Kolmisointujen muodostus, yksinkertaisesti

Loputonsuo

Hei,

olen harjoittelemassa kitaran soittoa ja jumituin nyt sointujen muodostamiseen tai lähinnä siihen, että millä "kaavalla" saadaan selvitettyä, että mitä kolmisointuja kuuluu eri sävellajeihin?
Netistä kyllä löytyy valmiit taulukot, mutta haluaisi itse oppia ja ymmärtää mistä ne tulevat. Olen lukenut kyllä netistä ohjeita, ja yrittänyt harjoitella, mutta ei ole asia vielä auennut . Ja ei ole ketään keneltä kysyä, paitsi täältä....

Esim .
C-duuri sävellajin kolmisoinnut:
C – Dm – Em – F – G – Am – Hdim

Miten tämä muodostuu ja miten opin itse selvittämään eri sävellajien kolmisoinnut?

Jos joku yksinkertainen rautalankamalli olisi jollain niin olisin kiitollinen.

Voisiko kvinttiympyrästä olla tässä apua?

Kiitos, jos joku osaisi neuvoa.

6

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoJust

      Oon joskus kirjottanu tästä tänne, mutta siitä on aikaa.

      No siis nuo merkkaamasi soinnut on C-duurin kantasointuja, koska ne kaikki sisältävät pelkästään säveliä, jotka kuuluva C-duuriasteikkoon. Siksi niiden valinta C-duurista menevään kappaleeseen on luontevaa, koska C-duuri kappaleen kun melodia noudattaa hyvin pitkälle C-duuriasteikon sävelkulkua ja C-ääni on tonaalinen keskipiste sellaisessa kappaleessa.
      Tottakai jopa pop-musiikissa käytetään myös ns. muunnesointuja, jotka sisältävät sävellajin ulkopuolisia säveliä, mutta ne on yksittäisiä juttuja ja toimivat lähinnä jonkunlaisena "koukkuna".

      Yksinkertaisesti kysymykseen kaavasta, mitä kolmisointuja kuuluu eri sävellajiin, niin selvität mitä säveliä kuuluu johonkin asteikkoon...esim. D-duuri (d,e,f#,g,a,h,c#), ja kopsaat tuosta C-duuriesimerkistä "persmerkit"
      Elikkä D-duurissa:
      D - Em - F#m - G - A - Hm - C#dim
      Kun oktaavissa on 12 säveltä, niin luonnollisesti duurisävellajeja on se 12 myös. Netissä/oppikirjoissa on erillaisia muistisääntöjä ym. mikä helpottaa tunnistamaan montako ylennystä tai alennusta missäkin duuriasteikossa on, jos ei sitä esim. otelaudalta muuten hahmota.

      No sävellajeista kun puhutaan, niin yleensä tarkoitetaan joku duuria tai mollia. En tiedä onko sinulle tuttu tämä mollin ja duurin yhteys, eli rinnakkaisävelajiasia

      ...mutta jokaisella duuriasteikolla on ns. rinnakkaismolliasteikko, joka sisältää ihan samat sävelet.
      Merkitsemäsi C-duuri tapauksen rinnakkaismolli on A-molli (a,h,c,d,e,f,g), eli kuten näkyy se sisältää ihan samat sävelet, kun C-duuriasteikko(hyvä muistisääntö->duurista kolme nauhaväliä alas).
      Eli jälkimmäisen D-duuritapauksen rinnakkaisävellaji olisi H-molli.

      Näin ollen A-mollin kantasoinnut olisivat myöskin:
      Am - Hdim - C - Dm - Em - F - G

      ...mutta mainittakoon että lähes aina molliasteikon V-asteen sointu soitetaan duurina(Em -> E)
      Näin ollen tutumpi "sointumaalima" A-mollisävellajiin olisi
      Am - Hdim - C - Dm - E - F - G

    • Loputonsuo

      Hei, kiitos vastauksesta. Tämä selvitti asiaa. Seuraava kysymys olisikin ollut rinnakkaissävellajista, mutta vastaus tulikin jo valmiiksi.

    • NoJust

      Eipä mitään...kyselee lisää, jos tulee mieleen vielä kysymyksiä

    • Loputonsuo

      No itse asiassa pentatonisesta asteikosta olisi kysymys...

      Pentatoniseen asteikkoon kuuluu viisi säveltä, mutta mistä tietää mitkä viisi pitää valita ?
      Mikä määrittää sen, että mitkä sävelet kuuluu pentatoniseen?

      Jos otan vaikka sävellajin G-duuri g, a, h, c, d, e, fis niin miten valitsen oikeat sävelet G-duuri pentatoniseen?

      Onko tähän joku "kaava" millä voi poimia pentatoniset sävelet ( duuri ja molli) mikä pätee kaikkiin sävellajeihin?

      Netistä löytyy kyllä kaikki mahdolliset pentatoniset, mutta olisi kiva itse ymmärtää miten ne muodostuu.

    • NoJust

      Jos(kun), skaalojen "kaava" muodostetaan siitä, millätavalla kukin asteikko poikkeaa perinteisestä duuriasteikosta (C-duuri esimerkki: 1=C, 2=D, 3=E, 4=F, 5=G, 6=A, 7=H), niin duuripentatonisen asteikon kaava on 1,2,3,5,6 (4 ja 7 jätetään pois vs. perus duuriasteikko)

      Lunnollisen molliasteikon kaava on 1,2,b3,4,5,b6,b7 ja pentatonisen molliasteikon kaava on 1,b3,4,5,b7 (2 ja b6 jätetään pois vs. molliasteikko)

      Tuossa aiemmin todettiin, että duuriasteikko ja sen rinnakkais-molliasteikko sisältää tismalleen samat sävelet, niin sama pätee myös duuripentatoniseen ja mollipentatoniseen.
      Esim. C-duuripentatoninen asteikko sisältää samat sävelet, kuin A-mollipentatoninen asteikko.

    • Loputonsuo

      Yes, kiitos. Tätä tietoa juuri olen hakenut, mutta mistään muualta en sitä löytänyt. Kiitos sinulle oikein paljon avusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe