Olin vaellusreissulla. Ruokatauolla eräs: Eihän nykyään enää tiedä millaista on nälkä. Sitä vain syö määrätyn välein. Ja siihen toiset myötäilemään: niinhän se on.
Minulle uusi asia, jopa päinvastainen. En oikein pysty syömään, jos ei ole nälkä, on jopa vastemielistä. Eikä ruoka maistu hyvältä.
Suurta nälkää tosin on vanhemmiten vaikea sietää, kun tulee heikotus, voimat vain valuu jonnekin. Mutta kyllä nälkään syönti on ihanaa ja vaatimatokin ruoka on herkkua. En myöskään ole koskaan pystynyt syömään säännöllisesti. Toisena päivänä syön enemmän ja useammin kuin toisena, ihme kyllä ei se ainakaan kokonaan riipu esim. liikunnan määrästä.
Taas ruoasta - toinen näkökulma
17
345
Vastaukset
- Mitä.vielä
Kyllä tähän ikään oppinut syömä tavat, näin aamulla parit kahvit ja vähän palasta sitten ruoka klo 14 tai myöhemmin, mieluiten myöhemmin ettei iltasella enää ihmeemmin ettei liho.
- Liika-liikaa
Samoin.
Puolitoista tuntia sitten heränneenä join pari puoli mukillista kahvia, muffinsi ja kessu.
Pääateria keskiarvolla 14 - 15 maissa. Lämmin niin sanotusti.
Illan kuluessa kahvia ja vähän ehkä keksejä pullaa tms.
Illalla parit ruisleivät paahdettuna ja pari mukillista kahvia about klo 21-22.
Nukkumaan 00.00 - 03.00. Siihen saakka juon kahvia jos termarissa on. Muuten fanttaa.
Eipä ne ylimääräiset syömiset maistu silloin kun ei ole kulutustakaan. - EnergiapommiSeOn
Liika-liikaa kirjoitti:
Samoin.
Puolitoista tuntia sitten heränneenä join pari puoli mukillista kahvia, muffinsi ja kessu.
Pääateria keskiarvolla 14 - 15 maissa. Lämmin niin sanotusti.
Illan kuluessa kahvia ja vähän ehkä keksejä pullaa tms.
Illalla parit ruisleivät paahdettuna ja pari mukillista kahvia about klo 21-22.
Nukkumaan 00.00 - 03.00. Siihen saakka juon kahvia jos termarissa on. Muuten fanttaa.
Eipä ne ylimääräiset syömiset maistu silloin kun ei ole kulutustakaan.Kuinka paljon fanttassa on sokeria ja energiaa?
- ö-Öö
Harvoin nälkä
Kun suomessa ei mun elinaikana ole ollut nälänhätää, syötävää aina ollut. Lähinnä nälän tunnetta ollut kai joskus, kun pudottanut painoa, siis maha kurnien nukkumaan jne. Mielitekoja toki on ja joskus tuntee jonkinlaista energian tarvetta, ei ne ole nälkää.
Suomessa on leipäjonoja ja monet ihmiset syö halpaa ja epäterveellistä. Iteasiassa liikalihavuus voi olla jonkinlainen merkki nälästä, liikaa ja liian yksipuolista ravintoa. Makaroonia ja tarjouslenkkiä kun vetää, kertyy kaloreita, muuten voi olla anemiaa. Kehniolla ruualla näläntunne pysyy poissa, muita ongelmia.
Kato kuvaa kehitysmaista, kun ihmiset vetää riisiä avustuspakkauksista, se on aitoa nälkää. Suomessa nälkä jonkinlainen yleisen korkean elintason mukanaan tuoma lieveilmiö.
=DW=- Tiiinamari
riisiä pidetään epäterveellisenä, mutta aasiassa syödään paljon, ja ovatko sen sairaampia.
Suolaa syömme kuulemma likkaa, mistä sitä voi vähentää, kaurapuurostako, lihastako, mistä? Mauttomaksi menee liian vähällä suolalla. - Bengalitikku
Vaikken ole potenut nälkää, kuin pitkittyneen ruokailuvälinntakia, niin uskon silti, että kyllä aitoa nälkää Suomessa tänäänkin nähdään.
Elintasonälkää on mielitekonälkä tai sitten on kyse jonkun vitamiinin puutteesta. Mielestäni pitäisikin ottaa verenkuva aika-ajoin, mikä kertoisi puutoksista. Työterveyshoitokin voisi olla aktiivinen. Liian hyvä työterveysruokailu voi tarjota tilaisuuden mielitekoruokailuun.
Meillä on niin paljon tietoa terveellisestä ruokailusta, mutta kuka ottaa kuuleviin korviinsa?
Nyt ulkoilemaan ja kehittämään ruokahalua. - Reipas-päiväilijä
Minusta hookoon sininenkin on melko terveellistä. Mutta se puuttuu jääkaaapistani. On vain savulenkkiä. Ehkä epäterveellistä jos se alkaa savuttamaan sisuksissani? Jääköhän makkaran sisään savua?
Eli jos minusta otettaisiin verenkuva, lääkäri sanoisi, missä on plöö, se puuttuu.
Itsekin kävin ulkoilemassa. Vein (kahden tai kolme päivän) roskat, kaksi pussia. Biojätteitä en hauduta, ei niitä juuri tulekaan ei sen puoleen.
Tupla ulkoilut eli kun pääsin vauhtiin, kävin uudelleen roskiksella, kippasin niin sanotun lehtilaatikon. Siinä oli ehkä kahden kuukauden annos paikallis -ja mainoslehtiä plus esitteitä tyyliin osta Jyskystä yksi, maksa kolmesta.
- hypotalamuss
Tieteellinen totuus on, että keho säätelee ruoan tarvetta nälkä-kylläinen-tuntemuksilla. Liikunta tehostaa kehon säätelymekanismeja. Keho kertoo, milloin pitää syödä, milloin lopettaa syöminen. Kyllä nuorissa on tosi lihavia tyyppejä, iäkkäissä ei niinkään.
- ö-Öö
Keho kertoo
Mutta myös huijaa. Kun kirveellä pakkasessa hakkaa hakoja, energiaa kuluu erilailla, kuin sohvalla tietsikkaa näpräämällä. Usein monet lihoneet hillittömästi alettuaan loispummieläkeläisiksi. Siis just net, joitten duunit olleet ruumiillisia. Energiaa tankataan entiseen malliin, mutta kun ei kulu, kilojahan siinä kertyy.
Ja toi lämpötilahan vaikuttaa energian kulutukseen, ulkohommissa kuluu enenpi, kuin sisällä. Noh, pakasteitten tekijät jne...
Pitäis osata ite reagoida muuttuviin tilanteisiin ja olosuhteisiin. Kyllä läskikin voi olla nälkäinen. Tai siis tuntea nälän tunnetta. Aika harvoin suomessa kukaan on lihotuskuurilla, se kertoo oleellisimman elintasosta.
=DW=
Kyllä terveen ihmisen keho kertoo milloin pitäisi syödä ja kuinka usein ja näinhän meidän ateriamme jakautuvat kolmeen pääateriaan jotka nautitaan 4-6 tunnin välein ja pariin väliateriaan jotka voi sitten jättää kokonaan pois jos ei tunne olevan tarvetta.
Tämä normaali kropan tankkaussysteemi häiriintyy monien sairauksien johdosta; esim. sokeritauti ja muut metaboliset sairaudet vaikuttavat näläntunteeseen ja ruokailuaikatauluihin. Monet lääkkeet vaikuttavat myös esim ruokahaluun ja joko lisäävät tai heikentevät sitä. Liikunta ja sen puute ja elämäntavat yleensäkin luovat ne puitteet yhdessä perimämme kanssa (esim. rasvasolujen lukumäärä ja niiden sijoittuminen kehoon) jotka säätelevät ruokailua.
Tyypillisintä on kun nuoret ihmiset joilla ei pitäisi olla painovaikeuksia ylittävät reippaasti sadan kilon rajan ja syövät lähes koko ajan. Epäterveellistä, lihottavaa roskaa jota kroppa tuntuu himoitsevan. Ylipaino, huono itsetunto ja lohtusyöminen muodostavat terveyttä nakertavan kierteen jota on vaikea rikkoa.Asiaa kerroit. Makeat juomat jäivät vähemmälle. Niistä kaloreita kertyy nopeasti. Nuoriso juo limuja ja varttuneempina oluita, myös viinaa. Oikeita "kaloripommeja".
- mimmimum-..mi
Olisikohan tuo nuorten tyttöjen tauti...anoreksia vähentynyt kun siitä ei paljon ole uutisoitu...aika ihmeellinen oireyhtymä sekin kun niitä päiväkirjan tapaisia on lukenut...
Minua tulee vastaan usein tuolla ulkona nuori mies ...tunnen jotenkin sellaista sääliä häntä kohtaan kun on niin lihava...lyhyt..viimeksikin huppari edestä jossakin ruuassa...ei varmaan itse havainnut ...vatsa aivan roikkuu alhaalla....ei se muutoin mutta minkälaista nuoren elämää voi viettää tuossa kunnossa...
Itse olen täälläkin puhunut siitä kun itsellä ei oikein ole näläntunnetta koskaan tai hyvin harvoin... Pojalta olen kuullut saarnaa ...että pitää silti syödä ja proteiinia ja vitamiineja. - Oma.vikanne
Onko pakko tehdä liian hyvää ruokaa ni sitä syö vaikkei tarvitse.
- Bengalitikku
Joku kirjoitti säännöllisestä syömisestä. Mielestäni se on tärkeää.
Verensokeri, kuten Paloma kirjoitti, on tekijä, mitä ei voi sivuuttaa.
Nuorten syömisestä olen miettinyt, liittyykö siihen masentuneisuus, mielialasyömistä, pahaan oloon hyvittelyä. Kilpirauhashäiriö on asia, mitä ulkopuolinen ei ymmärrä ja tämä voi vaivata nuorta ihmistä.
Liikkumaan ei ketään voi pakottaa, vaikka se olisi kuinka terveellistä.
Jossain kunnassa on aloitettu jumpparyhmä, missä osallistujat ovat pyöreitä tyttöjä. Samanlaisuus voi olla ihan hyvä kokemus ja sitä voisi kokeilla eri ikäryhmissä. Kuinka moni jää kotiin kehtaamatta lähteä?
Terveyskeskuksilla olisikin haastetta kunnan liikuntatoimeen miettiä tätä.
Vasta kun kootaan kuntoutusryhmiin on toiminta loiventavaa, tosin tätäkin tarvitaan.
Sitten pitäisikö työpaikaliikunta sisällyttää työsopimukseen eli 1 tunti per viikko?
Ennalta ehkäisyä ja työkyvyn ylläpitoa. Kyllähän monet työnantajat (ainakin meillä täällä Ruotsissa; esim kunta joka työllisti minut) sponsoroivat työntekijöidensä fyysistäkin hyvinvointia treenauskorttialennuksille, terveydenhoitoshekeillä jne. Minä kävin hierojalla ja jumpassa.
- Bengalitikku
Kävin kuntosalilla ja joka kerta sain flunssan (3 ×) ja uimassa.
Hierojia käy työpaikoilla, mutta eivät anna kuitteja maksua vastaan, mikä herättää kysymyksiä.
- olispa.aina.nälkä
Tuota näläntunnetta tai janontunnetta harvoin tulee. Itse syön useita kertoja päivässä. En ähkyyn asti, vaan pienehköjä annoksia, niin, että kylläisyyden tunne kuitenkin tulee. Keho ja mieli on tottunut siihen, tullut tapa.
Nuorilla on noita esikuvia niin tuhottoman paljon somessa. En yhtään ihmettele, että moni nuori lyö läskiksi, koska eivät itse pysty samaan kurinalaisuuteen. Pahaan oloon on niin helppo saada lohtua mättöruoasta. Sitten on taas paha olo siitä repsahtamisesta ja kierre jatkuu. Energiajuomat taitavat olla koukutus mättöruoan ohella nuorilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6173204Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu972642Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211671Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771582Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101490Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔451476- 691434
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3311369- 271318
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901223