Usko ilman tekoja on kuollut

m_m

Miksi vl-liikkeessä opetetaan, että riittää kun vaan uskoo. Opetetaan, että istu ja usko. Kuitenkin raamattu opettaa. että usko ilman tekoja on kuollut, miksi tästä ei puhujat puhu puheissa koskaan????

Jaakobin kirje 2
Usko ja teot

14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? 15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: »Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin», jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. 17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.

18 Ehkä joku nyt sanoo: »Sinulla on usko, minulla teot.» Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani. 19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet – pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? 21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: »Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi», ja hän sai nimen Jumalan ystävä. 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

33

814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gege

Kun sanotaan myös että koettelematonta uskoa ei ole,Ni jos uskovan ihmisen uskoa ei koskaan koetella ni onko näittenkin usko siis turhaa?
      Onko tästä raamatussa tarkempaa opetusta?

• On, se mihin uskoo?

• UskostaTeotTulevat

Jatkuvasti täällä sekoitetaan kummpaanko päähän hevosta kärryt valjastetaan. Turvan eteen vai pyllyn taakse.. Näyttää että puheet menevät jatkuvasti kuin rakeet kallion päälle.

Uskosta tulevat teot on tykkänään eri asia, kun teot joilla pyritään vanhrskautumaan Jumalan edessä.

• m_m

Miksi tässä Jaakobin kirjeessä sitten on, että usko ilman tekoja on kuollut???

• Oletko Jehovan Todistaja.
        Kristitty tekee tekoja, joita Jeesus haluaa.
        Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,

• m_m

En ole Jehovan Todistaja, ihmettelen vaan tätä raamatun kohtaa, Jaakobin kirje 2.

• m_m
        Kesitas kirjoitti:

Oletko Jehovan Todistaja.
        Kristitty tekee tekoja, joita Jeesus haluaa.
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,

Hyvinhän sinä Kesitas kirjoitit:

Usko ja teot kuuluvat yhteen.

• m_m kirjoitti:

Hyvinhän sinä Kesitas kirjoitit:

Usko ja teot kuuluvat yhteen.

Aamen

• gepdeis

Miks sitte joittenki usko ei synnytä tekoja?

• 5543

Alkuseurakunnassa kaikki veivät totuutta Jeesuksen kautta saatavasta lunastuksesta ja että Hän on Kristus, josta kaikki profeetat todistivat, innokkaasti eteenpäin. Apostolien tekojen kirja kertoo siitä uskon innosta, mikä paloi seurakunnissa.
        Mutta kuten Jeesus itse ennusti ja apostolit kirjeissään seurakunnille kirjoittivat, luopumus aidosta uskosta tunkeutui elikä hiipi seurakuntiin ja väärät opettajat korottivat itsensä muiden yläpuolelle. Kun roomalaiskatolinen kirkko hyväksyttiin Rooman valtionkirkoksi, oli pakanuus jo valloillaan ja syntyi erityinen paavien, kardinaalien, piispojen ja pappien ryhmä, joka ainoastaan puhui ja opetti ja seurakunta oli ja maallikkoina vain kuunteli. He uskoivat sen uskon ja opettamisen tehtävän tälle papistolle ja itse istuivat penkissä, eivätkä lähteneet saarnaamaan. Heistä tuli todella hengellisesti kuolleita, passiivisia kuulijoita.
        Seurakunnalla oli vain nimi, mutta ei elävää uskoa, ei uskon tekoja.
        Tämän uskon tilan Jaakob selväsanaisesti paljasti.
        Ajattele nyt varhaiskristillistä seurakuntaa ja esim. evlut-kirkkoa. Mikä ero niissä on?
        Sitten voi omaatuntoa yrittää rauhoitella, että niin, ei teoilla voi pelastua (viittaavat Lakiliittoon), vain armosta me voimme vain pelastua. Näin kai Lutherkin, kun siirsi Jaakobin kirjeen muistaakseni viimeiseksi ennen Ilmestyskirjaa, kuin piiloon.
        Kristikunta yleisesti ottaen on hengellisesti kuollut.

• Anonyymi
        gepdeis kirjoitti:

Miks sitte joittenki usko ei synnytä tekoja?

He eivät ole sydämen uskossa Jeesukseen.

• gloy

Mitäs tämä tarkoittaa kun joskus kuullut maininnan että ne jotka uskoo mutta teot ovat puuta heinää,Pelastuu mutta tulen kautta?

• rakentajille

Mieleen tulee 1.Korinttilaisille 3:
        "10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa. 11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. 12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, 13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. 14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; 15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi."

Tämä liittyy siihen, kun opetamme toisille Raamatun totuutta, niin että heistä voi tulla Kristuksen opetuslapsia. Me tietysti iloitsemme tällaisesta edusta, mutta toisten valmentaminen niin että totuus menee heidän sydämeensä ja he alkavat arvostaa Raamatun periaatteita, vaatii että rakennamme kestävistä aineksista. Uusi opetuslapsi tulee väistämättä kohtaamaan elämässään koetuksia, jotka kuin tuli koettelevat millaisista kristillisistä ominaisuuksista hän on rakennettu.
        Jos joku oppilaamme luopuu, se on meille raskas asia, ikään kuin talomme palaisi ja hädin tuskin itse pääsisimme turvaan.
        Tuo että sanotaan, että kuitenkin opettaja on pelastuva, korostaa oppilaalla kuitenkin pohjimmiltaan itsellä on tärkein vastuu pysyä uskollisena tulisissa koetuksissakin.

• etsivä-xxx

Korinttilaiskirjettä lukiessa itse olen miettinyt myöskin ortodoksista käsitystä mikä on mm tsasounan suunnasta kirjoituksessa Paratiisi ja helvetti ortodoksisen perinteen mukaan.
        Itse kukin voi miettiä miten suuria eroja on eri kristillisen kirkkojen osalta tätä asiaa koskien.

• etsivä-xxx

olen seurakuntaillassa kuullut opetuksen tästä sen mukaisesti miten luterilaisuudessa ylipäätään tästä Jaakobin kirjeestä opetetaan.

Uskovaista ohjaa Pyhä Henki joka opettaa rakastamaan lähimmäistä ja tekemään hyvää.

Tästä ei mielestäni voi tehdä sellaisia päätelmiä että ateisti ei voisi rakastaa tai etenkään uhrata henkeään toisen hyväksi kuten olen kuullut viidesläistä opetusta. Ateistit tai muinaiset kreikkalaiset ovat antaneet henkensä puolustaessaan maataan ja ovat uhrautuneet toisten ihmisen elämän vuoksi muissakin tilanteissa. Joskus epäilen että Luther vei asian äärimmäisyyksiin, ja että vanhat kirkot ovat oikeassa sanoessaan että ihminen ei turmeltunut läpeensä vaan on säilyttänyt myöskin muuta lankeemuksesta huolimatta. Mutta se on jo toinen teologinen keskustelu.

• Kirjakääröt

1Kor.5:5 Biblia (1776) Annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki autuaaksi tulis Herra Jesuksen päivänä. 1Piet.4:6

• Jos tuohon perustuu uskosi, hevetissä elät, se kuuluu näin Raamatussa;

5 tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

• eiihme
        Kesitas kirjoitti:

Jos tuohon perustuu uskosi, hevetissä elät, se kuuluu näin Raamatussa;

5 tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

Kempeleen antikristus työssään.

• 123-4
        eiihme kirjoitti:

Kempeleen antikristus työssään.

Eikö se lue niin Raamatussa? Pyydä joku tulkkaamaan.

• kummallisia

Vajaakirkon kesin tolkuton kaveri myös helvetin ystävä.

• Kirjakääröt

Jaak.2:13 Biblia. Sillä armotoin tuomio pitää hänen päällensä tuleman, joka ei laupeutta tehnyt; ja laupeus kehuu tuomiota vastaan.

• Kannattaisiko pysyä Raamatussa, heiman lähempänä alkutekstiä.

13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [

• Kirjakääröt

Jaak.2:21 Eikö Abraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskautetuksi osoitettu, kuin hän poikansa Isaakin altarille uhrasi.

• Siinä on -38 yksi suurista käännösvirheistä.
        Ei Abraham sitä 33 vuotiasta poikaansa uhrannut, Hänestähän tuli suuri johtaja.

Se kuuluu; 21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille?

Hänen vei Poikansa Iisakin vain alttarille, ei uhrannut enkelin kiellosta.

Vaikka kuulee mitä kuulee, on asia aina trakistettava.

• LueTotuutta

Kannattaa lukea Raamattua enemmän kuin yhden jakeen verran. Ettei joudu julman harhaopin levittäjänä kadotukseen.
      xxxxxxxx

Room. 4:1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
      Room. 4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.

Room. 4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".

Room. 4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,

***) Room. 4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

Room. 4:6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä,
      ***) jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
      Room. 4:7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!

***) Room. 4:8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

Seuraava kysymys onkin: Kenelle Herra ei lue syntiä?

Vastaus:

Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Ap. t. 13:39 ja että
      ***) jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

• m_m

Olemme uskomassa armosta. Mutta uskomiseen kuuluu myös tämä suurin käsky, sehän on tekemistä.

Jaakobin kirje 2:8
      Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi», te teette oikein.

• kiireinen.työ

Yksi asia ihmetyttää: mikä on kristityn tärkein työ?
        Siis ihmetyttää, kun ollaan kuin halvautuneita sen ymmärtämiseksi, mitä se vaatii aidolta kristityltä.
        Matteus 28:
        "19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        --- Tämän työn tekeminen on myös suurinta rakkautta lähimmäistä kohtaan.

• Anonyymi

”Tämä suurin käsky”
        Mihin unohtui Jumalan rakastaminen? Jumalaa tulee rakastaa yli kaiken.
        Hänen rakastamisen kautta pyritään sitten rakastamaan lähimmäistä kuten itseä. Silloin voi paremmin luottaa, että se tapahtuu oikein, eikä erehdytä ”rakastamaan” miten sattuun.

• tsiikel

Mä oon kyllä sitä mieltä että tupakointi ei voi olla pyhän hengen vaikutusta vaan päinvastoin.

• suupieletvaahdossa

Tuota olen itse ihmetellyt, miten varsinkin "hallelujaa huutelevat" väittävät ettei mitään tekoja tarvita, vaan pelkästään "kielillä puhuminen"riittää avaamaan
      taivaan portit.

• josoihmeporukkaa

miksi puhut tuollaista roskaa, eikö ole aikaihmisellä mitään antia sen lisäksi.

mikä siinä lestalaisuudessa oikein on kun kommentointi on kuin jostain laitoksesta.

• Anonyymi

Keneltä olet kuullut tuollaisia väitteitä?
        Et tunnu uskottavalta.

• Anonyymi

VL-usko ei ole kuollut usko. VL usko vaatii jäseniltään suunnattoman paljon tekoja:
      On alistuttava pakkolisääntymiseen, on jätettävä TV:n katsominen pois, on pyydeltävä tekosyntejä anteeksi, on pidättäydyttävä meikkamisesta ja itsetydytyksestä etc.
      VL-lahko on siis pakostikin elävä ukso.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      357
      4196
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      133
      3692
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      9
      2401
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      11
      2224
    5. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      150
      1881
    6. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      118
      1779
    7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1778
    8. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1399
    9. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      57
      1281
    10. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      153
      1061
    Aihe