Harrastatteko muistijumppaa? Millaista?

MuistiVoiAlkaaTakkua

Minua vähän hirvittää, kun muisti tuntuu takkuilevan aina välillä. Lääkäri ja yksi hölmö lyhyt testi, ovat sitä mieltä että kaikki on ihan ok. Minua pelottaa ja olen miettinyt, mitä minä voisin tehdä muistin parantamiseksi tai ainakin säilyttämiseksi.

Miten te toimitte? Onko hyviä vinkkejä?

14

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun ei tarvitse.
      Minulla kun ovat nämä tieto-koneet.
      -
      Hyräilepä päivittäin S.Simolan kappaletta Kun aika on.
      Niin lakkaat murehtimasta turhia.
      Muistaen koko ajan että muistaminen ei ole jatkumo.
      Se on enemmänkin lopussa palava polttimo.

      H.

    • Bengalitikku

      Harrastan. Kryptot, ristisanat, sudokut. Tietokilpailu IL:ssä.
      Silti kynsisakset voivat löytyä avainkaapista.
      Errare humanum est.
      Uni.

      • Samat on minunkin muistin virkistäjät. Tällähetkellä subokut, lisäksi kudon suunnitellen omia malleja puikkojen edetessä kohti päämääräänsä. Englannin kielinen kommunikointi on oiva keino muistin ylläpitämiseen. Joskus jopa yllätän itseni kun tiedostamattomasta muistista pulpahtaa englannin kielen vaikeita erikoissanoja. Olen nyt kuukauden Hollannissa olo aikanani palauttanut mieleeni myös hollannin kielen sanoja. Vielä jos lähtisi kielikylpyyn Ruotsiin voisi ruotsin kielitaito palata aivojen laatikostoista.


      • Bengalitikku

        Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Kielten opiskelu aktivoi aivoja.
        Sitä on tullut harrastettua.
        Tuo muistista pulpahtelu on jännää. Mitä kieliä on 10 - 20 vuotiaana opiskellut, palautuu kummasti yhtäkkiä. Myöhempi opiskelu vaatii sinniä.
        Itse tehdyt neuleet ovat samoin kun sulla itse suunniteltuja.
        Olen kyllä tyrinyt jotkut langat aina välillä.
        Hitsi, kun olen hävittänyt.
        Voisi pitää epäonnisten luomusten muotinäytöksen. Katsojat nauraisivat kaksinkerroin.
        Mut, hei, ei niin vakavaa, kun se naurukin pidentää ja ryppyotsa oikenee.
        Eikö hollanninkieli ole vaikeaa vai löytyykö muista kielistä tukea?

        Aloittajalle: niinpä jokin uusi kieli siis esim. ensin lainaksi cd ja kirja kirjastosta.


      • Korppis11
        Bengalitikku kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Kielten opiskelu aktivoi aivoja.
        Sitä on tullut harrastettua.
        Tuo muistista pulpahtelu on jännää. Mitä kieliä on 10 - 20 vuotiaana opiskellut, palautuu kummasti yhtäkkiä. Myöhempi opiskelu vaatii sinniä.
        Itse tehdyt neuleet ovat samoin kun sulla itse suunniteltuja.
        Olen kyllä tyrinyt jotkut langat aina välillä.
        Hitsi, kun olen hävittänyt.
        Voisi pitää epäonnisten luomusten muotinäytöksen. Katsojat nauraisivat kaksinkerroin.
        Mut, hei, ei niin vakavaa, kun se naurukin pidentää ja ryppyotsa oikenee.
        Eikö hollanninkieli ole vaikeaa vai löytyykö muista kielistä tukea?

        Aloittajalle: niinpä jokin uusi kieli siis esim. ensin lainaksi cd ja kirja kirjastosta.

        Hollannin kieli on kieliopillisesti helppoa, mutta kielen ääntäminen ei. Kielestä löytyy saksalaisia, ruotsalaisia ja englantilaisia sanoja, joten jos pohjana on lukion kolme kieltä, englanti, ruotsi ja saksa ( olen niitä kaikkia joskus opiskellut) ei hollannin kieli ole vaikeaa. Olen vain laiska opettelemaan ääntämistä. Pystyn jonkin verran seuraamaan hollannin kielisiä keskusteluja. No, jaa voisinpa jopa oppiakin kielen, mutta kun englantia puhuu pääsääntöisesti kaikki hollantilaiset kielen opettelu keskustelutasolle on jäänyt.


      • Korppis11
        Korppis11 kirjoitti:

        Hollannin kieli on kieliopillisesti helppoa, mutta kielen ääntäminen ei. Kielestä löytyy saksalaisia, ruotsalaisia ja englantilaisia sanoja, joten jos pohjana on lukion kolme kieltä, englanti, ruotsi ja saksa ( olen niitä kaikkia joskus opiskellut) ei hollannin kieli ole vaikeaa. Olen vain laiska opettelemaan ääntämistä. Pystyn jonkin verran seuraamaan hollannin kielisiä keskusteluja. No, jaa voisinpa jopa oppiakin kielen, mutta kun englantia puhuu pääsääntöisesti kaikki hollantilaiset kielen opettelu keskustelutasolle on jäänyt.

        Ps. Hollannin kielen sanajärjestys noudattaa saksan kielen sanajärjestystä mm. verbi lauseen lopussa jne.


      • Bengalitikku

        Teoriassa mahdollisuudet opiskella. Samat 3 kieltä pohjalla.
        Mulla tosin ei tuolle olisi käyttöä.
        Kuten totesit, englanti on niin dominoiva.


    • e.lä.mä

      Kyllä se palailee pätkittäin. Minulla muisti nykyään vain paranee, hyvä muisti ei ole hyvä.

    • En harrasta, minulla on turhan hyvä muisti, muistan sellaistakin mitä en edes haluaisi muistaa.

    • äijä-

      -ihan pikkasen harrastan, joo..lasken päässä aina enimmäkseen laskujen summia, vetokertoimia, ja kauppalistat jätin jo vuosikausia sitten pois, ja katson ennen kauppaan menoa kaapit ja paikat mitä pitää ostaa...no, tänään kävin kaupassa, ja unohdin paahtoleivät vaikka piti niitäkin, äh.
      -pitää muistaa (!) et kaikki unohtelee asioita välillä, ja hajamielisyyskin iskee herkullisesti silloin tällöin.

    • Leiviskää.pitää.hoitaa

      Just noita mitä edellisissä, sudokut, ristisanat, HSn kysymykset, kielikurssi, päässälasku. Haluaisin jonnekin kokouspäättäjiin, siellä pitäisi perehtyä asioihin ja ymmärtää niitä ennen päätöstä. Taloyhtiön kokouksissa jo olen, kyllä sielläkin pitää aivoja käyttää korjaustarjouksia vatvomassa, kun emme anna isännöitsijän yksin häärätä.

    • Muistivaatiiavaimen

      Se, että unohtelee, ei ole oire vielä mistään. Jos unohdat silmälasit tai avaimet, se ei merkkaa mitään ennen kuin unohdat, että sinulla ikinä on silmälaseja ollutkaan. Kaikenlaisten uusien asioitten harjoittelu tekee hyvää aivovarustukselle. Laula, tanssi, etsi hyvää mieltä.

      Syö aivoruokaa eli ravintoa, joka on hyväksi niin aivoille kuin muullekin elimistölle. Liiku ja ulkoile, nuku tarpeeksi. - Lakkaa hirvittelemästä ja pelkäämästä, se lienee pahinta mitä voit pääkopallesi tehdä.

    • Korppis11

      Tähän ketjuun voin antaa ohjeen henkilölle, joka päivätyökseen seuraa nimimerkkini tekemisiä tuolla toisella palstalla. Palaa ihmeessä tänne ikäistesi joukkoon. Unohda korppi muutoin elät tulevaisuudessa Donnasi lumoissa. Muistiisi jää voimakas pakkomielle, joka seuraa sinua vielä dementiaosastolla. Huutelet huoneesi pinnasängystä muille horiseville nähneesi Donna Korpin parvekkeella tanssimassa dilipatidilipaata.

    • Taas-muistihirviönä

      En uskalla. Olen muistihirviö muutenkin.
      Muistan kuin eilisen kahvin, kun se Urkki sanoi, saa ta nan tunarit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe