Kutinan ja Atopian hoitokeino

Hei, ole 38 vuotias mies ja olen kärsinyt koko ikäni atooppisesta ihottumasta ja kutinasta. Nuorempana kutina ja hilseily oli aivan helvetillistä ja sitä tuli raavittua taipeet ja kaikki aivan verille, välillä naamakin ihan verillä.

Ne joilla kädet kutisee ja pesevät käsiään lämpimällä tai kuumalla vedellä tietävät miten hyvälle se tuntuu, se hellittää sitä kutinaa.

Ihotautilääkärit sanoo että atoopikon ei pitäisi pestä itseään kuumalla vedellä on väärää tietoa. Eivät he tiedä, koska heillä ei ole kokemusta.

Korostan sitä että tämä toimii vain tietyntyyppiseen kutisevaan ja hilseilevään ihottumaan.

Vuosia otin kylmiä suihkuja ja sen jälkeen rasvausta, kylmästä suihkusta ja rasvauksesta ei ollut kuitenkaan mitään hyötyä. Silti sitä öisin raapi itsensä verille. 2 vuotta sitten kutinaan ja lääkkeisiin kyllästyneenä päätinkin tehdä päinvastoin.

Kutinaan suuttuneena sitten laitoin veden tulemaan kuumalla. Mulla on suihkussa sellainen suihkusuutin että se vesi tulee siitä aika paineella. Siihen aikaan "polttavan" kuumaa vettä suihkutin joka kohtaan mistä kutitti. Kuuma vesi tuntui taivaallisen hyvältä varsinkin selässä jonne ei yltä raapimaan. Ja kas kummaa, kutina oli poissa suihkun jälkeen. Ei kutittanut mistään ja olo oli niinkuin olisi saanut maailman parasta pillua.

Tästä innostuneena en edes rasvannut sinä iltana itseäni ja nukuin kuin tukki sen yön.

Siitä lähtien olen pesenyt itseni n.50-60 asteisella vedellä, tai siis alkuun ei kärsinyt ihan noin kuumalla pestä, mut toleranssi kasvoi nopeasti. Tuo 60 c on itsellä se maksimi minkä iho kestää. Ainoastaan kasvoja en pese kuumalla vedellä, kun mulla punottaa naama sit seuraavana päivänä.

Lopuksi voin sanoa että perusvoiteita en ole käyttänyt enää sen jälkeen. Hieman se säikäyttää kehoa ja olen päätellyt että iho reagoi sillä tavalla että se luulee palavansa ja kutina on toissijainen reaktio joten se hylkää sen ja lopettaa kutinan. Toisaalta olen myös ajatellut että se poistaa/ tappaa ne pöpöt jotka sitä kutinaa aiheuttaa. Jokatapauksessa se aiheuttaa jonkinlaisen paranemisreaktion ihossani.

Ihoni on parempi kuin koskaan nykyään, Ja mikä parasta, minua ei kutita enää. Toisekseen voin käydä vaikka jokapäivä suihkussa tai saunassa. Se vain parantaa tätä vittumaista sairautta.

Toivottavasti tästä on apua myös sinulle joka kärsit samoista vaivoista! Olen valmis keskustelemaan jos on kysyttävää. Sähköposti on [email protected]

Terveisin
Quokka

PS. Jo 2 vuotta tätä tehnyt

5

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kutkakaija

      Minulla ei tietääkseni ole ihottumaa enkä mistään atoppisesta tiedä höykäsen pöläystä. Mutta öisin saan aivan hierveätä kutinaa selkään. Joskus olen huomannut jotain punaisia pisteitä ikäänkuin hyttysen puremia olkapäissä ja rintakehässä jotka kutiavat. Niihin olen laittanut bepantheinia mutta ei mitään apua.
      Kirppuja, luteita tai muita ötököitä ei pitäisi kkaupunkioloissa kerrostalossa olla. Ja siisteys muutenkin normaalia. Olen jopa vähentänyt pesemistä siltä varalta että joku pesuaine aiheuttaisi ärtymystä.
      Voisi myös olla joku pyykinpesuaine ja siihen liittyvä huuhteluaine.

      Kuumia suihkuja en ole vielä kokeillut ja epäilen sellaisten tehoa muutenkin.

      Täytyy testailla lisää. Kertokaa mitä voisi kokeilla.

      • Putkahtiesiin

        Kovempaa kortisonivoidetta tarvitsisit, mutta sitä saa vain reseptillä. Niitä voi käyttää vain kuureina kuulemma. Haluaisin itse myös aina laittaa kutinakohtaan. Väliaikoina on esim. Ceralan -voide.
        Sisäinen kuuri poistaa hyvin, mutta uusii sen jälkeen kuulemma usein taas.
        Käsien raapiminen kuuman veden kanssa tuntuu hyvälle, mutta ei hyvä.


    • Mulla on psoriasis. Kortisonia käytän, mutta tervaa kaipailen...

    • skil

      Itse jouduin ihopolille ja laittoivat minut öljykylpyyn, kun iho oli sisäilmamyrkkyjen takia mennyt huonoon kuntoon. Se tuntui hyvältä, ja hommasin kotiin ison saavin, jossa aloin ottaa vesi-oliiviöljy-kamomillaistumakylpyjä. Muutama kerta viikossa, iho alkoi parantua. Kämmenetkin. Olin pessyt kämmeniä kutinan takia kuumalla vedellä niin kauan, että ne olivat aivan auki.Kuuma vesi helpotti kutinaa mutta ohensi ihoa ja vei siitä rasvan. Öljykylvyt olivat pelastus. En ole käyttänyt enää perusvoiteita, mulla ne aiheuttavat kutinaa kun tukkivat ihon. Ainut kosteusvoide, joka ei aiheuta kutinaa, on sheapähkinävoi. Luontaiskaupoista.

      Nyt mulla on kokopitkäamme, jossa käyn pari kertaa viikossa.

    • Hjjuuyytt

      Joo on tu ommosta tullut sairastettua. Viime kesänä kun oli lämmintä niin uin paljon .se kyllä auttoi tosi paljon. Ja kun tulen suihkusta niin en kuivaa ihoa ollenkaan. Vaan annan hiljalleen kuivua. Ja rasvaus aqulanill

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe