämä on vasta pörssiromahduksen alkua. Vielä suurempi romahdus kuin kymmenen vuotta sitten. Alkaa taas YT-neuvottelut, massairtisanomiset, konkurssiaalto pyyhkäisee kautta maan firmoja nurin, 90-luvun lamakin jää kakkoseksi nyt.


      • Hallaahon.äänestäjä44
        Omakas kirjoitti:

        Johonkin suuntaan tässä nyt on ollut tai on markkinahäiriötä ja ylireagointia, mutta mihin? Mikä on se ”oikea” taso? Ja milloin markkina sille tasolle päätyy seuraavan kerran?
        Eli mitäpä jos tämä lasku vielä jatkuu? Jo 24h sitten olisi voinut nimittäin sanoa samaa, vaan niinpä vaan siitä tultiin vielä jopa 5% alas. Tullaanko tästä edelleen 5% alas ennen nousua?

        niinpä

        yritän itse rotaatiota jos tämä sattuisi olemaan korjausliike facebook-tyyppisissä
        osakkeissa joka vain on lähtenyt käsistä hysteriana

        USA hintaindeksi vähentää paineita nyt mutta kannattaako se kursseja?


      • xcbk

        Bitcoineista ja sen johdannaisista roskista saataisiin myös paljon reaalivaluuttaa irti ihan oikean pörssin puolelle jos halutaan vielä turboahtaa ennestäänkin punaisena ja pulleana hehkuvaa markkinaa. Onneksi suurin osa ihmisistä on tullut järkiinsä ja lopettanut tuohon paskaan sijoittamisen.


      • Lisää_90-lukua
        Suomen.pahin.lama.edessä kirjoitti:

        Itse ennustan että tämä on vasta pörssiromahduksen alkua. Vielä suurempi romahdus kuin kymmenen vuotta sitten. Alkaa taas YT-neuvottelut, massairtisanomiset, konkurssiaalto pyyhkäisee kautta maan firmoja nurin, 90-luvun lamakin jää kakkoseksi nyt.

        "90-luvun lamakin jää kakkoseksi nyt. "

        90-luvun "lama" oli minulle taloudellisesti erittäin hyvää aikaa. Interbankin debentuureista maksettiin korkoa 12,5 %. Jouduin avaamaan tuottoja varten uuden tilin, koska vanha täyttyi, eikä sinne enää mahtunut lisää rahaa.


      • Hallaahon.äänestäjä44

        minun piti ommella lisää taskuja että rahat mahtuvat samasta syystä 1990
        Ikävä ettei interbankia enää ole, konttorikin oli hieno ja tarjolla aina kahvia ja oli miellyttävä tunnelma vauraiden ihmisten pankki jotka eivät tuo kuraa konttoriin
        ovessa oli sähkölukko sitä varten

        pankkikirjassa ei ollut numeroita vain teksti
        X:llä on paljon rahaa
        ja kun nosti niin kirjoitettiin
        X otti vähäsen ulos

        numerot kun ovat niin ikäviä

        voi niitä aikoja

        ja sitten
        kun nokia jne. romahtivat tiistaina
        taskut eivät enää riittäneet kun jouluksi tuli nousua yli 50 %
        muut katsoivat torneja ostin kasvuosaketta hikipäässä kaikella mikä irtosi
        esim. Ollila oli puhunut päivällä Nok ylös ja bin Laden illalla alas

        luulen/toivon että nyt on myös ylimyynti ja siksi panin kaiken kiinni mikä irtosi
        Posti-Pekan kansananti jäi vielä käsittelemättä tässä


    • dfgdgfdggfdgd

      Ellet ole ostanut osakkeita lainalla niin ei pyydetä. Vaikka kurssit laskisivat peräti lähelle nollaa, ei sinun silti tarvitse maksaa mitään, mutta et vain saa enää mitään osakkeista ja teet tappiota. Jos siis päätät myydä osakkeet tappiolla, joka kannattaa vain, jos ei usko kyseisten osakkeiden kurssien enää nousevan tulevaisuudessa tai löytyy parempia sijoituskohteita.

      Jos sen sijaan olet ostanut lainalla, jossa osakkeet ovat vakuutena, on tilanne täysin toinen. Silloin pankki voi vaatia lisävakuuksia tai sitten maksamaan lainaa pois. Kyllä, osa ihmisistä ostaa osakkeita lainalla, vaikka itse en pidä sitä järkevänä.

      • doomed.to.fail.everytime

        En ole lainaa ottanut osakkeita varten enkä ota. Joidenkin osakkeiden käyrä on niin jyrkästi kohti maata että nolla saattaa hyvinkin olla mahdollinen. Vetääkö ne silloin koko osakkeen pois kaupankäynnistä, meneekö firma konkurssiin? Sijoitetut rahat tietysti menevät taivaan tuuliin.
        Onneksi en ole tähän peliin pistänyt mitään suuria summia, ihan vaan kokeeksi pienehköillä summilla olen tätä kokeillut kun en uskonutkaan että tässä mitenkään hyvin kävisi kun ei ole mulle ennenkään mitään hyvää mistään koitunut. Eikä varmaan mitään hyvää jatkossakaan minulle tapahdu, olen varmaan jotenkin kirottu epäonnistumaan kaikessa :/


    • Teoreetikko

      Kannattaa katsoa pörssi-indeksin historiallista pörssikäyrää, jolloin näet, että välillä kurssit romahtavat todella radikaalisti esim. 2009, 2001 1992 jne. Kukaan ei tiedä koska seuraava romahdus on tulossa, mutta moni arvelee sen tapahtuvan lähiaikoina, mutta viimeistään kun keskuspankit lopettavat talouden tukemisen, jolloin korot lähtevät nousuun, koska suursijoittajat siirtävät osan sijoituksistaan osakkeista korkosijoituksiin, jolloin kysynnän ja markkinoinnin laki laskee kurssia ja kun kurssit lähtevät laskemaan, niin osa sijoittajista yrittää nopeasti myydä osakkeensa, jolloin lasku vain kiihtyy kiihtymistään. Kukaan ei ole toistaiseksi juuri huudellut siitä, että mitä eri maiden keskuspankit tekevät satojen ja jopa tuhansien miljardien sijoitusomaisuudellaan, jotka ovat niille päätyneet talouden tukiostojen seurauksena? Missä vaiheessa ne myydään? Kenelle ja millä hinnalla? Jos kaiken lisäksi keskuspankit alkavat myymään omistuksiaan, niin edessä on maailmanhistorian suurin pörssiromahdus. Tämä on vain spekulaatiota, mutta jos näin kävisi, niin silloin kannattaa olla kassassa rahaa, koska kaikkia osakkeita saa lähestulkoon ilmaiseksi, ainoaksi ongelmaksi tuossa tilanteessa muodostuu mikä se sinun rahasi arvo on, sillä ko. tilanne aiheuttaa todennäköisesti superinflaation, jolloin rahasi arvo laskee radikaalisti kovalla vauhdilla.

      • 333444555

        Jotain noin se minustakin on tämä asiaintila. Tuo vähän ihmetyttää mistä tuon superinflaation oletat tulevan tilanteessa missä keskuspankit ja suursijoittajat ja kaikki paniikissa pyrkivät myymään sijoituksiaan. Tarkoitatko että siinä keskuspankit pyrkivät toisaalta myäs vakauttamaan hintoja printtaamalla massiivisesti rahaa liikenteeseen.


    • Rahatpiiloon

      Ettå se siis sieltä vielä nousee! Hyvä, minulla on lainarahalla ostettuja Talvivaaran osakkeita iso läjä. En edes kehtaa sanoa kuinka paljon.
      Mistä näen mikä niiden kurssi mahtaa olla tänään ja onko nousua tapahtunut paljonkin?

      • taivaan.tuuliin.meni

      • Alkeethaltuun

        Heh, mahtavaa...aloittaja lähtenyt noilla tiedoilla Nordnettiin. Kannattaisi ehkä aluksi pysyä kivijalkapankeissa tai kokeilla säästöpossua...


    • tuomittu.failiin.aina

      Nyt se on toteutunut, koko salkun saldo on jo 30 euroa miinuksella. Mitenkähän alas kurssit vielä vajoavatkaan, ts. milloinkahan olisi aika ostaa lisää osakkeita...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe