VIINANPIRU

Neitsytmies

"18. Ja älkäät juopuko viinasta*, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä."

"5. Sillä se te tietäkäät, ettei yksikään huorintekiä, taikka saastainen, eli ahne, joka epäjumalan palvelia on*, ole Kristuksen ja Jumalan valtakunnan perillinen ."

52

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kateuden piru. Epäuskon piru. Omanvanhurskauden piru, ahneudenb piru, huoruuden piru, valheen henki. etc.

      Jos joku luulee pelastuvansa, olemalla tekemättä joitakin syntejä, niin hän elää itsepetoksessa, omanvanhurskauden rakentajana.

      ***) Laki tuomitsee jokaisen ihmisen kadotukseen.

      Room. 3:19-27

      19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille,
      ***) että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
      20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

      21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
      22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee
      ***) kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
      23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden
      ***) hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi ...

      ***) uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas
      ***) ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

      27 Missä siis on kerskaaminen?
      Se on suljettu pois.
      Minkä lain kautta? Tekojenko lain?
      Ei, vaan uskon lain kautta.

      ***) 28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

      • " Ei ole ketään vanhurskasta "
        -
        Room 3:9 -20 .
        -
        Vanhurskaus ;
        Jakeet , 21 -31.
        -


    • Toinen kysymys on sitten kaikki se kamala, mikä päihderiippuvuuksista seuraa TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ. Mitä kaikkea armottomuutta, valehtelua veronkirtoa, rahanpesua ja muuta lähimmäisiä vahingoittavaa toimintaa ahneus tuo tullessaan. Mikä hyvänsä synti, jos se pääsee hallitsijaksi elämässä, tuo kirouksen ajalliseen elämään. Easimerkkinä kuningas Daavid, hänkin sai kärsiä tässä ajassa tekojensa rangastuksen, vaikka hän sai syntinsä anteeksi.

      Päihteetön elämä on hyvä elämä, minäkin olen sellaisen elämän lahjaksi saanut. :) Ja monta muuta siunausta josta olen saanut iloita. Jumala on hyvä, ja hänen neuvonsa ovat hyvät, - myös päihteiden osalta. Samoin seksielämän osalta, joka on hyvin moniulotteinen elämän osa-alue sekin. Siihen on kätkettynä valtavat siunaukset, joka Jumalaa kuuntelee
      tässäkin asiassa.

    • Neitsytmies

      "vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä."

    • noenhänmiekääntiiä

      Tietääkö "läsnäolijoista" kukaan, miten sen sahdin tai kotikaljan suhteen on?
      Onko niissä jokin prosentti tai promilleraja?
      Jokuhan tätä asiaa selitti täällä muinoin, ihan omakohtaisen kokemuksen pohjalta.

      • Tiedetään , että sahdissa saa olla liikaa % ,
        mutta kotikaljassa ei ole, sen käyminen on lopetettu kesken,
        -


      • padasjoenukko kirjoitti:

        Tiedetään , että sahdissa saa olla liikaa % ,
        mutta kotikaljassa ei ole, sen käyminen on lopetettu kesken,
        -

        Minun Raamatussa sanotaan, että älkää juopuko
        viinistä siitä tulee irstas meno , tietenkin sekin
        on päihde ja väärin käytettynä se humalluttaa.
        -


    • Pyhä Henki on Jumalan persoona, ei ihmisen tahdolla hallittavissa oleva.

      Hän on yhdessä Isän ja Pojan kanssa Sana. Jumalan sana on Jeesuksen omien ruoka ja juoma. Olkaat siis täytetyt Jumalan ravitsevalla sanalla, Isä Poika ja Pyhä Henki.

    • voinko_uskoa

      Saako juopua viinistä, josta hyvä meno tulee? Tai siis hyvä olo, hyvät ajatukset lähimmäisiä kohtaan. Ymmärtämystä tätä kristillisyyttä kohtaan.
      Tai saako yleensäkään nauttia viiniä, vaikka ei tulisi millaistakaan menoa. Sehän juotuna vaikuttaa niin monellakin tavalla eri persoonissa. Tuntuu kuin että lasillinenkin viiniä ilman mitään "menoa", hyvää tai pahaa, on synniksi saarnattu.

      • hulluudenmarkkinat

        "Tuntuu kuin että lasillinenkin viiniä ilman mitään "menoa", hyvää tai pahaa, on synniksi saarnattu."
        Ei Raamattu viinin nauttimista synniksi määrittele. Sitten taas on lahkoja jotka keksivät ja saarnaavat synniksi Raamatusta välittämättä mitä sattuu, auki olevista ylänapeista hevosrekiin. Mieti sitä.


      • hulluudenmarkkinat kirjoitti:

        "Tuntuu kuin että lasillinenkin viiniä ilman mitään "menoa", hyvää tai pahaa, on synniksi saarnattu."
        Ei Raamattu viinin nauttimista synniksi määrittele. Sitten taas on lahkoja jotka keksivät ja saarnaavat synniksi Raamatusta välittämättä mitä sattuu, auki olevista ylänapeista hevosrekiin. Mieti sitä.

        Aivan niin .
        Ei saarnattu asia ole aina synti, jos sitä ei ole Jumala
        määrittänyt synniksi, ei ihmisen sanomana ole asia synti
        kai sen voi jo huomata . . .
        -


      • joutsalaista
        padasjoenukko kirjoitti:

        Aivan niin .
        Ei saarnattu asia ole aina synti, jos sitä ei ole Jumala
        määrittänyt synniksi, ei ihmisen sanomana ole asia synti
        kai sen voi jo huomata . . .
        -

        Onko sahti määritelty/saarnattu synniksi.


      • Golgatan_muistelot
        padasjoenukko kirjoitti:

        Aivan niin .
        Ei saarnattu asia ole aina synti, jos sitä ei ole Jumala
        määrittänyt synniksi, ei ihmisen sanomana ole asia synti
        kai sen voi jo huomata . . .
        -

        Kenenkäs alkoholipoliittisilla linjoilla te liikutte jos ette viinin nauttimista hyväksy!

        Jeesus ainakin veti opetuslastensa kanssa sen bakanaalit öljymäellä. Viini virtasi, eikä siitä ollut muuta haitta tai harmia kun se, että joutui seuraavana päivänä krapulapäissään juutalaisten toimesta ristille naulattavaksi.
        Krapulajanoisena ei varmasti ole kiva koko päivän riippua ristiriipunnassa, vai mitä tuumailette?


      • joutsalaista kirjoitti:

        Onko sahti määritelty/saarnattu synniksi.

        Mahdollisesti, se on kuraa ei sen väliä ole,
        vaikka olisikin en sitä joisi yhtään .
        -


    • MiksiKristusEiIlahduta

      Miksi henkilön pitäisi juopua päihteistä? Jotakin siinä on jo pahasti vialla kun tuollaisia kysyy.

      • virallista_käyttöä

        Joo ei. Met nauthimma alakohoolia iliman päihthymis tarkootusta.


      • eiköpä_näin_ole

        Lievä päihtymys olisi sinullekin hyväksi. Ymmärtäisit jotain muutakin kuin mitä sinulle syötetään? Voin olla väärässä tai oikeassa. Sinä et sitä voi tuomita. Ymmäritkö? Jos veikata pitäisi.... sanoisin että et. Olet niin syvällä siinä valheessa.


    • oikeat_aineet

      18. Ja älkäät juopuko viinasta*, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) konjakilla, viskillä, kuohuviineillä, puna- ja valko viineillä, oluella, jne.

      Hauskaa vikonloppua vaan kaikille!

      Otetaas taas.

    • ÄläEksyKristitty

      Tosiaan, kristinuskon tullessa maailmaan 2000 vuotta sitten, ja lähtiessä etenemään juutalaisten ja pakanakansojen keskuuteen, oli päihteiden käyttö yksi kristinuskoon kääntyneitä kiusaava vaiva.

      Toinen vaiva oli normaalien ruokatarpeiden, joita synakoogissa syötiin, sotkeminen siunattuun HPE aterian yhteyteen.

      Komas vaiva esim. Korinttossa oli, että kristityt aviomiehet kävivät tyydyttämässä seksuaalitarpeitaan artemis eli diana jumalan palvomiseen tarkoitetussa isossa porttolassa, jossa 1000 huoraa palveli asiakkaitaan 24/7. Seksiorgiat kuuluivat useiden epäjumalien palvontamenoihin. Kristinusko oli aivan uusi asia, ja kristityt tulivat suoraan pystymetsästä,
      epajumalan palveluksista.



      1. Kor 11:20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
      21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.

      1. Kor 11:22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.

      • Mirjaa

        Mitä jos imisit vaikka lapasta?


    • aarnioasialla

      huumepiru on tätä påivää

    • Minun Raamatussa taasen sanotaan jotensakin sihen tapaan, että "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uusiutuvien vaivojesi vuoksi."

      • teuta011

        " jockus"
        -
        Kyllä se on ihmeellinen kirja, sieltä löytyy
        jokaiselle jotakin , oletko huomannut.
        -


    • EtteiTotuusUnohdu

      Joo tuota noin. "Vähäisen viiniä vatsasi tähden". Millaista lienee ollut tuo vesi 2000 vuotta sitten näissä vankiloissa, joissa Paavalikin virui?

      • "EtteiTotuusUnohdu"
        -
        Niin siitä ei kerrota sanallakaan ?
        -


    • Puavalinoma

      Hyvä neuvo! Älkää juopuko. Raamatussa on myös neuvo, että viina juo, sydämesi tähden, ettäs usein sairastat. Sieltä löytyy neuvo jokaiselle, kun vain tulkitsee.
      Luther joi runsaasti olutta, jossa oli varmuudella prosentteja. Hänen vaimonsa teki sitä ja Luther puhui, kirjoitti ja joi, järjestyksestä en ole ihan varma menikö niin kuin kirjoitin, saattoi mennä toisinkin. Ainakin tekstiä häneltä tuli kirjallisesti, ja saarnallisesti.
      Luther salli juhlissa, kuten häissä sen verran olutta ja viiniä, että tulee iloiseksi. Lestadius itsekin otti aperatiivit ja kahvikonjakit, ennen heräystään. Tämän jälkeen hän jätti kyseiset juomat esikuvan tähden. Ilmeisesti kyseiset juomat ei sopinut Lapin kansalle, koska lappalaiset dokas aina. Lestadius näki aineen turmiollisuuden Lapin kansalle ja oivalsi ehdottoman raittiuden. Kotikaljaa hänkin kyllä joi, sitä en tiedä oliko kaljassa prosentteja vai promilleja, mutta varmuudella jotakin oli.

      Koko Lestadiolaisuus oli alkujaan raittiusliike. Vasta myöhemmin Lestadius liitti liikkeeseen hengellisen sisällön ja ikuisen elämän aspektin. Hän oli elämän pyhyyden ja hyvyyden armoton saarnaaja, niin kauan, kunnes itse käsitti sovinnon salaisuuden ja evankeliumin lohdutuksen sydämessään. Tämän jälkeen raittiusliike muuttui hengelliseksi kristillisyydeksi, jossa pääpaino oli syntien anteeksisaamisen armossa. Vieläkin oikeat kristityt ovat tuosta armosta eläviä ihmisiä, ja olevat matkalla kohti iankaikkista elämää ja autuutta, Kristuksen, Lutherin ja Lestadiuksen jäljissä, kaikkineen vikoineen ja virheineen.

      • " Puovalinoma "
        -
        Niin Raamatussa ei kehoiteta juomaan vinaa ,
        mutta viiniä kylläkin ..
        -
        Lutherin kalja oli noin 2,2 % ja kun sitä joi
        3 l, saattoi tulla promilleja n.2, 0/00,.
        -


      • näinhäntuomenee
        padasjoenukko kirjoitti:

        " Puovalinoma "
        -
        Niin Raamatussa ei kehoiteta juomaan vinaa ,
        mutta viiniä kylläkin ..
        -
        Lutherin kalja oli noin 2,2 % ja kun sitä joi
        3 l, saattoi tulla promilleja n.2, 0/00,.
        -

        Ajattelin pyytää teutalta neuvoa näissä prosentti-, ja promilleasioissa, tässähän sitä tuli pyytämättäkin.


      • Puavalinoma

        Itse olen Wittenbergin torilla muutamina kauniina kesäpäivinä juonut muutaman Katharina oluen. Pullonkyljessä luki 4,5 % Oli hyvää ja vaahtopäistä. Lieneekö tilavuus vai pitoisuus prosentteja? Tiedä häntä, mutta Luther joi samaa, koska resepti oli kuulemma vielä sama, koska Saksassa ei perinteistä luovuta. Toista se on meillä. Seuroissa ei enään edes tarjoilla kotikaljaa.
        Tuo ylläoleva ohjeeni oli muuten Paavalilta Timoteukselle, ja otettu Bibliasta. Uusimmissa käännöksissä turhaan vaan asioita pehmitellään, kuten raaka viina on käännetty hienoksi viiniksi. Samoin on myös jalkojen pesu on käännetty kylvettämiseksi, kun Jeesus sanoo Pietarille, että ellen minä pese sinun jalkojasi, ei sinulla ole osaa minun kanssani, niin Pietari vastaa Jeesukselle, että herra ei ainoastaan jalat vaan myös kädet ja pää, mutta Jeesus vastaa Pietarille, että se joka pesty on ei muuta tarvitse, kuin että jalat pestään ja hän on kokonansa puhdas, niin uusi käännös sanoo että pitää kylvettää koko ruumis, joka on täysin päinvastainen Jeesuksen ajatuksen suhteen.


      • Eimuutakysyttävää
        Puavalinoma kirjoitti:

        Itse olen Wittenbergin torilla muutamina kauniina kesäpäivinä juonut muutaman Katharina oluen. Pullonkyljessä luki 4,5 % Oli hyvää ja vaahtopäistä. Lieneekö tilavuus vai pitoisuus prosentteja? Tiedä häntä, mutta Luther joi samaa, koska resepti oli kuulemma vielä sama, koska Saksassa ei perinteistä luovuta. Toista se on meillä. Seuroissa ei enään edes tarjoilla kotikaljaa.
        Tuo ylläoleva ohjeeni oli muuten Paavalilta Timoteukselle, ja otettu Bibliasta. Uusimmissa käännöksissä turhaan vaan asioita pehmitellään, kuten raaka viina on käännetty hienoksi viiniksi. Samoin on myös jalkojen pesu on käännetty kylvettämiseksi, kun Jeesus sanoo Pietarille, että ellen minä pese sinun jalkojasi, ei sinulla ole osaa minun kanssani, niin Pietari vastaa Jeesukselle, että herra ei ainoastaan jalat vaan myös kädet ja pää, mutta Jeesus vastaa Pietarille, että se joka pesty on ei muuta tarvitse, kuin että jalat pestään ja hän on kokonansa puhdas, niin uusi käännös sanoo että pitää kylvettää koko ruumis, joka on täysin päinvastainen Jeesuksen ajatuksen suhteen.

        Soititko sitä kitaraa


      • Puavalinoma kirjoitti:

        Itse olen Wittenbergin torilla muutamina kauniina kesäpäivinä juonut muutaman Katharina oluen. Pullonkyljessä luki 4,5 % Oli hyvää ja vaahtopäistä. Lieneekö tilavuus vai pitoisuus prosentteja? Tiedä häntä, mutta Luther joi samaa, koska resepti oli kuulemma vielä sama, koska Saksassa ei perinteistä luovuta. Toista se on meillä. Seuroissa ei enään edes tarjoilla kotikaljaa.
        Tuo ylläoleva ohjeeni oli muuten Paavalilta Timoteukselle, ja otettu Bibliasta. Uusimmissa käännöksissä turhaan vaan asioita pehmitellään, kuten raaka viina on käännetty hienoksi viiniksi. Samoin on myös jalkojen pesu on käännetty kylvettämiseksi, kun Jeesus sanoo Pietarille, että ellen minä pese sinun jalkojasi, ei sinulla ole osaa minun kanssani, niin Pietari vastaa Jeesukselle, että herra ei ainoastaan jalat vaan myös kädet ja pää, mutta Jeesus vastaa Pietarille, että se joka pesty on ei muuta tarvitse, kuin että jalat pestään ja hän on kokonansa puhdas, niin uusi käännös sanoo että pitää kylvettää koko ruumis, joka on täysin päinvastainen Jeesuksen ajatuksen suhteen.

        Olen varma, että tuo Katherina olut, on jonkun tehtaan
        valitsema myynti merkki, ja sitä myydään pitoisuus %.
        Siis ei ole samaa kuin, Katherina Lutherin valmistama kalja,.
        -
        Toinen asia ; Pietari oli sanonut vähää aikaisemmin , Sinäkö
        peset minun jalat ei käy ..
        -


      • kysynpä_vaan
        Puavalinoma kirjoitti:

        Itse olen Wittenbergin torilla muutamina kauniina kesäpäivinä juonut muutaman Katharina oluen. Pullonkyljessä luki 4,5 % Oli hyvää ja vaahtopäistä. Lieneekö tilavuus vai pitoisuus prosentteja? Tiedä häntä, mutta Luther joi samaa, koska resepti oli kuulemma vielä sama, koska Saksassa ei perinteistä luovuta. Toista se on meillä. Seuroissa ei enään edes tarjoilla kotikaljaa.
        Tuo ylläoleva ohjeeni oli muuten Paavalilta Timoteukselle, ja otettu Bibliasta. Uusimmissa käännöksissä turhaan vaan asioita pehmitellään, kuten raaka viina on käännetty hienoksi viiniksi. Samoin on myös jalkojen pesu on käännetty kylvettämiseksi, kun Jeesus sanoo Pietarille, että ellen minä pese sinun jalkojasi, ei sinulla ole osaa minun kanssani, niin Pietari vastaa Jeesukselle, että herra ei ainoastaan jalat vaan myös kädet ja pää, mutta Jeesus vastaa Pietarille, että se joka pesty on ei muuta tarvitse, kuin että jalat pestään ja hän on kokonansa puhdas, niin uusi käännös sanoo että pitää kylvettää koko ruumis, joka on täysin päinvastainen Jeesuksen ajatuksen suhteen.

        Pitoisuudella tarkoitit painoprosentteja mahdollisesti? Niitä ei ole käytetty kymmeniin vuosiin. Tilavuusprosenteista kyse ja 4,5 % on varmuudella synti. 2,8 % kai raja?

        Mutta kommentoin siksi, kymmeniä vuosia esikoislestadiolaisuutta seuranneena kiinnostaa tuo, miksi sitä kotikaljaa tai "Vaarinkaljaa" jota ainakin joskus olen seuroissa saanut, ei nyt tarjoilla?


      • kysynpä_vaan kirjoitti:

        Pitoisuudella tarkoitit painoprosentteja mahdollisesti? Niitä ei ole käytetty kymmeniin vuosiin. Tilavuusprosenteista kyse ja 4,5 % on varmuudella synti. 2,8 % kai raja?

        Mutta kommentoin siksi, kymmeniä vuosia esikoislestadiolaisuutta seuranneena kiinnostaa tuo, miksi sitä kotikaljaa tai "Vaarinkaljaa" jota ainakin joskus olen seuroissa saanut, ei nyt tarjoilla?

        "kysympä vaan "
        -
        Se on siinä kun, kyljessä lukee Alkoholipitoisuus.
        vaikka vain vähän, Vaarin kaljassa oli n.2 %..
        -
        Lähinnä valmistetaan Koffilla Perinnekaljaa.
        -


      • kysympä_vaan
        padasjoenukko kirjoitti:

        "kysympä vaan "
        -
        Se on siinä kun, kyljessä lukee Alkoholipitoisuus.
        vaikka vain vähän, Vaarin kaljassa oli n.2 %..
        -
        Lähinnä valmistetaan Koffilla Perinnekaljaa.
        -

        Okei, ymmärrän, siis "alkoholipitoisuus" on siis synti. Sana on synti? Selitä tyhmälle kun en ymmärrä.


      • Kurunpisi
        kysynpä_vaan kirjoitti:

        Pitoisuudella tarkoitit painoprosentteja mahdollisesti? Niitä ei ole käytetty kymmeniin vuosiin. Tilavuusprosenteista kyse ja 4,5 % on varmuudella synti. 2,8 % kai raja?

        Mutta kommentoin siksi, kymmeniä vuosia esikoislestadiolaisuutta seuranneena kiinnostaa tuo, miksi sitä kotikaljaa tai "Vaarinkaljaa" jota ainakin joskus olen seuroissa saanut, ei nyt tarjoilla?

        Tilavuusprosenteista kyse ja 4,5 % on varmuudella synti. 2,8 % kai raja?

        Just,joo. Voit ottaa puoli litraa 2.8% ilman syntiä mutta pari desiä 4.5% ja helvettiin matka. Suunnilleen samaa tasoa opetus kun sanotaan jos juo humalaan niin ehdollinen synti,ennen sitä vain heikkouden synti. Ehkä on parempi pysyä kokonaan pois siitä kusesta. Jos kaupassa myydään 0% tai 2.2% miksi valita se jossa on prosentteja


      • 565456
        Puavalinoma kirjoitti:

        Itse olen Wittenbergin torilla muutamina kauniina kesäpäivinä juonut muutaman Katharina oluen. Pullonkyljessä luki 4,5 % Oli hyvää ja vaahtopäistä. Lieneekö tilavuus vai pitoisuus prosentteja? Tiedä häntä, mutta Luther joi samaa, koska resepti oli kuulemma vielä sama, koska Saksassa ei perinteistä luovuta. Toista se on meillä. Seuroissa ei enään edes tarjoilla kotikaljaa.
        Tuo ylläoleva ohjeeni oli muuten Paavalilta Timoteukselle, ja otettu Bibliasta. Uusimmissa käännöksissä turhaan vaan asioita pehmitellään, kuten raaka viina on käännetty hienoksi viiniksi. Samoin on myös jalkojen pesu on käännetty kylvettämiseksi, kun Jeesus sanoo Pietarille, että ellen minä pese sinun jalkojasi, ei sinulla ole osaa minun kanssani, niin Pietari vastaa Jeesukselle, että herra ei ainoastaan jalat vaan myös kädet ja pää, mutta Jeesus vastaa Pietarille, että se joka pesty on ei muuta tarvitse, kuin että jalat pestään ja hän on kokonansa puhdas, niin uusi käännös sanoo että pitää kylvettää koko ruumis, joka on täysin päinvastainen Jeesuksen ajatuksen suhteen.

        Viinanpoltto keksittiin vasta 1500-luvulla. Viinistä on kysymys ko. raamatunpaikka ssa.


      • Kohviputeli
        Kurunpisi kirjoitti:

        Tilavuusprosenteista kyse ja 4,5 % on varmuudella synti. 2,8 % kai raja?

        Just,joo. Voit ottaa puoli litraa 2.8% ilman syntiä mutta pari desiä 4.5% ja helvettiin matka. Suunnilleen samaa tasoa opetus kun sanotaan jos juo humalaan niin ehdollinen synti,ennen sitä vain heikkouden synti. Ehkä on parempi pysyä kokonaan pois siitä kusesta. Jos kaupassa myydään 0% tai 2.2% miksi valita se jossa on prosentteja

        Ai miks valita mieluummin se 2,2 prosenttinen ? No siks, koska se on kylymmee ja hyvveehihä se on , ja onhan sitä huvempi hörppiä ja siitä tulloo höveli olo.


      • eiköpä_näin_ole
        Kohviputeli kirjoitti:

        Ai miks valita mieluummin se 2,2 prosenttinen ? No siks, koska se on kylymmee ja hyvveehihä se on , ja onhan sitä huvempi hörppiä ja siitä tulloo höveli olo.

        Jos olutta tekee mieli juoda, Lasso Zero. 0,0% on hyvä vaihtoehto. Hintakin vain 79 senttiä 3,3 litran purkissa ainakin K-kaupassa.

        Paremman olon antaa kuin vahvemmat, ainakin minulle. Kokeillut olen niitäkin.


      • Ahistusvähenee
        Kohviputeli kirjoitti:

        Ai miks valita mieluummin se 2,2 prosenttinen ? No siks, koska se on kylymmee ja hyvveehihä se on , ja onhan sitä huvempi hörppiä ja siitä tulloo höveli olo.

        Ainaki sixbacki 4,5%


    • RaamattuSanoo

      Joh. 13:9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".

    • Miksi_valehtelet

      Kr 1992 Joh. 13:9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää."


      Kummassakin painoksessa on siis sama teksti. Valehtelija jäi kiinni.

      • kerro_jo

        MItä siis valehteli?


    • TässäPyytämänne

      Puavalinoma valehteli 4.1.2019 klo 18:38 seuraavaa:

      " Samoin on myös jalkojen pesu on käännetty kylvettämiseksi, kun Jeesus sanoo Pietarille, että ellen minä pese sinun jalkojasi, ei sinulla ole osaa minun kanssani, niin Pietari vastaa Jeesukselle, että herra ei ainoastaan jalat vaan myös kädet ja pää, mutta Jeesus vastaa Pietarille, että se joka pesty on ei muuta tarvitse, kuin että jalat pestään ja hän on kokonansa puhdas, niin uusi käännös sanoo että pitää kylvettää koko ruumis, joka on täysin päinvastainen Jeesuksen ajatuksen suhteen."¨
      xxxxxxxxxxxxxxxx

      Kirjoitus on siis täyttä paskaa! Tarkistin suomenkieliset kirkkoraamatun käännökset. Ja kaikissa on Pietarin sanat Jeesukselle käännetty oikein

    • outo.juttu.Lapista

      Jos Raamatusta otetaan yksittäisiä lauseita autuuden ehdoiksi, kuten vaikkapa naisten vaitiolo seurakunnassa tai pään peittäminen, niin miksi ei oteta Paavalin kehoitusta työkaverilleen juoda viiniä , jotta vatsa pysyisi kunnossa?
      Jos tässäkin tulkittaisiin apostolien sanoja yhtä tiukasti, niin lähetysmiesten pitäisi juoda saarnamatkoillaan viiniä, jossa on alkoholia n.12-13 prosenttia niin nyt kuin apostolien aikana.
      Miksi tiukka Raamatun lauseiden tulkinta on nyt valikoivaa?

      • LillukanVarretTaas

        Nämä on näitä...


      • totuus_esiin
        LillukanVarretTaas kirjoitti:

        Nämä on näitä...

        Siis mitä? Eikö ole asiallinen kysymys, jos ei, niin miksi?

        Sinun on pakko perustella tai olet itse lillukanvarsi, niin se nyt menee.


    • MistäTiiät

      Mistä sulla on tuo tieto 2000 vuotta sitten valmistetuista viineistä?

      • totuus_esiin

        Ei sitä tarvita tässä, mitään tietoa sen ajan viineistä. Alkoholittomia ne eivät ainakaan varmasti olleet, kai sinäkin sen verran ymmärrät, vaikka vaikutakin vähän sellaiselta, jolla on valikoiva ymmärrys ( Eslest RY). 2,8 % synnillinen, alle sallittu, eikös näin ahtaassa mielessäsi asia muhi?


    • selvä.juttu.viinistä

      Kun viiniä valmistetaan, niin siitä tulee tuo alkoholiprosentti käymisen seurauksena. Nykyisin voidaa teknisesti poistaa tuo alkoholi ja tehdä alkoholitonta viiniä, mutta 2000 vuotta sitten ei sitä tekniikkaa ja välineitä tunnettu.
      Siksi Raamattu kehottaakin, ettei seurakunnan vanhin saa olla liian viinin juoja.

    • YmmärtäväisetHei

      Onko viini Raamatussa jokin vertaus, esim.elävä usko tai rakkaus?

      • kokenut_tuollaista

        ei todennäköisesti ole, ne on kaikki esikoislestadiolaisessa saarnaperinteessä keksittyjä höpöpuheta. Lestadius saarnasi viinan liiallista käyttö vastaan sen aiheuttamien yhteiskunnallisten ongelmien vuoksi.
        Nyt saarnaajat pelottelevat laumaa koossa pitääkseen, että tilkkakin mietoa viiniä huulillasi vie varmasti sinut HELVETIN tuleen.

        Todistaako joku väitteeni vääräksi,? Nähtäväksi jää.


    • vielä.viinistä

      Viini on vertaus, mutta se on muutakin.
      Ehtoollisessa viini on Kristuksen veri.

      Miksi Jeesus olisi valinnut viinin, joka on hirveää syntiä?
      Miksi viimeisellä aterialla olisi nautittu leivän murtamisesta ja viinistä?

      Ehkä Raamattu olisi nähtävä kokonaisuutena eikä joidenkin lauseiden sanatarkkana tulkintana ja joidenkin lauseiden sivuuttamisena.

      En todellakaan suosittele suomalaisille kristityille viinin juontia, mutta pidättyvyyttä yksittäisten Raamatun lauseiden fanaattiseen tulkintaan ja vaatimukseen tulkinnan ainoasta ehdottomasta oikeellisuudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      227
      2003
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      56
      1251
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1075
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    7. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      865
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      864
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      802
    10. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      794
    Aihe