Perjantai: Kenelle erilainen lapsi on ongelma?

Breda

Perjantaina tuli näköjään kiinnostava Perjantai-niminen ohjelma aiheena "Kenelle erilainen lapsi on ongelma?"
Ohjelma on onneksi katsottavissa ylen areenassa:
https://areena.yle.fi/1-4247854
Hyvä että se näkyy myös ulkomailla.

Ohjelmassa esiintyneille rohkeille ihmisille annan kaiken tukeni. Erityisesti vaikeasti kehitysvammaisen lapsen äidille haluan sanoa näkemykseni. Lastasi rakastavana äitinä sinä olit vetämässä täysin yli eli vetämässä itseäsi aivan loppuun, tekemässä enemmän kuin kukaan pystyy. Onneksi huomasit, että sillä menolla pian lapsesi menettää sinut kokonaan, kun terveydestäsi ei ole pian enää jäljellä mitään! Teit ehdottomasti oikean ratkaisun! Pelastit viime tingassa sen mitä pelastettavissa oli. Yli äärirajojen meneviä ponnistuksia ei voi suositella kenellekään. Jokainen voi ajatella omalla kohdallaan. Jos oma äitisi, silloin kun olit pieni, olisi ponnistellut hyväksesi täysin yli äärirajojensa, olisitko toivonut sitä?

Ohjelmassa nähtiin myös silmiä avaava dokumentti tourette-lapsen todellisuudesta. Tourette tekee ihmisestä synnynnäisesti todella erilaisen. Tourette-aivot syöttävät tajuntaan usein erilaista hermoimpulssia kuin ns. normaalilla ihmisellä. Käyttäytymisestä tulee erilaista. Se erilaisuus on monelle ns. normaalille ihmiselle jotain sellaista, johon ei osata suhtautua oikein. Moni on täysin tietämätön, mistä siinä on kysymys. Aletaan esim. houria "huonosti kasvatetusta lapsesta", vaikka kasvatuksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Todellisuudessa "huonosta kasvatuksesta" houriva aikuinen on tavallaan itse kasvatettu huonosti siinä mielessä, että hänen tietämyksensä on jäänyt pahasti puutteelliseksi ja sen takia hän käyttäytyy ymmärtämättömästi. Dokumentti valotti hienosti myös touretten vahvuuksia, joista moni ei tiedä mitään.

Ohjelmassa kuultiin myös asperger-ihmistä, Esmeraldaa, joka oli jotenkin ilahduttavasti "samanoloinen" kuin minä.! Meitä on monta! Miten paljon yhä onkaan Aspergerin syndroomasta liikkeellä ennakkoluuloisia käsityksiä! Usein aspergereja pidetään paljon kyvyttömämpinä kuin he todellisuudessa ovat. Esim. me aspergerit emme ole alkuunkaan tunteettomia! AS:ssa on aina sekä rajoitteita että vahvuuksia. Esmeralda esim. tuntuu kokevan rakettien paukkeen samalla lailla kuin minä, eli se voi hämmentää aivot niin sekaisin että palautuminen voi viedä parisen tuntia. Myös Esmeraldan mainitsema ahdistuneisuus on minullekin tuttua monella tavalla. Kokemukseni mukaan se johtuu paljolti niistä monista havainnoista, että nuo muut ovat kaikki niin erilaisia, jotenkin niin vieraita, eivätkä he tunnu ymmärtävän minua, missä vika, minussako jne.

Yleisimmin AS:n vahvuuksista unohdetaan (tai käsitetään väärin) erityiskiinnostuksenkohteet. Usein ne liittyvät asperger-ihmisen jyrkästi epätasaisen kykyprofiilin kykyhuippuihin. Se, että assilla voisi olla jokin vahva kykyhuippu, on monelle ns. normaalille ihmiselle aivan mahdoton ajatus. Ihmiskunnan historiassa moni julkisuudessa assiksi arveltu merkkihenkilö, esim. kuuluisa keksijä, on kuitenkin onnistunut todellisuudessa toteuttamaan monia "mahdottomia ajatuksia".

Mikä on yleisin virhe ns. normaalin ihmisen suhtautumisessa aspergereihin. Kokemukseni mukaan se on juuttuminen AS-ihmisen rajoitteisiin ja yritys saada tämä "rajoittunut ihminen" vaikka väkisin
näyttämään jotenkin normaalimmalta. Miksi AS-ihmisen pitäisi vaikka väkisin olla normaalimpi.
Siksi, että ns. normaalille ihmiselle on niin vaikeaa sulattaa erilaisuutta, jopa AS-erilaisuutta, että hän kuvittelee, että helpompaa on AS-ihmisen muuttua normaaliksi! Jotkut ns. normaalit ihmiset, "kunnon ihmiset", ovat todella siis niin "telaketjunormaaleja" eli yrittävät kaikin keinoin jyrätä kaiken erilaisuuden. Heille jokainen erilainen lapsi on valtava ongelma!

0

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
        Tunteet
        47
        5146
      2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
        Ikävä
        326
        1918
      3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
        Ikävä
        113
        1838
      4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
        Tuusniemi
        70
        1517
      5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
        Ikävä
        68
        1467
      6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
        Ikävä
        81
        1214
      7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
        Ikävä
        32
        1213
      8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
        Ikävä
        36
        1056
      9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
        Ikävä
        42
        1035
      10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
        Ikävä
        21
        984
      Aihe