Kuten sanottu, chili puraisee kaks kertaa.
Tottahan se, suussa ja tota, tossa poistullessaan. Joka kokenut, tietää täsmälleen, mistä kyse. Mutta juupa, ihmeen aljon ihmiset tykkää siitä, meitskin jopa kasvatellut erilaisia chilejä. Net muuten kai helpompia kasvattaa, kuin syödä :D
Jotenkin ihmeesti aina vaan kuitenkin tahtoo tehdä mieli. Mä siirtynyt vähemmän tulisiin, harvoin mitään xtrahottia, useesti vaan jalapenoa. Vaan vaan.
Noh, hupis seiskavideo, kun Kyläkaupias tekee tutkiusmatkaa tsadin kananjalka- raintoloihin, tarkoituksenaan perehtyä chiliin:
https://www.seiska.fi/Uutiset/Muistatko-Sampo-Kaulasen-mystisen-somepaivityksen-Nyt-totuus-vihdoin-julki-Taman-takia
Muuten, moniko lie mennyt chilin kokkaamisen, tai syömisen jälkeen asioimaan toalettiin, ILMAN, että pesee käsiään ennen sitä? Mä tunnustan, jeejee. :Kiintoisa kokemus, jota ei halua toiste. Noh, sen oppi kyllä kerrasta. Tais Sampokin oppia......
=DW=
Pakkasella chili lämmittää
8
246
Vastaukset
Minä pidän Chilistä.
Tulisestakin.
Kun/Jos päätän laittaa siitä jotakin.
Ostan 3 sorttia vihreä, keltainen ja punainen.
Punainen on Habanero.
Laitan chilin kasviksien sekaan.
Toisella pannulla ruskistan rasvaista possua.
Silloin tavallaan jano yltyy ja sitten sammuu.
-
Teevee ei sit peukuta itseään.
Ja...minä käytän ruoissani välineitä.
En sormiani.
H.- ö-Öö
Ikinä en ole kenenkään nähnyt käyttävän puukkoa ja haarukkaa chiliä ruokaan pilkkoessaan.
Ravintoloissa joskus kokilla ollut käsineet, niillä itsesuojeluvaistoa. Mä muuten oikeesti olen kasvatellut chilejä, Habaneroakin, enenpi kuitenkin miedompia. Muistui mieleen parikin hauskaa chiliaiheista juttua.
Joskus oli vieraspariskunta. Mimmi suomesta, kundi intialainen. Noin uskonnon takia etukäteen mimmiltä utelin ruuasta, noh, kana ja riisi kelpaa. Väänsin siinä sitten kanat uunissa ja keitelin riisit. Sanoin kundille, että chiliä on. Se alkoi elvisteleen, että he syö intiassa chiliä pensaista, ihan tuttua. Tota, aika hauska ilme, kun mulla oli kanassa jotain aika paljon normichiliä voimakkaampaa. Siinä se koitti hileä pyyhien saada syödyksi...
Ja toinen. Oli aikanaan juhannusjuhlia, aika isoja. Tehtiin kymppilitran kattilalla ruokaa väelle. Tai siis meilä oli ammattikokki, joka sen yleensä teki. Kerran sattui, kundi oli jossain töissä, tehtiin omin voimin. Siinä kävi jotenkin niin, jokainen ohikulkija kaatoi chiliconkarneeseen mennessää jotain mausteita. Chiliä, tabascoa, valkosipulia, pippureita.... Aika mausteista oli. Seuraavana aamuna taksilla ostamaan lisää vessapaperia, jostain syystä kaikilla oli vatsavaivoja :D
Chili on hauska asia. Mutta myös hyvää maustetta, kohtuudella käytettynä.
=DW=
ja sitten kun suomalaiset haluavat lämpöä ruokaansa chilistä, keskiamerikkalaiset ja meksikkolaiset käyttävät polttavia mausteitaan täysin päinvastaiseen tarkoitukseen: chili stimuloi hikoilua joka taas viilentää ihon lämpötilaa kuumassa ilmastossa :)
- pocoloco
Eiköhän chiliä ja muita tulisia käytetty alunperin peittämään lihan outo maku;) Etelässä kylmätilat oli kortilla joten sapuskaan tuli helposti sivumakuja.
Nykyisin tehdään ihan samoin, turistipaikoissa.... pocoloco kirjoitti:
Eiköhän chiliä ja muita tulisia käytetty alunperin peittämään lihan outo maku;) Etelässä kylmätilat oli kortilla joten sapuskaan tuli helposti sivumakuja.
Nykyisin tehdään ihan samoin, turistipaikoissa....Taitaa olla ns. urbaanilegenda. Minä kauan syytin intialaista ruokaa samasta, mutta väitteeni on moneen kertaan kumottu.
- pluder
Paloma.se.co kirjoitti:
Taitaa olla ns. urbaanilegenda. Minä kauan syytin intialaista ruokaa samasta, mutta väitteeni on moneen kertaan kumottu.
150v sitten oli etelässä kuumaa mutta kylmäläitteita ei ollut....
- ö-Öö
pluder kirjoitti:
150v sitten oli etelässä kuumaa mutta kylmäläitteita ei ollut....
Suolaa
Kun olin kakara, oli sähkölamppu, mutta jääkaappi tuli paljon myöhemmin. Oli kuoppia. Meilläpäin meitsinkin muistin aikaan nostettiin joesta jäitä, laitettiin sahanpurueristeisiin monttuihin, joista niitä sitten roudattiin maitokuoppaan, niin kauan kuin nyt jäitä piisas. Suomessa kun noita vbuodenaikoja, talvikin,
Vaan, suolaläskikin tuli tutuksi. siis tönkkösuolattua siankylkeä. Liha oli leikattu ronskeiksi kappaleiksi suureen astiaan ja upotettu karkeaan merisuolaan. Siitä sitten puukolla veisteltiin siivuja. Hankala sanoa, miltä liha maistui, se oli polttavan suolaista. Mä muuten muutamia kertoja tehnyt itekkin, suolaista on tullut :D
Kyllä mausteissa mun mielesä kyse maustamisen lisäksi pian enenpi aikoinaan kyse ollut säilyttämisestä. Toisekseen, just rajusti maustettu liha tms ei oikeastaan maistu, kuin mausteilta. se ja sama, kuin mätää kama olisi, ei sitä hiffaa. että siinä mielessä uskon tohon säilytysteoriaan, enenpi, kuin kulinaristisiin makunautintoihin pyrkimiseen. Muuten, chilit, pippurit ei oikein ole suomen luontaisia kasveja, jostain niitä tänne roudattu. Mitenkä se menikään raamatullisesti, kahelit poppamiehet vei jesselle suolaa ja mirhamia jne. En usko, ulkomaanmausteet ois ilman käytännöllistä syytä suomeenkaan ikinä tulleet. Ihan mentäis jäkälällä ja yrteillä.
Noh, joskus pitäis tehdä aloitus maitohappokäymisestä, hapattamisesta, jukurtista, viilistä jne maitotuotteiden yms. säilytysmenetelmistä. Hapankaali kun säilyy pirun pitkään, vaikka se tavallaan käytetty pilalle. Hapansilakkaan en ota kantaa .D
Chili kuitenkin hauska asia. Kai joku kattoi linkinkin aloituksesta, jotenkin siinä videolla näkyy jotain chilinsyömisen meininkistä. se vaan on sitä, chilin syömistä. Perustelunsa voi jokainen keksiä ihan ite. Isoa järkeähän asiassa ei varsinaisesti nykyisin ole, ei kyllä monessa muussakaan asiassa.
=DW=
Minusta tuntuu, että jokaisella on tuttavapiirissään joku joka tykkää tavallista enemmän chilistä ja syö sitä hullun lailla ja varmaan laittaa sitä kaikkeen mahdolliseen ruokaan, jos vaan tilaisuus on. Joskus melkein vaikuttaa, siltä kuinka jotkut lähes kerskailisivat, sillä kuinka paljon uskaltavat sitä suuhunsa laittaa?
Muistan ensimmäiset kokeiluni chilin kanssa ja luultavasti laitoin sitä liikaa, sillä niin negatiivisesti suhtaudun nykyään kyseiseen aineeseen. Aina kun on mahdollisuus ilmoitan, että en halua sitä mausteeksi ruokaani. Ei ole minun juttuni.
Päätän maustepoliittisen selontekoni tähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu872275Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4382178Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771452Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101430- 671323
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071075Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811042Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2581036Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all161029Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.2691017