Siivoustyön arvostuksesta

Laitoshuoltaja2007

Muistan kun 16 vuotiaana aloitin tämän alan työt ja häpesin että siivosin koulun jälkeen toimistoja. Nyt olen 47 vuotias, laitoshuoltaja ja edelleen tällä alalla. En häpeä työtäni ollenkaan. Menen töihin aina ylpeänä tietäen että osaan tehdä puhdasta jälkeä ja minuun luotetaan. Rakastan olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa, jonkun kanssa nauretaan ja jonkun kanssa vain muistellaan kaikenlaista jne. Se, että on ylpeä työstään ja se, että saat jotain tärkeää tehdyksi ja se tärkein: Tykkäät siivota, tykkäät tehdä hyvää jälkeä josta jälkeenpäin kuulet että "tosi hyvää työtä". Se kannustaa.
Siivoustyö on raskasta, varsinkin jos tuntee että ei ole siivous-ihmisiä lainkaan, se on kuin kivireen vetämistä aamu 8-16 asti. Kun pää pystyssä tätä työtä tekee ja on iloinen siitä kun osaa tehdä sen oikein. En häpeä ammattiani enkä koskaan ole törmännyt (erilaisia siivouskohteita kotisiivouksesta, porras-siivouksesta jne.) ihmisiin jotka siivousta väheksyvät, päinvastoin.
Jos itse väheksyt tätä työtä ja ajttelet että muutkin väheksyvät, siinä voi olla syy miksi tuntee näin.

4

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitoshuoltaja2007

Siivoustyö ei ehkä rikastuta mutta Pää Pystyyn joka kerta kun sinne työhön menet, Sinä teet tärkeätä työtä.

• Enock

Hei, Olen Enock asun Espoossa. Mä haluan tytötä oli siivous työ. Mä asun Suomessa 4v mä puhun Suomea ja englantia. Olen työtön nyt olin kotona. [email protected]

• Väsynytsiivooja

Minä olen lähtöisin akateemisesta perheestä ja lapsena aina sai kuulla, kuinka "susta ei tule muuta kuin ojankaivaja tms. , jos et viitsi opiskella" (lue: yliopistotasolle).
      Opiskelu ei ollut kuitenkaan mun kohdalla pelkästään omasta tahdosta kiinni. Ylioppilaaksi onnistuin jotenkuten pääsemään, mutta yliopistoon en, enkä moneen muuhunkaan paikkaan mihin yritin. Vasta muutaman vuosikymmenen päästä todettiin erinäisiä häiriöitä, jotka vaikeuttivat aikanaan opiskelua. Nyt on sitten jo liian myöhäistä.
      Muilla sisaruksilla on omat akateemiset virkansa.
      Mulla ei ollut kuin jokunen kädentaitoja vaativa ala, joista niistäkin jouduin kuitenkin lopulta luopumaan, kun sairastuin ja ko. aloilta oli myös vaikea löytää töitä.
      Jossain vaiheessa ajauduin tekemään siivousta osa-aikaisena, lähinnä te-toimiston pakottamana. Kokoaikatyöhön siivousalalla en kremppojen takia enää pysty.
      En voi sanoa pitäväni siivoustyöstä, ei tunnu ollenkaan omalta alalta.
      Lisäksi mielessä kummittelee aina vaan yhä se "ei susta muuhun ole...". Vaikka kuinka yrittäisin asennoitua, niin ei onnistu. Sitten, kun vielä työkohteissa joutuu kohtaamaan kaikenlaista (joskus myös työnantajan taholta ja osa-aikaiselta kaikki työpaikkaedutkin poistettu), niin ei paljon motivoi, huonon palkan ohella.

• Työtä

Minun kaveri on laitoshuoltaja koulutukseltaan, hyvä suomenkieli. Hän haki työtä almansiivouspalvelu, sai asiallisen palkan ja vakipaikan. Täytyy olla koulutus ja ajokorrtti . Ikälisät huomioivat myös. Toimipiste pojoishaaga

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe