outoa on tämäkin

ressi

Olen yli 60v nais-ihminen. Vuoden kestänyt rumba on sitten saatu päätökseen ja diagnoosina oli kilpirauhasen ylitoiminta. Koko homma alkoi keuhkoputkentulehduksesta ja korkeasta sykkeestä.
Nyt on sitten otettu näytteitä ja pyöritelty ja ultrattu sekä gammakuvassakin käyty. Joulukuun alussa jodihoito.
Olin ennen kilpirauhasen häiritsemistä kutakuinkin terveen oloinen. Nyton selvästi kuvaan tullut nilkkakipu ja polven outo vihlonta. Yöt kamalia mutta päivisin ei juurikaan haittaa välillä nilkkaa ikään kuin polttelee. En oo sattuttanut mitekään. Onks muilla kilppari-ihmisillä tämmösii outoi oireita. Vai vanhuuttako lienee.

8

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuskinVanhuutta

      Sairastan myös liikatoimintaa, juurikin ennen sen toteamista oli nilkka kipeä useamman viikon itsellään ja myös helposti jalat "niksahtivat". Nyt sairaus lääketasapainossa eikä ole ollut jaloissa ihmeempää vaikka viisikymppinen jo minäkin. Kiinnostaa miksi ei sinulla ensin yritetä hoitaa lääkkeellä?

      • Ntön

        Kilpirauhasen liikatoiminnan hoito lääkkeellä (Tyrazol) on vaativaa ja tarvitsee jokaviikkoiset verikokeet. Radiojodilla saadaan yleensä hyvä hoitotulos nopeasti. Harvoin leikataan.


    • Hashimoto

      Jos kivut käyttäytyy noin, pitäisin todennäköisimpänä jotain hermoperäistä syytä (esim. iskashermo pinteessä)? mikä provosoituu makuuasennossa. Jos mahdollista käväise vaikka fysiatrilla tai ortopedilla. Mutta kyllä nämä pitäisi olla peruskauraa yleislääkärillekin. Kliininen tutkimus ja sitä rataa.

    • ressi

      Outoa.....
      Ei mulle edes tarjottu muuta hoitoa. Kävin 4 kertaa kilpirauhaskokeissa. Ohutneulanäytteessä löydettiin joku pieni hyvänlaatuinen möykky joka tapetaan kuulemma jodilla.
      Mulla ei ollu muita oireita kuin korkea syke.. Mutta sorkkimisen jälkeen nilkka ja väsymys ja nälkä on tullut selvästi voimakkaammin esille.

      • paljonnähty

        Mitä sinulle olisi pitänyt tarjota? Lääkäri on katsonut sinun tapaukseesi sopivimman hoidon. Ota tai jätä!

        Kuten joku jo mainitsi, se radiojodihoito on nopea, helppo, kivuton ja tehokas. Siis radiojodi, tuskin pelkkä jodi.

        Nilkka- ja polvivaivat ei oikein ole yhdistettävissä kilpirauhaseen. Ikääsi sopii hyvin nivelrikko. Sen sijaan nälän tunne ja laihtuminen paljosta syömisestä huolimatta sopii kilpirauhasen liikatoimintaan.


      • ressi
        paljonnähty kirjoitti:

        Mitä sinulle olisi pitänyt tarjota? Lääkäri on katsonut sinun tapaukseesi sopivimman hoidon. Ota tai jätä!

        Kuten joku jo mainitsi, se radiojodihoito on nopea, helppo, kivuton ja tehokas. Siis radiojodi, tuskin pelkkä jodi.

        Nilkka- ja polvivaivat ei oikein ole yhdistettävissä kilpirauhaseen. Ikääsi sopii hyvin nivelrikko. Sen sijaan nälän tunne ja laihtuminen paljosta syömisestä huolimatta sopii kilpirauhasen liikatoimintaan.

        En suinkaan olisi muuta halunnutkaa käsitin että multa kysyttin että enkö saanut muuta jne.
        Olen oikein tyytyväinen tähän radiojodiin. Lähinnä ihmettelen tuota nilkkaa . Olen koko ikäni patikoinut ja vaeltanut. Syksyllä viimeeksi Lapissa Luostolla . Nivelrikkoa ei pitäisi olla koska kaikki muut arvot ovat kohdallaan. Olen normaalipainoinen vielä kuulemma ihan täysipäinenkin. En ole juuri koskaan tarvinnut lääkkeitä kuin joskus flunssaan tai haavaan.


    • polkkapaavo

      Kokeilisit tangoa väliin. Rumba saattaa olla turhan kiihkeätä sulle.

    • TuskinVanhuutta

      Kuten Hashimoto sanoi, kivun syy kannattaa selvittää lääkärissä. Minulle sanottiin endopolilla, että kilpirauhasen liikatoiminta (minulla syynä Basedov) voi aiheuttaa nivelkipuja ja ainakin minulla ne hävisivät lääketasapainon myötä, johtuivat sitten mistä vaan :) Luultavasti "möykyn" vuoksi on päädytty radiojodiin, tsemppiä hoitoon, toivottavasti vointisi kohenee nopeasti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe