Plotteri kyssäri kokeneille.

PlotteriMies

Olen miettimässä uutta plotteria purkkariin. Vaihtoehtoja on niin paljon, että tuskahan tässä tulee. Osaisiko joku neuvoa, missä menee helposti vikaan jne. Olen esim miettinyt seuraavia:
RAYMARINE AXIOM
tai
B&G VULCAN

9 tuumaisen olen ajatellut olevan sopivan kokoinen.

Onko toimivia vehkeitä ja pitäisikö jotain erityistä huomioida. Molemmat näistä on kosketusnäytöllä.

Olisi hienoa, jos plotterissa lisi ominaisuuksia, jotka tukisivat purjehtijana kehittymist - en tiedä onko tämä mahdollista....

20

3891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isoantilla

      Itse olen valinnut Vulcanin mutta 7 tuumaisena ja nyt hiukan kaivelee, että 9 -tuumainen olisi ollut parempi koko. On noista Raymarinen tuotteista huonojakin tietoja laadun suhteen, mutta ehkä on laatu parantunut. Mistäs sitä meikäläinen osaa objektiivisesti vertailla.

    • Henkilökohtaisesti suhtaudun varauksin kosketusnäytöllisiin laitteisiin veneissä. Keikkuvissa olosuhteissa voi olla hankala osua sormella oiken, etenkin käsineet kädessä. Lisäksi roiskeet voivat vaikeuttaa käyttöä. Kunnon napeissa on parempi tuntuma.

      • Esim. Lowrancella on napit ja kosketus. Sain juuri vaihtokaupassa Lowrance HDS 9 Carbonin:n. Ei välttämättä paras purjehtijalle, mutta täyttänee perustarpeet. Se käyttää 1,75 ampeeria sähköä, enempää ei ehkä haluaisi käyttääkään, kun en ole joka ilta johdon päässä. Mitä isompi ruutu, sitä enemmän kuluu sähköä. 12-tuumainen sama vehje vie 2 ampeeria ja 16-tuumainen 2,75 ampeeria.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Esim. Lowrancella on napit ja kosketus. Sain juuri vaihtokaupassa Lowrance HDS 9 Carbonin:n. Ei välttämättä paras purjehtijalle, mutta täyttänee perustarpeet. Se käyttää 1,75 ampeeria sähköä, enempää ei ehkä haluaisi käyttääkään, kun en ole joka ilta johdon päässä. Mitä isompi ruutu, sitä enemmän kuluu sähköä. 12-tuumainen sama vehje vie 2 ampeeria ja 16-tuumainen 2,75 ampeeria.

        Järkyttäviä virrankulutuksia! Onko nuo manuaalista vai itse mitattuja? Onko tuossa mukana myös kaikuluotain?

        Omassa veneessä mukana tullut 5" plotteri värinäytöllä vie manuaalin mukaan enintään 520 mA ja 7" sisarmalli 750 mA. En ole pelkkää tuota mitannut, mutta koko mittaristo (sis toinenkin plotteri) ja AP valmistilassa vievät yhteensä mitattuna reilut 1 A. Tuonkin kirkkaus on aivan riittävä.

        B&G Vulcan 9:lle ilmoitetaan tyypillinen kulutus 12 W eli 1 A ja max 20 W eli 1,7 A. Zeus3 9:lle taas 23 W eli 1,9 A.

        Axiom 9:lle taas pelkkänä karttaplotterina max 9 W eli 0.75 A.

        Yksi mitä kannattaa miettiä etukäteen on liitettävyys vanhoihin laitteisiin. NMEA0183 liitännät alkavat olla harvinaisuuksia, mutta Zeus3:ssa sellainen vielä on.


      • Samaa mieltä, kosketusnäytöt ovat kehnoja jopa täysin vakaassa veneessä kuivalla säällä. Mutta tämä voi olla ikäpolvikysymys.


      • PlotteriMies
        Joakim1 kirjoitti:

        Järkyttäviä virrankulutuksia! Onko nuo manuaalista vai itse mitattuja? Onko tuossa mukana myös kaikuluotain?

        Omassa veneessä mukana tullut 5" plotteri värinäytöllä vie manuaalin mukaan enintään 520 mA ja 7" sisarmalli 750 mA. En ole pelkkää tuota mitannut, mutta koko mittaristo (sis toinenkin plotteri) ja AP valmistilassa vievät yhteensä mitattuna reilut 1 A. Tuonkin kirkkaus on aivan riittävä.

        B&G Vulcan 9:lle ilmoitetaan tyypillinen kulutus 12 W eli 1 A ja max 20 W eli 1,7 A. Zeus3 9:lle taas 23 W eli 1,9 A.

        Axiom 9:lle taas pelkkänä karttaplotterina max 9 W eli 0.75 A.

        Yksi mitä kannattaa miettiä etukäteen on liitettävyys vanhoihin laitteisiin. NMEA0183 liitännät alkavat olla harvinaisuuksia, mutta Zeus3:ssa sellainen vielä on.

        Minulla on vanhaa Silvaa mittarit jne. Ajattelin, että en lähde ropaamaan niiden kanssa, vaan otan nyt vain plotteri. Sitten kun mittarit tulee tiensä päähän, niin vaihdan ne ja inteegroin plotteriin. Lisäksi minulla on vanha tutka jonka ajattelin pitää - sekin ihan oma järjestelmänsä.

        Joakim, sinä kun olet tuollainen kilpapurjehtia, niin näetkö purjehtijalle oleellista eroa Raymarin ja B&G tuotteiden välillä?

        Raymarin vaikutti tosi pätevältä kun testasin sitä. 9" näyttö vaikuttaa mielestäni järkevimmän kokoiselta. Sellainen 12" on jo niin iso, että se näyttää ruoritolpan päässä naurettavalta.

        Tässä kolme vaihtoehtoa:
        https://www.marinea.fi/simrad-go9-xse
        https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/raymarine/6016-raymarine-axiom.html
        https://www.marinea.fi/bg-vulcan9-fs-karttaplotteri

        Käytännössä saman hintaisia laitteita (kun on noi ALE hinnat).


      • Joakim1 kirjoitti:

        Järkyttäviä virrankulutuksia! Onko nuo manuaalista vai itse mitattuja? Onko tuossa mukana myös kaikuluotain?

        Omassa veneessä mukana tullut 5" plotteri värinäytöllä vie manuaalin mukaan enintään 520 mA ja 7" sisarmalli 750 mA. En ole pelkkää tuota mitannut, mutta koko mittaristo (sis toinenkin plotteri) ja AP valmistilassa vievät yhteensä mitattuna reilut 1 A. Tuonkin kirkkaus on aivan riittävä.

        B&G Vulcan 9:lle ilmoitetaan tyypillinen kulutus 12 W eli 1 A ja max 20 W eli 1,7 A. Zeus3 9:lle taas 23 W eli 1,9 A.

        Axiom 9:lle taas pelkkänä karttaplotterina max 9 W eli 0.75 A.

        Yksi mitä kannattaa miettiä etukäteen on liitettävyys vanhoihin laitteisiin. NMEA0183 liitännät alkavat olla harvinaisuuksia, mutta Zeus3:ssa sellainen vielä on.

        Lowrancen www-sivuilta luettuja.


      • Bossu kirjoitti:

        Lowrancen www-sivuilta luettuja.

        Varmaankin on kaiku mukana.


      • säästetään.sähköä

        Joakimin mainitsemat virrat ovat hyvin linjassa omien havaintojen kanssa. 7" Garmin vie max 9 W ja taustavaloa himmennettäessä putoaa 5 W tienoille. Ne luvut olivat ainakin minulle tärkeitä aika monta vuotta sitten ostopäätöstä tehdessä ja hankintahetkellä markkinoiden parhaat. Toinen hyvä ominaisuus Garminissa oli kosketusnäyttö, jonka ansiosta se tarvitsi pienemmän alan panelissa, kun näyttö ulottuu laidasta laitaan. Käytännössä en ole huomannut ongelmia kosketusnäytön käytössä. Vesi näytöllä haittaa ainoastaan luettavuutta, otan uudestaan, kun nykyisestä aika jättää.

        En tunne tarkemmin B&G:n malleja, mutta yleisesti ottaen ne on suunnattu nimenomaan purjehtijoille, erityisesti kilpapurjehtijoille. Ominaisuuksiin kuuluvat lay-linet, joita matkapurjehtijakin voi hyvin hyödyntää. Reiskat ovat yleisesti ottaen veneilijän välineitä ilman painotuksia. NMEA0183 on edelleen monelle tarpeen olemassa olevaan elektroniikkaan liittymistä varten. Jos muu instrumentointi on jo NMEA2K, ei muuta kannata sotkea mukaan.


      • Joakim1
        PlotteriMies kirjoitti:

        Minulla on vanhaa Silvaa mittarit jne. Ajattelin, että en lähde ropaamaan niiden kanssa, vaan otan nyt vain plotteri. Sitten kun mittarit tulee tiensä päähän, niin vaihdan ne ja inteegroin plotteriin. Lisäksi minulla on vanha tutka jonka ajattelin pitää - sekin ihan oma järjestelmänsä.

        Joakim, sinä kun olet tuollainen kilpapurjehtia, niin näetkö purjehtijalle oleellista eroa Raymarin ja B&G tuotteiden välillä?

        Raymarin vaikutti tosi pätevältä kun testasin sitä. 9" näyttö vaikuttaa mielestäni järkevimmän kokoiselta. Sellainen 12" on jo niin iso, että se näyttää ruoritolpan päässä naurettavalta.

        Tässä kolme vaihtoehtoa:
        https://www.marinea.fi/simrad-go9-xse
        https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/raymarine/6016-raymarine-axiom.html
        https://www.marinea.fi/bg-vulcan9-fs-karttaplotteri

        Käytännössä saman hintaisia laitteita (kun on noi ALE hinnat).

        Simrad kannattaa unohtaa, sillä se on moottoriveneisiin suunnattu malli. B&G on saman konsernin purjevenetuote. Vulcan on perusmalli ja Zeuksessa olisi enemmän purjehdusominaisuuksia sekä näppäimiä, mutta hintakin on reilusti kalliimpi, varsinkin isoimmissa näytöissä. Zeuksessa on myös yksi NMEA0183-portti, joten siihen saisi helposti Silvan datat, ainakin Nexus-sarjasta.

        Ei ole juuri kokemusta noista uusista malleista, mutta ainakin Zeuksessa vaikuttaa olevan todella mukavasti kilpapurjehtijalle suunnattuja ominaisuuksia.


      • PlotteriMies
        Joakim1 kirjoitti:

        Simrad kannattaa unohtaa, sillä se on moottoriveneisiin suunnattu malli. B&G on saman konsernin purjevenetuote. Vulcan on perusmalli ja Zeuksessa olisi enemmän purjehdusominaisuuksia sekä näppäimiä, mutta hintakin on reilusti kalliimpi, varsinkin isoimmissa näytöissä. Zeuksessa on myös yksi NMEA0183-portti, joten siihen saisi helposti Silvan datat, ainakin Nexus-sarjasta.

        Ei ole juuri kokemusta noista uusista malleista, mutta ainakin Zeuksessa vaikuttaa olevan todella mukavasti kilpapurjehtijalle suunnattuja ominaisuuksia.

        OK hyvä konkreettinen ohje. Heitetään Simrad mäkeen =). Ihmettelinkin, miksi B&G ja Simrad mitat on millilleen samat.


    • plottero

      Minulla oli veneessä NMEA0183 laitteita ja uusi ais lähetin on myös samalla väylällä, niin B&G Zeus oli sen takia valinta. Etenkin kun vanhaa Zeus2:sta löytyi inhimilliseen hintaan. Vielä ei ole käyttökokemuksia. Pakkauksessa ei ollut ohjekirjaa mukana. Lisäksi plotterin kotelo ruoripylvääseen on yllättävän kallis (joten teen itse).

      • PlotteriMies

        Tuo Zeus on kyllä jäätävän hintainen 7" näytöllä 1,5 t€. Ei koin halpaa. Mihinköhän tuo kallis hinta perustuu - olisiko pieni volyymi.


      • plottero

        Zeus2 löytyy 12" samaan hintaan. Nopealla käyttöohjeiden lukemisella erona on tuuliennusteet ja sisäinen vs ulkoinen wifi


      • PlotteriMies
        plottero kirjoitti:

        Zeus2 löytyy 12" samaan hintaan. Nopealla käyttöohjeiden lukemisella erona on tuuliennusteet ja sisäinen vs ulkoinen wifi

        Mistä löysit 12" Zeus2:sen tuohon hintaan?


    • Len-Setä

      B&G Vulcan 9 on ollut pari vuotta. Ihan hyvä se on enkä ole osannut nappeja kaivata. Nahkapintaisilla hanskoillakin kosketusnäyttö toimii jollain tavalla, mutta kyllä siihen muuten paljas sormi tarvitaan. Vaikka märkäkin.

      • PlotteriMies

        Onko siinä Vulcanissa noita purjehtijalle suunnattuja ominaisuuksia - vai onko se ihan perus?


      • KylSeJotainOsaa
        PlotteriMies kirjoitti:

        Onko siinä Vulcanissa noita purjehtijalle suunnattuja ominaisuuksia - vai onko se ihan perus?

        Itsellä Vulcan, B&G VHF AIS:lla ja garminen steadycast N2K verkossa ja sitten garminin GND-10 boksin takana nexus serverissä gps, loki, kaiku ja tuuli. Kuson suunta tällä hetkellä vain nexuksesta N2K - verkkoon. Harkinnassa ST1000 pinnapilotin laitto Nexus serveriin kiinni vaikka epäilen kyllä alkaisiko näkyä Vulcanille. Pitää lukea vähän mitä se GND-10 osaa.

        Nexus verkon data näkyy Vulcanille hyvin. Kun steadycast kertoo keulan suunnan niin akrtan päälle saa todellisen kulkusuunna, keulan suunnan, leikkarit sekä tosi ja suhteellisen tuulen suunnan graafiseen ympyrään joka tuntuu kyllä Kötsyltä. Toissakesänä ei ollut GND-10ä eikä steadycastia ja silloin ei kyllä tullut mieleenkään ottaa kartan päälle lidärlementtejä kun en oikein tiedä mitä iloa niistä ilman tuulitietoja olisi. Lisäksi AiS kohteet tulevat plotterille ja sijainti VHF:lle. Nexuksen GPS:n olen pitänyt nexusverkon puolella, en ole tutkinut saisiko Vuöcanin käyttämään nexuksen GPS:ä ja olisko siitä iloa.

        Ongelmia ollut lähinnä steadycastin kalibroinnissa, tuli sen verta loppukesästä etten tajunnut oikein miten se pitäisi Vulcanin läpi tehdä kun kärsivällisyys garminin dokumentoinnin tapaamiseen ei riittänyt. Ensi kesäksi steadycast menee uuteen paikkaan ni sit pitää katsoa uudestaan.

        Lisäksi Vulcanissa on kilpailuun liittyviä juttuja starttikellot ja -linjat tuulen suhteen etc. ja yksinkertainen taulukko luovikulmille ja nopeuksille eri tosituulen nopeuksille jota ne leikkarit käyttävät, mutta käsittääkseni ei varsinaisia polaareja. Polaareja varten tarvittas sitten lisää B&G:n purjehdus cpu tms. Vanhat polaarit veneeseen kyllä olisi mutta se B&G:n Hercules tms maksaa kohtuuttomasti ja iun tällä veneellä ei juuri kilpailla niin ei mahda olla hinnan väärti.

        En tuota kilpa- ja luovikulmapuolta tutkinut vielä viime kesänä kovinkaan paljon. Dokumentoinnin mukaan jos reittipisteet on annettu niin sen kartalla olevan graafisen häkkyrän värit käyttäytyvät eri tavoin.


    • Plamppi

      Zeus 2 on ollut hyvä laite wifi-moduulin kanssa. Kolmosversiossa tais olla edellä kerrottujen pienten erojen lisäksi parempi resoluutio ja sisäinen tuki erilaille kaikuantureille. Kakkosta on saanut SVB:ltä ysituumaisena reilulla tonnilla wifin kanssa ja siitä löytyy hintaansa nähden loistavat ominaisuudet ja liitännät. Mun veneessä juttelee hyvin Raymarinen mittariston kanssa nmea 2000 väylän välityksellä ja vhf sekä autopilotti saa dataa nmea 0183:n kautta. B&G:n ohjelmisto on ollut vakuuttava, löytyy tuulensuunnan ja voimakkuuden historiatiedot graafisina kuvaajina, leikkarit, lähtölinjalle omat toiminnot ym. Fyysiset painikkeet yhdistettynä kosketusnäyttöön tekee käytöstä tosi sujuvaa.

      • ziuziu

        Minulla myös Zeus2 9-tuumaisena ja olen tyytyväinen. Toimii hienosti B&G:n oman tuulimittarin, lokikaikuanturin, Raymarinen autopilotin ja Lowrance Link-8 vhf:n kanssa. Liitännät tehty n2k:n kanssa, mutta myös nmea0183 löytyy. Wifi-moduulin kautta pystyy seuraamaan kännyllä tai tabilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe