HiDPI tuen puute estää linuxin käytön.

3w4er6t7u

Jostain syystä kehittäjät eivät vain saa distroja toimimaan korkea resoluutiosissa näytöissä. KDE ja Gnome tähän pystyy, mutta ne ovat liian raskaita. Itsellä Debian ja LXQT, mutta liian pienet fontit ym, jotta voisi käyttää. :(

9

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtaapa-pois

      Eikö fonttikokoa voi säätää isommalle?

      Ja jos kerran se isoresoluutioinen näyttö ei miellytäkään niin eikö voi vaihtaa matalaresoluutioisempaan?

      • Co-Co-c

        LXQt:ssa taitaa olla joku "simple display manager" koska LXQt on lightweight.


    • LXQT.tä en ole kokeillut. Aina voit muuttaa X:n dpi arvoa (xorg.conf sijaitsee /etc/X11/xorg.conf). TV:ssä itsellä taitaa olla 140 jotta näkee työpöydän sohvalta. Työpöytä tarjoaa yleensä jonkun säädön. Ikkunamanagereista openbox on hyvä ja keveä. X osaa lukea näytön resoluution ja asettaa sopivan resoluution mutta aina EDID ei toimi. xrandr ohjelmalla voit kokeilla sopivia arvoja. Toki X:n asetuksia voi tehdä myös käyttäjäkohtaisesti, mutta /etc/X11 alle tehdyt asetukset vaikuttavat kaikkiin käyttäjiin.

      Vähän epäilen kysymystä trollaukseksi, koska rajat tulevat vastaan näytönohjaimen muistissa. X on jo pitkään tukenut useita näyttöjä ja isoja resoluutioita. Vaikka pistäisi seinän täyteen näyttöjä ja levittäisi kuvan niille.

    • Huvikseni Googletin X:n max resoa. Taitaa olla 32767 x 32767. Waylandilla käsittääkseni isompi. 8388607x8388607. Toki ohjelmat on erilaisia ja hieman riippuu kääntäjän optioista jotakin voi joutua kääntämään uudestaan.

    • vähän-vaivaa

      "KDE ja Gnome tähän pystyy,"

      Nehän on vain työpöytä ympäristöjä.
      Tarjoovat korkeintaan valikot joilla Xorg:in voi käynnistää sopivilla asetuksilla
      Xorg --help
      näyttää pikkasen mitä arvoja voi muutella

    • 3w4er6t7u

      Mikä noista keinoista on helpoin toteuttaa? 1.5 pitäisi saada kooksi.

    • epäilen_trolliksi

      Kysymys: jos kerran koneesi kykenee erittäin korkeaan resoluutioon niin mikä ihme laite se on jos ei pysty sitten samalla pyörittämään KDE:tä ja Gnomea? Nuo työpöytäympäristöt ei ole nykykoneille mikään ongelma. Elil eivät ole niille liian raskaita.
      Itsekin epäilen aloitusta trollaukseksi.

      • 4k4k

        Kyllä noissa halvoissa romuissa on jo pitkään olleet 4k näytöt.


    • Mitä xrandr tulostaa?
      Itsellä Screen 0: minimum 8 x 8, current 3840 x 1200, maximum 16384 x 16384
      Nykyisellä näytönohjaimella max koko siis 16384 x 16384

      Muuta xrandr ohjelmalla näytön dpi arvoa jos se on väärä. Normaalisti X saa oikeat arvot näytöltä. Jos sulla vanha kone, ei sopiva piuha tai jotain muuta niin näyttö ei tunnistaudu oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe