Kumpi kannattaa asentaa perus pöytäkoneeseen jos haluaa keveyttä ja nopeutta?
Ubuntu vai Mint
25
640
Vastaukset
- ei.noo
Jos noista on pakko valita niin Mint.
- Minteikevyt
Riippuu koneesta, ainakin PassMark 5000 koneessa ubuntu selvästi minttiä bopeempi.
- Pehmee-Jänis
Ubuntu myös toimivampi ja helpomnpi käyttää.
- lmvkdgjhdjs
Pitää tehdä "expert" asennus, muten siitä tulee windows pisrstoutuvine tiesdostojärjestelmineen ja kaikki asentuu samaan osioon. Haitta jos tarvitsee tehdä uusi asennus ja säilyttää tiedot.
- ei.noo
Tuo ""expert" asennus" tarkoittaa että Linuxille tehdään oma osio ja jätetään mahdollinen Windows melskaamaan omalleen.
Todennäköisesti ei kumpaakaan.
- hyviä-molemmat
Niinpä kummallakaan ei saavuteta "keveyttä" eikä "nopeutta".
- Kokemuksesta
hyviä-molemmat kirjoitti:
Niinpä kummallakaan ei saavuteta "keveyttä" eikä "nopeutta".
W10 verrattuna molemmat on kevyita ja nopeita, Ubuntu ehkä hitusen käyttäjä ystävellisempi, sekä nopeessa koneessa nopeampi kuin Mint.
- drlin
Kokemuksesta kirjoitti:
W10 verrattuna molemmat on kevyita ja nopeita, Ubuntu ehkä hitusen käyttäjä ystävellisempi, sekä nopeessa koneessa nopeampi kuin Mint.
Möhköfantti Ubuntu tuli katsastettua keväällä, ei päässet jatkoon.
Seuraavaksi vuorossa on Manjaro. - eiolemöhkö
drlin kirjoitti:
Möhköfantti Ubuntu tuli katsastettua keväällä, ei päässet jatkoon.
Seuraavaksi vuorossa on Manjaro.höpön höpöö trollaat
- trolli-sörsse
Kokemuksesta kirjoitti:
W10 verrattuna molemmat on kevyita ja nopeita, Ubuntu ehkä hitusen käyttäjä ystävellisempi, sekä nopeessa koneessa nopeampi kuin Mint.
Eikö sörsse tajua yhtään mitään, Ubuntu on täysi paska, ja se siitä.
- drlin
Hassuja poikasia jotka nimittelevät kaikkia sörsseiksi.
- voihan-aina-kokeilla
Riippuu mitä peruspöytäkoneella tarkoittaa.
Tässä on nokan alla Core 2 T9800:lla oleva kannettava, 8 GB RAM, ssd 120 GB.
Jaksaa Mint Cinnamon 19:ta pyörittää aivan mukavasti.
Pöytäkoneessa vieressä on i5-2400 ja 8 GB RAM ja sama Mint 19. Ei ole valittamista. - näin_täällä
Itse vaihdoin Ubuntu 16.04LTS:n uusimpaan Minttiin, paha sanoa onko kevyempi, en ainakaan huomaa eroa, makuasioita kumman laittaa. KevyempiäkinLinuxeja on mutta onko sitten nettiselailussa, mitä monen koneenkäyttö on, mitään eroa, veikkaan ettei ole.
- 123asdfsd
Joo ei näiden "kevyiden/nopeiden" eroo silmämääräisesti huomaa jos koneessa tehoo/muistii riittävästti.
Sitten kun aletaan vähentämään tehoja/muistii erot tulee selvinä esiin.
Kaikki vois tietenkin hommata riittävästti tehoja/muistii? niin ei tarvis kikkailla käyttöjärjestelmillä. - Turbo-Urpo1
123asdfsd kirjoitti:
Joo ei näiden "kevyiden/nopeiden" eroo silmämääräisesti huomaa jos koneessa tehoo/muistii riittävästti.
Sitten kun aletaan vähentämään tehoja/muistii erot tulee selvinä esiin.
Kaikki vois tietenkin hommata riittävästti tehoja/muistii? niin ei tarvis kikkailla käyttöjärjestelmillä.Keveys on tätä: https://i.postimg.cc/cL4TyJ90/Valinta-201.png
Tätä voi hankkia rahalla, mutta rahattakin sitä saa oikeilla valinnoilla. Testaa omasi näin (ei firefox):
Paina F12
Valitse välilehti "Performance"
Paina Crtl Shift E - Turbo-Urpo1
123asdfsd kirjoitti:
Joo ei näiden "kevyiden/nopeiden" eroo silmämääräisesti huomaa jos koneessa tehoo/muistii riittävästti.
Sitten kun aletaan vähentämään tehoja/muistii erot tulee selvinä esiin.
Kaikki vois tietenkin hommata riittävästti tehoja/muistii? niin ei tarvis kikkailla käyttöjärjestelmillä.Keveys on myös tätä:
• BOOT time = 24.85 sek
• BOOT time = 23.74 sek
• BOOT time = 24.00 sek
• BOOT time = 33.26 sek
• BOOT time = 23.15 sek
• BOOT time = 21.63 sek
• BOOT time = 23.10 sek
• BOOT time = 22.97 sek - Turbo-Urpo1
123asdfsd kirjoitti:
Joo ei näiden "kevyiden/nopeiden" eroo silmämääräisesti huomaa jos koneessa tehoo/muistii riittävästti.
Sitten kun aletaan vähentämään tehoja/muistii erot tulee selvinä esiin.
Kaikki vois tietenkin hommata riittävästti tehoja/muistii? niin ei tarvis kikkailla käyttöjärjestelmillä.Keveys on myös sitä että voi tehdä upean näköisiä juttuja, joita ympäristö ei pilaa:
https://i.postimg.cc/Cx2qdMNG/Qt-Radio-Button-esimerkki.gif - kannattaa_chekata
No, jos Ubuntu on tuttu, niin kevyemmän siitä saa asentamalla Mate-version. Sehän on se versio, joka sai alkunsa 10.04 Ubuntusta sen jälkeen, kun kaikkia ei Unity työpöytänä miellyttänyt: Gnome:sta portattiin uusi versio ikkunoinniksi, jota alettiin kutsua "Mate":ksi ja uusia versioita tulee edelleen perus distron päivittyessä. Jossain vaiheessa se hyväksyttiin myös viralliseksi Ubuntu-jakeluksi, kun siitä saatiin tehtyä kunnolliset porttaukset.
Ja jos vieläkin on liian raskasta omalle koneelle, niin sitten Lubuntu on vielä enemmän karvalakkimalli ikkunoinnista ja saattaa ratkaista ongelman. Voi olla, että kannattaa pysytellä 16.04:ssä vanhemmalla raudalla, tästä ei tosin ole kokemusta - pitäisi ottaa selvää.
Mutta jos perus Ubuntu alkaa minimivaatimuksena olla 2-core CPU 2G muistia, niin tuo Mate on pärjännyt päivittäisessä peruskäytössä vielä yhdellä core:lla. Joskin näytönohjaimen laadulla on tässä oma osansa sanottavana, ainakin jos tykkää videoita katsoa youtube:sta. Eikä nopea muistikaan ole haitaksi. - Fsviola
kannattaa_chekata kirjoitti:
No, jos Ubuntu on tuttu, niin kevyemmän siitä saa asentamalla Mate-version. Sehän on se versio, joka sai alkunsa 10.04 Ubuntusta sen jälkeen, kun kaikkia ei Unity työpöytänä miellyttänyt: Gnome:sta portattiin uusi versio ikkunoinniksi, jota alettiin kutsua "Mate":ksi ja uusia versioita tulee edelleen perus distron päivittyessä. Jossain vaiheessa se hyväksyttiin myös viralliseksi Ubuntu-jakeluksi, kun siitä saatiin tehtyä kunnolliset porttaukset.
Ja jos vieläkin on liian raskasta omalle koneelle, niin sitten Lubuntu on vielä enemmän karvalakkimalli ikkunoinnista ja saattaa ratkaista ongelman. Voi olla, että kannattaa pysytellä 16.04:ssä vanhemmalla raudalla, tästä ei tosin ole kokemusta - pitäisi ottaa selvää.
Mutta jos perus Ubuntu alkaa minimivaatimuksena olla 2-core CPU 2G muistia, niin tuo Mate on pärjännyt päivittäisessä peruskäytössä vielä yhdellä core:lla. Joskin näytönohjaimen laadulla on tässä oma osansa sanottavana, ainakin jos tykkää videoita katsoa youtube:sta. Eikä nopea muistikaan ole haitaksi.Niinpä,kokeile mitä löytyy heksaeditorilla ubuntun muistista yllätyt,flatpakia unohtamatta!
Mitähän keveydellä tarkoitetaan? Normaalit työpöytäympäristöt suosituimmissa jakeluissa pitää sisällään melko samat ohjelmat. Monelle cups (tulostin), bluetooth, samba, networkmanager (kiinteä yhteys), ja moni muu palvelu voi olla turha jos konetta käytetään vaikka netin selaamiseen tai median toistoon.
- haaaHHHH
"Mitähän keveydellä tarkoitetaan?"
Keveys ja helppokäyttösyys = toistensa vastakohtia (tietenkin voi olla "siedettävän" helppokäyttöinen ja kevyt mutta se vaatii jo tosi paljon osaamista. - Huomattua
No kyllä Mint on paljon parempi kuin Vista, ei töki yhtään enää.
- Kaapo4v
Jos PassMark luku prossussa on yli 1000. On Ubuntu jo toimiva valinta!
Mint vaikuttaa hitaammalta ja sekä hitaamalta käyttää.
PassMark alle 1000, menis lupuntulla johonkin PassMark 500 asti vielä kivasti.
Alle 500 PassMark lukuiset prossut, niin joudut kaivaan huippikeveitä tai vanhoja versioita.
mm Lupuntu 12.04 lts
Mutta yli 3000 PassMark yli On Ubuntulle jo täysin sopiva teho.
Nykykoneehat on 10000 PassMark . - Gnome
Hieman jotenkin provosoiva kysymys Ubuntu-palstalla, asentaako Ubuntu vai Mint?
Ubuntu on hyvä vaihtoehto, jos työpöydäksi valitsee yhtä kevyen työpöydän kuin Mint:in XFCE.
Ubuntun Unity-työpöytä on vaihtunut uudemmissa jakeluversioissa yleisempään Gnome-työpöytään, mutta aina on ollut mahdollista hyödyntää Debianiin perustuvaa Ubuntua käyttämällä kevyempiä tai vaihtoehtoisia työpöytiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131208
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1181047- 130930
- 96792
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten295746Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81666Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504