Mitä mieltä olette, millaisia tunteita opettajalle sallitaan vaikean oppilaan kohdalla.
Juuri nyt on uutinen ranskalaisen koulun oppilaasta, joka osoitti opettajaansa aseella ja vaati, että tämä ei kirjoita päiväkirjaan, että oppilas oli myöhästynyt oppitunnilta.
Ase oli osoittautunut feikiksi, mutta sitähän ei opettaja tiennyt.
En ole opettaja, enkä siis ole saanut koulutusta vaikeiden oppilaiden kohtaamiseen. Mitä opettajalta näissä vaikeissa tilanteissa voidaan odottaa?
Mietin omalta kohdaltani, miten opettajana tulisin vastaavassa tapauksessa ajattelemaan oppilaasta tilanteen lauettua? Onko opettajalla oikeus muistaa oppilaan epäsosiaalinen käytös ja ilmiselvä viha, vai pitäisikö opettajan pyrkiä unohtamaan tapaus? Miten itse osaisitte suhtautua oppilaaseen, joka käyttäytyy aggressiivisesti ja haistattelee tms. vain siitä syystä, että tilanteessa on opettaja/oppilas.
Itse kuvittelisin, että päällekäypä käytös muistuisi aina mieleeni, kun tapaisin ko oppilaan. Mietin, olisiko minulla oikeus osoittaa oppilaalle, että välimme eivät ole hyvät, ja tuskin koskaan paranevatkaan. Onko inhimillistä ymmärtää, että opettajakaan ei aina voi unohtaa ja antaa anteeksi, vaan hän saa tuntea pelkoa ja inhoa oppilasta kohtaan? Vai pitäisikö opettajan aina ymmärtää, että oppilas on kehitysiässä oleva nuori, joka ei aina hallitse toimiaan.
Opettajan oikeus
3
165
Vastaukset
- Ammattitaidolla
Oletko aloittaja ikinä kuullut sellaista sanaa kuin ammattitaito, joka tarkoittaa ammatillista osaamista vaikeissakin kohdissa työtä. Tunteista ammattilainenkaan, oli ala mikä tahansa, ei pääse eroon, mutta ne tulee osata työstää niin, että ne eivät häiritse työn tekoa.
Esimerkkinä voin kertoa, että hoitoalan ihmisen on hoidettava kerta toisensa jälkeen samalla pieetillä sekin tyyppi, joka jossain tilanteessa nappasi oikean suoran nenän varteen niin että nasahti.- turvallisuusedellä
"ammattitaito" ???????
Mikään hankalan tilanteen koulutus ei oikeuta eikä salli tuollaista tilannetta - eikä opettajakoulutuksessa käsitellä tuollaisia aiheita.
EI EDES OPETTAJAN TARVITSE JOUTUA TUOLLAISEEN TILANTEESEEN!
EIKÄ TERVEYDENHOITOHENKILÖSTÖNKÄÄN TARVITSE SIVISTYSVALTIOSSA JOUTUA TYÖSSÄÄN PAHOINPIDELLYKSI?!
Miten ne muut oppilaat ja heidän turvallisuus?
MISSÄ ON POMOT?
Tunne? Ei tuo ole tunnekysymys vaan selkeä työturvallisuusasia. Miten huonoja pomot voi nykyään olla?
Turvallisuussyistä sanoisin, että tuollaista ei voi enää päästää kouluun. PISTE. - Luitkokokonaan
Mistähän hittolaisesta sää saarnaat ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618050- 1334604
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.333907- 213228
- 232802
- 292737
- 512422
- 252220
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3952162- 322109