Miehelläni masennusta mitä hittoa teen?

Olen seurustellut mieheni kanssa 6 vuotta . Avoliitossa siitä lähes 5 vuotta. Minä olin 17 ja mieheni 18, kun aloimme seurustella. Noh mieheni lapsuus/ teiniaika kului pikkuveljeään hoitaessa ja kun muut nuoret rälläsivät mopoilla ulkona hän hoiti pikkuveljeään ( pikkuveli Aspergerin oireyhtymästä kärsivä). Lisäksi hänellä oli paljon vastuuta muutenkin aivan liian paljon tuon ikäiselle. Melkein joka päivä sai hoitaa pikkuveljeään ja tehdä ruoat siivota pestä pyykkiä jne. Meillä kummallakin on tapahtunut ja sattunut lapsuudessa. Minusta ei sen enempää. Joka tapauksessa aiheeseen. Mieheni sairastui jossakin vaiheessa masennukseen. Taustalla on jatkuva rahahuoli, perhesuhteet niin paljon ettei sitä jaksa tässä selittää tai viitsi. Masennusta on jatkunut jo ainakin se 4 vuotta siitä ajasta, kun olemme olleet yhdessä. Hän on käynyt juttelemassa ammattilaisella, mutta aina lopettaa jossakin vaiheessa käynnit. Ne eivät auta kuulemma ja hän ei pysty avautua jutuistaan. On todella sulkeutunut ja patoo asiat sisälleen. Olen tapellut tässä hänen kanssaan monta kertaa, että hänen pitäisi käydä säännöllisesti juttelemassa jollekin. Ja kun tarpeeksi kauan jaksaa yrittää löytyy jossakin vaiheessa varmasti joku ammattilainen kuka osaa työnsä ja ymmärtää. Ei niin ei hän on erittäin itsepäinen. Mulla alkaa menemään jaksaminen ja hermot. Saan joka päivä kuunnella mieheni kiukutteluja pienistä asioista jne. En kohta enää itse jaksa. Tästä olen hänelle monta kertaa sanonut. Mikään ei muutu. Jos hän ei hae itselleen apua en jaksa tässä enää itsekään olla tukena. Mitä teen? Miten saan miehen ymmärtämään, että hän tarvitsee apua ja minäkään en ikuisesti jaksa tätä katsella. Olen jaksanut tätä katsella jo 4 vuotta. Musta tuntuu, että pitää jo itsestään selvänä asiana, että pysyn rinnalla kaiken kiukuttelujen ja tän p.... n mukana. Sori jos ei oo kirjoitettu äidinkielellisesti oikein. Ps. Hän on itsetuhoinen, muttei kuitenkaan voisi satuttaa itseään.

1

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Hyvä, että kirjoitit tilanteestanne tänne! Kerroit, että miestäsi on vaikea saada hakeutumaan ammattavun piiriin. Oma jaksamisesikin on koetuksella ja sinä kuten miehesikin voisitte saada helpotusta oloonne ulkopuolisen keskusteluavun kautta. Usein ulkopuolinen tuki auttaa jäsentämään ajatuksia, ja se voi olla myös tärkeä voimavara.

On olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja osaan ihan kotoa käsin. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

- Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa halutessaan itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

- Jos haluat/haluatte keskustella mieluummin soittamalla, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

- Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

Voimia!

Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4272
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2495
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2426
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      106
      2201
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1927
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1597
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1578
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      189
      1575
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      77
      1366
    Aihe