Sain juuri perintönä 450€ auton tuo hinta on merkitty perunkirjan, nyt saisin siitä 600€
Siis auto tuli minulle jakokirjassa. Pitääkö tehdä ilmoitus myynti voitosta verottajalle?
perintöverolappuja ei ole vielä tullut....
perintö auto myyntiin
4
439
Vastaukset
Myyntihinta on perintöarvo vain sattumalta, eikä arvoltaan noin pieni summa aiheuta toimenpiteitä kenenkään taholta, etenkin, kun olet itse myymässä, eikä perikunta.
Vaikka suhde olisi sama, olisi arvio 450 000 € kontra toteuma 600 000 € vähän eri juttu. ; )- Verovapaata
Kun koko vuoden aikana myydään yhteensä alle tuhannella eurolla omaisuutta, joka on hankittukin alle tonnilla, voitto ei ole verotettavaa eikä tappio vähennyskelpoista. Tämä on aivan laissa säädetty poikkeus normaalista luovutusvoiton verotuksesta. Jos siis et myy mitään muuta kuin auton, kauppa on tällä perusteella veroton.
Moraalisella tasolla voitaneen myös todeta, että kun auton myynnistä aiheutuva tappio ei ole vähennyskelpoinen yleensäkään, niin on kohtuutonta vaatia voitostakaan veroa. Itse en ainakaan aktiivisesti ryhtyisi ilmoittelemaan, jos yksittäisestä autokaupasta voittoa saisin. Ammattilaiset erikseen. - vaiolenkohiljaa
jep.kiitos avusta, tuon perusteella löysinkin:
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48930/kokonaan_tai_osittain_verovapaat_luovut/
Pienten luovutusvoittojen verotus
Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saama omaisuuden luovutusvoitto ei ole veronalaista tuloa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat yhteensä enintään 1.000 euroa (TVL 48 §:n 6 momentti). Toisaalta tuloverolain 48 §:n 6 momentissa tarkoitetun omaisuuden luovutuksesta johtunut tappio ei ole vähennyskelpoinen, jos luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1.000 euroa.- vaiolenkohiljaa
jep auto on nyt myyty 550€, voittoa ei tullut yhtään, kun hinnasta vähentää kulut perintöveron rekisteröimismaksun, osan vakuutusmaksusta ja ajoneuvo verosta. "voitto*" taitaa mennä enemminkin miinuksen puolelle.
no pääasia että pääsin vekottimesta erroon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907