Raudansyönti ei auttanut

rautaarukiista

Luin, että rautavaje voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olen syönyt todella runsaasti rautaa tabletteina jo kohta 2 vuotta (ferritiini oli itselläni hieman alle viitteiden eli lievää puutosta) ja nyt kävin mittauttamassa arvot ja yhä vain oli TSH noussut vitosesta 7,35:een. T4 on hyvä ja samoin kaikki muutkin arvot!! Vain TSH on tuon 7,35 miten on kannattaako alkaa syödä Thyroxinia? Oireena on oikeastaan vain jaksamattomuus.
Olen 54v mieshenkilö

9

726

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaisin_tyroksiinin

Saitko ferritiinin 80:een ... mieluummin 100:aan ? Oliko FeR arvo hyvä?

Samanlaisista oireista huolimatta taitaa olla oikea vajis, TSH:stakin päätellen.
      Monesti lääkitään jos on 3½, jopa 2.0:lla ja vasta-aineiden esiintyessä jopa 1,6:lla

• Hashimoto

Ehkä on muitakin oireita muttet vain tiedosta niitä. Olisi hyvä tietää paljonko se T4v on ollut? Voi olla että jaksamattomuuden taustalta on ongelmaa T4-T3 konvertoinnissa.

• Aloittaja1

T4v oli 14,8 ja ferritiini oli muutama kk sitten 155.

• Hashimoto
        Aloittaja1 kirjoitti:

T4v oli 14,8 ja ferritiini oli muutama kk sitten 155.

T4v sinänsä viitealueella, mutta lähempänä ala- kuin ylärajaa. Itsellä 20 kieppeissä, lääkittynä kylläkin. TSH noussut edellisestä mittauksesta. Ei ollenkaan mahdotonta, että vajaatoiminta hiljalleen voimistuisi, mutta kyllä pitäisi ilmetä muitakin oireita. B12-vitamiinin puute voi myös tehdä epämääräistä jaksamisvaikeutta, ja monet muut.

• vajaatoiminta_on

Tuolla TSH:n arvolla ja oireilla aloittaisin Thyroxinin.

• SyötköJodia

Jos muistan oikein niin jodin puutos voi myös aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

• JohnnyTang

Ennemmin pitäisi kokeilla kuparin syömistä , eikä rautavalmisteita . Kuparia tarvii että rauta liikkuu/imeytyy elimistössä normaalisti. Sitä paitsi liika rauta on pahasta, se imeytymätön rauta joka jää lillumaan kehoon ilman että keho hyötyy siitä.

Kilpirauhas ongelmaisilla on suoliston ravintoaine imeytyvyys heikompi kuin terveillä, voi siis entisestään pahentaa kuparin puutosta.

Tosin myös kuparilla on sama ongelma kuin raudalla, se tarvii myös kuljettimen , ceruloplasmiinin ja siihen tarvii eläin A vitamiinia kuparia , kun on noita kahta niin kuparikin pääsee liikkumaan /imeytymään . Eli jos nyt sattuisi olemaan kuparin puutos sekä eläin A vitamiinin puutos niin tuskin auttaa raudan syöminen, koska huono/olematon imeytyminen johtuen kuparin puutteesta.

On varmaan ylivoimaisen vaikeata lääkäreille ymmärtää tämä asia, koska niin moni tuntuu puhuvan aina vain raudan syömisestä, joihin on saatu ohjeet hoitavalta lääkäriltä , siinä sitten syövät rautaa , joka toimii vaihtelevasti sen mukaan miten kehossa on imeytynyttä kuparia .

• monivitsku_vaihtoon

Säikähdin kesällä 2014 kun luin kuparin merkityksestä ja huomasin silloisesta monivitamiinista sen puuttuvan.

• Itse söin thyroxinia turhaan toista vuotta. Lopulta toiset lääkärit ihmettelivät miten joku koskaan on voinut sitä määrätä. Nykyään syön lääkkeitä liikatoimintaan ja odotan joko leikkausta tai radiojodihoitoa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      85
      3761
    2. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      409
      1389
    3. Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää

Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1067
    4. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      72
      913
    5. Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon

Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä
      Maailman menoa
      216
      890
    6. Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?

Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s
      Sinkut
      287
      813
    7. Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas

Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      779
    8. Sysmä tarvitsee päätöksiä

Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen
      Sysmä
      25
      697
    9. Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen

Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel
      Ikävä
      33
      681
    10. Älä katoa elämästäni

Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan
      Ikävä
      37
      656
    Aihe