Amk-insinöörit voivat käyttää juhlissaa ns. imppulakkia. www.iol.fi/shop/lakki.html
Onko teillä mitään "näppituntumaa", kuinka yleistä tuon lakin käyttö on? Olen ensimmäisen vuoden opiskelija, joten en ole kokenut vielä yhtään vappua amk:ssa.
Imppulakin käytön yleisyys
26
6415
Vastaukset
- popopo
Olen nähnyt lätsää käytettävän kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla kyseessä oli IOL:n edustaja kertomassa miten ja miksi liittoon kannattaisi liittyä :)
Vappuna en tosin ole ollut pipoja tiirailemassa, joten saattaahan se kuuluua sarjaan "kerran vuodessa". Meidän luokalla ei kuitenkaan kukaan ole myöntänyt omistavansa lakkia, vaikka muutama IOL:ään kuuluukin; aika harvalla on edes haalareita.
Vaikka sillä lakilla taitaa ollakin perinteitä jostain mv-ajoilta asti, niin kyllähän siinä silti vähän tuntuisi olevan teekkareiltakin matkittua...- Hanski
Kyllähän se vähän teekkareilta matkitulta vaikuttaa, tosin onhan nykyään suunnilleen jokaisella ammattiryhmällä oma lakkinsa, niin miksi ei amk-insseilläkin. Tai no - jos ei nyt jokaisella ammattiryhmällä, niin merkonomeilla ja tradenomeilla ainakin ;)
Ainakin siinä on massasta erottuva väri ja kulmikkuutta ei taida muissa vastaavissa lakeissa olla. Sangen arvokas lakki se on hinnaltaan.
Ellei mun muisti täyttä härän pyllyä heitä, niin se on suunniteltu "vasta" vuonna 1969.
- Räkä
Hankin oman lakin tokana vuotena ennen vappua, sittemmin se on ollut päässä io-päivillä vapun lisäksi.
Kovin yleinen se ei ole. Paljon tyylikkäämpi kuin typerä valkolakki. Ja miksi sitä pidettäisiin teekkareiden matkimisena? Veikkaan lakin yleisyyden riippuvan kaupungin koosta. Nykyisessä asuinkaupungissani ei ole insinööriopetusta, tradenomeja ja sairaanhoitajia kyllä. Viime vappuna minun lisäkseni bongasin kolme muuta imppulakkia. Me erotuimme eduksemme valkolakkien suuresta joukosta!- juurespihvi
"Me erotuimme eduksemme valkolakkien suuresta joukosta!"
Hah hah haaaaaa.... - minä444
Ainakin Turussa noita imppulakkeja näkyy suht paljon...
- Mire
juurespihvi kirjoitti:
"Me erotuimme eduksemme valkolakkien suuresta joukosta!"
Hah hah haaaaaa.......On valkolakki.
Ainakin itse vaihdan YO-lakkini heti tuohon uuteen tradenomilakkiin, kunhan sitä jostain alkaa saada.
Insonöörilakkikin on paaaaaaaljon YO-lakkia nätimpi.
- RAMK/teku
Eiköhän tuo lakkikin oo vaan yksi tapa tuoda esiin omaa typeryyttään. Keino päteä, jos ei keksi mitään muuta tapaa näyttää "fiksuuttaan"? Se lakki ei ole kyllä mitään muuta ku hyvä rahasampo, sitä myyvälle taholle. Kannattaa ennemmin vaikka värjätä se vanha nuhrunen yo-lakki mustikoilla, niin ajaa saman asian. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta. Ainakaan nyt ei ole kiinnostusta ko. lätsää ostaa.
- Minävaantässä
Kertooko viestisi kuitenkin enemmän omasta suhtautumisestasi kyseisiin henkilöihin, kuin kyseisten henkilöiden lakin käyttäminen heidän suhtautumisestaan muihin?
Lakki on aina ollut opinahjojen tunnus. Ei siinä ole muitään pätemistä, vaan sillä tuodaan esille omaa osaamistaan (mikäli on jaksanut opiskella oppimisen takia) ja tiettyyn joukkoon kuulumista. Turha sitä on itkeä. Mieluummin vappuna inssilakki päässä, ilman lakkia. On se vaan niin pop. - RAMK/teku
Minävaantässä kirjoitti:
Kertooko viestisi kuitenkin enemmän omasta suhtautumisestasi kyseisiin henkilöihin, kuin kyseisten henkilöiden lakin käyttäminen heidän suhtautumisestaan muihin?
Lakki on aina ollut opinahjojen tunnus. Ei siinä ole muitään pätemistä, vaan sillä tuodaan esille omaa osaamistaan (mikäli on jaksanut opiskella oppimisen takia) ja tiettyyn joukkoon kuulumista. Turha sitä on itkeä. Mieluummin vappuna inssilakki päässä, ilman lakkia. On se vaan niin pop.Sattuupa muuten vaan oleen silleen, et sen lätsän voi hommata jo vaikka ekana opiskeluvuotenaan. Silloin sen käyttämistä voi ainakin pitää jo vähän kyseenalaisena. Tai vaikkapa siinä tapauksessa, et oot jo vaikkapa neljättä vuotta opiskelemassa ja kursseja rästissä niin perkeleesti. Silti kehdataan tuo lakki päässä hillua. Ollaan muka olevinaan niin fiksuja insinöörejä. Erilaisia tekosyitä kurssien suorittamatta jättämisestä löytyy vaikka kuinka paljon. Tosiasiassa suurin hinku hankkia tuo lätsä on juuri sillä kaikkein tyhmimmällä porukalla, jotka muka luulee olevansa jotain koulutuksensa perusteella. Omasta mielestä ei kannata tuota lakkia hommata ainakaan ennen valmistumista. Sillä sitä ennen ei ole kyllä mitään vielä saavutettu. Haalarista kyllä saa jo selvän, mistä koulusta sitä ollaan.
- teekkarityttö
Teekkarien perinteinen lakki muistuttaa melkoisesti tiota insinöörilätsää.
AMK-insinöörit kopioivat tuonkin (kuten teekkarihaalarit, -tavat ja -kulttuurin) oikeilta teknillisen korkeakoulun opiskelijoilta.
Inhottavaa, kun täytyy aina perustella kaikille, että olen yliopisto-opiskelija, enkä mikään AMK-inssi!
Kysymys AMK-opiskelijoille: Miksi AMK-laisten on leikittävä korkeakouluopiskelijoita? HÄVETKÄÄ!- itse
Otapa ensin selvää milloin insinöörilakki on alunperin suunniteltu ja tule vasta sitten vaahtoamaan.
"Inhottavaa, kun täytyy aina perustella kaikille, että olen yliopisto-opiskelija, enkä mikään AMK-inssi!"
Et voi olla tosissasi... - teekkaripoika
"AMK-insinöörit kopioivat tuonkin (kuten teekkarihaalarit, -tavat ja -kulttuurin) oikeilta teknillisen korkeakoulun opiskelijoilta."
Teknillisissä opistoissa, joiden selvä jälkeläinen amk siis on, on kyllä aina ollut hyvin samanlainen kulttuuri kuin teekkareilla. Oikeastaan ihan mihin vain paikaan johon isketään 100 parikymppistä (miesvoittoista) nuorta, tulee varmasti syntymään "teekkarikulttuuri" ja "teekkaritavat".
"Inhottavaa, kun täytyy aina perustella kaikille, että olen yliopisto-opiskelija, enkä mikään AMK-inssi!"
Todellisessä elämässähän, eli työpaikoilla, sillä ei enää olekaan juuri mitään merkitystä oletko diplomi-insinööri vai amk-insinööri. Tietenkin poikkeuksena ovat sellaiset työt, joihin vain maisterit voivat hakea ja joihin vain maistereilla on koulutusta. Mikäli olet esimerkiksi konetekniikan opiskelijoita, tulet kyllä huomaamaan miten vähän sellaisia työpaikkoja on edes tarjolla.
Itse opiskelen fysiikkaa, joten ei tarvitse pelätä tulevaisuudessa amk-insinöörien vievän työpaikkaa. Tosin olen myös amk:sta valmistunut tuotekehitysinsinöörikin... :) - teekkaripoika
"AMK-insinöörit kopioivat tuonkin (kuten teekkarihaalarit, -tavat ja -kulttuurin) oikeilta teknillisen korkeakoulun opiskelijoilta."
Teknillisissä opistoissa, joiden selvä jälkeläinen amk siis on, on kyllä aina ollut hyvin samanlainen kulttuuri kuin teekkareilla. Oikeastaan ihan mihin vain paikaan johon isketään 100 parikymppistä (miesvoittoista) nuorta, tulee varmasti syntymään "teekkarikulttuuri" ja "teekkaritavat".
Todellisessä elämässähän, eli työpaikoilla, sillä ei enää olekaan juuri mitään merkitystä oletko diplomi-insinööri vai amk-insinööri. Tietenkin poikkeuksena ovat sellaiset työt, joihin vain maisterit voivat hakea ja joihin vain maistereilla on koulutusta. Mikäli olet esimerkiksi konetekniikan opiskelijoita, tulet kyllä huomaamaan miten vähän sellaisia työpaikkoja on edes tarjolla.
Itse opiskelen fysiikkaa, joten ei tarvitse pelätä tulevaisuudessa amk-insinöörien vievän työpaikkaa. Tosin olen myös amk:sta valmistunut tuotekehitysinsinöörikin... :) - opistoinssi
itse kirjoitti:
Otapa ensin selvää milloin insinöörilakki on alunperin suunniteltu ja tule vasta sitten vaahtoamaan.
Et voi olla tosissasi..."Otapa ensin selvää milloin insinöörilakki on alunperin suunniteltu ja tule vasta sitten vaahtoamaan"
Teekkarilakki on vähän vajaa 100 vuotta vanha. Tuolloin ei amk:ta tiettävästi vielä ollut. - opistoinssi
teekkaripoika kirjoitti:
Itse opiskelen fysiikkaa, joten ei tarvitse pelätä tulevaisuudessa amk-insinöörien vievän työpaikkaa. Tosin olen myös amk:sta valmistunut tuotekehitysinsinöörikin... :)"Tosin olen myös amk:sta valmistunut tuotekehitysinsinöörikin"
Eli olet henkisesti amk-inssi, et teekkari. Ja poikaa sinusta ei saa millään, vanhus.
"...isketään 100 parikymppistä nuorta, tulee varmasti syntymään "teekkarikulttuuri" ja "teekkaritavat""
Näinhän se nimenomaan ei ole. Jokaisella ryhmällä on oma kulttuurinsa ja tapansa. - Räkä
Myönnän tupsulakin ja haalareiden lähteneen teekkareiden keskuudesta liikkeelle. Oletko huomannut että muutkin kuin AMK-insinöörit ovat "kopioineet" haalareiden käytön? Imppulakki on periytynyt 60-luvulta, alku on aina hankalaa, muutamassa vuodessa lakki on yleisempi. Siihen ei auta kuin porukan motivointi sitä pitämään. Meissä AMK-insseissä ja -opiskelijoissa on jokin ihme alemmuuskompleksi kun pelkäämme lakin käyttöä.
Imppulakki on tyylikkään violetti, tupsu menee kätevästi sivusta (ei pyöri pään ympäri), se on paremmin tehty ja erottuu vappuna edukseen.
Omaa opinahjoa ei normaalin itsetunnon omaava ihminen joudu perustelemaan. Inhoat itseäsi kun noin ajattelet. Toivotavasti sen huomaa psykologi ennen kuin jokin yritys sinut palkkaa vastuullisiin tehtäviin! - Räkä
Osaatko analysoida sanaa ammattikorkeakoulu? Ei AMK:n tarvitse perustella olevansa korkeakouluopiskelijoita. He ovat niitä, lukeehan se jo sanassa ammattikorkeakoulu.
Onko opetus sitten korkeakoulutasoista, se vaatisi oman keskustelun. Koulukohtaiset erot ovat valtavia.
Hävetä ei tarvitse olevansa AMK-opiskelija. Häpeän sinunlaisiasi teekkarityttöjä joille on virtsa noussut päähän. Paikkasi kuuluisi olla ammattikorkeassa eikä yliopistossa! - teekkarivanhus
opistoinssi kirjoitti:
"Tosin olen myös amk:sta valmistunut tuotekehitysinsinöörikin"
Eli olet henkisesti amk-inssi, et teekkari. Ja poikaa sinusta ei saa millään, vanhus.
"...isketään 100 parikymppistä nuorta, tulee varmasti syntymään "teekkarikulttuuri" ja "teekkaritavat""
Näinhän se nimenomaan ei ole. Jokaisella ryhmällä on oma kulttuurinsa ja tapansa."Eli olet henkisesti amk-inssi, et teekkari."
Käytännössä tarkoittaa, että ...... ?
"Ja poikaa sinusta ei saa millään, vanhus."
Totta. 25v. - Jere
Räkä kirjoitti:
Myönnän tupsulakin ja haalareiden lähteneen teekkareiden keskuudesta liikkeelle. Oletko huomannut että muutkin kuin AMK-insinöörit ovat "kopioineet" haalareiden käytön? Imppulakki on periytynyt 60-luvulta, alku on aina hankalaa, muutamassa vuodessa lakki on yleisempi. Siihen ei auta kuin porukan motivointi sitä pitämään. Meissä AMK-insseissä ja -opiskelijoissa on jokin ihme alemmuuskompleksi kun pelkäämme lakin käyttöä.
Imppulakki on tyylikkään violetti, tupsu menee kätevästi sivusta (ei pyöri pään ympäri), se on paremmin tehty ja erottuu vappuna edukseen.
Omaa opinahjoa ei normaalin itsetunnon omaava ihminen joudu perustelemaan. Inhoat itseäsi kun noin ajattelet. Toivotavasti sen huomaa psykologi ennen kuin jokin yritys sinut palkkaa vastuullisiin tehtäviin!"AMK-insseissä ja -opiskelijoissa on jokin ihme alemmuuskompleksi kun pelkäämme lakin käyttöä"
Kyseessä ei ole mikään alemmuuskompleksi vaan terve itsesuojeluvaisto kun ei haluta yleisen naurun kohteiksi teekkarikulttuurin plagioitsijoina. - virtti
Räkä kirjoitti:
Osaatko analysoida sanaa ammattikorkeakoulu? Ei AMK:n tarvitse perustella olevansa korkeakouluopiskelijoita. He ovat niitä, lukeehan se jo sanassa ammattikorkeakoulu.
Onko opetus sitten korkeakoulutasoista, se vaatisi oman keskustelun. Koulukohtaiset erot ovat valtavia.
Hävetä ei tarvitse olevansa AMK-opiskelija. Häpeän sinunlaisiasi teekkarityttöjä joille on virtsa noussut päähän. Paikkasi kuuluisi olla ammattikorkeassa eikä yliopistossa!"Paikkasi kuuluisi olla ammattikorkeassa eikä yliopistossa"
Rajansa rankaisemisella ja kostamisellakin on. - Hanski
Herää kysymys, miksi sinun pitää perustella olevasi tekniikan yo? Etkö erotu amk-insinööreistä?
"Miksi AMK-laisten on leikittävä korkeakouluopiskelijoita?" Ei meidän tarvitse leikkiä. Mehän opiskelemme alempaa korkeakoulututkintoa. - itse oikeassa
Hanski kirjoitti:
Herää kysymys, miksi sinun pitää perustella olevasi tekniikan yo? Etkö erotu amk-insinööreistä?
"Miksi AMK-laisten on leikittävä korkeakouluopiskelijoita?" Ei meidän tarvitse leikkiä. Mehän opiskelemme alempaa korkeakoulututkintoa.""Miksi AMK-laisten on leikittävä korkeakouluopiskelijoita?" Ei meidän tarvitse leikkiä. Mehän opiskelemme alempaa korkeakoulututkintoa"
Näinhän se nimenomaan ei ole, vaan amk:ssa opiskellaan ammattikorkeakoulututkintoon, ei alempaan korkeakoulututkintoon, joka on yliopiston kandi. Voi raasuja, jotka eivät edes tiedä mitä opiskelevat. - Hanski
itse oikeassa kirjoitti:
""Miksi AMK-laisten on leikittävä korkeakouluopiskelijoita?" Ei meidän tarvitse leikkiä. Mehän opiskelemme alempaa korkeakoulututkintoa"
Näinhän se nimenomaan ei ole, vaan amk:ssa opiskellaan ammattikorkeakoulututkintoon, ei alempaan korkeakoulututkintoon, joka on yliopiston kandi. Voi raasuja, jotka eivät edes tiedä mitä opiskelevat.Niin, amk-tutkintoja on verrattu kandeihin, mutta en tiedä tarkkaan nykyistä tilannetta.
Jokatapauksessa amk-tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja, sen sanoo Suomen säädöskokoelma nro 464/1998.
Sinänsä mielenkiintoista, että moisen äläkän on nostanut juuri yo-opiskelija. Keittiöpsykologina voisin sanoa, että joko a) sinulla on itsetunnon kanssa ongelmia, tai b) et ymmärrä koulutusjärjestelmämme merkitystä. - Hassu
Hanski kirjoitti:
Niin, amk-tutkintoja on verrattu kandeihin, mutta en tiedä tarkkaan nykyistä tilannetta.
Jokatapauksessa amk-tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja, sen sanoo Suomen säädöskokoelma nro 464/1998.
Sinänsä mielenkiintoista, että moisen äläkän on nostanut juuri yo-opiskelija. Keittiöpsykologina voisin sanoa, että joko a) sinulla on itsetunnon kanssa ongelmia, tai b) et ymmärrä koulutusjärjestelmämme merkitystä."amk-tutkintoja on verrattu kandeihin"
Niin on, mutta virheellisesti. Asia on kristallinkirkkaasti selostettu Opetushallituksen kotisivuilla.
"Jokatapauksessa amk-tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja"
Rautalankaa: Amk-tutkinnot ovat ammattikorkeakoulututkintoja, ei alempia korkeakoulututkintoja.
"moisen äläkän on nostanut juuri yo-opiskelija"
En ole yliopisto-opiskelija.
"a) sinulla on itsetunnon kanssa ongelmia, tai b) et ymmärrä koulutusjärjestelmämme merkitystä"
Ei ole itsetunto-ongelmia, ja koulutusjärjestelmäämme, eli duaalimallia, tunnun ymmärtävän paremmin kuin ainakin sinä. - teekkari, mutta ei tekussa
Hanski kirjoitti:
"Miksi AMK-laisten on leikittävä korkeakouluopiskelijoita?" Ei meidän tarvitse leikkiä. Mehän opiskelemme alempaa korkeakoulututkintoa.Yksi syy siihen on, että ainakin osa 80-luvun lapsista sanoo hakevansa tekuun, kun hakee teknilliseen korkeakouluun /-yliopistoon. :)
Sitten kun kuulijana on kolmikymppinen, niin oletus on tietenkin ilman muuta, että tyyppi on hakemassa entiseen teknilliseen oppilaitokseen eli nykyisiin ammattikorkeakouluun. - Hanski
Hassu kirjoitti:
"amk-tutkintoja on verrattu kandeihin"
Niin on, mutta virheellisesti. Asia on kristallinkirkkaasti selostettu Opetushallituksen kotisivuilla.
"Jokatapauksessa amk-tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja"
Rautalankaa: Amk-tutkinnot ovat ammattikorkeakoulututkintoja, ei alempia korkeakoulututkintoja.
"moisen äläkän on nostanut juuri yo-opiskelija"
En ole yliopisto-opiskelija.
"a) sinulla on itsetunnon kanssa ongelmia, tai b) et ymmärrä koulutusjärjestelmämme merkitystä"
Ei ole itsetunto-ongelmia, ja koulutusjärjestelmäämme, eli duaalimallia, tunnun ymmärtävän paremmin kuin ainakin sinä."Ammattikorkeakoulututkinto on käytännönläheinen korkeakoulututkinto." http://www.opintoluotsi.fi/sivu.asp?id=308
"Korkeakoulututkintoja ovat:
...
3) ammattikorkeakouluissa ja väliaikaisissa ammattikorkeakouluissa suoritettavat ammattikorkeakoulututkinnot."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980464
"Ammattikorkeakoulussa suoritetaan ammatillispainotteisia korkeakoulututkintoja."
http://www.oph.fi/koulutusoppaat/amkopinnot/koulutusohjelmat.html
"Suomen korkeakoulujärjestelmä muodostuu kahdesta rinnakkaisesta sektorista: ammattikorkeakouluista ja yliopistoista."
http://www.oph.fi/page.asp?path=1,438,4171,4190
"Korkeakoulututkintoja ovat yliopistolaitoksen
1) alemmat ja ylemmät korkeakoulutukinnot,
2) tieteelliset ja taiteelliset jatkotutkinnot, joita ovat lisensiaatin ja tohtorin tutkinnot sekä
3) erikoistutkinnot, joita voi suorittaa lääketieteen, hammaslääketieteen ja eläinlääketieteen aloilla. Korkeakoulututkintoja ovat myös
4) eräät Maanpuolustuskorkeakoulun tutkinnot sekä
5) ammattikorkeakoulututkinnot."
http://www.oph.fi/koulutusoppaat/aikopas/yliopisto_opinnot.html
"Amk-tutkinnot ovat ammattikorkeakoulututkintoja, ei alempia korkeakoulututkintoja." Yllä oleviin teksteihin nojaten uskallaan edelleen väittää, että amk-tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja.
"...koulutusjärjestelmäämme, eli duaalimallia, tunnun ymmärtävän paremmin kuin ainakin sinä." Niin, minä viittasinkin järjestelmän merkitykseen, en itse järjestelmään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241548Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711530Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851264Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939