Metsänhoitoyhdistys tyri sukupolvenvaihdoksen

Metsuri-masa

Meillä tehtiin joku aika sitten sukupolvenvaihdos metsäpuolella lahjalla ja metsänhoitoyhdistys hoiteli paperityöt.

Virkaniilo jätti kuitenkin pyytämättä verottajalta sitovan verotuspäätöksen ja verottajalta tuli ensin selvityspyyntö ja heti perään veropäätös jossa vanhojen rakennusten arvo tuplaantui ja omistusosuudet eivät olleet enää samassa suhteessa kuin lahjakirjassa .

Veron verottaja osasi kuitenkin määrittää moninkertaiseksi alkuperäiseen verrattuna.


Paperien tekijä myönsi ensimmäisen kerran virheen ennakkopäätöksen kohdalla mutta pyörsi päivää myöhemmin sanansa väittäen meidän halunneen asioiden menevän näin.

Olin myös yhteydessä verottajaan jossa lähinnä vittuiltiin päin näköä kun kyselin lukuja mihin verotus perustuu ja vasta juristilla uhkaamalla sain haluamani paperit joista näkee tilan arvotukset ja sen jälkeen pääsee tekemään johtopäätöksiä kannattaako niistä valittaa.

Verotus on niin rapsakka ,että olisi kannattanut odottaa vanhempien kuolevan ja maksaa perintöverot jos sellaisia olisi edes silloin ollut.

Sokerina pohjalla myös MHY lähestyi minua nelinumeroisella laskulla palveluistaan johon en ole ihan tyytyväinen.

Voisikohan tuon laskun riitauttaa jos käy ilmi ,että työntekijä on tehnyt selkeän virheen?

26

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsätilallinen

      Ekkö oo ennen maksanut veroja kun otat herneet nenään? Kyllä se verotus on oikein. Veroilla kun maksetaan kaikkea, esim. maa-ja metsätaloustukia. Että sillee.

      • demariloiset

        Kelan elättejä veroilla hyystään. Siksi sak- demari mafialle ei kelpaa verojen poisto. ALKAA NÄKYÄ KETKÄ ELÄÄ OMILLAAN.


    • Metsuri-masa3

      Olen maksanut veroja ja esim arvopaperien kanssa minulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmia.

      Ongema on siinä ,että rakennukset arvotettiin näkemättä kalliimmiksi kuin naapurin myynnissa ollut pihapiiri maapohjineen vaikka meidän tilalla ei ole tehty neljään vuosikymmeneen mitään remonttia ja viime vuodet niitä on viivytelty siitä syystä etteivät ne nostaisi arvoa arvioijan ja sitä kautta verottajan silmissa.

      Tämän lisäksi naapurin myynnissä olevalla tilalla tehtiin suuri ulkorakennusremontti 90-luvun puolivälissä joka nostaa sen arvoa mutta meidän remontoimattomat kiinteistömme arvotettiin siitä huolimatta hurjasti yläkanttiin.

      Ja arvatenkin tämä arvonnousu siirtyy aikanaan kiinteistöveroon jolle maalla asuva /kiinteistöjä omistava ei saa mitään vastinetta.

      • Opiksijaojennukseksi

        Verottajan ennakkoratkaisu on aina maksullinen. Muut puheet veroviranomaisen kanssa eivät lopulta merkitse mitään. Yksityishenkilön kohdalla ennakkoratkaisun hinta on hieman vajaa 400 eur. Tuskin mhy hakee sitä ellei ole niin sovittu


      • Metsuri-masa4

        Se neljäsataa olisi ollut aika pieni summa huomioiden ,että nyt pätkähti kymmeniä tuhansia euroja suunnittelemattomia veroja jotka on maksettava velkarahalla koska osakkeita en ala myymään ja maksamaan myyntivoittoveroa ja metsät ovat siinä moodissa että verorahojen ottaminen sieltä lähentelee ympäristörikosta ja uudistuskulujen jälkeen viivan alle ei jää juurikaan.

        Metsänhoitoyhdistyksen mielestä 1000 kuutiota olisi ollut ihan hyvä veto kun pienet kaupat eivät kuulemma yhtiöitä kiinnosta.

        Heräsi vähän epäilys kummanko etua tässä oikein ajetaan ?

        Ikävää asiassa on myös se ,että oli tarkoitus viritellä sivussa vähän muunkinlaista yritystoimintaa ja ehkäpä ottaa alkuun ajoittain töihin eräs hankalasti työllistyvä mutta nämä haaveet saa muutamaksi vuodeksi tai ehkäpä lopullisesti vetää vessasta alas kun ajatus lisävelkaantumisesta ei juurikaan huvita.


      • työtjää

        Metsällä ei sijoituksena tienaa.


    • opiksijaojennukseksi

      Arveletko että lahjan arvo/lahjavero olisivat olleet ennakkoratkaisun perusteella pienemmät kuin nyt määrätyt? Se siinä olisi ollut erona että olisi ennakolta tiennyt summat. Toisaalta olisitteko lykänneet omaisuuden siirtoa verojen vuoksi? Joka tapauksessa lahjana saatu omaisuus on "Ilmaista" verrattuna ostoon. Otan esimerkin siltä pohjalta kuten kerroit. Lahjaveron sanoit olleet kymmeniä tuhansi euroja. Lahjaveroa määrätään 200000 euron arvoisesta lahjasta 22100 eur. Lahja vastannee 150 - 200 ha:n metsämaata. Jos olisit ostanut tuon arvoisen metsätilan, olisit pulittanut koko summan. Tietysti vanhempasi olisivat voineet palauttaa hiljalleen kauppasummaa lahjana. Kaiken kaikkiaan lahja on aina saajalleen edullisempaa kuin muut järjestelyt. Tietysti jos odottaa vanhempien kuolemaa perintövero on lahjaveroa kevyempi. Mutta hieman kornia viikatemiehen odottaminen olisi. Kun vielä emme tiedä kenen kohdalle se kulloinkin osuu.

      • POISTOON

        LAHJA VERO aivan sairas vero, ahkerilta annetaan juoppojen elättämiseen nekin rahat.

        Nythän palsta hullu juoppo-vainin eläkää omillanne, pitäisi huraata, mutta tämä helsingin loinen elää näistä veroista.

        JA SIKSI SILLE EI KELPAA VEROTUKSEN POISTAMINEN SUOMESTA.


      • Metsuri-masa45

        Sukupolvenvaihdos tuli ajankohtaiseksi vanhempieni pelätessä oman oikeustoimikelpoisuutensa puolesta ja minä en suoranaisesti mitenkään hingunut ruoriin vaikka vuosikymmenen olen vetovastuussa asioista kulisseissa olen ollutkin .

        Ja jos joku kadehtii ,niin kyllähän pääosin taimikoista ja - ensiharvennusikäisistä metsistä koostuva tila on melko sitova työleiri jossa on jos jonkinmoista jatkuvaa kulua joita rahoitellaan palkkatyöllä siinä toivossa ,että metsärahoilla rahoilla voi jatkuvan kasvatuksen ehdoilla siloitella siloitella jälkikasvun tietä tulevaisuudessa.

        Mutta toisaalta se metsässä touhuaminen on ollut mukavaa vastapainoa leipätyölle ja tyhjentää pään kaikesta jonninjoutavasta .

        Jälkiviisaana toteankin ,että jos olisin tiennyt lopulliset verot ,niin olisimme tehneet vaiheittaisen sukupolvenvaihdoksen riskistä huolimatta


      • mtkvaikenee

        Suomessa metsän omistus on aivan järjetöntä. MTK- ei edes mainitsi, säätiöiden metsän oston erivapauksia vert, tava kansalainen.

        TÄMÄ on tabu, josta vaietaan. Kerran ulkomainen säätiö / yksityis henkilö hankkii metsää suomesta, eikä välttämättä maksa siitä perintöveroja riippuen asuinmaastaan KOSKAAN.

        Miten tämä voi olla mahdollista ja kilpailua vääristävää????


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Minun kohdallani mhy tyri metsien arvioinnin perunkirjoitusta varten. Unohtivat sähköpostipyyntöni, ja kun soitin että arvioilla alkaa olla kiire, arvioivat metsän arvon hätäpäissään rutkasti yläkanttiin. Puun hinta on tuosta ajasta aika lailla noussut, mutta vieläkään metsieni arvo ei ole mhy:n silloisen arvion mukainen. Ihan tyytyväinen tosin olen. Tarvitseehan valtio rahaa. Mhy:n jäsenyydestä erosin myöhemmin muusta syystä.

      • metsätilallinen

        Miksi ylipäätään kukaan käyttää Mhy:n palveluja?? Minä äänestin heti jaloillani Mhy:stä, kun se tuli mahdolliseksi.
        Saahan ne päätökset verottajalta suoraan, niin saa syyttää vaan itseään tyrimisistä, jos tulee tyrittyä. Ei ainakaan täällä ole Mhy:ssä kummoista porukkaa ammattitaidoltaan, kummoista koulutusta ja kun ei ole muualle päästy opiskelemaan, sitten armosta hommiin Mhy:n listoille. Täällä on niin monen metsänomistajan Mhy:stä ostamat palvelut sössitty, että ei hyvää päivää. On pistetty energiapuuhakkuut ihan p##siilleen ja taimikot tuhottu, tai tukkipuuta energiapuukasaan. Yhdessäkin energiapuuhakkuussa metsänomistaja joutui jopa ITSE maksamaan 2000€!!
        Meikäläisellä oli joskus yksi turhake asiantuntija apuna kaupanteossa, ei mitään hyötyä ja lopulta kävin omassa pankissa hoidattamassa lakimiehellä homman.


      • Rakastaveroja

        Nykyisin verottaja hyväksyy pienissä metsäomaisuuksissa (alle 40 ha) arvoksi 1500 eur/ha, vaikka koko ala olisi päätehakkuukypsää metsää. Näin ainakin verottajan edustaja puheli eräillä metsäveropäivillä


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Mahdotontahan verottajan on metsiä koluta ja arvioida niitä. Työpöydän
        ääressä verottaja työnsä tekee, ja jutustasi päätellen hyväksyi mieluusti mhy:n arvion. Aika paljon ylimääräistä maksoin veroina ja osuuksien lunastuksissa, mutta ei haittaa.
        Mhy:stä minulle on tullut mielikuva että se ei ole meitä pienien metsien omistajia varten. Sen putiikin väen ammattitaitokin on kyseenalainen, kuten täällä on kerrottukin.


    • ireaparakki

      Yhdessäkin energiapuuhakkuussa metsänomistaja joutui jopa ITSE maksamaan 2000€!!
      Voin hyvin kuvitella minkälainen metsä on kyseessä. Joku muukin on tyrinyt kuin mhy, 3000 olis pitäny laskuttaa.

      • metsätilallinen

        Meitä metsänomistajia on niin monenlaisia ja on myös niitä tilanteita. Minäkin olen ostanut useamman metsätilan mm. pakkohuutokaupoista ja silloin joku todella on tyrinyt, mutta kyllä Mhy:n pitää hoitaa hommansa, jos alkaa hoitelemaan energiapuuhakkuita.
        No, minulle ei ole tullut Mhy:n järjestämiä sössimisiä energiapuukorjuiden vuoksi, koska en ole Mhy:n jäsen, enkä ole vuosiin mitään palveluja heiltä käyttänyt.


      • demarienideasekin

        Helvettiäkös metsää myydään sellaisille joilla sen hoitaminen ei onnistu?

        Takaisin etuosto oikeus koulutuksen omaaville, ja vapaa myynti kaikille tolloille seis.


    • a-SIAN-TUNTIJA

      Muistakaa aina verotttajan ennakkopäätöksen jälkeen odottaa varoasiamiehen valitusaika. Veroasiamies on varonsaajan etua valvova viranomainen, joka voi valittaa ennakkopäätöksestä. Tämä jälkeen luovutus tarkalleen ennakkopäätöksen mukaisesti, Ei pitäisi tulla ongelmia eikä ylätyksiä. Toivottavasti sukupolven vaihdoksia avustavat asiantuntijat lukee tämän.

      • Kaavat.kangistavat

        Huomaan että olet asioista perillä. Itse en aivan tarkalleen. Siksi kysynkin, voiko verottajan ennakkoratkaisua hakea samalla hinnalla sekä kiinteistöveron että samassa yhteydessä mahdollisesti määrättävän luovutusvoittoveron osalta.

        Tilanteemme on sellainen, että vaihtaisimme siskoni kanssa nykyisin metsämaana käsitettäviä maapaloja siten että siskoni luovuttaa minulle maata, jossa on rantakaava ja minä vastaavasti hänelle viereisestä metsämaasta hieman suuremman palan joskus myöhemmin lohkaistavien tonttien pinta-alan laajentamista ajatellen. Oli nimittäin käynyt niin että 10 v sitten uusittaessa rantakaavaa uusi kaava-alue oli ulotettu minun maalle. Rakennuslupia ei kuulema saa ellei hallitse kokonaan kaavaan merkittyä alaa. Kaavamuutoksen yhteydessä ei tällaisesta ollut puhetta ollenkaan


      • a-SIAN-TUNTIJA

        Samaan asiakokonaisuuteen liittyvä , samalla kertaa haettu toinen enakkopäätös tulee puolella hinnalla, mutta jos on kysymys eri verolajista voi tulla täysi maksu kummastakin päätöksestä.
        Ei kylläole kokemusta tälläisestä tapauksesta.


      • Kaavat.kangistavat
        a-SIAN-TUNTIJA kirjoitti:

        Samaan asiakokonaisuuteen liittyvä , samalla kertaa haettu toinen enakkopäätös tulee puolella hinnalla, mutta jos on kysymys eri verolajista voi tulla täysi maksu kummastakin päätöksestä.
        Ei kylläole kokemusta tälläisestä tapauksesta.

        Kiitos tiedosta. Näin olin kyllä tulkinnut itsekin. Maan vaihdossa kumpikin joutuu joka tapauksessa maksamaan luovutusvoittoveron. Pitää selvittää minkä arvoiseksi verottaja arvottaa maamme.


    • Veronmaksaja

      Kannattaa pyytää kiinteistövälittäjältä arvio niistä vanhoista rakennuksista ja pyytää oikaisua verotuspäätökseen. Rakennukset ja metsät verotetaan todellisen arvon mukaan. Lahjavero on samaa luokkaa kuin perintövero, joten mitään et olisi voittanut. Lahjavero on 55000 euron jälkeen prosentin matalampi kuin perintövero.

      • Kaavat.kangistavat

        Perintö ja lahjaverolla on suurempi ero mitä mainitsit. Kun puhutaan molemmissa 1. veroluokasta, esimerkiksi 60000 euron lahjavero on 5300 eur ja perintövero 3500 eur. Huomaa perintö- ja lahjaverotuksen erilaiset lähtötasot. Lahjaverotuksessa käytetään vielä helposti korkeampia verotusarvoja kuin perintöverotuksessa.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Eipä perunkirjoittaja eritelty mitään, vaan koko maatila oli konttäsumma. Hyvin kelpasi verottajalle.
        Naapurissa on samanlaiset rakennukset, ja kun koko pihapiiri rakennuksineen meni myyntiin, siitä pyydettiin 20 000 €. En tiedä millä hinnalla kauppa tuli.


    • metsuri-15

      Kiitos vinkeistä .
      Soitin tänään verottajalle ja väänsin virkailijalle rautalangasta asian esimerkkien kera ja näyttäisi siltä ,että rakennusten arvo verotuksessa puolittuu.

      Mietin vain sitä jos olisin uskonut heti metsänhoitoyhdistyksen asiamiestä tai ensimmäistä verovirkailijaa jonka mukaan murtoluvuilla ei ole mitään merkitystä ja olisin maksanut kiltisti joka pennin .

      Nyt jää paljon enemmän pesäpuita metsäkanalinnuille .

      Opiksi muille ,että ottakaa verottajalta ennakkopäätös ennenkuin teette peliliikkeitä .

      • Kokemuksen.kautta

        Verovelvollisten oikeusturva (kukkarokin) kärsii ammattitaidottomista veroviranomaisista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe