Pelko als taudista

Vuoden ajan olen kärsinyt tosi pahasta väsymyksestä ja siihen ei auta nukkuminen. Kesällä ihmettelin kun vartalolla oli elohiirimäisiä nykäyksiä vatsassa, selässä sekä alaraajoissa. Nelisen viikkoa sitten huomasin töissä kun seisoin hetken aikaa työkaverin työpöydän vieressä että pohkeissani tuntui pistelyä mikä tuntui heikotukselta. Nyt heikkouden tunne on lisääntynyt niin että se tuntuu koko ajan ja on molemmissa jaloissa ja myös käsissä. Kävin lääkärillä mutta hänen mielestään nämä oireet eivät ole neuroologisia ja määräsi masennuslääkityksen. Viikon olen nyt lääkettä syönyt mutta vielä ei huomaa vaikutusta.
Olen pelosta aivan sekaisin ja ahdistunut. Oireet lisääntyvät koko ajan. Koko vartalolla on pieniä nykimisiä ja oikeassa jalkapohjassa oli eilen pieni kramppi. Tuntuu että koko kroppa vapisee ja välillä nykii milloin mitäkin paikkaa.
Kun googlesta etsii tietoja niin se tuo tuon kauhean als taudin oireiden perusteella. Iältäni olen 48-vuotias.
Onko täällä sellaista henkilöä joka tietää tämän taudin ensi-oireista voivatko ne olla tälläisiä?

16

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monisairas

      Ja niitä masennuslääkkeitä taas ja kuinka helposti, pitäisi tutkia huolella! Stressi ja ahdistus tuntuvat kyllä kehossa ko. tavalla, mutta oletettavasti ne pahentavat oireita eivät aiheuta. Myös väsymys voi tuntua tuolta.

      Pidän ALS:ia näillä oireilla ääriteoreettisena vaihtoehtona ja MS sopisi paremmin. Huonolla tuurilla pieni lihasheikkous voi kieltämättä olla ALS:n varhaisoire. Kilpirauhanen ja sokerit sekä natrium ainakin olisi hyvä katsoa. Samoin pään ja selän kuvaus. Vaihtoehtoja on niin paljon ja olisi hyvä jos löytäisit paremman lääkärin, joka tekee ensiksikin huolellisen kliinisen tutkimuksen.

      Onko vielä muita oireita tai sairauksia?

    • Minulta otettiin laajat perusverikokeet, myös tuo natrium, kilpirauhas ja sokerikokeet. Kaikki olivat normaaleja. Ihmettelin itsekkin kun lääkäri määräsi masennuslääkityksen siltä käynniltä, mitään testiä ei edes teettänyt. Toki tässä alakuloinen olen ollut, mutta nyt tällä hetkellä se lääkitys on kyllä tarpeellinen niin hirveä paniikki meinaa välillä iskeä.
      Lisäksi väsymys on kyllä ihan mahdoton, aamulla olin herätessä suht virkeä hyvin nukutun yön jälkeen mutta väsymys kyllä iskee päälle päivän mittaan. Pieniä lihasnykäyksiä on siellä täällä keholla runsaasti.

      Yritän saada uuden ajan lääkärille ja pyytää parempiin tutkimuksiin.

      • Monisairas

        Ok eli noiden kolmen lisäksi sitten lienee otettu niitä yleisimpiä. Raudan ja B12-vitaamiinin puutos jäävät usein liian vähälle huomiolle. Ne voivat aiheuttaa hyvin monenlaista oiretta. Oirekuvasi on kyllä hyvin tyypillistä MS-potilailla. Ehkä sulla on väsymyksen lisäksi myös uupumusta.
        Huolellinen kliininen tutkimus ja pään sekä selän MRI olisivat minusta seuraavaksi hyvä tehdä. Hyvä lääkäri tutkii potilasta jo siitä lähtien, kun hän pomppaa odotusaulan tuolista ylös.
        Määräsikö se sama lääkäri kuitenkin laajat verikokeetkin?


    • Jappe52

      Jos sinulla on amalgaamipaikkoja hampaissa, niin biohammaslääkäri poistaa ne turvallisesti. Elohopea on myrkky. Minulla oli Parkinsonin ensioireet, olin poissa työelämästä melkein kaksi vuotta, mutta amalgaamipaikkojen poiston jälkeen aloin hiljalleen parantua. Paranemisessa auttaisi funktionaalinen lääkäri, joka määrää sopivia antioksidantteja avuksi.

      • Suo-siellä-vetelä-täällä

        Lopettakaa jo nyt tuo amalgaami-höpötys, Please!

        Se oli vuosikymmeniä sitten muoti-ilmiö. Kaikki vaihdattivat amalgaaminsa muovipaikkoihin. Nykyisin tiedetää, että myös muovipaikoista saattaa liueta ihmiselle haitallista Bisfenoli-A:ta, sekä sen lisäki kenties muitakin yhdisteitä. Totta kai amalgaamistakin voi liueta, esimerkiksi elohopeaa, en sitä kiistä. Mutta mikä ero näissä sitten on?


    • Neurologin-puheille

      Olisko syytä käydä neurologilla? Nuo elohiiret saattavat myös olla viattomia oireita, kuten esimerkiksi BFS eli hyvänlaatuinen fasciculaatio oireyhtymä.

      Käy neurologilla, hän kenties lähettää sinut neurofysiologin tutkimuksiin, minkä perusteella hän sitten kykenee arvioimaan, mikä sinua todella vaivaa.

    • Kirjoittelen kuulumisia. Oireet ovat siis pahentuneet tuosta kun aiemmin kirjoitin. Lihasnykäyksiä on todella paljon etenkin pohkeissa mutta myös muualla vartalolla. Lisäksi on sellaista sähköisyyden tunnetta kaikialla, pistelee ja kihelmöi iholla ja ihon alla porisee, myös kasvoilla on näitä oireita. Väsymys pahentuu koko ajan ja ahdistus on lisääntynyt. Tästä tai muusta syystä johtuen tuntuu että on raskas hengittää, hengästyy pienimmästäkin ja varsinkin seisoessa on pahempi. Olen käynyt työterveyslääkärillä uudemman kerran ja tämä kiirehti neuron lähetettä. Sainkin kutsun neurolle joka on joulukuun puolen välin jälkeen. En vain tiedä miten henkisesti jaksan sinne saakka.

      • xxx666xz

        Kyllä sinun nyt kannattaa vaan odottaa sitä neurologikäyntiä. Tarvittaessa ENMG-testi antaa viitteitä siitä, ovatko motoneuronit vaurioituneet. Jos sinulla on hengitykseen liittyviä oireita voidaan veresi hiilidioksipitoisuus ja happisaturaatio mitatata hengitysvajeen toteamiseksi. Siihen tuo helpotusta kaksoispaineventilaattorin käyttö.

        Toivotaan, että syy oireisiisi löytyy muusta kuin alsista.


      • Monisairas

        Mitähän kaikkea se verikoesetti sisälsi, mutta aiemmin mainittujen ja kuvien lisäksi voisi olla hyvä mitata ainakin rautavarat ja B12, Voi hyvin olla useampi selittävä tekijä. Varmaan stressiperäistäkin oiretta, mutta se on likimain päivänselvää tilanteessasi. Jaksamisia!


      • Monisairas kirjoitti:

        Mitähän kaikkea se verikoesetti sisälsi, mutta aiemmin mainittujen ja kuvien lisäksi voisi olla hyvä mitata ainakin rautavarat ja B12, Voi hyvin olla useampi selittävä tekijä. Varmaan stressiperäistäkin oiretta, mutta se on likimain päivänselvää tilanteessasi. Jaksamisia!

        Rautavarat otettiin , ne olivat kunnossa. Tuota B12 koetta ei ole vielä otettu. Ahdistusoireita on kyllä ja todella voimakkaat faskikulaatiot jaloissa joissa lihasheikkous lisääntyy.


      • Monisairas
        Liza2 kirjoitti:

        Rautavarat otettiin , ne olivat kunnossa. Tuota B12 koetta ei ole vielä otettu. Ahdistusoireita on kyllä ja todella voimakkaat faskikulaatiot jaloissa joissa lihasheikkous lisääntyy.

        Sopisi oireet hyvin kilpirauhasen liikatoimintaankin, mutta jos arvot kunnossa, niin se siitä. Sydän, keuhkot? Magneettikuvat kertoisi/poissulkisi paljon vaihtoehtoja. Kurjaa on ja vielä odotella, mutta toivotaan kaikkea hyvää kuitenkin.


    • Jappe52

      Silloin kun minulla oli samanlaisia lihasnykäyksiä, ne haittasivat myös unta, ja se taas pahensi tilannetta. Osa nykäyksistä meni jo kouristusmaisiksi, esim vatsalihakset vetivät minut yöllä unesta istuvaan asentoon yhtenä äkillisenä kramppina. Joku etureiden nykiminen taas saattoi muistuttaa elohiirtä jatkuessaan pienesti kaiken aikaa. Funktionaalinen lääkäri määräsi Mg, Sel ja Zn sekä B12 ja C, muun muassa, koska elimistössä oleva elohopea kuluttaa nämä vähiin. Valitettavasti vasta amalgaamien poisto pani paranemisen matkaan. Toivottoman pitkä aika piti odottaa ensin diagnooseja, sitten paranemista. Mutta kyllä se siitä.

    • Minulla-BFS

      Lihasnykäykset eivät välttämättä liity pahanlaatuisiin sairauksiin, kuten ALS. On olemassa myös hyvänlaatuisia lihasnykäyksiä (kaikkiallla kehossa), jotka tunnetaan lyhenteellä BFS (Benign fsciculatio syndrome).
      Tässä linkki BFS;stä kärsivien sivustoille: https://www.aboutbfs.com/.
      Mene siellä kohtaan Forums, joka on hyvä paikka aloittaa. Sivustoilla on paljon muitakin palstoja, oireista, lääkkeistä, jne., ALs -pelosta jne...jne.

      • Englanninkielen taitoni on vähän puuttellinen mutta yritän vaikka googlekääntäjän kanssa lueskella tuosta BFS:tä. Kuuluuko tuohon myös lihasheikkous, sillä minulla on myös sitä jaloissa?


    • BFS

      Tervetuloa keskustelemaan BFS:tä Facebookin ryhmäämme Hyvälaatuinen faskikulaatio-oireyhtymä

    • Anonyymi

      Sama taalla nykii jslkoja mutta kun juon mineraali vetta ja 1/2 banaania niin nykimiset loppuu.
      Muista etta on monta sairautta jotka ma tkivat als sairsutta.
      Esim lyme.Hae itselleddi antibiootit 3 kk niin useat bakteerit jotka tekevat tuota lahtevat 3vk sisalla.
      Jokaisen jolle on sanottu als pitaisi ottaa antibiootti kuuri kaikelta varalta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe