Hei,
mikä on teidän mielestä oikea ilmanpaine talvirenkaille?
Auton massa 1190kg, etuveto.
Renkaat Hankook nastat 185/65R15 88T.
Auton ohjekirjassa paine 2,3 bar, mutta siinä renkaat 195/60R15 88V.
Paljonko olisi teidän mielestä sopiva? Ja ulkona mitattuna?
Kiitän asiallisista vastauksista
Talvirenkaiden ilmanpaine?
24
1667
Vastaukset
- tarkkaan.kerrottu
Hei vaan, yleensä tämä tieto löytyy auton ohjekirjasesta erikokoisille renkaille. Siis yleensä. Sehän ei ole mikään mielipideasia.
Ainakin minun autossa on kymmenen eri mahdollisuutta paineineen päivineen ja huomioitu myös kuormitus. - MSHankook
Auton ohjekirjassa paine 2,3 bar, mutta siinä renkaat 195/60R15 88V.
Kuormitukselle ja yli 160km nopeudelle löytyy omat paineet, eri rengaskoolle ei.- tarkkaan.kerrottu
Kerro merkki ja malli, löytyy paremmin.
- Ggfgjjhh
Käytännössä merkitys on marginaalinen, kun koot noin lähekkäin. Eli jos ei parempaa tietoa, niin samat paineet kuin manuaalissa.
- laitaSopivasti
2.0 - 2.4
Jotain sille välille.
Jos raskas kuorma, niin 2.3-2.4
Jos normaalia kevyttä menoa 2.1 on varmaan hyvä.
Mitään muuta sillä ei ole väliä, kun että renkaat kuluu ulkoreunoilta tai keskeltä.
Liian tyhjä = ulkoreunoilta
Liian täys= keskeltä.- paineita.löytyy
Teoriasi nyt vaan väärä kulumisen suhteen, olet näköjään ristikudosajassa. Mutta jos ei voi kertoa merkkiä tai mallia niin paineet on isossakin haarukassa, toki tuo 2,3 on sielläpäin.
- eiTanaMikäPälli
Vieläkö joku tosissaan luulee että nykyiset renkaat kuluvat noin päin jos paineet on pielessä. Ilmankos vaarit ostavat Toyotaa ja Käskaita, vanhasta uskosta ja vääristä tiedoista uskoa saaneena.
- Kfkffkkfklf
eiTanaMikäPälli kirjoitti:
Vieläkö joku tosissaan luulee että nykyiset renkaat kuluvat noin päin jos paineet on pielessä. Ilmankos vaarit ostavat Toyotaa ja Käskaita, vanhasta uskosta ja vääristä tiedoista uskoa saaneena.
Mitähän ihmettä automerkeillä on renkaiden kanssa tekemistä? Ei tana mikä ääliö olet.
- selkeä_yhteys
Kfkffkkfklf kirjoitti:
Mitähän ihmettä automerkeillä on renkaiden kanssa tekemistä? Ei tana mikä ääliö olet.
Dementikot, joiden aivotoiminta loppui samoihin aikoihin kuin kekkosen valtakausi, tuppaavat toistelemaan essonbaarin legedoja kultaisilta vuositaan sekä valitsemaan autokseen jokin idän ihmeen, kuten datsunin tai kian.
- 1.litra.1000km.vähintään
selkeä_yhteys kirjoitti:
Dementikot, joiden aivotoiminta loppui samoihin aikoihin kuin kekkosen valtakausi, tuppaavat toistelemaan essonbaarin legedoja kultaisilta vuositaan sekä valitsemaan autokseen jokin idän ihmeen, kuten datsunin tai kian.
Idiootit, joiden aivotoimintaa ei ole edes, ostavat saksalaisia öljypolttimoita 2v takuulla.
- HolistiOnOnneton
1.litra.1000km.vähintään kirjoitti:
Idiootit, joiden aivotoimintaa ei ole edes, ostavat saksalaisia öljypolttimoita 2v takuulla.
Auris, kestä nyt vaan asiallinen kommentointi Toyotavaareja ja muita vastaavia kohtaan. Kun elämä on ehtoo puolella niin sitä turvaa vanhaan ja uuden sisäistäminen on hankalaa.
Takuuuskovaisuus on tyhmää ja saksalaiset eivät tee öljypolttimoita
- poronpurija3
Nyt kun ei ole kovin kylmä on paine 0,2 - 0,3 kovempi uusissa renkaissa kuin ohjearvo.Pakkasten tullessa paine laskee itsestään.Näin ainakin meillä pohjoisessa rengasliike säätää asian.Juuri viikko sitten sain samanlaiset talvi nasta renkaat.
- skodanisti
Laittaisin 2,5 pysyy renkaat kunnossa,ja bensankulutus aisoissa.
Itse komppaisin tätä etenkin talvella. Talvirenkaat yleensä ja kitkarenkaat erityisesti ovat pehmeämpiä ja löysempiä kuin kesärenkaat, joten hiukan suurempi rengaspaine sekä ajo-ominaisuuksien että polttoaineenkulutuksen kannalta olisi paikallaan.
Myös talvisin rengaspaineet tarkistetaan säännöllisesti ja kylminä, eikä lämpimän renkaan paineita pidä mennä pudottamaan.- Cruzeideri
Kollimaattori kirjoitti:
Itse komppaisin tätä etenkin talvella. Talvirenkaat yleensä ja kitkarenkaat erityisesti ovat pehmeämpiä ja löysempiä kuin kesärenkaat, joten hiukan suurempi rengaspaine sekä ajo-ominaisuuksien että polttoaineenkulutuksen kannalta olisi paikallaan.
Myös talvisin rengaspaineet tarkistetaan säännöllisesti ja kylminä, eikä lämpimän renkaan paineita pidä mennä pudottamaan.Vaan pito on parempi normaaleilla tai alemmilla paineilla, koska kosketuspinta ja jousto kasvaa.
Ja kaikkein liukkainta on lämmin, nollan pinnassa oleva jää.
- MsWinter
Kiitos vastauksista.
Renkaisiin laitettiin vaihdon yhteydessä 2,5, kuulema ihan liikaa. Vaikuttaa pitoon kun on liian paljon ja että 2,3 olisi hyvä. Kyllä itsekkin meinasin, että 2,5 olisi hyvä. Renkaissa nyt 2,4. Todennäköisesti nostan tuohon 2,5 kun pakkaset alkaa paukkua.
Mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän.Eipä ylipaine pitoon vaikuta, vai millä perustellaan sitä, että rata-ajoon tavallisella autolla nostetaan rengaspaineita jopa oikein reilusti?
- Cruzeideri
Kollimaattori kirjoitti:
Eipä ylipaine pitoon vaikuta, vai millä perustellaan sitä, että rata-ajoon tavallisella autolla nostetaan rengaspaineita jopa oikein reilusti?
Kokeilisit itse, etkä sotkisi ratoja tieliikenteeseen. Tai perehtyisit edes siihen rata-ajoon oikeasti.
Kuivalla asfaltilla radalla pitoa tietenkin on eri tavalla ja normaalilla renkaalla alipaineilla kovissa mutkissa rengas voi sortua alle sekä ylikuumentua kovassa ajossa.
Sen sijaan tähän soveltuvammin jääratojen ja talvirallien paineina käytetään usein jopa vain 1,5:ttä. Vaikka on siellä myös niitä, joiden mielestä 2,5 on hyvä. - hrh3
Kollimaattori kirjoitti:
Eipä ylipaine pitoon vaikuta, vai millä perustellaan sitä, että rata-ajoon tavallisella autolla nostetaan rengaspaineita jopa oikein reilusti?
Suurempi ylipaine heikentää pitoa, jos suositus esim 2,2 jo 2,8 huomaa heikomman pidon jo selvästi. Kokeiltu on.
Aika pihalla olet jos vertaat rata-autoilua normaaliin liikenteeseen.
Aloituksen kysymykselle sanoisin että 2,5 on hyvinkin sopiva. 0,2 yli on vielä olematon ylipaine eikä se vaikuta millään tavalla negatiivisesti. Ehkä hyvin pientä melun lisääntymistä.
Omassa suositus 2,2, laitoin nyt 2,6 joka siitä suurimmasta päästä mitä kannattaa käyttää. Melu on 2,6 paineilla jo kovempi kuin 2,2. Koska nyt syksyllä ajaa lähinnä asvaltilla eikä kovin liukasta ole, laitoin 2,6. Kun talvikelit tulee tiputan 2,4 paineeseen.
Aina kannattaa laittaa pientä ylipainetta ihan jo kulutuksen takia. Ja 0,2 yli on sopiva yleisohje. hrh3 kirjoitti:
Suurempi ylipaine heikentää pitoa, jos suositus esim 2,2 jo 2,8 huomaa heikomman pidon jo selvästi. Kokeiltu on.
Aika pihalla olet jos vertaat rata-autoilua normaaliin liikenteeseen.
Aloituksen kysymykselle sanoisin että 2,5 on hyvinkin sopiva. 0,2 yli on vielä olematon ylipaine eikä se vaikuta millään tavalla negatiivisesti. Ehkä hyvin pientä melun lisääntymistä.
Omassa suositus 2,2, laitoin nyt 2,6 joka siitä suurimmasta päästä mitä kannattaa käyttää. Melu on 2,6 paineilla jo kovempi kuin 2,2. Koska nyt syksyllä ajaa lähinnä asvaltilla eikä kovin liukasta ole, laitoin 2,6. Kun talvikelit tulee tiputan 2,4 paineeseen.
Aina kannattaa laittaa pientä ylipainetta ihan jo kulutuksen takia. Ja 0,2 yli on sopiva yleisohje.Enpä lähde puolustamaan pidon lisääntymistä kuivalla asvaltilla rengaspaineita lisättäessä normaalilla liikenteeseen rekisteröidyllä perheautolla (Volvo), koska mittaukset eivät ole omiani, vaan moottoriurheilutoimittajien tekemiä. ; )
- Cruzeideri
hrh3 kirjoitti:
Suurempi ylipaine heikentää pitoa, jos suositus esim 2,2 jo 2,8 huomaa heikomman pidon jo selvästi. Kokeiltu on.
Aika pihalla olet jos vertaat rata-autoilua normaaliin liikenteeseen.
Aloituksen kysymykselle sanoisin että 2,5 on hyvinkin sopiva. 0,2 yli on vielä olematon ylipaine eikä se vaikuta millään tavalla negatiivisesti. Ehkä hyvin pientä melun lisääntymistä.
Omassa suositus 2,2, laitoin nyt 2,6 joka siitä suurimmasta päästä mitä kannattaa käyttää. Melu on 2,6 paineilla jo kovempi kuin 2,2. Koska nyt syksyllä ajaa lähinnä asvaltilla eikä kovin liukasta ole, laitoin 2,6. Kun talvikelit tulee tiputan 2,4 paineeseen.
Aina kannattaa laittaa pientä ylipainetta ihan jo kulutuksen takia. Ja 0,2 yli on sopiva yleisohje.Suurimmat erot itse olen huomannut paineenlaskun tuomana mukavuutena pehmeyden kautta, parempana pitona sekä tosiaan jopa alempana melutasona. Ero kulutuksessa melko huomaamatonta, eli voi olla desin tai kahden vaikutus, tai olla olematta, en niin tarkkaan mitannut.
Itselleni tuli viime talvena ja keväällä yllätyksenä kuinka paljon enemmän pidänkin suosituspaineista tai jopa vähän alakanttiin olevista paineista verrattuna aiemmin käyttämiini korkeisiin paineisiin.
Mielestäni noilla CrossClimateilla jäällä pito parani selvästi, kun laski paineita noin 2,5 -> 2,1. Samoin ajomukavuus parani, minkä huomaa selvimmin kanttikiviä sun muita kynnyksiä ylittäessä.
Aina ennen olen kulutuksen ja muka urheilullisemman, kovan tuntuman vuoksi suosinut korkeita paineita. Nyt olen muuttunut mies ja löytänyt valon.
Tosin mahtaa riippua autosta, renkaista ja mieltymyksistä. Kannattaa siis kokeilla itse. - Cruzeideri
Kollimaattori kirjoitti:
Enpä lähde puolustamaan pidon lisääntymistä kuivalla asvaltilla rengaspaineita lisättäessä normaalilla liikenteeseen rekisteröidyllä perheautolla (Volvo), koska mittaukset eivät ole omiani, vaan moottoriurheilutoimittajien tekemiä. ; )
Niin mitkä veen mittaukset, ja miten tähän kuiva asfaltti liittyi?
- Cruzeideri
Vastaan itse, enkä tarvitse edes toimittelijoita:
”From the results shown in Table 4, it would seem that driving on underinflated tires is beneficial in terms of stopping distance.”
http://article.sapub.org/10.5923.j.ijtte.20130202.01.html#Sec3.1 - Cruzeideri
Cruzeideri kirjoitti:
Vastaan itse, enkä tarvitse edes toimittelijoita:
”From the results shown in Table 4, it would seem that driving on underinflated tires is beneficial in terms of stopping distance.”
http://article.sapub.org/10.5923.j.ijtte.20130202.01.html#Sec3.1Jatkuu..
”An increase in the peak drawbar pull was seen with a reduction in the tire inflation pressure. When operating at lower inflation pressures, an increased contact area was observed that leads to increased friction levels at low slips. However, at high slips, with an increased contact area there is also an increased heat generation, which enhances frictional melting of the ice surface, thus the friction levels are lower at higher slips”
https://vtechworks.lib.vt.edu/bitstream/handle/10919/75052/Kishore_Bhoopalam_A_D_2015.pdf?sequence=1#page104
Eli vähän riippuu mistä roikkuu tuo paineiden ja pidon yhteys. Periaatteessa alipaineisena paras pito, mutta kovemmissa nopeuksissa alipaine aiheuttaa enemmän lämpöä, mikä voi sulattaa jään ja luoda liukkaan vesikerroksen renkaan ja jään väliin.
Riippunee siis lämpötilasta ja nopeudesta.
Lisäksi nastarengas mahdollisesti käyttäytyy toisin, kovat paineet saattavat työntää nastat ulommas, jolloin ne pureutuvat paremmin jäähän. Kitkarenkailla kuitenkin alemmat paineet tuntuvat antavan paremman pidon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031575
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781224- 881137
- 1391056
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5801005Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1997Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8902- 20900
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9754Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8690