Alapohjan tuuletus + kosteudenpoisto

rojektori

tere!

projektin kohteena on karvan alle satavuotias hirsitalo. rinne tontilla tietenkin. No alapohja on hieman matala, ylhäältä matalimmilla kohdilla n 30 cm. alhaalla yli metrin.

osana projektia osa alapohjasta on vaihdettu ja valkoinen "jalohome" (vähän kuin juustoissa) poistettu ja myrkytetty.

Pohjan alla on jonkin verran ns. maaperäistä ainetta ja tila on aika kostea. Haasteena on se, etteä huolimatta sadevesijärjestelmästä, ylhäältä "virtaa" vettä talon alta.

Tulisiko alapohjan ola ns. rutikuiva? mikä on normaalia jos luukut pidetään auki? Haluaisin tietenkin ettei olosuhteet homeelle/sienille jatku....

Onko kellään hyviä ideoita oikean kosteustason toteamiseksi ja pitäisikö alapohjaa pyrkiä syventämään?

rojektori

12

14806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hirsitalossa asuva

Tuon ajan talot tehtiin yleensä kivien päälle niin että maan ta talon rkenteiden välissä pääsi ilma vaitumaan. Itse olen tehnyt niin olen syventänyt pohjatilaa sen mitä voi (talo on osittain kalliolla)
      tehnyt tuuletusaukot. Hometta ei luojankiitos ole ilmennyt vaikka talo on rakennettu 1850.
      Myös kannattaa myös tutkia onko radonkaasua maassa.
      Hyvä tuuletus ja maan ja rakenteiden riittävä väli on erittäin tärkeä asia.Kivijalkaa voi käyttää jos on tarvetta mutta juuri niin että tuuletus säilyy.

• samanlainen

talo on minulla. Isot kissanluukut joka sivulle ja verkko päälle ettei hiiret mene. Jos talo sijaitsee kovin tuulettomalla paikalla (omani meren rannalla, joten aina tuulee) niin harkitsisin johonkin luukkuun koneellisen puhaltimen laittamista puhaltamaan ilmaa sisään. Kaiva ylärinteeseen ennen sokkelia salaoja ja johda vesi talon vierestä ohitse.
        Ei alapohja nyt ihan rutikuiva ole, muttei sentään homeet enää kasva.
        Ihan kovimmiksi pakkasiksi luukut kiinni jos alustassa on jotain jäätyvää esim. vesijohto. Jos ei ole niin luukut aina auki, kova pakkanen kuivattaa vaan.

• konttaaja
        samanlainen kirjoitti:

talo on minulla. Isot kissanluukut joka sivulle ja verkko päälle ettei hiiret mene. Jos talo sijaitsee kovin tuulettomalla paikalla (omani meren rannalla, joten aina tuulee) niin harkitsisin johonkin luukkuun koneellisen puhaltimen laittamista puhaltamaan ilmaa sisään. Kaiva ylärinteeseen ennen sokkelia salaoja ja johda vesi talon vierestä ohitse.
        Ihan kovimmiksi pakkasiksi luukut kiinni jos alustassa on jotain jäätyvää esim. vesijohto. Jos ei ole niin luukut aina auki, kova pakkanen kuivattaa vaan.

Tuskin tuuletinviritykset ovat tarpeen. Jos sellaisen kuitenkin laittaa, niin ehdottomasti niinpäin, että se imee ilmaa pois talon alta. Näin siellä on alipaine. Ylipaine tunkee kosteutta rakenteisiin.
        'Virallisesti hyväksytty' tapa parantaa rossipohjan tuuletusta lienee se, että vedetään sieltä tuuletusputki katolle. Tällöin savupiippuilmiö huolehtii alipaineesta eikä sähköä tarvita.

Kyllä ryömintätilan syventäminen ja kaiken eloperäisen poistaminen sieltä sekä kissaluukkujen aukipito toimivat salaojat pitäisi riittää. Onko talosi luukut tarpeeksi suuret ? Joskus näkee vanhojakin taloja, joissa tuletusreiät on tosi pieniä. Oliko virallinen suositus 0.4% lattiapinta-alasta ?
        Muovia älä kuitenkaan laita kosteussuluksi maahan ryömintätilaan. Siitä on P. Kailan kirjassa aika hurja esimerkki.

• salaojia
        samanlainen kirjoitti:

Ei mielellään salaojia ilman lisäselvityksiä,niistä voi aiheutua muita vakavampiakin ongelmia.
        puhallinkaan ei ole pakollinen tämmöiset pitäisi selvittää ilman turhaa tekniikkaa,mainittu tuuletushormi parempi ja jos pakko laittaa puhallin niin sinne putkeen ja niin ,että imee sieltä alapohjasta ilmaa ylös.

Muoveja ei kannata käyttää.

• rojektori
        salaojia kirjoitti:

Ei mielellään salaojia ilman lisäselvityksiä,niistä voi aiheutua muita vakavampiakin ongelmia.
        puhallinkaan ei ole pakollinen tämmöiset pitäisi selvittää ilman turhaa tekniikkaa,mainittu tuuletushormi parempi ja jos pakko laittaa puhallin niin sinne putkeen ja niin ,että imee sieltä alapohjasta ilmaa ylös.

Muoveja ei kannata käyttää.

haaste. Talon yläosa on suoraan kallion pällä eikä sinne saa suoraan salaojitusta. kosteuden ohjaaminen pois on siis hankalaa.

olen miettinyt jonkinlaista patolevyä seinää vasten ja sitten ehkä maanpäälistä uomaa josta kosteutta voisi ohjata pois.

luulen että seinämä pysyy kuitenkin kosteana... onko ideoita?

kiitos!
        rojektori

• Ci-Tikka
        rojektori kirjoitti:

haaste. Talon yläosa on suoraan kallion pällä eikä sinne saa suoraan salaojitusta. kosteuden ohjaaminen pois on siis hankalaa.

olen miettinyt jonkinlaista patolevyä seinää vasten ja sitten ehkä maanpäälistä uomaa josta kosteutta voisi ohjata pois.

luulen että seinämä pysyy kuitenkin kosteana... onko ideoita?

kiitos!
        rojektori

Tiivistäisin kallion päällä olevan sokkelin saumat (siis sokkeli-kalliosauma ja sokkelikivien väliset saumat) vaikka piellä (rumaa, mutta minkäs teet, vielä rumempi on patosysteemi) ettei pintavesi lorise talon alle vaan kiertää talon sivulle ja ei ainakaan valtaosin siten talon alle. Sitten kaluaisin alapohjasta siitä kallion päältä runsaasti maata pois (sokkelin sortumisvaaraahan ei ole siinä kallion lähellä, oletan että sokkeli seisoo kalliolla). Muualtakin maata pois. Kostea maa on näin myös kauempana puuosista ja rossipohjan alainen ilmatila kasvaa ja tuulettuvuus paranee.

Ehkä pitäisin kissanluukkuja auki enemmän kuin "normaalisti" eli myös osin talvellakin. Sisällähän tämä tuntuu mutta parempi lisätä sisälämmitystä kuin ottaa sieniriski. Kissanluukkuihin en laittaisi verkolla umpeen, hiiret kyllä löytävät tiensä alapohjaan sokkelin rakosista yms ja nimenomaan kissat eivät pääse silloin saalistamaan talon alle. Minulla on kätevää kun naapurin kissa käy säännöllisesti talon alla metsällä kun luukut ovat auki. En laittaisi koneellista puhallusta myöskään, talo on toiminut ennenkin ilman sellaista ja toimii jatkossakin kunhan parannat tuulettuvuutta esim. yllä ehdottamillani keinoilla.

• rojektori
        Ci-Tikka kirjoitti:

Tiivistäisin kallion päällä olevan sokkelin saumat (siis sokkeli-kalliosauma ja sokkelikivien väliset saumat) vaikka piellä (rumaa, mutta minkäs teet, vielä rumempi on patosysteemi) ettei pintavesi lorise talon alle vaan kiertää talon sivulle ja ei ainakaan valtaosin siten talon alle. Sitten kaluaisin alapohjasta siitä kallion päältä runsaasti maata pois (sokkelin sortumisvaaraahan ei ole siinä kallion lähellä, oletan että sokkeli seisoo kalliolla). Muualtakin maata pois. Kostea maa on näin myös kauempana puuosista ja rossipohjan alainen ilmatila kasvaa ja tuulettuvuus paranee.

Ehkä pitäisin kissanluukkuja auki enemmän kuin "normaalisti" eli myös osin talvellakin. Sisällähän tämä tuntuu mutta parempi lisätä sisälämmitystä kuin ottaa sieniriski. Kissanluukkuihin en laittaisi verkolla umpeen, hiiret kyllä löytävät tiensä alapohjaan sokkelin rakosista yms ja nimenomaan kissat eivät pääse silloin saalistamaan talon alle. Minulla on kätevää kun naapurin kissa käy säännöllisesti talon alla metsällä kun luukut ovat auki. En laittaisi koneellista puhallusta myöskään, talo on toiminut ennenkin ilman sellaista ja toimii jatkossakin kunhan parannat tuulettuvuutta esim. yllä ehdottamillani keinoilla.

kiitokset avusta! kuulostaa hyvältä. Ainoa
        ongelma on se että sokkeli on osittain ilmassa. no siihen varmaan keksitään jotain...

olen samaa mieltä luukuista ja kissoista ;)

rojektori

• kissanluukuista
        rojektori kirjoitti:

kiitokset avusta! kuulostaa hyvältä. Ainoa
        ongelma on se että sokkeli on osittain ilmassa. no siihen varmaan keksitään jotain...

olen samaa mieltä luukuista ja kissoista ;)

rojektori

ihan kokemuksesta: Kyllä kissat pitävät hiiret alapohjasta pois, mutta, mutta... alapohjasta (ainakin minulla) johtaa niinmonta hiirenmentävää koloa ylemmäs talon rakenteisiin että niitä kaikkia on mahdoton tukkia.
        Kun alkoi väliseinissä ja -pohjissa käydä hiukan liian kiivas rapina laitoin verkot luukkuihin ja hiirenmyrkkyä sopiviin paikkoihin. Rapina on loppunut.
        Myrkkyä ei voi käyttää jos kissat pääsevät syömään siihen kuolleita hiiriä.

• Ci-Tikka
        kissanluukuista kirjoitti:

ihan kokemuksesta: Kyllä kissat pitävät hiiret alapohjasta pois, mutta, mutta... alapohjasta (ainakin minulla) johtaa niinmonta hiirenmentävää koloa ylemmäs talon rakenteisiin että niitä kaikkia on mahdoton tukkia.
        Kun alkoi väliseinissä ja -pohjissa käydä hiukan liian kiivas rapina laitoin verkot luukkuihin ja hiirenmyrkkyä sopiviin paikkoihin. Rapina on loppunut.
        Myrkkyä ei voi käyttää jos kissat pääsevät syömään siihen kuolleita hiiriä.

Joo. Kukin tavallaan. Minä vastustan myrkkyjä jo ihan periaatteellisista syistä ja siksi että ne hiiret voivat kuolla lattian alle ja alkaa haista. Maakellarissa käytän on hiirenloukkuja. Minun talooni hiiret juoksevat sokkelikivien välistä, oikein polut näkyy tuoreella lumella. En jaksa alkaa vaivautua tukkimaan noita, aina niitä hiiriä on siellä ollut. Siinä on muuten joku kumma juttu että syksyllä ne rapisevat alapohjassa, mutta kun oikea talvi tulee niin rapina loppuu, mutta jälkiä on silti sokkelille. Mulla hiiriä tuli keittiöön asti syksyllä mutta kun tilkitsin kunnolla seinän ja lattian raon (oli eristyksenkin takia hyvä tilkitä) ja laitoin jalkalistat paikoilleen, loppui hiirien tulo keittiöön.

Hiiret koen lähinnä pikkuhaitaksi, eivät ole todellista tuhoa tehneet. Alapohjan eristeissä on tietysti varmaan käytäviä jotka huonontaa eristyskykyä mutta antaapi olla vaan, koska "sukat ei pyöri jalassa".

Se on kyllä selvä että jos myrkkyä käyttää niin paree olla päästämättä kissoja hiirenraatojen ääreen.

• kissanluukuista
        Ci-Tikka kirjoitti:

Joo. Kukin tavallaan. Minä vastustan myrkkyjä jo ihan periaatteellisista syistä ja siksi että ne hiiret voivat kuolla lattian alle ja alkaa haista. Maakellarissa käytän on hiirenloukkuja. Minun talooni hiiret juoksevat sokkelikivien välistä, oikein polut näkyy tuoreella lumella. En jaksa alkaa vaivautua tukkimaan noita, aina niitä hiiriä on siellä ollut. Siinä on muuten joku kumma juttu että syksyllä ne rapisevat alapohjassa, mutta kun oikea talvi tulee niin rapina loppuu, mutta jälkiä on silti sokkelille. Mulla hiiriä tuli keittiöön asti syksyllä mutta kun tilkitsin kunnolla seinän ja lattian raon (oli eristyksenkin takia hyvä tilkitä) ja laitoin jalkalistat paikoilleen, loppui hiirien tulo keittiöön.

Hiiret koen lähinnä pikkuhaitaksi, eivät ole todellista tuhoa tehneet. Alapohjan eristeissä on tietysti varmaan käytäviä jotka huonontaa eristyskykyä mutta antaapi olla vaan, koska "sukat ei pyöri jalassa".

Se on kyllä selvä että jos myrkkyä käyttää niin paree olla päästämättä kissoja hiirenraatojen ääreen.

Korjattakoon tuohon juttuuni, että se myrkkyhomma oli käytössä vain senaikaa että pääsin eroon hallitsemattomaksi päässeestä pikkujalkojen vipellyksestä.
        Nyttemmin on homma hallinnassa muutamalla alapohjassa ja keittön sokkeleissa olevilla hiirenpyydyksillä.
        Noin pari kertaa kuussa tulee "saalista".

• kake
        Ci-Tikka kirjoitti:

kysyisin vaan että syököhän ne kissat kuolleita hiiriä. Itsellä olisi vaan sellainen kutina että kissa saattaisi jättää tällaiset kupikuolleet hiiret rauhaan.

• mormuska
        kake kirjoitti:

kysyisin vaan että syököhän ne kissat kuolleita hiiriä. Itsellä olisi vaan sellainen kutina että kissa saattaisi jättää tällaiset kupikuolleet hiiret rauhaan.

navettakissatalossa varttuneena sanon että ihme ja kumma, mutta kyllä ne joskus vaan syövät. Meiltä meni ainakin pari kissaa syötyään myrkkyyn kuolleita hiiriä. Siis eihän kukaan nähnyt niiden syövän, mutta kun ne myrkkyyn kuolivat (varfariini tappaa niin että syyn tietää) ja en usko niiden suoraan myrkytettyjä jyviäkään syöneen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1548
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1264
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe