Koti-ikävä

korpikirjailija

Lukaisin taustaa aloitukselleni ja yllätyin sillä koti-ikävään on tehty jopa  selviytymis-oppaita.

Eli tunnetko koti-ikävää kun matkustat pois tutuista ympyröistä, kodista, kotikaupungista, kotimaasta?

Sanotaan, että heillä, jotka asuvat pysyvästi ulkomailla kaipuu korostuu iän karttuessa, onko näin?

Itse en ole koskaan kärsinyt koti-ikävästä. En nuorenakaan asuessani muutaman vuoden Ruotsissa. En opiskeluaikana kun työskentelin Englannissa. Olen täällä Hollannissakin kuin olisin  kotonani ; )

20

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän se kaipuu iän karttuessa ole vain lähinnä kaipuuta omaan lapsuuteensa, ainakin itse olen sen niin pähkäillyt.
      Tottahan minulla ainakin on Suomi vieläkin lähellä sydäntä ja tällaisena ikuisena kehityksen jarruna mielellään näkisin sen, haluaisin säilyttää, sellaisena kuin muistoni siitä ovat.

      Ei minulla koskaan reissatessani ole ollut sellaista koti-ikävää, mutta aina on ollut yhtä mukava palata takaisin. Muuten en enää välitä matkustellakaan, mutta se tunne kun tulee taas takaisi kotiin on niin nautinnollinen, että ihan siksi joskus lähden käymään edes tuolla kusiaispesässä, jota kaupungiksi sanotaan.

      • Kuten kirjoitit kaipuusi on lähinnä kaipuuta lapsuuteen pitää paikkansa myös omalla kohdallani. Olen säilyttänyt syntymäkodin esineitä mökilläni ja mökki onkin tärkeä etappi jonne palaan aina matkoiltani hyvillä mielin.

        Mökkiläisten kirjoittelupalstalta heräsi tämän aloituksen aihe koska eräs henkilö ihmetteli, että enkö ikävöi mökille sen jälkeen kun laitan sen talviteloille.

        En todellakaan kaipaa ja kirjoitinkin, että kyllä tämä nykyinen vaihtoehto on mieluisampi kuin ulkohuusi ja kantovesi.


      • aikaansaamaton
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kuten kirjoitit kaipuusi on lähinnä kaipuuta lapsuuteen pitää paikkansa myös omalla kohdallani. Olen säilyttänyt syntymäkodin esineitä mökilläni ja mökki onkin tärkeä etappi jonne palaan aina matkoiltani hyvillä mielin.

        Mökkiläisten kirjoittelupalstalta heräsi tämän aloituksen aihe koska eräs henkilö ihmetteli, että enkö ikävöi mökille sen jälkeen kun laitan sen talviteloille.

        En todellakaan kaipaa ja kirjoitinkin, että kyllä tämä nykyinen vaihtoehto on mieluisampi kuin ulkohuusi ja kantovesi.

        Miten sinä ehdit sinnekkin kirjoitella ? On blokit ja muut ja täälläkin on eniten sinun kirjoituksia ja taitaa olla vielä tuolla 60 puolellakin. . Tosi upeasti kylläkin kirjoitat, olethan kirjailija ja maailman matkaaja .


    • Pertikk

      Asuin puolivuotta ulkomailla nuorena ollessain kun uutuuden viehätys hävisi pakkasin kamppeeni tulin kotikonnuille, omamaa 🍓 paras paikka.

      • Puoli vuotta on lyhyt aika sopeutua elämään ylipäätään missään, ettei vaan ikävä kotiin iskenyt mieheen ; )


    • yksinäinen_kukko

      On ihmisiä jotka tuntevat olonsa hyväksi missä päin maailmaa tahansa kunhan olosuhteet ovat vain kohtuulliset.
      En ole koskaan yöpynyt itse Suomen ulkopuolella. Sitä vastoin isäni vietti aikaa aseen kanssa naapurin puolella.
      Silloin komennuksen nimi oli yleinen liikekannallepano. Islantiin lähtisin pitkälle lomalle vaikka heti jos fyrkkaa olisi.

      • Tuo on totta, itse tunnen oloni hyväksi olinpa missä tahansa. Islanti olisi minunkin vierailulistallani. Kun lensimme New Yorkiin oli tarkoituksemme lentää Islannin kautta ja yöpyä siellä, mutta jostain syystä valittiin suora lento. No, katsotaan josko sinne joskus pääsisin.

        Lapissa oli yksi paikka, jossa tunsin omituista karismaa. Olisin halunnut jäädä, mutta joku ajoi pois.


      • kerro.pliiisss
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tuo on totta, itse tunnen oloni hyväksi olinpa missä tahansa. Islanti olisi minunkin vierailulistallani. Kun lensimme New Yorkiin oli tarkoituksemme lentää Islannin kautta ja yöpyä siellä, mutta jostain syystä valittiin suora lento. No, katsotaan josko sinne joskus pääsisin.

        Lapissa oli yksi paikka, jossa tunsin omituista karismaa. Olisin halunnut jäädä, mutta joku ajoi pois.

        Mikä se yksi paikka Lapissa oli ja mitä karsimaa tunsit ja kenessä ? Kuka sinut pois ajoi ? Milloin ja minkä yhtiön koneet on laskeutuneet New yorkin lennolla Helsingistäkö? Islantiin ? Miten pitkä vierailulistasi on ? Mitä kaikkia paikkoja siihen vielä kuuluu ?Minne lennät seuraavaksi ? Kiva kuulla kun itsellä ei mahdollisuutta eikä edes jaksa. En saa edes matkavakuutusta, olen 80.


    • kunnon.asiaa

      Missä kaikissa maissa ja maanosissa olet korpikirjailija käynyt ? Kiva saada palstalle kerrankin kunnon asiaa . Itse olen käynyt vain Virossa ja Ruotsissa. On niin tiukkaa tuosta rahasta aina ollut.

      • Huomenta nuhanenältä@

        Aloitus koskee koti-ikävää ja kuten kerroin olen neutraali erilaisille kaipuutiloille.
        Kun läheisillä on hyvä olla, olivatpa he missä maailman kolkassa tahansa on turhaa rasittaa itseä rasittavalla ikävällä.

        Olen tallustellut neljällä mantereella 28 eri maassa mukaan lukien Curaqao ja Aruba, jotka ovat Hollannin siirtomaita.

        Kun olen matkoilla teen tuttavuutta tuntemattomien ihmisten kanssa mikä on johtanut upeitten ihmissuhteiden syntyyn, joita pidän yllä esim. Facen kautta.

        Olen ollut vajaan viikon flunssan kourissa, mutta tämä aamu tuntui jo helpommalta herätä. Ystäväpiirissämme riehuu tämä samainen tauti joten poskisuudelmat on nyt kiellossa ; )


    • Minä olen ammattimainen nostalgisti: tunnen koti-ikävän kaikki vivahteet kaikkiin paikkoihin joissa olen asunut ja kuitenkin aluksi en tunne mitään koti-ikävää, ensimmäiset vuosi-pari pyörähtää uusiin kuvioihin opettelemisessa: uusi kieli, uudet tavat, uusi kulttuuri, kaikki on aivan liian kiehtovaa että jaksaisi ajatella räntäsadetta ja hapansilakkaa….
      mutta sitten kun paratiisi on jo menetetty iskee uskomaton 'saudade', melankolia ja kaipuu jonka voi laukaista mikä tahansa juttu esim. sysky on minulla se aika kun kaipaan keskilännen pikkukaupunkeja ja kurpitsaviljelmiä ja mahtavia kurpitsavuoria kauppojen edessä ….mutta nyt minulla on kolme kpl. itsekasvatettua kurpitsaa joista yhden annoin tyttärelle ja kaksi muuta tulevat jack o'lanterneiksi elikkä kurpitsalyhdyiksi meillä kotona.

    • kaikilleasunto

      Asunnottomien yötä vietettiin 17.10. Mutta asunnoton ei ole ilman kotia vain tuon yhden yön ajan vaan kokovuotisesti. Hyväosaisilla on varaa olla kotoaan poissa pitkät ajat , on asunnot Lapissa ja Floridassa. Yhteiskunnan tulee perustuslain mukaan järjestää jokaiselle ihmisarvoinen asuminen, mutta eikö rahat riitä ? Mihin ne menee, veroja maksetaan kuitenkin enemmän kuin missään maailmassa. Suomi on kylmä maa, ei havumajassa tarkene. Koti-ikävä on monelle sitä ettei sitä kotia ole.

    • miet-tivä

      Eihän mitään valtiota maailmassa voi velvoittaa järjestämään jokaiselle asuntoa? Jokaisella täysikäisellä on ollut asunto, se mihin se on hävinnyt, ei sentään ole valtion vastuulla!

      Toki sosiaalihuolto voi onnistua auttamaan asunnon vuokraamisessa, neuvoa oikeudet vuokra ja toimeentulotukeen, mikä on jo yhteiskunnan vastaantuloa.





      Vaatimukset kohtuullisiksi, vaikka koti-ikävää potisikin, kun ei vertailu niiden kanssa, joilla on useampi asuinpaikka niin mökillä kuin Firenzessä, ratkea VAATIMALLA asuntoja asunnottomille !
      Siistejä yömajoja löytyy, myös tilapäismajoitusta ryhmäkodeissa, taivasalla harva nukkuu talvisaikaan!

      • posketonta

        Todellakaan ei jokaisella täysikäisellä ole ollut asuntoa, tuo on kyllä ihan posketon väite. Nämä ulkona metsissä ja yömajoissa asuvat eivät ole kykeneviä VAATIMAAN asuntoa tai ylipäätään yhtään mitään. Suomessa kyllä katto pään päälle järjestyy, mutta monet ovat liian huonokuntoisia henkisesti oikeuksiaan ajamaan.


      • posketonta kirjoitti:

        Todellakaan ei jokaisella täysikäisellä ole ollut asuntoa, tuo on kyllä ihan posketon väite. Nämä ulkona metsissä ja yömajoissa asuvat eivät ole kykeneviä VAATIMAAN asuntoa tai ylipäätään yhtään mitään. Suomessa kyllä katto pään päälle järjestyy, mutta monet ovat liian huonokuntoisia henkisesti oikeuksiaan ajamaan.

        Miksi enää nousisimme parrikaadeille vaatimaan oikeuksia asumiseen. Olemme työmme tehneet, emme makoilleet taivasalla. Jokainen valitsee itseĺlensä sopivimman asuinmuodon.

        Asunnottomia on moneen junaan. Osa ulkomaan kerjäläisiä. Haluaako joku naapurikseen alkoholisteja ja kerjäläisiä. Liekö heillä koskaan oikeata kotia ollutkaan, kotia jota ikävöisivät.


      • hämmästyny
        posketonta kirjoitti:

        Todellakaan ei jokaisella täysikäisellä ole ollut asuntoa, tuo on kyllä ihan posketon väite. Nämä ulkona metsissä ja yömajoissa asuvat eivät ole kykeneviä VAATIMAAN asuntoa tai ylipäätään yhtään mitään. Suomessa kyllä katto pään päälle järjestyy, mutta monet ovat liian huonokuntoisia henkisesti oikeuksiaan ajamaan.

        Mitenkäs ne sitten on yltäneet täysikäisyyteen ?
        Mietihän nyt vähän miksi kiukuttelet!


      • asunnottomienpuolesta
        korpikirjailija kirjoitti:

        Miksi enää nousisimme parrikaadeille vaatimaan oikeuksia asumiseen. Olemme työmme tehneet, emme makoilleet taivasalla. Jokainen valitsee itseĺlensä sopivimman asuinmuodon.

        Asunnottomia on moneen junaan. Osa ulkomaan kerjäläisiä. Haluaako joku naapurikseen alkoholisteja ja kerjäläisiä. Liekö heillä koskaan oikeata kotia ollutkaan, kotia jota ikävöisivät.

        Läheskään kaikilla ei ole valinnavaraa missä ja miten haluaa asua. Millaisen asumismuodon sinä valitsit ja oliko paljon vaihtoehtoja. Vuokra/omistus ? Saitko valita naapurit, ettei juoppoja tai kerjäläisiä ? Kerjäläisillä on vaatimaton koti Romaniassa, jonne he kähettävät rahaa. Eivät he varmaan makoilleet siellä , ei vaan ollut töitä. Alkoholisteja asuu kaikkialla. myös Hesan kalleimmilla alueilla.


    • nimimerkkillä

      En tunne koti-ikävää.

      No jaa, avaan toki netin kerran päivässä ja katson kotimaan uutiset yleltä, mutta muilla nettipalstoilla en ole.

      • josrf

        Hshahahaaa, etkö käy muilla nettipalstoilla.


      • nimimerkkillä
        josrf kirjoitti:

        Hshahahaaa, etkö käy muilla nettipalstoilla.

        Vastasin aloitukseen, mutta tarkennan nyt sinulle, että en matkoilla ollessani käy muilla nettipalstoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1449
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1049
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      161
      743
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      690
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      557
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe