https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-Buck-Converter-4V-40V-1-2V-36V-8A-100W-Step-Down-Voltage-Power-Module/32760917735.html?spm=2114.search0104.3.193.909e7cac0wEX0F&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_318_319_10696_450_10084_10083_10618_452_535_534_10304_533_10307_10820_532_10821_10302_204_10059_10884_323_10887_100031_320_10103_448_449,searchweb201603_60,ppcSwitch_0&algo_expid=0c9fb274-46a5-413f-93d4-1a10fc61d20f-27&algo_pvid=0c9fb274-46a5-413f-93d4-1a10fc61d20f
Onko tällaisessa napaisuudella merkitystä, vaikka ne on tuohon merkitty? Eli jos kytkee plus-merkittyyn napaan miinuksen ja miinus-merkittyyn napaan plussaan, niin toimiiko? Ja tuleeko jännite ulos saman napaisena kun se menee sisään?
Ensimmäinen kysymys on tietysti, että miksi ne pitäisi kytkeä ristiin. Tämä tulee eräänlaiseen dc-moottorikäyttö-sovellukseen, jossa moottorin pyörimissuuntaa vaihdetaan napaisuutta kääntämällä, niin napaisuus riippuu siitä kumpaan suuntaan moottoria ajetaan. Pitäisi saada moottorin nopeutta hieman hidastettua pudottamalla jännitettä.
DC-DC step-down -muuntimen napaisuus
6
230
Vastaukset
- toivoton_tapaus
Mikä saa sinut epäilemään ettei napaisuuudella olisi tasajännitteellä merkitystä???!!!
- hakkuri.herkkä
Voi olla jonnen provo mutta vastaan silti.
Hakkurin tulojännite ja lähtöjännite syötetään yhteistä maata vasten. Tuo yhteinen maa on hakkurin XL4016 piirillä negatiivinen eli siihen kytketään miinusjännite. Komponentti kestää datalehden perusteella väärinpäin kytkettyä jännitettä vain -0.3V verran, joten väärä polariteetti tuhoaa hakkurin.
Laita hakkurin ulostuloon tukeva diodi ulostulosta maahan niin, että normaalisti diodi ei johda eli diodin viivallinen pää plussaan ja nuoli osoittamaan maasta plussaa kohti. Kun moottori potkaisee induktiivisesti negatiivisen pulssin hakkurin suuntaan niin diodi ohjaa sen maihin. Pitää olla schottky diodi siksi, että niiden yli jää pienempi kynnysjännite kuin piidiodeilla.
Laita moottorille menevät johtimet tasasuuntaussillan kautta hakkurille. Nyt hakkuri saa aina oikeanmerkkisen jännitteen ja tekee mitä sen pitkääkin tehdä.
Kun moottorille tulee positiivinen jännite niin hakkurin lähtöjännite on moottorin kannalta niinkuin sen pitääkin eli positiivinen.
Kun moottorille tulee negatiivinen jännite niin hakkurilta tuleva jännite on moottoriin nähden väärin päin. Tilanne on korjattava.
Tarvitset releen, jota ohjataan sisääntulojännitteellä otettuna ennen tasasuuntaussiltaa. Kytke releen käämi sisääntulojännitteen ja tasasuuntaussillan positiivisen ulostulon väliin. Jos tulee positiivinen jännite niin sisääntulojännitteen ja tasurin positiivisen ulostulon välillä on vain noin 1.2 V jännite (diodien häviöt). Rele ei vedä.
Jos tulee negatiivinen jännite niin tasurin positiivisen ulostulon ja sisääntulojännitteen välillä on moottorille tuleva jännite. Rele vetää.
Laita rele vetäessään vaihtamaan moottorille menevät johtimet keskenään ristiin.
Kun sisääntulojännite on positiivinen niin se päätyy hakkurin pudottamana sellaisenaan moottorille.
Kun sisääntulojännite on negatiivinen niin ensin tasuri kääntää sen hakkurille positiiviseksi ja sitten vetänyt rele vaihvaa johdot ristiin eli kääntää sen moottorille takaisin negatiiviseksi.
Ongelma ratkaistu. - Onko_väliä
Eipä tämä mikään "jonnen provo" ollut. Kyllä meinaan, että ei ihan joka asiassa tasajännitekytkennöissäkään napaisuudella ole merkitystä. Siksi kysyinkin, että onko tässä, mutta asia tulikin jo hyvin selvitettyä. Onhan noita DC-releitäkin missä on ja - merkitty, mutta ei se kela silti välitä kumpi kytketään kumpaan, ellei sitten kyse ole jostain erikoisreleestä, jossa SET ja RESET tapahtuu napaisuutta vaihtamalla.
- oppia_ikävä_kaikki
Onko_väliä kirjoitti:
Eipä tämä mikään "jonnen provo" ollut. Kyllä meinaan, että ei ihan joka asiassa tasajännitekytkennöissäkään napaisuudella ole merkitystä. Siksi kysyinkin, että onko tässä, mutta asia tulikin jo hyvin selvitettyä. Onhan noita DC-releitäkin missä on ja - merkitty, mutta ei se kela silti välitä kumpi kytketään kumpaan, ellei sitten kyse ole jostain erikoisreleestä, jossa SET ja RESET tapahtuu napaisuutta vaihtamalla.
Kun releen kelalle on merkitty ja - tarkoittaa se sitä että siellä on tappodiodi rinnalla.
- hakkuri.herkkä
oppia_ikävä_kaikki kirjoitti:
Kun releen kelalle on merkitty ja - tarkoittaa se sitä että siellä on tappodiodi rinnalla.
Sorry kommentit jonnesta mutta palsta on ollut jo pidempään trollauksen kohteena. Siksi epäilys.
Jos tässä käyttää relettä mihin polariteetti on merkattu näkyviin niin sitten se pitää kytkeä toisella tavalla kuin ohjeessa annoin.
Ohjeessa säästetään yksi diodi virittämällä rele tasasuuntaussillan ylitse. Hygieenisempi tapa on tämä:
- Kytke rele tasasuuntaussillan sisääntulon ("vaihtosähkö") rinnalle siten, että releen kanssa on sarjassa diodi. Diodi niin päin, että vain negatiivinen ohjausjännite saa releen vetämään.
Jos releessä itsessään nimittäin on joku suojadiodi, niin se suojadiodi on hätää kärsimässä kun tasasuuntaussillan sisään- ja ulostulonapojen välistä löytyisi 1.2 V diodin kannalta myötäsuuntaista jännitettä. Kun suojadiodin oma kynnysjännite on vain 0.6 V niin tuo suojadiodi päätyisi tekemään tasasuuntaussillan työn eli moottorin virta kulkisi sen kautta. Jos releessä ei ole suojadiodia niin ongelmaa ei ole.
Rele pitää valita siten, että alkuperäinen moottorin ohjausjännite on sen käämin kannalta katsottuna oikeansuuruinen eli on suurempi kuin minimi vetojännite mutta ei ole suurempi kuin nimellisjännite. Jännitettä releelle voi pudottaa esimerkiksi sarjaan kytketyllä zenerdiodilla tai tehovastuksella. Silloin pitää huomioida se, ettei releen käämin läpi menevä virta kertaa vastuksen tai zenerin yli jäävä jännite tuota liikaa tehoa vastuksen/zenerin tehonkestoon verrattuna. - oppia_ikävä_kaikki
oppia_ikävä_kaikki kirjoitti:
Kun releen kelalle on merkitty ja - tarkoittaa se sitä että siellä on tappodiodi rinnalla.
On myös mahdollista että siellä on led-merkkivalo kelalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1491591Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671586En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä661276- 421105
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100890Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155656