Mikä on Keskustan asema vaalien jälkeen?

Varmana voitaneen jo pitää, että ainakaan pääministeripuolue ei keskusta ole enää ensi kevään vaalien jälkeen. Ihmeitä voi joskus tapahtua, mutta ei sentään mahdottomuuksia. Kyllä Keskusta on nyt sellaisessa kuopassa, että ei se sieltä vaaleihin mennessä pysty kannatetuimmaksi puolueeksi nousemaan. Varmuuteni asiassa nojaa tähän:

https://yle.fi/uutiset/3-10458480

Pohdittavaksi ja halukkaiden ennustettavaksi jää, onko Keskusta mukana seuraavassa hallituksessa vai joutuuko se jäämään oppositioon vai jääkö se sinne vapaaehtoisesti, eli ei tulisi houkuteltunakaan todennäköisesti SDP:n johtamaan hallitukseen. Eli ns. punamultaa ei tule.

Mutta millaisen koostuman tuleva hallitus saa? SDP, kokoomus, vihreät, RKP ja kristilliset riittäisivät enemmistöhallitukseksi, mutta muistaen edellisen johtamansa hallituksen tapahtumat kokoomus ei liene kovin halukas ottamaan mukaan vihreitä. Vasureita ei ainakaan, samoista syistä. Enemmistöhallitukseksi ilmeisesti riittäisi myös kokoonpano SDP vasurit vihreät RKP kristilliset, mutta jos kokoomus ja kepu jäisivät molemmat oppositioon, hallituksesta tulisi heikko niin vahvaa oppositiota vastaan.

Edellisessä lähden olettamasta, että SDP:stä tulee vaaleissa suurin puolue. Ei se vielä aivan varmaa ole. Jos kokoomus pelaa taitavasti loppukauden, esim. poistaa tukensa kepuvetoiselle maakuntahankkeelle, se hyvin voi nousta suurimmaksi puolueeksi. Silloinkin hallituksen koostuma voisi olla se, jota edellä ensiksi spekuloin, erona vain se, että pääministeri olisi kokoomuksesta.

Jotenkin toivoisin - lienenkö pirullinen - että Keskusta sittenkin lähtisi seuraavaan hallitukseen SDP:n tai kokoomuksen johdolla. Siihen ehkä Heinäluoma pyrki kun kiitteli tuossa hallituksen työllisyyslinjoja koskevassa eduskunnan istunnon puheessaan Antti Kaikkosta, Keskustan todennäköistä seuraavaa johtajaa, ja Kaikkonen nyökytteli tyytyväisen näköisenä.

Tätä hallitusta suosineet hyvät ajat ovat nimittäin loppumassa. Monet asiantuntijat arvioivat tulevia aikoja jopa pahemmiksi kuin 1980-1990 vuosikymmenen vaihteessa meitä koetelleita. Jollei Keskusta seuraavaan hallitukseen lähde, se voi taas ”lihoa” oppositiossa niin, että kenties pääsee jo v. 2022 taas johtamaan hallitusta. Minä tuskin kuitenkaan olen enää niitä aikoja näkemässä. No, kaikki tämähän on vain tulevaisuudella spekulointia, mutta mielestäni kuitenkin paikallaan paremmin kuin eräiden harrastama sadan vuoden takaisiin asioihin keskittyminen.

Ps.
Puolen päivän aikoihin kirjoitin näistä samoista asioista vastatessani nimim. aito-arskan erinomaiselle avaukselle. Se avaus on ilmeisesti poistettu. En ymmärrä syytä sille. Ihmettelen siksikin, kun kyseessä on palstan entinen asiallinen luotsi, joka ei ole koskaan täällä puhunut asiattomuuksia.

111

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pari_vaihtoehtoa

      >>> Enemmistöhallitukseksi ilmeisesti riittäisi myös kokoonpano SDP vasurit vihreät RKP kristilliset

      Epäilenpä, että ei ihan riitä, ei ainakaan riittävän vahvaan enemmistöön. Jos SDP:stä tulee pääministeripuolue, niin Rinteellä on nämä vaihtoehdot:

      - Ottaa mukaan Halla-ahon Perussuomalaiset.

      - Perääntyä vaatimuksesta kumota nykyisen hallituksen työllisyyttä tukevia muutoksia ja ottaa hallitukseen joko Kokoomus tai Keskusta.

      • Jos puolueiden kannatus vaaleissa olisi sama kuin on tuossa uudessa gallupissa, noilla puolueilla olisi yhdessä 52 % kannatus ja se saattaisi edustajapaikoissakin riittää niukkaan enemmistöön. Mutta varsin "heikoilla" se hallitus olisi. Kannatukset vielä varmaan muuttuvat vaaleihin mennessä ja varsinkin vihreiden uskon vielä nousevan tästä nykyisestä lähinnä puheenjohtajansa aiheuttamasta alennustilastaan.


      • kolme_vaihtoehtoa
        kapi_ kirjoitti:

        Jos puolueiden kannatus vaaleissa olisi sama kuin on tuossa uudessa gallupissa, noilla puolueilla olisi yhdessä 52 % kannatus ja se saattaisi edustajapaikoissakin riittää niukkaan enemmistöön. Mutta varsin "heikoilla" se hallitus olisi. Kannatukset vielä varmaan muuttuvat vaaleihin mennessä ja varsinkin vihreiden uskon vielä nousevan tästä nykyisestä lähinnä puheenjohtajansa aiheuttamasta alennustilastaan.

        Harvoin kai 52 % yhteiskannatuksella on uskallettu lähteä hallitusta kasaamaan, joten tuskin nytkään. Nykyään on kuitenkin tavoitteena hallitukset, jotka istuvat koko vaalikauden.

        Vihreät voi kyllä vähän nousta (tai sitten toivottavasti laskea!). Mutta vihreiden nousu tulisi SDP:ltä tai Vasemmistoliitosta, joten ei se tota asetelmaa muuttaisi.

        Joten joko Halla-aho hallitukseen tai Rinne tinkimään nykyisistä lupauksistaan/uhkauksistaan, ja joko Kokoomus tai Keskusta hallitukseen.

        Sitten on vielä mahdollista, että Kokoomus nousee vielä suurimmaksi puolueeksi, jolloin myös kolmen suuren on mahdollinen? Vähän niin kuin 2015 vaalien jälkeen... 😉


      • kolme_vaihtoehtoa kirjoitti:

        Harvoin kai 52 % yhteiskannatuksella on uskallettu lähteä hallitusta kasaamaan, joten tuskin nytkään. Nykyään on kuitenkin tavoitteena hallitukset, jotka istuvat koko vaalikauden.

        Vihreät voi kyllä vähän nousta (tai sitten toivottavasti laskea!). Mutta vihreiden nousu tulisi SDP:ltä tai Vasemmistoliitosta, joten ei se tota asetelmaa muuttaisi.

        Joten joko Halla-aho hallitukseen tai Rinne tinkimään nykyisistä lupauksistaan/uhkauksistaan, ja joko Kokoomus tai Keskusta hallitukseen.

        Sitten on vielä mahdollista, että Kokoomus nousee vielä suurimmaksi puolueeksi, jolloin myös kolmen suuren on mahdollinen? Vähän niin kuin 2015 vaalien jälkeen... 😉

        "Sitten on vielä mahdollista, että Kokoomus nousee vielä suurimmaksi puolueeksi, jolloin myös kolmen suuren on mahdollinen? Vähän niin kuin 2015 vaalien jälkeen".

        Tuota en pitäisi ollenkaan pahana, pikemmin päinvastoin! Vaaleissa kakkoseksi nousevalle puolueelle en kuitenkaan toivoisi samaa kohtaloa, jonka koki vuoden 2015 vaalien kakkonen; no, eihän se paha kohtalo olisi, jos se puolue olisi kepu;))


      • toivomani_vaihtoehto
        kapi_ kirjoitti:

        "Sitten on vielä mahdollista, että Kokoomus nousee vielä suurimmaksi puolueeksi, jolloin myös kolmen suuren on mahdollinen? Vähän niin kuin 2015 vaalien jälkeen".

        Tuota en pitäisi ollenkaan pahana, pikemmin päinvastoin! Vaaleissa kakkoseksi nousevalle puolueelle en kuitenkaan toivoisi samaa kohtaloa, jonka koki vuoden 2015 vaalien kakkonen; no, eihän se paha kohtalo olisi, jos se puolue olisi kepu;))

        Itse ehkä jopa toivoisin kolmen suuren hallitusta. Sillä tavalla voitaisiin jatkaa nykyisen hallituksen aloittamia tarpeellisia uudistuksia, mutta hieman paremmin ay-liikettä kuunnellen. Voisi mennä helpommin läpi sellaiset uudistukset, jotka nyt on vaikeita? Mutta tämä tietysti edellyttäisi, että Kokoomus olisi suurin, ja sillä olisi aloite hallituksen koalition suhteen.

        Keskustan suhteen meidän näkemyksemme eroavat toisistaan. En ole tähän mennessä koskaan äänestänyt Keskustaa kunta- tai eduskuntavaaleissa, mutta nyt 2019 saatan äänestää. Kun kaksi edellistä hallitusta eivät tehneet paljoakaan talouden suunnan kääntämiseksi, ja sitten Sipilä totesi, että tälle taloudelle tarvitsee oikeasti tehdä jotain... Ja sitten niillä toimenpiteillä on ollut vaikutusta, vaikka ei kaikkea olekaan tehty "oikein" tai tyylikkäästi... Niin saatan hyvinkin antaa 2019 ääneni Sipilän Keskustalle!

        T: Akateeminen Tampereelta


      • toivomani_vaihtoehto kirjoitti:

        Itse ehkä jopa toivoisin kolmen suuren hallitusta. Sillä tavalla voitaisiin jatkaa nykyisen hallituksen aloittamia tarpeellisia uudistuksia, mutta hieman paremmin ay-liikettä kuunnellen. Voisi mennä helpommin läpi sellaiset uudistukset, jotka nyt on vaikeita? Mutta tämä tietysti edellyttäisi, että Kokoomus olisi suurin, ja sillä olisi aloite hallituksen koalition suhteen.

        Keskustan suhteen meidän näkemyksemme eroavat toisistaan. En ole tähän mennessä koskaan äänestänyt Keskustaa kunta- tai eduskuntavaaleissa, mutta nyt 2019 saatan äänestää. Kun kaksi edellistä hallitusta eivät tehneet paljoakaan talouden suunnan kääntämiseksi, ja sitten Sipilä totesi, että tälle taloudelle tarvitsee oikeasti tehdä jotain... Ja sitten niillä toimenpiteillä on ollut vaikutusta, vaikka ei kaikkea olekaan tehty "oikein" tai tyylikkäästi... Niin saatan hyvinkin antaa 2019 ääneni Sipilän Keskustalle!

        T: Akateeminen Tampereelta

        Ei pitäisi tehdä tuollaisia päätöksiä kun minä tein ilmoittaessani päättäväni tältä illalta ja toivottaessani hyvät yöt. No, onneksi en sanonut niin, että minua tarvitsisi valistaa never say never.

        Kun tässä jo iltapesuilla käytyäni vielä ennen vuoteeseen menoani tulin vielä vilkaisemaan avaustani ja kun huomasin tuon viestisi, minua harmitti, että en ollut huomannut sitä aikaisemmin. Harmitti nimenomaan sen vuoksi, että en ollut huomannut tätä sanomaasi:

        >>Itse ehkä jopa toivoisin kolmen suuren hallitusta. Sillä tavalla voitaisiin jatkaa nykyisen hallituksen aloittamia tarpeellisia uudistuksia, mutta hieman paremmin ay-liikettä kuunnellen. Voisi mennä helpommin läpi sellaiset uudistukset, jotka nyt on vaikeita? Mutta tämä tietysti edellyttäisi, että Kokoomus olisi suurin, ja sillä olisi aloite hallituksen koalition suhteen<<

        Olen varsin vahvasti samaa mieltä kanssasi, kun asiaa ajattelen. Juuri samoilla perusteilla ja samoilla toivomillasi edellytyksillä.

        Enkä tuossa viimeisessäkään kappaleessasi sanomastasi ole suuresti erimielinen, en ainakaan näkemyksesi perusteista, mutta ehkä väärälle taholle niissä kiitosta annat. Totean vain, että ulkoiset, kansainväliset tekijät ovat poikkeuksellisen hyvin suosineet kepujohtoista hallitusta ja sen tuloksena Suomikin on siitä hyötynyt, mutta se ei mielestäni ole riittävä peruste minulle äänestää seuraavissakaan vaaleissa kepua.


      • pari_perustetta
        kapi_ kirjoitti:

        Ei pitäisi tehdä tuollaisia päätöksiä kun minä tein ilmoittaessani päättäväni tältä illalta ja toivottaessani hyvät yöt. No, onneksi en sanonut niin, että minua tarvitsisi valistaa never say never.

        Kun tässä jo iltapesuilla käytyäni vielä ennen vuoteeseen menoani tulin vielä vilkaisemaan avaustani ja kun huomasin tuon viestisi, minua harmitti, että en ollut huomannut sitä aikaisemmin. Harmitti nimenomaan sen vuoksi, että en ollut huomannut tätä sanomaasi:

        >>Itse ehkä jopa toivoisin kolmen suuren hallitusta. Sillä tavalla voitaisiin jatkaa nykyisen hallituksen aloittamia tarpeellisia uudistuksia, mutta hieman paremmin ay-liikettä kuunnellen. Voisi mennä helpommin läpi sellaiset uudistukset, jotka nyt on vaikeita? Mutta tämä tietysti edellyttäisi, että Kokoomus olisi suurin, ja sillä olisi aloite hallituksen koalition suhteen<<

        Olen varsin vahvasti samaa mieltä kanssasi, kun asiaa ajattelen. Juuri samoilla perusteilla ja samoilla toivomillasi edellytyksillä.

        Enkä tuossa viimeisessäkään kappaleessasi sanomastasi ole suuresti erimielinen, en ainakaan näkemyksesi perusteista, mutta ehkä väärälle taholle niissä kiitosta annat. Totean vain, että ulkoiset, kansainväliset tekijät ovat poikkeuksellisen hyvin suosineet kepujohtoista hallitusta ja sen tuloksena Suomikin on siitä hyötynyt, mutta se ei mielestäni ole riittävä peruste minulle äänestää seuraavissakaan vaaleissa kepua.

        Itse uskon, että tämä hallitus antoi kokoonpanollaan ja heti kautensa alussa tekemillään toimilla (hallitusohjelma & työ kiky-sopimuksen eteen) yrityksille uskoa siihen, että Suomeen kannattaa jatkossakin satsata. Ja sillä on varmasti ollut selvä vaikutus investointeihin, sitten talouskasvuun ja työllisyyteen.

        Euroopassahan lähti aika nopeasti käyntiin toipuminen 2008 vuoden taloustaantumasta, Suomessa ei. Suomi saavuttaa vasta tänä vuonna vuoden 2008 BKT:n, kun Ruotsissa BKT taitaa olla 15% korkeammalla tasolla kuin 2008. Se kertoo, että Suomen taloudessa on ollut vähän laajemminkin ongelmia vuoden 2008 jälkeen. Katselin tuossa Venäjän kaupassa tapahtuneita muutoksia ja totesin, että se selittää asiaa vain pieneltä osalta.

        Ei ole mitenkään itsestäänselvyys, että voimakasta taantumaa seuraa voimakas nousukausi. Maailmanhistoriasta löytyy toisenlaisiakin esimerkkejä. Joku maa voi taantua taloudellisesti, kun naapuri kukoistaa. Ajattelen niin, että ei ole mikään itsestäänselvyys, että Suomi lopulta pääsi mukaan maailmantalouden kasvuun. Ehkäpä ilman hallituksen synnyttämää uskoa Suomeen investointikohteena me ei edelleenkään oltaisi mukana kasvussa? Ihmeteltäisiin vaan, että eikö kasvukaudet seuraakaan laskukausia automaattisesti! Kaksi edellistä hallitusta ehkä ajatteli näin? Tämä hallitus onneksi ei, vaikka samalla on tehty joitain kipeitä säästöjä.


    • PolitiikanTietäjä

      "Varmana voitaneen..." heti avauslauseessasi siis olet epävarma sanomastasi. Varmana voidaan pitää sitä, että SDP ei hallitusta muodosta, ei vaikka voittaisi vaaleissa suurimman puolueen aseman. Sitä se ei kuitenkaan voita, Kokoomus on suurin puolueemme vaalien jälkeen.

      Työmarkkinakähinä, joka nyt nostaa demareita, on ohi kevääseen mennessä. Demarit aloittivat nyt meneillään olevan rähinäpolitiikan liittojen kautta liian aikaisin, nyky-yhteiskunnassa puoli vuotta on pitkä aika, juuri kukaan ei muista enää keväällä tätä soppaa. Toisaalta, jos rähinä jatkuu, kansa kyllästyy ja asia kääntyy demareita vastaan. Uudet teemat tulevat, ilmastomuutoksen torjuminen puhuttaa, talouskasvun varmistaminen myös, ulkopolitiikastakin tulee teemoja, samoin maahanmuutosta jne. SDP = SAK ei pärjää noissa muissa kysymyksissä.

      Kenet Kokoomus valitsee kumppanikseen? Keskustan, RKP:n ja Kristilliset nyt ainakin, Vihreät saatettaisiin saada mukaan sopivilla ympäristöteemoilla, mutta ongelma on siinä, saako puolue johtonsa kuntoon ja pääsee vaaleissa edes kohtuulliseen menestykseen. Aallon uskottavuus on heikko, eikä aikaa ole johdon uusimiseen. Onnistuessaan vihreät syö nimenomaan demareilta ja Vasemmistoliitolta kannatusta, toisaalta Li Anderssonin henkilökotainen suosio houkuttaa demareita loikkamaan toisen vasemmistopuolueen kannattajiksi, Andersson kun peittoaa Rinteen 100 - 0 esiintymisissään. Näin vihreiden nousu kurittaisi demarit kannatuslaskuun.

      • En tietenkään voi olla täysin varma tulevasta, kun minulla ei ole sitä kristallipalloa. Sinulla kai sellainen o, kun olet minua varmempi. Luulen kyllä, että pallosi pinta on melkoisesti sumentunut.

        No, keväällä nähdään, kumpi meistä oli nyt lähempänä totuutta. Muistetaan sitten tämä!


      • PolitiikanTietäjä
        kapi_ kirjoitti:

        En tietenkään voi olla täysin varma tulevasta, kun minulla ei ole sitä kristallipalloa. Sinulla kai sellainen o, kun olet minua varmempi. Luulen kyllä, että pallosi pinta on melkoisesti sumentunut.

        No, keväällä nähdään, kumpi meistä oli nyt lähempänä totuutta. Muistetaan sitten tämä!

        "Luulen kyllä, että..." Niinpä niin, luulet. Itsehän tuon tuossa sanot.

        Rinne joutuu luopumaan niin monesta lupauksestaan, ettei hän sen vuoksi voi pääministeriksi nousta. Yksinkertaisesti hän ei saa demareiden jo antamille viiden-kuuden miljardin lupauksille lisämenoista minkään muun puolueen tukea. Yksin tulevan vuoden budjettiesitykseen SDP on esitänyt yli miljardin edestä lisämenoja, eikä siinä ole edes sitä vappusatasta vielä mukana. Ei tuollaisella enää 2020 luvulle tultaessa saada kuin typerimpien eläkeläisten ääniä.

        Kansalaiset ymmärtävät kyllä vastuullisen taloudenpidon merkityksen, niinpä SDP ei nouse edes suurimmaksi puolueeksi.


      • PolitiikanTietäjä kirjoitti:

        "Luulen kyllä, että..." Niinpä niin, luulet. Itsehän tuon tuossa sanot.

        Rinne joutuu luopumaan niin monesta lupauksestaan, ettei hän sen vuoksi voi pääministeriksi nousta. Yksinkertaisesti hän ei saa demareiden jo antamille viiden-kuuden miljardin lupauksille lisämenoista minkään muun puolueen tukea. Yksin tulevan vuoden budjettiesitykseen SDP on esitänyt yli miljardin edestä lisämenoja, eikä siinä ole edes sitä vappusatasta vielä mukana. Ei tuollaisella enää 2020 luvulle tultaessa saada kuin typerimpien eläkeläisten ääniä.

        Kansalaiset ymmärtävät kyllä vastuullisen taloudenpidon merkityksen, niinpä SDP ei nouse edes suurimmaksi puolueeksi.

        "Kansalaiset ymmärtävät kyllä vastuullisen taloudenpidon merkityksen, niinpä SDP ei nouse edes suurimmaksi puolueeksi".

        Joo, en minä ole suinkaan varma siitä, mitä tuleman pitää, kun minulla ei siis ole sitä kristallipalloa. Mutta sinä näyt olevan noin varma. Keväällä nähdään, oletko oikeassa ja muistetaan sitten tuossa sanomasi;))

        Ps. Kokoomuksen nousu vaaleissa ykköspuolueeksi ei olisi minulle suinkaan epämieluista, mutta luulenpa - en siis varma tuostakaan - että niin ei tapahdu. Monien mielestä tämä hallitus on tehnyt lähinnä kokoomuslaistapolitiikkaa, mutta sekään ei ole kaikkien mielestä etu puolueelle ja alas vajoava kepu voi olla rasite kokoomuksellekin.


    • jgdg23085

      Kokoomus jää alle 16% Ja keskusta johonkin 6%-7% lukemiin. Ei paljon naurata.

      • Vasemistolla.leipäLoppuu

        Eiköhän keskusta ole 26 %:n tuntumassa, tuskin kansa niin tyhmää että antaisi enään vasemmiston kurjistaa elämäänsä.


      • ooooooooo
        Vasemistolla.leipäLoppuu kirjoitti:

        Eiköhän keskusta ole 26 %:n tuntumassa, tuskin kansa niin tyhmää että antaisi enään vasemmiston kurjistaa elämäänsä.

        "Eiköhän keskusta ole 26 %:n tuntumassa"

        Kannatus voi olla kaksi tai kuusi , mutta ei sentään molemmat yhdessä.


      • Vasemistolla.leipäLoppuu kirjoitti:

        Eiköhän keskusta ole 26 %:n tuntumassa, tuskin kansa niin tyhmää että antaisi enään vasemmiston kurjistaa elämäänsä.

        Kepulle tulevissa vaaleissa 26 %:n kannatus? Olet kai vitsikäs? Toinen vaihtoehto kertoisi sinusta vähemmän imartelevaa.


    • sirkkelimies4

      Kaikessa näkyy pääministerin oma usko ja vakaumus.Sille ei ole tilaa ainakaan demarihallituksessa.Eiköhän se kokoomus ole siellä jos sosdem voittaa vaalit.Tämä riita ja työntekijäpuolen sopimusten huonontaminen muistetaan pitkään.Se vaatii aikaa ja uuden puheenjohtajan.Kumma kun kuntatasolla yhteistyöt onnistuu vaikka miten mutta nyt pääministerin erikoinen persoona ja insinööriasenne on mennyt niin monta kertaa ristiin vanhan toveripuolueen kanssa.Vanhan valtiomiehen sanoin, ei meillä ole pitkäaikaisia vihollisia, meillä on pitkäaikaisia intressejä.

    • ansionmukaan

      Sipilä tekee siitä pienen takiaispuolueen!

    • KRH-mies

      Vaalien alla otetaan myös esille Ay-liikkeen tempausta nyt, ja verrataan 1918 SDP.n aseelliseen kapinaan, sekin voi saada uuden ulottovuuden kun asia vielä ollut pimennossa SDP:n vallanvuosien takia. Siinä on paljon samankaltaisuutta, kun demokraattista eduskuntaa ja hallitusta vastaan SDP AY-liike ja SAK käy nyt kampanjaa. Kuten SAK puheenjohtajakin totesi, ettei he nyt välitä eduskunnasta hallituksesta mitään. Heille käy nyt omat demokratian vastaiset toimet. Kapina laillista yhteiskuntajärjestä vastaan on aina rikos. Kapi ja nämä nyt sosialiteina ei edes käsitä mitä demokratia on, ja mikä kunnioitus sitä kohtaan täytyy olla. Ay-johtajat villitsee kannattajansa, näki Kapin aloituksestakin miten saanut hekumaa sieltä. Ay-johtajat joiden palkat 10-15 x suuremmat duunaripalkkoja, kyllä he nyt vedättelee, tietäväkö jo lopun alkua toiminnalleen. 1918 heitä siveltiin silkkihansikkain, annttiin mahdollisuus elää normaalielämää, myös heille jotka pakeni johtajiensa yllytyksestä Venäjälle. Stalin poisti heitä vielä 30-luvulla huomattavan määrän muonavahvuudesta.

      Miten Kapi ollut armeijassa, tuolla yhteiskuntavastaisuudella, laillisesta demokratiasta poiketen. ?
      Täytyy olla kommusnisti geenejä ? ettei välittää demokratialla valituista -hallituksesta -eduskunnasta. Se vain on demokratian tulos joka yhä voimassa ½ vuotta vielä, vaikka 1 -päivän ei se muuta asiaa. SDP on 16,5 % :n kannatuksella, ja vasemmistoliito 7,1 %:n, ei ne mielipiteillä muutu miksikään siitä. Mielipidetiedustelutkin oli niin ihmeellisiä, kun 36 % vain osasi sanoa mielipiteensä puolueisiin. Toinen 36 % ei osannut tietää sitä, loput 28 % ei tieneet yhtään mitään kysymyksistä.

      Se on aina 4-vuotta kun eduskunta istuu sillä kokoonpanolla mitä vaalissa tullut, ei ole muuta.
      Tiedän että vasemmistopiireissä hekumoitu paljon gallupeilla, muttei se ole kuin mielipiteitä vain.
      Yksinketainen Kapikin sen näytti aloituksessaan.

      • 1918-pakkomiellemajuri

        Todettiinko yksinkertaisuutesi jo kansakoulussa?


      • Sanon avauksessani

        >>No, kaikki tämähän on vain tulevaisuudella spekulointia, mutta mielestäni kuitenkin paikallaan paremmin kuin eräiden harrastama sadan vuoden takaisiin asioihin keskittyminen<<

        Nyt olet tullut hieman lähemmäs tätä päivää, kun tarraudut noihin vain n. 60-40 vuoden takaisiin asioihin;))

        Eipä tuosta sekavasta, kirjoitusvirheitä vilisevästä suollostasi muuta.


      • Vasta.sekavaa.eikös
        kapi_ kirjoitti:

        Sanon avauksessani

        >>No, kaikki tämähän on vain tulevaisuudella spekulointia, mutta mielestäni kuitenkin paikallaan paremmin kuin eräiden harrastama sadan vuoden takaisiin asioihin keskittyminen<<

        Nyt olet tullut hieman lähemmäs tätä päivää, kun tarraudut noihin vain n. 60-40 vuoden takaisiin asioihin;))

        Eipä tuosta sekavasta, kirjoitusvirheitä vilisevästä suollostasi muuta.

        Miten sinä sosialistina pääsit siihen aikaan armeijan leipiin.
        Kun puhuttiin leikkisästi, että vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..
        Se nimittäin oli nuukaakin siihen aikaan, ettei vasemmistolaiset pääsisi seulan ohi armeijaan eikä poliisiin, mutta pääsit. Ainakin olet tuonut julki monesti poliittisen kantasi.

        Onko yhä sekavaa, vai menikö entistä sekavammaksi ?


      • Vasta.sekavaa.eikös kirjoitti:

        Miten sinä sosialistina pääsit siihen aikaan armeijan leipiin.
        Kun puhuttiin leikkisästi, että vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..
        Se nimittäin oli nuukaakin siihen aikaan, ettei vasemmistolaiset pääsisi seulan ohi armeijaan eikä poliisiin, mutta pääsit. Ainakin olet tuonut julki monesti poliittisen kantasi.

        Onko yhä sekavaa, vai menikö entistä sekavammaksi ?

        No, kun et näy pääsevän lähemmäs tätä päivää, täytyy vastata:

        Siitä on 62,5 vuotta, kun jäin armeijan leipiin. Ei minulla silloin mitään puoluekannatusta ollut kun ei ollut äänioikeuttakaan, joka tuli vasta 21-vuotiaana. Varusmieskersantiksi nousu oli kai suurin meriittini. En ollut mitenkään puolueorientoitunut myöhemminkään, vaikka jo ylikersantti-vääpelivaiheessa olin liittomme hallituksessa, se liitto oli täysin epäpoliittinen. V. 1972 ylivääpeliaikani loppuvaiheessa olin kyllä kuntavaaleissa sitoutumattomana sdp:n listoilla, mutta syyt sille olivat muut kuin puoluepoliittiset. Ilmeisesti se ymmärrettiin ylemmällä taholla, kun seuraavan vuoden alussa minusta tuli sotilasmestari. Ja sitten seuraavana vuonna luutnantti, kaksi vuotta myöhemmin yliluutnantti ja taas kaksi vuotta myöhemmin kapteeni - ja noidenkin ylennysten perusteet olivat puolueista täysin riippumattomia.

        Mutta jo 38 vuotta ja risat olen ollut siviili, ensin 18 vuotta "keskustaa lähellä olevan" yrityksen palveluksessa, jossa myös menestyin mukavasti, eikä siihenkään millään puolueella ollut pienintäkään ansiota. Mutta jo runsaat 20 vuotta olen ollut vain tällainen eläkeläisvaari, innokas maailmanmatkaaja ja mukana monessa muussakin, mutta edelleen täysin riippumaton ja roikkumaton mistään puolueesta. Minun puoluesidonnaisuuteni on vain sinun heikossa päässä, ei missään muualla.


      • Hohhhohhooooooooooo
        kapi_ kirjoitti:

        No, kun et näy pääsevän lähemmäs tätä päivää, täytyy vastata:

        Siitä on 62,5 vuotta, kun jäin armeijan leipiin. Ei minulla silloin mitään puoluekannatusta ollut kun ei ollut äänioikeuttakaan, joka tuli vasta 21-vuotiaana. Varusmieskersantiksi nousu oli kai suurin meriittini. En ollut mitenkään puolueorientoitunut myöhemminkään, vaikka jo ylikersantti-vääpelivaiheessa olin liittomme hallituksessa, se liitto oli täysin epäpoliittinen. V. 1972 ylivääpeliaikani loppuvaiheessa olin kyllä kuntavaaleissa sitoutumattomana sdp:n listoilla, mutta syyt sille olivat muut kuin puoluepoliittiset. Ilmeisesti se ymmärrettiin ylemmällä taholla, kun seuraavan vuoden alussa minusta tuli sotilasmestari. Ja sitten seuraavana vuonna luutnantti, kaksi vuotta myöhemmin yliluutnantti ja taas kaksi vuotta myöhemmin kapteeni - ja noidenkin ylennysten perusteet olivat puolueista täysin riippumattomia.

        Mutta jo 38 vuotta ja risat olen ollut siviili, ensin 18 vuotta "keskustaa lähellä olevan" yrityksen palveluksessa, jossa myös menestyin mukavasti, eikä siihenkään millään puolueella ollut pienintäkään ansiota. Mutta jo runsaat 20 vuotta olen ollut vain tällainen eläkeläisvaari, innokas maailmanmatkaaja ja mukana monessa muussakin, mutta edelleen täysin riippumaton ja roikkumaton mistään puolueesta. Minun puoluesidonnaisuuteni on vain sinun heikossa päässä, ei missään muualla.

        Turha kierrellä. Demarina sinä palstalle tulit ja kovasti demareita puolustit. Niinhän siinä sitten kävi, että jouduit keskusteluissa pahasti alakynteen ja elämäsi osoittautui hyvin vaatimattomaksi, niinpä alemmuudentuntoasi pönkittääksesi sinusta tuli ihan porvari, kokoomuslainen.

        Huvittavaahan se tuollainen wannabe porvarius on tuollaiselta kovin vaatimattoman sivistyksen ja heikon ymmärryksen omaavalta ihmiseltä on.

        Maapetturuuteen verrattavaa on 1972 ollut puolustusvoimain vakituisessa palveluksessa olleelta esiiintyä avoimesti sosialismia tavoitelleen puolueen listoilla. Mutta sinun vaatimattoman ymmärryksen tuntien, olet sinä sellaiseen ihan tyhmyyttäsikin voinut ryhtyä, ilman maanpetturuus tavoitteita. Yksinkertaisuus yhdistettynä typeryyteen kun on tavaramerkkisi.


      • Häpeä.puolustusvoimille
        kapi_ kirjoitti:

        No, kun et näy pääsevän lähemmäs tätä päivää, täytyy vastata:

        Siitä on 62,5 vuotta, kun jäin armeijan leipiin. Ei minulla silloin mitään puoluekannatusta ollut kun ei ollut äänioikeuttakaan, joka tuli vasta 21-vuotiaana. Varusmieskersantiksi nousu oli kai suurin meriittini. En ollut mitenkään puolueorientoitunut myöhemminkään, vaikka jo ylikersantti-vääpelivaiheessa olin liittomme hallituksessa, se liitto oli täysin epäpoliittinen. V. 1972 ylivääpeliaikani loppuvaiheessa olin kyllä kuntavaaleissa sitoutumattomana sdp:n listoilla, mutta syyt sille olivat muut kuin puoluepoliittiset. Ilmeisesti se ymmärrettiin ylemmällä taholla, kun seuraavan vuoden alussa minusta tuli sotilasmestari. Ja sitten seuraavana vuonna luutnantti, kaksi vuotta myöhemmin yliluutnantti ja taas kaksi vuotta myöhemmin kapteeni - ja noidenkin ylennysten perusteet olivat puolueista täysin riippumattomia.

        Mutta jo 38 vuotta ja risat olen ollut siviili, ensin 18 vuotta "keskustaa lähellä olevan" yrityksen palveluksessa, jossa myös menestyin mukavasti, eikä siihenkään millään puolueella ollut pienintäkään ansiota. Mutta jo runsaat 20 vuotta olen ollut vain tällainen eläkeläisvaari, innokas maailmanmatkaaja ja mukana monessa muussakin, mutta edelleen täysin riippumaton ja roikkumaton mistään puolueesta. Minun puoluesidonnaisuuteni on vain sinun heikossa päässä, ei missään muualla.

        Ottaa punikkeja sisään henkilökuntaan, kun tiukkapaikka tulee nämä karkaa vihollisen puolelle. Näkee selostuksesi sosialismin auvoisuudesta mikä olet miehiäsi. Turha selitellä
        enään !

        Saitko nyt selvää ? Kansakoulukin on käytynä minulla.


      • Hohhhohhooooooooooo kirjoitti:

        Turha kierrellä. Demarina sinä palstalle tulit ja kovasti demareita puolustit. Niinhän siinä sitten kävi, että jouduit keskusteluissa pahasti alakynteen ja elämäsi osoittautui hyvin vaatimattomaksi, niinpä alemmuudentuntoasi pönkittääksesi sinusta tuli ihan porvari, kokoomuslainen.

        Huvittavaahan se tuollainen wannabe porvarius on tuollaiselta kovin vaatimattoman sivistyksen ja heikon ymmärryksen omaavalta ihmiseltä on.

        Maapetturuuteen verrattavaa on 1972 ollut puolustusvoimain vakituisessa palveluksessa olleelta esiiintyä avoimesti sosialismia tavoitelleen puolueen listoilla. Mutta sinun vaatimattoman ymmärryksen tuntien, olet sinä sellaiseen ihan tyhmyyttäsikin voinut ryhtyä, ilman maanpetturuus tavoitteita. Yksinkertaisuus yhdistettynä typeryyteen kun on tavaramerkkisi.

        Okei, myönnetään, että alkuaikoina käytin sellaistakin nikkiä kuin ”asevelisosialisti”. Sillä halusin tehdä kunniaa eräille sodan jälkeen politiikassa esiintyneille sosialidemokraateille, Neuvostoliittoon kumartavia poliitikkoja - kuten Kekkosta - vastustaville mitä isänmaallisimmille miehille, jotka tulivat tunnetuiksi asevelisosialisteina. Tosin yksi heistä, Väinö Leskinen, sitten nöyrtyi Kekkosen laukunkantajaksi eräällä Neuvostoliiton matkalla.

        Aina varsin epäpoliittisena olen kyllä joskus ollut demarienkin kannattaja, mutta Paavo Lipponen on viimeinen demari, jota olen eduskuntavaaleissa äänestänyt. Presidentinvaaleissa äänestin kyllä Koivistoa vv. 1982 ja vielä 1988 ja Ahtisaarta v. 1994 ja vielä Halostakin v. 2000, kun jo sairas vaimoni - joka oli vahvasti kokoomuslaisen kodin tytär - toivoi ensimmäistä naispresidenttiä. Mutta jo v. 2006 äänestin Niinistöä, kuten myös v. 2012 ja taas tänä vuonna. Kunta- tai muissakaan vaaleissa en liene äänestänyt demariehdokkaita enää kymmeniin vuosiin.

        Puoluekannatuksen vaihtaminen on järjen asia, jos oma elämäntilanne, näkemys omista tai läheistensä eduista on muuttunut vuosien saatossa. Minun kohdallani niin on tapahtunut. Tätä näyttää olevan mahdotonta ymmärtää sellaisen, joka on syntynyt kepulaiseksi ja sellaisena pysyy, vaikka oman etunsa vastaisestikin. No, sellaiset ovat kai niin tyhmiä, etteivät ymmärrä etuaan. Heillä kun yksinkertaisuus yhdistettynä typeryyteen on tavaramerkkinä.


      • Längvits
        Vasta.sekavaa.eikös kirjoitti:

        Miten sinä sosialistina pääsit siihen aikaan armeijan leipiin.
        Kun puhuttiin leikkisästi, että vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..
        Se nimittäin oli nuukaakin siihen aikaan, ettei vasemmistolaiset pääsisi seulan ohi armeijaan eikä poliisiin, mutta pääsit. Ainakin olet tuonut julki monesti poliittisen kantasi.

        Onko yhä sekavaa, vai menikö entistä sekavammaksi ?

        "vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..
        Onko yhä sekavaa, vai menikö entistä sekavammaksi ?"


        Sekavaa on ja sekavammaksi menee. Mitä tarkoittaa "että siksi pitää valmiiksi sisään.."? Onko se sitä aiemmin mainitsemaasi "armeijan slangia" eli längvitsiä, jota kukaan ei ymmärrä?


      • Et.näytä.osaavan-näitä
        Längvits kirjoitti:

        "vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..
        Onko yhä sekavaa, vai menikö entistä sekavammaksi ?"


        Sekavaa on ja sekavammaksi menee. Mitä tarkoittaa "että siksi pitää valmiiksi sisään.."? Onko se sitä aiemmin mainitsemaasi "armeijan slangia" eli längvitsiä, jota kukaan ei ymmärrä?

        silti yrität tolittaa sekaan.

        "vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..."
        -pisteet perässä tarkoittaa että jatkuu vielä, joka näin lyhennetty.
        Tämä oli erään vasemmistoliittolaisen sanomana, joka sanoi itseään punikiksi, kun häneltä kysyttiin että miksi kävi armeijan ja RUKin. Kun jäi eduskunnasta eläkkeelle, sanoi että hän on viimeisiä punikkeja. Ei ollut Jaakko Laakso, vaikka hänkin reservin upseeri -tai oli.

        Ilmeisesti itse et ole armeijaa käynyt, kun näyttää ettet sitä puolta osaa. Oliko niin että kehitysvammaisena et kelvannut armeijaan ? Kun et näytä ihan terve olevan kauheine " lesta" huutoinesi. Pankkolängvitsillesi Kapikin nauroi, ja piti hyvänä kun noin sanoit. Teillä sossuilla tätä omaa ajatusmaailmaa sanontoinenne, jota toinen sosialisti vielä jatkoi.


      • kepuöykkäri
        Et.näytä.osaavan-näitä kirjoitti:

        silti yrität tolittaa sekaan.

        "vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..."
        -pisteet perässä tarkoittaa että jatkuu vielä, joka näin lyhennetty.
        Tämä oli erään vasemmistoliittolaisen sanomana, joka sanoi itseään punikiksi, kun häneltä kysyttiin että miksi kävi armeijan ja RUKin. Kun jäi eduskunnasta eläkkeelle, sanoi että hän on viimeisiä punikkeja. Ei ollut Jaakko Laakso, vaikka hänkin reservin upseeri -tai oli.

        Ilmeisesti itse et ole armeijaa käynyt, kun näyttää ettet sitä puolta osaa. Oliko niin että kehitysvammaisena et kelvannut armeijaan ? Kun et näytä ihan terve olevan kauheine " lesta" huutoinesi. Pankkolängvitsillesi Kapikin nauroi, ja piti hyvänä kun noin sanoit. Teillä sossuilla tätä omaa ajatusmaailmaa sanontoinenne, jota toinen sosialisti vielä jatkoi.

        Sinä annat kasvot sille tosiseikalle, miksi Keskustan äänestämistä tulee välttää.


      • Längvits
        Et.näytä.osaavan-näitä kirjoitti:

        silti yrität tolittaa sekaan.

        "vallankumous tarvitsee upseereja, että siksi pitää valmiiksi sisään..."
        -pisteet perässä tarkoittaa että jatkuu vielä, joka näin lyhennetty.
        Tämä oli erään vasemmistoliittolaisen sanomana, joka sanoi itseään punikiksi, kun häneltä kysyttiin että miksi kävi armeijan ja RUKin. Kun jäi eduskunnasta eläkkeelle, sanoi että hän on viimeisiä punikkeja. Ei ollut Jaakko Laakso, vaikka hänkin reservin upseeri -tai oli.

        Ilmeisesti itse et ole armeijaa käynyt, kun näyttää ettet sitä puolta osaa. Oliko niin että kehitysvammaisena et kelvannut armeijaan ? Kun et näytä ihan terve olevan kauheine " lesta" huutoinesi. Pankkolängvitsillesi Kapikin nauroi, ja piti hyvänä kun noin sanoit. Teillä sossuilla tätä omaa ajatusmaailmaa sanontoinenne, jota toinen sosialisti vielä jatkoi.

        Kyse ei ollut pisteistä, vaan järkeä vailla olleesta "että siksi pitää valmiiksi sisään" kirjoituksesta. Jotain upseereihin liittyvää, mutta miten ja mitä se tarkoittaa? Koeta selittää siten, että kaikki ymmärtävät.

        Armeija käyty, kehitysvammaa ei ole, ei myöskään tarvetta huutaa lestaa.
        Kertoisitko meille mikä oikku saa sinut päivittäin kirjoittamaan palstalle asioita, jotka ovat hyvän tavan ja usein myös järjen vastaisia? Tieto siitä voisi ehkä auttaa meitä ymmärtämään sinua.


      • tamppipaskapää

        Kestohäirikkö Rinne. Ehu juristista taustaansa, mutta taisi se koulu jäädä hiukan kesken, ei tullut maisteria


    • Solisaliratti

      Maalaisliittolaiset, nuo Suomen republikaanit...

      • S24uomlaineN

        Antti Rinne tuo Suomen Nicolás Maduro Moros.
        Molempien talous pohjaa samaan aatepohjaan.


    • sipilöintiseis

      Sipilä on menny kokoomuksesta oikealta ohi.Vanhakantaiset keskustalaiset kauhistelee tilannetta mutta se on päivän suunta nyt.Ääriajatukset on Sipilän henkistä tuotosta.Siinä maailmassa työntekijän asema on puristettu pieneksi ja tuloerot kasvavat .Yritystuet ja veronvähennykset firmoille jatkuu jos mies jatkaa.Maksut ja välilliset verot tulee kansan maksettavaksi.Tulokehitys suomessa on ollutkin euroopan huonoimpia.Kohtuuttominta on eläkeläisten köyhien suuri määrä joiden asema ei kiinnosta ketään.Ei edes uskovaista pääministeriä.

      • Deus-Vult

        "Ei edes uskovaista pääministeriä."

        Uskovaista?

        Tiesithän, että:
        Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan lestan lakeijoineen päästä Jumalan valtakuntaan.

        ???


      • KysynVaan

        Onko kenties Nokian entinen pääjohtaja Jorma Ollila taustavaikuttajana ja neuvonantajana Juha Sipilälle ja Anne Bernerille Olli Rehniä tietenkin unohtamatta, kun maan henkinen tila tahtoo painua maan rakoon? Missä ovat kepun nykyajan johannesvirolaiset?


    • mailalta.terveisiä

      Eloranta toteaa että eduskuntaan tulee voida vaikuttaa.
      Mutta kyllä se vaikuttaminen täytyy riittää jota joka neljäs vuosi harrastetaan.
      Muu vaikuttaminen on ajan haaskausta. Aikuisia ihmisiä siellä istuu 200 kpl.
      Minusta sekin on puolet liikaa, vähemmälläkin näin pieni maa pärjäisi

    • Takinkääntäjäpaavo

      Kepuli kävi näyttämässä nuoremmallekkin polvelle, että se pettää aina ja ikuisesti.

    • Onhan tämäkin avaukseni ”ottanut tulta” varsin pian. Melko moniin viesteihin olen vastaillutkin, mutta nyt saa riittää ainakin tälle päivälle. Keskityn nyt katsomaan tuota juuri alkanutta A-studiota, jossa vastakkain ovat Juha Sipilä ja Antti Rinne - luulisi sen tarjoavan mielenkiintoista. No, saa nähdä. Ehkäpä kommentoin sitä huomenna, mutta tänä iltana ei minulta enää muuta. Hyvää yötä!

    • vihervasemmistokampanjoi

      Eilen saimme itse todeta kuka pyrkii pitämään hyvinvointivaltiota pystyssä ihmisiä työllistämällä ja kuka on ay-pamppujen bulvaani.

      Asiat eivät juuri etene nyrkkiin ryiskelemällä.

      • JuurikinNoinSeOn

        Tuollaiseen heikkoon esiintymiseen se Rinteen ja SDP.n kannatus kaatuu. Tosi kiihkodemarit, kuten Kapi, tietysti ylistävät Rinnettä, mutta 85% näkee asian todellisen laidan.


    • Eilen illalla lupasin tulla tänään kommentoimaan näkemääni ja kuulemaani silloin juuri alkaneessa Juha Sipilän ja Antti Rinteen keskustelusta tv 1:n A-studiossa. Eipä tuo keskustelu juuri uutta antanut. Molemmat tosin olivat olevinaan sovinnollisia ja esittivät yhteistyötä nyt hallituksen ja opposition väliä hiertävissä kysymyksissä. Kumpikin kuitenkin jumittautuivat kantoihinsa niin, että ei sille yhteistyölle taida olla juuri edellytyksiä.

      Olisihan noilla kahdella toki edellytyksiä yhteistyöhön noissakin asioissa. Molemmat ovat olleet yrityselämän johtotehtävissä, Sipilä yrityksien omistajanakin, Rinne niiden hallituksissa. Rinne on toki leimallisemmin ammattiyhdistysmies toimittuaan vuosikymmenet niiden johtotehtävissä, joten hänen näkökantojaan edelleen suuntaa taustansa. Kun on myös lakimies, ehkä liian helposti hän takertuu ”lillukanvarsiin” kun Sipilä insinöörinä on mielikuvituksellisempi, on osoittanut sen mm. ”kakkaroillaan”.

      Esiintymiskyvyltäänkin Sipilä on parempi, jotenkin rennompi. Rinteen puheäänikään ei ole kovin vakuuttava ja ainakin minua häiritsi hänen tapansa yskiä nyrkkiinsä - lieneekö ns. tupakkayskää. No, aiemmista demarijohtajista on muistettava, että ei Väinö Tannerkaan kuulemma mikään hyvä esiintyjä ollut, Rafael Paasiota syytettiin jahkailusta ja ”hidas puhe ja kankea kieli” olivat Paavo ”Mooses” Lipposellakin. Menestyksekkäimpiä puolueensa johtajia he kuitenkin ovat olleet - kenties Kalevi Sorsa pitäisi liittää tuohon joukkoon.

      Eipä tuo johtajien tv-keskustelu tätä pattitilannetta mitenkään avannut. Joten sama jumi jatkuu ja saattaa jumiin jäädäkin. Saa nähdä, kuinka käy - eli ”saapas näkee, kenkä tietää”, pankkolängvitsillä sanottuna.

    • Eilen illalla lupasin tulla tänään kommentoimaan näkemääni ja kuulemaani silloin juuri alkaneessa Juha Sipilän ja Antti Rinteen keskustelusta tv 1:n A-studiossa. Eipä tuo keskustelu juuri uutta antanut. Molemmat tosin olivat olevinaan sovinnollisia ja esittivät yhteistyötä nyt hallituksen ja opposition väliä hiertävissä kysymyksissä. Kumpikin kuitenkin jumittautuivat kantoihinsa niin, että ei sille yhteistyölle taida olla juuri edellytyksiä.

      Olisihan noilla kahdella toki edellytyksiä yhteistyöhön noissakin asioissa. Molemmat ovat olleet yrityselämän johtotehtävissä, Sipilä yrityksien omistajanakin, Rinne niiden hallituksissa. Rinne on toki leimallisemmin ammattiyhdistysmies toimittuaan vuosikymmenet niiden johtotehtävissä, joten hänen näkökantojaan edelleen suuntaa taustansa. Kun on myös lakimies, ehkä liian helposti hän takertuu ”lillukanvarsiin” kun Sipilä insinöörinä on mielikuvituksellisempi, on osoittanut sen mm. ”kakkaroillaan”.

      Esiintymiskyvyltäänkin Sipilä on parempi, jotenkin rennompi. Rinteen puheäänikään ei ole kovin vakuuttava ja ainakin minua häiritsi hänen tapansa yskiä nyrkkiinsä - lieneekö ns. tupakkayskää. No, aiemmista demarijohtajista on muistettava, että ei Väinö Tannerkaan kuulemma mikään hyvä esiintyjä ollut, Rafael Paasiota syytettiin jahkailusta ja ”hidas puhe ja kankea kieli” olivat Paavo ”Mooses” Lipposellakin. Menestyksekkäimpiä puolueensa johtajia he kuitenkin ovat olleet - kenties Kalevi Sorsa pitäisi liittää tuohon joukkoon.

      Eipä tuo johtajien tv-keskustelu tätä pattitilannetta mitenkään avannut. Joten sama jumi jatkuu ja saattaa jumiin jäädäkin. Saa nähdä, kuinka käy - eli ”saapas näkee, kenkä tietää”, pankkolängvitsillä sanottuna.

      • Sorry, että tuli tuo sama kahteen kertaan. En ymmärrä syytä sille, sillä ensimmäisellä kerralla se vain poistui ruudusta, johon kirjoitin, mutta ei tullut palstalle, toisella kerralla tuli, ja siellä oli jo se ensimmäinen. Sorry.


      • YstävänNeuvo
        kapi_ kirjoitti:

        Sorry, että tuli tuo sama kahteen kertaan. En ymmärrä syytä sille, sillä ensimmäisellä kerralla se vain poistui ruudusta, johon kirjoitin, mutta ei tullut palstalle, toisella kerralla tuli, ja siellä oli jo se ensimmäinen. Sorry.

        Älä kirjoita ruudulle, käytä näppäimistöä, sitten talleta, niin ei häviä.


      • HelppoJuttu

        Sipilä esitti hyvin varteenotettavan ehdotuksen, itsekin olen samaa tälläkin palstalla esittänyt.

        Sipilän ehdotus Rinteelle oli, että palattaisiin irtisanomislakikiistan alkujuurille. Siis työaikalakia pääsisi soveltamaan myöskin ne työpaikat, ne työnantajat ja työntekijät, jotka eivät kuulu liittoihin. Hyvä ja selkeä ulospääsy kiistasta. Sipilä tarjosi ihan kättä päälle sopimista.

        Rinne ei varmaan edes ymmärtänyt tarjousta, vaan sopersi omaa ulkoa opettelemaansa jargonia. Esimerkiksi kiistassa aktiivisesti kommentoijana esiintynyt Lasse Laatunen aamun radiohaastattelussa piti tarjousta erinomaisena ratkaisuna.

        Surkeaakin surkeampaa, että meillä on tuollainen puheenjohtaja demareissa joka ei edes ymmärrä puhuttua sanaa.


      • HelppoJuttu kirjoitti:

        Sipilä esitti hyvin varteenotettavan ehdotuksen, itsekin olen samaa tälläkin palstalla esittänyt.

        Sipilän ehdotus Rinteelle oli, että palattaisiin irtisanomislakikiistan alkujuurille. Siis työaikalakia pääsisi soveltamaan myöskin ne työpaikat, ne työnantajat ja työntekijät, jotka eivät kuulu liittoihin. Hyvä ja selkeä ulospääsy kiistasta. Sipilä tarjosi ihan kättä päälle sopimista.

        Rinne ei varmaan edes ymmärtänyt tarjousta, vaan sopersi omaa ulkoa opettelemaansa jargonia. Esimerkiksi kiistassa aktiivisesti kommentoijana esiintynyt Lasse Laatunen aamun radiohaastattelussa piti tarjousta erinomaisena ratkaisuna.

        Surkeaakin surkeampaa, että meillä on tuollainen puheenjohtaja demareissa joka ei edes ymmärrä puhuttua sanaa.

        Kiinnitin kyllä huomiota samaan ja hetken odotin Rinteen lyövän kättä päälle. Mutta heti tajusin, että Sipilän ehdotus on mahdoton entisen ammattiyhdistyspomon hyväksyttäväksi. Totta kai ammattiyhdistyksissä edellytetään, että kaikki palkansaajat kuuluvat alansa liittoihin, sillä niissä myös liitolleen jäsenmaksunsa maksavat palkansaajat katsovat kieroon ”heidän persiillään tuleen istujia”.

        Sama kanta on ymmärrettävä myös demarien puheenjohtajalta, sillä suuri osa ammattiliittoihin kuuluvista on demarien äänestäjiä. Jos puolue lipeisi tuollaisissa asioissa ne äänestäjät lipeäisivät varmaan vasureihin.

        Lasse Laatunen on tosiaan esittänyt asiassa jo muitakin kannanottoja, joita pidän kyllä arvostettavina ja niitä voi sanoa jopa yllättäviksi entiseltä työnantajapuolen merkittävältä mieheltä tulleina.


      • Kieroon.kasvanut
        kapi_ kirjoitti:

        Kiinnitin kyllä huomiota samaan ja hetken odotin Rinteen lyövän kättä päälle. Mutta heti tajusin, että Sipilän ehdotus on mahdoton entisen ammattiyhdistyspomon hyväksyttäväksi. Totta kai ammattiyhdistyksissä edellytetään, että kaikki palkansaajat kuuluvat alansa liittoihin, sillä niissä myös liitolleen jäsenmaksunsa maksavat palkansaajat katsovat kieroon ”heidän persiillään tuleen istujia”.

        Sama kanta on ymmärrettävä myös demarien puheenjohtajalta, sillä suuri osa ammattiliittoihin kuuluvista on demarien äänestäjiä. Jos puolue lipeisi tuollaisissa asioissa ne äänestäjät lipeäisivät varmaan vasureihin.

        Lasse Laatunen on tosiaan esittänyt asiassa jo muitakin kannanottoja, joita pidän kyllä arvostettavina ja niitä voi sanoa jopa yllättäviksi entiseltä työnantajapuolen merkittävältä mieheltä tulleina.

        Olet sinä vahvasti vasemmistolainen !
        Hyvä ette ollut sodassa, olisit ampunut omia.


      • Hohhohohoohooooooooo
        YstävänNeuvo kirjoitti:

        Älä kirjoita ruudulle, käytä näppäimistöä, sitten talleta, niin ei häviä.

        Kapi on vähän niinkuin se tarinan blondi, joka korjauslakalla korjasi kirjoitusvirheensä tietokoneen ruudulta. Yksinkertaisuus on tavaramerkkinsä.


      • NytSaaNauraa
        kapi_ kirjoitti:

        Kiinnitin kyllä huomiota samaan ja hetken odotin Rinteen lyövän kättä päälle. Mutta heti tajusin, että Sipilän ehdotus on mahdoton entisen ammattiyhdistyspomon hyväksyttäväksi. Totta kai ammattiyhdistyksissä edellytetään, että kaikki palkansaajat kuuluvat alansa liittoihin, sillä niissä myös liitolleen jäsenmaksunsa maksavat palkansaajat katsovat kieroon ”heidän persiillään tuleen istujia”.

        Sama kanta on ymmärrettävä myös demarien puheenjohtajalta, sillä suuri osa ammattiliittoihin kuuluvista on demarien äänestäjiä. Jos puolue lipeisi tuollaisissa asioissa ne äänestäjät lipeäisivät varmaan vasureihin.

        Lasse Laatunen on tosiaan esittänyt asiassa jo muitakin kannanottoja, joita pidän kyllä arvostettavina ja niitä voi sanoa jopa yllättäviksi entiseltä työnantajapuolen merkittävältä mieheltä tulleina.

        No niin, kunnon kommunistihan sieltä paljastuu "wannabe" kokoomuslaisen kuoren alta.

        Tuollaista ajattelua esiintyi ay-liikkeessä 1970 luvulla, nyt valmistaudutaan 2020 lukuun. Elät Kapi puoli vuosisataa vahassa ajatusmallissa. Silloihan kaltaisesi punikit saattoivay lakkoilla siitäkin, jos joku ei liittoon kuulunut.


      • Kieroon.kasvanut kirjoitti:

        Olet sinä vahvasti vasemmistolainen !
        Hyvä ette ollut sodassa, olisit ampunut omia.

        Oikea nimimerkki sinulla on. Kieroon kasvanut olet todella.

        Tarkoitat kai loukata minua sanomalla minua vahvasti vasemmistolaiseksi. En minä sellainen ole, mutta nimimerkissäsi itsestäsi kertoman huomioon ottaen en siitä loukkaannukaan. Mutta loukkaantuisin kyllä, jos herjaisit minua kepulaiseksi!


      • KapiSosdemsialistille
        kapi_ kirjoitti:

        Oikea nimimerkki sinulla on. Kieroon kasvanut olet todella.

        Tarkoitat kai loukata minua sanomalla minua vahvasti vasemmistolaiseksi. En minä sellainen ole, mutta nimimerkissäsi itsestäsi kertoman huomioon ottaen en siitä loukkaannukaan. Mutta loukkaantuisin kyllä, jos herjaisit minua kepulaiseksi!

        Juuri tuossa esitit äärivahoillisvasemmistolaista ay-ajattelua.

        Koeta nyt myös mielipiteesi päivittää aidosti porvarillisiksi jos niin kovasti porvarina yrität esiintyä.


    • Olen avannut taas - kuten aina - Keskustaa koskien, sillä sitähän edellyttää palstan kehote. Ja vaikka en kepulainen olekaan, puolue on toki minulle mielenkiintoinenkin, sillä onhan se johtava hallituspuolue vielä puoli vuotta. Miksipä en siis siitä haluaisi keskustella, sillä puolue enää puolen vuoden jälkeen eikä luultavasi enää koskaan minun elinaikanani tulee siinä asemassa olemaan.

      Muutamalle muullekin avaukseni aihe on ollut mielenkiintoinen, ovat osoittaneet sen viesteissään, joihin olen vielä vastaillut. Yhä enemmän on kuitenkin taas tullut avaukselleni niitä, joille vain minä olen mielenkiintoinen. Heidän viestiensä ulkoasukin osoittaa niiden tulleen sellaisilta, joilta saamastani huomiosta minulla ei ole aihetta olla ylpeä. En kuitenkaan voi olla pohtimatta, miksi minä olen noille eräille niin kiinnostava, kiinnostavampi kuin mikään muu, heidän ilmeisesti kannattamansa kepukaan ei ole yhtään mitään minuun verrattuna.

      Olisiko syynä kateus, tieto tasollaan varsin menestyksekkäästä sotilasurastani, jota he edelleen esillä pitävät, vaikka se kohdallani päättyi jo lähes 40 vuotta sitten ja elämässäni on sen jälkeen tapahtunut kovin paljon muuta, itselleni merkittävämpääkin ainakin yksityiselämässäni. Kun he pyrkivät leimaamaan minut äärivasemmistolaiseksi ilmeisesti he siten pyrkivät esittämään, että olisin köyhä ressukka ja he rikkaita porvareita, joita minun pitäisi kadehtia?

      Niin tai näin, mutta väärässä ovat joka suhteessa. Köyhät lähtökohtani ja taloudellisesti varsin rajoitetun nuoruuteni ja nuoremman miehuuteni melko pienipalkkaisena perheenisänä muistaen edelleen tunnen sympatioita sellaisten asioiden kanssa kipuilevia kohtaan. Mutta omakohtaisesti olen jo kauan ollut asemassa, jossa voin olla puoluepoliittisesti riippumaton ja roikkumaton. Äänestyskäyttäytymiseeni on aina vaikuttanut paitsi kulloinenkin oma asemani, oma etuni, myös laajempi näkemykseni isänmaamme Suomen edusta. Näin vanhuksena yhä enemmän siihen vaikuttaa myös näkemykseni jälkeläisteni edusta. Äärivasemmistolaisuus ei ole heidän etunsa mukaista, ei liioin omankaan etuni eikä Suomenkaan edun mukaista.

      Kyllä minä joskus tunnen jopa huonoa omatuntoa siitä, että asenteeni on tuollainen siksi, kun minulla asiat ovat näinkin hyvin, sillä tiedän hyvin suurella osalla suomalaisista asioiden olevan paljon huonommin. Mutta enhän minä voisi heitä yhdellä äänelläni juuri auttaa, toivon vaan, että heidän etujensa puolustajina esiintyvät ovat rehellisiä pyrkimyksissään ja onnistuvat niissä. Niinpä näin ajatellen juuri Espanjan matkalta palanneena olen jo varannut hyvin paljon kalliimman Etelä-Afrikan kaksiviikkoisen kiertomatkan, jolle lähden vasta tammikuun alussa seuranani tietysti naisystävä, jollaisesta on iloa ja onnea vanhallekin miehelle, ainakin minä koen niin.

      En jatka enempää tästä teille eräille kaikkein mielenkiintoisimmasta aiheesta enkä ainakaan juuri nyt muustakaan.

      • KapiSosdemsialistille

        Vasemmistolaisleimaa sinuun ei suinkaa lyö se, että sillä tavalla korostettaisiin sinun vaatimatonta asemaasi tai reppanuuttasi, vaan ihan se mitä mielipiteissäsi esität ja olet esittänyt.

        Kuten tuossa edelläkin, puolustat ammattiliittoja , joiden toimin nytkin hankaloitetaan muiden ihmisten elämää ja vahingoitetaan Suomen taloutta vain sen takia, että valvotaan omia aikansa eläneitä etuja.

        Ay-liikkeen vanhakantaisuus näkyy esim. siinä, että tänään julkituodut poliittiset taistelutoimet kohdistetaan vanhuksiin ja lapsiin (JHL) sekä sairaisiin (tehy). Vanhentunut käsitys siitä, että rankaisemalla yhteiskunnassa niitä, joilla on vähiten mahdollisuuksia vaikuttaa itse asioihinsa (lapset, vanhukset, sairaat) saadaan itselle sympatiaa ja kannatusta. Asiahan on aivan päinvastoin, ay-liike kusee omiin muroihinsa lyömällä noita heikoimmat edellytykset omaavia, yleinen mielipide kääntyy liittojen toimia vastaan kun ne kohdistetaan noin älyttömästi.

        Puolustelemalla tuollaista osoitat olevasi todellakin äärivasemmistolainen, vaikka kuinka kokoomuslaisuuttasi vakuutat.


      • VETOOMUS.YLLÄPIDOLLE

        VETOOMUS YLLÄPIDOLLE
        Kirjoitan tätä usean Keskustapalstalle asiallisesti kirjoittavan ihmisen puolesta.

        Palsta on muuttunut häiriköiden temmellyskentäksi.

        Pahimpana häiriköijänä toimii eräs joka käyttää nikissään erilaisia muunnoksia munakarvasta ja tämän epäilemättä psyykkisesti sairaan häirikön pääagendana on herjata kaikilla mahdollisilla tavoilla erästä yli kahdeksankymmentä vuotiasta palstalle usein kirjoittavaa eläkeläistä ja kaikkia muitakin joita täksi eläkeläismieheksi epäilee.

        Uskon, että tämä häirikkö on ylläpidolle erittäin tuttu sillä hän on jo vuosia joka päivä tehnyt useita aloituksia jotka herjaavat tätä em. eläkeläistä ja nämä kirjoitukset on ylläpito kiitettävästi poistanut.

        Ylläpito on kuitenkin yleisellä tasolla osoittanut suurta hampaattomuutta palstan järjestyksen säilyttämisessä ja tämän häirikön antaman esimerkin myötä tänne on enenevässä määrin tullut kirjoituksia joita ei voi suurin surminkaan pitää Keskusta-palstalle kuuluvina.

        Nuo kirjoitukset käsittelevät useimmiten ay-liikettä, Tarja Halosta ja etenkin hänen eläkettään, vasemmistopuolueita, kansalaissotaa ja muita irrelevantteja aiheita. Niiden tekijästä voi myös päätellä, että kyseessä on joko älyllisesti vajaakykyinen tai aivan nuori henkilö sillä niin suurta kirjoitustaidon puutetta ja yleistä tietämättömyyttä tämän häirikön kirjoituksissa on ollut.

        Vielä 5-15 vuotta sitten palstalla oli ajanjakso jolloin palsta oli vakavasti otettava keskustelupalsta jossa ajatuksia ja mielipiteitä vaihdettiin asiallisella tavalla vaikka tunteet toisinaan kiihtyivätkin. Tuolloin ei ollut nykyisen kaltaista jatkuvaa palstan halvaannuttamiseen tähtäävää häiriköintiä koska täällä oli valvoja

        Pääpointti tässä aloituksessani on, että voiko ylläpito tehostaa valvontaansa, että nämä häirikköviestit poistuisivat enemmän reaaliajassa. Nyt saattaa kestää tuntikausia ennen kuin selvästi häirikköviesti poistuu.

        Onko palstakohtaisessa valvonnassa mahdollista käyttää erikseen nimettyä valvojaa. Mielestäni palstahäiriköinti lisääntyi huomattavasti edellisen palstauudistuksen jälkeen jolloin palstakohtainen valvonta päättyi. Siihen asti palstalla ollut luotsi kiitettävästi piti yllä järjestystä. Tämän kaltaista järjestyksen reaaliaikaista ylläpitoa palsta kaipaisi myös nyt. Lisäksi joitakin tuon päähäirikön kirjoituksia annatte olla palstalla huolimatta siitä, että hän käyttää erittäin räävitöntä toiseen ihmiseen herjaus mielessä tarkoitettuja nimimerkkejä ettekä poista niitä lukuisista pyynnöistä huolimatta. Tulen postaamaan tämän palstan nykytilaa koskevan viestini siihen asti kunnes bannaatte tämän mielisairaan palstaa häiriköivän yksilön palstoilta.

        Olkaa ystävällisiä siellä ylläpidossa ja vastatkaa tähän viestiini


      • korpraali.vaan

        " juuri Espanjan matkalta palanneena olen jo varannut hyvin paljon kalliimman Etelä-Afrikan kaksiviikkoisen kiertomatkan, jolle lähden vasta tammikuun alussa seuranani tietysti naisystävä"

        Kelpaa sitä matkustella kun on hyvät eläkkeet. Tienattu kahdelta työuralta. Ei syytä huonoon omatuntoon. Pieni eläkkeesi on palstan majurin kymppitonnin eläkkeen rinnalla. Hurjat palkat on olleet majureilla;-D


      • VETOOMUS.YLLÄPIDOLLE kirjoitti:

        VETOOMUS YLLÄPIDOLLE
        Kirjoitan tätä usean Keskustapalstalle asiallisesti kirjoittavan ihmisen puolesta.

        Palsta on muuttunut häiriköiden temmellyskentäksi.

        Pahimpana häiriköijänä toimii eräs joka käyttää nikissään erilaisia muunnoksia munakarvasta ja tämän epäilemättä psyykkisesti sairaan häirikön pääagendana on herjata kaikilla mahdollisilla tavoilla erästä yli kahdeksankymmentä vuotiasta palstalle usein kirjoittavaa eläkeläistä ja kaikkia muitakin joita täksi eläkeläismieheksi epäilee.

        Uskon, että tämä häirikkö on ylläpidolle erittäin tuttu sillä hän on jo vuosia joka päivä tehnyt useita aloituksia jotka herjaavat tätä em. eläkeläistä ja nämä kirjoitukset on ylläpito kiitettävästi poistanut.

        Ylläpito on kuitenkin yleisellä tasolla osoittanut suurta hampaattomuutta palstan järjestyksen säilyttämisessä ja tämän häirikön antaman esimerkin myötä tänne on enenevässä määrin tullut kirjoituksia joita ei voi suurin surminkaan pitää Keskusta-palstalle kuuluvina.

        Nuo kirjoitukset käsittelevät useimmiten ay-liikettä, Tarja Halosta ja etenkin hänen eläkettään, vasemmistopuolueita, kansalaissotaa ja muita irrelevantteja aiheita. Niiden tekijästä voi myös päätellä, että kyseessä on joko älyllisesti vajaakykyinen tai aivan nuori henkilö sillä niin suurta kirjoitustaidon puutetta ja yleistä tietämättömyyttä tämän häirikön kirjoituksissa on ollut.

        Vielä 5-15 vuotta sitten palstalla oli ajanjakso jolloin palsta oli vakavasti otettava keskustelupalsta jossa ajatuksia ja mielipiteitä vaihdettiin asiallisella tavalla vaikka tunteet toisinaan kiihtyivätkin. Tuolloin ei ollut nykyisen kaltaista jatkuvaa palstan halvaannuttamiseen tähtäävää häiriköintiä koska täällä oli valvoja

        Pääpointti tässä aloituksessani on, että voiko ylläpito tehostaa valvontaansa, että nämä häirikköviestit poistuisivat enemmän reaaliajassa. Nyt saattaa kestää tuntikausia ennen kuin selvästi häirikköviesti poistuu.

        Onko palstakohtaisessa valvonnassa mahdollista käyttää erikseen nimettyä valvojaa. Mielestäni palstahäiriköinti lisääntyi huomattavasti edellisen palstauudistuksen jälkeen jolloin palstakohtainen valvonta päättyi. Siihen asti palstalla ollut luotsi kiitettävästi piti yllä järjestystä. Tämän kaltaista järjestyksen reaaliaikaista ylläpitoa palsta kaipaisi myös nyt. Lisäksi joitakin tuon päähäirikön kirjoituksia annatte olla palstalla huolimatta siitä, että hän käyttää erittäin räävitöntä toiseen ihmiseen herjaus mielessä tarkoitettuja nimimerkkejä ettekä poista niitä lukuisista pyynnöistä huolimatta. Tulen postaamaan tämän palstan nykytilaa koskevan viestini siihen asti kunnes bannaatte tämän mielisairaan palstaa häiriköivän yksilön palstoilta.

        Olkaa ystävällisiä siellä ylläpidossa ja vastatkaa tähän viestiini

        Huomaan, että tarkoittamaltasi palstan pahimmalta häiriköltä, m-karvakurittajalta ei ole nyt viestejä tullut. Olisikohan palstan ylläpito saanut hänet lopulta sulkuun? No, onhan niitä viestejä saattanut tulla entiseen tapaan, mutta valvonta on ne entiseen tapaansa pian poistellut.


      • korpraali.vaan kirjoitti:

        " juuri Espanjan matkalta palanneena olen jo varannut hyvin paljon kalliimman Etelä-Afrikan kaksiviikkoisen kiertomatkan, jolle lähden vasta tammikuun alussa seuranani tietysti naisystävä"

        Kelpaa sitä matkustella kun on hyvät eläkkeet. Tienattu kahdelta työuralta. Ei syytä huonoon omatuntoon. Pieni eläkkeesi on palstan majurin kymppitonnin eläkkeen rinnalla. Hurjat palkat on olleet majureilla;-D

        Majureilla täytynee olla erilainen eläkeoikeus kuin muilla sotilailla. Meillä muilla, kai kersantista kenraaliin eläke oli 66 % palkasta. Siviilityöurallani eläke oli ”vain” 60 % palkasta, ja vain puoli eläkettä siltä ehdin tienata. Majureilla eläkkeen on täytynyt olla vähintään 250 % palkasta;))


      • KapiSosdemsialistille kirjoitti:

        Vasemmistolaisleimaa sinuun ei suinkaa lyö se, että sillä tavalla korostettaisiin sinun vaatimatonta asemaasi tai reppanuuttasi, vaan ihan se mitä mielipiteissäsi esität ja olet esittänyt.

        Kuten tuossa edelläkin, puolustat ammattiliittoja , joiden toimin nytkin hankaloitetaan muiden ihmisten elämää ja vahingoitetaan Suomen taloutta vain sen takia, että valvotaan omia aikansa eläneitä etuja.

        Ay-liikkeen vanhakantaisuus näkyy esim. siinä, että tänään julkituodut poliittiset taistelutoimet kohdistetaan vanhuksiin ja lapsiin (JHL) sekä sairaisiin (tehy). Vanhentunut käsitys siitä, että rankaisemalla yhteiskunnassa niitä, joilla on vähiten mahdollisuuksia vaikuttaa itse asioihinsa (lapset, vanhukset, sairaat) saadaan itselle sympatiaa ja kannatusta. Asiahan on aivan päinvastoin, ay-liike kusee omiin muroihinsa lyömällä noita heikoimmat edellytykset omaavia, yleinen mielipide kääntyy liittojen toimia vastaan kun ne kohdistetaan noin älyttömästi.

        Puolustelemalla tuollaista osoitat olevasi todellakin äärivasemmistolainen, vaikka kuinka kokoomuslaisuuttasi vakuutat.

        Näen ammattiliitot hyvin tarpeellisina. Mikäpä muu kuin ne puolustaisivat maallemme ja meille kaikille hyvin tärkeiden palkkatyöläisten etuja? Kepuko, vai? Et kai sentään viitsi naurattaa. Liittoomme kuuluminen koettiin velvollisuudeksi jo sotilaanakin, ensin liityttiin kerhoon ja sen mukana liittoon, jos niin ei olisi tehty, kerhollekaan ei olisi ollut menemistä.

        Enkä ole vakuutellut kokoomuslaisuuttani, vaan riippumattomuuttani ja roikkumattomuuttani kaikista puolueista. On toki minua paljon rikkaampiakin vasemmistolaisia, esim. Erkki Tuomioja, mutta hän on idealisti, minä olen realisti. Vaikka minulla on myötätuntoa heikommassa asemassa olevia kohtaan, äänestäminen minusta on kuitenkin järjen eikä tunteen asia. Eli äänestellyt olen oman etuni ja varsinkin läheisteni eduksi näkemällä tavalla. Poikani on lähes sadan ihmisen työnantaja, ja vaikka hänellä ei liene ollut mitään kärhämiä liittoonsa kuuluvien työntekijöittensä tai heidän liittonsa kanssa, ei hänen etujaan parhaiten ajava ja kannattamansa puolue taida olla kovin vasemmalla.


      • KapiSotilasNro1
        KapiSosdemsialistille kirjoitti:

        Vasemmistolaisleimaa sinuun ei suinkaa lyö se, että sillä tavalla korostettaisiin sinun vaatimatonta asemaasi tai reppanuuttasi, vaan ihan se mitä mielipiteissäsi esität ja olet esittänyt.

        Kuten tuossa edelläkin, puolustat ammattiliittoja , joiden toimin nytkin hankaloitetaan muiden ihmisten elämää ja vahingoitetaan Suomen taloutta vain sen takia, että valvotaan omia aikansa eläneitä etuja.

        Ay-liikkeen vanhakantaisuus näkyy esim. siinä, että tänään julkituodut poliittiset taistelutoimet kohdistetaan vanhuksiin ja lapsiin (JHL) sekä sairaisiin (tehy). Vanhentunut käsitys siitä, että rankaisemalla yhteiskunnassa niitä, joilla on vähiten mahdollisuuksia vaikuttaa itse asioihinsa (lapset, vanhukset, sairaat) saadaan itselle sympatiaa ja kannatusta. Asiahan on aivan päinvastoin, ay-liike kusee omiin muroihinsa lyömällä noita heikoimmat edellytykset omaavia, yleinen mielipide kääntyy liittojen toimia vastaan kun ne kohdistetaan noin älyttömästi.

        Puolustelemalla tuollaista osoitat olevasi todellakin äärivasemmistolainen, vaikka kuinka kokoomuslaisuuttasi vakuutat.

        Ei kapi karvistaan pääse, vaikka kapi karvat viekin.

        Sosialisti on sosialisti vaikka voissa paistaisi, ja kapi vieläpä pahinta sorttia sosialisti,maanpetturuuteen syyllistynyt sosialisti.


      • Ateisti
        VETOOMUS.YLLÄPIDOLLE kirjoitti:

        VETOOMUS YLLÄPIDOLLE
        Kirjoitan tätä usean Keskustapalstalle asiallisesti kirjoittavan ihmisen puolesta.

        Palsta on muuttunut häiriköiden temmellyskentäksi.

        Pahimpana häiriköijänä toimii eräs joka käyttää nikissään erilaisia muunnoksia munakarvasta ja tämän epäilemättä psyykkisesti sairaan häirikön pääagendana on herjata kaikilla mahdollisilla tavoilla erästä yli kahdeksankymmentä vuotiasta palstalle usein kirjoittavaa eläkeläistä ja kaikkia muitakin joita täksi eläkeläismieheksi epäilee.

        Uskon, että tämä häirikkö on ylläpidolle erittäin tuttu sillä hän on jo vuosia joka päivä tehnyt useita aloituksia jotka herjaavat tätä em. eläkeläistä ja nämä kirjoitukset on ylläpito kiitettävästi poistanut.

        Ylläpito on kuitenkin yleisellä tasolla osoittanut suurta hampaattomuutta palstan järjestyksen säilyttämisessä ja tämän häirikön antaman esimerkin myötä tänne on enenevässä määrin tullut kirjoituksia joita ei voi suurin surminkaan pitää Keskusta-palstalle kuuluvina.

        Nuo kirjoitukset käsittelevät useimmiten ay-liikettä, Tarja Halosta ja etenkin hänen eläkettään, vasemmistopuolueita, kansalaissotaa ja muita irrelevantteja aiheita. Niiden tekijästä voi myös päätellä, että kyseessä on joko älyllisesti vajaakykyinen tai aivan nuori henkilö sillä niin suurta kirjoitustaidon puutetta ja yleistä tietämättömyyttä tämän häirikön kirjoituksissa on ollut.

        Vielä 5-15 vuotta sitten palstalla oli ajanjakso jolloin palsta oli vakavasti otettava keskustelupalsta jossa ajatuksia ja mielipiteitä vaihdettiin asiallisella tavalla vaikka tunteet toisinaan kiihtyivätkin. Tuolloin ei ollut nykyisen kaltaista jatkuvaa palstan halvaannuttamiseen tähtäävää häiriköintiä koska täällä oli valvoja

        Pääpointti tässä aloituksessani on, että voiko ylläpito tehostaa valvontaansa, että nämä häirikköviestit poistuisivat enemmän reaaliajassa. Nyt saattaa kestää tuntikausia ennen kuin selvästi häirikköviesti poistuu.

        Onko palstakohtaisessa valvonnassa mahdollista käyttää erikseen nimettyä valvojaa. Mielestäni palstahäiriköinti lisääntyi huomattavasti edellisen palstauudistuksen jälkeen jolloin palstakohtainen valvonta päättyi. Siihen asti palstalla ollut luotsi kiitettävästi piti yllä järjestystä. Tämän kaltaista järjestyksen reaaliaikaista ylläpitoa palsta kaipaisi myös nyt. Lisäksi joitakin tuon päähäirikön kirjoituksia annatte olla palstalla huolimatta siitä, että hän käyttää erittäin räävitöntä toiseen ihmiseen herjaus mielessä tarkoitettuja nimimerkkejä ettekä poista niitä lukuisista pyynnöistä huolimatta. Tulen postaamaan tämän palstan nykytilaa koskevan viestini siihen asti kunnes bannaatte tämän mielisairaan palstaa häiriköivän yksilön palstoilta.

        Olkaa ystävällisiä siellä ylläpidossa ja vastatkaa tähän viestiini

        Älä sinä saatana kirjota tänne! Bannia häirikölle!


      • miksi_merkitystä
        KapiSotilasNro1 kirjoitti:

        Ei kapi karvistaan pääse, vaikka kapi karvat viekin.

        Sosialisti on sosialisti vaikka voissa paistaisi, ja kapi vieläpä pahinta sorttia sosialisti,maanpetturuuteen syyllistynyt sosialisti.

        Mä en ymmärrä, minkä takia täällä pitää veivata jonkun sosialistisuutta tai sosialistittomuutta. Jossain keskustelussa (eilenkö se oli?) Kapi jo selitti oman historiansa hyvin, ja se riittää mulle. Nostan hattua ja totean, että "aha, selvä". Että aikanaan on ollut kallellaan sdp:n suuntaan, mutta nyt ei enää ole aikoihin ollut. Totesi vielä vuonna 2000 äänestäneensä Halosta - lähinnä siksi, että vaimonsa halusi ensimmäisen naispresidentin - mutta jo 2006 äänestäneensä toisen kierroksen parista Niinistö-Halonen Niinistöä. Ensimmäisen kierroksen äänestämisestä ei tainnut olla puhetta.

        ...Sinänsä mulle ei ole katastrofi, vaikka joku toteaisikin olevansa sosialisti, vaikka pidänkin sosialismia toimimattomana aatteena käytännön elämässä. Mutta tällaisessa keskustelussa en jaksaisi jäädä junnaamaan tällaiseen asiaan, jos keskustelussa käsitellään paljon kiinnostavampia asioita. Jotenkin se junnaaminen tuntuu samalta, mitä voi tapahtua, jos joku on kahden tai kolmen promillen humalassa...

        T: Akateeminen Tampereelta


      • HyväJuttuTuo
        miksi_merkitystä kirjoitti:

        Mä en ymmärrä, minkä takia täällä pitää veivata jonkun sosialistisuutta tai sosialistittomuutta. Jossain keskustelussa (eilenkö se oli?) Kapi jo selitti oman historiansa hyvin, ja se riittää mulle. Nostan hattua ja totean, että "aha, selvä". Että aikanaan on ollut kallellaan sdp:n suuntaan, mutta nyt ei enää ole aikoihin ollut. Totesi vielä vuonna 2000 äänestäneensä Halosta - lähinnä siksi, että vaimonsa halusi ensimmäisen naispresidentin - mutta jo 2006 äänestäneensä toisen kierroksen parista Niinistö-Halonen Niinistöä. Ensimmäisen kierroksen äänestämisestä ei tainnut olla puhetta.

        ...Sinänsä mulle ei ole katastrofi, vaikka joku toteaisikin olevansa sosialisti, vaikka pidänkin sosialismia toimimattomana aatteena käytännön elämässä. Mutta tällaisessa keskustelussa en jaksaisi jäädä junnaamaan tällaiseen asiaan, jos keskustelussa käsitellään paljon kiinnostavampia asioita. Jotenkin se junnaaminen tuntuu samalta, mitä voi tapahtua, jos joku on kahden tai kolmen promillen humalassa...

        T: Akateeminen Tampereelta

        Kun jatkat veivaamista niin jatketaan...

        Kapi paljastaa tuossa Halos äänestyksessäänkin sen, ettei ymmärrä asioista vaan on toisten vietävissä, tuossa tapauksessa siis vaimonsa. Vähänkin asiaa ymmärtävä olisi mm. Halosen miinakannan vuoksi (kapihan on evp-sotilas !!!) jotakuta muuta äänestänyt

        Nythän hän sanoo äänestävänsä Kokoomusta siitä syystä, että poikansa on yrityspomo. Oma ajattelu puuttuu siis edelleen, muiden mukaan menee kapi ressukka. Niinhän se on ollut tälläkin palstalla, kapia on jo yli 15 vuotta vedätetty tullen mennen, ja usein vieläpä kölin alta.

        T: Akateeminen Pohojanmaalta


      • miksi_merkitystä
        HyväJuttuTuo kirjoitti:

        Kun jatkat veivaamista niin jatketaan...

        Kapi paljastaa tuossa Halos äänestyksessäänkin sen, ettei ymmärrä asioista vaan on toisten vietävissä, tuossa tapauksessa siis vaimonsa. Vähänkin asiaa ymmärtävä olisi mm. Halosen miinakannan vuoksi (kapihan on evp-sotilas !!!) jotakuta muuta äänestänyt

        Nythän hän sanoo äänestävänsä Kokoomusta siitä syystä, että poikansa on yrityspomo. Oma ajattelu puuttuu siis edelleen, muiden mukaan menee kapi ressukka. Niinhän se on ollut tälläkin palstalla, kapia on jo yli 15 vuotta vedätetty tullen mennen, ja usein vieläpä kölin alta.

        T: Akateeminen Pohojanmaalta

        Mä en vaan ymmärrä, miksi tällä palstalla pitää kääntää keskustelu keskustelijoihin, kun täällä keskustellaan mielenkiintoisemmistakin asioista. Tai varsinkaan sitä, että pitää tästä "sosialistisuudesta" keskustella uudestaan ja uudestaan, kun henkilö on sen asian jo selittänyt.

        Ja miksi ei saisi äänestää ihmisiä tai puolueita monenlaisilla perusteilla? Itselläni ainakin on vaikuttanut erilaisissa vaaleissa yleensä yksi tai kaksi asiakysymystä, joiden pohjalta olen ääneni antanut. Ja sen lisäksi on pari ei-puoluetta, joille en voisi ääntäni antaa. Minulle ne sattuvat olemaan Vasemmistoliitto ja Vihreät, mutta se lienee tässä keskustelussa sivuasia.

        Jos Kapi on sanonut, että äänesti Halosta osittain sen takia, että hänen "silloin jo sairas" edesmennyt vaimonsa halusi naispresidenttiä... Minun mielestäni se on vain ihan kaunista, että antaa jossain poikkeustilanteessa vaimonsa vaikuttaa omaan äänestyspäätökseensä.

        Ja jos on sanonut, että on äänestänyt Kokoomusta yrityselämässä olevan poikansa vuoksi (en ole ollut täällä riittävän kauan tietääkseni, onko sanonut näin), niin ei siinä ole mitään vikaa. Jos kerran hänellä itsellään on ikää jo 80 vuotta, niin eri puolueet eivät kovin paljon linjauksillaan enää hänen omaan elämäänsä vaikuta. Miksi ei silloin voisi ajatella lastensa elämää?

        Mutta joo, miksi me oikeastaan keskustelemme tässä nyt jostain keskustelijasta, kun tämä Kapin nostama aloitus oli aiheeltaan niin paljon mielenkiintoisempi...

        T: Akateeminen Tampereelta


      • miksi_merkitystä kirjoitti:

        Mä en vaan ymmärrä, miksi tällä palstalla pitää kääntää keskustelu keskustelijoihin, kun täällä keskustellaan mielenkiintoisemmistakin asioista. Tai varsinkaan sitä, että pitää tästä "sosialistisuudesta" keskustella uudestaan ja uudestaan, kun henkilö on sen asian jo selittänyt.

        Ja miksi ei saisi äänestää ihmisiä tai puolueita monenlaisilla perusteilla? Itselläni ainakin on vaikuttanut erilaisissa vaaleissa yleensä yksi tai kaksi asiakysymystä, joiden pohjalta olen ääneni antanut. Ja sen lisäksi on pari ei-puoluetta, joille en voisi ääntäni antaa. Minulle ne sattuvat olemaan Vasemmistoliitto ja Vihreät, mutta se lienee tässä keskustelussa sivuasia.

        Jos Kapi on sanonut, että äänesti Halosta osittain sen takia, että hänen "silloin jo sairas" edesmennyt vaimonsa halusi naispresidenttiä... Minun mielestäni se on vain ihan kaunista, että antaa jossain poikkeustilanteessa vaimonsa vaikuttaa omaan äänestyspäätökseensä.

        Ja jos on sanonut, että on äänestänyt Kokoomusta yrityselämässä olevan poikansa vuoksi (en ole ollut täällä riittävän kauan tietääkseni, onko sanonut näin), niin ei siinä ole mitään vikaa. Jos kerran hänellä itsellään on ikää jo 80 vuotta, niin eri puolueet eivät kovin paljon linjauksillaan enää hänen omaan elämäänsä vaikuta. Miksi ei silloin voisi ajatella lastensa elämää?

        Mutta joo, miksi me oikeastaan keskustelemme tässä nyt jostain keskustelijasta, kun tämä Kapin nostama aloitus oli aiheeltaan niin paljon mielenkiintoisempi...

        T: Akateeminen Tampereelta

        Kiva, että täällä kuullaan uutta järjen ääntä! Lähetyksesi on kyllä selkeä, mutta muutamalla on kai vastaanotin rikki niin, että siellä kuullaan vain yhtä kanavaa, jonka lähetys tulee oman pään sisältä.

        Sanot: ”Mutta joo, miksi me oikeastaan keskustelemme tässä nyt jostain keskustelijasta, kun tämä Kapin nostama aloitus oli aiheeltaan niin paljon mielenkiintoisempi...”. Niin, kyllä minustakin tuo tarkoittamasi asia tietysti on mielenkiintoinen, en muuten olisi sitä esille ottanut. Mutta noille eräille mikään ei ole niin mielenkiintoista kuin minä, kaikki muu, jopa kepukin jää varjoni pimentoon. Ei sille syytä järjellä ymmärrä. Joutuu vain pohtimaan, millaisia ovat miehet, joiden elämän keskipisteeksi tällainen tavallinen vanha mies on tullut näin ”etänäkin”.

        Kun tuot esille tuon perusteeni äänestää Halosta presidentinvaalissa v. 2000 - kiitos ymmärtäväisyydestäsi - kerron vielä lisäperusteen: V. 1994 vaalissa silloin vielä terve vaimoni naispresidentin saadakseen äänesti Elisabeth Rehniä ja olisi halunnut minunkin häntä äänestävän, mutta minä äänestin Ahtisaarta ja kerroin sen jo ennakkoon vaimolleni. En äänestänyt Ahtisaarta siksi, että hän oli demarien ehdokas, vaan siksi, että hän oli jo tuolloin tehnyt merkittäviä tekoja maailmanrauhan hyväksi - sitä arvostin, kun olen kolminkertainen YK:n rauhanturvaaja - ja että hän on aliupseerin, myöhemmän sotilasteknikon poika. V. 2000 vaalissa minun oli helppo suostua vaimoni pyyntöön, varsinkin, kun vastaehdokkaana oli kepun Aho.

        Hauskaa, kun Sinä ilmoitat olevasi akateeminen - jota en suinkaan epäile - tänne heti tulee toinen akateeminen, jonka akateemisuus esityksensä sisällöstä kuten esitystavastaankin päätellen on vähintään kyseenalaista. Jatkumoa entiselle se on. Kun minun tiedettiin olevan sotilasarvoltani kapteeni, tänne pullahti majureita, joiden tiedot ja käsitys sotaväestä yleensäkin oli tasoa, jollainen tuskin voisi olla edes varusmiesaliupseerillakaan. Kun tiedettiin minun olleen sitten siviiliurallani joltisenkin vastuullisissa tehtävissä, suuren firman keskushallinnossa isännöitsijänä, jolla enimmillään oli n. 40 alaista, tänne ilmaantui johtaja, jonka kyvyt eivät riittäneet edes harhaanjohtajaksi täällä. Pohdin uudestaan: millaisia oikeasti ovat tuollaiset miehet!!!

        Tällä avauksella minusta syntyneen keskustelun todellakin käynnisti tuo nimim. KRH-mies eilen klo 18:03, kuten joku - vai Sinä - on oikein todennut. Kai virhe minulta, että lähdin siihen keskusteluun mukaan.


      • KysymysKapille
        kapi_ kirjoitti:

        Kiva, että täällä kuullaan uutta järjen ääntä! Lähetyksesi on kyllä selkeä, mutta muutamalla on kai vastaanotin rikki niin, että siellä kuullaan vain yhtä kanavaa, jonka lähetys tulee oman pään sisältä.

        Sanot: ”Mutta joo, miksi me oikeastaan keskustelemme tässä nyt jostain keskustelijasta, kun tämä Kapin nostama aloitus oli aiheeltaan niin paljon mielenkiintoisempi...”. Niin, kyllä minustakin tuo tarkoittamasi asia tietysti on mielenkiintoinen, en muuten olisi sitä esille ottanut. Mutta noille eräille mikään ei ole niin mielenkiintoista kuin minä, kaikki muu, jopa kepukin jää varjoni pimentoon. Ei sille syytä järjellä ymmärrä. Joutuu vain pohtimaan, millaisia ovat miehet, joiden elämän keskipisteeksi tällainen tavallinen vanha mies on tullut näin ”etänäkin”.

        Kun tuot esille tuon perusteeni äänestää Halosta presidentinvaalissa v. 2000 - kiitos ymmärtäväisyydestäsi - kerron vielä lisäperusteen: V. 1994 vaalissa silloin vielä terve vaimoni naispresidentin saadakseen äänesti Elisabeth Rehniä ja olisi halunnut minunkin häntä äänestävän, mutta minä äänestin Ahtisaarta ja kerroin sen jo ennakkoon vaimolleni. En äänestänyt Ahtisaarta siksi, että hän oli demarien ehdokas, vaan siksi, että hän oli jo tuolloin tehnyt merkittäviä tekoja maailmanrauhan hyväksi - sitä arvostin, kun olen kolminkertainen YK:n rauhanturvaaja - ja että hän on aliupseerin, myöhemmän sotilasteknikon poika. V. 2000 vaalissa minun oli helppo suostua vaimoni pyyntöön, varsinkin, kun vastaehdokkaana oli kepun Aho.

        Hauskaa, kun Sinä ilmoitat olevasi akateeminen - jota en suinkaan epäile - tänne heti tulee toinen akateeminen, jonka akateemisuus esityksensä sisällöstä kuten esitystavastaankin päätellen on vähintään kyseenalaista. Jatkumoa entiselle se on. Kun minun tiedettiin olevan sotilasarvoltani kapteeni, tänne pullahti majureita, joiden tiedot ja käsitys sotaväestä yleensäkin oli tasoa, jollainen tuskin voisi olla edes varusmiesaliupseerillakaan. Kun tiedettiin minun olleen sitten siviiliurallani joltisenkin vastuullisissa tehtävissä, suuren firman keskushallinnossa isännöitsijänä, jolla enimmillään oli n. 40 alaista, tänne ilmaantui johtaja, jonka kyvyt eivät riittäneet edes harhaanjohtajaksi täällä. Pohdin uudestaan: millaisia oikeasti ovat tuollaiset miehet!!!

        Tällä avauksella minusta syntyneen keskustelun todellakin käynnisti tuo nimim. KRH-mies eilen klo 18:03, kuten joku - vai Sinä - on oikein todennut. Kai virhe minulta, että lähdin siihen keskusteluun mukaan.

        KRH-mies puhui yleisesti vasemmistolaisten, etenkin ay-liikkeen, yhteiskutavastaisuudesta, ja erikseen esimerkin omaisesti mainitsi Kapin sotilasmenneisyyden ihmetellen, miten julkisesti yhteiskuntavastainen voi olla sotilastehtävissä uskottava, onhan sotilaan tärkein tehtävä yhteiskuntajärjestyksemme puolustaminen.

        Tuohon voisit kapi vastata, miten sinä yhteiskuntavastaisten joukkojen kannattajana olet voinut olla sotilastetävissä?


      • FaktaaTollolle
        KysymysKapille kirjoitti:

        KRH-mies puhui yleisesti vasemmistolaisten, etenkin ay-liikkeen, yhteiskutavastaisuudesta, ja erikseen esimerkin omaisesti mainitsi Kapin sotilasmenneisyyden ihmetellen, miten julkisesti yhteiskuntavastainen voi olla sotilastehtävissä uskottava, onhan sotilaan tärkein tehtävä yhteiskuntajärjestyksemme puolustaminen.

        Tuohon voisit kapi vastata, miten sinä yhteiskuntavastaisten joukkojen kannattajana olet voinut olla sotilastetävissä?

        Höpö höpö. Demarit ovat erittäin isänmaallisia. SDP on ollut vuosikymmeniä eräs suomen suurimmista puolueista ja sen kannattajat ovat käyneet samalla prosentilla armeijan kuin muiden puolueiden kannattajat.

        Jos nyt epäisänmaallista puoluetta lähtee hakemaan niin tulisi mieleen Kekkosen puolue, mikä se nyt taas olikaan. Kekkosen aikana oltiin rähmällään itään päin. Vasta demaripresidentti vei maamme länsieurooppalaiseksi parlamentaariseksi demokratiaksi, siis tämä sama presidentti joka oli sodassa ase kädessä todistamassa isänmaallisuuttaan.

        Sotien jälkeen demarit estivät tehokkaasti kommunistien "Tsekkoslovakian tien" toteutumisen.


      • KysymysKapille kirjoitti:

        KRH-mies puhui yleisesti vasemmistolaisten, etenkin ay-liikkeen, yhteiskutavastaisuudesta, ja erikseen esimerkin omaisesti mainitsi Kapin sotilasmenneisyyden ihmetellen, miten julkisesti yhteiskuntavastainen voi olla sotilastehtävissä uskottava, onhan sotilaan tärkein tehtävä yhteiskuntajärjestyksemme puolustaminen.

        Tuohon voisit kapi vastata, miten sinä yhteiskuntavastaisten joukkojen kannattajana olet voinut olla sotilastetävissä?

        Kysyvälle vastataan - vielä tämän kerran:

        Vai näet sinä ay-liikkeen yhteiskuntavastaisena - tai yhteiskutavastaisena, kuten sinä sanot. Olet näkemyksessäsi ay-liikkeestä hieman jälkijunassa. Laajaan tietoisuuteesi ei ilmeisesti ole päässyt pujahtamaan tällainen tapahtuma talvisodan ajalta:

        https://yle.fi/uutiset/3-7756308

        Kun aloitin sotilastehtävissä - tai sotilastetävissä, kuten sinä sanot - v. 1956, pääministeri oli demarien K-A Fagerholm ja kun lopetin sen urani v. 1980, pääministeri oli Mauno Koivisto. Sen urani aikana ehti olla montakin pääministeriä, demareistakin ainakin Rafael Paasio, Kalevi Sorsa ja Keijo Liinamaa. Ei heidän johtamiaan hallituksia yhteiskuntavastaisina pidetty. Yksi pysyi samana koko sotilasurani ajan: Kekkonen presidenttinä. Hän se sitten minuakin upseeriarvoissa ylenteli, joten olisiko hän sitten ollut yhteiskuntavastainen.

        Varmaan me kaikki sotilaat, niin aliupseerit, toimiupseerit kuin kadettiupseeritkin olimme yhteiskuntavastaisia kun kuuluimme kaikki omiin ammattiliittoihimme. Toisten peffalla tuleen istumista ei pidetty suotavana meidänkään keskuudessamme. Niin varmaan ajattelivat myös ne ylimmät upseerit, jotka minuakin ylentelivät ja myöhemmin upseeriarvojen ylennyksissäni ylentäjälle. tasavallan presidentille ylennysesityksiä minustakin tekivät. Heidän silmissään saattoi olla jopa meriittiä minulle se, että jo nuorena olin liittomme hallituksessa ja myöhemmin kahteenkin kertaan kerhomme puheenjohtajana ja loppuvaiheissa vuoden myös sivutoimisena maavoimien pääluottamusmiehenä, siis ammattikuntamme puolesta.

        Olisikohan sinun syytä edes hieman sivistää itseäsi noissa asioissa, jottet enää joutuisi tulemaan tänne tietämättömyyttäsi tuolla tavalla näyttämään!


      • FaktaaTollolle kirjoitti:

        Höpö höpö. Demarit ovat erittäin isänmaallisia. SDP on ollut vuosikymmeniä eräs suomen suurimmista puolueista ja sen kannattajat ovat käyneet samalla prosentilla armeijan kuin muiden puolueiden kannattajat.

        Jos nyt epäisänmaallista puoluetta lähtee hakemaan niin tulisi mieleen Kekkosen puolue, mikä se nyt taas olikaan. Kekkosen aikana oltiin rähmällään itään päin. Vasta demaripresidentti vei maamme länsieurooppalaiseksi parlamentaariseksi demokratiaksi, siis tämä sama presidentti joka oli sodassa ase kädessä todistamassa isänmaallisuuttaan.

        Sotien jälkeen demarit estivät tehokkaasti kommunistien "Tsekkoslovakian tien" toteutumisen.

        Juuri noin! Laitanpa linkin kirjoitukseen, jossa mainittuja minäkin halusin kunnioittaa yhdellä alkuaikojen nimimerkilläni:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelisosialistit

        (Kannattaa lukea kaikki tuon linkin takaa)


      • historiantottuus
        kapi_ kirjoitti:

        Kysyvälle vastataan - vielä tämän kerran:

        Vai näet sinä ay-liikkeen yhteiskuntavastaisena - tai yhteiskutavastaisena, kuten sinä sanot. Olet näkemyksessäsi ay-liikkeestä hieman jälkijunassa. Laajaan tietoisuuteesi ei ilmeisesti ole päässyt pujahtamaan tällainen tapahtuma talvisodan ajalta:

        https://yle.fi/uutiset/3-7756308

        Kun aloitin sotilastehtävissä - tai sotilastetävissä, kuten sinä sanot - v. 1956, pääministeri oli demarien K-A Fagerholm ja kun lopetin sen urani v. 1980, pääministeri oli Mauno Koivisto. Sen urani aikana ehti olla montakin pääministeriä, demareistakin ainakin Rafael Paasio, Kalevi Sorsa ja Keijo Liinamaa. Ei heidän johtamiaan hallituksia yhteiskuntavastaisina pidetty. Yksi pysyi samana koko sotilasurani ajan: Kekkonen presidenttinä. Hän se sitten minuakin upseeriarvoissa ylenteli, joten olisiko hän sitten ollut yhteiskuntavastainen.

        Varmaan me kaikki sotilaat, niin aliupseerit, toimiupseerit kuin kadettiupseeritkin olimme yhteiskuntavastaisia kun kuuluimme kaikki omiin ammattiliittoihimme. Toisten peffalla tuleen istumista ei pidetty suotavana meidänkään keskuudessamme. Niin varmaan ajattelivat myös ne ylimmät upseerit, jotka minuakin ylentelivät ja myöhemmin upseeriarvojen ylennyksissäni ylentäjälle. tasavallan presidentille ylennysesityksiä minustakin tekivät. Heidän silmissään saattoi olla jopa meriittiä minulle se, että jo nuorena olin liittomme hallituksessa ja myöhemmin kahteenkin kertaan kerhomme puheenjohtajana ja loppuvaiheissa vuoden myös sivutoimisena maavoimien pääluottamusmiehenä, siis ammattikuntamme puolesta.

        Olisikohan sinun syytä edes hieman sivistää itseäsi noissa asioissa, jottet enää joutuisi tulemaan tänne tietämättömyyttäsi tuolla tavalla näyttämään!

        Onnistuit löytämään ainoan kerran missä ay-liike on osoittanut vastuullisuutta yhteiskuntaa kohtaan. Tammikuun kihlaus on todellinen poikkeus.

        Heti ammattiyhdistystoiminnan alkuaikoina liittojen rähinöinti aikaansai monenmoista yhteiskuntarauhaa häiritsevää, ensimmäinen suurlakko 1905, sittemmin näitä ay-liikkeen yhteiskuntajärjestyksen vastaisia toimia nähtiin kiihtyvällä vauhdilla niin, että 1917 lakkolaiset jo tappoivat ihmisiä. Lopulta ay-mieliset valtasivat SDP:n ja yhdessä punaisten kaartien kanssa aloittivat sisällissodaksi eskaloituneen vallankaappauksen laillista yhteiskuntajärjestystä vastaan.

        Hävitty sota laimensi väkivallan, mutta vastarinta ja yhteiskuntarauhan häirintä jatkui erilaisin toimin aina tuohon mainittuun Tammikuun kihlaukseen saakka.

        Jo jatkosodan loppuvuosina ay-liike nousi julkisesti vastustamaan silloista hallitusta ja eduskuntaa Rauhanopposition osana, Eero A Vuori, SAK:n puheenjohtaja oli yksi keskeisimmistä Rauhanopposition toimijoista.

        Sodan jälkeinen aika oli ay-liikkeen uuden tulemisen, ja sitä myötä sen yhteiskuntavastaisten toimien, aikaa. Lakkoja ja rähinöitä riitti, Kemin veritorstai niistä yhtenä esimerkkinä. Eikä meno siitä vuosadan loppua kohden juurikaan rauhoittunut, EEC:n vastustus oli sen yksi näkyviä ilmenemiä.

        Korpilammen konferenssi, jossa demarivetoinen hallitus päästi ay-liikkeen ulkoparlamentaarikseksi osaksi päätöksentekoa, lähinnä vain veto-oikeuden järjestöille tarjoten, on tuon ajan demokratian rappion yksi muistomerkki. Tuo demokratian rappio ulkoparlamentaarisien voimien veto-oikeuksineen on sittemmin vain vahvistunut, vaikka mm. Mauno Koivisto, Esko Aho, Paavo Lipponen ja Matti Vanhanen pääministereinä ovat yrittäneet palauttaa demokratian. Presidneteistä Martti Ahtisaari toimi myös vakaasti demokratian palauttamiseksi, mutta sai palkakseen vain SDP:n hyljeksinnän, eikä sen vuoksi päässyt edes toisen presidenttikauden ehdokkaasi.

        Sipilä tekee nyt hyvää työtä palauttaakseen päätösvallan demokraattisesti valitulle parlamentille ja sen enemmistön tuella toimivalle hallitukselle.


    • MajuriE

      Kapia vituttaa, kun se on vain mitätön evp aliupseeri ja lisäksi heikkolahjainen sellainen

      • Khehihohohaa

        Sinua vituttaa kun et ole yhtään mitään!


    • pasipaloheinästä

      Kapi on kaikkien aikojen tomppeli tällä saitilla. Yli viisitoista vuotta on jatkunut tuo kaakatus, itsekehu ja lopuksi aina raivoaminen naureskeleville saittilaisille. Yhtään mitään tuo tampio ei ole tuona aikana oppinut.

    • HyväJuttuTuo

      "Mutta joo, miksi me oikeastaan keskustelemme tässä nyt jostain keskustelijasta, kun tämä Kapin nostama aloitus oli aiheeltaan niin paljon mielenkiintoisempi..."

      Jos katsot ketjua taaksepäin ymmärrät. Kapi siellä taas kerran laskettelee piiiiitkät sepostukset omasta elämästään, sotilasurastaan ja muusta.

      Siitä se taas kääntyi keskustelu keskustelijoihin. Kapin aloite tälläkin kertaa

      T:Akateeminen Pohojanmaalta

      • miksi_merkitystä

        Se, että Kapi alkoi puhua omasta elämästään, näytti lähtevän liikkeelle KRH-miehen aloituksesta 16.10.2018 klo 18:03. Siinä KRH-mies otti esille Kapin armeijataustan, johon Kapi vastasi.

        Mutta mitä itse ajattelet: Mikä on Keskustan asema vaalien jälkeen? Ja millaisen ajattelet olevan seuraavan hallituspohjan? Tai onko itselläsi siihen jotain toiveita, jotka poikkeavat siitä, millaiseksi arvelet hallituspohjan muodostuvan?


      • HyväJuttuTuo
        miksi_merkitystä kirjoitti:

        Se, että Kapi alkoi puhua omasta elämästään, näytti lähtevän liikkeelle KRH-miehen aloituksesta 16.10.2018 klo 18:03. Siinä KRH-mies otti esille Kapin armeijataustan, johon Kapi vastasi.

        Mutta mitä itse ajattelet: Mikä on Keskustan asema vaalien jälkeen? Ja millaisen ajattelet olevan seuraavan hallituspohjan? Tai onko itselläsi siihen jotain toiveita, jotka poikkeavat siitä, millaiseksi arvelet hallituspohjan muodostuvan?

        Keskusta on vahvoilla seuraavaan hallitukseen.

        SDP on julkisesti ilmoittanut (Antti Rinne), ettei voi osallistua Kokoomuksen kanssa hallitukseen, eivätkä myöskään perussuomalaiset heille kelpaa. Jos siis SDP voittaa suurimman, eli pääministeripuolueen, aseman, sen on pakko joko syödä sanansa (joka alati valehtelevalle joukolle on kylläkin tavallista) Kokoomuksen hallituskelvottomuudesta tai ottaa Keskusta mukaan hallitukseen.

        Sama tietysti jos Kokoomus on suurin. SDP on siis ilmoittanut, ettei voi tehdä yhteistyötä Kokoomuksen kanssa, joten Kokoomuksenkin olisi valittava Keskusta ennemmistöhallituksen kasatakseen. Kuten edellä todettua, tietysti aina on mahdollista, ettei SDP ole sanojensa mittainen, vaan valehteli tuossakin ja lähtisi Kokoomuksen vetämään hallitukseen.

        Seuraava hallituspohja on 80% odennäköisyydellä Kokoomus, Keskusta, RKP, Kristilliset ja Vihreät. Vihreät "ostetaan" mukaan lupaamalla perua Pyhäjoen ydinvoimalan luvat ja muilla "ilmastonmuutos" lisillä hallitusohjelmassa. Hiili- ja muovivero ainakin, tietysti autoiljoiden kurittamista, ja pieni vero lentoliikenteelle.


      • kepulle_omaa_lääkettä
        HyväJuttuTuo kirjoitti:

        Keskusta on vahvoilla seuraavaan hallitukseen.

        SDP on julkisesti ilmoittanut (Antti Rinne), ettei voi osallistua Kokoomuksen kanssa hallitukseen, eivätkä myöskään perussuomalaiset heille kelpaa. Jos siis SDP voittaa suurimman, eli pääministeripuolueen, aseman, sen on pakko joko syödä sanansa (joka alati valehtelevalle joukolle on kylläkin tavallista) Kokoomuksen hallituskelvottomuudesta tai ottaa Keskusta mukaan hallitukseen.

        Sama tietysti jos Kokoomus on suurin. SDP on siis ilmoittanut, ettei voi tehdä yhteistyötä Kokoomuksen kanssa, joten Kokoomuksenkin olisi valittava Keskusta ennemmistöhallituksen kasatakseen. Kuten edellä todettua, tietysti aina on mahdollista, ettei SDP ole sanojensa mittainen, vaan valehteli tuossakin ja lähtisi Kokoomuksen vetämään hallitukseen.

        Seuraava hallituspohja on 80% odennäköisyydellä Kokoomus, Keskusta, RKP, Kristilliset ja Vihreät. Vihreät "ostetaan" mukaan lupaamalla perua Pyhäjoen ydinvoimalan luvat ja muilla "ilmastonmuutos" lisillä hallitusohjelmassa. Hiili- ja muovivero ainakin, tietysti autoiljoiden kurittamista, ja pieni vero lentoliikenteelle.

        Miten Keskusta voi olla kovin vahvoilla yleensä ottaen mihinkään hallitukseen? Jotta seuraavan hallituksen ei tarvitsisi enää saikkailla samaan tapaan kuin tämä Sipilän luotsaama änkyräkerho, niin se vaatinee ainakin Keskustalta puheenjohtajan vaihdoksen ja toisekseen Vanhasen ulos eduskunnasta. Sitten voisi olla jotain mahdollisuutta, mutta kun katselee Keskustan kannatuskehitystä vuoden 2017 alusta lähtien, niin eipä sillä voida olettaa hallituspaikan olevan mikään ilmainen lounas.

        On utopiaa edes puhua yrityksestä ostaa Vihreitä mukaan seuraavaan hallitukseen lupaamalla perua Hanhikivi 1:sen luvat, sillä hanke on sen verran pitkällä ja venäläiset mukana siinä, niin ei riittäisi oikeistojohtajillakaan munaa ilmoittaa naapuriin, että se on kaput. Saattaisi Fortumin toiminta itänaapurissa mennä turhan vaikeaksi.

        Sinun visiosi ja todennäköisyytesi ovat puhtaasti populistiset ja hatusta vedetyt. Lisäksi hallitusmallisi, johon Vihreät eivät varmastikaan lähtisi, ei riittäisi enemmistöön. Suruksesi on vain todettava, että seuraavan hallituksen muodostajana ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä SDP ja Rinne, koska Kokoomuksenkin kannatus on pyörähtänyt laskuun. Ja vihreiden politiikan tietäen sen on helpompaa katsella SDP:n suuntaan kuin Kokoomuksen.


      • kepulle_omaa_lääkettä
        HyväJuttuTuo kirjoitti:

        Keskusta on vahvoilla seuraavaan hallitukseen.

        SDP on julkisesti ilmoittanut (Antti Rinne), ettei voi osallistua Kokoomuksen kanssa hallitukseen, eivätkä myöskään perussuomalaiset heille kelpaa. Jos siis SDP voittaa suurimman, eli pääministeripuolueen, aseman, sen on pakko joko syödä sanansa (joka alati valehtelevalle joukolle on kylläkin tavallista) Kokoomuksen hallituskelvottomuudesta tai ottaa Keskusta mukaan hallitukseen.

        Sama tietysti jos Kokoomus on suurin. SDP on siis ilmoittanut, ettei voi tehdä yhteistyötä Kokoomuksen kanssa, joten Kokoomuksenkin olisi valittava Keskusta ennemmistöhallituksen kasatakseen. Kuten edellä todettua, tietysti aina on mahdollista, ettei SDP ole sanojensa mittainen, vaan valehteli tuossakin ja lähtisi Kokoomuksen vetämään hallitukseen.

        Seuraava hallituspohja on 80% odennäköisyydellä Kokoomus, Keskusta, RKP, Kristilliset ja Vihreät. Vihreät "ostetaan" mukaan lupaamalla perua Pyhäjoen ydinvoimalan luvat ja muilla "ilmastonmuutos" lisillä hallitusohjelmassa. Hiili- ja muovivero ainakin, tietysti autoiljoiden kurittamista, ja pieni vero lentoliikenteelle.

        Ps. Olisiko persujen kääntyminen hallituksen lakiesitystä vastaan merkki siitä, että Persut tietävät jo mahdollisuuksiensa rajat hallitusneuvotteluihin ja tällä tavoin pieni ele Rinteen ja SDP:n suuntaan siitä, että heillä olisi mahdollisesti haluja olla mukana hallitustunnusteluissa, mikäli ne ovat SDP:n vetämät. Näyttäisi kumminkin siltä, että Persuja puhuttelisi enemmän työväestön kuin ökyväestön asiat ja se saattaisi lieventää SDP:n tiukkaa linjaa persuja kohtaan.


      • NytPitääKysymäni
        kepulle_omaa_lääkettä kirjoitti:

        Miten Keskusta voi olla kovin vahvoilla yleensä ottaen mihinkään hallitukseen? Jotta seuraavan hallituksen ei tarvitsisi enää saikkailla samaan tapaan kuin tämä Sipilän luotsaama änkyräkerho, niin se vaatinee ainakin Keskustalta puheenjohtajan vaihdoksen ja toisekseen Vanhasen ulos eduskunnasta. Sitten voisi olla jotain mahdollisuutta, mutta kun katselee Keskustan kannatuskehitystä vuoden 2017 alusta lähtien, niin eipä sillä voida olettaa hallituspaikan olevan mikään ilmainen lounas.

        On utopiaa edes puhua yrityksestä ostaa Vihreitä mukaan seuraavaan hallitukseen lupaamalla perua Hanhikivi 1:sen luvat, sillä hanke on sen verran pitkällä ja venäläiset mukana siinä, niin ei riittäisi oikeistojohtajillakaan munaa ilmoittaa naapuriin, että se on kaput. Saattaisi Fortumin toiminta itänaapurissa mennä turhan vaikeaksi.

        Sinun visiosi ja todennäköisyytesi ovat puhtaasti populistiset ja hatusta vedetyt. Lisäksi hallitusmallisi, johon Vihreät eivät varmastikaan lähtisi, ei riittäisi enemmistöön. Suruksesi on vain todettava, että seuraavan hallituksen muodostajana ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä SDP ja Rinne, koska Kokoomuksenkin kannatus on pyörähtänyt laskuun. Ja vihreiden politiikan tietäen sen on helpompaa katsella SDP:n suuntaan kuin Kokoomuksen.

        "...on vain todettava, että seuraavan hallituksen muodostajana ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä SDP ja Rinne..."

        Noin saattaa hyvinkin olla, mutta pitääkö Rinteen sana, ettei hän ryhdy yhteistyöhön Kokoomuksen kanssa? Jos pitää, niin millä ilveellä hän saa enemmistöhallituksen kokoon ilman Keskustaa, sillä tuskin hän sellaisia täkyjä saa hallitusohjelmaan joilla RKP ja Kristilliset saaisi mukaan, ja vaikka saisikin niin enemmistöä ei silläkään välttämättä. Persuthan Rinne on niinikään rajannut pois yhteistyökumppaneistaan, ja siniset kuihtuu olemattomiin.

        Vai pettääkö SDP ja Rinne puheensa ja lähtee Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen? Onko äänestäjien pettäminen tyylikäs tapa muodostaa hallitus


      • kepulle_omaa_lääkettä
        NytPitääKysymäni kirjoitti:

        "...on vain todettava, että seuraavan hallituksen muodostajana ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä SDP ja Rinne..."

        Noin saattaa hyvinkin olla, mutta pitääkö Rinteen sana, ettei hän ryhdy yhteistyöhön Kokoomuksen kanssa? Jos pitää, niin millä ilveellä hän saa enemmistöhallituksen kokoon ilman Keskustaa, sillä tuskin hän sellaisia täkyjä saa hallitusohjelmaan joilla RKP ja Kristilliset saaisi mukaan, ja vaikka saisikin niin enemmistöä ei silläkään välttämättä. Persuthan Rinne on niinikään rajannut pois yhteistyökumppaneistaan, ja siniset kuihtuu olemattomiin.

        Vai pettääkö SDP ja Rinne puheensa ja lähtee Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen? Onko äänestäjien pettäminen tyylikäs tapa muodostaa hallitus

        Eiköhän se pikemminkin ole niin, että Kokoomus ei ole valmis sellaisiin kompromisseihin mahdollista hallitusohjelmaa tehtäessä, että siitä syntyisi yksimielisyys puolueiden välille. Mutta sanottaisiinko näin, että Kokoomus saattaisi olla tässä valossa ja nyt helpompi yhteistyökumppani SDP:lle kuin Keskusta, mikäli Kokoomuksessa nyt vaan ymmärtäisivät astua ulos tuosta Sipilän ohjaamasta poliittisesta satiiristisesta teatterinäytöksestä.


      • kepulle_omaa_lääkettä
        NytPitääKysymäni kirjoitti:

        "...on vain todettava, että seuraavan hallituksen muodostajana ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä SDP ja Rinne..."

        Noin saattaa hyvinkin olla, mutta pitääkö Rinteen sana, ettei hän ryhdy yhteistyöhön Kokoomuksen kanssa? Jos pitää, niin millä ilveellä hän saa enemmistöhallituksen kokoon ilman Keskustaa, sillä tuskin hän sellaisia täkyjä saa hallitusohjelmaan joilla RKP ja Kristilliset saaisi mukaan, ja vaikka saisikin niin enemmistöä ei silläkään välttämättä. Persuthan Rinne on niinikään rajannut pois yhteistyökumppaneistaan, ja siniset kuihtuu olemattomiin.

        Vai pettääkö SDP ja Rinne puheensa ja lähtee Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen? Onko äänestäjien pettäminen tyylikäs tapa muodostaa hallitus

        Pientä lisäystä. Jos SDP:ssä päädyttäisiin siihen, että Keskustasta tulisi hallituskumppani seuraavaan hallitukseen, niin kykenisikö Sipilän johtama Keskusta mukautumaan niihin linjauksiin, mitä SDP ja muut mahdolliset hallituskumppanit linjaisivat? Sehän olisi ainakin Sipilän henkilökohtaiselle poliitikonuralle melkoinen takapakki. Sen tiedän, että Keskustassa muutoin voisi löytyä punamulta-henkeä, vaan oleellisin kysymys tai oikeastaan kaksi ovat, kuinka Sipilä ja Vanhanen voisivat asemoitua apupuolueen poliitikkoina? Tai että olisiko näiden kahden syytä kopsauttaa kantapäät yhteen, käännös toiseen suuntaan ja mars ulos eduskuntatalosta?


    • KauKe-

      Miten tämä on mahdollista, näin pitkä viestiketju, eikä sosialisti Kapin hallituksen kaadosta mitään.
      Perin outoa, 101-73 eikö komukat sitten voittanutkaan??

      • kepuli_konsti

        Oletko sinä tyhmä vai muuten yksinkertainen vaan? Vai etkö tiedä asian peruslähtökohtaa, kuinka tarpeeton tämä äänestys oli? Tässä ei voittanut kukaan eikä ainakaan suomalainen politiikan teko ja sen suhde kansalaisiin.


      • FaktaaTollolle

        Ei kapi mikään sosialisti ole, Selvästi on isänmaallinen monilla kunniamerkeillä palkittu hyödyllinen yhteiskunnan jäsen.

        Olisi hauskaa jos sinä nimimerkki KauKe voisit sanoa samaa itsestäsi mutta kun horinasi on vain tuota horinaa kommareista ja sosialisteista ei se oikein anna vaikutelmaa isänmaallisuudesta. Enemmän se antaa vaikutteita älyllisestä vajaamittaisuudesta.


      • VääpeliRokka
        FaktaaTollolle kirjoitti:

        Ei kapi mikään sosialisti ole, Selvästi on isänmaallinen monilla kunniamerkeillä palkittu hyödyllinen yhteiskunnan jäsen.

        Olisi hauskaa jos sinä nimimerkki KauKe voisit sanoa samaa itsestäsi mutta kun horinasi on vain tuota horinaa kommareista ja sosialisteista ei se oikein anna vaikutelmaa isänmaallisuudesta. Enemmän se antaa vaikutteita älyllisestä vajaamittaisuudesta.

        "Ei kapi mikään sosialisti ole, Selvästi on isänmaallinen monilla kunniamerkeillä palkittu hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. "

        Sait tuohon lyhyeen virkkeeseen mahtumaan kolme virhettä

        1) Kapi on sosialisti, itsekin palstalle tullessaan sanonut olevansa sosialidemokraatti

        2) Kapi EI ole isänmaallinen. Isänmaallinen sotilas ei missään tapauksessa olisi ryhtynt avoimesti sosialismia (= uhkaavimman vihollismaamme järjestelmää) kannattavan puolueen ehdokkaaksi palvelusaikanaan eikä sen jälkeen

        3) Kapi on täysin hyödytön yhteiskunnan jäsen. Ensin vuosia verovaroin loisinut armeijan palveluksessa, sitten varovaroin (maataloustukiaisin) ylläpidetyn Valion tyhjäpäisenä pikkuviskaalina. Hän ei ole koskaan tuottanut mitään.


      • äly_hoi
        VääpeliRokka kirjoitti:

        "Ei kapi mikään sosialisti ole, Selvästi on isänmaallinen monilla kunniamerkeillä palkittu hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. "

        Sait tuohon lyhyeen virkkeeseen mahtumaan kolme virhettä

        1) Kapi on sosialisti, itsekin palstalle tullessaan sanonut olevansa sosialidemokraatti

        2) Kapi EI ole isänmaallinen. Isänmaallinen sotilas ei missään tapauksessa olisi ryhtynt avoimesti sosialismia (= uhkaavimman vihollismaamme järjestelmää) kannattavan puolueen ehdokkaaksi palvelusaikanaan eikä sen jälkeen

        3) Kapi on täysin hyödytön yhteiskunnan jäsen. Ensin vuosia verovaroin loisinut armeijan palveluksessa, sitten varovaroin (maataloustukiaisin) ylläpidetyn Valion tyhjäpäisenä pikkuviskaalina. Hän ei ole koskaan tuottanut mitään.

        Mikäs noin on pistänyt, että Kapia pitää syytellä? Ai se, että Kapi ei kannata Keskustaa? No ei kannata moni muukaan. Taidat itse olla vain pelkkä armeijan kumipääkomppanian katkera varuskuntaharakka.

        Käytöksesi on muuten paheksuttavaa, sillä on erittäin tökeröä irvailla ihmisarvolla ja saati kirjoittaa kenenkään ihmiselämän hyödyttömyydestä. Jos olet keskustalainen, niin kanssaihmiset varmasti häpeävät sinua.


      • torttutertutkotarpeen
        äly_hoi kirjoitti:

        Mikäs noin on pistänyt, että Kapia pitää syytellä? Ai se, että Kapi ei kannata Keskustaa? No ei kannata moni muukaan. Taidat itse olla vain pelkkä armeijan kumipääkomppanian katkera varuskuntaharakka.

        Käytöksesi on muuten paheksuttavaa, sillä on erittäin tökeröä irvailla ihmisarvolla ja saati kirjoittaa kenenkään ihmiselämän hyödyttömyydestä. Jos olet keskustalainen, niin kanssaihmiset varmasti häpeävät sinua.

        Kymmeniä vuosia yhteiskunnan piikkiin loisinut kuvatus tuottaa ainoastaan paskapökäleitä. Eipä sillä ole paljon arvoa vai mitä?


      • TietoaTollolle
        VääpeliRokka kirjoitti:

        "Ei kapi mikään sosialisti ole, Selvästi on isänmaallinen monilla kunniamerkeillä palkittu hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. "

        Sait tuohon lyhyeen virkkeeseen mahtumaan kolme virhettä

        1) Kapi on sosialisti, itsekin palstalle tullessaan sanonut olevansa sosialidemokraatti

        2) Kapi EI ole isänmaallinen. Isänmaallinen sotilas ei missään tapauksessa olisi ryhtynt avoimesti sosialismia (= uhkaavimman vihollismaamme järjestelmää) kannattavan puolueen ehdokkaaksi palvelusaikanaan eikä sen jälkeen

        3) Kapi on täysin hyödytön yhteiskunnan jäsen. Ensin vuosia verovaroin loisinut armeijan palveluksessa, sitten varovaroin (maataloustukiaisin) ylläpidetyn Valion tyhjäpäisenä pikkuviskaalina. Hän ei ole koskaan tuottanut mitään.

        Tuossa sinun kirjoituksessasi on vain 1 virhe. Se virhe on koko kirjoitus.

        1. Kapi ei ole sosialisti muiden kuin sinun mielestäsi. Kun on ollut SDP:n vaalilistoilla puolueettomana vain sinun sairas korviesi väli pitää sitä todisteena sosialistina olosta. Kapi ei ikinä ole sanonut olevansa sosialisti. Vain sairas korviesi väli sanoo, että on.

        2 ja 3. Isänmaallinen ja hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. Päinvastoin kuin sinä joka täällä trollaat etkä osoita mitään merkkejä omasta isänmaallisuudestasi. Se, että mongerrat avutonta herjausta muka-sosialistista tarkoittaa, että olet vajaaälyinen, et isänmaallinen kuten kapi joka on useaan kertaan tekemisistään palkittu suomalainen veteraani.


      • KurMaisAnusJombell
        VääpeliRokka kirjoitti:

        "Ei kapi mikään sosialisti ole, Selvästi on isänmaallinen monilla kunniamerkeillä palkittu hyödyllinen yhteiskunnan jäsen. "

        Sait tuohon lyhyeen virkkeeseen mahtumaan kolme virhettä

        1) Kapi on sosialisti, itsekin palstalle tullessaan sanonut olevansa sosialidemokraatti

        2) Kapi EI ole isänmaallinen. Isänmaallinen sotilas ei missään tapauksessa olisi ryhtynt avoimesti sosialismia (= uhkaavimman vihollismaamme järjestelmää) kannattavan puolueen ehdokkaaksi palvelusaikanaan eikä sen jälkeen

        3) Kapi on täysin hyödytön yhteiskunnan jäsen. Ensin vuosia verovaroin loisinut armeijan palveluksessa, sitten varovaroin (maataloustukiaisin) ylläpidetyn Valion tyhjäpäisenä pikkuviskaalina. Hän ei ole koskaan tuottanut mitään.

        Ei ole mitään viitettä isänmaallisuudestaan antanut. Pidän häntä viidennen kolonnan esikuntalähettinä.


      • Asia.kohdalleen
        KurMaisAnusJombell kirjoitti:

        Ei ole mitään viitettä isänmaallisuudestaan antanut. Pidän häntä viidennen kolonnan esikuntalähettinä.

        Hyvä lähetti ollut. Kapteeniksi kohonnut. Sitten Valion isännöitsijäksi. Viettää nyt hulppeita eläkepäiviä. Entäpä siellä?


      • KurMaisAnusJombell
        Asia.kohdalleen kirjoitti:

        Hyvä lähetti ollut. Kapteeniksi kohonnut. Sitten Valion isännöitsijäksi. Viettää nyt hulppeita eläkepäiviä. Entäpä siellä?

        Hyvin menee täälläkin eläke on riittävä ja lisätienistiä ansaitsen pienellä kaupankäynnillä (tuhkakupit, käytetyt oppikirjat ym...)


    • Päivitys

      Päivitetäänpä keskustelu tähän hetkeen, siis keskiviikko 17.10 klo 19:40

      Sipilä esitti Rinteelle vaihtoehtoa, palaamista alkuperäiseen lakiehdotukseen. Siis siihen, jonka valmisteluun myös ay-väki osallistui. Rinne kieltäytyi. Orpo on ilmaissut Sipilän ehdotuksen olevan mahdollinen. Eloranta, SAK:n johtaja siis, on myös ilmaissut ehdotuksen olevan tarkemmin arvioitavissa. Ay jargonilla annettu vastaus on käytännössä lupaus neuvotteluista.

      Nyt siis palataan neuvottelemaan siitä, että kaikki yritykset ja kaikki työntekijät olisivat tasaveroisessa asemassa paikallisen sopimisen suhteen. Sinänsä muuten mielenkiintoista, että liitot ovat vastustaneet pienyritysten irtisanomisten helpottamista vetoamalla yhdenvertaisuuden vaarantumiseen, mutta vastustavat kovasti yhdenvertaisuuden toteuttamista toisaalla. Loogisuus on aina ollut vaikeaa vasemmalla.

      Lopputulemana saamme uuden lain, jossa paikallinen sopiminen lisääntyy myös villeissä pienyrityksissä ja korvaa tuon irtisanomislain. Sipilä saa voiton, ja ay-liike saa voiton. Rinne on tässä se joka menettää kasvonsa - ja vaaliaseen. Meneekö samalla vaalivoitto ?

      • tälleenmenee

        No,todellisuudessa kepu kokee Pyrrhoksen voiton, ei muuta, Rinteestä tulee pääministeri ja Orpo jatkaa valtiovarainministerinä.


      • KauKe-

        Päivitys vetäisi asiallisen tuntuista viestiä, joka mielestäni myös toteutuu. Kevään vaaleissa sosialisti Rinteen on vaikea saada hallitus kavereita, olisi hänen oma kannatuksensa mikä hyvänsä.
        Niin törpösti hän on puheenjohtajana käyttäytynyt, että ainakin kokoomus , keskusta, ruotsalaiset ja kristilliset kieltäytyvät yhteistyöstä.


      • Hölmölandiankansalainen
        KauKe- kirjoitti:

        Päivitys vetäisi asiallisen tuntuista viestiä, joka mielestäni myös toteutuu. Kevään vaaleissa sosialisti Rinteen on vaikea saada hallitus kavereita, olisi hänen oma kannatuksensa mikä hyvänsä.
        Niin törpösti hän on puheenjohtajana käyttäytynyt, että ainakin kokoomus , keskusta, ruotsalaiset ja kristilliset kieltäytyvät yhteistyöstä.

        Missä ovat kieltäytyneet? Ei kai missään ole vielä esitetty muuta argumenttia kuin Perussuomalaisten suhteen. Et kai vain syyllisty propagandistiseen kirjoitteluun?


    • niinpä_niin

      Sipilä tekee kovasti demareille vaalityötä. Keskusta 15,7 % ja suunta alaspäin, SDP 22 % ja suunta ylöspäin. Tänäänkin antoi taas yhden syyn lisää. Tarvitseeko sitä enempää selvittää?

      Hyvä Juha! Näin sitä pitää. Saat varmaan keväällä sitten Rinteeltä punaisen ruusun muistoksi ahkeroinnistasi.

    • Eiköhän tähänastinen tällä avauksellani jo riittäne minulta. Avaukseni asia oli minusta mielenkiintoinen ja asiallisiakin viestejä aiheesta tuli ja niihin olen vastaillut. Sitten eräs toi esille hänestä paljon mielenkiintoisemman aiheen, eli minut, ja siitä vasta oikein vilkas keskustelu syntyi. Jouduinpa siihen osallistumaan itsekin oikaistakseni heidän kovin vääriä käsityksiään minusta.

      Tuo minuun kohdistuneen keskustelun aloittaja eilen klo 18.03 käytti nimimerkkiä KRH-mies. Lienee ollut vastimen kantaja, suuntaajaksi häntä ei olisi missään tapauksessa päästetty, sillä hänen suuntaaminaan kranaatit eivät olisi osuneet maaliinsa sen paremmin kuin hänen ”laukauksensa” täälläkään.

      No, ehkä minun pitäisi kiittää tuota KRH-miestä siitä, että avaukseni on taas noussut kolmen luetuimman listalle. Silti olisin toivonut, että olisi keskusteltu vain avaukseni asiasta - josta todellakin muutamia hyviä mielipiteitä on esitetty - mutta minkä minä sille voin, että noille eräille minä olen mielenkiintoisempi kuin mikään muu, varsinkaan kepu ja sen politiikka ei ole heille yhtään mitään minun rinnallani.

      Sitä vain pitää edelleen ihmetellä, miksi minä, tällainen tavallinen vanha mies olen heille niin kiinnostava. Täytyy vain jälleen pohtia: millaisia mahtavat olla nuo miehet - korjaan: ”miehet” - ja millaista mahtaa ollakaan heidän elämänsä, jonka tärkeimmäksi sisällöksi minä näyn tulleen näin ”etänäkin”? Tuskin tuohon heiltä vastausta tulee, mutta järkipäiset voivat varmaan päätellä sen ”tykönään”.

      Nyt ei siis enempää minulta, mutta tulen kyllä taas sitten, kun kepupolitiikka sille aihetta antaa. Ja antaahan se varmaan sitä vielä ehkä piankin, mutta ainakaan tällä viikolla minä en siihen ehdi täällä puuttua, kun ohjelmassani on loppuviikoksi muuta ja sittenkin paljon mukavampaa kuin esiintymiseni täällä - vaikken siinä seurassa olekaan sellainen huomion keskipiste kuin täällä. Näkemiin!

      • KRH-mies

        Etkös itse juuri sanoit, että vain KRH mies oli sinusta parempi, ja nyt moitit hänet ettei edes olisi asetakkisi kantajaksi.


      • Kt-alik
        KRH-mies kirjoitti:

        Etkös itse juuri sanoit, että vain KRH mies oli sinusta parempi, ja nyt moitit hänet ettei edes olisi asetakkisi kantajaksi.

        Ei kapi puhunut asetakista. Sanoi

        " Lienee ollut vastimen kantaja, suuntaajaksi häntä ei olisi missään tapauksessa päästetty, sillä hänen suuntaaminaan kranaatit eivät olisi osuneet maaliinsa sen paremmin kuin hänen ”laukauksensa” täälläkään".

        Olet outo krh-mies, jos et tiedä, mikä vastin on. Tykkimieskin sen tietää.


    • aattleppaihaite

      Politiikka on iso PERSEREIKÄ ja poliiiiiiiiiiiiiiiiiiiitikot ovat niitä paskapapanoita mitkä roikkuu tämän reijän karvoissa.

    • hullumieshullu

      Paavo Väyrynen ja Ahti Karjalainen aikoinaan tapasivat Hakaniemen torilla ja Ahti siinä vähän ihmetteli, miksi Paavolla on apina mukanaan siinä kädestä pitäen ja kysyikin, miksi tällä on apina mukana..? No Paavo kertoi, että löysi sen harhailemassa ja otti kiinni, eikä tiennyt minne viedä sitä??? Ahti tottakai neuvoi ja käski viemään sen apinan Korkeasaareen. Paavohan kiitti neuvosta ja lähti apinan kanssa ja seuraavana päivänä, kun Ahti ja Paavo tapasivat uudestaan, niin eikö apina ollut Paavolla vieläkin mukana..? No etkö vienytkään tuota apinaa sinne Korkeasaareen, siinä Ahti ihmetellen kysyi, johonka Paavo vastasi... Juu kyllä me käytiin Korkeasaaressa ja nyt me ollaan menossa Linnanmäelle. HAH HAH HAH HAH HAH.... voe helevettiläenen sentää..... Linnanmäelle....hah hah hah hah hah!!!!!!!!

    • hullumieshullu

      Sipilän kannattaja... Se ainoa, niin kysyi "JUHIKSELTA" tietääkö se "päätönministeri" mitä eroa on hiiren pipnoilla, jäniksen papnoilla ja lehmän läjillä...? No en, vastasi "JUHIS" vai niin ja siun kaa pitäis puhua politiikasta ku ethä sie tiijä paljoo paskaakaan. hah hah hah hah hah hah..... Paljoo paskaakaa....hah hah hah hah hah ...Empähä oo näin hyvvää juttuu kertonuikkaa aekoihin..? voe juutas!!!!!

    • eijatkooon

      tokko KEPUlit pääsee, edes eduskuntaan. saunan takaa , tai navetan nurkalta, jotain mölinää tulevat päästelemään #.

    • sinipunaa

      Melko varmasti kokoomus ja demarit, nykyiset taistelevat metsot, ovat seuraavassa hallituksessa. Tietysti joojoo-puolueita on lisänä, Sekamelska jatkuu hallituksesta toiseen.

    • jarnaki

      Seuraava hallitus: ensin Sipilä ja Orpo lyövät Rinteelle luun kurkkuun ja porvarit jatkaa.

      • Nyt_jo_selvää

        Sipilän luun lyömiset ja laulut on laulettu politiikassa. Sen tietää itsekin ja keskittyy laskeskelemaan mitä hyvää sai aikaiseksi omille ja suvun bisneksille.


      • vladimir_sipilä

        Saattaa olla porvarihallitukselle ymmärtäjät vähissä seuraavissa vaaleissa. Sitä voi jokainen tykönään miettiä, haluaako tuollaiselle demokratian ja parlamentarismin irvikuvalle jatkoa. Keskusta ja varsinkin Juha Sipilä puhuivat kovin kaunistellen viime vaaleissa vaan kun valinnat oli suoritettu, alkoi sellainen meno jota tuskin kukaan edes kuvitteli tapahtuvan. Se ensimmäinen tapaus oli koulutusleikkauskohu, jossa pää- ja valtiovarainministeri seisoivat opiskelijoiden kanssa yhteiskuvassa ja vielä plakaatit edessä, että koulutuksesta ei leikata. Sipilän kusetus oli kiertää tämä omalla tekstillään "mutta uudistetaan". Sen jälkeen alkoi tulla "uudistusta" toisensa perään.

        Taitaisi olla turvallisempaa ostaa mannelta auto kuin luottaa Sipilän sanaan.


    • Tuorekurkku

      Siperialainen leikkausasema ja muslimien kurkkusalaattitehdas?

    • petihölkkä

      Vastaus aloittajalle.......HUONO ON HÄVINNEEN ASEMA. Joutuu luopumaan myös puolueensa puheenjohtajuudesta.Katoaa sinne minne bernerkin....

    • kepu.ei.petä.enää

      Sinisten hautauskutsut on jo kirjoitettu valmiiksi ja keskusta on jo saattohoidossa. Hautajaisvieraiksi pääsee ainakin kokoomus sillä se ei ole ryvettynyt ollenkaan työmiehentappotalkoissa keskustan tapaan.

    • kysymys.täältäkin

      Mikä lie keskustan asema vaalien jälkeen mutta mikä on kapin asema nyt? Ei ole näkynyt täällä. Vaikka rohviilikuvankin olet vaihtanut. Koita nyt muistaa vanhoja ystäviä!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Joo, muistanhan minä vanhoja ystäviä, joten kysyvälle vastataan: Minun asemani nyt on flunssapotilas. Kävin sunnuntaina poikani perheessä, jossa oltiin flunssassa, ja nyt se flunssa on minussakin.

        Tällä palstalla en ilmeisesti ole enää missään asemassa. Maanantaina laitoin palstalle avauksen ”Kärpäsestä on tehty härkänen”, mutta se pian poistettiin. Laitoin sitten saman yleisen politiikan palstalle ja siellä se on pysynyt ja jopa herättänyt hieman keskusteluakin, jollaista sillä palstalla ei yleensä paljonkaan ole.

        Vielä sunnuntaina laitoin sitten tälle palstalle avauksen otsikolla ”Tunnustusta pääministeri Sipilälle”. Siinä totesin tällaista:

        ”Aamulla olin noista alkaneista työnseisauksista ja uhkaavammistakin lakoista sen verran kuohuksissani, että aika tylysti puhuin Juha Sipilästä kuten Antti Rinteestäkin. Olin siis sitä mieltä, että viisainta olisi ”suutarin pysyä lestissään” eli Sipilä olisi saanut pysyä yritysjohtajana, jossa saamistaan tuloksista päätellen oli hyvä, ja Rinne olisi saanut pysyä siellä ammattiliitossaan, kun politiikassa hänkin on osoittautunut varsin taitamattomaksi.

        Mutta ainakin Sipilän suhteen taisin onneksi olla väärässä. Näyttää siltä, että Sipilä sittenkin on myös ihan taitava ja vastuullinen poliitikkokin. Sipilän onnistumista nyt todella tarvitaan, jottei ajauduta paljon pahempaan. Samaa tietysti tarvitaan myös vastapuolelta. Lycka till heille molemmille!”

        Tuokin avaukseni kuitenkin pian poistettiin. No, jouti poistaa, sillä aivan liian hyväuskoinen tuossa olin Sipilän ja ehkä vastapuolenkin suhteen. Mitään odottamaani hyvää ei ole tapahtunut, huonompaan suuntaan vain yhä mennään. Mutta en enää viitsi ottaa kantaa noihin asioihin, kun sellainen ei näy pysyvän palstalla. Alan jo yleensäkin olla kovin kyllästynyt keskusteluun täällä, jossa taso on vajonnut kovin alas. Ainakin nyt on parasta vain jatkaa tämän flunssani lääkitsemistä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe