jokin siinä

vanhatajat

syynä mutta mikä ett
ruotsinsuomalaiset jollai tavalla muka parempia kuin supisuomalaiset
en edes tiedä millä tavalla'
mutta sellainen käsitys tullut
Mitä olet mieltä asiasta?

15

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten kaikki muutkin.
      Sinä päätät ajatuksistasi.
      Onnea matkallesi.

      H.

    • JoRiittää

      Ap, skeidaa jauhat paitsi apinan kohdalla.

    • Tavisuomalainen

      Ei ole sellaista käsitystä tullut. Ehkäpä on toisilla opittu käsitys. En tiedä, eivät ole sen hienompia (mitä lienee tarkoittaakaan) kuin kukaan mukaan.

    • tavallinen.on.paras

      Kaikki kunnia heille jotka Ruotsissa pärjäsivät.
      Osa ei oppinut kieltäkään, vaikka saattavat asua siellä vieläkin.
      Osa tuli häntä koipien välissä takaisin, kotiikäväkö tuli vai mikä kenellekin.
      Ihan tavallisia ihmisiä kaikki, sekä he että me.

    • Per-kel

      Siinä mielessä parempia että tullaan toimeen myös hurrikieleellä.- Muuta eroa ei varmaan,

      Sitä maata, jossa kasvoin, eivät asuta omat On ehkä ihmiset samat, mutta kasvottomat
      On muualta tuotu nuo mausteet niin somat Eivät asukkaat tiedä, keitä he ovat
      Mutta maata, jossa kasvoin, minä rakastan ja vihaan Se on kuin osa minusta, vertani ja lihaa
      Sen henki tai atomit mua aina seuraa Ja kun kuolen, muutun osaksi Pohjosen peuraa :)
      Vi haur det brau i Skåne :)

    • Ihan.hyviä.vain

      Vaikuttaisiko paremmuuden tunteeseen, että ruotsinsuomalaiset ovat iloisempia ja tyytyväisempiä kuin suomenkieliset. Rs-mieheni on huvittunut suomalaisista hitti-iskelmistä; taas yksi hitti-itkuvirsi pinnalla. Ja minun luonteestani: Löytäähän sitä noinkin onnen, ensin odottaa pahinta ja kun se ei tapahdukaan, tuntuu kuin olisi lotossa voittanut, on sitten iloinen siitä. Hän ottaa kaikkiin asioihin positiivisen kannan. Voi olla että uudessa porukassa näyttää arvioivalta, se johtuu pelkästään siitä, että hän hahmottaa mistä puhutaan ja ensin kääntää niitä mielessään ruotsiksi ja suomeksi.

      • lollolol

        Taidat tarkoittaa nyt kuitenkin suomenruotsalaisia, eikä niiden paremmuutta kyseenalaista kukaan.


      • Ihan.hyviä.vain
        lollolol kirjoitti:

        Taidat tarkoittaa nyt kuitenkin suomenruotsalaisia, eikä niiden paremmuutta kyseenalaista kukaan.

        Joo tarkentaen, mieheni on suomenruotsalainen on, 15 vuotiaana tuli Helsinkiin ainoaan ruotsinkieliseen kouluun täysin ruotsinkieliseltä paikkakunnalta, opetteli suomenkielen, hevonen on hest ja sille tielle jäi. Ihan on samalla tasolla kuin muutkin porukkamme, eli keskitasolla, tykätty ihminen.
        En tunne muita kuin yhden salilla, joka on alun perin pohjois-Suomesta, jolla oli firma Ruotsissa, tuli nyt eläkepäiviään viettämään Suomeen. Onko se sitten ruotsinsuomalainen. Hyvä tyyppi hänkin. Käsitteet siis selvästikin hukassa.


    • raharatkasee

      ankkalammikkolaisia

      • arvostakaa-kielitaitoa

        Minulla on läheistä kokemusta vain 15-vuodelta, kun olin suomen-ruotsalaisessa firmassa töissä Etelärannassa ja kieltämättä mitään riitoja tai pahan puhumista en huomannut koskaan työpaikalla..

        Sitten vaihdoin Lieksalaisen johtajan huonekaluliikeeseen, koska työmatka oli vain 3 km, mutta oli melkoinen kulttuurishokki heidän kielenkäyttönsä, kirjoilut ja riidat. Oli myös työpaikkajuopottelua, joista johtaja etunenässä.

        Onneksi laitoin lapseni ruotsinkieliseen kouluun ja hekin omasivat sivistyneen kielenkäytön, kuten myös hallitsevat nyt sen kielenkin. Toki jatko-opinnotkin sujuivat ilmaisesti joustavammin, koska molemmilla on maisterin paperit. Harmi vain, että toinen lapsistani "katosi" ikuisiksi ajoiksi ulkomaille, mutta onneksi toinen asuu lähelläni kahden lapsensa kanssa, joten saan siitäkin riemusta nauttia, vaikka kahdessa kodissa asunkin nyt.

        Lapsiani nuhtelin kyllä siitä, koska he olivat koulumatkalla Ahvenanmaalla ja he kertoivat, kuinka rumasti heidän koulu arvosteli suomalaisia oppilaita, jotka tulivat sinne eri busseilla ja se ei ollut kyllä kaunistakieltä, joten ilmeisesti joku paremmuus heillä on jo kotikasvatuksessa, mitä minun lapsillani ei oinut olla, koska olemme niin supisuomalaisia.

        Itse olin nuorena vuoden Englannissa hotellissa kerrospalvelijana ja sitten kolmevuotta Intialaisen johtajan palveluksessa, joka kyllä naureskeli, että puhun ruotsin ja englannin sekaisin, mutta kyllähän tämä itse varmasti osasi myös suomenkiele, vaikka ei käynyt sitä puhumaan. Myyntikaverit kyllä puhuivat seläntakana johtajasta palvilihana ja se oli kyllä ruma vitsi.

        Onneksi olen nyt eläkkeellä ja tällä paikkakunnalla ei monikaan osaa ruotsinkieltä (kuten en minäkään) ja tyttärelleni on hyvin ilmestynyt töitä, koska hänen kielitaitoonsa kuuluu tietenkin hyvä suomen- ja ruotsinkieli, mutta myös englanti ja ranska sujuvat ymmärrettävästi, joita hän pitää yllä kirjoja lukien.


    • maineteko

      Aloittaja kysyy ruotsinsuomalaisista, en ole kuullutkaan aiemmin että ruotsissa asuvia suomalaisperäisiä pidettäisiin jotenkin perusruotsalaisia parempina...Autotehtaitten liukuhihnoillako ovat noin kovan maineen hankkineet?

    • Sinulla on huono itsetunto jos noin ajattelet.

    • Sepikkuero

      Tarkoittaisikohan aloittaja suomenruotsalaisia, joita yleensä pidetään sivistyneempinä ja positiivisempina tyyppeinä kuin muita suomalaisia. Kulttuurisen taustan pituus ja siitä kumpuava vahvempi itsetunto ja avoimempi asennemaailma voivat vaikuttaa siihen, että suomalainen jurottaja pitää heitä jotenkin parempina ja tykkää, että he ovat olevinaan.

      • väärinpäin

        Aloittaja lienee suomalainen? Ellei hän osaa edes kirjoittaa sitä, mitä tarkoittaa, paljastaa sekin jo, että suomenruotsalaiset ovat OVAT fiksumpia ja sivistyneempiä....


      • Arvelinvain

        Pikkuvirheitä ja -erheitä teemme kaikki. Mutta olisihan sen voinut huomatessaan korjata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe