Omistan Berlingon, vähän yli kaksi vuotta vanha, diisseli, kusi mukana. Siinä on kohta ollut kumma vika, mikä on oikeastaan aika kelju juttu. Vaikka siinä on vielä takuu, niin alkaa hirvittämään, jos vaikka eivät vikaa kuntoon saakkaan, vaan pesevät kätensä lopulta. Vika on tämmönen, jos ilma on kostea tai talvinen, syttyy ekaksi moottorihäiriö valo, sitten tulee tiedotus, että vehe pitää viedä korjaamolle, älä aja. No siinähän vaan ajelen, kun jälleen lisääntyy häiriövaloja, reilusti lisää, elikkä urea loppu, ja siihen liittyvät pari varoitusta lisää. Nyt lähti radiokin leikkiin mukaan, se menee pimeäksi, ja lukee isolla ERROI, mutta palaa pelaamaan vähäksi aikaa. Vika on kohta vuoden vanha, sitä on yritetty merkkikorjaamolla korjata, sen seittemän kertaa, mutta eipä tunnu mikään auttavan. Siksi kysynkin, onko kellään teillä ollut samanmoista ongelmaa, jos on, niin mitä siitä on sanottu, ja onko saatu kuntoon. Minulla on huolenpito sopimus, mutta sekään ei ole pitkään, mutta en tiedä jos vikaa ei saada takuuaikana kuntoon, joununko itse maksumieheksi takuun loputtua ?
Alkaa pikku hiljaa pinna palaa
10
1605
Vastaukset
- RMB54
Takuuajan jälkeen autoissa on virhevastuu.
Autoa on siis korjattu useaan kertaan takuuaikana korjaamon saamatta vikaa korjatuksi. Korjaamon viivyttely tai osamattomuus ei siirrä vastuuta asiakkaalle.
Työmääräyksen päiväys, missä selvitetään vian oireet, on nyt tärkeä. Kyllä myyjäliikkeelle ja maahantuojalle kuuluu virhe korjata otti tehdas kantaa tai ei.
Oireiden perusteella luulisin vian olevan hiukkassuodattimen (hiililoukku) tukeutuminen.
Kun paine-ero suodattimen välillä kasvaa tarpeeksi suureksi, moottorin polttoainejärjestelmä ruiskuttaa urea-ainetta omasta säiliöstään tarkoituksenaan puhdistaa hiukkassuodattimeen kertynyttä typenoksideja. Tätä toimintaa sanotaan regeneroinniksi.
Regeneroiminen tapahtuu parhaiten maantieajossa epämääräisen väliajoin.
Vika voi olla paineanturissa, ureasäiliö on tyhjä tai kertakaikkisesti hiukkassuodatin on niin tukossa ettei järjestelmä pysty sitä puhdistamaan.
Syynä tukkeutumiselle voi olla myös ajovirhe. Ajetaan liian pientä ajoa. Järjestelmä ei kerkeä tai pysty tekemään regenerointia.- Vanha_Mersumies
Sama ilmiö tulee olemaan Suomessa vielä monen uudehkon dieselauton omistajan harmina. Takuuajan mentyä alkaa maksaa makeasti, oli merkki ja malli mikä hyvänsä.
- kulkevainenkurjuus
Kiitos vastauksesta, muutamaan pystyn jopa minä vastaamaan. Ajan yleensä pitkiä, tulee noin 30 tuhatta vuodessa, ureaa oli, sen tarkistivat heti, on vaihdettu uuteen sähköjakajakin, josta lähtee virta kaikkiin noihin jotka antavat häiriötä, mutta eipä auttanut. Itse olen vieläkin sitä mieltä, että joku vehe ei vaan ole oikeassa paikassa, kun tänään on kuiva ilma niin valot hävisi, mutta heti kostealla, tai pakkasella , ne tulevat. Testasin sen muutamaan kertaan, vein lämpöiseen talliin, vika hävisi, mutta kun ajelin kosteella tiellä , jo syttyi takas. Korjaamoa en hauku, ovat kyllä yrittäneet, mutta eivät osaa sanoa mistä johtuu. Palvelu on ollut kyllä kympin luokkaa, mutta en tiedä, loppuuko jo tietotaito. Itse kuulun niinsanottuihin vanhanajan korjaajiin, yritän jotenkin itse etsiä vikaa, nytkin olen ehkä oikeilla jäljillä, kun keula saa lämpöä niin valo sammuu, tosin vain toviksi. Mutta tuo (hiililoukku) jäi minua hiukan kaivelemaan, koska autosta on tullut aivan kuin joku käry, ja noenmaku suuhun. Mutta olen aina pitänyt, jotta se kuuluu tuohon vuosimalliin. :) Minulla on ollut monta Berlingoa, ja tämä eka urea vehe, tuntuu kokoajan temppuilevan.
- RMB54
Regenerointi tapahtuman aikana hiililoukku käy tosi kuumana, koska puhdistus tapahtuu polttamalla. Siitä varmaan johtuu se tuleva käry. Tästä syystä regenerointi on hyvä tapahtuakin puolikovalla ajolla. Jäähdytys on tehokkaampaa.
Diesel-moottorit alkavat olemaan ikänsä päässä tämän ilmastohössötyksen takia mikäli ei jotain konkreettista tapahdu. Tämä loukkuratkaisu puhdistajana on yksi konsti. Niinkö tiedetään, moni automerkki on huijannut tuloksia saadakseen arvot näyttämään hyviltä ilman tätä hiukkassuodatinta. Esim. VAG-merkit.
Painetunnistimet vähän epäilyttää, mutta kai ne on vaihdettu/mitattu? Voihan se tietenkin olla jokin muukin kosteusherkkä paikka. Mutta kun kerroit moottorivalon syttymisen ja kehotus olla ajamatta ja yhteys korjaamoon. Näin tapahtuu jos vika puhdistusjärjestelmässä.
- Ranskanbullero
Saastevillitys on mennyt yli ymmärryksen, pissivehkeet on hanurista!
- Dacia_forever
Kannattiko sitä mennä Perslinkoa hankkimaan??
- kulkevainenkurjuus
Kyllä kannatti, ihan hyvä muuten, mutta nuo häiriövalot häsää, tämä on jo viides berlingo minulla. Ensimmäinen missä on urea säiliö, , kävin jo uutta kattomassa. :)
- jhhhnmlkuyt
https://www.uusisuomi.fi/autot/97481-varoitus-hengenvaarallinen-dieselmoottori
ehkä se kusella läträäminen kuitenkin fiksumpaa kuin löpöllä... - mietintässä
Veikkaisin kosteutta tietokonelevyllä, eli ecussa tms.
Itse kysyisin kuluttaja-asiamieheltä neuvoa, kun en tunne noita niin tarkkaan.
Vikaahan siinä on selvästi.
Kokeile laittaa dpf lisäaine kun tankkaat. Auttaako yhtään? - kulkevainenkurjuus
Mitä tuo dpf aine oikein on. En hirveemmin uskalla takuu aikana lotrailla , ovat äkkiä sanomassa, ettei takuu enää korvakkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841