Karttaplotterin sijoitus ellei ole pedestaalia?

Sopuisa

Olisikohan veljillä fiksuja oivalluksia karttaplotterin sijoituksesta kun veneessä on peräsinpinna eikä ohjauspyörää pedestaaleineen. Ruffin seinä on ainakin telineessä arka kolhuille, kun nostimien ja reivien kanssa touhutaan. Seinään upotettuna saisi 9 tuuman plotterille sahata puoli seinää pois. Ruffinluukun yläpuolella plotteri muodostaa jo vakavan näkemäesteen eteenpäin ja se kaukana näpelöitäväksi varsinkin jos ruorimiehen ja ruffin välissä on vielä levankpalkki. Olisiko luovia ratkaisuja tarjolla ?

39

1313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luovaasäkysyit

      Laita projektori tekemään kuvan seinään tai lattiaan.

      • Tyrnäväntorpedo

        Seiwan Explorer 23 malliin saa kytkettyä projektorin ja siinä on erillinen käyttöpaneeli.
        Projektoreita puolestaan löytyy vaikka millä mitalla.


    • Ehkä_jaloissa_sitte

      Eikö sen siihen lnkipalkin alapuolelle voi laittaa.

      • Ehkä_jaloissa_sitte

        Levankipalkin


    • Omega36

      Oli sama asia pohdittavana. Päädyttiin sijoitukseen luukun ja vinssivapauttajien väliin, ruffin päälle. Asennuspaikka määritti hankittavan plotterin koon, 7 tuumainen Vulcan sopi (ei kaikki 7 tuumaiset). Kesän kokemuksilla olemme ihan tyytyväisiä ratkaisuun.

    • Mikkeys

      Mä sahasin toisen taktiikkakompassin paikalle 7’’ plotterille ruffin takaseinään reiän. Hyvin mahtui ja siististi sain Garminin kosketusnäytöllisen siihen upotettua. Siihen yltää pinnamieskin tarvityaessa zoomaamaan.

    • selection37

      http://kuvauppi.fi/l/A665F016-476E-6F12-A7EA-6DB73B2F264B

      Tässä oma versio eli pinnassa kiinni. Helppo katsoa ja säätää kun pinnalta kajuutan syrjään useampi metri matkaa ja koko ajan saatavissa pinnamiehjellä. Kuvassa myös umpiväsyneenä kannelle tullut pulu, joka matkusti Jerseysaarilta Belgiaan (!) jäniksenä. Antoi jopa silittää ja syöttää ja haki iltaisin paikan pinnan alta =)

      • erilainen_

        Plotteria varmaan voi kääntää halssien mukaan?
        Luova ratkaisu, plotteri ja pulupiilo.


      • pinnan.päällä

        Tuo onkin hyvä ratkaisu, samoin pulu.


      • Selection37
        erilainen_ kirjoitti:

        Plotteria varmaan voi kääntää halssien mukaan?
        Luova ratkaisu, plotteri ja pulupiilo.

        Voi kääntää sen verran mitä reiskan jalusta antaa myöten. Ainoa huonopuoli on että pitää katsoa taaksepäin kuin räplää.
        Tuossa Selectionissa ajetaan niin kaukana perässä venettä ja laidalta, että pitäisi olla iso ruutu jotta näkisi. Paras vaihtoehto olisi laittaa kanteen kiinni pinnamiehen eteen, noin levangin kohdalle ruudut kiinni pieneen koteloon joka on viistossa taaksepäin. Joku rauta päälle ja viereen kompassit molemmin puolin niin ei olisi aina joku edessä kun pitää nähdä suuntaa. Jossain 39Swanissa näin tällaiset

        Tässä on toinen rojekti jossa mittaristo on levangin kohdalla, mutta sitloodan "selkänojassa" kiinni. Eli näytöt ovat olleet levangin kohdalla olevassa reiässä molemmin puolin.

        http://zr.fi/R9hFGT

        Nämä ovat muuten hyviä nmea johdotuksen tekemiseen jos on pelkät karvat
        laitteessa https://goo.gl/images/5LbB92
        Ei ole tullut 10m parikaapeleilla mitään ongelmaa


    • Seastate

      Asensin kulkuaukon viereen sisäpuolelle taittuvavartisen TV-telineen, johon plotteri kiinni. Hyvinä puolina miehistö harvemmin estää näkyvyyden laitteelle jatkuvasti ja voi käyttää myös sisätiloissa. Miinuksena ei näy ulos luukun ollessa paikallaan.

      • kääntöteline

        Tuo kulkuaukon viereen asennettava kääntyvä pidike on tuttu. Ratkaisu on toimiva. Nykyisessä pinnaveneessäni plotteri on sprayhoodin alla, mutta olen harkinnut tutkanäytön siirtämistä karttapöydältä kääntötelineeseen, jotta sen näkee tarvittaessa sittloodasta käsin.
        Telineen ei tarvitse olla kaupoista saatava tv-teline. Muistelen, että youtubessa on DIY-toteutuksia.


      • kääntöteline
        kääntöteline kirjoitti:

        Tuo kulkuaukon viereen asennettava kääntyvä pidike on tuttu. Ratkaisu on toimiva. Nykyisessä pinnaveneessäni plotteri on sprayhoodin alla, mutta olen harkinnut tutkanäytön siirtämistä karttapöydältä kääntötelineeseen, jotta sen näkee tarvittaessa sittloodasta käsin.
        Telineen ei tarvitse olla kaupoista saatava tv-teline. Muistelen, että youtubessa on DIY-toteutuksia.

        Tarkoitin esim. tällaista: https://www.youtube.com/watch?v=YVB5bqiJUCI


    • 12-1

      Minulla on rattivene. 9 tuuman plotterini on ruoripylvään sijasta ruffin takaseinään kiinnitetyllä tasolla. Se tulee siis selvästi ulos takaseinästä ja kuvaruutu osoittaa veneen keskiosaa päin, jotta sitloodassa olevat näkevät sen mahdollisimman hyvin samanaikaisesti molemmilta penkeiltä. Mitään kolhiintumisongelmaa ei ole havaittu. Plotteri ei haittaa veneessämme yhtään myöskään pianistin toimintaa, joten paikka on ihan hyvä ja meidän käytössämme paljon parempi kuin ruoripylväässä. Kokeile ensin pahvimallilla sopiiko paikka teidän veneeseen.

      • Reiska2K

        Minä olen suunnitellut cabinin takaseinään ikkunaa, josta sisäpuollella olevaa plotteria voisi tähystellä.
        Tuossa edellä mainittua taittuvavartista telinettä voisi siinä myös käyttää, joten sisällä katsominen olisi mahdollista.


      • zooom
        Reiska2K kirjoitti:

        Minä olen suunnitellut cabinin takaseinään ikkunaa, josta sisäpuollella olevaa plotteria voisi tähystellä.
        Tuossa edellä mainittua taittuvavartista telinettä voisi siinä myös käyttää, joten sisällä katsominen olisi mahdollista.

        Muuten hyvä, mutta mitä iloa on ikkunan takana olevasta plotterista, jota ei voi zoomata?


      • JäiVaivaamaan

        Pianistin? Veneessä? Kävikö jokin typo? Ylettääkö ruorimies käyttämään plotteria tuossa asetelmassa?


      • näin.näppäillen
        JäiVaivaamaan kirjoitti:

        Pianistin? Veneessä? Kävikö jokin typo? Ylettääkö ruorimies käyttämään plotteria tuossa asetelmassa?

        Ei tainnut olla pianistin tehtävä veneessä tuttu, ilmeisesti et ole kilpaillut. Joskus puhutaan falligastistakin, mutta ylivoimaisesti useimmiten pianistista. Siis henkilö, joka hallinnoi fallivinssejä ja vinssinvapauttajia.


      • Reiska2K
        zooom kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta mitä iloa on ikkunan takana olevasta plotterista, jota ei voi zoomata?

        Kehitystyötä on vielä tehtävä, ennenkuin päästään matkaan. Ajattelin nykäistä sen siinä telineessä ovelle säätöä varten tai sitten täytyy tehdä avattava ikkuna.


      • JäiVaivaamaan
        näin.näppäillen kirjoitti:

        Ei tainnut olla pianistin tehtävä veneessä tuttu, ilmeisesti et ole kilpaillut. Joskus puhutaan falligastistakin, mutta ylivoimaisesti useimmiten pianistista. Siis henkilö, joka hallinnoi fallivinssejä ja vinssinvapauttajia.

        Juu, ei ole kilpaileminen minun juttuni eikä ole tuo termi sattunut korviin myöskään seuran kilpailuhenkisempien jutusteluista.
        Mutta se varsinainen kysymys jäi auki: yltääkö ruorimies käyttämään plotteria tuollaisessa asennuksessa?


      • ehdottaisin
        Reiska2K kirjoitti:

        Kehitystyötä on vielä tehtävä, ennenkuin päästään matkaan. Ajattelin nykäistä sen siinä telineessä ovelle säätöä varten tai sitten täytyy tehdä avattava ikkuna.

        Ainakin omaa plotterinkäyttöä kuvaa hyvin, että välillä zoomataan hetkeksi joko lähelle tarkistamaan yksityiskohta tai kauemmas yleisnäkymää ja AIS-kohteita katsomaan. Ja usein panoroidaan oma vene näytön reunaan niin, että reittiä on eteenpäin maksimimäärä näkyvissä. Näitä tulee tehtyä jopa tuikitutulla matkalla vakio viikonloppukohteeseen. Sanoisin, että puolet plotterin tominnallisuudesta menetetään, jos sen hallinta vaatii ikkunan aukaisun tms. Entäpä jos kuitenkin tekisit plotterille aukon seinään ja korvaisit sitten myöhemmin aukon ikkunalla tai isommalla plotterilla, kun nykyisestä aika jättää. Plotterit ovat kuitenkin säänkestäviä.


      • ehdottaisin kirjoitti:

        Ainakin omaa plotterinkäyttöä kuvaa hyvin, että välillä zoomataan hetkeksi joko lähelle tarkistamaan yksityiskohta tai kauemmas yleisnäkymää ja AIS-kohteita katsomaan. Ja usein panoroidaan oma vene näytön reunaan niin, että reittiä on eteenpäin maksimimäärä näkyvissä. Näitä tulee tehtyä jopa tuikitutulla matkalla vakio viikonloppukohteeseen. Sanoisin, että puolet plotterin tominnallisuudesta menetetään, jos sen hallinta vaatii ikkunan aukaisun tms. Entäpä jos kuitenkin tekisit plotterille aukon seinään ja korvaisit sitten myöhemmin aukon ikkunalla tai isommalla plotterilla, kun nykyisestä aika jättää. Plotterit ovat kuitenkin säänkestäviä.

        Aivan samaa mieltä: venettä ohjaava henkilöllä on yleensä tarvetta räplätä plotteria aika ajoin monestakin syystä (zoomaus, jonkin kohteen tietojen katsomiseksi, ehkä välimatkan mittaamiseksi jne.) Myös tuo temppu, että siirretään kohditusta "pidemmän" reittinäkymän saamiseksi on ihan vakiojuttuja.

        Siksi ruoriveneessä mielestäni pedestaali on ainoa järkevä paikka plotterille. Ellei sitten AINA seilata niin, että joku muu navigoi ruorimiehen sijasta. Pinnaveneessä tuo upotus istumalaatikon etuseinään voisi olla hyvinkin järkevä ratkaisu.


      • 12-1
        JäiVaivaamaan kirjoitti:

        Juu, ei ole kilpaileminen minun juttuni eikä ole tuo termi sattunut korviin myöskään seuran kilpailuhenkisempien jutusteluista.
        Mutta se varsinainen kysymys jäi auki: yltääkö ruorimies käyttämään plotteria tuollaisessa asennuksessa?

        Ei ylety, eikä ole veneessämme tarviskaan. Meillä on kulussa aina plotterinkäyttäjä. Jos olen yksin ylhäällä, hoitaa automaatti ohjauksen. Itse hoitelen silloin muut hommat kuten plotteria ja purjeita. Olessamme reisussa, autopilootti on lähes aina päällä, plotterille löytyy silloin muitakin hoitajia.


      • 12-1 kirjoitti:

        Ei ylety, eikä ole veneessämme tarviskaan. Meillä on kulussa aina plotterinkäyttäjä. Jos olen yksin ylhäällä, hoitaa automaatti ohjauksen. Itse hoitelen silloin muut hommat kuten plotteria ja purjeita. Olessamme reisussa, autopilootti on lähes aina päällä, plotterille löytyy silloin muitakin hoitajia.

        OK. Tarpeet ja veneilytyylit on erilaisia, joten eipä tästä varmaan sen enempää. Sinulle toimii tuo ja varmaan monille muillekin mutta sitten taas toisille ei.


      • JäiVaivaamaan
        12-1 kirjoitti:

        Ei ylety, eikä ole veneessämme tarviskaan. Meillä on kulussa aina plotterinkäyttäjä. Jos olen yksin ylhäällä, hoitaa automaatti ohjauksen. Itse hoitelen silloin muut hommat kuten plotteria ja purjeita. Olessamme reisussa, autopilootti on lähes aina päällä, plotterille löytyy silloin muitakin hoitajia.

        Kiitos, tuo oli tarpeellinen selvennys. Meidän veneessä taas ruorihenkilö hoitaa aina navigaation, vaikka muutkin voivat aikansa kuluksi lueskella (paperi)karttaa. Joskus ajateltiin, pitäisikö laittaa toinen plotteri gastien viihteeksi.


    • seppomartti

      Olen pohtinut samaa ongemaa ja odotellut, että plotterille karttapöydän seudussa tulisi langattomat pienet monitoiminäytöt. Voisi pistää sprayhoodin alle molemmin puolin pinnamiehen nenän eteen tai pedestaliin. Wifit ovat jo tätä päivää veneessä mutta ehkä näyttö toimii yhä vain päänäytön toistajana eikä käyttöpäätteenä. Vai olenko jo jäänyt kehityksestä? Onko joku paremmin perillä?.

      • Plamppi

        Zeus 2 plotteri GoFree modulilla ainakin jakaa kuvan tabletille ja älypuhelimelle, ja molemmista pystyy myös käyttämään laitetta. Mulla plotteri luukun päällä mittaripaneelissa ja sisällä käyttö hoituu tabletin ja puhelimen avulla. Puhelinta tulee välillä ulkonakin käytettyä kaukosäätimenä jos ei jaksa kurotella pinnalta plotterille asti.


      • seppomartti
        Plamppi kirjoitti:

        Zeus 2 plotteri GoFree modulilla ainakin jakaa kuvan tabletille ja älypuhelimelle, ja molemmista pystyy myös käyttämään laitetta. Mulla plotteri luukun päällä mittaripaneelissa ja sisällä käyttö hoituu tabletin ja puhelimen avulla. Puhelinta tulee välillä ulkonakin käytettyä kaukosäätimenä jos ei jaksa kurotella pinnalta plotterille asti.

        Hankin GoFreen ja Simraf NSS evo 2 plotterin. Johtoja juuri ihmettelen. Olen luullut, että älypuhelin tai monitoiminäyttö toistaa vain sen mitä plotteri näyttää.. Mutta voit siis ohjata plotteria wifin kautta. Toimiiko kaikki toiminnat?


      • Plamppi

        Autopilotin ohjaus wifin kautta on ymmärtääkseni turvallisuuden takia estetty, muut toiminnot toimii normaalisti. Plotterin voi sammuttaakin etänä.


      • Omega36
        seppomartti kirjoitti:

        Hankin GoFreen ja Simraf NSS evo 2 plotterin. Johtoja juuri ihmettelen. Olen luullut, että älypuhelin tai monitoiminäyttö toistaa vain sen mitä plotteri näyttää.. Mutta voit siis ohjata plotteria wifin kautta. Toimiiko kaikki toiminnat?

        B&G Vulcan wifi yhteys mahdollistaa ohjauksen tabletilta, muttei kännykästä "You can also mirror your Vulcan 7 FS on your smartphone or tablet allowing your to view and control (tablet only) your chartplotter from virtually anywhere on your boat."


      • Plamppi
        Omega36 kirjoitti:

        B&G Vulcan wifi yhteys mahdollistaa ohjauksen tabletilta, muttei kännykästä "You can also mirror your Vulcan 7 FS on your smartphone or tablet allowing your to view and control (tablet only) your chartplotter from virtually anywhere on your boat."

        Tossa ymmärryksessä itsekin olin ennen laitteen hankintaa mut hyvin on todellisuudessa totellut Samsungin puhelintakin.


      • Plamppi

        Tarkoitin toki Zeus2 plotteria mut siinä oli mielestäni sama ennakkotieto. Vulcanin kohdalta ei oo omaa kokemusta.


      • Misse__
        seppomartti kirjoitti:

        Hankin GoFreen ja Simraf NSS evo 2 plotterin. Johtoja juuri ihmettelen. Olen luullut, että älypuhelin tai monitoiminäyttö toistaa vain sen mitä plotteri näyttää.. Mutta voit siis ohjata plotteria wifin kautta. Toimiiko kaikki toiminnat?

        itsellä B&G zeus2 ja padilla pystyy tekemään kaiken paitsi autopilotin ohjauksen.


    • paperikartta

      Karttapöydän yhteydessä sisällä, ulkona ei ole kuin kompassi

      • Miksi olet yleensä hankkinut plotterin, jos sitä ei kerran käytetä?


      • Fjlbg
        10-14 kirjoitti:

        Miksi olet yleensä hankkinut plotterin, jos sitä ei kerran käytetä?

        Arvaan: jos pääasiallinen navigointivarustus (kartta) huuhtoutuu mereen, voidaan käyttäää kuivassa säilytettyä varalaitetta (plotteri)?

        Vakavasti puhuen: minulla plotterina toimii tabletti Navionicsilla ja se on sijoitettu telineeseen sisälle. Ei ole erityisen kätevä yksinpurjehduksessa, mutta kun on pinnapilotti, voi kajuutassa käydä säätelemässä jos tarvetta ilmenee. Jos on miehistöä, niin silloin jonkun vastuulla on navigointi.


      • Uniuikku
        10-14 kirjoitti:

        Miksi olet yleensä hankkinut plotterin, jos sitä ei kerran käytetä?

        Minulla se on ensisijaisesti tallettamassa reittiä ja näyttämässä laylineja.


    • Nörtti

      Voiko kännyköiden virtuaalilaseissa näyttää merikarttaa? Siihen joku kartan 3D-näkymä, niin jo toimii!

    • dfsdfs

      Semmoinen taittuva teleskooppivarsi on tosiaan mainio. Voi laittaa mainitusti joko eteen ruffin lähistölle, mutta melkein parempi takakaiteessa. Takakaiteesta tulevan varren saa pinnamiehen lähelle aina semmoiseen asentoon, kuin kulloinkin on kätevintä.

      Tai, sitloodan luukun alaosan muotoinen kappale, johon ruuvaa plotterin. Tekee johdotuksen silleen, että lähtiessä plotterin voi vaan nostaa paikalleen ja iskeä jonkun liittimen kiinni ja menoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe