Avopuoliso pyytää rahaa asumisesta hänen asunnossa

Vuokralainenko

Onko tässä kaikki ihan ok, että avoparin asuessa toisen heistä omistamassa asunnossa, tämä asunnon omistaja pyyttää avopuolisoaan maksamaan kuukausittain käteisenä tietyn summan rahaa ikäänkuin vuokrana. Tämä auttaa häntä maksamaan asuntosa velkaa. Lisäksi tämä toinen osallistuu asumiskuluihin, kuten sähkö, vesi yms. maksaen puolet niistä.

34

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

      Kohtuullista olis maksaa ainakin puolet koroista, muutenhan hän joutuu maksamaan yhteisestä asumisestanne reilusti enemmän.

      • vaarinmuori

        Mun tapauksessa puolet koroista tekis jottain 70e/kk. Silläkö toinen vois asua omistamassani/pankin ja mun.. asunnossa?? Tuosta ´luonnossa maksamisesta´..eiköhän se ole molemminpuolista?? Olemme sopineet (eläkkeellä molemmat) jotta molemmat hoitaa velkansa, asumiskulut puolitetaan, ruoka plus kotihommat ´jaetaan´.
        Mitään ylimäärästä maksua en vaadi. Homma sujuu kun ei turhista marise. Niin ja olen nainen, en tiedä kumpaa sukupuolta ap sitten onkin.


    • Lizzu

      Kyllä hänen tulee maksaa sinunkin asumisesi. Sinun ei tule maksaa mitään, paitsi luonnossa tietenkin.

      • Niiin

        Miksi?


      • Lizzu
        Niiin kirjoitti:

        Miksi?

        Eihän pillua nyt ilmaiseksi anneta!


      • Niiin
        Lizzu kirjoitti:

        Eihän pillua nyt ilmaiseksi anneta!

        Mistä päättelet, että kirjoittaja oli nainen?


      • Lizzu
        Niiin kirjoitti:

        Mistä päättelet, että kirjoittaja oli nainen?

        Arvelin siitä, että kirjoittaa tälle palstalle tosissaan jotain noin typerää


    • Käytännön-mukaan

      Onhan asunnossa muitakin kuluja kuin velka ja korko.

      On kohtuulista, että toinen puolisko maksaa yhtiövastikkeesta, vedestä, sähköstä ja kiinteistön kuluista puolet.
      Velkaorja maksakoon velan lyhennykset korkoineen.

      Miten lie ruoka? Syökö molemmat omia kengänpohjiaan vai osataanko kulut puolittaa?

      • Anheudenaikakautta

        Toimiihan se jos on suunnilleen samansuuruiset tulot mutta ei siinä tapauksessa jos toinen on työtön tai huomattavasti pienempi tuloinen niin sille ei jää käyttörahaa ja harrastuksiin ollenkaan välttämättä.

        Puolet ja puolet systeemissä vaan ei ole mitään järkeä jos ei kartuteta yhteistä omaisuutta. Itse en meni sellaiseen systeemiin. Asunnon omistaja voi sanoa että kerää kamasi ja häivy tyhjin käsin. Jotenka turvatonkin jos nopeesti pitää lähteä.

        Tiedän tapauksia jossa toiselle on jäänyt ns, vuokralaisesta avokista niin iso hyöty että on ollut omiin kalliisiin harrastuksiin varaa, käy jopa yksin lomamatkoilla kun sillä köyhemmällä ei ole jäänyt rahaa puolituskulujen jälkeen enään. Niin tai se lainojensa lyhennyttäjä avokilla on kerännyt itselleen säästöjä ja sijoittanut.

        Jos toinen kartuttaa omaisuuttaan omiin nimiinsä eikä ylijäämää käytetä yhteisiin harrastuksiin ja hyvinvointiin on kyseessä hyväksikäyttö. Ja jos vielä kuolemankin jälkeenkin pitkässä suhteessa jätetään toinen puille paljaille saaden sukulaiset tai lapset perinnön eikä elämänkumppani joka on lasten äiti, avokkina koko iän niin se on järkyttävää hyväksikäyttöä mutta tätähän on nähty.

        Se että on niin sairaan ahneita ihmisiä ja sitten hyväntahtoisia hölmöjä niin auttaa just niiden ahneiden rikastumista sillä eiväthän he muutoin vaurastuisikaan.

        Just oli tapaus jossa vanhus ei olisi saanut käyttää omaa varallisuuttaan omaan loppu ajan kalliiseen hoitoon vaikka ei ollut edes rintaperillisiä niin toissijaiset sukulaiset joita ei oltu edes nähty sen ihmisen elämässä olivat vaativassa korvauksia perinnöttömäksi jäätyään niin oli aika paksua. Onneksi hävisivät oikeudessa niin että jokin lakikin on ahneudelle.


    • SeOnVaras

      Jätä se sika.

      • Ihahaaa

        Ai täällä on joku demu, moi!


    • alkuperäinen

      Miksi toisen pitäisi maksaa siitä, että toinen kartuttaa omaisuuttaan (maksaa asuntoa itselleen)?
      Kaikki muut kulut (ruokakin) maksetaan puoliksi.
      Ja kuka sanoi, että maksaja on nainen....?

    • veronkiertoako

      Ei käteisenä pidä maksaa vuokraa kenellekkään. Aina pitää olla kuitti maksusta tai tiliotteessa merkintä maksetusta laskusta. Kuititta voi aina sanoa ettei ole maksanut ja vaatia maksua. Käteisenä maksetusta vuokrasta myös saaja ei maksa veroa tulosta, joten saa pimeetä rahaa.

      Jos toinen maksaa kuitenkin puolet kuluista niin en ymmärrä miksi vielä pitäisi maksaa käteisenä???? Vilpillistä toimintaa, kiertää veroja.

      • 65e67e57

        Tää on totta, käteisenä ei tulis maksaa. Mutta puolet asumiskeen liittyvistä uluista ehdottomasti. Muuten on pelkkä siivelläeläjä ja pummi.

        Ja se onko ap nainen vai mies, niin mitä ihmeen väliä sillä on tässä asiassa? Fakta nyt vain on, että tilastollisesti kyseessä on todennäkööisemmin nainen. Voi olla mieskin. Haluaisi asustella ilmaiseksi toisen asunnossa seksiä vastaan.


      • Todellisiahyväksikäyttäj

        Minulla on varakas mies enkä ole sille siivelläeläjä ja pummi eikä meillä ole koskaan ollut mitään puolitus systeemiä. 35v ollaan eletty yhdessä.

        Mieheni maksaa kaikki isommat laskut ja minä pienempiä niin kuin tuloihin suhteutettuna niin että jää pienempi tuloisemmallekkin harrastus rahaa. Yhteiseen hyvään kuitenkin kaikki menevät riippumatta kumpiko maksaa. Ei hän pihtaile jos jotain järkevää tarvitsen eikä omat varani riitä.

        Sellainen hyväksikäyttö suhde ei toimi pitkään useinkaan mutta joillain toimii ja ne ovat harvassa.

        Meillä ei ole ikinä ollut puolet ja puolet kuluja ja helvetin raskasta olisi olla parisuhteessa jos ei ole luottamusta, rakkautta ja kaikki ihmisarvo laskettaisiin rahassa paljonko siitä hyödyttäisiin. Ennen vanhaan ei tämmöistä puolitusta ollut vaan lyötiin rahat yhteiseen plakkariin. Jos suhde ei ole varmaa vaan kokeilu asteella niin en muuttaisi yhteen heti kenenkään kanssa. En vienyt kamojani heti miehen asuntoon vaan vasta kun 8 vuoden jälkeen saimme tarpeeksi ison asunnon ja sitä ennen asuimme eri asunnoissa. Sitä ennen meillä oli niin pienet yksiöt niin ettemme olisi yhdessä niihin mahtuneet.

        Siitä onnellisessa asemassa olen että mieheni ei halua että käyn töissä ollenkaan vaan olisin kotirouva niin että hänen ei tarvitsisi mitään tehdä kun tulee töistä kotiin. Laiska hän ei ole jos sairastunut olen niin pystyy tekemään ihan kaikki ja on hoitanut minua kun en ole pystynyt. Kun olin niin sairaana etten pystynyt edes tekemään aamupalaa niin hän keitti ennen töihin menoa kahvit termariin ja keitti munat ja teki leivät valmiiksi. Oikein tuhti aamupala oli tehty valmiiksi kun heräsin vaikka sitä en edes pyytänyt mutta sitä se on rakkaus.

        Mitään hyötyä ei minulla ole käydä työssä vaan sillä saisimme vaan saastuttamis rahaa olisi vähän lisää tehdä vaikkapa pari ulkomaan matkaa vuodessa jotenka annan työpaikkani köyhemmille jotka sitä tarvitsevat oikeesti kun me pärjäämme yhden tuloillakin mutta en ihan kokopäiväisesti vielä viihdy kotona jotenka opiskelen kolmatta tutkintoani. Asumiskuluja en maksa ollenkaan sillä opiskeluni maksaa kaikki varani ja ihan kaiken perustarpeen saamme niin ettei tarvitse ruokakaupassakaan katsella hintoja. Ainoostaan matkustelu on nyt jäähyllä tai olisi varaa mutta säästöjä ei viitsi tuhlata kun ei tiedä mitä sairauksia tulee.

        Sopimus on niin että jos ero tulisi niin en saisi puolta vaan oman osuuteni omasta alkupää omasta ja jonkun erorahan mutta en kuitenkaan lähti ihan tyhjin käsin mikä on ihan kohtuullista kun en ole asumiskustannuksia maksanut. Mutta ei olla lähdetty yhteiselämään sillä varauksella että erottaisiin vaan sen takia että alkuhuuma häipyisi kun alkuhuumaa ei ole ollut enään siinä vaiheessa kun yhteen muutettiin. Oli aikaa kulunut jo niin kauan että tiesimme toistemme viat ja ne hyväksyttiin.

        Ihan alkutaipaleella kun ei tunneta toisiaan niin yhteenmuutto on kamala riski. Rakastuminen sokaisee niin ettei järki pelaa ollenkaan ja toisen ei ehkä olekkaan rakastunut vaan hakee hyötyä. Joo ja kyllä minäkin haksahdin sellaiseen kylmään tyyppiin jolla oli omistusasunto hommattu ja haki ihan selvästi siihen asumiskulujen puolittajaa mutta mielenkiinto loppui kun minulla oli asunto enkä lähde siitä noin vain. Elikkä seurani ei kiinnostanut kun huomasi ettei saanut minusta rahallista hyötyä.

        En ymmärtänyt sitä että heti pitäisi muuttaa yhteen kun ei edes tunneta. No toivottavasti hän löysi sellaisen joka oli valmis heti muuttamaan ja hänen laskujaan helpottamaan mutta minä se en ollut. Yksinhuoltaja äitini joutui kusetetuksi sillä yksinhuoltajat ovat huijareiden vapaata riistaa myöskin ja tänä päivänäkään ei äitini vielä tajua kuinka sitä kusetettiin vaan syyttää minua siitä että tuhosin hänen suhteensa kun en äijää hyväksynyt. Minä lapsi tuhosin hänen rakkaus suhteensa kelmiin äijään joka sai ehdollisen kavalluksesta ja jota inhosin kun vaistosin sen epärehellisyyden. Meillä asui mies kaikki viikonloput jolla ei ollut asuntoa eikä maksanut vuokraa siis ollenkaan. Ihmettelin kun sen vaatteet pestiin meillä ja se kävi meidän saunassa ja suihkussa ja eli kuin kotomaan meillä kaikki viikonloput. Ruokaa se ei tuonut ikinä vaan tuli lasten ruuille.

        Minua inhotti se äijä ja vaikka pettäminenkin tuli ilmi niin olin syypää siihen että se loinen häipyi. Se äijä osasi kehuskella ja äitini eli kuvitelmissaan ja elää vieläkin että se muka oli rakkautta, ehkä hänen puoleltaan mutta ei sen äijän. Minua se ei kaihtanut lyödä kun varastin siltä mutta olihan se huvittavaa että se itse sitten tuomion sai varkaudesta. Näin sen joskus ja se ei silmiin katsonut ollenkaan. Äitiäni se koitti uudelleen naimisissa ollessaan mutta käskin pysyä vittu kaukana tai ei hyvä seuraa ja se uskoi. Uskoi kun nyt olen aikuinen ja minua ei pystykkään lyömään enään vaan tulee takaisin.

        Nyt uskon että yksinhuoltajat saavat kaiken paskan ja saastan kun normaalejakaan ei ole tarjolla eikä yksinkään ole herkkua niin pitää tyytyä kaikenmoisiin jätöksiin.


      • Elämäää

        Oletpa hölmö, jos olet kotirouvana ei sulle kerry niistä vuosista eläkettä, lopulta voi jäädä tyhjän päälle kun olet ollut aina vaan kotona. Kannattaa miettiä oikeasti. Mies hyötyy, mutta sun ei käy hyvin vanhana.


      • olet.täysi.pummi
        Todellisiahyväksikäyttäj kirjoitti:

        Minulla on varakas mies enkä ole sille siivelläeläjä ja pummi eikä meillä ole koskaan ollut mitään puolitus systeemiä. 35v ollaan eletty yhdessä.

        Mieheni maksaa kaikki isommat laskut ja minä pienempiä niin kuin tuloihin suhteutettuna niin että jää pienempi tuloisemmallekkin harrastus rahaa. Yhteiseen hyvään kuitenkin kaikki menevät riippumatta kumpiko maksaa. Ei hän pihtaile jos jotain järkevää tarvitsen eikä omat varani riitä.

        Sellainen hyväksikäyttö suhde ei toimi pitkään useinkaan mutta joillain toimii ja ne ovat harvassa.

        Meillä ei ole ikinä ollut puolet ja puolet kuluja ja helvetin raskasta olisi olla parisuhteessa jos ei ole luottamusta, rakkautta ja kaikki ihmisarvo laskettaisiin rahassa paljonko siitä hyödyttäisiin. Ennen vanhaan ei tämmöistä puolitusta ollut vaan lyötiin rahat yhteiseen plakkariin. Jos suhde ei ole varmaa vaan kokeilu asteella niin en muuttaisi yhteen heti kenenkään kanssa. En vienyt kamojani heti miehen asuntoon vaan vasta kun 8 vuoden jälkeen saimme tarpeeksi ison asunnon ja sitä ennen asuimme eri asunnoissa. Sitä ennen meillä oli niin pienet yksiöt niin ettemme olisi yhdessä niihin mahtuneet.

        Siitä onnellisessa asemassa olen että mieheni ei halua että käyn töissä ollenkaan vaan olisin kotirouva niin että hänen ei tarvitsisi mitään tehdä kun tulee töistä kotiin. Laiska hän ei ole jos sairastunut olen niin pystyy tekemään ihan kaikki ja on hoitanut minua kun en ole pystynyt. Kun olin niin sairaana etten pystynyt edes tekemään aamupalaa niin hän keitti ennen töihin menoa kahvit termariin ja keitti munat ja teki leivät valmiiksi. Oikein tuhti aamupala oli tehty valmiiksi kun heräsin vaikka sitä en edes pyytänyt mutta sitä se on rakkaus.

        Mitään hyötyä ei minulla ole käydä työssä vaan sillä saisimme vaan saastuttamis rahaa olisi vähän lisää tehdä vaikkapa pari ulkomaan matkaa vuodessa jotenka annan työpaikkani köyhemmille jotka sitä tarvitsevat oikeesti kun me pärjäämme yhden tuloillakin mutta en ihan kokopäiväisesti vielä viihdy kotona jotenka opiskelen kolmatta tutkintoani. Asumiskuluja en maksa ollenkaan sillä opiskeluni maksaa kaikki varani ja ihan kaiken perustarpeen saamme niin ettei tarvitse ruokakaupassakaan katsella hintoja. Ainoostaan matkustelu on nyt jäähyllä tai olisi varaa mutta säästöjä ei viitsi tuhlata kun ei tiedä mitä sairauksia tulee.

        Sopimus on niin että jos ero tulisi niin en saisi puolta vaan oman osuuteni omasta alkupää omasta ja jonkun erorahan mutta en kuitenkaan lähti ihan tyhjin käsin mikä on ihan kohtuullista kun en ole asumiskustannuksia maksanut. Mutta ei olla lähdetty yhteiselämään sillä varauksella että erottaisiin vaan sen takia että alkuhuuma häipyisi kun alkuhuumaa ei ole ollut enään siinä vaiheessa kun yhteen muutettiin. Oli aikaa kulunut jo niin kauan että tiesimme toistemme viat ja ne hyväksyttiin.

        Ihan alkutaipaleella kun ei tunneta toisiaan niin yhteenmuutto on kamala riski. Rakastuminen sokaisee niin ettei järki pelaa ollenkaan ja toisen ei ehkä olekkaan rakastunut vaan hakee hyötyä. Joo ja kyllä minäkin haksahdin sellaiseen kylmään tyyppiin jolla oli omistusasunto hommattu ja haki ihan selvästi siihen asumiskulujen puolittajaa mutta mielenkiinto loppui kun minulla oli asunto enkä lähde siitä noin vain. Elikkä seurani ei kiinnostanut kun huomasi ettei saanut minusta rahallista hyötyä.

        En ymmärtänyt sitä että heti pitäisi muuttaa yhteen kun ei edes tunneta. No toivottavasti hän löysi sellaisen joka oli valmis heti muuttamaan ja hänen laskujaan helpottamaan mutta minä se en ollut. Yksinhuoltaja äitini joutui kusetetuksi sillä yksinhuoltajat ovat huijareiden vapaata riistaa myöskin ja tänä päivänäkään ei äitini vielä tajua kuinka sitä kusetettiin vaan syyttää minua siitä että tuhosin hänen suhteensa kun en äijää hyväksynyt. Minä lapsi tuhosin hänen rakkaus suhteensa kelmiin äijään joka sai ehdollisen kavalluksesta ja jota inhosin kun vaistosin sen epärehellisyyden. Meillä asui mies kaikki viikonloput jolla ei ollut asuntoa eikä maksanut vuokraa siis ollenkaan. Ihmettelin kun sen vaatteet pestiin meillä ja se kävi meidän saunassa ja suihkussa ja eli kuin kotomaan meillä kaikki viikonloput. Ruokaa se ei tuonut ikinä vaan tuli lasten ruuille.

        Minua inhotti se äijä ja vaikka pettäminenkin tuli ilmi niin olin syypää siihen että se loinen häipyi. Se äijä osasi kehuskella ja äitini eli kuvitelmissaan ja elää vieläkin että se muka oli rakkautta, ehkä hänen puoleltaan mutta ei sen äijän. Minua se ei kaihtanut lyödä kun varastin siltä mutta olihan se huvittavaa että se itse sitten tuomion sai varkaudesta. Näin sen joskus ja se ei silmiin katsonut ollenkaan. Äitiäni se koitti uudelleen naimisissa ollessaan mutta käskin pysyä vittu kaukana tai ei hyvä seuraa ja se uskoi. Uskoi kun nyt olen aikuinen ja minua ei pystykkään lyömään enään vaan tulee takaisin.

        Nyt uskon että yksinhuoltajat saavat kaiken paskan ja saastan kun normaalejakaan ei ole tarjolla eikä yksinkään ole herkkua niin pitää tyytyä kaikenmoisiin jätöksiin.

        "Mieheni maksaa kaikki isommat laskut ja minä pienempiä niin kuin tuloihin suhteutettuna"

        Et mielestäsi ole pummi? Oletko tosissasi? Tuolla logiikalla voit jättäytyä työttömäksi ja miehesi maksaa kaiken.


    • oiouihisuhe

      Toki sinunkin pitää osallistua asumisen kuluihin. Olisi kohtuuttoman epäreilua, jos sinun ei tarvitse osallistua ollenkaan.

      Esim. jos toinen maksaa asuntolainaa 600e/kk, ja siitä korkojen osuus on 200e, niin sinä voisit maksaa ne korot. Eikös. Sekä puolet asumisen kuluista, eli vesi, sähkö, kotivakuutus, mahdollinen tontin vuokra yms. Mahdollisesta kiinteistäverosta voitte keskustella, että hoitaisiko puoliso sen yksin, koska kämppä kuitenkin hänen. Tällainen olisi mielestäni kohtuullista.

      Tokikaan sun ei ehkä kannata maksaa ihan kokonaan puolia kaikesta, koska siinä tapauksessa teidän kannattais maksaa asuntoa yhdessä.

      Kannattaa myös huomioida, että mitä jos asunto olis kokonaan jo maksettu, eli ei enää lainaa, niin koetko että voisit siipeillä toisen asunnossa ilmaiseksi? Sä saisit joka kuukausi säästettyä rahaa, koska toinen ihminen kustantaa täysin sun asumisen... Hmm... Ei kovin reilua. Tai sitten sun pitäis maksaa kaikki ruokamenot teille tms. Että olis reilua.

    • höinä

      Onko niin, että ventovieraalle asunnon vuokraajalle t. kasvottomalle asuntofirmalle voi maksaa esim. yksiöstä 600-1000€/kk vesi sähkö, mutta avopuolisolle ei voi maksaa 100-300 asumisestaan? Avopuolison pitäisi olla se rakkain ihminen maailmassa, vai kuinka?

      Jos ei halua maksaa käteisellä, voi keskustella mahdollisuudesta, että ostaa jotain mööpeliä, kodinkonetta t. kulkupeliä molempien käyttöön. Sen voi ottaa mukaansa, jos päätetään pistää kantapäät vastakkain.

      • dtryr

        "Onko niin, että ventovieraalle asunnon vuokraajalle t. kasvottomalle asuntofirmalle voi maksaa esim. yksiöstä 600-1000€/kk vesi sähkö, mutta avopuolisolle ei voi maksaa 100-300 asumisestaan? "

        Tässä ap:n tilanteessa pitää maksaa, jos toinen niin vaatii. Raha on kasvotonta, persoonatonta. Ennen rahaa, eli alkukantaisissa vaihdantatalouksissa esim Papua-Uudessa Guineassa tuhansia vuosia sitten, hyödykkeiden ja palvelujen vaihto perustui pitkälti ihmisten välisiin suhteisiin, mutta raha irrottaa vaihdannan henkkoht suhteista varsin pitkälti. Ei se, jolle asuntolainaa maksaa, ole yhtään kiinnostunut muusta kuin siitä, että saa rahansa. Rahat on kertakaikkiaan järjestettävä.


    • klio

      Tästä keskustellaan paljon, että pitääkö maksaa yhdessä asuessa ja toisen asunnossa "vuokraa".
      Kysy aina itseltäsi, että missä asuisit ilmaiseksi muuallakaan, et missään. Joten on ihan oikein maksaa elämisen ja asumisen kuluista osansa, toisen lainaa ei tarvitse lyhentää avoliitossa, mutta avioliitossa sekin on suositeltavaa jos avioehtoa ei ole tehty.

      Minusta oikeus ja kohtuus pitää aina olla asioissa. Joten maksa osuutesi, minä kyllä miettisin tarkkaan, laittaisinko jo heti raittia tallaamaan kumppanin, joka ei omalta osaltaan osallistu elämisen kulujen maksuun.
      Suurinkaan rakkaus ei saisi koskaan olla sitä, että maksetaan näitä kuluja toisen puolesta. Jokainen saa rahaa jostakin, oli siten palkkaa työttömyysrahaa, eläkettä tai tukirahaa, joten se on myös tarkoitettu näihin ei hillumiseen ja päättömään ostamiseen vaatteita tai mitä kukakin,.

      • ttttggggggggggg

        Ap on naiivi idiootti, joka luulee että raha kasvaa puussa


      • Avoliitossaeltusvelv

        Kyllä asuu ihan ilmatteeksi kun sossu ja kela maksaa asumisen ja jää toimeentulon verran se n. 500 euroa kuukaudessa ja jos on alaikäisiä kakaroita huostassa niin saa ruokarahaa viikonloppu tapaamisiin. Sitten saa vielä harrastus rahaa jonkun summan riippuen kunnasta ja harkinnanvaraisia tukia kodinkoneisiin ja allergian takia sai jopa imurin. Kaikki sairauskulut saa jos paljon sairastaa ja kaikki lääkkeet niin että kateeksi käy.

        Avoliitossa pitää elättää toinen ja kela katsoo että on elatusvelvollinen niin että luehan vähän lakia niin ettei tarvitse alkaa heti vittuilemaan.

        Avoliitossa sinä olet lain mukaan elatusvelvollinen ja kela katsoo teidän yhteiset tulot. Kela ei katso sitä onko suurinta rakkautta vai ei jos olette samassa taloudessa kirjoilla niin avopuoliso on velvollinen elättämään.

        Älä ota avopuolisoa jos et ole laista perillä!

        Minini työttömyys korvaus ei ole asumiskuluihin sillä silloin saa asumistukea ja toimeentulotukea ja sen n. 500 euroa pitää riittää ruokaan ja hygieeniaan. Ja sen päälle saa monet harkinnanvaraista tukea harrastustoimintaan ja jos on lapsia niin saa enemmän.

        Asumiskulut pitää suhteuttaa tuloihin eikä ole oikein mikään puolet ja puolet systeemi muuta kuin silloin jos on samansuuruiset tulot kummallakin.

        Harva enään asuu avoliitossa kun se ei ole kannattavaa ja kaikkein kannattamattomin asumismuoto.


      • Kusettajiariittää

        Työttömältähän et voi vaatia asumiskuluja sillä kela katsoo että sinä maksat ne eikä työtön avopuolisosi.

        Sehän se hullua onkin että vaikka ei ole virallisesti naimisissa ja kuoleman jälkeen jaeta omaisuutta niin silti avoliitossa jossa ei välttämättä jaeta omaisuutta niin on elatusvelvollinen ja voit laittaa raittia tallaamaan jos joku on niin tyhmä että tulee asuntoosi asumaan sillä minä en olisi ikinä sellaista riskiä ottanut.

        Vakituista työtä ei tule kenelläkään olemaan tulevaisuudessa ellei ala yrittäjäksi niin että työ ei ole varmaa enään kenelläkään.

        Täytyy olla vitun tyhmä ihminen joka menee epävarmaan asumiseen jonkun omistusasuntoon vain kuvitellen sen olevan rakkautta ja rakkauttahan se ei ole jos heti pyydetään puolet asumiskustannuksista niin että hyötymistarkoitushan siinä heti mieleen tulee. Sivistyneempi tapa olisi että vähän jaetaan laskuja ja sitten ylimääräiset yhteiseen hyvään kuin raaka laskutus.

        Jos et halua olla elatusvelvollinen niin älä ota avopuolisoa. Jos tehdään lapsia niin millään ei toimi puolitus tai jos tulee työttömyyttä.

        Mielestäni on törkeetä että otetaan avokki vuokralaiseksi ja niin perseaukisena ettei yhtään kestä talous mukamas vaikka siinä on itsenäisesti ensin laskettu elävän niin sen toisen tuloista riippumatta eläminen niin jos se avokki ei maksa puolta niin saa lähteä. Rakkautta se ei ole ja jos joku kehtaa väittää niin, on huijari.


      • tattadaaaaaa
        Kusettajiariittää kirjoitti:

        Työttömältähän et voi vaatia asumiskuluja sillä kela katsoo että sinä maksat ne eikä työtön avopuolisosi.

        Sehän se hullua onkin että vaikka ei ole virallisesti naimisissa ja kuoleman jälkeen jaeta omaisuutta niin silti avoliitossa jossa ei välttämättä jaeta omaisuutta niin on elatusvelvollinen ja voit laittaa raittia tallaamaan jos joku on niin tyhmä että tulee asuntoosi asumaan sillä minä en olisi ikinä sellaista riskiä ottanut.

        Vakituista työtä ei tule kenelläkään olemaan tulevaisuudessa ellei ala yrittäjäksi niin että työ ei ole varmaa enään kenelläkään.

        Täytyy olla vitun tyhmä ihminen joka menee epävarmaan asumiseen jonkun omistusasuntoon vain kuvitellen sen olevan rakkautta ja rakkauttahan se ei ole jos heti pyydetään puolet asumiskustannuksista niin että hyötymistarkoitushan siinä heti mieleen tulee. Sivistyneempi tapa olisi että vähän jaetaan laskuja ja sitten ylimääräiset yhteiseen hyvään kuin raaka laskutus.

        Jos et halua olla elatusvelvollinen niin älä ota avopuolisoa. Jos tehdään lapsia niin millään ei toimi puolitus tai jos tulee työttömyyttä.

        Mielestäni on törkeetä että otetaan avokki vuokralaiseksi ja niin perseaukisena ettei yhtään kestä talous mukamas vaikka siinä on itsenäisesti ensin laskettu elävän niin sen toisen tuloista riippumatta eläminen niin jos se avokki ei maksa puolta niin saa lähteä. Rakkautta se ei ole ja jos joku kehtaa väittää niin, on huijari.

        Hölöhölö. Pitäiskö jengin antaa pummien roikkua nurkissa pillua vastaan? Ei käy ainakaan mulle, hommatkaa ite kämppänne ja maksakaa laskunne en minä sitä tee. Tämä käsityksesi "rakkaudesta" on yhtä kuin raha.

        Tai hei tuu tänne asumaan, jos sulta saa pillua ja oot tarpeeks hyvännäköinen. Mun haaremissa on tilaa yhelle pillulle lisää


    • Itsestäänselvää

      Tietysti maksat asumisesta asunnon omistajalle jos siellä asut. Eihän kukaan halua siipeilijää...se on minusta ihan kohtuullista pyytää pientä vuokraa. Ei kukaan saa käyttää toista hyväkseen ja asua ilmaiseksi kun toisella on velkataakkaakin niskassa asunnon muodossa.

      • Avo-Talkkari

        Olen samaa mieltä, on velkaa niin kumppanikin voi jelpata, että ei yksin joudu kaikkia asunto ja elämisen kuluja hoitamaan, vaikka rakentamisen alussa ei kumppania ollutkaan ?. En minäkään haluisi asua, toisen maksaessa kaikki kulut .


      • voijeesus
        Avo-Talkkari kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, on velkaa niin kumppanikin voi jelpata, että ei yksin joudu kaikkia asunto ja elämisen kuluja hoitamaan, vaikka rakentamisen alussa ei kumppania ollutkaan ?. En minäkään haluisi asua, toisen maksaessa kaikki kulut .

        Täh? Kai nyt jokainen hoitaa omat asumiskulunsa itse eikä huoraa? Meinaan tollanen on huoraamista eikä mitään muuta. Vai ootko trolli?


    • parisataaedes

      Tuota voisi purkaa myös kysymällä, että ellei tämä jolta maksua vaaditaan, asuisi tässä asunnossa, niin missä hän sitten asuisi? Jos häneltä nyt pyydetään vaikka 200 E/kk, vaikuttaako se kohtuuttomalta verrattuna esim. asumiseen yksin vuokra- asunnossa vaikka noin 600 E/kk- vuokralla?
      Itse en edes ilkeäisi ainakaan vähänkään vakituisemmin asua toisen nurkissa antamatta vähän rahaa rakkauden lisukkeeksi kumppanille!

    • omamielipiteeni

      Ompas noloa. En menisi sellaiseen suhteeseen jossa selvästi helpottaisin jonkun lainanlyhennyksiä. Sitten kun hyödyt on saavutettu niin se hyötyjä voi heittää pihalle noin vaan. Se olisi niin turvatonta etten lähtisi asumaan toisten nurkkiin.

      Aika laskelmoitua ja röyhkeää jos aletaan ihan tarkkaa summaa pyytämään ja olisi sitä fiksumpiakin tapoja esimerkiksi sitten ylimääräistä rahaa käyttää yhteiseen hyvään niin ettei toinen olisi ainoastaan hyötyjä kartuttaen omaisuutta ja toinen jää puille paljaille.

      Tiedän useampiakin puistattavia tapauksia jossa avokki on orjan asemassa. Tätini kuoli varattomana ja mies oli eläessään siirtänyt koko omaisuuden heidän yhteisille lapsilleen. Mies kuoli ensin ja kaikki siirtyi lapsille. Tätini sai asua vuokralaisena lapsilleen ja lapset peri vuokran hänen eläkkeestään ja loput sai ruokaan ja pakollisiin laskuihin. Jos se orja olisi lähtenyt niin tyhjin taskuin olisi lähtenyt. Tämmöinen onnistuu kun ei virallisteta suhdetta. Harva orjaksi nykyään enään suostuu mutta on näitä tapauksia vieläkin.

      Otan vähän kantaa kun itsekkin olen tilanteessa jossa puolisollani oli jo omaisuutta niin ettemme lähteneet tasavertoisesta asemasta. Puolisoni oli yksin pärjännyt ennen kuin tulin kuvioon ja minulta ei hän ei alkanut perimään mitään vuokraa niin etten tullut kartuttamaan hänen omaisuuttaan. En ole sellainen ahne että kiinnostaisi kartuttaa omaisuutta hautaansa niin että yhteiseen hyvään sitten tuhlaan ja se kun sopii kummallekkin niin ei tule mitään riitoja rahasta. Jos raha stressaa eikä siitä päästä sopimukseen niin se tuhoaa koko suhteen tai on kulissia toista hyväksikäyttäen ja alistettu ei mahda mitään. Mutta jos avokkini alkaisi perimään ihan tasan vuokraa joka kuukausi niin en lähtisi sellaiseen suhteeseen sillä se olisi nöyryyttävää tai liian paksua jo.

      • rturiri

        Sä fuma läski, ei sulla ole varaa valita


    • Ptn

      No mun ei kyllä tarvi maksaa. Toiminhan piikana ja ostan ruuat pesuaineet sun muut. Kaikki kotityöt sun muuta. Joskus tosin makselen.

    • Ptn

      Ei tarvi maksaa ruoat sun muut tarvikkeet. Kotityöt teen mukisematta.

    • Lakipaperiasiasta

      Maksa vaikka 400€ kk, mutta tehkää asiasta lakimiehen kanssa paperi, että eron sattuessa olet maksanut x päivästä lähtien 400€ lainaa ja saat kertyneen summan eron sattuessa. Minusta kukaan ei voi asua ilmaiseksi, mutta minusta näin on reilua .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7551
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4496
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      66
      2989
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1453
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1369
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe