Viidesläiset ovat oikeita uskovaisia

totisesti

Luterilaisista ainoastaan viidesläiset pääsevät taivaaseen vapaitten suuntien kanssa. Hehän eivät usko "kasteen armoon" vaan ovat tehneet ratkaisun ja näin uudestisyntyneet ja tulleet uskoon.

78

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et olekaan mitkään aikaa tehnyt näitä aloituksiasi, evl😂
      Unohdit haukkua Lehtisen.

      • paha.paikka

        Mitenhän evl käy, kun uudistus tulee, eikä voi kirjoittaa kuin yhdellä nikillä, joka pitää rekata ?
        Tarkoitan, mitähän niistä sitten käyttää ?
        Zelig, Dokmatikos, luterilainen, vai mitä ?


      • paha.paikka kirjoitti:

        Mitenhän evl käy, kun uudistus tulee, eikä voi kirjoittaa kuin yhdellä nikillä, joka pitää rekata ?
        Tarkoitan, mitähän niistä sitten käyttää ?
        Zelig, Dokmatikos, luterilainen, vai mitä ?

        Niinpä 😂


    • IhankoTotta

      Urho Muroma oli eräs viidesläisyyden isistä. Luehan hänen kirjansa Kristuskaste. Viidesläisyydessä oli ainakin vielä -90 luvulla vahvasti esillä luterilainen kastenäkemys. Itsekin koin uskoon tultuani ( -70) ottavani vastaan sen kasteen armon, jonka Jumala oli minulle jo sylivauvana tarjonnut. Silloinen opetus oli ainakin Ryttylässä ja Kauniaisissa selvästi luterilainen.

      Luterilainen kaste on Jumalan armon osoitus ihmiselle. Se korostuu vauvan kohdalla, kun hänellä ei mitenkään voi olla omaa osuutta kastamiseensa. Uudelleenkastajat tekevät Jumalan armon osoituksesta ihmisen kuuliaisuudenosoituksen Jumalalle ja ovat Galatalaiskirjeen hengessä velvolliset täyttämään koko lain.

      En ole seurannut enää viidesläisyyden oppia, mutta ihmettelen, jos viidesläisyys todellakin on luopunut Raamatun opetuksesta kasteen suhteen?

      • Näinseasiaon

        Viidesläisyys ON luopunut Raamatusta ainakin kasteopin suhteen. Moni ei muuten taida tietääkään että yksi viideläisten isähahmoista, edesmennyt Uuras saarnivaara, horjui elämässään viidesläisen kastekäsityksen ja luterilais-raamatullisen näkemyksen välillä. Saarnivaara on kirjoittanut jopa kirjasen jossa hän puolustaa hyvin selväsanaisesti luterilais-raamatullista kasteoppia uudestisyntymisineen. Tämän kirjan nimi on "Raamatullinen kaste" ja sen on julkaissut ainakin Kirjapaja -niminen kustannusyhtiö vuonna 1948. Tosin silloinhan ei vielä viidesläistä liikettä ollut varsinaisesti ainakaan nykyisenmuotoisena syntynyt, mutta joka tapauksessa saarnivaaraa pidetään vieläkin esim. kansanlähetyksessä piinkovana oppi-isänä.

        Saanivaaran opilliseen sekavuuteen oli myös yhtenä syynä lestadiolais-pietistinen tausta. Viidesläisyys on todellisesti epäselvä sotkukasa vapaittenm suuntien ja luterilaista teologiaa. Se yrittää seurata kumpaakin muttei ole oikeastaan kumpaakaan.


      • entinen.opiskelija
        Näinseasiaon kirjoitti:

        Viidesläisyys ON luopunut Raamatusta ainakin kasteopin suhteen. Moni ei muuten taida tietääkään että yksi viideläisten isähahmoista, edesmennyt Uuras saarnivaara, horjui elämässään viidesläisen kastekäsityksen ja luterilais-raamatullisen näkemyksen välillä. Saarnivaara on kirjoittanut jopa kirjasen jossa hän puolustaa hyvin selväsanaisesti luterilais-raamatullista kasteoppia uudestisyntymisineen. Tämän kirjan nimi on "Raamatullinen kaste" ja sen on julkaissut ainakin Kirjapaja -niminen kustannusyhtiö vuonna 1948. Tosin silloinhan ei vielä viidesläistä liikettä ollut varsinaisesti ainakaan nykyisenmuotoisena syntynyt, mutta joka tapauksessa saarnivaaraa pidetään vieläkin esim. kansanlähetyksessä piinkovana oppi-isänä.

        Saanivaaran opilliseen sekavuuteen oli myös yhtenä syynä lestadiolais-pietistinen tausta. Viidesläisyys on todellisesti epäselvä sotkukasa vapaittenm suuntien ja luterilaista teologiaa. Se yrittää seurata kumpaakin muttei ole oikeastaan kumpaakaan.

        Minä kävin opiskeluaikanani paljon kräsäläisten (KRS) piireissä. En kuullut koskaan puhuttavan mitään kasteesta vaikka se on luterilaisuudessa hyvin tärkeä asia (sakramentti). Sitäkin enemmän kuulin "ratkaisun" tekemisestä.


      • heti.tunnistin
        entinen.opiskelija kirjoitti:

        Minä kävin opiskeluaikanani paljon kräsäläisten (KRS) piireissä. En kuullut koskaan puhuttavan mitään kasteesta vaikka se on luterilaisuudessa hyvin tärkeä asia (sakramentti). Sitäkin enemmän kuulin "ratkaisun" tekemisestä.

        Valehtelet evl, et ole käynyt heidän piireissä koskaan, mutta aslanin kurssin kävit vanhenpiesi painostuksesta.


    • Eikös, jos Jumala on olemassa, hän yksin päättää kuka pääsee taivaaseen. Vai onko hänellä Jeesus apuna? Vai Pietariko hän on, taivaan porttien avaimien haltija?

      Tuskin aloittaja tai usko.vainen kelpaa edes suosittelijaksi, vaikka kovalla äänellä julistavat pätevyyttään.

      • Ja taas varmaan esität näyttöä miten olen julistanut pätevyyttäni, eiks niin😉❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ja taas varmaan esität näyttöä miten olen julistanut pätevyyttäni, eiks niin😉❓

        Minä en tallenna tiedostoja enkä selaa menneitä keskusteluja mutta muistista tulee esiin miten sinäkin esität usein ylintä oppimestaria uskon asioissa vaikka olet tyhmä kuin saapas.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä en tallenna tiedostoja enkä selaa menneitä keskusteluja mutta muistista tulee esiin miten sinäkin esität usein ylintä oppimestaria uskon asioissa vaikka olet tyhmä kuin saapas.

        Eikös sinulla ole muistia vai ihan hatustasiko noita syytöksiäsi tehtailet 😂❓


      • totta.on
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikös sinulla ole muistia vai ihan hatustasiko noita syytöksiäsi tehtailet 😂❓

        Koetko sen syytökseksi kun sinua sanotaan tyhmäksi? Senhän ovat täällä kaikki huomanneet.


      • totta.on kirjoitti:

        Koetko sen syytökseksi kun sinua sanotaan tyhmäksi? Senhän ovat täällä kaikki huomanneet.

        Minä en ole tyhmä, osaan jopa rekata nikkini 😂Entä sinä❓


      • multinikille
        usko.vainen kirjoitti:

        Minä en ole tyhmä, osaan jopa rekata nikkini 😂Entä sinä❓

        Miksi sitten käytät muitakin nikkejä?


      • multinikille kirjoitti:

        Miksi sitten käytät muitakin nikkejä?

        Mikä sinä olet niin väkttämään 😂😂😂😉


      • multinikille
        usko.vainen kirjoitti:

        Mikä sinä olet niin väkttämään 😂😂😂😉

        Etkö ymmärtänyt kysymystä? Toistan: Miksi sitten käytät muitakin nikkejä?


      • multinikille kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt kysymystä? Toistan: Miksi sitten käytät muitakin nikkejä?

        Etkö ymmänytvvastausta:Mikä sinä olet niin väittämään 😂😂😂😉


      • multinikille
        usko.vainen kirjoitti:

        Etkö ymmänytvvastausta:Mikä sinä olet niin väittämään 😂😂😂😉

        Et siis ymmärtänyt kysymystä. Olet tyhmä kuin saapas. MOT.


      • multinikille kirjoitti:

        Et siis ymmärtänyt kysymystä. Olet tyhmä kuin saapas. MOT.

        Sinä voit jankuttaa ihan mitä haluat 😂😂❓


    • Hyvä.tietää

      Minä en sinne haluaisikaan näiden kanssa

    • Minäuskon

      Katse pelastaa. Jumalan katse.

    • HMM___

      Viidesläiset haluaisivat olla kovasti luterilaisia, mutta luterilainen kasteasia on heillä kivenä kengässä. He eivät tiedä mihin he sen panisivat.

      • Kiva kun olet omassa ketjussasi tälläkin nikilläsi, evl 😉


      • Anna palaa vaan, tälläkin nikilläsi 😂😂😂 Keksi jotain uutta‼️


      • hehhehheee

        Ei se sille mitään voi tyhmä kun on ja varmasti psyykkisesti sairaskin. Tämä täällä on hänelle terapiaa.


      • HMM___
        hehhehheee kirjoitti:

        Ei se sille mitään voi tyhmä kun on ja varmasti psyykkisesti sairaskin. Tämä täällä on hänelle terapiaa.

        Kun "usko.vainen" ei osaa keskustella eikä haluaisi muidenkaan keskustelevan, hän tulee tänne arvuuttelemaan nikkejä.


      • HMM___ kirjoitti:

        Kun "usko.vainen" ei osaa keskustella eikä haluaisi muidenkaan keskustelevan, hän tulee tänne arvuuttelemaan nikkejä.

        Ei sinuss ole mitään arvuuttelua, evl😂


      • HMM___
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei sinuss ole mitään arvuuttelua, evl😂

        Miksi sitten arvuuttelet?


      • HMM___ kirjoitti:

        Miksi sitten arvuuttelet?

        En minä mitään arvuuttele vaan totean, että sinä olet luterilainen_, raamatunlukija, sielunjoitaja, kristitty _mies ymym, evl😉


      • multinikille.usko.vainen
        usko.vainen kirjoitti:

        En minä mitään arvuuttele vaan totean, että sinä olet luterilainen_, raamatunlukija, sielunjoitaja, kristitty _mies ymym, evl😉

        Miten tuo liittyy aloitukseen? Aloita oma nikkien arvausketjusi jos olet niistä kiinnostunut.


      • multinikille.usko.vainen kirjoitti:

        Miten tuo liittyy aloitukseen? Aloita oma nikkien arvausketjusi jos olet niistä kiinnostunut.

        Vaihtaisit välillä levyäsi äläkä pelkkiä nikkejäsi 😂😂😂


      • huomattu.on
        multinikille.usko.vainen kirjoitti:

        Miten tuo liittyy aloitukseen? Aloita oma nikkien arvausketjusi jos olet niistä kiinnostunut.

        Kaikki muihin nimimerkkeihin kohdistuvat aloitukset ovatkin tuon multinikki -usko.vaisen tekemiä. Mitään muuta asiaa hänellä ei koskaan olekaan.


      • huomattu.on kirjoitti:

        Kaikki muihin nimimerkkeihin kohdistuvat aloitukset ovatkin tuon multinikki -usko.vaisen tekemiä. Mitään muuta asiaa hänellä ei koskaan olekaan.

        Jaahas, missäs niitä sellaisia sitten on 😂❓


      • älömölö

        Taas uudella nikillä evl.
        Sut on helppo tunnistaa.


    • Nikkasin rekkini.

    • muistanko.oikein

      Eläkkeellä oleva lahkopiispa Matti Väisänen oli viidesläisiä. Hän sai potkut kirkosta. Näin muistan

      • Muistat oikein. Kirkko otti häneltä pappeuden, mutta kirkko ei voi erottaa jäsenyydestään. En tiedä, onko hän itse eronnut myös kirkon jäsenyydestä.

        Mainitsemasi aitoluterilaisen eriseuran jäsenet ovat yleensä kirkon jäseniä, mutta he ylläpitävät omaa pappeuttaan, jota kirkko ei tunnusta, ja omaa ehtoollistaan ynnä jumalanpalveluksia.

        On upeita kuvia Väisäsestä loistavassa piispanasussaan

        https://www.google.fi/search?q=matti väisänen&rlz=1C1PRFI_enFI709FI709&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8iOb6i47eAhUEESwKHSLjAO4Q7Al6BAgCEA8&biw=1357&bih=636

        Minua on kiinnostanut enemmän Anssi Simojoki. Hän on hiukan vanhempaa polvea kuin minä joten olin kuulemassa häntä, kun hän jo valmiina pappina puhui viestinnästä. Kertoi että pelottelu- ja muukaan negatiivinen viestintä ei mene perille. Sanoi, että kannattaa siis niitä helvetin lieskoja vähemmän hehkutella.

        Asia tuli mieleeni, kun nikki Niinseasiaon, ent. Bibeln, ent. EvLut, kertoi käyvänsä saman eriseuran jumalanpalveluksissa. Hän on käynyt usein tällä palstalla ja puhunut kamalia ja uhkaillut sellaisella innolla, puhunut riettaita ja haukkunut, että ei siihen kukaan toinen pystykään. Oli muuten sitä ennen viitoslaisissakin, mutta puhuu heistä nyt sangen negatiivisesti.


      • edellinen
        Dogmatikos kirjoitti:

        Muistat oikein. Kirkko otti häneltä pappeuden, mutta kirkko ei voi erottaa jäsenyydestään. En tiedä, onko hän itse eronnut myös kirkon jäsenyydestä.

        Mainitsemasi aitoluterilaisen eriseuran jäsenet ovat yleensä kirkon jäseniä, mutta he ylläpitävät omaa pappeuttaan, jota kirkko ei tunnusta, ja omaa ehtoollistaan ynnä jumalanpalveluksia.

        On upeita kuvia Väisäsestä loistavassa piispanasussaan

        https://www.google.fi/search?q=matti väisänen&rlz=1C1PRFI_enFI709FI709&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8iOb6i47eAhUEESwKHSLjAO4Q7Al6BAgCEA8&biw=1357&bih=636

        Minua on kiinnostanut enemmän Anssi Simojoki. Hän on hiukan vanhempaa polvea kuin minä joten olin kuulemassa häntä, kun hän jo valmiina pappina puhui viestinnästä. Kertoi että pelottelu- ja muukaan negatiivinen viestintä ei mene perille. Sanoi, että kannattaa siis niitä helvetin lieskoja vähemmän hehkutella.

        Asia tuli mieleeni, kun nikki Niinseasiaon, ent. Bibeln, ent. EvLut, kertoi käyvänsä saman eriseuran jumalanpalveluksissa. Hän on käynyt usein tällä palstalla ja puhunut kamalia ja uhkaillut sellaisella innolla, puhunut riettaita ja haukkunut, että ei siihen kukaan toinen pystykään. Oli muuten sitä ennen viitoslaisissakin, mutta puhuu heistä nyt sangen negatiivisesti.

        Ihan on linkki taas pielessä. Ota siis ensin Matti Väisänen, sitten Kuvahaku.


      • kova.jätkä
        edellinen kirjoitti:

        Ihan on linkki taas pielessä. Ota siis ensin Matti Väisänen, sitten Kuvahaku.

        Kyllä Matin kuva löytyy kun kopioi koko linkin osoiteriville. Hän oli viidesläisten kantavia voimia yhteen aikaan. Onko hänen uskonsa edelleen samanlaista vai onko vanhemmiten rauhoittunut?

        https://www.google.fi/search?q=matti väisänen&rlz=1C1PRFI_enFI709FI709&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8iOb6i47eAhUEESwKHSLjAO4Q7Al6BAgCEA8&biw=1357&bih=636


      • ex-viidesläinen
        Dogmatikos kirjoitti:

        Muistat oikein. Kirkko otti häneltä pappeuden, mutta kirkko ei voi erottaa jäsenyydestään. En tiedä, onko hän itse eronnut myös kirkon jäsenyydestä.

        Mainitsemasi aitoluterilaisen eriseuran jäsenet ovat yleensä kirkon jäseniä, mutta he ylläpitävät omaa pappeuttaan, jota kirkko ei tunnusta, ja omaa ehtoollistaan ynnä jumalanpalveluksia.

        On upeita kuvia Väisäsestä loistavassa piispanasussaan

        https://www.google.fi/search?q=matti väisänen&rlz=1C1PRFI_enFI709FI709&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8iOb6i47eAhUEESwKHSLjAO4Q7Al6BAgCEA8&biw=1357&bih=636

        Minua on kiinnostanut enemmän Anssi Simojoki. Hän on hiukan vanhempaa polvea kuin minä joten olin kuulemassa häntä, kun hän jo valmiina pappina puhui viestinnästä. Kertoi että pelottelu- ja muukaan negatiivinen viestintä ei mene perille. Sanoi, että kannattaa siis niitä helvetin lieskoja vähemmän hehkutella.

        Asia tuli mieleeni, kun nikki Niinseasiaon, ent. Bibeln, ent. EvLut, kertoi käyvänsä saman eriseuran jumalanpalveluksissa. Hän on käynyt usein tällä palstalla ja puhunut kamalia ja uhkaillut sellaisella innolla, puhunut riettaita ja haukkunut, että ei siihen kukaan toinen pystykään. Oli muuten sitä ennen viitoslaisissakin, mutta puhuu heistä nyt sangen negatiivisesti.

        Muistatko Jorma Hietamäen? Viidesläisiä (KRS) pappeja hänkin. Hän tuli kokonaan uskosta pois ja koska tunnusti sen julkisesti piispa otti häneltä papin oikeudet pois. Hän toimii kai edelleen uskonnonopettajana koulussa.


      • luterilainen
        ex-viidesläinen kirjoitti:

        Muistatko Jorma Hietamäen? Viidesläisiä (KRS) pappeja hänkin. Hän tuli kokonaan uskosta pois ja koska tunnusti sen julkisesti piispa otti häneltä papin oikeudet pois. Hän toimii kai edelleen uskonnonopettajana koulussa.

        Minä pidin Hietamäen tapausta valitettavana. Rehellisyydestä rangaistiin.


      • ex-viidesläinen kirjoitti:

        Muistatko Jorma Hietamäen? Viidesläisiä (KRS) pappeja hänkin. Hän tuli kokonaan uskosta pois ja koska tunnusti sen julkisesti piispa otti häneltä papin oikeudet pois. Hän toimii kai edelleen uskonnonopettajana koulussa.

        En muista, oliko sama henkilö, mutta muistan, että joltakin papilta otettiin pappeus pois, kun tämä oli tunnustanut menettäneensä uskonsa. Murheellista. Toisessa hiipakunnassa oli paralleelinen tapaus. Pappi, joka sanoi menettäneensä uskonsa sai pitää pappeuden ja piispa vielä toivotti hänet tulevaisuudessa papin virkaankin ja uskoon takaisin. Hän oli Kansanlähetyksen mies, siis jyrkemmästä viitoslaisesta liikkeestä.

        Suomen kirkko ei suinkaan ole näissä asioissa yhtenäinen edes hallinnollisesti. Tuomiokapituleilla on oikeus tehdä ratkaisuja, mutta vain oman hiippakuntansa alueella. Sama koskee arkkihiippakunnan tuomiokapitulia, eikä arkkipiispakaan ole kuin oman hippakuntansa johtaja. Kokonaiskirkon asioissa hän on vain koollekutsuja, ei johtaja.

        Todellisuudessa kirkko on yhtä monta melko itsenäistä kirkkoa, kuin on hiippakuntia. Piispainkokouskin on vain keskusteluelin, jolla ei ole mitään määräysvaltaa mihinkään. Kirkolliskokouksella on määräysvaltaa, sillä se päättää kirkon opista ja kirkollisista kirjoista ja antaa lakiesityksiä esuskunnalle.


      • multinikki.evlutille
        Dogmatikos kirjoitti:

        Muistat oikein. Kirkko otti häneltä pappeuden, mutta kirkko ei voi erottaa jäsenyydestään. En tiedä, onko hän itse eronnut myös kirkon jäsenyydestä.

        Mainitsemasi aitoluterilaisen eriseuran jäsenet ovat yleensä kirkon jäseniä, mutta he ylläpitävät omaa pappeuttaan, jota kirkko ei tunnusta, ja omaa ehtoollistaan ynnä jumalanpalveluksia.

        On upeita kuvia Väisäsestä loistavassa piispanasussaan

        https://www.google.fi/search?q=matti väisänen&rlz=1C1PRFI_enFI709FI709&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8iOb6i47eAhUEESwKHSLjAO4Q7Al6BAgCEA8&biw=1357&bih=636

        Minua on kiinnostanut enemmän Anssi Simojoki. Hän on hiukan vanhempaa polvea kuin minä joten olin kuulemassa häntä, kun hän jo valmiina pappina puhui viestinnästä. Kertoi että pelottelu- ja muukaan negatiivinen viestintä ei mene perille. Sanoi, että kannattaa siis niitä helvetin lieskoja vähemmän hehkutella.

        Asia tuli mieleeni, kun nikki Niinseasiaon, ent. Bibeln, ent. EvLut, kertoi käyvänsä saman eriseuran jumalanpalveluksissa. Hän on käynyt usein tällä palstalla ja puhunut kamalia ja uhkaillut sellaisella innolla, puhunut riettaita ja haukkunut, että ei siihen kukaan toinen pystykään. Oli muuten sitä ennen viitoslaisissakin, mutta puhuu heistä nyt sangen negatiivisesti.

        Vieläkö leikit "pappia" evl ?
        Mikset osaa kirjoittaa VAIN yhdellä nikillä/ ketju, vaan otat koko repertuaasisi käyttöön jokaikisessä ketjussa, jonka avaat ?


      • älömölö
        luterilainen kirjoitti:

        Minä pidin Hietamäen tapausta valitettavana. Rehellisyydestä rangaistiin.

        Taas vaihdoit nikkiä evl, miksi ?


      • multinikki.evlutille
        ex-viidesläinen kirjoitti:

        Muistatko Jorma Hietamäen? Viidesläisiä (KRS) pappeja hänkin. Hän tuli kokonaan uskosta pois ja koska tunnusti sen julkisesti piispa otti häneltä papin oikeudet pois. Hän toimii kai edelleen uskonnonopettajana koulussa.

        Et sä mikään ex- viidesläinen ole, vaan multinikki evl alias zelig, domatikos, lukija, sielunhoitaja, raamatunlukija, pirkko-pappi, ville-pappi jne.....


      • multinikki.evlutille kirjoitti:

        Et sä mikään ex- viidesläinen ole, vaan multinikki evl alias zelig, domatikos, lukija, sielunhoitaja, raamatunlukija, pirkko-pappi, ville-pappi jne.....

        En ole mikään mainitsemistasi nikeistä, paitsi Dogmatikos.


      • multinikki.evlutille
        Dogmatikos kirjoitti:

        En ole mikään mainitsemistasi nikeistä, paitsi Dogmatikos.

        Taas valehtelet evl.


      • multinikki.evlutille kirjoitti:

        Taas valehtelet evl.

        Uskot todella näin olevan. Siksi puheesi ei ole valetta. Syyt ovat paljon syvemmällä. Arvelen, että ymmärrät, mitä tarkoitan. Kiusaavia ajatuksia ei voi poistaa, mutta niihin suhtautuu sopivalla lääkityksellä välinpitämättömämmin ja olo helpottuu.

        Iloa sinulle Herrassa Jeesuksessa.


      • evil

      • multinikki.evlutille
        Dogmatikos kirjoitti:

        Uskot todella näin olevan. Siksi puheesi ei ole valetta. Syyt ovat paljon syvemmällä. Arvelen, että ymmärrät, mitä tarkoitan. Kiusaavia ajatuksia ei voi poistaa, mutta niihin suhtautuu sopivalla lääkityksellä välinpitämättömämmin ja olo helpottuu.

        Iloa sinulle Herrassa Jeesuksessa.

        Alatko taas tekemään dignooseja, kun sanottava loppuu ?
        No, niitähän on helppo tänne kirjoitella ja sultahan se käy kun kopioit omasta epikriisistäsi suoraan.

        Nyttemmin haukuit taas nimim. Bibelin ja muuhunhan et juoppohullu juuri pystykään.
        Kirjoita mitä siellä Aslanissa sulle kerrottiin ja saitko sähköshokkeja kiveksiin ?

        Mitenhän sekaisin ihminen voikaan olla, kun pitää jollain pappeudella täällä valheellisesti pullistella ?
        Olen toki kuullut, että tuolla mielisairaalan puolella on joskus ollut jeesuksiakin jonossa useampia yhtäaikaa, eipä silti, eihän sitä mielelleen mitään voi.
        Toivon mukaan uudistus tulee piakkoin, niin et voi esiintyä kovin monena ja mikäli esiinnyt, teen warmuudella sinusta ilmiannon ylläpidolle.


      • ex-viidesläinen
        Dogmatikos kirjoitti:

        En muista, oliko sama henkilö, mutta muistan, että joltakin papilta otettiin pappeus pois, kun tämä oli tunnustanut menettäneensä uskonsa. Murheellista. Toisessa hiipakunnassa oli paralleelinen tapaus. Pappi, joka sanoi menettäneensä uskonsa sai pitää pappeuden ja piispa vielä toivotti hänet tulevaisuudessa papin virkaankin ja uskoon takaisin. Hän oli Kansanlähetyksen mies, siis jyrkemmästä viitoslaisesta liikkeestä.

        Suomen kirkko ei suinkaan ole näissä asioissa yhtenäinen edes hallinnollisesti. Tuomiokapituleilla on oikeus tehdä ratkaisuja, mutta vain oman hiippakuntansa alueella. Sama koskee arkkihiippakunnan tuomiokapitulia, eikä arkkipiispakaan ole kuin oman hippakuntansa johtaja. Kokonaiskirkon asioissa hän on vain koollekutsuja, ei johtaja.

        Todellisuudessa kirkko on yhtä monta melko itsenäistä kirkkoa, kuin on hiippakuntia. Piispainkokouskin on vain keskusteluelin, jolla ei ole mitään määräysvaltaa mihinkään. Kirkolliskokouksella on määräysvaltaa, sillä se päättää kirkon opista ja kirkollisista kirjoista ja antaa lakiesityksiä esuskunnalle.

        "Dogmatikos"

        Tätä pappia tarkoitin:

        http://www.vihrearouva.net/usko/hietamaki.html


      • ex-viidesläinen kirjoitti:

        "Dogmatikos"

        Tätä pappia tarkoitin:

        http://www.vihrearouva.net/usko/hietamaki.html

        Joo, kyllä se sama on, vaan en muistanut nimeä. Meistä teologeista moni menetti nuoruuden uskonsa. Osa vaihtoi toiselle opintoalalle, osa suoritti teologian maisterin tutkinnon, mutta hakeutui sellaiseen työhön, jossa ei uskoa kysytty, mutta koulutustasoa kysyttiin.

        Jo opiskeluaikana muistaakseni noin puolet jäi valmistumatta. Karsinta oli siis epäinhimillisen kova ihmisille, jotka olivat aloittaneet innosta hehkuen ja voimakkaan Jumalan kutsun tuntien. Silloin vielä erityisesti korostettiin kasvatuksessa, että Jumala kutsuu joitakin. Kaiken kaikkiaan vain osa meistä aloittaneista haki papinvirkaa. Minäkin pääsin seurakuntapastoriksi, mutten koskaan pyrkinyt korkeammalle, sillä alimmalla tasolla sai eniten julistaa Kristuksen rakkautta, ja julistaa myös uskossaan heikoille.

        Henkinen karsinta oli niin kova, ettei sitä "leipäpappi" olisi kestänyt, sillä pappina joutuu sellaisiin tilanteisiin, että teeskentely käy ylivoimaiseksi, kognitiivinen dissonanssi on liian suuri. Silti muutamat, jotka päätyivät papinvirkaan, kuitenkin virassa ollessaan menettivät tietoisen uskonsa. Itselleni tulee mieleen kolme tapausta.

        On myöskin selvä, että sen myllyn läpikäyneistä kukaan ei ole halukas moittimaan. Kyllä moitteet ja puheet "leipäpapeista" tulevat aivan toiselta taholta. On luulo, että papinvirka on helppo ja että pappi saa korkeata palkkaa.


      • ex-viidesläinen
        Dogmatikos kirjoitti:

        Joo, kyllä se sama on, vaan en muistanut nimeä. Meistä teologeista moni menetti nuoruuden uskonsa. Osa vaihtoi toiselle opintoalalle, osa suoritti teologian maisterin tutkinnon, mutta hakeutui sellaiseen työhön, jossa ei uskoa kysytty, mutta koulutustasoa kysyttiin.

        Jo opiskeluaikana muistaakseni noin puolet jäi valmistumatta. Karsinta oli siis epäinhimillisen kova ihmisille, jotka olivat aloittaneet innosta hehkuen ja voimakkaan Jumalan kutsun tuntien. Silloin vielä erityisesti korostettiin kasvatuksessa, että Jumala kutsuu joitakin. Kaiken kaikkiaan vain osa meistä aloittaneista haki papinvirkaa. Minäkin pääsin seurakuntapastoriksi, mutten koskaan pyrkinyt korkeammalle, sillä alimmalla tasolla sai eniten julistaa Kristuksen rakkautta, ja julistaa myös uskossaan heikoille.

        Henkinen karsinta oli niin kova, ettei sitä "leipäpappi" olisi kestänyt, sillä pappina joutuu sellaisiin tilanteisiin, että teeskentely käy ylivoimaiseksi, kognitiivinen dissonanssi on liian suuri. Silti muutamat, jotka päätyivät papinvirkaan, kuitenkin virassa ollessaan menettivät tietoisen uskonsa. Itselleni tulee mieleen kolme tapausta.

        On myöskin selvä, että sen myllyn läpikäyneistä kukaan ei ole halukas moittimaan. Kyllä moitteet ja puheet "leipäpapeista" tulevat aivan toiselta taholta. On luulo, että papinvirka on helppo ja että pappi saa korkeata palkkaa.

        Kyllä minä olisin Jorma Hietamäen pitänyt papinvirassa. Tuntuu kohtuuttoman kovalta erottaminen virasta, johon on opislellut vuosikausia. Jos minä tarvitsisin sielunhoitajaa, ottaisin varmasti yhteyttä pappiin joka olisi uskossaan yhtä heikko kuin itsekin olen. En kaipaa uskossaan pullistelijoita.


      • ex-viidesläinen kirjoitti:

        Kyllä minä olisin Jorma Hietamäen pitänyt papinvirassa. Tuntuu kohtuuttoman kovalta erottaminen virasta, johon on opislellut vuosikausia. Jos minä tarvitsisin sielunhoitajaa, ottaisin varmasti yhteyttä pappiin joka olisi uskossaan yhtä heikko kuin itsekin olen. En kaipaa uskossaan pullistelijoita.

        Viisaasti puhut. Jos taivas on suljettu niiltä, joilla ei ole timantinkova usko, niin ilmestyskirjan puhe "suuresta joukosta", joka lisäksi muodostuu jo esikoisista, olisi pelkkää lorua. Onneksi kirkko ei vaadi, vaikka yksittäisellä piispalla onkin ollut pipo kireällä.


    • Helppoa
      • raha.kirstuun.kilahtaa

        He eivät eroa, jos ei eroteta. Lahkolaisuus sulkisi loputkin rahahanat


      • raha.kirstuun.kilahtaa kirjoitti:

        He eivät eroa, jos ei eroteta. Lahkolaisuus sulkisi loputkin rahahanat

        Ja veisi paljon jäseniä ja vapaaehtoistyöntekijöitä ja lähetystyöät kirkosta 😉


      • lahkolaisuus.kuriin
        usko.vainen kirjoitti:

        Ja veisi paljon jäseniä ja vapaaehtoistyöntekijöitä ja lähetystyöät kirkosta 😉

        Se olisi kirkolle pelkästään hyvä asia.


      • lahkolaisuus.kuriin kirjoitti:

        Se olisi kirkolle pelkästään hyvä asia.

        Mikäs kirkon tarkoitus sitten on jos ei lähetystyö❓


      • lahkolaisuus.kuriin
        usko.vainen kirjoitti:

        Mikäs kirkon tarkoitus sitten on jos ei lähetystyö❓

        kirkko ei tarvitse lahkolaisten lähetystyötä


      • lahkolaisuus.kuriin kirjoitti:

        kirkko ei tarvitse lahkolaisten lähetystyötä

        Kirkko on itse lahko eikä pysty edes tekemään lähetystyötä😏
        Mikä sinusta on kirkon tarkoitus❓


      • oletko.puheväleissä
        usko.vainen kirjoitti:

        Kirkko on itse lahko eikä pysty edes tekemään lähetystyötä😏
        Mikä sinusta on kirkon tarkoitus❓

        Kysy Jeesukselta, älä viidesläisiltä.


      • sielunhoitaja
        oletko.puheväleissä kirjoitti:

        Kysy Jeesukselta, älä viidesläisiltä.

        Mitä evl, onko taas huono päivä?


      • Helvetissä
        sielunhoitaja kirjoitti:

        Mitä evl, onko taas huono päivä?

        Minä olen Kalevi, sinun rippipappisi. Minä tein sinusta tuollaisen, joka nyt olet. Minulla on kova tuska tässä liekissä. Tee parannus ettet sinäkin joutuisi tähän vaivanpaikkaan.


      • multinikki.evlutille
        Helvetissä kirjoitti:

        Minä olen Kalevi, sinun rippipappisi. Minä tein sinusta tuollaisen, joka nyt olet. Minulla on kova tuska tässä liekissä. Tee parannus ettet sinäkin joutuisi tähän vaivanpaikkaan.

        Eipähän tuo nimimerkkisi evl kauas helvetistä heitä.
        -jaa että kalevi on nimesi ?


    • tois.pualt.jokke

      On totta että viidesläiset vetävät yhtä köyttä vapaakirkkojen kanssa. He nimittävät itseään yhteiskristillisiksi. Heitä yhdistää samat näkemykset. Todellista kristittyjen yhteyttä nämä piirit eivät edusta. Mm. Turussa nämä piirit pitävät kokouksiaan Mikaelinkirkossa jossa äskettäin oli puhumassa myös perussuomalaisten Laura Huhtasaari.

      • Eikös ole hienoa, että Jeesuksen sanat "siitä tekdät tunnetaan minun opetuslapsikseni, että teillä on keksinäinen rakkaus" toteutuvat 😉


      • no.jaa
        usko.vainen kirjoitti:

        Eikös ole hienoa, että Jeesuksen sanat "siitä tekdät tunnetaan minun opetuslapsikseni, että teillä on keksinäinen rakkaus" toteutuvat 😉

        aloita sitten itsestäsi


      • no.jaa kirjoitti:

        aloita sitten itsestäsi

        Joko sinä rakastat uskovia😳❓


      • körttipappa
        usko.vainen kirjoitti:

        Joko sinä rakastat uskovia😳❓

        Me körtit emme erottele ihmisiä ketä rakastamme. Kaikki ovat saman arvoisia niin ateistit, muslimit, eri tavalla uskovat. Kirkon diakoniatyö on hyvä tässä. Emme kysy onko kirkon jäsen tai uskooko mihinkään. Kaikkia autetaan eikä käännytetä mihinkään. Arvostamme ihmisen omaa uskoa tai uskonnottomuutta.


      • eipidäkutiaan
        körttipappa kirjoitti:

        Me körtit emme erottele ihmisiä ketä rakastamme. Kaikki ovat saman arvoisia niin ateistit, muslimit, eri tavalla uskovat. Kirkon diakoniatyö on hyvä tässä. Emme kysy onko kirkon jäsen tai uskooko mihinkään. Kaikkia autetaan eikä käännytetä mihinkään. Arvostamme ihmisen omaa uskoa tai uskonnottomuutta.

        Älä puhu joutavia, menin joskus körttifoorumille ja tasan kahdne viestin jälkeen sain potkut, siinä se oli se körttirakastaminen ihan käytännössä.


      • niinkö.kävi
        eipidäkutiaan kirjoitti:

        Älä puhu joutavia, menin joskus körttifoorumille ja tasan kahdne viestin jälkeen sain potkut, siinä se oli se körttirakastaminen ihan käytännössä.

        Kerrohan tarkemmin mitä tapahtui. Jos olet usko.vainen, ymmärrän kyllä körttejä. Emme tarvitse sontaluukkuja.


    • tämä.on.totta

      Näin viidesläiset itse tarkalleen ajattelevat.

      • monesko.nikki.jo

        Moikka evl!


      • no.jaa

        Vaikuttaa lahkolaiselta ja omahyväiseltä


      • Jyyyyy
        no.jaa kirjoitti:

        Vaikuttaa lahkolaiselta ja omahyväiseltä

        Semmoinen se evl on.......


    • SuomalainemiesSSS

      Minä taas uskon että jokainen joka uskoo Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahajana ja syntiensä sovittajana ja on kastettu aikuisena tai lapsen pääsee taivaaseen.Näin yksinkertaista on aito usko.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe