Onko uhkailua jos kertoo rikosilmoituksesta

kkkkkkkkkkkkkk

Jos teen rikosilmoituksen yhdestä ihmisestä mutta kerron asian hänelle ja kysyn haluaako sovintoa että siinä sovinto tapauksessa voin perua ilmoituksen? vai onko se uhkailua?

16

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bubla

      Ensinnäkin sehän riippuu onko asiassa asianomaisrikos eli voitko edes perua sitä enään. vaatimukset voit perua mutta menee eteenpäin jos ei ole ns lievä juttu..

      • kkkkkkkkkkkkkk

        eli.. ? no voinko etukäteen kysyä että teenkö ilmoituksen vai sovitaanko? onko se uhkailua?


      • bubla
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        eli.. ? no voinko etukäteen kysyä että teenkö ilmoituksen vai sovitaanko? onko se uhkailua?

        Ei se uhkailua ole jos oikeasti on aihetta siihen ilmoitukseen..


    • 878787

      Riippuu tapauksesta, varovainen saa olla, koska rikoksen arviointi kuuluu poliisille ja sovittelumahdollisuus olemassa prosessissa. Millainen rikos siinä on kyseessä?

      • kkkkkkkkkkkkkk

        No sillä on mun omaisuutta jonka tahdon takaisin. petos. olen yrittänyt olla sovinnollinen mutta se ei auta. lisäksi hän häiriköi minua puhelimitse.


      • 878787
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        No sillä on mun omaisuutta jonka tahdon takaisin. petos. olen yrittänyt olla sovinnollinen mutta se ei auta. lisäksi hän häiriköi minua puhelimitse.

        Neuvotteluyritykset ja yhtälailla vastapuolen reaktiot kannattaa ainakin ottaa talteen, sillä jos joutuu menemään oikeuteen, sitäkin saatetaan katsoa että on koettanut sopia, mutta jo tästä syystä aiheellista olla korrekti ja sitä huolellisemmin, mitä heikommassa asemassa vastapuoli sattuu olemaan ymmärtämyksen tai tietämyksen osalta, petos kun ei ole niistä yksinkertaisimmista rikoksista hanskata.


    • jurrrrristi

      Kyllä Suomessa saa uhkailla, ei se ole kiellettyä, vain laiton uhkaus on rangaistavaa. Rikoslain uhkauspykälä alkaa sanoilla, joka nostaa aseen toista vastaan, jne...
      Vaimo voi laillisesti uhata miestään, laitan illalla kintut ristiin, ellet nyt käy tamppaamassa mattoja. Tai, jos et maksa velkaasi vien asian käräjille, jne...
      Uhkailu ei ole myöskään kiristystä, jos siihen on laillinen peruste. Velka, rikoksen uhri, kuten kysyjä, jne...

      • kkkkkkkkkkkkkk

        eli voin sanoa hänelle että asia on niin että tavara takaisin tai teen poliisille ilmoituksen enkä saa syytettä itse.


      • xxxxxxg
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        eli voin sanoa hänelle että asia on niin että tavara takaisin tai teen poliisille ilmoituksen enkä saa syytettä itse.

        Kyllä.


    • kkkkkkkkkkkkkk

      Olen käyny myös lakimiehen luona ja sitten kertonut hänelle mitä lakimies sanoi ja suosittaa asiassa tehtävän. sitten kun kerron vastapuolelle että lakimies sanoi näin ja näin niin se vaan suuttuu ja sanoo että mä uhkailen ja hän tekee ilmoituksen. se ottaa kaiken keskustelun uhkailuna. todella hankalaa. sitten se vielä aloitti sen puhelinhäiriköinnin . Ja tästä hänen suorittamasta puhelinhäirinnästäkin mun pitäisi ottaa poliisiin yhteyttä. Sain siitä häirinnästä jopa stressireaktion.

      • bubla

        no jos kävit jo lakimiehen luona ja siltä ohjeet sait niin tuskin täältä enää neuvoja kannattaa hakea jos lainoppinu on jo sulle kertonu..


      • kkkkkkkkkkkkkk

        Joo kertoi se lakimies vinkkejä mutta en puhunut silloin häirinnästä jota ei vielä tapahtunut. ja kun jonkun pitäisi kertoa sille tyypille se mitä lakimies sanoi kun minua ei uskota. jos otan yhteyttä ja kerron niin heti ulistaan että minä uhkailen ja häiritsen ja hän ottaa poliisiin yhteyttä jne. siis jos laitan yhden sähköpostin 2 viikossa tästä asiasta niin mitenkä se on häirintää. sitten se itse aloitti häiriköinnin ja soitteli aamusta iltaan monta kertaa ja pommitti tekstiviestein. ja minä muka häiriköin??


      • jurrrrristi
        kkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        Joo kertoi se lakimies vinkkejä mutta en puhunut silloin häirinnästä jota ei vielä tapahtunut. ja kun jonkun pitäisi kertoa sille tyypille se mitä lakimies sanoi kun minua ei uskota. jos otan yhteyttä ja kerron niin heti ulistaan että minä uhkailen ja häiritsen ja hän ottaa poliisiin yhteyttä jne. siis jos laitan yhden sähköpostin 2 viikossa tästä asiasta niin mitenkä se on häirintää. sitten se itse aloitti häiriköinnin ja soitteli aamusta iltaan monta kertaa ja pommitti tekstiviestein. ja minä muka häiriköin??

        Tee poliisille rikosilmoitus petoksesta ja viestintärauhan rikkomisesta ja vaadi niistä rangaistusta. Sen jälkeen olet virallisesti esitutkinnan asianosainen. Jos yhteydenotot ja häiriköinti vielä sen jälkeen jatkuvat ja niiden tarkoituksena on vaikuttaa siihen, mitä kerrot esitutkinnassa syyllistyy häiriköijä oikeudenkäytössä kuultavan uhkaamiseen. Se on rankka rikos, mistä tuomitaan sakkoa - kolme vuotta vankeutta.


      • kkkkkkkkkkkkkk

        Voinko rikosilmoituksen jälkeen kysyä häneltä mitään itse. vai onko kommunikaatio yritykset kielletty. koska voisin luopua syytteestä enkä vaatisi rangaistusta jos saisin vain tavaran takaisin. niin voiko itse kysyä, vai voiko poliisi kysyä?


    • kkkkkkkkkkkkkk

      Tai jos teen rikosilmoituksen häirinnästä niin voiko hän tehdä samasta asiasta ilmoituksen minua kohtaan?

      • jurrrrristi

        Kyllä rikosilmoituksen voi tehdä mistä vain. Se on toinen juttu, johtaako se mihinkään.
        Kommunikaatioyritykset eivät ole kiellettyjä, mutta parasta kertoa vain tutkivalle poliisille, mitä asian suhteen haluaa/vaatii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4140
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4022
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3874
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2667
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2455
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2052
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1920
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1579
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe