Onko kukaan leikkinyt Webastoilla?

Meikä-

Alkaa kohta remmi luistaa tässä touhussa, pari vuotta toimi hyvin ja sitten alkoi mennä säännöllisesti lukkoon.

Webastohan (Thermo top evo) toimii siten että polttimen ja ohjainlaitteen välillä on vain plus, miinus ja keltainen väylä. Mulla tulee kokoajan eri vikakoodeja mutta yksi samakin näyttää pysyvän joukossa eli F12h "W bus communication failure" korjausmanuaali sanoo tähän että tutki vikaa ohjainlaitteesta(kello) tai polttimen piirilevystä.

No nyt on kokeiltu kolmella eri ohjainlaitteella, eli kellolla, multi controllilla ja Remucilla, eli ohjainlaitteessa vika tuskin on. Seuraavaksi vaihdettu koko v***n poltin uuteen jossa samalla tuli uusi piirilevy mukana, sama jatkuu...

Tänään leikkasin keltaisen väylän poikki suoraan remucin juuresta sekä polttimesta, sitten vedin uuden testipiuhan suoraan remucin ohjaimelta suoraan webaston juureen, sama sekoilu jatkuu...

Tänään on tullut mm F8b eli kiertovesipumppuvikaa, F88 eli polttoainepumppuvikaa ja aiemmin milloin mitäkin.. Tuskin voi häiriötäkään ottaa mistään kun kaikki on samalla tavalla kun ennenkin.. Pitää vielä vaihtaa polttoainepumppu jos on vaikka diodi suoraan käämin yli ja hajonnut niin että potkii elektroniikkaa...

Tietokoneella lähtee aina päälle kun nollaa koodit mutta saa joka lämmitykselle nollata uusiksi v***u!

17

336

Vastaukset

  • No sinä selvästi ainakin olet leikkinyt wepastolla. Ei siinä ole mitään ulkoista ohjain laitetta , se kello, kytkin, gsm-rele tai muu kaukosäätöinen vastaanotin on vain käyttökytkin. Ohjainlaite on wepaston sisällä. Nämä on tarkkoja käyttöjännitteestä, tarkista ensin että akku on varmasti kunnossa ja vaihda sitten koko wepasto uuteen tai vie ammattilaiselle. Jos haluat ohjeita niin laita kilvestä tiedot.

  • Tässä on kuva polttimesta joka on nyt irti, uusi vastaava poltin on autossa ja tekee ihan samaa:
    https://aijaa.com/VttT1n

    Joo siis piirilevy on juurikin webaston sisällä mutta tämä malli ei ole jänniteohjattu vaan väylä. Laite on ollut jo 3x ammattilaisilla sen takia että menee lukkoon. Nyt hankin oman lukijan ja webaston service-softan että pystyn itse kuittaamaan vikakoodit.

    Ammattilaiset sanoo että kello tai piirilevy webaston sisällä on rikki, nyt on molemmat vaihdettu kokonaan uuteen.

    Jäljelle jää enää polttoaine- ja kiertovesipumppu jotka pitänee seuraavaksi vaihtaa vaikka näyttää toimivan moitteetta. Tuosta toisesta webasto-sarjasta voisin tehdä testipenkin joka lämmittää vain ämpärissä vettä ja vaihtaa osa kerrallaan kunnes loppuu tuo väylävika.

    • Ehkä se vika ei ole webastossa ollenkaan, vaan auton sähköissä.


  • Nuo sähköliittimetkin on revitty moneen kertaan irti ja nyt on kokeiltu toisella polttoaine- ja vesipumpulla sen lisäksi että kolmella kellolla ja kahdella eri webastolla.

    Aina vaan kerää vikakoodia F12h ja kun niitä on suurempi määrä poltin menee lukkoon.

    Onko paha homma Arduinolla kaapata tuo webasto-ohjelman nollauskomento ja laittaa se työntämään komentoa vaikka kolmesti vuorokaudessa webaston väylään sillä edellytyksellä että tunnistetaan laitteen off-tila vaikka polttoaine- tai vesipumpusta.

    Tämähän olisi loistavaa elektroniikkaharrastamista parhaimmillaan, muuten vaihtoehdoksi jää asentaa toisen valmistajan lämmitinsarja, jostain se ottaa häiriötä nyt tuossa autossa...

  • Yhteensopivuus ongelmia tiedetään ainakin olevan remukin ja merkki kohtausten webastojen kanssa. Joskus remukin käynnistämänä toimii hyvin niin kauan kunnes käynnistetään kellolla sitten ei enää toimi ja sama päinvastoin. OEM mallilla ei ongelmaa ole. Remukin voi odottaa webastolta tietoa käynnistymisestä mutta sitä ei tule ja remuk sammuttaa laitteen. Kyseessä voi olla esim. Webaston vääränlainen koodaus.

    • Joo kiitoksia, tämä on tosin yleisasennussarja, ei näihin työväen lava-autoihin taida edes olla saatavilla mitään hienompaa. Mutta jostain yhteensopivuusongelmasta on kyse, tosin mulla samaa vikakoodia tulee webaston "kanamunakellolla", multicontrollilla ja tuolla uudella webaston omistamalla Remucilla.

      Vikakoodi näyttää workshop ohjelmassa tältä, kun toistoja tulee tarpeeksi niin sitten menee kokonaan lukkoon:

      https://aijaa.com/mSGUn4

      Olen nyt vaihtanut täysin pakasta vedetystä asennussarjasta uuden webaston, kellon, molemmat pumput ja nyt viimeisenä levitin tuon upouuden johtosarjan ja vedin "vapaasti ilmassa roikkuvana asennuksena" akulta webaston komponenteille.

      Nyt on rahaa kiinni 1000€ ylimääräisessä asennussarjassa, 400€ remukissa, 200€ ohjelmointityökaluissa ja 85€ kanamunakellossa niin ei enää viitsi jättää kesken. Pitää kasata vakka johonkin levyn palaan kaikki kiinni ja lähteä maahantuojalle takaluukusta näyttämään että mitä teen väärin kun edes minkään komponentin vaihtaminen ei auta.


    • Kyllä se vika on auton omissa sähköissä. Vaihda uusi akku ja vedä uudet virtasyötöt webastolle, mitä liityntöjä se nyt tarvitseekaan.


    • Meikä- kirjoitti:

      Joo kiitoksia, tämä on tosin yleisasennussarja, ei näihin työväen lava-autoihin taida edes olla saatavilla mitään hienompaa. Mutta jostain yhteensopivuusongelmasta on kyse, tosin mulla samaa vikakoodia tulee webaston "kanamunakellolla", multicontrollilla ja tuolla uudella webaston omistamalla Remucilla.

      Vikakoodi näyttää workshop ohjelmassa tältä, kun toistoja tulee tarpeeksi niin sitten menee kokonaan lukkoon:

      https://aijaa.com/mSGUn4

      Olen nyt vaihtanut täysin pakasta vedetystä asennussarjasta uuden webaston, kellon, molemmat pumput ja nyt viimeisenä levitin tuon upouuden johtosarjan ja vedin "vapaasti ilmassa roikkuvana asennuksena" akulta webaston komponenteille.

      Nyt on rahaa kiinni 1000€ ylimääräisessä asennussarjassa, 400€ remukissa, 200€ ohjelmointityökaluissa ja 85€ kanamunakellossa niin ei enää viitsi jättää kesken. Pitää kasata vakka johonkin levyn palaan kaikki kiinni ja lähteä maahantuojalle takaluukusta näyttämään että mitä teen väärin kun edes minkään komponentin vaihtaminen ei auta.

      Jos ottaa webaston liittimestä w-bus johdon irti ( olisko ollu nasta 1) ja käynnistää kellolla, tuleeko silloinkin väylävikaa. Minkälainen väyläjohto on, voisi koettaa suojattua kaapelia joka on maadotettu vain toisesta päästä.


    • Siis nää "uudet" webastot toimii silleen että sekä kellolle että webasto-yksikölle tulee kolme johtoa: puneinen plus, ruskea miinus. Ja sitten keltainen väylä on kellon ja webaston välissä.

      Väylään voi liittyä useammalla ohjainlaitteella mutta sitä en ole viitsinyt tehdä kun toiset sanoo että useampi ohjainlaite voi sekottaa webaston. Mutta kun esim tietokoneella liityn webastoon niin ohjelmointityökalusta akun plussaan ja miinukseen, sitten keltainen väylään rinnankytkentänä.

      Eli jos otan väylän kellosta irti niin ei jää kun plus ja miinus jäljelle, kello ei saa mitään lähetettyä webastoon. Väyläjohto on täysin suojaamaton 0.5mm2 johto joka on webaston valmiissa johtosarjoissa erkka-teipillä niputettu plussan ja miinuksen kanssa samaan.

      Nyt viimeyönä askartelin tämmöisen testipenkin täysin uudesta webaston johtosarjasta:

      https://aijaa.com/BmaUIo

      Edelleen tekee molemmat webastot tuossa kuormalavalla aivan samaa kun auton johtosarjoissa eli alkaa keräämään tätä F12 vikakoodia, oli ohjain Remuc tai kanamunakello joka näkyy kuvassa.

      Tuskin uusissa johtosarjoissa voi olla vikaa kun juuri leikkasin tehtaan niputusteipit niistä auki. Pitää lähteä tuon keksinnön kanssa huomenna maahantuojalle...


    • Meikä- kirjoitti:

      Siis nää "uudet" webastot toimii silleen että sekä kellolle että webasto-yksikölle tulee kolme johtoa: puneinen plus, ruskea miinus. Ja sitten keltainen väylä on kellon ja webaston välissä.

      Väylään voi liittyä useammalla ohjainlaitteella mutta sitä en ole viitsinyt tehdä kun toiset sanoo että useampi ohjainlaite voi sekottaa webaston. Mutta kun esim tietokoneella liityn webastoon niin ohjelmointityökalusta akun plussaan ja miinukseen, sitten keltainen väylään rinnankytkentänä.

      Eli jos otan väylän kellosta irti niin ei jää kun plus ja miinus jäljelle, kello ei saa mitään lähetettyä webastoon. Väyläjohto on täysin suojaamaton 0.5mm2 johto joka on webaston valmiissa johtosarjoissa erkka-teipillä niputettu plussan ja miinuksen kanssa samaan.

      Nyt viimeyönä askartelin tämmöisen testipenkin täysin uudesta webaston johtosarjasta:

      https://aijaa.com/BmaUIo

      Edelleen tekee molemmat webastot tuossa kuormalavalla aivan samaa kun auton johtosarjoissa eli alkaa keräämään tätä F12 vikakoodia, oli ohjain Remuc tai kanamunakello joka näkyy kuvassa.

      Tuskin uusissa johtosarjoissa voi olla vikaa kun juuri leikkasin tehtaan niputusteipit niistä auki. Pitää lähteä tuon keksinnön kanssa huomenna maahantuojalle...

      Lähteekö se webasto päälle jos kokeilee käynnistää silloin kun auto on käynnissä, tietysti silloin kun moottori vielä on kylmänä esim. seissyt yön yli mutta juuri käynnistetty. Onko jännitettä tarpeeksi webaston liittimillä.


    • Air Top on Webaston ilmalämmitinsarja. Thermo Top on nestelämmitin. Mulla on yksi tuollainen ilmalämmitinkin ja se on toiminut aina moitteetta mutta musta siinä oli ihan erilaiset johtosarjat....

      Tässä taitaa olla juuri mun version kytkentäkaava sivulla 702

      https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Thermo_Top_Evo_Workshop_manual.pdf

      Kun katsot tuon kuvan tummennettua "webasto-yksikkö-blokkia" niin siitä ensimmäinen pinni alareunasta vasemmalta oikealle NO2 on se keltainen väylä josta puhun, johdossa näkyy myös alempana piirretty tuo väyläliityntäpistoke jota kuvataan merkeillä X9 ja X8

      W-bus -johto päättyy T91 ohjainlaitteelle ja sen rinnalle on katkoviivalla piirretty muitakin vapaaehtoisia lisäohjauslaitteita. Eli periaatteessa useampi ohjain on mahdollinen mutta toiset sanoo että silloin voi mennä sekaisin, siksi en ole kokeillut...


    • Musta toi on nyt sama manuaali jonka juuri linkkasin sivukin on sama 702? Sivua 36 en löydä?


  • Keskusteluista päätellen tarkistaisin polttoaine linjan. Vaikka vaihtamalla läpikuultavaan putkeen että näkee ilmakuplat. Tuo f12 tulee juuri kun ei käynnisty ja kun yrityksiä on liikaa niin lukittuu. Joissain autoissa polttoaine otetaan niin ylhäältä ettei enää puolen tankin jälkeen toimi. Kun on uusi asennus niin ei polttoaine linja täyty ekalla yrityksellä ja tulee tuo vika ilmoitus.

  • Noniin kiitoksia kaikille vastaajille, kävin eilen maahantuojalla selvittelemässä asiaa. F12 koodi johtuu siitä että minulla on ollut kello kiinni samaan aikaan väylässä kun tietokone ohjaa.

    Webaston omalla lukijalla irrotetaan sarjaliitin jonka tilalle työnnetään lukijan liitin, silloin yhteys kelloon katkeaa. Mulla tarvikelukijassa oli vain banaaniliittimet jotka olin kytkenyt väylään rinnalle.

    Nyt tehdään kokeiluita useampaan kertaan kuormalava-koepenkissä ja näyttää siltä että webasto toimii nyt siinä kun lukijaa käytetään oikein. Vikakohteeksi jää auton johtosarja ja useita vikakoodeja vesipumpusta.

    Vesipumpun liittimet olivat hapettuneet vihreiksi mutta ajattelin että vika ei siitä korjaantunut kun vikakoodeja tuli edelleen, mitäkä johtivatkin nyt osaamattomasta mittarin käytöstä!

  • Tais olla tuon vuotisissa laitteissa valmistevika , eli pitäisi mennä tuotevastuun piikkiin , vieläkin ?? Eli takuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.