Lenovo kaipaa apua

LenovoG500

Mulla on Lenovon G500 kannettava jossa tietääkseni on ollut alunperin WIN-8 käyttöjärjestelmä. WIN-10 kuitenkin tuli ja valtasi koneen EDELLISEN KÄYTTÄJÄN omistuksen aikana.
Olen nyt koittanut saada asennettua UBUNTUA tähän läppäriin, mutta tekniset taidot eivät riitä.
Voisiko joku neuväa miten kannattaisi lähteä liikkeelle?
Älkää kuitenkaan neuvoko että "vie lähimpään korjaamoon" :-)
Mulla on UBUNTUN buutaava muistitikku mutta voi olla että kovon osioinnissa on jotein pielessä... mene ja tiedä!

Tietenkin jos joku kohtuuhintainen kaveri haluaa saattaa koneen käyttökuntoon niin ei muuta kuin Jätkäsaareen vaan asentamaan...

24

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäinen tehtävä on käynnistää kone sillä tikulla ja kokeilla toimiiko. Jos hyvin käy nettikin toimii ja työpöytä näkyy kohtuullisen kokoisilla fonteilla.

      Jos ei mitään käsitystä levyn osioinnista anna asennusohjelman tehdä se. Se kyllä poistaa vanhan, alustaa levyn ja sitten asentaa uuden. Asennusmediaa ei kannata tuhota. Siitä on apua ongelmatilanteissa.

      • LenovoG500

        On se tuossa jo viikon jotain tehnyt, mutta luulen että joku osaava huomaisi hetkessä että mikä asennuksessa on vialla...
        Eli uskon että jotain on pielessä. Asennusmediaa en tietenkään hukkaa.


      • sorkkarauta

        Kannattanee valita rinnalle asennus jos ei halua "loppuelämäänsä Ubuilla".


      • LenovoG500

        Kyllä asennus on valittu...


    • kurapois

      Tietokoneet tehdään käytettäviksi Windowsilla joten poista koko linux-kura pois koneelta heti.

      • LenovoG500

        Nope!


      • lopeta_jo

        Kuraperseelle tiedoksi että linuxit ei ole kuraa! Windows sitä kuraa on ja koneet on tehty käytettäväksi kunnon käyttiksillä, ei millään windows-kuralla!


    • Asennus sujuu yleensä alle tunnissa. Jotain pielessä jos kestää. Merkkipohjaisessa päätteessä saa infoa. Sammuta kone virtanapista ja kerro toimiiko Linux tikulta. Kokeile selainta.

      • LenovoG500

        "Seuraaviin levyosioihin luodaan uusi teidostojärjestelmä:
        Laitteen SCSI1 (O,O,O ) 1(sda ......esp
        Laitteen SCSI1 (O,O,O ) 2(sda ......eXT4
        Ja tämä ei oikein vaikuta etenevän toivotulla tavalla. ...kestää ja kestää...


      • LenovoG500

        (lisäksi) "tiedostojärjeetelmän tyypiltään vfat liittäminen laitteenne SCSi1 pla pla... ei onnistunut Osioinnin tekoa voidaan jatkaa osiointivalikosta..." jatka palaa...


      • LenovoG500

        Joo, sori.... TOimii tikulta aivan hyvin.


      • sorkkarauta

      • LenovoG500

        Juu, nyt näyttää siltä että joku tuossa keskustelussa tietää keinon... mutta minä kun en edes BIOSia osaa kaivaa esiin... pitänee odottaa että joku tekee youtubeen videon aiheesta :-)


      • sorkkarauta
        LenovoG500 kirjoitti:

        Juu, nyt näyttää siltä että joku tuossa keskustelussa tietää keinon... mutta minä kun en edes BIOSia osaa kaivaa esiin... pitänee odottaa että joku tekee youtubeen videon aiheesta :-)

        Mahdollisia ratkaisuja ja vidoitakin
        https://www.google.com/search?q=lenovo g500 bios

        Ehkä se on joku pieni nappula jossain jota painetaan käynnistyksen aikana.


      • bios_uefi
        sorkkarauta kirjoitti:

        Mahdollisia ratkaisuja ja vidoitakin
        https://www.google.com/search?q=lenovo g500 bios

        Ehkä se on joku pieni nappula jossain jota painetaan käynnistyksen aikana.

        Lenovo g500 menee BIOS asetuksiin painamalla novo nappia, mikä on virtanapin oikealla puolella, mistä valikosta valitaan bios set up.
        Eikä tarvitse olla virta edes päällä.


    • LenovoG500

      Muuten...
      Onkohan se lenovossa oleva biossi sitten edes antanut tuhota sitä WIN-osiota???

      • Secure boot oli ja osin on vieläkin ongelma. Koneita ja BIOSSeja on paljon ja jotkut biossit hankalia. Kovin vanhoja juttuja ei kannata lukea. Kaikki kehittyy nopeasti. Kun kone kerran käynnistyy asennusmedialta ja toimii luulisi asennuksenkin onnistuvan. Kannettavista itsellä vähän kokemusta. Miksi raahata kannettavaa kun puhelin on taskussa?

        Linux tarvitsee efi osion (jos uefi käytössä)
        Noin keskusmuistin kokoinen swap. Sanotaan vaikka 4G
        Systeemille vaikka 20G eli juuri.
        Loput voi pistää /home osiolle.
        Loppuun voi jättää tilaa varalle. Vaikka toista järjestelmää varten.

        Levyn voi hyvin osioida itse asennusohjelmalla. Osioinnista on hyviä oppaita esim. Gentoon tai Arch Linuxin wikissä. Kannattaa lukea myös grubin asennuksesta ja efi osiosta.

        Voit käynnistää koneen asennusmedialla ja tyhjentää kannettavan levyn gparted ohjelmalla. Linuxin tiedostonhallinta kyllä näyttää levyn sisällön. Poikkeuksena tietysti jos se on salattu.


    • BIOSia-sorkittava

      UEFI koneessa varsinkin melko varmaan joutuu BIOSia sorkkimaan jotta saa asennuksen toimimaan halutulla tavalla.

    • Jos kone käynnistyy UEFI:lla niin oletuksena Ubuntu tekee /efi osion ja pitää lataajan sinne. Osiointiohjelma tekee silloin gpt levyn. Muuten tehdään mbr levy ja lataaja asennetaan vanhanaikaisesti ensimmäiseen sektoriin.

    • LivenäLevyTyhjäksi

      Tikulta käyntiin ja kovalevyn formatointi.
      Mene aloitusvalikosta disks, valitse se koneen kovalevy, klikkaa plussaa ja tyhjennä levy käyttämällä nollia (täysi tyhjennys, kestää pitkään), muotoon ext4.

      Nyt kovalevylle voi asentaa Ubuntun.

    • äläteenoin

      """"Tikulta käyntiin ja kovalevyn formatointi.
      Mene aloitusvalikosta disks, valitse se koneen kovalevy, klikkaa plussaa ja tyhjennä levy käyttämällä nollia (täysi tyhjennys, kestää pitkään), muotoon ext4. """"

      Ylläoleva on huonoin tapa valmistella levy asennusta varten.

      • fiksu-tietysti

        kertoisi ne miljoona parempaa tapaa eikä vain trollaisi.


      • OliSeParas
        fiksu-tietysti kirjoitti:

        kertoisi ne miljoona parempaa tapaa eikä vain trollaisi.

        Se kerrottu tapa on siitä hyvä että sitä kovalevyä ei turhaan tarvitse poistaa koneesta alustuksen tehdäkseen, ja miksi poistaisi koska live käyttöjärjestelmällä sekin onnistuu.

        Näin asennukset on helppoja, ehkä ram kampoja kannattaa vaihtaa isommiksi mutta muuten yleensä noin.

        Toki kone kannattaisi aina purkaa ja puhdistaa pölystä sekä laittaa uudet lämpötahnat, ehkä laittaa vielä jopa uusi akku.


    • kympissä-pysyn

      Minulla myös Lenovo ja siinä alun perin Windows 8.1. Nyt kymppi ja hyvin toimii paremmin, kuin tuo 8.1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe