Minnesota-hoito Lapualla

Reiska1959

Huom! Ensin pyydään etten halua Minnesota en Fenix, enkä minkään munkaan- hoidon henkilökunnan kommentteja, koska laitosten henkilökunnat haukkuvat muita laitoksia aina!

Olen miettinyt mitä eroa noissa on?
Ja sitten on Järvenpää, Rehappi..

Haluaisin kuulla mielipiteitä potilailta. EN HENKILÖKUNNALTA. Esim onko totta että Lapualla ja Fenixissä nöyryytetään ja nolataan potilaita muiden silmien edessä? Ja toinen onko kyseiset paikat sellaisia missä ei huomioida muita sairauksia vaan pistetään kaikki alkoholin piikkiin?

9

1112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-juoppo

      Jotenkin viestistäsi välittyi sellainen tunne, että sinä olet kuunnellut liikaa hoidon keskeyttäneitä ja juomista jatkavia alkoholisteja. Näiden itseensä pettyneiden alkoholistien täytyy löytää jostain syy siihen, että he "joutuvat" jatkamaan juomista.

      Mutta joka tapauksessa, tuskin missään noista hoitolaitoksista sinua nöyryytettään muiden edessä yhtään sen enempää, kuin mitä olet itse itseäsi juopotellessa jo nöyryyttänyt.
      Ja toiseksi, kyllä noissa hoitopaikossa otetaan huomioon kaikki sairaudet, sen takaa jo potilasturvallisuuskin. Lääkärin vastaanotolla selviää potilaan tarpeelliset lääkkeet, sekä tietenkin myös tarpeettomat "krapulalääkkeet".

      Olen itse aikoinani päässyt eroon viinasta ja sekakäytöstä eräässä noista hoitolaitoksista. Olin jo aika toivoton tapaus, mutta niin se apu vaan sieltä löytyi, ja siksi uskallan suositella MInnesota-mallista hoitoa.

    • ssiempre

      Minnesota hoidot TÄYTTÄ RAHASTUSTA. Tuttavani meni halpaan ja maksoi Kovan Hinnan ko. p@skasta. Ei mitään hyötyä!!!!! Ainoastaan rahat väheni. Tuttava juo edelleen eli se huuhaa-hoidoista.

      • spiere

        Minunkin yksi tuttava juo, ja sen kaveri kertoi mun kaverin tuttavalle, että kaikki hoidot on ihan huuhaata! Tuttavat on sellaisia, syyttävät aina jotain muuta kun pitää itse saada juoda.


    • AP_Reiska1959_

      Olin muuta päivä kunnan kuntoutuksessa ja nyt sain tänään maksusitoumuksen Järvenpäähän. Millainen paikka mahtaa olla? Onkohan kellään kokemuksia?

    • Lähärix

      No fenixissä ei todellakaan nöyryytetä, vaan kaikki on suunniteltu arvokkaasti ja ihmisarvoa kunnioittaen ihan niinkuin sivuilla todetaan: https://fenix-klinikat.fi/. Olen ollut veljeni läheiskohtaamisessa siellä ja voin sanoa, että se muutti kaiken niin veljeni kuin omassakin elämässä. En ymmärrä tuota "nöyryytys" puhetta tässä yhteydessä. Alkoholismi on sairaus, ihmistä ei haukuta, kerrotaan vain miltä se toisen juominen on itsestä tuntunut. Huom. itsestä! Jos sitä ei kestä kuulla miltä toisesta on tuntunut on varmaaan vielä juomatonta viinaa aika paljon tai sitten mennä vaan suosista jonnekin lepohoitoon kuukaudeksi. Niitäkin veljelle kyllä vuosien mittaan kokeiltiin..

    • järkiboy

      No jos haluat päästä viinasta eroon, niin unohda Järvenpää.

    • Nuori.Lääkäri

      Juomalla maltillisesti 17 annosta päivässä välttää alkoholismin ja hoidot 👍

    • Anonyymi

      Mun mies raitistui Rehapissa, siellä on siis minnesotamallin hoito. Kolmenkymmenen vuoden päihteiden käyttö loppui kokonaan ja mies alkoi elää merkityksellistä elämää. Hoidossa hän ja myös läheiset saivat tiedon siitä mistä on kyse (siis sairaudesta), asioista puhutaan suoraan ja kaunistelematta. Mies kohtasi läheisensä ja sai kuulla meidän kokemuksia juomisestaan ja toilailuistaan, mieskin sai kyllä puheenvuoron myöhemmin. Hoidossa on tärkeässä roolissa myös muiden vertaisten tuki ja kokemuksien jakaminen. Mun mies ei ollut kovin innoissaan hoitoon menosta mutta tämä oli hänelle oikea paikka, aikoinaan oli jo kokeiltu a-klinikkaa, Kankaanpään a-kotia yms. Hoito/terapia/itsetutkiskelu ei ollut helppoa mutta sen kopputuloksena alkoi antoisa ja rehellinen elämä. Hän koki olonsa hoidon aikana turvalliseksi ja pitää vieläkin paikkaa kuin toisena kotinaan. Hän on nyt ollut raittiina kuusi vuotta ja elämässä on kaikki hyvin. Tämä oli muuten ensimmäinen paikka joissa meidät läheisetkin otettiin huomioon.

    • Anonyymi

      Kävin itse taannoin Lapualla Minnesota hoidon. Ja en voi sanoa kuin että paras päätös ikinä.
      Paikka valikoitui katsomalla googlen kautta ensimmäinen paikka. Ja kuuleman mukaan paikoissa on isoja eroja tasossa suomessa. Toisissa voi olla paremmat tilat ja olosuhteet. Mut hoitomalli kak aika sama kaikissa.
      Tärkeintä tossa oli se itselle että oppi tosiaankin sen että kyse on sairaudesta joka ei lähde ikinä pois. Vaan sitä pitää päivittäin hoitaa että se pysyy kurissa.
      N.160h ryhmäterapiaa kolmeen ja puoleen viikkoon. Plus keskustelut muiden potilaiden kanssa iltasella teki tehtävänsä. Tuo ei ole mikään lepokoti vaan se on rankka hoito henkisesti ja siellä todellakin ajatus muuttuu.
      Suosittelen vahvasti ihmiselle jolla on halu raitistua ja ei itse kykene siihen. Tuolta saa apua. Ja hoitolaitoksia on useita eri puolella suomea.
      Moni sanoo että kallis mutta ei se edes ole loppujen lopuksi. Ja joulukuussa oisin jo halunnut hoitoon mennä silloin jäi rahoituksesta kiinni. Ja en hoitoon päässyt vielä silloin...Keväällä sain ystävän auttamaan ja lähdin heti.
      Hoidossa kerrotaan myös elämäntarina muille ja varsinkin itselle ja se on aika jäätävä kokemus.
      Vielä rajumpi kokemus on läheiskohtaaminen jossa läheiset pääsevät kertomaan sinulle miltä päihteitesi käyttö on heistä tuntunut ja sinä olet hiljaa. Et puhu sanallakaan mitään ja katsot vain kiltisti silmiin.
      Rajuin kokemus ikinä..
      Oman äidin sanat meni perille ja tuntuu edelleen pahalta.
      Mutta kantaa merkitystä paljon.
      Jatkohoito kestää 11kk ja elämän ollessa vaikeaa saa mennä lisäpäiville viikoksi.
      Ryhmähenki oli käsittämättömän hyvä. Ja oli ihana olla puhumassa ongelmista ihmisten kanssa jotka ymmärtää.
      Sitä ei kunnallisella puolella tapahdu. Vaan siellä levätään hetki ennen uutta päihdeputkea.
      Nyt olen raitis ja ennen kun yritin olla juomatta mietin aina että voi ei en voi enää juoda ja pitää hauskaa.
      Nyt ajattelen että onneksi minun ei tarvitse enää juoda.
      Ja minulla on ryhmän tuki ja lupaus tästä raittiista päivästä.
      Suosittelen ihmiselle joka haluaa raittiiksi ja ei yksin koe pystyvänsä siihen.
      Voimia ihmisille jotka päihdeongelmien kanssa painii tälläkin hetkellä.
      Ja hyvää kesää kaikille :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe