potkuri pyörimään vai ei?

potkuripotkuri

Veneen moottori on Volvo Penta ja merikytkin on kai MS 15 A. Potkuriakselin tiiviste on se sellainen musta Volvon kumitutti. Pitääkö potkurin pyöriä purjehtiessa (vaihde vapaalla) vai ei? Mitä haittaa on jos tekee "väärin"?

40

2008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haittaa.on

      Meluhaittaa aiheutuu, jos antaa pyöriä. Ja jos on taittolapapotkuri, on haittana myös kasvanut vastus. Kiinteälapainen kannattaa vastuksen suhteen jättää pyörimän, jos sietää sen jurnutuksen.

    • PyöriväHidastaa

      Kannattaa lukea käsikirja. Minulla olleessa Volvo Penta 2001 mallin kirjassa sanottiin, että vaihde pakille purjehdittaessa.
      Vesimyllynä pyörivä potkuri hidastaa nopeutta.

      • ei_pakille

        Ei tietenkään hidasta


      • Pakkipurjehtija
        ei_pakille kirjoitti:

        Ei tietenkään hidasta

        Oletko aivan varma...


      • Tämä on moneen kertaan puitu aihe ja on selvä että "ei tietenkään hidasta" on väärä vastaus. Riippuu potkurin pinta-alasta, tyypistä jne.


      • ei_pakille
        Pakkipurjehtija kirjoitti:

        Oletko aivan varma...

        Olen


      • sanottiin

        Vesimylly sinulla on housuissasi


    • Testitulos
    • Perkinsin

      manuaalissa sanotaan että potkurin ei saa antaa pyöriä kauan vapaasti koska vaihteistossa ei ole öljynpainetta jos kone ei käy.

      • vaihteistot

        Tuossa Yachting Monthlyn testiraportissahan todetaan paitsi kiinteälapaisen vapaasti pyörivän potkurin vastus paljon pienemmäksi kuin vastaavan lukitun potkurin, myös se että jotkut vanhemmat vaihteistot eivät vapaasti pyöriessään saa voitelua jos moottori ei ole käynnissä, ja päinvastoin joitakin vaihteistoja puolestaan ei saa kytkeä pakille purjehtiessa koska vaihde päällä sellainen vaihteisto kärsii veden vastuksesta.


      • bestofboth

        On siinä ongelmaa miettiä, antaako pyöriä vai pysäyttääkö. Ja ongelmaan olisi kuitenkin hyvin yksinkertainen ratkaisu kaikilta osin: taittolapapotkuri. Jurnutus loppuu, kun ei pyöri, vastus on paljon pienempi kuin lukitun tai pyörivän, eivätkä ominaisuudetkaan koneajossa juuri kärsi. Hyvä taittolapapotkuri on teholtaan parempi keskinkertainen kiinteä.


      • KokanKohinaa
        bestofboth kirjoitti:

        On siinä ongelmaa miettiä, antaako pyöriä vai pysäyttääkö. Ja ongelmaan olisi kuitenkin hyvin yksinkertainen ratkaisu kaikilta osin: taittolapapotkuri. Jurnutus loppuu, kun ei pyöri, vastus on paljon pienempi kuin lukitun tai pyörivän, eivätkä ominaisuudetkaan koneajossa juuri kärsi. Hyvä taittolapapotkuri on teholtaan parempi keskinkertainen kiinteä.

        Eräs keskustelija oli illalla laittanut tähän englanninkielisen otteen Hurtin eräästä vaihteistomallista. Ilmeisesti autopoisto on sen vienyt pois.
        Siinä annettiin ymmärtäää, että se vaihteisto ei saa pyöriä menosuuntaan purjehdittaessa.
        Ei kuullemma tarvitse olla akselijarrua, vaan riittää kun laittaa pakin päälle.

        Minä en usko että näiden tavallisten purjeveneiden nopeuksissa kiinteälapainen potkuri lähtee pakilla ollessaan pyörittämään moottoria, joten laitan omassa VP yksikössäni vaihteen pakille kun purjehdin.
        Sitäpaitsi sitä jurnutusta ei kukaan halua päiväkaupalla kuunnella - jarutti tai ei.


      • Äänetöntä

        Yanmarini vaihteistosta ei kuulu mitään ääntä kiinteälapaisen potkurini pyöriessä vapaana, ja olen purjehtiessani aina antanut sen pyöriä pitäen vaihdetta vapaalla.


      • vikaavikaavikaa
        Äänetöntä kirjoitti:

        Yanmarini vaihteistosta ei kuulu mitään ääntä kiinteälapaisen potkurini pyöriessä vapaana, ja olen purjehtiessani aina antanut sen pyöriä pitäen vaihdetta vapaalla.

        Ei kai mikään vaihteisto isoa ääntä pidä. Potkuri sen sijaan aina pitää lapojen kulkiessa pohjan alta. Jos et kuule sitä, olet huonokuuloinen ja jos et tunne sitä, on tuntoaistissasi vikaa.


      • kuuluujatuntuu
        Äänetöntä kirjoitti:

        Yanmarini vaihteistosta ei kuulu mitään ääntä kiinteälapaisen potkurini pyöriessä vapaana, ja olen purjehtiessani aina antanut sen pyöriä pitäen vaihdetta vapaalla.

        Yhden kesän kiinteälapaisella jälkeen kun sain sammuttaa moottorin ja laittaa vaihteen pakille niin klak ja ahhh. Klak kuului potkurista ja ahhh kapusta.


      • Äänetöntä
        vikaavikaavikaa kirjoitti:

        Ei kai mikään vaihteisto isoa ääntä pidä. Potkuri sen sijaan aina pitää lapojen kulkiessa pohjan alta. Jos et kuule sitä, olet huonokuuloinen ja jos et tunne sitä, on tuntoaistissasi vikaa.

        Ei taatusti sen enempää potkurini kuin vaihteistonikaan pidä ääntä potkurini pyöriessä vapaana, eikä kuulossani todellakaan ole vikaa. Sinun potkurisi veneessäsi voi pitää ääntä.


      • Ei_tunnu
        vikaavikaavikaa kirjoitti:

        Ei kai mikään vaihteisto isoa ääntä pidä. Potkuri sen sijaan aina pitää lapojen kulkiessa pohjan alta. Jos et kuule sitä, olet huonokuuloinen ja jos et tunne sitä, on tuntoaistissasi vikaa.

        Oman kiinteälapaisen potkurini akselin läpivienti on kölissä ja syvällä veden alla. Peräsin on kiinnitetty alhaalta köliin ja potkuri sijaitsee kölin ja peräsimen välissä. Mitään ääntä ei kuulu potkurini pyörimisestä puhumattakaan että tuntuisi jotain. Vaihde on vapaalla aina purjehtiessani ja potkurini saa pyöriä vapaasti.


      • paperit

        Pahviveneissä potkurinkin pyöriminen tuntuu lattian läpi


      • leikkiös.lapsonen
        paperit kirjoitti:

        Pahviveneissä potkurinkin pyöriminen tuntuu lattian läpi

        Pahviveneitä uitetataan kotona lattialla.


    • seppomartti

      Huoli voitelun puutteesta akselin pyöriessä vapaasti "kun ei ole öljynpainetta" on turha. Pikkudieselissä ei ole painevoitelua.

      • öljyssä.uitettu

        Kuinkahan iso tai vanha pitääkään vaihteiston olla, että siinä olisi painevoitelu moottorin öljynpaineilla tai omalla öljypumpulla? Minä en muista koskaan sellaista nähneeni, kaikissa on vaihteistossa ollut omat öljyt aivan kuten autoissakin.

        Kaveri puolestaan kertoi, että vuokraveneessä oli potkurin lukitseminen kielletty sen vauhdissa vaihteistoon aiheuttaman väännön takia. Voisin kuvitella, että mahdollinen vaurio syntyisi, jos kytkin alkaisi potkurin väännöstä luistaa.


      • Tuota-Tuota

        Miten toimitaan jos vaihteisto on hydraulinen ?


      • Miten-vaan
        Tuota-Tuota kirjoitti:

        Miten toimitaan jos vaihteisto on hydraulinen ?

        Ei oo mittää väliä.


      • seppomartti
        öljyssä.uitettu kirjoitti:

        Kuinkahan iso tai vanha pitääkään vaihteiston olla, että siinä olisi painevoitelu moottorin öljynpaineilla tai omalla öljypumpulla? Minä en muista koskaan sellaista nähneeni, kaikissa on vaihteistossa ollut omat öljyt aivan kuten autoissakin.

        Kaveri puolestaan kertoi, että vuokraveneessä oli potkurin lukitseminen kielletty sen vauhdissa vaihteistoon aiheuttaman väännön takia. Voisin kuvitella, että mahdollinen vaurio syntyisi, jos kytkin alkaisi potkurin väännöstä luistaa.

        Puolitusinaa Volvoja ja yksi Yanmar on ollut, kaikissa olen aina !ukinnut akselin vetämällä vaihteisto pakille. Luistamista tai muuta haittaa kuin vastusta en ole koskaan havainnut. Nykyään klffipotkureiden kanssa ei ole mitään mieltä pyörittää ja pohdinta on turhaa.
        " Mäkistarttia" purjehtiessa olen kokeillut kiinteällä 3- lapaisella muttei VP 2003 inahtanutkaan. Vauhtia en muista mutta yleensä oli 5,5-6.5s. Oli odotettava aurinkopaneelista starttivirtaa akkuun.
        Vastaisuuden varalle: onko potkurin pyörittmisellä mahdollisuus startata diesel?


      • Vai-niin
        seppomartti kirjoitti:

        Puolitusinaa Volvoja ja yksi Yanmar on ollut, kaikissa olen aina !ukinnut akselin vetämällä vaihteisto pakille. Luistamista tai muuta haittaa kuin vastusta en ole koskaan havainnut. Nykyään klffipotkureiden kanssa ei ole mitään mieltä pyörittää ja pohdinta on turhaa.
        " Mäkistarttia" purjehtiessa olen kokeillut kiinteällä 3- lapaisella muttei VP 2003 inahtanutkaan. Vauhtia en muista mutta yleensä oli 5,5-6.5s. Oli odotettava aurinkopaneelista starttivirtaa akkuun.
        Vastaisuuden varalle: onko potkurin pyörittmisellä mahdollisuus startata diesel?

        Miten hydraulisella vaihteistolla lukitaan pakille ?


      • utelias_
        Vai-niin kirjoitti:

        Miten hydraulisella vaihteistolla lukitaan pakille ?

        Kerrotko lisää hydraulisesta vaihteistosta?


      • Vai-niin
        utelias_ kirjoitti:

        Kerrotko lisää hydraulisesta vaihteistosta?

        No toki.
        Venemoottorien yhteydessä nimitystä käytetään vaihteeistolle, jossa välitys lukitaan hydraulinesteen oaineella.


      • utelias_
        Vai-niin kirjoitti:

        No toki.
        Venemoottorien yhteydessä nimitystä käytetään vaihteeistolle, jossa välitys lukitaan hydraulinesteen oaineella.

        Kyllä näissä pienissä (10...30hv) meridieseleissä, joita purjeveneissä käytetään SD-vetolaitteiden kanssa, on kaksoiskartiokytkin ihan mekaanisella ohjauksella kaasuvipuun yhdistettynä, ja vaihteita siis eteen-vapaa-taakse.

        Missä moottorissa on hydraulinen vaihteisto?


      • Vai-niin
        utelias_ kirjoitti:

        Kyllä näissä pienissä (10...30hv) meridieseleissä, joita purjeveneissä käytetään SD-vetolaitteiden kanssa, on kaksoiskartiokytkin ihan mekaanisella ohjauksella kaasuvipuun yhdistettynä, ja vaihteita siis eteen-vapaa-taakse.

        Missä moottorissa on hydraulinen vaihteisto?

        "Missä moottorissa on hydraulinen vaihteisto? "

        Missä tahansa.
        Vaihteen voi vapaasti valita.
        Esittämääsi kokoluokkaan harvemmin kukaan haluaa, suuremmissa ainoa toimiva.


      • utelias_
        Vai-niin kirjoitti:

        "Missä moottorissa on hydraulinen vaihteisto? "

        Missä tahansa.
        Vaihteen voi vapaasti valita.
        Esittämääsi kokoluokkaan harvemmin kukaan haluaa, suuremmissa ainoa toimiva.

        No kerro nyt sitten, minkä hydraulisen vaihteen voit valita Volvo-Pentaan tai Yanmariin, joista Seppomartti puhui kertoessaan pakille laitosta? Siihenhän sinä kommentoit: "Miten hydraulisella vaihteistolla lukitaan pakille ?"

        Missä moottorissa sinulla on hydraulinen vaihteisto?


      • Vai-niin
        utelias_ kirjoitti:

        No kerro nyt sitten, minkä hydraulisen vaihteen voit valita Volvo-Pentaan tai Yanmariin, joista Seppomartti puhui kertoessaan pakille laitosta? Siihenhän sinä kommentoit: "Miten hydraulisella vaihteistolla lukitaan pakille ?"

        Missä moottorissa sinulla on hydraulinen vaihteisto?

        Oletan että osaat itsekin käyttää Googlea ja vinkiksi että lähes kaikilla valmistajilla löytyy valikoimastaan.
        Seppo-matin viestissä, johon vastasin ei mainittu moottoreiden kokoa, lukuun ottamatta tuota pikku Volvoa, ja S-M:n kirjoituksista olen saanut kuvan että hänellä on kokemusta suuremmistakin veneistä kuin mihin tuo 2003 riittää.

        Minun vaihteistoni merkki tuskin vaikuttaa siihen, kuinka kysymäni peruutusvaihteen kytkentä onnistuu.


      • Alppiinisti
        öljyssä.uitettu kirjoitti:

        Kuinkahan iso tai vanha pitääkään vaihteiston olla, että siinä olisi painevoitelu moottorin öljynpaineilla tai omalla öljypumpulla? Minä en muista koskaan sellaista nähneeni, kaikissa on vaihteistossa ollut omat öljyt aivan kuten autoissakin.

        Kaveri puolestaan kertoi, että vuokraveneessä oli potkurin lukitseminen kielletty sen vauhdissa vaihteistoon aiheuttaman väännön takia. Voisin kuvitella, että mahdollinen vaurio syntyisi, jos kytkin alkaisi potkurin väännöstä luistaa.

        Mikäli oikein muistan niin Albin AD2 / AD21 merivaihde sai voitelun moottorin öljynpaineella?


      • VendeeGlobe.kikka
        seppomartti kirjoitti:

        Puolitusinaa Volvoja ja yksi Yanmar on ollut, kaikissa olen aina !ukinnut akselin vetämällä vaihteisto pakille. Luistamista tai muuta haittaa kuin vastusta en ole koskaan havainnut. Nykyään klffipotkureiden kanssa ei ole mitään mieltä pyörittää ja pohdinta on turhaa.
        " Mäkistarttia" purjehtiessa olen kokeillut kiinteällä 3- lapaisella muttei VP 2003 inahtanutkaan. Vauhtia en muista mutta yleensä oli 5,5-6.5s. Oli odotettava aurinkopaneelista starttivirtaa akkuun.
        Vastaisuuden varalle: onko potkurin pyörittmisellä mahdollisuus startata diesel?

        Seppomartti kyseli dieselin käynnistämisestä, kun akku on tyhjä.
        Vuoden 2015 Vendee Globessa Sebastian Destrenau käytti vanhaa kikkaa eli skuuttiin kiinnitettyä käynnistysnarua. Hän videoi startin valmistelut ja toisessa videossa moottorinsa käynnistämisen. Tässä kisan aikana tekemässään videossa Sebastian esittää startin onnistumisen: https://youtu.be/wGocCZ4rLqw


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Puolitusinaa Volvoja ja yksi Yanmar on ollut, kaikissa olen aina !ukinnut akselin vetämällä vaihteisto pakille. Luistamista tai muuta haittaa kuin vastusta en ole koskaan havainnut. Nykyään klffipotkureiden kanssa ei ole mitään mieltä pyörittää ja pohdinta on turhaa.
        " Mäkistarttia" purjehtiessa olen kokeillut kiinteällä 3- lapaisella muttei VP 2003 inahtanutkaan. Vauhtia en muista mutta yleensä oli 5,5-6.5s. Oli odotettava aurinkopaneelista starttivirtaa akkuun.
        Vastaisuuden varalle: onko potkurin pyörittmisellä mahdollisuus startata diesel?

        Seurakaveri on käynnistänyt dieselin "mäkistartilla". Tosin kyse oli uppoumarunkoisesta moottoriveneestä hinauksessa. En ole kuullut sitä tehtävän purjeveneellä, mutta ehkä se riittävän isolla potkurilla onnistuisi.


      • utelias_
        Vai-niin kirjoitti:

        Oletan että osaat itsekin käyttää Googlea ja vinkiksi että lähes kaikilla valmistajilla löytyy valikoimastaan.
        Seppo-matin viestissä, johon vastasin ei mainittu moottoreiden kokoa, lukuun ottamatta tuota pikku Volvoa, ja S-M:n kirjoituksista olen saanut kuvan että hänellä on kokemusta suuremmistakin veneistä kuin mihin tuo 2003 riittää.

        Minun vaihteistoni merkki tuskin vaikuttaa siihen, kuinka kysymäni peruutusvaihteen kytkentä onnistuu.

        "Minun vaihteistoni merkki tuskin vaikuttaa siihen, kuinka kysymäni peruutusvaihteen kytkentä onnistuu. "
        Minkä hydraulisen vaihteiston pakille laittamisesta sinä sitten kysyit, kun aloittajalla ei sellaista ole ja Seppomartti sanoo aina laittaneensa pakille ilman ongelmia?


      • 70luvun
        öljyssä.uitettu kirjoitti:

        Kuinkahan iso tai vanha pitääkään vaihteiston olla, että siinä olisi painevoitelu moottorin öljynpaineilla tai omalla öljypumpulla? Minä en muista koskaan sellaista nähneeni, kaikissa on vaihteistossa ollut omat öljyt aivan kuten autoissakin.

        Kaveri puolestaan kertoi, että vuokraveneessä oli potkurin lukitseminen kielletty sen vauhdissa vaihteistoon aiheuttaman väännön takia. Voisin kuvitella, että mahdollinen vaurio syntyisi, jos kytkin alkaisi potkurin väännöstä luistaa.

        Borg-Warnerissa (NC33) ainakin painevoitelu ja pitää kyllä ääntä potkuri mutta en ole pannut vaihdetta koskaan päälle sen takia.


      • utelias_
        Vai-niin kirjoitti:

        Oletan että osaat itsekin käyttää Googlea ja vinkiksi että lähes kaikilla valmistajilla löytyy valikoimastaan.
        Seppo-matin viestissä, johon vastasin ei mainittu moottoreiden kokoa, lukuun ottamatta tuota pikku Volvoa, ja S-M:n kirjoituksista olen saanut kuvan että hänellä on kokemusta suuremmistakin veneistä kuin mihin tuo 2003 riittää.

        Minun vaihteistoni merkki tuskin vaikuttaa siihen, kuinka kysymäni peruutusvaihteen kytkentä onnistuu.

        Taisi äitisi googlettaa sinulle tuon hienon termin "hydraulinen vaihteisto". Sinullahan ole ei ole siitä tietoa termiä enempää, etkä näytä pystyvän mainitsemaan yhtään purjevenettä, jossa sellainen olisi.


      • No-Mikä-Nyt-Vielä
        utelias_ kirjoitti:

        Taisi äitisi googlettaa sinulle tuon hienon termin "hydraulinen vaihteisto". Sinullahan ole ei ole siitä tietoa termiä enempää, etkä näytä pystyvän mainitsemaan yhtään purjevenettä, jossa sellainen olisi.

        Mikähän sinua nyt vaivaa, tyhnyys vai tietämättömyys ?

        Noita vaihteistoja kyllä löytyy pursista, jos ei pihuta pelkästään folkkareista.
        simerkkinä vaikka Nauticat 5.., Perkins M150 jossa vakiovaihtoehtoina Hurth HSW 630A tai PRM 1000 D.


      • uteliaisuus_loppui
        No-Mikä-Nyt-Vielä kirjoitti:

        Mikähän sinua nyt vaivaa, tyhnyys vai tietämättömyys ?

        Noita vaihteistoja kyllä löytyy pursista, jos ei pihuta pelkästään folkkareista.
        simerkkinä vaikka Nauticat 5.., Perkins M150 jossa vakiovaihtoehtoina Hurth HSW 630A tai PRM 1000 D.

        No molemmat vaivaavat, mutten sen takia tarvitse tuntea oloani yksinäiseksi.

        Löytyihän niitä esimerkkejä. Ne ovat kylläkin suuruusluokkaa kymmenkertaisille tehoille täällä keskustelevien normipurjehtijoiden veneissä käytettyihin verrattuna. Kytkimen hydraulinen käyttö on seurausta suuremman voiman siirrosta.

        Eikö ole hassua, että merivaihde, jossa on hammasrattailla tehty mekaaninen välitys ja monilevyinen kytkin, saa nimensä kytkimen hydraulisesta käytöstä?
        Kun veneen dieselmoottori käynnistetään sähköisellä starttimoottorilla, ja se taas sähköisellä solenoidilla, ei siitä tässä tapauksessa seuraa, että dieselmoottoria alettaisiin kutsumaan sähkömoottoriksi, kuten mekaanisen vaihteen ja märkälevykytkimen sisältävää merivaihdetta kytkimen hydraulisen ohjauksen takia hydrauliseksi vaihteeksi.

        Tuo pakille lukitus ei tässä tapauksessa kiinnosta, taittolapapotkurien tehoaluekin taitaa jäädä alle noiden kohetehon. Jos lukitus on tarpeen, hyvässä veneessä menetelmän voi lukea käyttöohjekirjasta.


    • pyörimäääään

      Terveisiä lämpimiltä vesiltä. Ensisijaisesti tietenkin kiinnostaa moottorin ja vaihteiston hyvinvointi. Mutta näiden perusteella sain siis käsityksen että moottorin ja vaihteiston puolesta ei ole mitään väliä että pyöriikö potkuri vai ei? Jos haluaa hiljaisuutta niin pakki päälle, jos haluaa pari solmun kymmenystä kevyessä kelissä lisää nopeutta niin vaihde vapaalle?

      Vene on vanha ja hidas purnukka eikä taittolapapotkuria ole tulossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe