Mietin vaihtoehtoja talon n. 65 neliötä & osin alakerta ylläpitolämmitystä. Talossa ei nyt nyt asuta. Lämmitys on öljyllä ja säiliö vanha ja tarkastamatta.
1. Tilaan öljyä ja pelkään vuotoja. 1000 L maksanee 1000 eur
2. Tarkistan säiliön ja vaihdan täyttöputken ja huollatan polttimen. Maksanee yli 1000 öljy
3, Ostan ja asennutan ilmalämpöpumpun.
4. Ripottelen pattereita pitkin taloa ja maksan suorasta sähköstä. Ei kovin vihreää. On kai halvin. Pakkasvahdit ym halpoja.
Sellanen reilu 10 astetta olisi hyvä olla. Talo kuolinpesän toistaiseksi ja vanhat valokuvat ym. olisi hyvä säilyä. Ja putket ei tietty saa jäätyä.
Rintamamiestalon ylläpitolämmitys.
13
2908
Vastaukset
- ehtovaihto
Hanki ilmalämpöpumppu ja laita pari isoa lämpöpuhallinta varalle.
- NickNailer
Aivan. ILP on se fiksu vaihtoehto.
Minulla on yksi kiinteistö, joka lämpiää ILPillä. Sähköpatterit on asetettu toimimaan varalla.
Öljyjattilan remppa ei ole kallis. Suuttimet ovat luokkaa 5 - 10 euroa. Öljynsuodin ei ole kallis. Muista osista selviää tiskiharjalla puhdistamalla. Letkut eivät paljon maksa. Nouhous on luokkaa 50.
Omissa öljykattiloissa vaihdoin suuttimet kerran vuodessa.
- Kysyitseltäsi
Miksi vaivautua?
- sillaisemeneexc
Laita muutama sähköpatteri, 2-3 riittää, säädä termostaatit 7-8 asteeseen, ei mene sähköä kauheita määriä. Sitten kun joku muuttaa sinne asumaan mietitään lopullinen lämmitysratkaisu.
- TalviMökkiHöperö
Jos vesiputket saisi jotenkin tyhjennettyä, niin peruslämpö voisi olla talvella vieläkin alempi. Minulla kun ei ole vesijohtoa, niin laitan kesämökin patterit nollaan, (kaikissa sähköpattereissa ei saa niin alas). Talvella kun käyn tarkastamassa mökin, ikkunat eivät ole jäässä, rakentet säilyvät kuivina ja kaminaan kun laittaa aluksi pienen tulen, kohta on mukavan lämmintä. Sähköä menee talven aikana "hukkaan" sellaiset 500 KWh. Ilmalämpöpumppu vaatii tuekseen muun lämmityksen. Eivät aina toimi kovilla pakkasilla.
- Osa-aikaeläkeläinen
Eihän rakennuksessa tarvitse olla mitään lämmitystä jos siellä ei ole jäätyvää tms. Minun hirsimökkini on ollut kylmillään talvet yli 30 vuotta, ja hyvin on säilynyt.
Tähän nykyiseen asumukseeni asennutin toisen ilpin sen varalta että toiseen tulee joku häiriö. Ei ole tullut. Nykyiset 2-vaiheisella kompuralla varustetut ilpit lämmittävät hyvin etelän pakkasilla. Ulkorempan aikaan oli kova pakkanen, ja timpurit olivat hyvillään kun pääsivät välillä ilpin puhallukseen lämmittelemään.
- Mökkiriesa
Samat ongelmat perikunnallamme
Talossa on lautaverhoilu ja purut välissä,ja kivijalka jo hieman kostunut,osin.
Miten vesiputket saa riittävän tyhjiksi?Vai voiko sittenkään jättää kylmilleen?Hirsitalot käsittääkseni ihan eri asia!?
LÖYTYYKö kellään kokemusta, miten talolle käy ilman lämpöä? Missä on asiantuntijat?- Osa-aikaeläkeläinen
Asiantuntijuudestani en tiedä, mutta hyvin naapuritalo säilyi kylmillään kai 10 vuotta. Sitten se myytiin ja ostaja purki taloa hirsirungon siirtoa varten. Hanke taisi lopahtaa, ja nyt talo on surkean näköinen.
Alhaalta aukomalla ja ylhäältä vähän paineilmalla puhaltamalla veden saa hyvin pois. - riippuu_vähän
Jos sisäpuoli on puupinnoilla säilyy ehkä hyvin. Kun on käytetty sisustuslevyjä ja pahveja, kosteus ja pakkanen rapauttaa nämä äkkiä.
- Talonvahtina
Kivijalka kuivuu jos ei ole maalattu lateksilla. Paljas pinta paras. Kapillaari ilmiö nostaa kosteutta. Jos sitä ei katkaista kosteus nousee. Pinkopahvit ja vastaavat ei tykkää kylmästä ja kosteudesta. Nyt etelässä ollut melko leutoa ja ei paljon tarvitse lämmittää. Kyllä kesällä aurinko kuivattaa. Sillä merkitystä onko talo routarajan alapuolella.
- Osa-aikaeläkeläinen
Kai pinkopahvit alkavat 70 vuoden jälkeen taloni kylmässä ullakkohuonessa kärsimään, kun eivät vielä ole kärsineet. Yhden talven oli ikkunaruutukin rikki, kun äitivainaani huonokuuloisuutta hyväkseen käyttäneet varkaat laittoivat siitä ikkunasta tavaraa ulos.
Sitä olen ihmetellyt kun kaikki vanhat turkit varkaille kelpasivat. Hyvä vain jos menivät käyttöön. En minä olisi niillä mitään tehnyt. Muutakin veivät, mutta ei mitään järin arvokasta.
- Vihermies
> 4. Ripottelen pattereita pitkin taloa ja maksan suorasta sähköstä. Ei kovin vihreää.
Sähköhän on Suomessa todella vihreä vaihtoehto verrattuna fossiiliseen (öljy) tai puulämmitykseen. Autotkin yritetään vaihtaa CO2 päästöjen takia sähköisiksi. Myös lämpöpumput ovat sähköisiä ja siksi suorasähkön lisäksi ilmaston lämpenemisen ehkäisyn kannalta hyviä lämmitysmuotoja.- Osa-aikaeläkeläinen
Minä kun aikoinaan puuhasin kaasuturpiinien kanssa, ajattelen joskus että talojeni sähkönkulutuksen takia 20 MW kaasuturpiini pitää ajaa täydellä teholla runsaan tunnin, ja bensaa palaa paljon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257718Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161412- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j591202Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029