Aikoinaan ajattelin, että käyn pyytämässä anteeksi niitä syntejäni, jotka tiedän tehneeni ja joista juuri saarnattiin - tekosynneistä. En tietenkään, kuten ei muutkaan anteeksipyytäjät, nimeltä mainitse anteeksipyydettäviä syntejään.
Kulkiessani Tiellä, Pyhän Hengen johdattamana, olen saanut tuntea ja kokea, että kaikista eniten saisin pyytää anteeksi niitä syntejä, jotka tulevat ja olevat sisälläni, ajatuksissani. Ne ovat paljon pahempia syntejä kuin tekosynnit - kymmenen käskyä kertovat niistä ja niiden merkityksistä.
On kuitenkin niin, että en todellakaan kykene aistimaan ja kokemaan kaikkia niitä syntiteitä, joita ajatukset ja mieli synnyttää. Siis vaikka kuinka yrittäisi luetella ja muistaa synnit, joita tulisi pyytää anteeksi, niin aina jää piiloon paljon syntejä, joita ei osaa edes pyytää anteeksi.
Helppoahan kuuluu olevan, että pyytää kaikkia syntejään anteeksi. mutta kyllä uskovan tulee miettiä ja tuntea, ainakin joitain tehtyjä syntejä ajatuksissa ja töissä.
Siispä minusta tuntuu aika ihmeelliseltä, että mitä ahkerammin käy julkisesti anteeksi pyytämässä, niin sitä enemmän saa todistusta seurakunnalta oikeasta uskosta, saa itse tuntea, että kun näin teen, niin se on oikea tie autuuteen. Eikö Isä meidän rukous riitä, eikö syntien anteeksiantaminen saarnaajan suulla riitä, eikö oma anteeksipyytäminen Isältä riitä, eikö kristallinkirkas virta riitä?
Ihmettelen siis, kuinka tietyissä seurakunnissa keskitytään kovasti synteihin, mutta nimenomaan niihin teko- ja näkyviin synteihin. Minullekin on moni sanonut, että pitää mennä tekemään parannusta - ja ajaa parta pois!
Ihminen on syntinen, vaikka kuinka parannusta julkisesti tekisikin. Synti on meissä alati, pyrkikäämme vanhurskaana pyhityksen tiellä pysymään!
Anteeksipyytäminen ja -saaminen
39
967
Vastaukset
- ÄlkääKristitytEksykö
Niin, siis myöskin laiminlyönnit ovat syntiä. Yksi laiminlyönti on jättää todistamatta Jeesuksesta, joka on koko maailman synnit jo sovittanut, tarvitaan vain usko tuon kalliin lahjan vastaanottamiseen.
Toinen kuolemanvakava synti on yksinkertaisen Kristuksen evankeliumin vääntäminen monimutkaiseksi vyyhdeksi, josta ei Kristusta ja sovitusta löydy hakemallakaan, eikä lahjavanhurskautta, joka otetaan uskolla vastaan ilman omia töitä.
Uskolla Kristukseen puhdistuvat sekä sydän että omatunto.
Ellei esim. joka sunnuntai kirkoissamme julistettu synninpäästö kohtaa sydäntä niin, että sydämestään uskoisi kaikki synnit sovitetuiksi Kristuksessa Jeesuksessa, niin sitä varten ovat muutkin armovälineet vapaasti käytettävissä.
HPE, kahdenkeskinen rippi jossa voi keskustella mieltä vaivaavista asioista, sitten on tietenkin tämä es.lest. kaularippi, ja kuten vanhoillislestadiolaisilla, käden nostaminen merkiksi siitä että haluan henkilökohtaisen sodistuksen syntieni anteeksiannnosta.
*) Apuvälineitä siis on heikon uskon vahvistukseksi olemassa. Mutta synnit eivät millään muulla konstilla lähde, kuin uskomalla Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren uhrin tuottamaan sovitukseen. Luovutte vain epäjumaluskostanne, niin oitis muututte täysin synnittömiksi.
Me jumalharhattomat emme synnin olemassaoloa lainkaan tunnusta, joten elämä on kuin ruusun terälehdillä tanssimista.- KauhistuttavaLoppu
Valheessa eläminen onnistuu toisilta. Kamalampaa on sitten kun kaikki mihin on uskonut paljastuukin valheeksi, Kristuksen lahja on jäänyt ottamatta vastaan ja kaikki anteeksi saamattomat synnit erottavat Jumalasta.
- enautuas
Siis jos anteeksianomisen ja -saamisen jälkeen et tee syntiä, et siis varasta tai tee huorin tai velehtele tai tapa tai tee muitakaan käskyjä vastaan edes ajatuksen tasolla ja kuolet tuossa tilassa, pääset taivaseen? Siis esikoislestadiolaiselta saamasi synninpäästön jälkeen, näin tarkennuksena siis.
Jos sen synninpäästön jälkeen olet muutaman sekunninkin ajatellut ns. "syntiä", oli se sitten mitä vaan, pitkä iankaikkisuus hammasten kiristyksineen on edessä?
Vai onko esikoislestadiolaisilla koko viikon ajan seuraaviin seuroihin ns. "portti auki".
Mitä merkitystä on uskolla Kristuksen sovitustyöhön, jos sen tekee tuon "valittujen seurakunnan" ulkopuolella?
Kaidan tien kulkijan vastaukseen uskon. - ÄlkääKristitytEksykö
Sama se on KTK:lla. Ellei Kristuksen vanhurskaus kelpaa hänelle lahjaksi ilman tekoja niin ikuinen helvetti on edessään.
ON Jumalan pilkkaa yrittää omilla tekemisillään ja parannuksillaan koittaa ansaita Kristuksen vanhurskautta. Se ei todellakaan ole kaupan millekään yhdistykselle eikä henkilölle. Miksi siis pettää itseään, uskomalla seurakuntajumalaan, kaikkivaltiaan Jumalan Isä Poika ja PyhäHenki sijasta.- AihettaKylläOlis
Mikä tässä parannuksenteossa mättää?
AihettaKylläOlis kirjoitti:
Mikä tässä parannuksenteossa mättää?
Minusta se! Kun siinäkin puhutaan TEOSTA ,
eikä pelkästään uskota Kristukseen.
-- Kauheaonkohtalo
padasjoenukko kirjoitti:
Minusta se! Kun siinäkin puhutaan TEOSTA ,
eikä pelkästään uskota Kristukseen.
-Pihalla kuin.....
- ettäsilleen1
Kauheaonkohtalo kirjoitti:
Pihalla kuin.....
Kauheaonkohtalo
"Pihalla kuin....."
Todella, kukahan on pihalla ja sokea itselleen!? Toivottavasti silmät aukeaa! - 98883354
Saunakalja täytyisi juoda, ei sitä voisi nakata menemään.
- 88337728
98883354 kirjoitti:
Saunakalja täytyisi juoda, ei sitä voisi nakata menemään.
Sen kun juot. Ei edes Raamattu sitä sinulta kiellä eikä se sinua pahenna. Se virkistää kehoa ja mieltä!
- Neitsytmies
88337728 kirjoitti:
Sen kun juot. Ei edes Raamattu sitä sinulta kiellä eikä se sinua pahenna. Se virkistää kehoa ja mieltä!
I. Niin olkaat siis Jumalan seuraajat, niinkuin rakkaat lapset,
2. Ja vaeltakaat rakkaudessa, niinkuin myös Kristus meitä rakasti* ja antoi itsensä ulos meidän edestämme lahjaksi, uhriksi ja Jumalalle makiaksi hajuksi.
3. Mutta huoruutta ja kaikkea riettautta eli ahneutta älkäät antako teidän seassanne mainitakaan*, niinkuin pyhäin sopii,
4. Ja häpiällisiä sanoja ja hulluja puheita eli jaarituksia, jotka ei mihinkään kelpaa*, vaan paremmin kiitossanoja.
5. Sillä se te tietäkäät, ettei yksikään huorintekiä, taikka saastainen, eli ahne, joka epäjumalan palvelia on*, ole Kristuksen ja Jumalan valtakunnan perillinen .
6. Älkäät antako yhdenkään pettää teitänne* turhilla puheilla; sillä sentähden Jumalan viha epäuskoisten päälle tulee .
7. Älkäät sentähden olko heidän osaveljensä.
8. Sillä muinen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa*. Vaeltakaat niinkuin valkeuden lapset ;
9. (Sillä Hengen hedelmä* on kaikessa hyvyydessä ja vanhurskaudessa ja totuudessa,)
10. Ja koetelkaat, mikä Herralle otollinen on.
11. Älkäät olko osalliset* pimeyden hedelmättömissä töissä , vaan paremmin nuhdelkaat.
12. Sillä mitä salaa heiltä tapahtuu, se on häpiä sanoakin;
13. Mutta kaikki ne ilmi tulevat, kuin he valkeudelta rangaistaan; sillä kaikki, mikä ilmi tulee, se on valkeus.
14. Sentähden hän sanoo: heräjä sinä, joka makaat*, ja nouse kuolleista§, niin Kristus sinua valaisee.
15. Niin katsokaat, että te visusti vaellatte*, ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat.
16. Ja hankitkaat teitänne ajallansa; sillä aika on paha.
17. Älkäät sentähden olko taitamattomat, vaan ymmärtäväiset, mikä Herran tahto on.
18. Ja älkäät juopuko viinasta*, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä.
Jatkuu.... Senkus googletat - Neitsytmies
"18. Ja älkäät juopuko viinasta*, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä."
Se on se tauti ku ylpeys, luulee jotakin olevansa, mutta ei kuitenkaan mitään ole, ja omasta päästä kirjoittaa asioita. - Neitsytmies
Neitsytmies kirjoitti:
"18. Ja älkäät juopuko viinasta*, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä."
Se on se tauti ku ylpeys, luulee jotakin olevansa, mutta ei kuitenkaan mitään ole, ja omasta päästä kirjoittaa asioita.Vai on Laestadius saarnannut ehdottoman raittiuden. Kyllä minä ainakin luen sen Raamatusta. Mutta se on helpompi sanoa Laestadius valehtelijaksi, kuin niellä karvas totuus Raamatusta sellaisenaan kuin se sinne kirjoitettu on.
- ÄlkääKristitytEksykö
Kukaan ihminen ei voi latiakaan laittaa syntiensä sovitukseksi. Jos Kristuksen lahjavahurskaus ei kelpaa syntiselle ilman tekoja, niin hukassa hän on.
Mitä sitten tekoihin tulee, (Usko Kristukseen synnyttää tekoja aina), niin teot tulevat sitä kautta, kun Kristuksen rakkaus synnyttää pelastetussa rakkauden Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. - saaoikeinkinklukea
Mitä se USKO sitten on jos ei tekoja, ikun juuri se on ainut teko johon Jumala ihmistä kehottaa, USKOKAA Minuun !!
miten joskus tuntuu että te olette jotenkin kuin puusta pudonneita kok porukka, eikö siellä ole yhtään järkevää ihmistä jolla on jokin käsitys asioista vaan kaikki kuorossa toistelevat fraaseja joista ei kukaan ymmärrä juuri mitään.
Ettekö ole lukeneet sitä kohtaa koskaan oikein jossa luemme mm " se on Jumalan teko että uskotte minuun .." !
siinä ei sanota että Jumala uskoo teidän puolestanne, tai että Jumala teksi jotain sinun uskomisesi puolesta, vaan että USKOMALLA Minuun te olett etekemässä sitä mitä teiltä taivas odottaa ! - voihyvänenaika
Kuka ihme teille on opettanut tuolalisen humpuukin että Jumalaa vastaan tehtyjä syntejä pitää käydä pyytämässä naapurin taunolta anteeksi !!
kuka on keksinyt jotain noin mieletöntä ja jumalatonta, miettikää nyt vähän.
kukaan ihminen ei anna mitään syntiä anteeksi kenellekkään koska sellaista valtaa ei ole ihmiselle annettu eikä anneta.
älkääkä taas tarjiotkio sitä ikifraasia... kenelle te annatte ja niin ed.. se ei kuulu tähän kontekstiin ollenkaan, siinä on kyse kokonaan eri asiasta, joka sedlviää kyllä kunhan lukee vähän enemmän ja ilman lestaklaseja.- EiTajuaEi
Kyllä ihmetyttää sellainen ihminen, jolla ei koskaan ole mitään anteeksipyydettävää, sitä ei kyllä järki tajua!
- jokoselkis
EiTajuaEi kirjoitti:
Kyllä ihmetyttää sellainen ihminen, jolla ei koskaan ole mitään anteeksipyydettävää, sitä ei kyllä järki tajua!
missä niin on sanottu?
minun järkeni taas ei tajua sellaista että anteksipyydetään keltä sattuu, kyllä minä ain apyydän anteeksi siltä jota vastaan olen rikkonut.
JOS olen rikkonut Jumalan Henkeä vastaan, sitä en pyydä siltä kylänperän taunolta enkä keneltäkään saarnaajalta enkä talonmieheltä enkä liikennemerkiltä.
- valotauttaa
eikös Kirjassa sanota selvästi tämäkin ehtoollisen asetuksen sanoissa !
"23. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24. niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. "!
voi muiten selvää ja yksinkertaista kaikki kun pysytellään sanassa. - EiMaksaVaivaa
Tuon erään uittoyhdistyksen omavanhurskaan kanssa ei kannata kenekään jumpata. Pelkkää panettelua ja sormella osoittelua, mies ei tiedä edes kristinuskon perusasioista mitään. Usko on hukassa ja kaste on hukassa.
- muttaeieikilise
Ottaako koville kun mikään ei opissanne toimi eikä ole tervettä Raamatun oppia !!
kaste on hukassa...hehee miten kaste voi mennä hukkaan on sulla jutut.
Raamatun opissa ei ole sanan sanaa siitä teidän kasteestanne, mieti nyt sitä jonkin aikaa kuitenkin, ainakin pukin tuloon asti.
EIkä kukaan Raamatussa toimi kirkon tavalla, kluulis se pikkuisen kilistävän pienen pientä tiukua pipon päällä.
- PiruOnValkoinenKetku
Anteeksi pyytäminen ja anteeksi saaminen oli avauksen aiheena. Jos selkeät teon tekee lähimmäistään vastaan, niin asia pitää oikealla tavalla käsitellä ennen anteweksipyytämistä. Kumpaakin osapuolta kuunnellaan hiljaa sanomatta mitään. Rikkoja siis kuuntelee mitä kaikkia tunteita rikkojan teko on hänessä vaikuttanut. Samoin rikotuksi tullut kuuntelee HILJAA kun rikkoja kertoo tapaukseen liittyvät asiat omalta näkökannaltaan.
Pist' anteex' (jolloin koko syyllisyyden ja häpeän taakka jätetään rikotun kannettavaksi) juttuja on yritetty soveltaa jopa seksuaalisen hyväksiukäyttötapauksissa. Joissa rikkoja joutuu maksamaan suuren korvauksen hyväksikäyttämälleen henkilölle ja kärsimään myös lain määräämän rangaistuksen teostaan.
Pist'anterexit' on vain pirullinen keino heittää kaikki paskansa rikkomansa henkilön kannettavaksi. Ja tässä lestapuhujat ovat vielä aisankannattajina, lukemalla julmat tuomiot rikotulle jos kertoo rikoksen viranomaisille asianmukaista käsittelyä ja psyykkistä hoitoa varten. - Saamisesta
En ole kyllä huomannut mitään yhteyttä näitten asioitten välillä. Saamiseen oman kokemukseni mukaan vaikuttaa enemmän vastapuolen humalatila, se että paljonko edellisestä kerrasta on aikaa, kesä ja helle tuntuu helpottavan saamista myös.
- RukoileParannuksenArmoa
Siinä taas yksi penistään ja vaginaa palvova, ilman Kristusta elävä kekkula esittelee "viisauttaan"
- epäilykset_suuret
Helsingissäkin annettiin ja saatiin iltaseuroissa eilen paljon. Tuomitsijoita riittää puoleen ja toiseen kuten "Saamisesta" ja varsinkin "RukoileParannuksenArmoa" kirjoituksista voimme havaita.
Onko tuo 25 minuutin jakso seuroissa tarpeellinen? ilmeisesti on. Sitoohan se ainoan elävän seurakunnan jäseniä siihen itseensä. Saarnaajalla, jota nykyisin myös sananpalvelijaksi kutsutaan on suuri ansio tuossa. Hänet pyydettiin lähettämään kauniisti kotiin. Mitä tarkoitettiin? - TärkeäAsia
Tuon kaltainen anteeksijulistus on Johan Raattamaan alunperin käyttöön ottama, 1850 luvun alkupuolella. Se ei siis ole Lars Lestadiukselta tuollainen tapa.
Vanhoillisilla tämä tapahtuu kättä nostamalla, esikoislestadiolaisilla saarnamiesten kaulalla käymisellä seurojen lopussa.
Sinänsä tavassa ei ole mitään Raamatun vastaista, kunhan tuollaista TAPAA ei pidetä ainoana tapana saada synninpäästö ja uskoa se omakohtaisesti. Minissa seurakunnissa on vastaavanlaista tapaa, esimerkiksi helluntaiseurakunnissa ja kaiketi helluntaikirkossakin käydään seurakunnan edessä rukoiltavina.
Harhaan opetetaan silloin, jos sanotaan että vain tässä liikkeessä ja tällä tavalla anoen, voit saada syntisi anteeksi. Synnit USKOTAAN anteeksi, Jeesuksen Kristuksen uhrin tähden. Jeesuksen veri puhdistaa synneistä USKON KAUTTA. Eli kun sä kirkossa kuulet synninpäästön sanat alttarilta ja uskot ne omalle kohdallesi, olet saanut kaikki syntisi anteeksi.
Samoin tapahtuu HPE:n yhteydessä.
Tämä on ihan siitä kiinni että ihminen uskoo syntiensä anteeksiantamuksen. Jos hän tarvitsee tuon saarnamiehen kaulan ja siihen, että voi uskoa, niin se on OK hänen kohdalleen.
"Kainiisti lähettäminen" on ikävä salainen tapa siirtää rahaa saarnaajien taskuun, ohi yhdistyksen kirjanpidon. Jää saarnaajan omalle vastuulle tuo ilmoittaminen tällaisissa tapauksissa. On selkeä käytäntö, että paikallisyhdistys maksaa rehellisesti lähetettyjen matkakulut, ja ne merkitään kirjanpitoon. Silloin säilyy lähetettyjen omatunto puhtaana eikä tule kiusauksia salata verottajalta saamiaan lahjoituksia.- ihmeellisiäoppeja
Kuk se on joillekkin uskotellut että omat syntinsä pitää uskoa anteeksi ?
näyttäkää Raamatusta siihen liittyvä opetus ! - PimeysTullut
Voi ei!
- niinhelppoaseon
PimeysTullut kirjoitti:
Voi ei!
Joo ei tarvitse valittaa , näytät vaan Raamatusta tuen tuolle opillenne!
teidän hassut opinkappaleenne eivät hyvin usein löydy Raamatusta miltään sivulta, oletko sitä miettinyt.
- Eikiitosjeesus
Kun pyytää välillä anteeksi, oli aihetta tai ei, niin kyllähän se saaminen on todennäköisempää. Se on sitä naisen logiikkaa.
- minävainse
Jokaisella on mahdollisuus saada anteeksi suoraan Jumalalta.
"Anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi niille jotka ovat meitä vastaan rikkoneet"
Ainoa ehto on että tunnustaa syntisyytensä ja myös antaa anteeksi itse kaikille jotka ovat olleet pahoja sinua kohtaan.
Anteeksiantaminen on edellytys anteeksisaamiselle!
Jos olet tehnyt vääryyttä jotakuta vastaan, käy sopimassa ensin, jos on se mahdollisuus.
Sano vaikka näin: "Hei kuule: Mä olin aika törkeä sinua kohtaan viimeksi kun tavattiin. Voitaisiinko olla taas ystäviä"
Tai jos toinen on rikkonut sinua vastaan, osoita hänelle ystävyyttä! Luultavasti tämä voi helpommin puolestaan sanoa: "Lainasin kerran ilman lupaa polkupyörääsi. Ei ole tullut jätettyä takaisin. Saat toisen tilalle!"
Jos ihminen luulee voivansa elää täydellistä elämää, pettyy varmasti!
Jeesus sanoo: "Ilman minua ette voi mitään tehdä". Se on totta, huväksy se!
Minä itse olen tullut siihen lopputulokseen, että en edes yritäkään olla hyvä, en siihen kykene. On nöyryyttävää myöntää oma jokapäiväinen armon tarpeensa..
Kuitenkin Jeesus lupaa tulla asumaan meidän sydämeemme ja vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen. Jos joskus minun kauttani tulee jotain hyvää, se ei ole minusta, vaan Jumalan työtä minunkin kauttani. Hän on minun kerskaukseni!- ÄlkääKristitytEksykö
Joo näin se on.
- kysympä_vaan
Mutta seuroihin pitää mennä ja siellä saada saarnaajalta tai kuten nyt on alettu kutsumaan, sananpalvelijalta, kaikki synnit anteeksi. Mikään muu ei auta. Itse ei voi uskoa raamatussa olevaan kirjoitettuun "sanaan". Se ei auta mitään, Näinkö se on?
Miten ja miksi he ovat ottaneet tai saaneet nuo Taivaan valtakunnan avaimet käyttöönsä? Onko se oikein? Uskovatko nämä saarnaajat eli sananpalvelijat todella olevansa niin oikeassa, että voivat julistaa Esikoislestadiolaiset ry - yhdistyksen ainoaksi noita edellä mainittuja avaimia hallussaan pitäväksi "ainoaksi eläväksi seurakunnaksi". Ajattelen, että miltähän heistä tuntuu mennä yöpuulle, kun ja jos nuo ajatukset tulevat mieleen. "Vain minä tai joku muu esikoislestadiolainen (ei siis esim. esikoinen) voin todistaa synnit Jumalan puolesta anteeksi niitä katuvalle." "Lähtivät eriseuraa rakentaman!"
Tuosta eriseurastakin puhuvat, vaikka yli 90 % esikoislestadiolaisista ei mahdollisesti tiedä mitä sillä raamatussa tarkoitaetaan. Luulevat siis, että se tarkoittaa kaikkia muita kuin esikoislestadiolaiset ry:tä. Olenko väärässä?- KyäNäinOn
Juuri näin, tämä syntien anteeksitelkeminen sarnamiesten kauloilla on kategeetta Raattamaan sekoilun seurauksena syntynyt sekaannus.
- eiköpä_näin_ole
Juuri näin. Lestadiolainen perinne syntyi v. 1844 Pohjois Ruotsissa. Lestadius kuoli jo v. 1861 Lestadiuksen Sorselessa pidetystä saarnasta näkee, ettei Lars Lestadius ollut vain me pelastumme mies.
Kyllä tämän ekslusiivisen seurakuntaopin kolpötööreinä ovat olleet Lestadiuksen jälkeen jääneet henkilöt, kuten esim. kategeetta Raattamaa ja Joonas Purnu, ja Johan Takkinen. Näiden kolpötöörien touhuja olisi syytä tarkemmin tutkia Raamatun valossa.
Syntien anteeksianto on Jumalan sanassa ja sakramanteissa. USKOLLA vastaanotettavina ihan kenelle hyvänsä. Ihmisten perustamien karsinoiden sotkeminen iankaikkisuusasioihin on todella röyhkeätä hengellistä ylpeyttä vallanhimoa ja hengellistä sokeutta. Ei Jeesus ole mitään itseään ylistäviä ja muita tuomitsevia karsinoita rakennellut. Kyllä nämä ovat kaikki turmeluksen hedelmää.
Tämän lainasin vihattujen vanhoillisten palstalta. Mutta kun tuntuu sopivan hyvin aiheeseen.- valopimeään
Kun ne 3000 sielun tulivat uskolle kuuliaiseksi Pietarin saanan vaikutuksesta, niin kertokaa missä siinä oli jokin sakramentti paikalla?
Evankeliumin saana ei ole mikään sakramentti eikä ihmisen ja Jumalan välisen suhteen korjaamiseen tarvita mitään tavaroita, eikö sen nyt tajua jokainen joss vähnkin henki pihisee.
Se sakramenttihapatusoppi ei ole Raamatusta kotoisin vaan se on kirkkoisien ja paavien keksintöjä kuten sata muutakin ja vain oman valtansa ja rahakirstun takia keksittyjä.
Kaikki on USKON kautta siihen ei tarvita temppuja ei aineita eikä tavaroita ei rukousnauhoja ei kirkkotekstiilejä eikä kattokruunuja.
milloin tämä vähäisen järjen vaativa ykisnkertainen selvä totuus saa lestoissa ja kirkollisilla sijaa, miettikää ainakin jos uskallatte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733335
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t311901Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681899Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171446- 281391
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261308Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61296Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631207Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101197Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.53965