Talvirenkaiden ilmanpaine?

MSHankook

Hei,

mikä on teidän mielestä oikea ilmanpaine talvirenkaille?

Auton massa 1190kg, etuveto.

Renkaat Hankook nastat 185/65R15 88T.

Auton ohjekirjassa paine 2,3 bar, mutta siinä renkaat 195/60R15 88V.

Paljonko olisi teidän mielestä sopiva? Ja ulkona mitattuna?

Kiitän asiallisista vastauksista

24

1667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkkaan.kerrottu

      Hei vaan, yleensä tämä tieto löytyy auton ohjekirjasesta erikokoisille renkaille. Siis yleensä. Sehän ei ole mikään mielipideasia.
      Ainakin minun autossa on kymmenen eri mahdollisuutta paineineen päivineen ja huomioitu myös kuormitus.

    • MSHankook

      Auton ohjekirjassa paine 2,3 bar, mutta siinä renkaat 195/60R15 88V.
      Kuormitukselle ja yli 160km nopeudelle löytyy omat paineet, eri rengaskoolle ei.

      • tarkkaan.kerrottu

        Kerro merkki ja malli, löytyy paremmin.


    • Ggfgjjhh

      Käytännössä merkitys on marginaalinen, kun koot noin lähekkäin. Eli jos ei parempaa tietoa, niin samat paineet kuin manuaalissa.

    • laitaSopivasti

      2.0 - 2.4
      Jotain sille välille.
      Jos raskas kuorma, niin 2.3-2.4
      Jos normaalia kevyttä menoa 2.1 on varmaan hyvä.
      Mitään muuta sillä ei ole väliä, kun että renkaat kuluu ulkoreunoilta tai keskeltä.
      Liian tyhjä = ulkoreunoilta
      Liian täys= keskeltä.

      • paineita.löytyy

        Teoriasi nyt vaan väärä kulumisen suhteen, olet näköjään ristikudosajassa. Mutta jos ei voi kertoa merkkiä tai mallia niin paineet on isossakin haarukassa, toki tuo 2,3 on sielläpäin.


      • eiTanaMikäPälli

        Vieläkö joku tosissaan luulee että nykyiset renkaat kuluvat noin päin jos paineet on pielessä. Ilmankos vaarit ostavat Toyotaa ja Käskaita, vanhasta uskosta ja vääristä tiedoista uskoa saaneena.


      • Kfkffkkfklf
        eiTanaMikäPälli kirjoitti:

        Vieläkö joku tosissaan luulee että nykyiset renkaat kuluvat noin päin jos paineet on pielessä. Ilmankos vaarit ostavat Toyotaa ja Käskaita, vanhasta uskosta ja vääristä tiedoista uskoa saaneena.

        Mitähän ihmettä automerkeillä on renkaiden kanssa tekemistä? Ei tana mikä ääliö olet.


      • selkeä_yhteys
        Kfkffkkfklf kirjoitti:

        Mitähän ihmettä automerkeillä on renkaiden kanssa tekemistä? Ei tana mikä ääliö olet.

        Dementikot, joiden aivotoiminta loppui samoihin aikoihin kuin kekkosen valtakausi, tuppaavat toistelemaan essonbaarin legedoja kultaisilta vuositaan sekä valitsemaan autokseen jokin idän ihmeen, kuten datsunin tai kian.


      • 1.litra.1000km.vähintään
        selkeä_yhteys kirjoitti:

        Dementikot, joiden aivotoiminta loppui samoihin aikoihin kuin kekkosen valtakausi, tuppaavat toistelemaan essonbaarin legedoja kultaisilta vuositaan sekä valitsemaan autokseen jokin idän ihmeen, kuten datsunin tai kian.

        Idiootit, joiden aivotoimintaa ei ole edes, ostavat saksalaisia öljypolttimoita 2v takuulla.


      • HolistiOnOnneton
        1.litra.1000km.vähintään kirjoitti:

        Idiootit, joiden aivotoimintaa ei ole edes, ostavat saksalaisia öljypolttimoita 2v takuulla.

        Auris, kestä nyt vaan asiallinen kommentointi Toyotavaareja ja muita vastaavia kohtaan. Kun elämä on ehtoo puolella niin sitä turvaa vanhaan ja uuden sisäistäminen on hankalaa.
        Takuuuskovaisuus on tyhmää ja saksalaiset eivät tee öljypolttimoita


    • poronpurija3

      Nyt kun ei ole kovin kylmä on paine 0,2 - 0,3 kovempi uusissa renkaissa kuin ohjearvo.Pakkasten tullessa paine laskee itsestään.Näin ainakin meillä pohjoisessa rengasliike säätää asian.Juuri viikko sitten sain samanlaiset talvi nasta renkaat.

    • skodanisti

      Laittaisin 2,5 pysyy renkaat kunnossa,ja bensankulutus aisoissa.

      • Itse komppaisin tätä etenkin talvella. Talvirenkaat yleensä ja kitkarenkaat erityisesti ovat pehmeämpiä ja löysempiä kuin kesärenkaat, joten hiukan suurempi rengaspaine sekä ajo-ominaisuuksien että polttoaineenkulutuksen kannalta olisi paikallaan.

        Myös talvisin rengaspaineet tarkistetaan säännöllisesti ja kylminä, eikä lämpimän renkaan paineita pidä mennä pudottamaan.


      • Cruzeideri
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse komppaisin tätä etenkin talvella. Talvirenkaat yleensä ja kitkarenkaat erityisesti ovat pehmeämpiä ja löysempiä kuin kesärenkaat, joten hiukan suurempi rengaspaine sekä ajo-ominaisuuksien että polttoaineenkulutuksen kannalta olisi paikallaan.

        Myös talvisin rengaspaineet tarkistetaan säännöllisesti ja kylminä, eikä lämpimän renkaan paineita pidä mennä pudottamaan.

        Vaan pito on parempi normaaleilla tai alemmilla paineilla, koska kosketuspinta ja jousto kasvaa.
        Ja kaikkein liukkainta on lämmin, nollan pinnassa oleva jää.


    • MsWinter

      Kiitos vastauksista.
      Renkaisiin laitettiin vaihdon yhteydessä 2,5, kuulema ihan liikaa. Vaikuttaa pitoon kun on liian paljon ja että 2,3 olisi hyvä. Kyllä itsekkin meinasin, että 2,5 olisi hyvä. Renkaissa nyt 2,4. Todennäköisesti nostan tuohon 2,5 kun pakkaset alkaa paukkua.
      Mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän.

      • Eipä ylipaine pitoon vaikuta, vai millä perustellaan sitä, että rata-ajoon tavallisella autolla nostetaan rengaspaineita jopa oikein reilusti?


      • Cruzeideri
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eipä ylipaine pitoon vaikuta, vai millä perustellaan sitä, että rata-ajoon tavallisella autolla nostetaan rengaspaineita jopa oikein reilusti?

        Kokeilisit itse, etkä sotkisi ratoja tieliikenteeseen. Tai perehtyisit edes siihen rata-ajoon oikeasti.

        Kuivalla asfaltilla radalla pitoa tietenkin on eri tavalla ja normaalilla renkaalla alipaineilla kovissa mutkissa rengas voi sortua alle sekä ylikuumentua kovassa ajossa.
        Sen sijaan tähän soveltuvammin jääratojen ja talvirallien paineina käytetään usein jopa vain 1,5:ttä. Vaikka on siellä myös niitä, joiden mielestä 2,5 on hyvä.


      • hrh3
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eipä ylipaine pitoon vaikuta, vai millä perustellaan sitä, että rata-ajoon tavallisella autolla nostetaan rengaspaineita jopa oikein reilusti?

        Suurempi ylipaine heikentää pitoa, jos suositus esim 2,2 jo 2,8 huomaa heikomman pidon jo selvästi. Kokeiltu on.

        Aika pihalla olet jos vertaat rata-autoilua normaaliin liikenteeseen.

        Aloituksen kysymykselle sanoisin että 2,5 on hyvinkin sopiva. 0,2 yli on vielä olematon ylipaine eikä se vaikuta millään tavalla negatiivisesti. Ehkä hyvin pientä melun lisääntymistä.

        Omassa suositus 2,2, laitoin nyt 2,6 joka siitä suurimmasta päästä mitä kannattaa käyttää. Melu on 2,6 paineilla jo kovempi kuin 2,2. Koska nyt syksyllä ajaa lähinnä asvaltilla eikä kovin liukasta ole, laitoin 2,6. Kun talvikelit tulee tiputan 2,4 paineeseen.

        Aina kannattaa laittaa pientä ylipainetta ihan jo kulutuksen takia. Ja 0,2 yli on sopiva yleisohje.


      • hrh3 kirjoitti:

        Suurempi ylipaine heikentää pitoa, jos suositus esim 2,2 jo 2,8 huomaa heikomman pidon jo selvästi. Kokeiltu on.

        Aika pihalla olet jos vertaat rata-autoilua normaaliin liikenteeseen.

        Aloituksen kysymykselle sanoisin että 2,5 on hyvinkin sopiva. 0,2 yli on vielä olematon ylipaine eikä se vaikuta millään tavalla negatiivisesti. Ehkä hyvin pientä melun lisääntymistä.

        Omassa suositus 2,2, laitoin nyt 2,6 joka siitä suurimmasta päästä mitä kannattaa käyttää. Melu on 2,6 paineilla jo kovempi kuin 2,2. Koska nyt syksyllä ajaa lähinnä asvaltilla eikä kovin liukasta ole, laitoin 2,6. Kun talvikelit tulee tiputan 2,4 paineeseen.

        Aina kannattaa laittaa pientä ylipainetta ihan jo kulutuksen takia. Ja 0,2 yli on sopiva yleisohje.

        Enpä lähde puolustamaan pidon lisääntymistä kuivalla asvaltilla rengaspaineita lisättäessä normaalilla liikenteeseen rekisteröidyllä perheautolla (Volvo), koska mittaukset eivät ole omiani, vaan moottoriurheilutoimittajien tekemiä. ; )


      • Cruzeideri
        hrh3 kirjoitti:

        Suurempi ylipaine heikentää pitoa, jos suositus esim 2,2 jo 2,8 huomaa heikomman pidon jo selvästi. Kokeiltu on.

        Aika pihalla olet jos vertaat rata-autoilua normaaliin liikenteeseen.

        Aloituksen kysymykselle sanoisin että 2,5 on hyvinkin sopiva. 0,2 yli on vielä olematon ylipaine eikä se vaikuta millään tavalla negatiivisesti. Ehkä hyvin pientä melun lisääntymistä.

        Omassa suositus 2,2, laitoin nyt 2,6 joka siitä suurimmasta päästä mitä kannattaa käyttää. Melu on 2,6 paineilla jo kovempi kuin 2,2. Koska nyt syksyllä ajaa lähinnä asvaltilla eikä kovin liukasta ole, laitoin 2,6. Kun talvikelit tulee tiputan 2,4 paineeseen.

        Aina kannattaa laittaa pientä ylipainetta ihan jo kulutuksen takia. Ja 0,2 yli on sopiva yleisohje.

        Suurimmat erot itse olen huomannut paineenlaskun tuomana mukavuutena pehmeyden kautta, parempana pitona sekä tosiaan jopa alempana melutasona. Ero kulutuksessa melko huomaamatonta, eli voi olla desin tai kahden vaikutus, tai olla olematta, en niin tarkkaan mitannut.

        Itselleni tuli viime talvena ja keväällä yllätyksenä kuinka paljon enemmän pidänkin suosituspaineista tai jopa vähän alakanttiin olevista paineista verrattuna aiemmin käyttämiini korkeisiin paineisiin.
        Mielestäni noilla CrossClimateilla jäällä pito parani selvästi, kun laski paineita noin 2,5 -> 2,1. Samoin ajomukavuus parani, minkä huomaa selvimmin kanttikiviä sun muita kynnyksiä ylittäessä.
        Aina ennen olen kulutuksen ja muka urheilullisemman, kovan tuntuman vuoksi suosinut korkeita paineita. Nyt olen muuttunut mies ja löytänyt valon.

        Tosin mahtaa riippua autosta, renkaista ja mieltymyksistä. Kannattaa siis kokeilla itse.


      • Cruzeideri
        Kollimaattori kirjoitti:

        Enpä lähde puolustamaan pidon lisääntymistä kuivalla asvaltilla rengaspaineita lisättäessä normaalilla liikenteeseen rekisteröidyllä perheautolla (Volvo), koska mittaukset eivät ole omiani, vaan moottoriurheilutoimittajien tekemiä. ; )

        Niin mitkä veen mittaukset, ja miten tähän kuiva asfaltti liittyi?


      • Cruzeideri

      • Cruzeideri
        Cruzeideri kirjoitti:

        Vastaan itse, enkä tarvitse edes toimittelijoita:

        ”From the results shown in Table 4, it would seem that driving on underinflated tires is beneficial in terms of stopping distance.”

        http://article.sapub.org/10.5923.j.ijtte.20130202.01.html#Sec3.1

        Jatkuu..

        ”An increase in the peak drawbar pull was seen with a reduction in the tire inflation pressure. When operating at lower inflation pressures, an increased contact area was observed that leads to increased friction levels at low slips. However, at high slips, with an increased contact area there is also an increased heat generation, which enhances frictional melting of the ice surface, thus the friction levels are lower at higher slips”

        https://vtechworks.lib.vt.edu/bitstream/handle/10919/75052/Kishore_Bhoopalam_A_D_2015.pdf?sequence=1#page104

        Eli vähän riippuu mistä roikkuu tuo paineiden ja pidon yhteys. Periaatteessa alipaineisena paras pito, mutta kovemmissa nopeuksissa alipaine aiheuttaa enemmän lämpöä, mikä voi sulattaa jään ja luoda liukkaan vesikerroksen renkaan ja jään väliin.
        Riippunee siis lämpötilasta ja nopeudesta.

        Lisäksi nastarengas mahdollisesti käyttäytyy toisin, kovat paineet saattavat työntää nastat ulommas, jolloin ne pureutuvat paremmin jäähän. Kitkarenkailla kuitenkin alemmat paineet tuntuvat antavan paremman pidon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe