Jostain syystä kehittäjät eivät vain saa distroja toimimaan korkea resoluutiosissa näytöissä. KDE ja Gnome tähän pystyy, mutta ne ovat liian raskaita. Itsellä Debian ja LXQT, mutta liian pienet fontit ym, jotta voisi käyttää. :(
HiDPI tuen puute estää linuxin käytön.
9
643
Vastaukset
- vaihtaapa-pois
Eikö fonttikokoa voi säätää isommalle?
Ja jos kerran se isoresoluutioinen näyttö ei miellytäkään niin eikö voi vaihtaa matalaresoluutioisempaan?- Co-Co-c
LXQt:ssa taitaa olla joku "simple display manager" koska LXQt on lightweight.
LXQT.tä en ole kokeillut. Aina voit muuttaa X:n dpi arvoa (xorg.conf sijaitsee /etc/X11/xorg.conf). TV:ssä itsellä taitaa olla 140 jotta näkee työpöydän sohvalta. Työpöytä tarjoaa yleensä jonkun säädön. Ikkunamanagereista openbox on hyvä ja keveä. X osaa lukea näytön resoluution ja asettaa sopivan resoluution mutta aina EDID ei toimi. xrandr ohjelmalla voit kokeilla sopivia arvoja. Toki X:n asetuksia voi tehdä myös käyttäjäkohtaisesti, mutta /etc/X11 alle tehdyt asetukset vaikuttavat kaikkiin käyttäjiin.
Vähän epäilen kysymystä trollaukseksi, koska rajat tulevat vastaan näytönohjaimen muistissa. X on jo pitkään tukenut useita näyttöjä ja isoja resoluutioita. Vaikka pistäisi seinän täyteen näyttöjä ja levittäisi kuvan niille.Huvikseni Googletin X:n max resoa. Taitaa olla 32767 x 32767. Waylandilla käsittääkseni isompi. 8388607x8388607. Toki ohjelmat on erilaisia ja hieman riippuu kääntäjän optioista jotakin voi joutua kääntämään uudestaan.
- vähän-vaivaa
"KDE ja Gnome tähän pystyy,"
Nehän on vain työpöytä ympäristöjä.
Tarjoovat korkeintaan valikot joilla Xorg:in voi käynnistää sopivilla asetuksilla
Xorg --help
näyttää pikkasen mitä arvoja voi muutella - 3w4er6t7u
Mikä noista keinoista on helpoin toteuttaa? 1.5 pitäisi saada kooksi.
- epäilen_trolliksi
Kysymys: jos kerran koneesi kykenee erittäin korkeaan resoluutioon niin mikä ihme laite se on jos ei pysty sitten samalla pyörittämään KDE:tä ja Gnomea? Nuo työpöytäympäristöt ei ole nykykoneille mikään ongelma. Elil eivät ole niille liian raskaita.
Itsekin epäilen aloitusta trollaukseksi.- 4k4k
Kyllä noissa halvoissa romuissa on jo pitkään olleet 4k näytöt.
Mitä xrandr tulostaa?
Itsellä Screen 0: minimum 8 x 8, current 3840 x 1200, maximum 16384 x 16384
Nykyisellä näytönohjaimella max koko siis 16384 x 16384
Muuta xrandr ohjelmalla näytön dpi arvoa jos se on väärä. Normaalisti X saa oikeat arvot näytöltä. Jos sulla vanha kone, ei sopiva piuha tai jotain muuta niin näyttö ei tunnistaudu oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171004- 125906
- 94761
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten286713Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504