Alkaa pikku hiljaa pinna palaa

kulkevainenkurjuus

Omistan Berlingon, vähän yli kaksi vuotta vanha, diisseli, kusi mukana. Siinä on kohta ollut kumma vika, mikä on oikeastaan aika kelju juttu. Vaikka siinä on vielä takuu, niin alkaa hirvittämään, jos vaikka eivät vikaa kuntoon saakkaan, vaan pesevät kätensä lopulta. Vika on tämmönen, jos ilma on kostea tai talvinen, syttyy ekaksi moottorihäiriö valo, sitten tulee tiedotus, että vehe pitää viedä korjaamolle, älä aja. No siinähän vaan ajelen, kun jälleen lisääntyy häiriövaloja, reilusti lisää, elikkä urea loppu, ja siihen liittyvät pari varoitusta lisää. Nyt lähti radiokin leikkiin mukaan, se menee pimeäksi, ja lukee isolla ERROI, mutta palaa pelaamaan vähäksi aikaa. Vika on kohta vuoden vanha, sitä on yritetty merkkikorjaamolla korjata, sen seittemän kertaa, mutta eipä tunnu mikään auttavan. Siksi kysynkin, onko kellään teillä ollut samanmoista ongelmaa, jos on, niin mitä siitä on sanottu, ja onko saatu kuntoon. Minulla on huolenpito sopimus, mutta sekään ei ole pitkään, mutta en tiedä jos vikaa ei saada takuuaikana kuntoon, joununko itse maksumieheksi takuun loputtua ?

10

1463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB54

      Takuuajan jälkeen autoissa on virhevastuu.
      Autoa on siis korjattu useaan kertaan takuuaikana korjaamon saamatta vikaa korjatuksi. Korjaamon viivyttely tai osamattomuus ei siirrä vastuuta asiakkaalle.
      Työmääräyksen päiväys, missä selvitetään vian oireet, on nyt tärkeä. Kyllä myyjäliikkeelle ja maahantuojalle kuuluu virhe korjata otti tehdas kantaa tai ei.

      Oireiden perusteella luulisin vian olevan hiukkassuodattimen (hiililoukku) tukeutuminen.
      Kun paine-ero suodattimen välillä kasvaa tarpeeksi suureksi, moottorin polttoainejärjestelmä ruiskuttaa urea-ainetta omasta säiliöstään tarkoituksenaan puhdistaa hiukkassuodattimeen kertynyttä typenoksideja. Tätä toimintaa sanotaan regeneroinniksi.
      Regeneroiminen tapahtuu parhaiten maantieajossa epämääräisen väliajoin.

      Vika voi olla paineanturissa, ureasäiliö on tyhjä tai kertakaikkisesti hiukkassuodatin on niin tukossa ettei järjestelmä pysty sitä puhdistamaan.
      Syynä tukkeutumiselle voi olla myös ajovirhe. Ajetaan liian pientä ajoa. Järjestelmä ei kerkeä tai pysty tekemään regenerointia.

      • Vanha_Mersumies

        Sama ilmiö tulee olemaan Suomessa vielä monen uudehkon dieselauton omistajan harmina. Takuuajan mentyä alkaa maksaa makeasti, oli merkki ja malli mikä hyvänsä.


    • kulkevainenkurjuus

      Kiitos vastauksesta, muutamaan pystyn jopa minä vastaamaan. Ajan yleensä pitkiä, tulee noin 30 tuhatta vuodessa, ureaa oli, sen tarkistivat heti, on vaihdettu uuteen sähköjakajakin, josta lähtee virta kaikkiin noihin jotka antavat häiriötä, mutta eipä auttanut. Itse olen vieläkin sitä mieltä, että joku vehe ei vaan ole oikeassa paikassa, kun tänään on kuiva ilma niin valot hävisi, mutta heti kostealla, tai pakkasella , ne tulevat. Testasin sen muutamaan kertaan, vein lämpöiseen talliin, vika hävisi, mutta kun ajelin kosteella tiellä , jo syttyi takas. Korjaamoa en hauku, ovat kyllä yrittäneet, mutta eivät osaa sanoa mistä johtuu. Palvelu on ollut kyllä kympin luokkaa, mutta en tiedä, loppuuko jo tietotaito. Itse kuulun niinsanottuihin vanhanajan korjaajiin, yritän jotenkin itse etsiä vikaa, nytkin olen ehkä oikeilla jäljillä, kun keula saa lämpöä niin valo sammuu, tosin vain toviksi. Mutta tuo (hiililoukku) jäi minua hiukan kaivelemaan, koska autosta on tullut aivan kuin joku käry, ja noenmaku suuhun. Mutta olen aina pitänyt, jotta se kuuluu tuohon vuosimalliin. :) Minulla on ollut monta Berlingoa, ja tämä eka urea vehe, tuntuu kokoajan temppuilevan.

      • RMB54

        Regenerointi tapahtuman aikana hiililoukku käy tosi kuumana, koska puhdistus tapahtuu polttamalla. Siitä varmaan johtuu se tuleva käry. Tästä syystä regenerointi on hyvä tapahtuakin puolikovalla ajolla. Jäähdytys on tehokkaampaa.
        Diesel-moottorit alkavat olemaan ikänsä päässä tämän ilmastohössötyksen takia mikäli ei jotain konkreettista tapahdu. Tämä loukkuratkaisu puhdistajana on yksi konsti. Niinkö tiedetään, moni automerkki on huijannut tuloksia saadakseen arvot näyttämään hyviltä ilman tätä hiukkassuodatinta. Esim. VAG-merkit.
        Painetunnistimet vähän epäilyttää, mutta kai ne on vaihdettu/mitattu? Voihan se tietenkin olla jokin muukin kosteusherkkä paikka. Mutta kun kerroit moottorivalon syttymisen ja kehotus olla ajamatta ja yhteys korjaamoon. Näin tapahtuu jos vika puhdistusjärjestelmässä.


    • Ranskanbullero

      Saastevillitys on mennyt yli ymmärryksen, pissivehkeet on hanurista!

    • Dacia_forever

      Kannattiko sitä mennä Perslinkoa hankkimaan??

      • kulkevainenkurjuus

        Kyllä kannatti, ihan hyvä muuten, mutta nuo häiriövalot häsää, tämä on jo viides berlingo minulla. Ensimmäinen missä on urea säiliö, , kävin jo uutta kattomassa. :)


    • jhhhnmlkuyt
    • mietintässä

      Veikkaisin kosteutta tietokonelevyllä, eli ecussa tms.
      Itse kysyisin kuluttaja-asiamieheltä neuvoa, kun en tunne noita niin tarkkaan.
      Vikaahan siinä on selvästi.
      Kokeile laittaa dpf lisäaine kun tankkaat. Auttaako yhtään?

    • kulkevainenkurjuus

      Mitä tuo dpf aine oikein on. En hirveemmin uskalla takuu aikana lotrailla , ovat äkkiä sanomassa, ettei takuu enää korvakkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      173
      9253
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      69
      7198
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      60
      3625
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      94
      1348
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1332
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1283
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1199
    8. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      228
      1178
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1003
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      921
    Aihe